Beschikking van de Commissie van 4 februari 2002 houdende speciale voorwaarden voor de invoer van grondnoten en bepaalde van grondnoten afgeleide producten van oorsprong uit of verzonden uit China (kennisgeving geschied onder nummer C(2002) 385) (Voor de EER relevante tekst) (2002/79/EG)
Beschikking van de Commissie van 4 februari 2002 houdende speciale voorwaarden voor de invoer van grondnoten en bepaalde van grondnoten afgeleide producten van oorsprong uit of verzonden uit China (kennisgeving geschied onder nummer C(2002) 385) (Voor de EER relevante tekst) (2002/79/EG)
2002D0079 — NL — 01.05.2004 — 004.001
Dit document vormt slechts een documentatiehulpmiddel en verschijnt buiten de verantwoordelijkheid van de instellingen
BESCHIKKING VAN DE COMMISSIE van 4 februari 2002 houdende speciale voorwaarden voor de invoer van grondnoten en bepaalde van grondnoten afgeleide producten van oorsprong uit of verzonden uit China (kennisgeving geschied onder nummer C(2002) 385) (Voor de EER relevante tekst) (PB L 034, 5.2.2002, p.21) |
Gewijzigd bij:
Publicatieblad | ||||
No | page | date | ||
L 78 | 14 | 21.3.2002 | ||
L 229 | 33 | 27.8.2002 | ||
L 187 | 39 | 26.7.2003 | ||
L 189 | 13 | 27.5.2004 |
BESCHIKKING VAN DE COMMISSIE
van 4 februari 2002
houdende speciale voorwaarden voor de invoer van grondnoten en bepaalde van grondnoten afgeleide producten van oorsprong uit of verzonden uit China
(kennisgeving geschied onder nummer C(2002) 385)
(Voor de EER relevante tekst)
(2002/79/EG)
DE COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,
Gelet op Richtlijn 93/43/EEG van de Raad van 14 juni 1993 inzake levensmiddelenhygiëne (1), en met name op artikel 10, lid 1,
Overwegende hetgeen volgt:(1) | Grondnoten van oorsprong uit of verzonden uit China zijn in veel gevallen besmet gebleken met een te hoog gehalte aan aflatoxine B1 en een te hoog totaalgehalte aan aflatoxine. |
(2) | Het Wetenschappelijk Comité voor de menselijke voeding heeft er de aandacht op gevestigd dat aflatoxine B1 zelfs in uiterst geringe doses leverkanker veroorzaakt en bovendien genotoxisch is. |
(3) | In Verordening (EG) nr. 194/97 van de Commissie van 31 januari 1997 tot vaststelling van maximumgehalten aan bepaalde verontreinigingen in levensmiddelen (2), laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1566/1999 (3), zijn maximumgehalten aan bepaalde verontreinigingen, en met name aflatoxinen, in levensmiddelen vastgesteld. Deze maximumgehalten zijn in aanzienlijke mate overschreden in een aantal monsters van grondnoten van oorsprong uit of verzonden uit China. |
(4) | Dit vormt een ernstige bedreiging van de volksgezondheid in de Gemeenschap en er moeten dan ook beschermende maatregelen op communautair niveau worden getroffen. |
(5) | Van 8 tot 21 mei 2001 werd door het Voedsel- en Veterinair Bureau van de Commissie in China een inspectiebezoek uitgevoerd ter beoordeling van de controlesystemen die moeten voorkomen dat met aflatoxine besmette grondnoten naar de Europese Gemeenschap worden uitgevoerd. Het inspectiebezoek bracht onder meer aan het licht dat de controle op aflatoxinen in grondnoten bij de productie of algemene verwerking minimaal is. Daarnaast werden tekortkomingen in de prestaties van laboratoria geconstateerd. Het is derhalve wenselijk dat grondnoten of van grondnoten afgeleide producten van oorsprong uit of verzonden uit China aan speciale voorwaarden worden onderworpen om een hoog niveau van bescherming van de volksgezondheid te verzekeren. |
(6) | Grondnoten en van grondnoten afgeleide producten moeten volgens goede hygiënische praktijken zijn geproduceerd, gesorteerd, op- en overgeslagen, verwerkt, verpakt en vervoerd; ook moeten het gehalte aan aflatoxine B1 en het totaalgehalte aan aflatoxine worden bepaald in monsters die van de zendingen worden genomen vlak voordat deze China verlaten. |
(7) | Bij iedere zending grondnoten van oorsprong uit of verzonden uit China moeten de Chinese autoriteiten bewijsstukken verstrekken betreffende de omstandigheden van productie, sortering, op- en overslag, verwerking, verpakking en vervoer, alsmede de resultaten van de laboratoriumanalyses van de zending voor het gehalte aan aflatoxine B1 en het totaalgehalte aan aflatoxine. |
(8) | Uit de bevindingen van bovengenoemd inspectiebezoek kan worden geconcludeerd dat de Chinese autoriteiten op het ogenblik geen betrouwbare analyseresultaten of de integriteit van de partij met het oog op certificering kunnen garanderen. Daarom is de betrouwbaarheid van de voor grondnoten van oorsprong uit China afgegeven certificaten hoogst twijfelachtig. |
(9) | Teneinde de volksgezondheid te beschermen, is het daarom noodzakelijk dat alle in de Europese Gemeenschap geïmporteerde partijen grondnoten van oorsprong uit of verzonden uit China door de bevoegde instantie van de importerende lidstaat aan bemonsteringen en analyses op hun aflatoxinegehalte worden onderworpen voordat zij op de markt worden gebracht. Aangezien deze maatregel ernstige gevolgen heeft voor de controlemiddelen van de lidstaten, zullen de resultaten van deze maatregel na korte tijd worden geëvalueerd en zullen de maatregelen zo nodig worden aangepast. |
(10) | Het Permanent Comité voor levensmiddelen werd op 2 april 2001 en op 19 juli 2001 geraadpleegd, |
HEEFT DE VOLGENDE BESCHIKKING GEGEVEN:
Artikel 1
1. De lidstaten mogen geen onder een van de volgende categorieën vallende producten van oorsprong of verzonden uit China invoeren die bestemd zijn voor menselijke consumptie of om te worden gebruikt als ingrediënt bij de vervaardiging van levensmiddelen, tenzij de zending vergezeld gaat van de officiële bemonsterings- en analyseresultaten en van het in bijlage I opgenomen gezondheidscertificaat, ingevuld, ondertekend en geverifieerd door een vertegenwoordiger van de State Administration for Entry-Exit inspection and Quarantine van de Volksrepubliek China:
—grondnoten van GN-code 1202 10 90 of 1202 20 00;
—grondnoten van GN-code 2008 11 94 (in verpakkingen met een netto-inhoud per onmiddellijke verpakking van meer dan 1 kg) of van GN-code 2008 11 98 (in verpakkingen met een netto-inhoud per onmiddellijke verpakking van niet meer dan 1 kg);
—gebrande grondnoten van GN-code 2008 11 92 (in verpakkingen met een netto-inhoud per onmiddellijke verpakking van meer dan 1 kg) of van GN-code 2008 11 96 (in verpakkingen met een netto-inhoud per onmiddellijke verpakking van niet meer dan 1 kg).
2. Zendingen mogen alleen in de Gemeenschap worden ingevoerd via één van de in bijlage II vermelde punten van binnenkomst.
3. Iedere zending moet voorzien zijn van een code die overeenkomt met de code op het gezondheidscertificaat en op het begeleidende verslag met de resultaten van de officiële bemonstering en analyse, zoals bedoeld in lid 1.
Die code wordt op elke afzonderlijke zak (of ander soort verpakking) van de zending aangegeven. Dit geldt voor alle zendingen die China na 1 september 2002 hebben verlaten.
4. De bevoegde instanties van de lidstaten zien erop toe dat bij de invoer van grondnoten van oorsprong uit of verzonden uit China de bijbehorende documenten worden gecontroleerd teneinde te waarborgen dat wordt voldaan aan de in lid 1 bedoelde vereisten inzake het gezondheidscertificaat en de bemonsteringsresultaten.
5. De bevoegde autoriteiten van de lidstaten bemonsteren steekproefsgewijs zendingen grondnoten en bepaalde van grondnoten afgeleide producten van oorsprong uit of verzonden uit China ter bepaling van het gehalte aan aflatoxine B1 en het totale aflatoxinegehalte.
De lidstaten leggen de Commissie om de drie maanden een verslag voor van alle analyseresultaten van officiële controles op zendingen grondnoten en bepaalde van grondnoten afgeleide producten van oorsprong uit of verzonden uit China. Dit verslag wordt ingediend in de maand die volgt op het betrokken kwartaal (4).
6. De in lid 5 bedoelde steekproefsgewijze bemonstering en analyses worden uitgevoerd op ongeveer 10 % van de zendingen producten voor elke in lid 1 bedoelde categorie producten.
Elke zending waarop bemonstering en analyses worden verricht, wordt ►M3 maximaal 15 werkdagen ◄ vastgehouden voordat zij vanuit het punt van binnenkomst in de Gemeenschap op de markt wordt gebracht. In dat geval verstrekken de bevoegde autoriteiten van de lidstaten een begeleidend officieel document waaruit blijkt dat de zending officieel bemonsterd en geanalyseerd is, onder vermelding van het resultaat van de analyses.
7. Indien een zending wordt gesplitst, gaan de delen van de zending vergezeld van kopieën van het gezondheidscertificaat en de begeleidende documenten zoals bedoeld in de leden 1 en 6, gewaarmerkt door de bevoegde autoriteit van de lidstaat op het grondgebied waarvan de zending gesplitst is.
Artikel 1 bis
In afwijking van artikel 1, lid 1, staan de lidstaten de invoer toe van zendingen die niet vergezeld gaan van de officiële bemonsterings- en analyseresultaten en van een gezondheidscertificaat, mits die zendingen China vóór 11 maart 2002 hebben verlaten en de exploitant door middel van bemonstering en analyse overeenkomstig Richtlijn 98/53/EG van de Commissie (5) kan aantonen dat die zendingen voldoen aan het bepaalde in Verordening (EG) nr. 194/97 wat de toegestane maximumgehalten voor aflatoxine B1 en aflatoxine totaal betreft.
Artikel 2
Deze beschikking wordt voortdurend getoetst aan de door de Chinese bevoegde autoriteiten verstrekte informatie en garanties en de resultaten van de door de lidstaten verrichte tests, teneinde te beoordelen of de in artikel 1 vermelde speciale voorwaarden een voldoende beschermingsniveau voor de volksgezondheid in de Gemeenschap bieden. Bij dat onderzoek wordt ook nagegaan of de speciale voorwaarden nog steeds noodzakelijk zijn.
Artikel 3
De lidstaten nemen de nodige maatregelen om aan deze beschikking te voldoen. Zij stellen de Commissie daarvan in kennis.
Artikel 4
Deze beschikking is gericht tot de lidstaten.
BIJLAGE I
BIJLAGE II
Lijst van punten van binnenkomst waarlangs grondnoten en bepaalde van grondnoten afgeleide producten van oorsprong uit of verzonden uit China in de Gemeenschap mogen worden ingevoerd
Lidstaat | Plaats van binnenkomst |
België | Antwerpen, Zeebrugge, Brussel, Aalst |
Tsjechië | Celní úřad Praha D5 |
Denemarken | Alle Deense havens en luchthavens |
Duitsland | HZA Lörrach-ZA Weil am Rhein-Autobahn, HZA Stuttgart- ZA Flughafen, HZA München - ZA München - Flughafen, Bezirksamt Reinickendorf von Berlin, Abteilung Finanzen, Wirtschaft und Kultur, Veterinär- und Lebensmittelaufsichtsamt, Grenzkontrollstelle, HZA Frankfurt (Oder) - ZA Autobahn, HZA Cottbus- ZA Forst-Autobahn, HZA Bremen- ZA Neustädter Hafen, HZA Bremen - ZA Bremerhaven, HZA Hamburg-Hafen-ZA Waltershof, HZA Hamburg-Stadt, HZA Itzehoe-ZA Hamburg-Flughafen, HZA Frankfurt-am-Main-Flughafen, HZA Braunschweig-Abfertigungsstelle, HZA Hannover Hamburger Allee, HZA Koblenz — ZA Hahn-Flughafen, HZA Oldenburg-ZA Wilhelmshaven, HZA Bielefeld - ZA Eckendorfer Straße Bielefeld, HZA Erfurt - ZA Eisenach, HZA Potsdam - ZA Ludwigsfelde, HZA Potsdam - ZA Berlin-Flughafen Schönefeld, HZA Augsburg - ZA Memmingen, HZA Ulm - ZA Ulm (Donautal), HZA Karlsruhe - ZA Karlsruhe, HZA Berlin - ZA Dreilinden, HZA Gießen- ZA Gießen, HZA Gießen - ZA Marburg, HZA Singen — ZA Bahnhof, HZA Lörrach - ZA Weil am Rhein — Schusterinsel, HZA Hamburg-Stadt — ZA Oberelbe, HZA Hamburg-Stadt — ZA Oberelbe — Abfertigungsstelle Billbrook, HZA Hamburg-Stadt — ZA Oberelbe — Abfertigungsstelle Großmarkt, HZA Potsdam — ZA Berlin — Flüghafen Schönefeld, HZA Düsseldorf — ZA Düsseldorf Nord |
Estland | Muuga port BIP, Paljassaare port BIP, Paldiski-Lõuna port BIP, Dirhami port BIP, Luhamaa road BIP, Narva road BIP |
Griekenland | Athina, Pireas, Elefsis, Aerodromio ton Athinon, Thessaloniki, Volos, Patra, Iraklion tis Kritis, Aerodromio tis Kritis, Euzoni, Idomeni, Ormenio, Kipi, Kakavia, Niki, Promahonas, Pithio, Igoumenitsa, Kristalopigi |
Spanje | Algeciras (Puerto), Alicante (Aeropuerto, Puerto), Almeria (Aeropuerto, Puerto), Asturias (Aeropuerto), Barcelona (Aeropuerto, Puerto, Ferrocarril), Bilbao (Aeropuerto, Puerto), Cadiz (Puerto), Cartagena (Puerto), Castellon (Puerto), Ceuta (Puerto), Gijón (Puerto), Huelva (Puerto), Irun (Carretera), La Coruña (Puerto), La Junquera (Carretera) Las Palmas de Gran Canaria (Aeropuerto, Puerto), Madrid (Aeropuerto, Ferrocarril), Malaga (Aeropuerto, Puerto), Marin (Puerto), Melilla (Puerto), Murcia (Ferrocarril), Palma de Mallorca (Aeropuerto, Puerto), Pasajes (Puerto), San Sebastián (Aeropuerto), Santa Cruz de Tenerife (Puerto), Santander (Aeropuerto, Puerto), Santiago de Compostela (Aeropuerto), Sevilla (Aeropuerto, Puerto), Tarragona (Puerto), Tenerife Norte (Aeropuerto), Tenerife Sur (Aeropuerto), Valencia (Aeropuerto, Puerto), Vigo (Aeropuerto, Puerto), Villagarcia (Puerto), Vitoria (Aeropuerto), Zaragoza (Aeropuerto) |
Frankrijk | Marseille (Bouches-du-Rhône), Le Havre (Seine-Maritime), Rungis MIN (Val-de-Marne), Lyon Chassieu CRD (Rhône), Strasbourg CRD (Bas-Rhin), Lille CRD (Nord), Saint-Nazaire Montoir CRD (Loire-Atlantique), Agen (Lot-et-Garonne), Port de la Pointe des Galets à la Réunion |
Ierland | Dublin — haven en luchthaven, Cork — haven en luchthaven, Shannon — luchthaven |
Italië | Ufficio Sanità Marittima ed Aerea di Ancona Ufficio Sanità Marittima ed Aerea di Bari Ufficio Sanità Marittima ed Aerea di Genova Ufficio Sanità Marittima di Livorno Ufficio Sanità Marittima ed Aerea di Napoli Ufficio Sanità Marittima di Ravenna Ufficio Sanità Marittima di Salerno Ufficio Sanità Marittima ed Aerea di Trieste Dogana di Fernetti-Interporto Monrupino (Trieste) Ufficio di Sanità Marittima di La Spezia Ufficio di Sanità Marittima e Aerea di Venezia Ufficio di Sanità Marittima e Aerea di Reggio Calabria |
Cyprus | Limassol Port, Larnaca Airport |
Letland | Grebneva, - road with Russia Terehova — road with Russia Pātarnieki — road with Byelorussia Silene — road with Byelorussia Daugavpils — railway commodity station Rēzekne — railway commodity station Liepâja — sea port Ventspils — sea port Rīga - sea port Rīga - airport Rīga Rīga - Latvian Post |
Litouwen | Road: Kybartai, Lavoriškės, Medininkai, Panemunė, Šalčininkai Airport: Vilnius Seaport: Malkų įlankos, Molo, Pilies Railway: Kena, Kybartai, Pagėgiai |
Luxemburg | Centre douanier, Croix de Gasperich, Luxembourg Administration des douanes et accises, bureau Luxembourg-Aéroport, Niederanven |
Hongarije | Ferihegy — Budapest - airport Záhony - Szabolcs-Szatmár-Bereg - road Eperjeske - Szabolcs-Szatmár-Bereg - railway Nagylak — Csongrád - road Lökösháza — Békés - railway Röszke — Csongrád - road Kelebia - Bács-Kiskun - railway Letenye — Zala - road Gyékényes — Somogy - railway Mohács — Baranya - port |
Malta | Malta Freeport, the Malta International Airport and the Grand Harbour. |
Nederland | Alle havens, luchthavens en grensposten |
Oostenrijk | HZA Feldkirch, HZA Graz, Nickelsdorf, Spielfeld, HZA Wien, ZA Wels, ZA Kledering, ZA Flughafen Wien, HZA Salzburg, ZA Klingenbach/Zweigstelle Sopron, ZA Karawankentunnel, ZA Villach |
Polen | Bezledy - Warmińsko — Mazurskie - road border point Kuźnica Białostocka - Podlaskie - road border point Bobrowniki - Podlaskie - road border point Koroszczyn - Lubelskie - road border point Dorohusk - Lubelskie - road and railway border point Gdynia - Pomorskie - seaport border point Gdańsk - Pomorskie -seaport border point Medyka-Przemyśl - Podkarpackie - railway border point Medyka - Podkarpackie - road border point Korczowa - Podkarpackie -road border point Jasionka - Podkarpackie - airport border point Szczecin - Zachodnio — Pomorskie - seaport border point Świnoujście - Zachodnio — Pomorskie - seaport border point Kołobrzeg - Zachodnio — Pomorskie - seaport border point |
Portugal | Lisboa, Leixões |
Slovenië | Obrežje - road border crossing Koper - port border crossing Dobova - railway border crossing |
Slowakije | Vyšné Nemecké — road, Čierna nad Tisou — railway |
Finland | Alle Finse douanekantoren |
Zweden: | Göteborg, Stockholm, Helsingborg, Landvetter, Arlanda, Norrköping |
Verenigd Koninkrijk | Belfast, Dover, Felixstowe, Gatwick Airport, Goole, Grimsby, Harwich, Heathrow Airport, Hull, Immingham, Ipswich, Leith, Liverpool, London (including Tilbury, Thamesport and Sheerness), Manchester Airport, Manchester Containerbase, Manchester International Freight Terminal, Manchester (including Ellesmere Port), Middlesborough, Southampton |
(1) PB L 175 van 19.7.1993, blz. 1.
(2) PB L 31 van 1.2.1997, blz. 48.
(3) PB L 184 van 17.7.1999, blz. 17.
(4) April, juli, oktober, januari.
(5) PB L 201 van 17.7.1998, blz. 93.