Home

Beschikking van de Commissie van 11 augustus 2006 betreffende de technische specificaties inzake interoperabiliteit van het subsysteem Exploitatie en beheer van het treinverkeer van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem (Kennisgeving geschied onder nummer C(2006) 3593) (Voor de EER relevante tekst) (2006/920/EG)

Beschikking van de Commissie van 11 augustus 2006 betreffende de technische specificaties inzake interoperabiliteit van het subsysteem Exploitatie en beheer van het treinverkeer van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem (Kennisgeving geschied onder nummer C(2006) 3593) (Voor de EER relevante tekst) (2006/920/EG)

DE COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Richtlijn 2001/16/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 maart 2001 betreffende de interoperabiliteit van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem(1), en met name op artikel 6, lid 1,

Overwegende hetgeen volgt:

  1. Overeenkomstig artikel 2, onder c), van Richtlijn 2001/16/EG wordt het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem onderverdeeld in structurele en functionele subsystemen.

  2. Overeenkomstig artikel 23, lid 1, van de richtlijn dient voor het subsysteem „Exploitatie en beheer van het treinverkeer” een technische specificatie inzake interoperabiliteit (TSI) te worden opgesteld.

  3. Als eerste stap tot de vaststelling van een TSI wordt een ontwerp-TSI opgesteld door de Europese Associatie voor Spoorinteroperabiliteit (AEIF), die aangewezen is als representatieve gemeenschappelijke instantie.

  4. De AEIF heeft de opdracht gekregen een ontwerp-TSI op te stellen voor het subsysteem „Exploitatie en beheer van het treinverkeer” overeenkomstig artikel 6, lid 1, van Richtlijn 2001/16/EG. De in artikel 6, lid 4, van de richtlijn bedoelde fundamentele parameters werden besproken als onderdeel van de bijgevoegde TSI.

  5. Bij de ontwerp-TSI werd een inleidend rapport met een kosten-batenanalyse gevoegd dat werd opgesteld overeenkomstig artikel 6, lid 5, van de richtlijn.

  6. In het licht van het inleidende rapport werd de ontwerp-TSI onderzocht door het comité dat werd opgericht krachtens Richtlijn 96/48/EG van de Raad van 23 juli 1996 betreffende de interoperabiliteit van het trans-Europees hogesnelheidsspoorwegsysteem(2), zoals bedoeld in artikel 21 van Richtlijn 2001/16/EG.

  7. In de huidige versie van de TSI worden niet alle interoperabiliteitsaspecten behandeld; de niet-behandelde onderdelen worden aangemerkt als „open punten” in bijlage U bij de TSI. Aangezien volgens artikel 16, lid 2, van Richtlijn 2001/16/EG de verificatie van de interoperabiliteit geschiedt aan de hand van de TSI's, moeten tijdens de overgangsperiode tussen de bekendmaking van deze beschikking en de volledige implementatie van de bijgevoegde TSI de voorwaarden worden vastgelegd waaraan moet worden voldaan naast de in de bijgevoegde TSI opgenomen voorschriften. Daartoe moet elke lidstaat de overige lidstaten en de Commissie in kennis stellen van de nationale technische voorschriften die worden gehanteerd om interoperabiliteit te bereiken en om aan de essentiële eisen van Richtlijn 2001/16/EG te voldoen, van de instanties die belast zijn met de uitvoering van de procedure voor de beoordeling van de conformiteit of de geschiktheid voor gebruik, alsmede van de keuringsprocedure die wordt gevolgd voor de verificatie van de interoperabiliteit van subsystemen zoals bedoeld in artikel 16, lid 2, van Richtlijn 2001/16/EG. De Commissie moet de door de lidstaten verstrekte informatie analyseren en indien nodig met het comité overleggen of verdere maatregelen moeten worden getroffen.

  8. De TSI vereist geen gebruik van specifieke technologieën of technische oplossingen, behoudens waar dit strikt noodzakelijk is voor de interoperabiliteit van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem.

  9. De TSI is gebaseerd op de kennis van deskundigen die beschikbaar was op het tijdstip waarop het ontwerp werd opgesteld. Door technologische, operationele, maatschappelijke of veiligheidsontwikkelingen kan een wijziging van deze TSI of een aanvulling daarop noodzakelijk zijn. Waar toepasselijk zal een herzienings- of bijwerkingsprocedure overeenkomstig artikel 6, lid 3, van Richtlijn 2001/16/EG worden gestart.

  10. Om innovatie te bevorderen en rekening te houden met verworven ervaring moet de bijgevoegde TSI op regelmatige tijdstippen herzien worden.

  11. Wanneer innovaties worden voorgesteld, vermeldt de fabrikant of de aanbestedende dienst in hoeverre deze afwijken van het desbetreffende onderdeel van de TSI. Het Europese Spoorwegbureau stelt de definitieve versie van passende functionele en interfacespecificaties voor de innovatie vast en ontwikkelt evaluatiemethoden.

  12. Aan de hand van een uitvoeringsplan dat door elke lidstaat wordt opgesteld voor de lijnen waarvoor deze verantwoordelijk is, moet worden nagegaan of de bijgevoegde TSI wordt geïmplementeerd en of aan de eisen van de desbetreffende onderdelen van de TSI wordt voldaan. De Commissie moet de door de lidstaten verstrekte informatie analyseren en indien nodig met het comité overleggen of verdere maatregelen moeten worden getroffen.

  13. Het spoorverkeer vindt momenteel plaats op grond van bestaande nationale, bilaterale, multinationale of internationale akkoorden. Deze akkoorden mogen geen belemmering vormen om te komen tot interoperabiliteit. Daarom moeten deze akkoorden door de Commissie worden onderzocht zodat zij kan bepalen of de in deze beschikking opgenomen TSI hieraan dient te worden aangepast.

  14. De in deze beschikking vervatte maatregelen zijn in overeenstemming met het advies van het overeenkomstig artikel 21 van Richtlijn 96/48/EG ingestelde comité,

HEEFT DE VOLGENDE BESCHIKKING GEGEVEN:

Artikel 1

De technische specificatie inzake interoperabiliteit („TSI”) betreffende het subsysteem „Exploitatie en beheer van het treinverkeer” van het conventionele trans-Europese spoorwegnetwerk zoals bedoeld in artikel 6, lid 1, van Richtlijn 2001/16/EG, wordt hierbij door de Commissie aangenomen.

De TSI wordt aangenomen zoals aangegeven in de bijlage bij deze beschikking.

De TSI is van toepassing op het subsysteem „Exploitatie en beheer van het treinverkeer” zoals omschreven in bijlage II, punt 2.4, bij Richtlijn 2001/16/EG.

Artikel 2

1.

Wat betreft de aspecten aangeduid als „open punten” in bijlage U van de TSI, zal de beoordeling van de interoperabiliteit overeenkomstig artikel 16, lid 2, van Richtlijn 2001/16/EG gebeuren aan de hand van de geldende technische voorschriften in de lidstaat die toestemming geeft om het subsysteem zoals bedoeld in deze beschikking, in gebruik te nemen.

2.

Elke lidstaat stelt de Commissie en de overige lidstaten binnen zes maanden na de kennisgeving van deze beschikking in kennis van:

  1. de lijst van de in lid 1 bedoelde geldende technische voorschriften;

  2. de met betrekking tot de toepassing van deze voorschriften te volgen procedure voor de beoordeling van de conformiteit en de keuringsprocedure;

  3. de instanties die belast zijn met de uitvoering van de procedure voor de beoordeling van de conformiteit en de keuringsprocedure.

Artikel 3

Lidstaten stellen de Commissie binnen de zes maanden na de inwerkingtreding van de bijgevoegde TSI in kennis van bestaande akkoorden wanneer het gaat om:

  1. tijdelijke of permanente nationale, bilaterale of multilaterale akkoorden tussen de lidstaten en spoorwegondernemingen of infrastructuurbeheerders die nodig zijn wegens de lokale of zeer specifieke aard van een geplande spoordienst;

  2. bilaterale of multilaterale akkoorden tussen spoorwegondernemingen, infrastructuurbeheerders of lidstaten die een aanzienlijke interoperabiliteit bieden op lokaal of regionaal niveau;

  3. internationale akkoorden tussen een of meer lidstaten en ten minste één derde land of tussen spoorwegondernemingen of infrastructuurbeheerders uit lidstaten en minstens één spoorwegonderneming of infrastructuurbeheerder uit een derde land, die op lokale of regionale schaal een aanzienlijk interoperabiliteitsniveau bieden.

Artikel 4

De lidstaten stellen een nationaal plan voor de uitvoering van de bijgevoegde TSI op overeenkomstig de criteria van hoofdstuk 7 daarvan.

Zij doen dit uitvoeringsplan aan de overige lidstaten en de Commissie toekomen uiterlijk één jaar nadat deze beschikking van kracht wordt.

Artikel 5

Artikel 6

BIJLAGETECHNISCHE SPECIFICATIE INZAKE INTEROPERABILITEITSUBSYSTEEM: EXPLOITATIE EN VERKEERSLEIDING

BIJLAGE A1ERTMS/ETCS EXPLOITATIEVOORSCHRIFTEN

BIJLAGE A2ERTMS/GSM-R BEDRIJFSVOORSCHRIFTEN

BIJLAGE BOVERIGE VOORSCHRIFTEN VOOR EEN COHERENT GEBRUIK VAN NIEUWE STRUCTURELE SUBSYSTEMEN:

BIJLAGE CMETHODOLOGIE VEILIGHEIDSCOMMUNICATIES

BIJLAGE DGEGEVENS BETREFFENDE DE SPOORLIJNEN DIE DE SPOORWEGONDERNEMING BEOOGT TE EXPLOITEREN EN WAARTOE DEZE TOEGANG MOET HEBBEN

BIJLAGE ETAAL EN COMMUNICATIENIVEAU

BIJLAGE FRICHTLIJNEN VOOR DE KEURING VAN HET SUBSYSTEEM „EXPLOITATIE EN VERKEERSLEIDING”

BIJLAGE GVRIJBLIJVENDE OPSOMMING VAN VOOR ELKE PARAMETER TE KEUREN ELEMENTEN

BIJLAGE HMINIMUMEISEN TEN AANZIEN VAN DE BEROEPSKWALIFICATIES VAN TREINMACHINISTEN

BIJLAGE INIET GEBRUIKT

BIJLAGE JMINIMUMVEREISTEN TEN AANZIEN VAN BEROEPSKWALIFICATIES VAN TREINBEGELEIDEND PERSONEEL

BIJLAGE KNIET GEBRUIKT

BIJLAGE LMINIMUMEISEN TEN AANZIEN VAN DE BEROEPSKWALIFICATIES VAN HET PERSONEEL DAT DE TREINEN VERTREKSGEREED MAAKT

BIJLAGE MNIET GEBRUIKT

BIJLAGE NRICHTLIJNEN VOOR TENUITVOERLEGGING

BIJLAGE ONIET GEBRUIKT

BIJLAGE PVOERTUIGIDENTIFICATIE

ANNEX P.1AFKORTING VAN DE EXPLOITANT
BIJLAGE P.2AANBRENGEN VAN NUMMER EN AANVULLENDE LETTERS OP DE VOERTUIGBAKKEN
BIJLAGE P.3VOORSCHRIFTEN VOOR HET BEPALEN VAN HET CONTROLECIJFER (HET TWAALFDE CIJFER)
BIJLAGE P.4CODES VAN LANDEN WAARIN DE VOERTUIGEN ZIJN INGESCHREVEN (3E EN 4E CIJFERS EN AFKORTING)
BIJLAGE P.5LETTERCODE VOOR DE MATE VAN INTEROPERABILITEIT
BIJLAGE P.6INTEROPERABILITEITSCODES VOOR WAGONS (1STE EN 2E CIJFER).
BIJLAGE P.7INTERNATIONALE VERVOERSCODES VOOR GETROKKEN REIZIGERSVOERTUIGEN (1STE EN 2E CIJFER)
BIJLAGE P.8TYPEN TRACTIEMATERIEEL (1STE EN 2E CIJFER)
BIJLAGE P.9STAMNUMMERS VOOR WAGONS (5E T.E.M. 7E CIJFER)
BIJLAGE P.10
BIJLAGE P.11CODE VOOR DE TECHNISCHE GEGEVENS VAN BIJZONDERE RIJTUIGEN (6E T.E.M. 8STE CIJFER)
BIJLAGE P.12LETTERCODES VOOR WAGONS MET UITZONDERING VAN GELEDE RIJTUIGEN EN MEERVOUDIGE WAGONS
BIJLAGE P.13CODELETTERS VOOR GETROKKEN REIZIGERSMATERIEEL
BIJLAGE P.14

BIJLAGE QNIET GEBRUIKT

BIJLAGE RTREINNUMMER

BIJLAGE STREINZICHTBAARHEID — SLUITSEINEN

BIJLAGE TREMKARAKTERISTIEKEN

BIJLAGE ULIJST VAN TER DISCUSSIE STAANDE PUNTEN

BIJLAGE VOPSTELLEN EN BIJWERKEN VAN DOCUMENTATIE VOOR MACHINISTEN

VERKLARENDE WOORDENLIJST