Verordening (EG) nr. 223/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2009 betreffende de Europese statistiek en tot intrekking van Verordening (EG, Euratom) nr. 1101/2008 betreffende de toezending van onder de statistische geheimhoudingsplicht vallende gegevens aan het Bureau voor de Statistiek van de Europese Gemeenschappen, Verordening (EG) nr. 322/97 van de Raad betreffende de communautaire statistiek en Besluit 89/382/EEG, Euratom van de Raad tot oprichting van een Comité statistisch programma van de Europese Gemeenschappen (Voor de EER en Zwitserland relevante tekst)
Verordening (EG) nr. 223/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2009 betreffende de Europese statistiek en tot intrekking van Verordening (EG, Euratom) nr. 1101/2008 betreffende de toezending van onder de statistische geheimhoudingsplicht vallende gegevens aan het Bureau voor de Statistiek van de Europese Gemeenschappen, Verordening (EG) nr. 322/97 van de Raad betreffende de communautaire statistiek en Besluit 89/382/EEG, Euratom van de Raad tot oprichting van een Comité statistisch programma van de Europese Gemeenschappen (Voor de EER en Zwitserland relevante tekst)
02009R0223 — NL — 26.12.2024 — 002.001
Onderstaande tekst dient louter ter informatie en is juridisch niet bindend. De EU-instellingen zijn niet aansprakelijk voor de inhoud. Alleen de besluiten die zijn gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie (te raadplegen in EUR-Lex) zijn authentiek. Deze officiële versies zijn rechtstreeks toegankelijk via de links in dit document
VERORDENING (EG) Nr. 223/2009 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 11 maart 2009 betreffende de Europese statistiek en tot intrekking van Verordening (EG, Euratom) nr. 1101/2008 betreffende de toezending van onder de statistische geheimhoudingsplicht vallende gegevens aan het Bureau voor de Statistiek van de Europese Gemeenschappen, Verordening (EG) nr. 322/97 van de Raad betreffende de communautaire statistiek en Besluit 89/382/EEG, Euratom van de Raad tot oprichting van een Comité statistisch programma van de Europese Gemeenschappen (Voor de EER en Zwitserland relevante tekst) (PB L 087 van 31.3.2009, blz. 164) |
Gewijzigd bij:
Publicatieblad | ||||
nr. | blz. | datum | ||
VERORDENING (EU) 2015/759 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 29 april 2015 | L 123 | 90 | 19.5.2015 | |
VERORDENING (EU) 2024/3018 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 27 november 2024 | L 3018 | 1 | 6.12.2024 |
VERORDENING (EG) nr. 223/2009 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 11 maart 2009
betreffende de Europese statistiek en tot intrekking van Verordening (EG, Euratom) nr. 1101/2008 betreffende de toezending van onder de statistische geheimhoudingsplicht vallende gegevens aan het Bureau voor de Statistiek van de Europese Gemeenschappen, Verordening (EG) nr. 322/97 van de Raad betreffende de communautaire statistiek en Besluit 89/382/EEG, Euratom van de Raad tot oprichting van een Comité statistisch programma van de Europese Gemeenschappen
(Voor de EER en Zwitserland relevante tekst)
HOOFDSTUK I
ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1
Onderwerp en toepassingsgebied
Deze verordening stelt een juridisch kader voor de ontwikkeling, productie en verspreiding van Europese statistieken vast.
Conform het subsidiariteitsbeginsel en in overeenstemming met de onafhankelijkheid, integriteit en verantwoordingsplicht van de nationale en communautaire instanties zijn Europese statistieken relevant en nodig om de activiteiten van de Gemeenschap te kunnen verrichten. De Europese statistieken worden gedefinieerd in het Europees statistisch programma. Zij worden ontwikkeld, geproduceerd en verspreid in overeenstemming met de statistische beginselen van artikel 285, lid 2, van het Verdrag en nader uitgewerkt in de Praktijkcode Europese statistieken, overeenkomstig artikel 11. Zij worden ten uitvoer gelegd overeenkomstig deze verordening.
Artikel 2
Statistische beginselen
Aan de ontwikkeling, productie en verspreiding van Europese statistieken liggen de volgende statistische beginselen ten grondslag:
„professionele onafhankelijkheid”: de ontwikkeling, productie en verspreiding van statistieken moeten op onafhankelijke wijze geschieden, met name ten aanzien van de keuze van de te gebruiken technieken, definities, methoden en bronnen en het tijdstip en de inhoud van alle vormen van verspreiding, en wel zo dat die taken worden uitgevoerd zonder inmenging van politieke of andere belangengroepen of van Unie- of nationale instanties;
„onpartijdigheid”: de ontwikkeling, productie en verspreiding van statistieken moeten op neutrale wijze geschieden en alle gebruikers moeten gelijk worden behandeld;
„objectiviteit”: de ontwikkeling, productie en verspreiding van statistieken moeten op stelselmatige, betrouwbare en onbevooroordeelde wijze geschieden; dat betekent dat beroepsregels en ethische normen moeten worden nageleefd en dat het gevolgde beleid en de gehanteerde praktijken transparant voor de gebruikers en geënquêteerden moeten zijn;
„betrouwbaarheid”: de statistieken moeten de realiteit die zij dienen weer te geven zo getrouw, accuraat en consistent mogelijk meten, wat betekent dat bij de keuze van bronnen, methoden en procedures wetenschappelijke criteria moeten worden toegepast;
„statistische geheimhouding”: vertrouwelijke gegevens betreffende individuele statistische eenheden die direct voor statistische doeleinden of indirect uit administratieve of andere bronnen zijn verkregen, moeten worden beschermd, wat betekent dat het verboden is de verkregen gegevens voor niet-statistische doeleinden te gebruiken of ze op onrechtmatige wijze openbaar te maken;
„kosteneffectiviteit”: de kosten voor de productie van statistieken moeten evenredig zijn aan het belang van de resultaten en de nagestreefde voordelen, de middelen moeten optimaal worden gebruikt en de enquêtedruk moet zo gering mogelijk worden gehouden. Waar mogelijk, moeten de gevraagde gegevens onmiddellijk uit beschikbare bestanden of bronnen opvraagbaar zijn.
De in dit lid uiteengezette statistische beginselen worden overeenkomstig artikel 11 nader uitgewerkt in de Praktijkcode.
Artikel 3
Definities
Voor de toepassing van deze verordening gelden de volgende definities:
„statistiek”: kwantitatieve en kwalitatieve, geaggregeerde en representatieve informatie die een collectief verschijnsel in een onderzochte populatie beschrijft;
„ontwikkeling”: de activiteiten die tot doel hebben de statistische methoden, normen en procedures voor de productie en verspreiding van statistieken vast te leggen, te versterken en te verbeteren en nieuwe statistieken en indicatoren uit te werken;
„productie”: alle activiteiten met betrekking tot de verzameling, opslag, verwerking, en analyse die noodzakelijk zijn voor het samenstellen van statistieken;
„verspreiding”: het toegankelijk maken van statistieken en statistische analyses voor gebruikers;
„gegevens”: elke digitale of niet-digitale weergave van handelingen, feiten of informatie en elke compilatie van dergelijke handelingen, feiten of informatie over de waargenomen eenheden;
„metagegevens”: informatie die gegevens en processen definieert en beschrijft;
„gegevenshouder”: een natuurlijke of rechtspersoon of een andere entiteit die het recht heeft, overeenkomstig het toepasselijke Unierecht of nationale recht, en in staat is om de als gevolg van zijn of haar activiteit verkregen gegevens te beheren en beschikbaar te stellen;
„gegevensverzameling”: enquêtes en alle andere methoden voor het inwinnen van informatie uit diverse bronnen, met inbegrip van administratieve bronnen;
„gegevensbron”: een bron van gegevens die op zichzelf of in combinatie met gegevens uit andere bronnen relevant en nodig is voor de ontwikkeling en productie van statistieken, met inbegrip van enquêtes, tellingen, administratieve gegevens of gegevens die op verzoek door gegevenshouders ter beschikking worden gesteld;
„toegang tot gegevens”: de verwerking door een nationaal bureau voor de statistiek of andere nationale instanties of door de Commissie (Eurostat) van gegevens die door een gegevenshouder zijn verstrekt of beschikbaar gesteld, overeenkomstig specifieke technische, juridische of organisatorische vereisten;
„statistische eenheid”: de elementaire waarnemingseenheid, namelijk een natuurlijk persoon, een huishouden, een marktdeelnemer of een andere onderneming, waarop de gegevens betrekking hebben;
„vertrouwelijke gegevens”: gegevens die het mogelijk maken statistische eenheden direct of indirect te identificeren, waardoor individuele gegevens worden onthuld. Teneinde vast te stellen of een statistische eenheid kan worden geïdentificeerd, wordt rekening gehouden met alle middelen die redelijkerwijze door een derde partij kunnen worden gebruikt om de statistische eenheid te identificeren;
„gebruik voor statistische doeleinden”: het exclusieve gebruik voor de ontwikkeling, productie en verspreiding van statistische resultaten en analyses door statistische instanties, onder meer voor onderzoek en wetenschappelijke activiteiten, of de vaststelling van steekproefkaders;
„directe identificatie”: de identificatie van een statistische eenheid aan de hand van zijn naam of adres of een algemeen toegankelijk identificatienummer;
„indirecte identificatie”: de identificatie van een statistische eenheid op andere wijze dan door directe identificatie;
„ambtenaren van de Commissie (Eurostat)”: de bij de Communautaire Statistische Instantie werkzame ambtenaren van de Europese Gemeenschappen in de zin van artikel 1 van het Statuut van ambtenaren van de Europese Gemeenschappen;
„andere personeelsleden van de Commissie (Eurostat)”: de bij de Communautaire Statistische Instantie werkzame personeelsleden van de Europese Gemeenschappen in de zin van de artikelen 2 tot en met 5 van de Regeling welke van toepassing is op de andere personeelsleden van de Europese Gemeenschappen.
HOOFDSTUK II
STATISTISCHE GOVERNANCE
Artikel 4
Het Europees statistisch systeem
Het Europees statistisch systeem (ESS) is het partnerschap tussen de communautaire statistische instantie, te weten de Commissie (Eurostat), en de nationale instituten voor de statistiek (NSI) en andere nationale instanties die in elke lidstaat voor de ontwikkeling, productie en verspreiding van Europese statistieken verantwoordelijk zijn.
Artikel 5
Nationale instanties voor de statistiek en andere nationale instanties
De coördinerende taak van het NSI heeft betrekking op alle andere nationale instanties die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling, productie en verspreiding van Europese statistieken die in overeenstemming met artikel 1 in het Europees statistisch programma zijn vastgesteld. Het NSI is met name op nationaal niveau verantwoordelijk voor de coördinatie van de statistische programmering en verslaggeving, de kwaliteitscontrole, de methoden, de datatransmissie en de communicatie over statistische acties van het ESS. Ingeval sommige van die Europese statistieken worden verzameld door nationale centrale banken (NCB's) in hun hoedanigheid van lid van het Europees Stelsel van centrale banken (ESCB), moeten de NSI's en de NCB's conform de nationale regelingen nauw samenwerken teneinde de productie van volledige en coherente Europese statistieken te waarborgen, en daarbij zorgen voor de nodige samenwerking tussen het ESS en het ESCB, als bedoeld in artikel 9.
Artikel 5 bis
Hoofden van de NSI's en hoofden van de statistische diensten van andere nationale autoriteiten
Met het oog daarop moeten de hoofden van de NSI's:
als enigen beslissingsbevoegdheid hebben over processen, statistische methoden, normen en procedures en over de inhoud en het tijdstip van statistische berichten en publicaties voor alle door het NSI ontwikkelde, geproduceerde en verspreide Europese statistieken;
kunnen beslissen over alle kwesties met betrekking tot het interne beheer van het NSI;
onafhankelijk optreden bij de uitvoering van hun statistische taken; zij mogen geen instructies van overheids- of niet-overheidsinstellingen, -organen, -bureaus of -entiteiten vragen noch aanvaarden;
verantwoordelijk zijn voor de statistische activiteiten en de uitvoering van de begroting van het NSI;
een jaarverslag publiceren; zij kunnen opmerkingen maken over kwesties in verband met de toewijzing van budgetten voor de statistische activiteiten van hun NSI;
de statistische activiteiten coördineren van alle nationale instanties die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling, productie en verspreiding van Europese statistieken, als bedoeld in artikel 5, lid 1;
waar nodig ter waarborging van de kwaliteit, nationale richtsnoeren opstellen voor de ontwikkeling, productie en verspreiding van alle Europese statistieken binnen hun nationaal statistisch systeem, en toezien op en evalueren van de naleving van die richtsnoeren; zij zijn echter alleen verantwoordelijk voor de naleving van die richtsnoeren binnen het NSI; en
binnen het ESS hun nationaal statistisch systeem vertegenwoordigen.
Artikel 6
Commissie (Eurostat)
Artikel 6 bis
Directeur-generaal van de Commissie (Eurostat)
Artikel 7
Comité voor het Europees statistisch systeem
Het ESS-comité wordt door de Commissie geraadpleegd over:
de maatregelen die de Commissie overweegt te nemen voor de ontwikkeling, productie en verspreiding van Europese statistieken, de rechtvaardiging daarvan uit een oogpunt van kosteneffectiviteit, de middelen en tijdschema’s voor de uitvoering daarvan en de enquêtedruk;
de voorgestelde ontwikkelingen en prioriteiten in het Europees statistisch programma;
initiatieven om de herprioritering en beperking van de enquêtedruk in praktijk te brengen;
vraagstukken betreffende de statistische geheimhouding;
de nadere uitwerking van de Praktijkcode, en
andere vraagstukken, vooral op het gebied van de methodologie, die bij de opstelling of uitvoering van statistische programma’s naar voren komen die door de voorzitter aan de orde worden gesteld, hetzij op diens eigen initiatief hetzij op verzoek van een lidstaat.
Artikel 8
Samenwerking met andere organen
Het Raadgevend Comité voor de Europese statistiek en de Europese Adviescommissie voor statistische governance worden overeenkomstig hun respectieve bevoegdheden geraadpleegd.
Artikel 9
Samenwerking met het ESCB
Teneinde de responslast zo gering mogelijk te houden en de voor de productie van Europese statistieken noodzakelijke coherentie te garanderen, moeten het ESS en het ESCB nauw met elkaar samenwerken en daarbij de statistische beginselen als uiteengezet in artikel 2, lid 1, in acht nemen.
Artikel 10
Internationale samenwerking
Onverminderd het standpunt en de rol van afzonderlijke lidstaten wordt het standpunt van het ESS met betrekking tot vraagstukken die voor Europese statistieken op internationaal niveau van bijzonder belang zijn alsmede de specifieke organisatie van de vertegenwoordiging in internationale statistische instellingen, door het ESS-comité voorbereid en door de Commissie (Eurostat) gecoördineerd.
Artikel 11
Praktijkcode voor Europese statistiek
Indien een lidstaat uiterlijk op 9 juni 2017 geen „verbintenis” heeft gepubliceerd, dient hij bij de Commissie een voortgangsverslag in over de uitvoering van de Praktijkcode en, in voorkomend geval, over de inspanningen die gedaan zijn om een verbintenis op te stellen, en publiceert hij dat verslag. Die voortgangsverslagen worden regelmatig bijgewerkt, ten minste om de twee jaar na de eerste publicatie.
De Commissie legt uiterlijk op 9 juni 2018, en vervolgens om de twee jaar, aan het Europees Parlement en de Raad een verslag voor over de gepubliceerde verbintenissen en, in voorkomend geval, de voortgangsverslagen.
Artikel 12
Statistische kwaliteit
Om een goede kwaliteit van de resultaten te waarborgen, worden Europese statistieken ontwikkeld, geproduceerd en verspreid op basis van uniforme normen en geharmoniseerde methoden. Daarbij zijn de volgende kwaliteitscriteria van toepassing:
„relevantie”, dat betrekking heeft op de mate waarin statistieken voorzien in de huidige en potentiële behoeften van de gebruikers;
„nauwkeurigheid”, dat betrekking heeft op de mate waarin de schattingen de onbekende werkelijke waarden benaderen;
„actualiteit”, dat betrekking heeft op de tijdspanne tussen de beschikbaarheid van de informatie en de gebeurtenis die of het verschijnsel dat door de informatie wordt beschreven;
„stiptheid”, dat betrekking heeft op de tijdspanne tussen de datum van publicatie van de gegevens en de beoogde datum (de datum waarop ze hadden moeten worden gepubliceerd);
„toegankelijkheid” en „duidelijkheid”, die betrekking hebben op de voorwaarden en modaliteiten waaronder de gebruikers de gegevens kunnen verkrijgen, gebruiken en interpreteren;
„vergelijkbaarheid”, dat betrekking heeft op de meting van het effect van verschillen in de toegepaste statistische concepten, meetinstrumenten en -procedures wanneer statistieken tussen geografische gebieden of sectoren of over een periode worden vergeleken;
„coherentie”, dat betrekking heeft op de mate waarin de gegevens geschikt zijn om op betrouwbare wijze op verschillende manieren en voor diverse doeleinden te worden gecombineerd.
Om de eenvormige toepassing van de kwaliteitscriteria van lid 1 op de gegevens die onder de sectorale wetgeving voor specifieke statistische gebieden vallen, te waarborgen, stelt de Commissie uitvoeringshandelingen vast tot vaststelling van de voorwaarden, structuur en frequentie van de kwaliteitsverslagen die op grond van de sectorale wetgeving moeten worden opgesteld. Die uitvoeringshandelingen worden vastgesteld volgens de in artikel 27, lid 2, bedoelde onderzoeksprocedure.
HOOFDSTUK III
PRODUCTIE VAN EUROPESE STATISTIEKEN
Artikel 13
Europees statistisch programma
Artikel 14
Uitvoering van het Europees statistisch programma
Het Europees statistisch programma wordt uitgevoerd door middel van specifieke statistische acties die worden vastgesteld:
door het Europees Parlement en de Raad;
door de Commissie, in specifieke en naar behoren gemotiveerde gevallen, met name om overeenkomstig het bepaalde in lid 2 in onverwachte behoeften te voorzien; hetzij
door middel van een overeenkomst tussen de NSI of andere nationale instanties en de Commissie (Eurostat), binnen de grenzen van hun respectieve bevoegdheden. Een dergelijke overeenkomst wordt schriftelijk vastgelegd.
De Commissie kan, middels uitvoeringshandelingen, besluiten tot een tijdelijke directe statistische actie op voorwaarde dat:
de actie niet voorziet in het verzamelen van gegevens die zich uitstrekken tot meer dan drie referentiejaren;
de gegevens al bij de verantwoordelijke NSI's en andere nationale instanties beschikbaar of toegankelijk zijn of direct kunnen worden verkregen en er steekproeven worden gebruikt die zich lenen voor het waarnemen van de statistische populatie op het niveau van de Unie middels adequate coördinatie met de NSI's en andere nationale instanties, en
de Unie aan de NSI's en andere nationale instanties financiële bijdragen levert ter dekking van de door hen te dragen meerkosten, overeenkomstig Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 van het Europees Parlement en de Raad (2).
Die uitvoeringshandelingen worden vastgesteld volgens de in artikel 27, lid 2, bedoelde onderzoeksprocedure.
Bij het voorstellen van een actie waarover overeenkomstig lid 1, onder a) of b), moet worden besloten, verschaft de Commissie de volgende informatie:
de redenen die aan de actie ten grondslag liggen, met name in het licht van de doelstellingen van het betrokken Gemeenschapsbeleid;
de doelstellingen van de actie en de verwachte resultaten;
een kostenefficiëntieanalyse met een evaluatie van de enquêtedruk en de productiekosten, en
de wijze waarop de actie moet worden uitgevoerd, inclusief de looptijd ervan en de rol van de Commissie en de lidstaten.
Artikel 15
Samenwerkingsnetwerken
In het kader van de specifieke statistische acties worden, waar mogelijk, binnen het ESS synergieën ontwikkeld door in het kader van samenwerkingsnetwerken kennis en resultaten te delen of specialisatie in specifieke taken te stimuleren. Hiertoe wordt een passende financiële structuur ontwikkeld.
Het resultaat van deze actie, zoals gezamenlijke structuren, instrumenten, processen en methoden, wordt voor het gehele ESS beschikbaar gesteld. De initiatieven tot het opzetten van samenwerkingsnetwerken en de resultaten daarvan worden door het ESS-comité beoordeeld.
Artikel 16
Europese aanpak van de statistiek
In specifieke en naar behoren gemotiveerde gevallen en binnen het kader van het Europees statistisch programma heeft de Europese aanpak van de statistiek tot doel:
de beschikbaarheid van statistische aggregaten op Europees niveau te optimaliseren en de tijdigheid van Europese statistieken te verbeteren;
de enquêtedruk en de lasten voor de NSI en andere nationale instanties op basis van een kostenefficiëntieanalyse te verminderen.
De Europese aanpak van de statistiek is onder meer toepasselijk bij:
de productie van Europese statistieken met gebruikmaking van:
niet-gepubliceerde nationale bijdragen of de nationale bijdragen van een groep lidstaten;
specifiek voor dat doel ontwikkelde enquêtesystemen;
door middel van modelleringstechnieken verkregen partiële gegevens;
de verspreiding van statistische aggregaten op Europees niveau door gebruikmaking van specifieke beveiligingstechnieken bij het openbaarmaken van statistische gegevens, onverminderd nationale bepalingen inzake verspreiding.
Artikel 16 bis
Statistische respons op dringende beleidsbehoeften in crisissituaties
De Commissie (Eurostat) onderzoekt crisissituaties en kan indien nodig dringende statistische acties ondernemen, met inachtneming van de in dit artikel vervatte procedures, indien aan beide onderstaande voorwaarden is voldaan:
het is strikt noodzakelijk te reageren op dringende beleidsbehoeften die voortvloeien uit de betrokken crisissituatie, na de activering van noodmechanismen die zijn vastgesteld overeenkomstig rechtshandelingen van de Unie, zoals Uitvoeringsbesluit (EU) 2018/1993 van de Raad (3) of andere rechtshandelingen van de Unie voor noodsituaties;
aan die dringende beleidsbehoeften kan niet worden voldaan in het kader van het Europees statistisch programma.
De in lid 1 bedoelde dringende statistische acties worden door de Commissie (Eurostat) op het niveau van de Unie uitgevoerd, in nauwe samenwerking met de NSI’s en andere nationale instanties, en kunnen het volgende omvatten:
het produceren van Europese statistieken op basis van nieuwe gegevensbronnen of gegevensverzamelingen, rekening houdend met de lasten voor de respondenten en de kosteneffectiviteit voor de lidstaten;
het verstrekken van nieuwe statistische indicatoren en inzichten op basis van bestaande gegevens;
het ontwikkelen van methodologische richtsnoeren om ervoor te zorgen dat de statistieken in de door de crisissituatie getroffen lidstaten vergelijkbaar en consistent zijn;
andere gecoördineerde maatregelen op het niveau van de Unie die gericht zijn op een tijdige en relevante statistische respons op de specifieke situatie.
Onverminderd de prerogatieven van de begrotingsautoriteit wordt uit het bij Verordening (EU) 2021/690 van het Europees Parlement en de Raad (4) vastgestelde programma voor de interne markt en overeenkomstig Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 van het Europees Parlement en de Raad (5) een financiële bijdrage beschikbaar gesteld aan de NSI’s en andere nationale instanties als bedoeld in de op grond van artikel 5, lid 2, van deze verordening opgestelde lijst, ter dekking van de meerkosten die voortvloeien uit de uitvoering van dergelijke dringende statistische acties. Daarnaast kunnen die NSI’s en andere nationale instanties steun uit andere toepasselijke financiële programma’s van de Unie aanvragen overeenkomstig de regels van die programma’s. De lidstaten kunnen ook steun aanvragen uit het bij Verordening (EU) 2021/240 van het Europees Parlement en de Raad (6) vastgestelde instrument voor technische ondersteuning. Het bedrag van de financiële bijdrage uit hoofde van deze alinea wordt vastgesteld overeenkomstig de regels van het desbetreffende financieringsprogramma, afhankelijk van de beschikbaarheid van financiering, met name overeenkomstig de regels van het Europees statistisch programma.
Artikel 17
Jaarlijks werkprogramma
Elk jaar legt de Commissie uiterlijk op 30 april haar jaarlijks werkprogramma voor het volgende jaar aan het ESS-comité voor.
Bij het opstellen van het jaarlijks werkprogramma zorgt de Commissie voor adequate prioritering, met inbegrip van de evaluatie van en verslaglegging over statistische prioriteiten en de toewijzing van financiële middelen. De Commissie houdt zoveel mogelijk rekening met de opmerkingen van het ESS-comité. Elk jaarlijks werkprogramma is gebaseerd op het Europees statistisch programma en bevat met name:
de acties die volgens de Commissie van prioritair belang zijn, rekening houdend met de beleidsbehoeften van de Unie, de financiële beperkingen op nationaal en op Unie niveau en de responslast;
initiatieven met betrekking tot de evaluatie van prioriteiten, inclusief negatieve prioriteiten, en de vermindering van de druk op zowel dataleveranciers als producenten van statistieken; en
de procedures en eventuele rechtsinstrumenten die door de Commissie voor de uitvoering van het jaarlijks werkprogramma worden overwogen.
Artikel 17 bis
Toegang tot en gebruik en integratie van administratieve gegevens voor de ontwikkeling, productie en verspreiding van Europese statistieken
Artikel 17 ter
Verplichting voor particuliere gegevenshouders om gegevens beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling, productie en verspreiding van Europese statistieken
De in de eerste alinea bedoelde beveiligde infrastructuur is gebaseerd op technologieën die specifiek zijn ontworpen om te voldoen aan Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad (9) en Verordening (EU) 2018/1725 van het Europees Parlement en de Raad (10).
Artikel 17 quater
Verzoeken om gegevens en regelingen voor het beschikbaar stellen van gegevens voor de ontwikkeling, productie en verspreiding van Europese statistieken
Wanneer de NSI’s of de Commissie (Eurostat) overeenkomstig artikel 17 ter om gegevens verzoeken:
specificeren zij welke gegevens en metagegevens vereist zijn;
specificeren zij de statistische noodzaak waarvoor om de gegevens wordt verzocht overeenkomstig artikel 17 ter, lid 1;
specificeren zij de frequentie waarmee en de termijnen waarbinnen de gegevens ter beschikking moeten worden gesteld;
specificeren zij de operationele regelingen voor het beschikbaar stellen van de gegevens.
Indien binnen drie maanden na de kennisgeving van het in lid 1 bedoelde verzoek om gegevens geen overeenkomst als bedoeld in lid 3 wordt gesloten of indien de particuliere gegevenshouder de overeenkomst niet nakomt:
kan het NSI, wanneer het om de gegevens heeft verzocht, een tweede verzoek tot de particuliere gegevenshouder richten om de gegevens binnen een specifieke termijn beschikbaar te stellen, waarna de particuliere gegevenshouder de relevante gegevens binnen die termijn beschikbaar stelt;
kan de Commissie (Eurostat), wanneer zij om de gegevens heeft verzocht, een besluit nemen om de particuliere gegevenshouder te verplichten de gegevens binnen een termijn van ten minste 15 kalenderdagen beschikbaar te stellen, waarna de particuliere gegevenshouder de relevante gegevens binnen de daarin vastgestelde termijn ter beschikking van de Commissie (Eurostat) stelt.
Lid 1 is van toepassing op een besluit als bedoeld in de eerste alinea, punt b), van dit lid. Een dergelijk besluit houdt rekening met kwesties waarover tijdens de dialoog met de particuliere gegevenshouder mogelijk overeenstemming is bereikt. Het vermeldt ook de termijn waarbinnen de particuliere gegevenshouder zijn antwoord moet indienen, de termijn waarbinnen de particuliere gegevenshouder de gegevens beschikbaar moet stellen, de geldboeten uit hoofde van lid 6 die kunnen worden opgelegd indien de gegevens niet tijdig worden verstrekt, en de rechtsmiddelen tegen het besluit.
Artikel 17 quinquies
Toetsing van besluiten tot oplegging van geldboeten door het Hof van Justitie van de Europese Unie
Overeenkomstig artikel 261 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie volledige rechtsmacht ter zake van beroep tegen besluiten waarbij de Commissie geldboeten heeft opgelegd. Het kan de opgelegde geldboete vernietigen, verlagen of verhogen.
Artikel 17 sexies
Verplichtingen van de NSI’s, andere nationale instanties en de Commissie (Eurostat) inzake het gebruik van gegevens die door particuliere gegevenshouders beschikbaar zijn gesteld voor de ontwikkeling, productie en verspreiding van Europese statistieken
De NSI’s en de Commissie (Eurostat) gebruiken de overeenkomstig artikel 17 ter voor de ontwikkeling, productie en verspreiding van Europese statistieken beschikbaar gestelde gegevens:
uitsluitend voor statistische doeleinden;
in overeenstemming met de statistische beginselen van artikel 2, lid 1, en
in overeenstemming met de verplichting de gegevens niet buiten het ESS te delen tenzij de particuliere gegevenshouder ermee heeft ingestemd die gegevens te delen.
De NSI’s en de Commissie (Eurostat):
nemen passende maatregelen om de statistische vertrouwelijkheid en bedrijfsgeheimen te beschermen;
nemen, voor zover de verwerking van persoonsgegevens noodzakelijk is, technische en organisatorische maatregelen die de rechten en vrijheden van de betrokkenen waarborgen.
Artikel 17 septies
Uitwisseling van niet-vertrouwelijke gegevens in het ESS en tussen het ESS en het ESCB
HOOFDSTUK III bis
ONTWIKKELING VAN EUROPESE STATISTIEKEN
Artikel 17 octies
Statistieken in ontwikkeling
HOOFDSTUK IV
VERSPREIDING VAN EUROPESE STATISTIEKEN
Artikel 18
Verspreidingsmaatregelen
Artikel 19
Bestanden voor publiek gebruik
Gegevens over individuele statistische eenheden mogen worden verspreid in de vorm van een bestand voor publiek gebruik dat bestaat uit anoniem gemaakte gegevens die op dusdanige wijze zijn bewerkt dat de statistische eenheid direct noch indirect kan worden geïdentificeerd, rekening houdend met alle middelen die een derde redelijkerwijs daartoe zou kunnen gebruiken.
Indien de gegevens bij de Commissie (Eurostat) zijn ingediend, is uitdrukkelijke toestemming van de NSI of een andere nationale instantie die de gegevens heeft verstrekt vereist.
HOOFDSTUK V
STATISTISCHE GEHEIMHOUDING
Artikel 20
Bescherming van vertrouwelijke gegevens
Statistische resultaten aan de hand waarvan een statistische eenheid kan worden geïdentificeerd, mogen in de volgende uitzonderlijke gevallen door de NSI en andere nationale instanties en de Commissie (Eurostat) worden verspreid:
wanneer daarvoor bij besluit van het Europees Parlement en de Raad volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag specifieke voorwaarden en modaliteiten zijn vastgesteld en de statistische resultaten, wanneer de statistische eenheid daarom verzoekt, dusdanig worden gewijzigd dat de verspreiding ervan geen afbreuk doet aan de statistische geheimhouding, of
wanneer de statistische eenheid ondubbelzinnig met de openbaarmaking van de gegevens heeft ingestemd.
De NSI en andere nationale instanties en de Commissie (Eurostat) treffen binnen de grenzen van hun respectieve bevoegdheden alle nodige wetgevende, administratieve, technische en organisatorische maatregelen om te zorgen voor de fysieke en logische bescherming van vertrouwelijke gegevens (beveiliging bij het openbaarmaken van statistische gegevens).
De NSI's, andere nationale instanties en de Commissie (Eurostat) treffen alle nodige maatregelen met het oog op de onderlinge afstemming van de beginselen en richtsnoeren betreffende de fysieke en logische bescherming van vertrouwelijke gegevens. De Commissie draagt door middel van uitvoeringshandelingen zorg voor die onderlinge afstemming, zonder deze verordening aan te vullen. Die uitvoeringshandelingen worden vastgesteld volgens de in artikel 27, lid 2, bedoelde onderzoeksprocedure.
Artikel 21
Doorgifte van vertrouwelijke gegevens
Artikel 22
Bescherming van vertrouwelijke gegevens in de Commissie (Eurostat)
Artikel 23
Toegang tot vertrouwelijke gegevens voor onderzoeksdoeleinden
Toegang tot vertrouwelijke gegevens, met inbegrip van door particuliere gegevenshouders beschikbaar gestelde gegevens, die alleen de indirecte identificatie van de statistische eenheden mogelijk maken, kan door de Commissie (Eurostat) of door de NSI’s of andere nationale instanties, binnen de grenzen van hun respectieve bevoegdheden, worden verleend aan onderzoekers die statistische analyses voor wetenschappelijke doeleinden uitvoeren. Indien de gegevens aan de Commissie (Eurostat) zijn doorgegeven, is toestemming vereist van het NSI of de andere nationale instantie die de gegevens heeft verstrekt.
De Commissie stelt door middel van uitvoeringshandelingen de regelingen, voorschriften en voorwaarden voor toegang op het niveau van de Unie vast. Die uitvoeringshandelingen worden volgens de in artikel 27, lid 2, bedoelde onderzoeksprocedure vastgesteld.
Voor de toepassing van deze verordening omvatten onderzoeksdoeleinden onderzoeksactiviteiten zoals technologische ontwikkeling en demonstratie, fundamenteel onderzoek en toegepast onderzoek.
▼M1 —————
Artikel 25
Openbaar beschikbare gegevens
Gegevens die rechtmatig voor het publiek beschikbaar zijn en die op grond van het nationale recht of Unierecht voor het publiek beschikbaar blijven, worden niet als vertrouwelijk beschouwd wanneer zij worden gebruikt voor statistische doeleinden of voor de verspreiding van statistieken die aan de hand van die gegevens zijn verkregen. Die gegevens omvatten met name gegevens over sleutelkenmerken van individuele ondernemingen zoals vermeld in Uitvoeringsverordening (EU) 2023/138 van de Commissie (12).
Artikel 26
Schending van de statistische geheimhouding
De lidstaten en de Commissie treffen passende maatregelen om iedere schending van de statistische geheimhouding te voorkomen en te bestraffen. De aldus vastgestelde sancties zijn doeltreffend, evenredig en afschrikkend.
HOOFDSTUK VI
SLOTBEPALINGEN
Artikel 26 bis
Bijdrage aan nationale kaders voor gegevensbeheer
Artikel 27
Comité procedure
Artikel 27 bis
Evaluatie en herziening
Uiterlijk op 27 december 2029 voert de Commissie een evaluatie van deze verordening uit en brengt zij over haar voornaamste bevindingen verslag uit aan het Europees Parlement en de Raad. In het kader van die evaluatie wordt met name het volgende beoordeeld:
de statistische respons op een crisissituatie uit hoofde van artikel 16 bis;
de verplichting voor particuliere gegevenshouders om toe te staan dat hun gegevens worden gebruikt voor Europese statistieken overeenkomstig de artikelen 17 ter, 17 quater, 17 quinquies en 17 sexies;
het delen van gegevens in het ESS uit hoofde van artikel 17 septies;
de ontwikkeling van Europese statistieken uit hoofde van hoofdstuk III bis.
Artikel 28
Intrekking
Verordening (EG, Euratom) nr. 1101/2008 wordt ingetrokken.
Verwijzingen naar de ingetrokken verordening gelden als verwijzingen naar deze verordening.
Verwijzingen naar het Comité statistisch geheim, dat bij de ingetrokken verordening is opgericht, worden beschouwd als verwijzingen naar het ESS-comité dat bij artikel 7 van deze verordening is opgericht.
Verordening (EG) nr. 322/97 wordt ingetrokken.
Verwijzingen naar de ingetrokken verordening gelden als verwijzingen naar deze verordening.
Besluit 89/382/EEG, Euratom wordt ingetrokken.
Verwijzingen naar het Comité statistisch programma worden beschouwd als verwijzingen naar het ESS-comité dat bij artikel 7 van deze verordening is opgericht.
Artikel 29
Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de dag volgende op die van haar bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Unie.
Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.
(1) Besluit nr. 235/2008/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2008 tot instelling van de Europese Adviescommissie voor statistische governance (PB L 73 van 15.3.2008, blz. 17).
(2) Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie en tot intrekking van Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 (PB L 298 van 26.10.2012, blz. 1).
(3) Uitvoeringsbesluit (EU) 2018/1993 van de Raad van 11 december 2018 inzake de geïntegreerde EU-regeling politieke crisisrespons (PB L 320 van 17.12.2018, blz. 28).
(4) Verordening (EU) 2021/690 van het Europees Parlement en de Raad van 28 april 2021 tot vaststelling van een programma voor de interne markt, het concurrentievermogen van ondernemingen, met inbegrip van kleine en middelgrote ondernemingen, het gebied van planten, dieren, levensmiddelen en diervoeders, en Europese statistieken (programma voor de interne markt), en tot intrekking van de Verordeningen (EU) nr. 99/2013, (EU) nr. 1287/2013, (EU) nr. 254/2014, en (EU) nr. 652/2014 (PB L 153 van 3.5.2021, blz. 1).
(5) Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 van het Europees Parlement en de Raad van 18 juli 2018 tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie, tot wijziging van de Verordeningen (EU) nr. 1296/2013, (EU) nr. 1301/2013, (EU) nr. 1303/2013, (EU) nr. 1304/2013, (EU) nr. 1309/2013, (EU) nr. 1316/2013, (EU) nr. 223/2014, (EU) nr. 283/2014 en Besluit nr. 541/2014/EU en tot intrekking van Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 (PB L 193 van 30.7.2018, blz. 1).
(6) Verordening (EU) 2021/240 van het Europees Parlement en de Raad van 10 februari 2021 tot vaststelling van een instrument voor technische ondersteuning (PB L 57 van 18.2.2021, blz. 1).
(7) Verordening (EU) 2019/817 van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 2019 tot vaststelling van een kader voor interoperabiliteit tussen de Unie-informatiesystemen op het gebied van grenzen en visa en tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 767/2008, (EU) 2016/399, (EU) 2017/2226, (EU) 2018/1240, (EU) 2018/1726 en (EU) 2018/1861 van het Europees Parlement en de Raad, Beschikking 2004/512/EG van de Raad en Besluit 2008/633/JBZ van de Raad (PB L 135 van 22.5.2019, blz. 27).
(8) Verordening (EU) 2023/2854 van het Europees Parlement en de Raad van 13 december 2023 betreffende geharmoniseerde regels inzake eerlijke toegang tot en eerlijk gebruik van gegevens en tot wijziging van Verordening (EU) 2017/2394 en Richtlijn (EU) 2020/1828 (Dataverordening) (PB L, 2023/2854, 22.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2854/oj).
(9) Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) (PB L 119 van 4.5.2016, blz. 1).
(10) Verordening (EU) 2018/1725 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door de instellingen, organen en instanties van de Unie en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 45/2001 en Besluit nr. 1247/2002/EG (PB L 295 van 21.11.2018, blz. 39).
(11) Aanbeveling 2003/361/EG van de Commissie van 6 mei 2003 betreffende de definitie van kleine, middelgrote en micro-ondernemingen (PB L 124 van 20.5.2003, blz. 36).
(12) Uitvoeringsverordening (EU) 2023/138 van de Commissie van 21 december 2022 tot vaststelling van een lijst met specifieke hoogwaardige datasets en de regelingen voor publicatie en hergebruik van die gegevens (PB L 19 van 20.1.2023, blz. 43).
(13) Verordening (EU) 2022/868 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2022 betreffende Europese datagovernance en tot wijziging van Verordening (EU) 2018/1724 (Datagovernanceverordening) (PB L 152 van 3.6.2022, blz. 1).
(14) Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren (PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13).