Home

Verordening (EG) n r. 684/2009 van de Commissie van 24 juli 2009 tot uitvoering van Richtlijn 2008/118/EG van de Raad wat betreft de geautomatiseerde procedures voor de overbrenging van accijnsgoederen onder schorsing van accijns

Verordening (EG) n r. 684/2009 van de Commissie van 24 juli 2009 tot uitvoering van Richtlijn 2008/118/EG van de Raad wat betreft de geautomatiseerde procedures voor de overbrenging van accijnsgoederen onder schorsing van accijns

Artikel 1 Onderwerp

Bij deze verordening worden maatregelen vastgesteld betreffende:

  1. de structuur en de inhoud van de elektronische berichten die via het in artikel 21, lid 2, van Richtlijn 2008/118/EG bedoelde geautomatiseerde systeem worden uitgewisseld met het oog op de toepassing van de artikelen 21 tot en met 25 van die richtlijn;

  2. de in acht te nemen voorschriften en procedures bij de uitwisseling van de onder a) bedoelde berichten;

  3. de structuur van de in de artikelen 26 en 27 van Richtlijn 2008/118/EG bedoelde papieren documenten.

Artikel 2 Verplichtingen met betrekking tot de via het geautomatiseerde systeem uitgewisselde berichten

De structuur en de inhoud van de berichten die met het oog op de toepassing van de artikelen 21 tot en met 25 van Richtlijn 2008/118/EG worden uitgewisseld, dienen te voldoen aan het bepaalde in bijlage I bij deze verordening. Wanneer in bepaalde gegevensvelden van de berichten een code moet worden ingevuld, moet gebruik worden gemaakt van de in bijlage II opgenomen codes.

Artikel 3 Formaliteiten vóór de aanvang van een overbrenging van accijnsgoederen

1.

Het voorlopige elektronische administratieve document dat wordt ingediend overeenkomstig artikel 21, lid 2, van Richtlijn 2008/118/EG en het elektronische administratieve document waaraan een administratieve referentiecode wordt toegekend overeenkomstig artikel 21, lid 3, derde alinea, van die richtlijn, dienen te voldoen aan het bepaalde in tabel 1 van bijlage I bij deze verordening.

2.

Het voorlopige elektronische administratieve document mag ten vroegste zeven dagen voor de datum die op dat document als datum van verzending van de accijnsgoederen in kwestie is vermeld, worden ingediend.

Artikel 4 Annulering van het elektronische administratieve document

1.

De afzender die het in artikel 21, lid 7, van Richtlijn 2008/118/EG bedoelde elektronische administratieve document wil annuleren, vult de velden van het voorlopige annuleringsbericht in en dient dit bericht bij de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van verzending in. Het voorlopige annuleringsbericht moet voldoen aan het bepaalde in tabel 2 van bijlage I bij deze verordening.

2.

De bevoegde autoriteiten van de lidstaat van verzending verrichten een elektronische controle van de gegevens in het voorlopige annuleringsbericht.

Wanneer de gegevens in orde zijn bevonden, voegen deze autoriteiten de datum en het tijdstip waarop dat is gebeurd, aan het annuleringsbericht toe, stellen zij de afzender hiervan in kennis en sturen zij het annuleringsbericht door naar de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van bestemming. Wanneer de gegevens niet in orde zijn bevonden, wordt de afzender daarvan onverwijld in kennis gesteld.

3.

Bij ontvangst van het annuleringsbericht sturen de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van bestemming het annuleringsbericht door naar de geadresseerde wanneer deze een erkend entrepothouder of geregistreerd geadresseerde is.

Artikel 5 Berichten met betrekking tot een wijziging van de bestemming van een overbrenging van accijnsgoederen

1.

De afzender die de bestemming wil wijzigen als bedoeld in artikel 21, lid 8, van Richtlijn 2008/118/EG of de bestemming later wil invullen als bedoeld in artikel 22, lid 2, van die richtlijn, vult de velden van het voorlopige bericht van bestemmingswijziging in en dient dit bericht bij de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van verzending in. Het voorlopige bericht van bestemmingswijziging moet voldoen aan het bepaalde in tabel 3 van bijlage I bij deze verordening.

2.

De bevoegde autoriteiten van de lidstaat van verzending verrichten een elektronische controle van de gegevens in het voorlopige bericht van bestemmingswijziging.

Wanneer de gegevens in orde zijn bevonden, dienen de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van verzending:

  1. de datum en het tijdstip waarop dat is gebeurd, alsook een volgnummer aan het bericht van bestemmingswijziging toe te voegen en de afzender daarvan in kennis te stellen;

  2. het oorspronkelijke elektronische administratieve document bij te werken volgens de informatie in het bericht van bestemmingswijziging.

Wanneer de bijwerking een wijziging van de lidstaat van bestemming of een wijziging van de geadresseerde behelst, is artikel 21, leden 4 en 5, van Richtlijn 2008/118/EG van toepassing op het bijgewerkte elektronische administratieve document.

3.

Wanneer de in lid 2, onder b), bedoelde bijwerking een wijziging van de lidstaat van bestemming behelst, sturen de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van verzending het bericht van bestemmingswijziging door naar de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van bestemming die in het oorspronkelijke elektronische administratieve document zijn vermeld.

Laatstgenoemde autoriteiten stellen de in het oorspronkelijke elektronische administratieve document vermelde geadresseerde in kennis van de wijziging van bestemming met behulp van de „kennisgeving van wijziging van bestemming” die moet voldoen aan het bepaalde in tabel 4 van bijlage I.

4.

Wanneer de in lid 2, onder b), bedoelde bijwerking een wijziging van de plaats van levering als vermeld in gegevensgroep 7 van het elektronische administratieve document behelst, maar geen wijziging van de lidstaat van bestemming noch van de geadresseerde, sturen de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van verzending het bericht van bestemmingswijziging door naar de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van bestemming die in het oorspronkelijke elektronische administratieve document zijn vermeld.

Laatstgenoemde autoriteiten sturen het bericht van bestemmingswijziging door naar de geadresseerde.

5.

Wanneer de gegevens in het voorlopige bericht van bestemmingswijziging niet in orde zijn bevonden, wordt de afzender daarvan onverwijld in kennis gesteld.

6.

Wanneer de bijwerking van het elektronische administratieve document een nieuwe geadresseerde in dezelfde lidstaat van bestemming als in het oorspronkelijke elektronische administratieve document behelst, stellen de bevoegde autoriteiten van die lidstaat de in het oorspronkelijke elektronische administratieve document vermelde geadresseerde in kennis van de wijziging van de bestemming met behulp van de „kennisgeving van wijziging van bestemming” die moet voldoen aan het bepaalde in tabel 4 van bijlage I.

Artikel 6 Berichten met betrekking tot de splitsing van een overbrenging van accijnsgoederen

Artikel 7 Formaliteiten bij de beëindiging van een overbrenging van accijnsgoederen

Artikel 8 Noodprocedures

Artikel 9 Intrekking

Artikel 10 Inwerkingtreding

BIJLAGE I

BIJLAGE II(als bedoeld in artikel 2)