Het mandaat van de heer Alexander RONDOS als SVEU voor de Hoorn van Afrika wordt verlengd tot en met 28 februari 2015. De Raad kan, op basis van een beoordeling door het Politiek en Veiligheidscomité (PVC) en op voorstel van de hoge vertegenwoordiger van de Unie voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid (HV), besluiten dat het mandaat van de SVEU eerder wordt beëindigd.
Besluit 2013/527/GBVB van de Raad van 24 oktober 2013 tot wijziging en verlenging van het mandaat van de speciale vertegenwoordiger van de Europese Unie voor de Hoorn van Afrika
Besluit 2013/527/GBVB van de Raad van 24 oktober 2013 tot wijziging en verlenging van het mandaat van de speciale vertegenwoordiger van de Europese Unie voor de Hoorn van Afrika
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de Europese Unie, en met name artikel 28, artikel 31, lid 2, en artikel 33,
Gezien het voorstel van de hoge vertegenwoordiger van de Unie voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid,
Overwegende hetgeen volgt:
De Raad heeft op 8 december 2011 Besluit 2011/819/GBVB(1) vastgesteld, waarbij de heer Alexander RONDOS werd benoemd tot speciale vertegenwoordiger van de Europese Unie (SVEU) voor de Hoorn van Afrika. Het mandaat van de SVEU verstrijkt op 31 oktober 2013.
De Raad heeft op 11 augustus 2010 Besluit 2010/450/GBVB(2) vastgesteld, waarbij mevrouw Rosalind MARSDEN werd benoemd tot speciale vertegenwoordiger van de Europese Unie (SVEU) voor Sudan. Het mandaat van de SVEU verstrijkt op 31 oktober 2013.
Het mandaat van de SVEU voor de Hoorn van Afrika, de heer Alexander RONDOS, moet worden uitgebreid tot aangelegenheden inzake Sudan en Zuid-Sudan, en het moet met nog eens twaalf maanden worden verlengd.
De SVEU zal zijn mandaat uitvoeren in een mogelijk verslechterende situatie die de verwezenlijking van de in artikel 21 van het Verdrag uiteengezette doelstellingen van het extern optreden van de Unie kan belemmeren,
HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:
Artikel 1 Speciale vertegenwoordiger van de Europese Unie
Voor de toepassing van het mandaat van de SVEU omvat de Hoorn van Afrika de Republiek Djibouti, de Staat Eritrea, de Federale Democratische Republiek Ethiopië, de Republiek Kenia, de Federale Republiek Somalië, de Republiek Sudan, de Republiek Zuid-Sudan en de Republiek Uganda. Voor aangelegenheden met ruimere regionale implicaties pleegt de SVEU in voorkomend geval overleg met landen en regionale entiteiten buiten de Hoorn van Afrika.
Artikel 2 Beleidsdoelstellingen
Het mandaat van de SVEU berust op de beleidsdoelstellingen van de Unie met betrekking tot de Hoorn van Afrika als neergelegd in haar op 14 november 2011 vastgestelde strategisch kader en in de desbetreffende Raadsconclusies, namelijk actief bijdragen tot de regionale en internationale inspanningen voor vreedzame co-existentie en duurzame vrede, en veiligheid en ontwikkeling binnen en tussen de landen in de regio. Voorts zal de SVEU ernaar streven de kwaliteit, de intensiteit, het effect en de zichtbaarheid van het meervoudige engagement van de Unie in de Hoorn van Afrika te vergroten.
De beleidsdoelstellingen van de Unie omvatten onder meer:
-
de verdere stabilisering van Somalië, in het bijzonder vanuit het oogpunt van de regionale dimensie;
-
het vreedzaam samenleven van Sudan en Zuid-Sudan als twee levensvatbare en welvarende staten met solide en verantwoordingsplichtige politieke structuren;
-
het oplossen van actuele conflicten en het voorkomen van potentiële conflicten tussen of binnen landen in de regio;
-
het ondersteunen van regionale samenwerking op het gebied van politiek, veiligheid en economie.
Artikel 3 Mandaat
Ter verwezenlijking van de doelstellingen van het Uniebeleid met betrekking tot de Hoorn van Afrika krijgt de SVEU het mandaat om:
-
overleg te plegen met alle relevante belanghebbenden van de regio, regeringen, regionale autoriteiten, internationale en regionale organisaties, het middenveld en de diaspora, om de beleidsdoelstellingen van de Unie vooruit te helpen en bij te dragen tot een beter begrip van de rol van de Unie in de regio;
-
de Unie in voorkomend geval in de relevante internationale fora te vertegenwoordigen, en zorg te dragen voor de zichtbaarheid van de steun van de Unie voor crisisbeheersing, conflictoplossing en conflictpreventie;
-
doeltreffende politieke en veiligheidssamenwerking en economische integratie in de regio aan te moedigen en te ondersteunen via het partnerschap van de Unie met de Afrikaanse Unie (AU) en subregionale organisaties, met name de intergouvernementele autoriteit voor ontwikkeling (IGAD);
-
de politieke ontwikkelingen in de regio te volgen en bij te dragen tot de ontwikkeling van het Uniebeleid voor de regio, ook wat betreft Somalië, Sudan, Zuid-Sudan, het Ethiopisch-Eritrees grensconflict en de uitvoering van het akkoord van Algiers, het initiatief voor het Nijlbekken, en andere problemen in de regio die gevolgen hebben voor de veiligheid, de stabiliteit en de welvaart;
-
met betrekking tot Somalië, in nauw overleg met de speciale EU-gezant voor Somalië en bevoegde regionale en internationale partners, waaronder de speciale vertegenwoordiger van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties voor Somalië en de Afrikaanse Unie, actief bij te dragen tot acties en initiatieven die leiden tot de verdere stabilisering van Somalië en een regeling voor de postovergangsfase in Somalië, waarbij de nadruk komt te liggen op het bevorderen van een gecoördineerde en samenhangende internationale aanpak voor Somalië, het opbouwen van goede nabuurschapsbetrekkingen en het ondersteunen van de ontwikkeling van de veiligheidssector in Somalië, ook via de militaire missie van de Europese Unie die bijdraagt aan de opleiding van Somalische veiligheidstroepen (EUTM Somalia), EUNAFVOR Atalanta, EUCAP Nestor en de niet-aflatende steun van de Unie voor de missie van de Afrikaanse Unie in Somalië (AMISOM), in nauwe samenwerking met de lidstaten;
-
met betrekking tot Sudan en Zuid-Sudan, in nauw overleg met de respectieve hoofden van de delegaties van de Unie, bij te dragen tot samenhang en doeltreffendheid van het beleid van de Unie ten aanzien van Sudan en Zuid-Sudan en hun vreedzaam samenleven te ondersteunen, met name door het uitvoeren van de overeenkomsten van Addis en het oplossen van zaken die na de CPA (Comprehensive Peace Agreement) nog hangende zijn, waaronder Abyei, politieke oplossingen voor lopende conflicten, met name in Darfur, Zuid-Kordofan en de Blauwe-Nijlregio, institutionele opbouw in Zuid-Sudan en nationale verzoening. In dit opzicht zal de SVEU bijdragen tot een gecoördineerde internationale aanpak, in nauw overleg met de AU, en met name het Implementatiepanel op hoog niveau van de AU voor Sudan (AUHIP), de Verenigde Naties (VN) en andere belangrijke regionale en internationale stakeholders;
-
grensoverschrijdende uitdagingen voor de Hoorn van Afrika, met inbegrip van terrorisme, radicalisering, maritieme veiligheid en piraterij, georganiseerde criminaliteit, wapensmokkel, vluchtelingen- en migratiestromen en eventuele gevolgen van humanitaire crises op politiek en veiligheidsgebied, op de voet te volgen;
-
de humanitaire toegang tot de gehele regio te bevorderen;
-
bij te dragen tot de uitvoering van Besluit 2011/168/GBVB van de Raad(3) en, in samenwerking met de SVEU voor de mensenrechten, het mensenrechtenbeleid van de Unie, met inbegrip van de EU-richtsnoeren inzake mensenrechten, met name de EU-richtsnoeren over kinderen en gewapende conflicten, alsook de EU-richtsnoeren inzake geweld tegen vrouwen en meisjes en de bestrijding van alle vormen van discriminatie van deze groepen, en het beleid van de Unie ten aanzien van Resolutie (UNSCR) 1325 (2000) van de VN-Veiligheidsraad inzake vrouwen, vrede en veiligheid, onder meer door de ontwikkelingen te volgen, er verslag over uit te brengen en aanbevelingen ter zake te formuleren.
Ter vervulling van het mandaat zal de SVEU onder meer:
-
in voorkomend geval advies en verslag uitbrengen over de vaststelling van Uniestandpunten in internationale fora met het oog op het proactief promoten van de alomvattende beleidsaanpak van de Unie voor de Hoorn van Afrika;
-
zicht houden op alle activiteiten van de Unie.
Artikel 4 Uitvoering van het mandaat
De SVEU is, onder het gezag van de HV, verantwoordelijk voor de uitvoering van het mandaat.
Het Politiek en Veiligheidscomité (PVC) onderhoudt een bevoorrechte relatie met de SVEU en vormt het eerste contactpunt van de SVEU met de Raad. Onverminderd de bevoegdheden van de HV zorgt het PVC binnen het kader van het mandaat voor strategische aansturing en politieke leiding ten behoeve van de SVEU.
De SVEU werkt nauw samen met de Europese Dienst voor extern optreden (EDEO) en de bevoegde afdelingen daarvan, alsook met delegaties van de Unie in de regio en met de Commissie.