Richtlijn 92/54/EEG van de Raad van 22 juni 1992 tot wijziging van Richtlijn 77/143/EEG betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid- Staten inzake de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens (remmen)
Richtlijn 92/54/EEG van de Raad van 22 juni 1992 tot wijziging van Richtlijn 77/143/EEG betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid- Staten inzake de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens (remmen)
RICHTLIJN 92/54/EEG VAN DE RAAD van 22 juni 1992 tot wijziging van Richtlijn 77/143/EEG betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten inzake de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens (remmen)
DE RAAD VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Economische Gemeenschap, inzonderheid op artikel 75,
Gezien het voorstel van de Commissie (1),
Gezien het advies van het Europese Parlement (2),
Gezien het advies van het Economisch en Sociaal Comité (3),
Overwegende dat Richtlijn 77/143/EEG (4) voorziet in periodieke technische controles voor alle in bijlage I van die richtlijn genoemde categorieën voertuigen;
Overwegende dat Richtlijn 77/143/EEG voorziet in de aanneming van bijzondere richtlijnen inzake controle op de naleving van de normen betreffende de in bijlage II van bovengenoemde richtlijn vermelde punten, alsmede in de oprichting van een Technisch Comité waarvan de Commissie het advies zal inwinnen alvorens maatregelen te nemen om de technische controle aan de vooruitgang aan te passen;
Overwegende dat de meeste Lid-Staten procedures hebben vastgesteld voor het controleren van de staat van de reminstallatie van zware bedrijfsvoertuigen;
Overwegende dat verscheidene Lid-Staten beschikken over nationale voorschriften voor het controleren van lichtere voertuigen, met inbegrip van personenwagens, en dat deze voorschriften met het in deze richtlijn omschreven systeem in overeenstemming zijn;
Overwegende dat uit de beoordeling van de goedkeuringsprocedures betreffende de controle van de reminstallatie voor alle voertuigtypen blijkt dat deze procedures moeilijk bij de technische controle toegepast kunnen worden;
Overwegende dat de controle na ingebruikneming van het voertuig betrekkelijk eenvoudig, snel en goedkoop moet zijn;
Overwegende dat, gezien de verscheidenheid van de testapparatuur en -methoden in de Gemeenschap, het vaststellen van waarden voor de vereiste bedrijfszekerheid van remsystemen, voor de regeling en opbouw van de luchtdruk in die systemen, enz., in het huidige stadium als onhaalbaar moet worden beschouwd, en dat het testen van de remkracht erop gericht moet zijn op het ogenblik van de controle voldoende realistisch te kunnen antwoorden op de vraag of het voertuig, ongeacht zijn lading binnen de grenzen van zijn maximaal toegestane gewicht, veilig is voor het verkeer en beantwoordt aan de technische normen van Richtlijn 71/320/EEG van de Raad van 26 juli 1971 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten betreffende de reminrichting van bepaalde categorieën motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan (5);
Overwegende dat de Lid-Staten de controle betreffende de reminstallatie tot niet in deze richtlijn genoemde voertuigen of punten mogen uitbreiden;
Overwegende dat de Lid-Staten met betrekking tot de reminstallatie strengere of frequentere controles mogen toepassen,
HEEFT DE VOLGENDE RICHTLIJN VASTGESTELD:
Artikel 1
Bijlage II van Richtlijn 77/143/EEG wordt als volgt gewijzigd:
1. de inleiding en de twee kolommen van rubriek 1 (reminstallatie) worden vervangen door de tekst in de bijlage bij de onderhavige richtlijn;
2. na rubriek 1 worden de volgende titels boven de twee kolommen ingevoegd:
"VOERTUIGEN IN DE
CATEGORIEËN
1, 2, 3 en 4"
"VOERTUIGEN IN DE
CATEGORIEËN
5 en 6".
Artikel 2
1. De Lid-Staten doen de nodige wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in werking treden om binnen een termijn van een jaar, te rekenen vanaf de aanneming van deze richtlijn, aan deze richtlijn te voldoen. Zij stellen de Commissie daarvan onverwijld in kennis.
Wanneer de Lid-Staten deze bepalingen aannemen, wordt in die bepalingen naar de onderhavige richtlijn verwezen of wordt hiernaar verwezen bij de officiële bekendmaking van die bepalingen. De regels voor deze verwijzing worden vastgesteld door de Lid-Staten.
2. De Lid-Staten delen de Commissie de bepalingen van intern recht mede, die zij op het onder deze richtlijn vallende gebied vaststellen.
Artikel 3
Deze richtlijn is gericht tot de Lid-Staten.
Gedaan te Luxemburg, 22 juni 1992.
Voor de Raad
De Voorzitter
Joaquim FERREIRA DO AMARAL
(1) PB nr. C 189 van 20. 7. 1991, blz. 16.(2) PB nr. C 94 van 13. 4. 1992.(3) PB nr. C 49 van 24. 2. 1992, blz. 64.(4) PB nr. L 47 van 18. 2. 1977, blz. 47. Richtlijn laatstelijk gewijzigd bij Richtlijn 91/328/EEG (PB nr. L 178 van 6. 7. 1991, blz. 29).(5) PB nr. L 202 van 6. 9. 1971, blz. 37. Richtlijn laatstelijk gewijzigd bij Richtlijn 91/422/EEG van de Commissie (PB nr. L 233 van 22. 8. 1991, blz. 2).
BIJLAGE
"De controle moet op zijn minst betrekking hebben op onderstaande punten, mits deze de verplichte uitrusting betreffen van het voertuig dat in de desbetreffende Lid-Staat wordt gekeurd.
De in deze bijlage bedoelde controles mogen worden uitgevoerd zonder demontage van de onderdelen van het voertuig.
Indien het voertuig gebreken vertoont op onderstaande controlepunten, stellen de bevoegde autoriteiten van de Lid-Staten in een procedure de voorwaarden vast waaronder het voertuig aan het verkeer mag deelnemen totdat het voldoet aan een nieuwe technische keuring.
VOERTUIGEN IN DE CATEGORIEËN 1, 2, 3, 4, 5 EN 6
1. REMINSTALLATIE
De controle van de reminstallatie heeft betrekking op de volgende punten. De tijdens de controle verkregen waarden moeten, voor zover dat doenlijk is, voldoen aan de technische normen van Richtlijn 71/320/EEG.
Te controleren punten
Redenen voor afkeuring
1.1.
Mechanische toestand en werking
1.1.1.
Draaipunten van het voetrempedaal
- Zit te strak
- Heeft versleten lagering
- Vertoont te veel slijtage/speling
1.1.2.
Staat en slag van het bedieningspedaal
- De vrije slag is te groot of te klein
- De remschakeling komt moeilijk terug in de rustpositie
- Het anti-sliprubber op het rempedaal ontbreekt, zit los of is door slijtage glad geworden
1.1.3.
Vacuuempomp of compressor en reservoirs
- De voor het efficiënt functioneren van de remmen benodigde lucht- en/of vacuuemdruk komt te traag tot stand
- Er is te weinig lucht- en/of vacuuemdruk voor het ten minste tweemaal aantrekken van de rem nadat het waarschuwingssignaal heeft gewerkt (of een meetinstrument gevaar signaleert)
- Er is duidelijk drukverlies ten gevolge van een luchtlek of er zijn waarneembare luchtlekken
1.1.4.
Lage-drukverklikker of -manometer
- De lage-drukindicator/manometer werkt slecht of is defect
1.1.5.
Handremventiel
- Vertoont barsten of beschadiging, te grote slijtage
- De regelklep werkt slecht
- De bedieningsschakelaar is niet goed op de klepstang bevestigd of het afsluiterhuis zit los
- De koppelingen zitten los of het systeem lekt
- Functioneert niet behoorlijk
1.1.6.
Parkeerrem, bedieningshandel, parkeerremvergrendeling
- De vergrendeling blijft niet goed vastzitten
- De scharnierpin van de hefboom of de vergrendeling vertonen te veel slijtage
- Te grote beweeglijkheid van de handel wijst op een verkeerde afstelling
Te controleren punten
Redenen voor afkeuring
1.1.7.
Remkleppen (voetkleppen, ontluchtingsventielen, regelkleppen, enz.)
- Er is beschadiging, te grote luchtlekkage
- Het olieverlies uit de compressor is te groot
- Zitten los/zijn slecht gemonteerd
- Er is verlies van remvloeistof
1.1.8.
Koppelingskoppen voor remmen voor aanhangwagen
- Afsluitkranen of zelfsluitende kleppen defect
- Zitten los/zijn slecht gemonteerd
- Lekken
1.1.9.
Energie- of drukreservoir
- Is beschadigd, gecorrodeerd, lekt
- Het ontwateringsventiel werkt niet
- Zit los/is slecht gemonteerd
1.1.10.
Rembekrachtiging, hoofdcilinder (hydraulische systemen)
- De rembekrachtiging is defect of ineffectief
- De hoofdcilinder is defect of lekt
- De hoofdcilinder zit los
- Er is te weinig remvloeistof
- De kap van het reservoir van de hoofdcilinder ontbreekt
- Het controlelampje voor de remvloeistof licht op of is defect
- Het waarschuwingssignaal met betrekking tot de remvloeistof werkt slecht
1.1.11.
Niet-flexibele remleidingen
- Er is gevaar voor defecten of breuken
- Er zijn lekken in leidingen of koppelingen
- Er is beschadiging of te veel corrosie
- De leidingen zijn verkeerd gemonteerd
1.1.12.
Remslangen
- Er is gevaar voor defecten of scheuren
- De remslangen zijn beschadigd, doorgeschuurd, te kort, getordeerd
- De slangen of koppelingen vertonen lekken
- De slangen vertonen door de druk veroorzaakte
verwijdingen
- De slangen vertonen porositeit
1.1.13.
Remvoeringen/remblokken
- Vertonen te veel slijtage
- Zijn vervuild (olie, vet, enz.)
1.1.14.
Remtrommels, remschijven
- Vertonen te veel slijtage, kerven, scheuren, zitten los of zijn gebroken
- Zijn vuil (olie, vet, enz.)
- De ankerplaat zit los
1.1.15.
Remkabels, stangen, handels, overbrenging
- De kabels zijn beschadigd, geknikt
- Er is te veel slijtage of corrosie
- De bevestiging van de kabels of stangen zijn niet geborgd
- De kabelgeleiding is defect
- De werking van het remsysteem wordt belemmerd
- Abnormale beweeglijkheid van de handels/stangen/overbenging wijst op slechte afstelling of te veel slijtage
1.1.16.
Remcilinders (veerremcilinders en hydraulische remcilinders inbegrepen)
- Vertonen barsten of beschadiging
- Lekken
- Zitten los/zijn niet goed gemonteerd
- Vertonen te veel corrosie
- De slag van de zuiger of van het diafragmamechanisme is te groot
- De stofkap ontbreekt of vertoont te veel beschadiging
Te controleren punten
Redenen voor afkeuring
1.1.17.
Automatische lastafhankelijke remkrachtregelaar
- De overbrenging is defect
- Is niet juist afgesteld
- Is geblokkeerd, werkt niet
- Ontbreekt
1.1.18.
Zelfafstellende remhefbomen (indien aanwezig)
- Is geblokkeerd of vertoont abnormale beweeglijkheid die wijst op te veel slijtage of verkeerde afstelling
- Is defect
1.1.19.
Retarder (indien gemonteerd of voorgeschreven)
- De koppelstukken of bevestigingen zijn slecht
- Is defect
1.2.
Remkracht en bedrijfszekerheid van de bedrijfsrem
1.2.1.
Remkracht (geleidelijk tot maximum opgevoerde kracht)
- De remkracht is op een of meer wielen te klein of ontbreekt
- De remkracht is voor een of meer wielen kleiner dan 70 % van de hoogste geregistreerde remkracht voor een ander wiel op dezelfde as (in geval van een remtest op de weg wijkt het voertuig te veel af van de rechte weg)
- De remkracht gaat niet geleidelijk op (blokkering)
- Abnormaal hoge reactietijd voor een of meer wielen
- De remkracht vertoont te grote schommelingen doordat de remschijven gebogen of de remtrommels geovaliseerd zijn
1.2.2.
Bedrijfszekerheid
- Onvoldoende remefficiëntie, minimumeis wordt niet gehaald
1.3.
Remkracht en bedrijfszekerheid van de hulprem (indien afzonderlijk werkend systeem)
1.3.1.
Remkracht
- Rem(men) werkt (werken) aan één kant niet
- De remkracht is voor een of meer wielen kleiner dan 70 % van de hoogste geregistreerde remkracht voor een ander wiel op dezelfde as
- De remkracht loopt niet geleidelijk op (blokkering)
- Het automatisch remsysteem voor de aanhanger werkt niet
1.3.2.
Bedrijfszekerheid
- Onvoldoende remefficiëntie, minimumeis wordt niet gehaald
1.4.
Remkracht en bedrijfszekerheid van de parkeerrem
1.4.1.
Remkracht
- De rem werkt aan één kant niet
1.4.2.
Bedrijfszekerheid
- De rem is inefficiënt, minimumeis wordt niet gehaald
1.5.
Remkracht van de retarder of motorrem
- Niet regelbaar (retarder)
- Er is een defect
1.6.
Anti-blokkeersysteem
- Het waarschuwingssignaal van het anti-blokkeersysteem is defect
- Het systeem is defect"