2002/87/EG: Besluit van de Raad van 28 januari 2002 inzake de beginselen, prioriteiten, tussentijdse doelstellingen en voorwaarden van het partnerschap voor de toetreding met Hongarije
2002/87/EG: Besluit van de Raad van 28 januari 2002 inzake de beginselen, prioriteiten, tussentijdse doelstellingen en voorwaarden van het partnerschap voor de toetreding met Hongarije
2002/87/EG: Besluit van de Raad van 28 januari 2002 inzake de beginselen, prioriteiten, tussentijdse doelstellingen en voorwaarden van het partnerschap voor de toetreding met Hongarije
Publicatieblad Nr. L 044 van 14/02/2002 blz. 0037 - 0044
Besluit van de Raad
van 28 januari 2002
inzake de beginselen, prioriteiten, tussentijdse doelstellingen en voorwaarden van het partnerschap voor de toetreding met Hongarije
(2002/87/EG)
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,
Gelet op Verordening (EG) nr. 622/98 van de Raad van 16 maart 1998 betreffende de hulp aan de kandidaat-lidstaten in het kader van de pretoetredingsstrategie, en inzonderheid de invoering van partnerschappen voor de toetreding(1), inzonderheid op artikel 2,
Gezien het voorstel van de Commissie,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) De Europese Raad van Luxemburg heeft verklaard dat het partnerschap voor toetreding een nieuw instrument is, dat de spil vormt van de versterkte pretoetredingsstrategie.
(2) Verordening (EG) nr. 622/98 bepaalt dat de Raad op voorstel van de Commissie met gekwalificeerde meerderheid van stemmen een besluit neemt over de beginselen, prioriteiten, tussentijdse doelstellingen en voorwaarden van de onderscheiden partnerschappen voor de toetreding, zoals deze aan elke kandidaat-lidstaat worden voorgelegd, alsook over belangrijke wijzigingen die daarin naderhand worden aangebracht.
(3) Voor de hulpverlening van de Gemeenschap moet worden voldaan aan een aantal essentiële voorwaarden, zoals met name de naleving van de in de Europaovereenkomsten vervatte verbintenissen en vooruitgang bij het voldoen aan de criteria van Kopenhagen. De Raad kan, wanneer een essentieel element ontbreekt, op voorstel van de Commissie met gekwalificeerde meerderheid van stemmen passende maatregelen nemen met betrekking tot de pretoetredingssteun.
(4) De Europese Raad van Luxemburg heeft besloten dat de uitvoering van het partnerschap voor de toetreding en de vorderingen bij het overnemen van het acquis in het kader van de bij de Europaovereenkomsten ingestelde organen zullen worden beoordeeld.
(5) In haar periodiek verslag voor 2001 geeft de Commissie een objectieve analyse van de voorbereidingen van Hongarije op het lidmaatschap en geeft zij prioritaire gebieden aan waarvoor aanvullende inspanningen vereist zijn.
(6) Om zich op het lidmaatschap voor te bereiden, moet Hongarije zijn nationaal programma voor de overname van het acquis verder aanpassen. In dit programma moet een tijdschema zijn opgenomen voor de verwezenlijking van de prioriteiten en tussentijdse doelstellingen van het partnerschap voor de toetreding.
(7) Hongarije dient erop toe te zien dat de passende wettelijke en bestuurlijke structuren ten behoeve van de programmering, de coördinatie, het beheer, het toezicht en de evaluatie van de communautaire pretoetredingsmiddelen voorhanden zijn,
BESLUIT:
Artikel 1
Overeenkomstig artikel 2 van Verordening (EG) nr. 622/98 zijn de beginselen, prioriteiten, tussentijdse doelstellingen en voorwaarden van het partnerschap voor de toetreding van Hongarije opgenomen in de bijlage bij dit besluit, die een integrerend onderdeel van dit besluit vormt.
Artikel 2
De uitvoering van het partnerschap voor de toetreding wordt beoordeeld in het kader van de instanties die bij de Europaovereenkomst zijn ingesteld en door de passende instanties van de Raad, waaraan de Commissie regelmatig verslag uitbrengt.
Artikel 3
Dit besluit wordt van kracht op de derde dag volgende op de datum van zijn bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen.
Gedaan te Brussel, 28 januari 2002.
Voor de Raad
De voorzitter
J. Piqué i Camps
(1) PB L 85 van 20.3.1998, blz. 1.
BIJLAGE
1. Inleiding
De Europese Raad van Luxemburg besloot in december 1997 dat het partnerschap voor toetreding de spil vormt van de versterkte pretoetredingsstrategie, waarbij alle vormen van bijstand aan de kandidaat-lidstaten worden ingezet binnen één enkel kader. De Gemeenschap kan zo haar steun aanpassen aan de specifieke behoeften van elke kandidaat-lidstaat, zodat hulp kan worden geboden bij het oplossen van bijzondere problemen in verband met de toetreding.
Het eerste partnerschap voor de toetreding voor Hongarije is vastgesteld in maart 1998. Overeenkomstig Verordening (EG) nr. 622/98 (artikel 2) is het partnerschap voor de toetreding een eerste maal aangepast in december 1999, waarbij rekening is gehouden met de verdere ontwikkelingen in Hongarije. Voor deze tweede herziening dient het voorstel dat de Commissie heeft ingediend na besprekingen met Hongarije als basis, en is uitgegaan van de analyse die de Commissie geeft in haar periodiek verslag voor 2001 over de vorderingen van Hongarije op de weg naar toetreding.
2. Doelstellingen
Het partnerschap voor de toetreding heeft als doel in één kader vast te leggen welke de prioritaire gebieden voor verdere werkzaamheden zijn, als omschreven in het periodiek verslag voor 2001 van de Commissie over de vorderingen van Hongarije op de weg naar toetreding, welke financiële middelen beschikbaar zijn om Hongarije te helpen bij de tenuitvoerlegging van deze prioriteiten, en welke voorwaarden aan deze bijstand zijn verbonden. Dit partnerschap voor de toetreding vormt de basis voor een aantal beleidsinstrumenten die zullen worden gebruikt om de kandidaat-lidstaten te helpen bij de voorbereiding op het lidmaatschap. Tot die instrumenten behoren Hongarijes bijgewerkte nationale programma voor de overname van het acquis, de procedure voor budgettaire controle in de pretoetredingsfase, het economisch programma voor de pretoetredingsfase, het pretoetredingspact inzake georganiseerde criminaliteit, de nationale ontwikkelingsplannen, de plannen voor plattelandsontwikkeling, een nationale werkgelegenheidsstrategie in lijn met de Europese Tewerkstellingsstrategie, en de sectorale plannen die nodig zijn voor de deelname aan de structuurfondsen ná de toetreding en de tenuitvoerlegging van ISPA en Sapard vóór de toetreding. Al die instrumenten zijn verschillend van aard, zij worden overeenkomstig specifieke procedures uitgewerkt en ten uitvoer gelegd, en kunnen met pretoetredingshulp worden ondersteund. Zij vormen geen integrerend deel van dit partnerschap, maar de prioriteiten die erin zijn vervat, zijn daarmee verenigbaar.
3. Beginselen
De belangrijkste prioritaire gebieden die voor elke kandidaat-lidstaat zijn vastgesteld, hebben betrekking op hun vermogen om de verplichtingen na te komen die voortvloeien uit de criteria van Kopenhagen, volgens welke het lidmaatschap vereist:
- stabiele instellingen die de democratie, de rechtsorde, de mensenrechten en de eerbiediging en de bescherming van minderheden garanderen;
- een functionerende markteconomie en het vermogen het hoofd te bieden aan de concurrentiedruk en de marktkrachten binnen de Unie;
- het vermogen de verplichtingen van het lidmaatschap op zich te nemen, hetgeen mede inhoudt dat de doelstellingen van een politieke, economische en monetaire unie worden onderschreven.
De Europese Raad van Madrid (1995) wees erop dat de kandidaat-lidstaten hun administratieve structuren moeten aanpassen om het harmonisch functioneren van het Gemeenschapsbeleid na de toetreding te waarborgen. De Europese Raad van Luxemburg (1997) beklemtoonde dat omzetting van het acquis in wetgeving noodzakelijk is, maar niet voldoende; het moet ook daadwerkelijk worden toegepast. De Europese Raad van Feira (2000) en die van Göteborg (2001) bevestigden het cruciale belang van het vermogen van de kandidaat-lidstaten tot tenuitvoerlegging en handhaving van het acquis en voegden daaraan toe dat dit van de kandidaten omvangrijke inspanningen vereist ter versterking en hervorming van hun bestuurlijke en justitiële structuren.
4. Prioriteiten en tussentijdse doelstellingen
Uit de periodieke verslagen van de Commissie is, naast de reeds gemaakte vorderingen, duidelijk de omvang gebleken van de inspanningen die de kandidaat-lidstaten op bepaalde gebieden nog moeten leveren om zich op de toetreding voor te bereiden. Daarom moeten tussentijdse prioriteiten worden vastgesteld, waarbij voor elke prioriteit samen met de betrokken landen nauwkeurig omschreven doelstellingen worden opgesteld. De te verlenen steun en het verloop van de onderhandelingen met Hongarije zijn afhankelijk van de mate waarin deze doelstellingen zijn bereikt. De prioriteiten in het herziene partnerschap voor de toetreding zijn geselecteerd op grond van de omstandigheid dat redelijkerwijs kan worden verwacht dat Hongarije ze in de komende twee jaar (2002-2003) volledig dan wel voor een groot deel zal kunnen verwezenlijken. Binnen deze lijst zijn kwesties die bijzonder dringende maatregelen vereisen als zodanig aangeduid. De vooruitgang ten aanzien van de prioriteiten van het partnerschap voor toetreding voor 1999 wordt geëvalueerd in het periodiek verslag voor 2001. Deze evaluatie is gebruikt bij de vaststelling van de prioriteiten voor het huidige partnerschap.
Hongarije heeft in juli 2001 een herziene versie van zijn nationale programma voor de overname van het acquis ingediend. Dit programma bevat een tijdschema voor de verwezenlijking van de prioriteiten en tussentijdse doelstellingen, gebaseerd op het partnerschap voor toetreding voor 1999, alsmede de nodige administratieve structuren en financiële middelen.
Het toetredingspartnerschap geeft prioriteitsgebieden aan voor de toetredingsvoorbereidingen van Hongarije. Hongarije moet echter alle in het periodiek verslag voor 2001 genoemde problemen aanpakken. Het is tevens van belang dat Hongarije zijn verplichtingen nakomt op het gebied van aanpassing van de wetgeving en tenuitvoerlegging van het acquis, in overeenstemming met de verbintenissen die het in het kader van de Europaovereenkomst en de onderhandelingen is aangegaan. Zoals gezegd is opname van het acquis in de wetgeving op zich niet voldoende: het moet ook daadwerkelijk worden toegepast volgens dezelfde normen als die welke binnen de Unie gelden. Op alle onderstaande terreinen is geloofwaardige en effectieve tenuitvoerlegging en handhaving van het acquis noodzakelijk.
Aan de hand van de analyse van het periodiek verslag van de Commissie voor 2001 zijn voor Hongarije onderstaande prioriteiten en tussentijdse doelstellingen vastgesteld. De presentatie van deze prioriteiten stemt overeen met de opbouw van het periodiek verslag(1).
Politieke criteria
Democratie en rechtsstaat
- Maatregelen nemen om de achterstand in de rechtspraak bij het Hooggerechtshof verder weg te werken, opdat dit zijn belangrijkste taken (uniformisering van de rechtspraktijk en juridische begeleiding van de lagere rechtbanken) zou kunnen vervullen; handhaving van de inspanningen om de rechterlijke macht te moderniseren, met name door voldoende financiële middelen ter beschikking te stellen; uitbreiding van de beschikbaarheid van gratis rechtsbijstand; voortzetting van de opleiding van rechters op het gebied van de Gemeenschapswetgeving.
- Ervoor zorgen dat de onlangs goedgekeurde anticorruptiestrategie ten uitvoer wordt gelegd.
Mensenrechten en bescherming van minderheden
- Verbetering van de integratie van de Roma-minderheid in de Hongaarse maatschappij door efficiëntere tenuitvoerlegging en evaluatie van de resultaten van het Roma-actieprogramma voor de middellange termijn, waarbij in het bijzonder de nadruk wordt gelegd op bevordering van de toegang tot het reguliere onderwijs, bestrijding van de discriminatie in de maatschappij (inclusief binnen de politiediensten), stimulering van de werkgelegenheid en verbetering van de huisvesting.
- Ervoor zorgen dat er een effectief systeem voorhanden is voor de behandeling van klachten in verband met wangedrag van de politie.
Economische criteria
- Ontwikkeling en tenuitvoerlegging van een brede hervorming van de openbare gezondheidszorg, teneinde een hoog niveau van gezondheidsbescherming tot stand te brengen zonder de overheidsfinanciën overmatig te belasten om te zorgen voor een op middellange termijn haalbaar beleid inzake overheidsfinanciën.
- Verbetering van de boekhouding bij de lokale overheden; verbetering van de naleving van de termijnen voor de indiening van gegevens bij de centrale overheid.
- Versnelling van het herstructureringsproces bij de spoorwegen om de middellangetermijngevolgen voor de overheidsfinanciën te beperken.
- Creëren van de juiste voorwaarden voor een efficiënte markt voor landbouwgrond.
- Voortzetting van het beleid ter bevordering van de ontwikkeling van kleine en middelgrote ondernemingen, met name door de toegang tot krediet te verbeteren.
Vermogen om de verplichtingen van het lidmaatschap na te komen
Vrij verkeer van goederen
- Voltooiing van de tenuitvoerlegging van de richtlijnen van de nieuwe aanpak en aanpassing van de traditionele sectorale wetgeving; omzetting van wetgeving inzake het verstrekken van informatie over technische normen en voorschriften; tenuitvoerlegging van de bescherming van farmaceutische testgegevens (de zogenaamde exclusiviteit van gegevens).
- Voortzetting van de tenuitvoerlegging van het acquis op het gebied van levensmiddelen; ontwikkeling en tenuitvoerlegging van een actieplan ter bevordering van HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) voor de gehele voedingsindustrie.
- Voltooiing van de versterking van de structuren voor markttoezicht en conformiteitsbeoordeling, ook in de levensmiddelenindustrie; ervoor zorgen dat de uitvoeringsstructuren effectief functioneren in alle sectoren.
- Versterking van de transparantie bij overheidsopdrachten op alle niveaus, inclusief lagere overheden, en in alle sectoren, inclusief grote openbare infrastructuurwerken zoals wegenbouw.
- Volledige screening van de Hongaarse wetgeving op niet-geharmoniseerde terreinen, teneinde na te gaan of deze in overeenstemming is met de artikelen 28, 29 en 30 van het EG-verdrag en voltooien van de bestuurlijke regelingen voor de uitoefening van toezicht op dit terrein in de toekomst.
Vrij verkeer van personen
- Volledige aanpassing aan de wetgeving inzake de wederzijdse erkenning van beroepskwalificaties en diploma's, en verdere ontwikkeling van de noodzakelijke bestuurlijke structuren alsook onderwijs en opleiding.
- Wat betreft vóór de harmonisatie verworven beroepskwalificaties: prioritaire invoering van maatregelen die garanderen dat alle beroepsbeoefenaren vanaf de toetredingsdatum aan de voorwaarden van de richtlijnen kunnen voldoen.
- Versterking van de bestuurlijke structuren voor de coördinatie van de sociale zekerheid.
Vrij verkeer van kapitaal
- Bijzonder dringende maatregelen vereist ten aanzien van de tenuitvoerlegging van de aanbevelingen van de Financial Action Task Force inzake witwaspraktijken; voorzien in vervroegde geleidelijke afschaffing van anonieme spaarboekjes; versterking van de financiële inlichtingendienst van de politie.
Vennootschapsrecht
- Verdere versterking van de bescherming en de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten door alle bevoegde rechtshandhavingsinstanties, inclusief de douane; intensivering van de opleiding van deze instanties, inclusief de zittende magistratuur en het openbaar ministerie.
Mededingingsbeleid
- Voltooiing van het wetgevend kader inzake kartelvorming en staatssteun, inclusief aanpassing van steunregelingen die onverenigbaar zijn met de Gemeenschapswetgeving - met name belastingsteun -, en onverkorte handhaving van de regels terzake; alle marktdeelnemers en steunverleners sterker bewustmaken van de regels; intensivering van de opleiding van de magistratuur op het gebied van mededinging.
Landbouw
- Versterking van de noodzakelijke bestuurlijke structuren voor het opzetten, uitvoeren, beheren, controleren en evalueren van door de Gemeenschap gefinancierde programma's voor plattelandsontwikkeling.
- Verdere versterking van de capaciteit van de voor landbouw bevoegde overheden en voltooiing van de voorbereidingen voor de daadwerkelijke tenuitvoerlegging en handhaving van de mechanismen voor het beheer van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB), met name marktinformatiesystemen (inclusief prijsmelding), het geïntegreerd beheers- en controlesysteem en het betaalorgaan voor het beheer van de GLB-middelen en voor de uitvoering en handhaving van de veterinaire en fytosanitaire wetgeving en de voedselveiligheidswetgeving.
- Voltooiing van de invoering van een wijngaardregister.
- Verdere globale verbetering van de levensmiddelenbedrijven, teneinde aan de communautaire voedselveiligheidsnormen te voldoen, met name in de zuivel- en de vleessector.
- Volledige omzetting, tenuitvoerlegging en handhaving van de veterinaire en fytosanitaire voorschriften (wetgeving inzake overdraagbare vormen van spongiforme encefalopatie, plantenpaspoort, maximumresidugehaltes, diervoeding), met inbegrip van de controle op dierziekten, met name overdraagbare spongiforme encefalopatieën, overeenkomstig het acquis.
- Invoering van de identificatie- en registratiesystemen voor schapen, geiten, varkens en paarden, en vaststelling van de afgeleide wetgeving voor varkens en paarden; waarborgen van het effectieve functioneren van het identificatie- en registratiesysteem voor runderen.
- Voltooiing van de voorzieningen voor veterinaire en fytosanitaire inspectie aan de grenzen, met name aan de toekomstige buitengrenzen.
Vervoerbeleid
- Voltooiing van de aanpassing van de wetgeving en versterking van de bestuurlijke capaciteit op het gebied van het wegvervoer (met name toezicht op de naleving van rij- en rusttijden en fiscale regels overeenkomstig de in het acquis vastgestelde minimumeisen, en harmonisatie van gewichten en afmetingen met het acquis).
- Verdere aanpassing in de spoorwegsector en herstructurering van MÁV, opdat het herziene acquis voor deze sector ten uitvoer kan worden gelegd.
- Verdere aanpassing aan het acquis inzake luchtvervoer, met name wat markttoegang betreft.
- In alle subsectoren, met name in het spoor- en luchtvervoer: instelling van de noodzakelijke bestuurs- en beheersorganen en versterking van de bestaande organen, met name de Algemene Inspectie Vervoer.
Belastingen
- Voltooiing van de aanpassing van de wetgeving, in het bijzonder met betrekking tot nultarieven en verminderde tarieven inzake BTW, met inbegrip van de overgangsregeling voor de BTW; voortzetting van de geleidelijke aanpassing van de accijnstarieven.
- Verdere versterking van de bestuurlijke capaciteit, teneinde een effectieve toepassing van het acquis te garanderen, inclusief de verbetering van materiaal, bestuurlijke samenwerking en - bijzonder dringend - de ontwikkeling van IT-systemen voor de elektronische uitwisseling van gegevens met de Gemeenschap en haar lidstaten.
- Ervoor zorgen dat de bestaande en toekomstige wetgeving in overeenstemming is met de beginselen van de gedragscode inzake de belastingregeling voor ondernemingen.
Sociaal beleid en werkgelegenheid
- Voltooiing van de aanpassing aan het sociale acquis, met name op het gebied van veiligheid en gezondheid op het werk, en ervoor zorgen dat de voorschriften correct worden uitgevoerd; versterking van de desbetreffende bestuurlijke en handhavingsstructuren, inclusief arbeidsinspectiediensten; voortzetting van de goedkeuring van wetgeving in overeenstemming met het acquis tegen discriminatie en voorbereiding van de tenuitvoerlegging ervan.
- Omzetting en tenuitvoerlegging van het acquis op het gebied van de volksgezondheid; verdere maatregelen met betrekking tot surveillance en beheersing van overdraagbare ziekten en met betrekking tot het monitoring- en informatiesysteem voor de volksgezondheid.
- Voortzetting van de steun aan de inspanningen van de sociale partners op het gebied van capaciteitsopbouw, met name ten behoeve van hun toekomstige rol bij de uitwerking en de uitvoering van communautair sociaal en werkgelegenheidsbeleid, inclusief het Europees Sociaal Fonds. Er dient bijzondere aandacht te worden besteed aan de versterking van de capaciteit van de sociale partners om de sociale dialoog te voeren en een goede gang van zaken te garanderen ook in het tripartiete sociaal overleg.
- Opstelling van een nationale strategie, die onder meer de verzameling van gegevens omvat, met het oog op de toekomstige deelname aan de Europese strategie inzake sociale insluiting.
Energie
- Voltooiing van het aanpassingsproces op het gebied van de interne energiemarkt (elektriciteit en gas); wegwerken van de nog bestaande prijsdistorsies; versterking van de toezichthouder (het Hongaars Energiebureau).
- Verdere vergroting van de energie-efficiency, verdere stimulering van het gebruik van hernieuwbare energiebronnen, versterking van de terzake bevoegde instellingen.
- Tenuitvoerlegging van de aanbevelingen in het verslag van de Raad over "Kernveiligheid in de context van de uitbreiding", waarbij passende aandacht wordt gegeven aan de in dit verslag vastgestelde prioriteiten.
- Een hoog niveau van nucleaire veiligheid van de kerncentrale van Paks blijven garanderen.
Telecommunicatie en informatietechnologie
- Voltooiing van de omzetting en tenuitvoerlegging van het acquis, inclusief de ontbundeling van het aansluitnet. Ervoor zorgen dat de vrijgemaakte markt effectief functioneert via een effectieve reglementering van interconnectie en huurlijnen alsook via de beschikbaarheid van carrierkeuze en nummerportabiliteit.
Cultuur en mediabeleid
- Aanpassing van de wetgeving aan het acquis op het gebied van "televisie zonder grenzen".
Regionaal beleid en coördinatie van structurele instrumenten
- Zorgen voor een effectieve interministeriële samenwerking en een adequaat partnerschap op centraal en regionaal niveau, zowel voor de programmering als de toekomstige tenuitvoerlegging van de bijstand uit het cohesiefonds en de structuurfondsen.
- Voltooiing van een ontwikkelingsplan overeenkomstig de structuurfondsverordeningen en oprichting van de vereiste structuren voor de tenuitvoerlegging van de bijstand uit het cohesiefonds en de structuurfondsen.
- Opstelling van operationele programma's overeenkomstig de structuurfondsverordeningen, inclusief een ex ante evaluatie.
- Instelling van het noodzakelijke wetgevende en normatieve kader zodat er vroegtijdig kredieten kunnen worden vastgelegd voor de noodzakelijke nationale medefinanciering van de bijstand uit het cohesiefonds en de structuurfondsen; herziening en stroomlijning van het systeem voor de betaling van nationale en communautaire steun aan de eindbegunstigden, teneinde te garanderen dat de fondsen tijdig en efficiënt worden aangewend.
- Aanpassing van de procedures voor het financiële beheer en de financiële controle aan de specifieke eisen van de structuurfondsverordeningen.
- Ervoor zorgen dat de aangewezen beheers- en betalingsautoriteiten geleidelijk hun capaciteit uitbreiden, opdat zij bij de toetreding de verantwoordelijkheden en de taken die aan ieder van hen in de structuurfondsverordeningen zijn toegekend, op zich zouden kunnen nemen.
- Definitie van de taken die moeten worden uitgevoerd door vakministeries en andere organen namens en onder de verantwoordelijkheid van de beheersautoriteiten.
- Instelling van evaluatie- en monitoringsystemen en totstandbrenging van een systeem voor de geautomatiseerde uitwisseling van gegevens om aan de eisen van de structuurfondsverordeningen inzake beheer, monitoring en evaluatie te voldoen.
- Ontwikkeling van de technische voorbereiding van projecten die in aanmerking komen voor steun uit het cohesiefonds en de structuurfondsen (projecttraject).
Milieu
- Voltooiing van de omzetting van het acquis, met name op het gebied van gevaarlijke afvalstoffen, verpakking en verpakkingsafval, en de bestrijding van de risico's van zware ongevallen met gevaarlijke stoffen.
- Verdere tenuitvoerlegging van het acquis, met name wat betreft de luchtkwaliteit (bewaking overeenkomstig de eisen van het acquis), het beheer van stedelijk afval en het lozen van gevaarlijke stoffen in het aquatisch milieu (opstelling van programma's voor de vermindering van de verontreiniging).
- Verdere versterking van de bestuurlijke capaciteit en de coördinatie, met name van de milieu-inspectiediensten (zowel op centraal als op regionaal niveau); tevens moet bijzondere aandacht worden gegeven aan de versterking van de personele middelen van de bevoegde autoriteiten in de chemische sector.
- Verdere integratie van milieubeschermingseisen in de vaststelling en tenuitvoerlegging van alle andere sectorale beleidsvormen ter bevordering van een duurzame ontwikkeling.
Justitie en binnenlandse zaken
- Zorgen voor een degelijke tenuitvoerlegging van het actieplan van Schengen.
- Verdere versterking van het grensbeheer, waarbij in het bijzonder aandacht wordt gegeven aan de toekomstige buitengrenzen van de Unie via een constante verbetering van het materiaal, opleidingen en nauwere samenwerking tussen de verschillende betrokken diensten.
- Voortzetting van de voorbereiding op toekomstige deelname aan het Schengen-informatiesysteem door de ontwikkeling van nationale databanken en registers.
- Verbetering van de interne samenwerking tussen de politiediensten, andere rechtshandhavingsinstanties en het gerecht (van preventie tot vervolging), met name ter versterking van de strijd tegen de georganiseerde misdaad en witwaspraktijken.
- Versterking van de bestuurlijke capaciteit van en coördinatie tussen diensten die betrokken zijn bij de tenuitvoerlegging van een nationale antidrugstrategie.
- Nemen van de noodzakelijke maatregelen voor de tenuitvoerlegging van de laatst goedgekeurde communautaire instrumenten op het gebied van civielrechtelijke samenwerking.
Douane-unie
- Harmonisatie van het Hongaarse systeem van vrije zones met de bepalingen van het acquis.
- Verdere versterking van de bestuurlijke capaciteit, teneinde te garanderen dat het acquis effectief wordt toegepast, inclusief voortgezette opleidingen van het douanepersoneel.
- Bijzonder dringende maatregelen vereist: voortzetting van het automatiseringsproces van de Hongaarse douaneadministratie; ontwikkeling van IT-systemen met het oog op de geautomatiseerde uitwisseling van gegevens tussen de Gemeenschap en Hongarije.
Financiële controle
- Vaststelling en versterking van de verantwoordelijkheid van beheerders in de centra/instanties die begrotingsmiddelen uitgeven.
- Versterking van het bestuurlijke kader voor interne audits op het niveau van de interne auditdiensten in de centra/instellingen die begrotingsmiddelen uitgeven, en ervoor zorgen dat deze onafhankelijk functioneren.
- Specificering van de rol en de taken van het aangewezen aanspreekpunt voor de bescherming van de financiële belangen van de Gemeenschap, en via dit aanspreekpunt de samenwerking met OLAF daadwerkelijk op gang brengen.
- Totstandbrenging van een passende functionele onafhankelijkheid van de gedecentraliseerde interne auditdiensten.
- Intensivering van de fraudebestrijding, met name op het gebied van de BTW.
- Voortzetting van de inspanningen voor de correcte aanwending, controle, monitoring en evaluatie van de communautaire pretoetredingssteun, die een sterke indicatie geven van Hongarijes vermogen om het acquis op het gebied van financiële controle ten uitvoer te leggen.
5. Programmering
De financiële bijstand aan Hongarije in de periode 2000-2006 omvat naast Phare ook steun voor pretoetredingsmaatregelen op het gebied van landbouw en plattelandsontwikkeling via het pretoetredingsinstrument Sapard (Verordening (EG) nr. 1268/1999 van de Raad, PB L 161 van 26.6.1999, blz. 87) en steun voor infrastructuurprojecten op het gebied van milieu en vervoer door middel van het structuurinstrument ISPA (Verordening (EG) nr. 1267/1999 van de Raad, PB L 161 van 26.6.1999, blz. 73), dat in de pretoetredingsperiode maatregelen ondersteunt die vergelijkbaar zijn met het cohesiefonds. Uit deze nationale toewijzing kan Hongarije ook gedeeltelijk de deelname aan communautaire programma's financieren, zoals de kaderprogramma's voor onderzoek en technologische ontwikkeling, en programma's op het gebied van het onderwijs en het bedrijfsleven. Bovendien krijgt Hongarije toegang tot financiering uit meerlandenprogramma's en horizontale programma's die direct verband houden met het acquis. Medefinanciering door de kandidaat-lidstaten is voor alle investeringsprojecten vereist. De Commissie heeft sedert 1998 samengewerkt met de Europese Investeringsbank en de internationale financiële instellingen, met name de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling en de Wereldbank, om de medefinanciering van projecten die betrekking hebben op de pretoetredingsprioriteiten te vergemakkelijken.
6. Conditionaliteit
De bijstand van de Gemeenschap voor de financiering van projecten via de drie pretoetredingsinstrumenten Phare, ISPA en Sapard wordt verstrekt op voorwaarde dat Hongarije zijn verplichtingen krachtens de Europaovereenkomst nakomt en verdere stappen zet om te voldoen aan de criteria van Kopenhagen, en vooral dat het vorderingen maakt bij het verwezenlijken van de specifieke prioriteiten van dit herziene toetredingspartnerschap. Bij niet-naleving van deze algemene voorwaarden kan de Raad op grond van artikel 4 van Verordening (EG) nr. 622/98 besluiten de financiële bijstand op te schorten.
7. Toezicht
Op de uitvoering van het partnerschap voor toetreding wordt toezicht gehouden in het kader van de Europaovereenkomst. Zoals de Europese Raad in Luxemburg heeft benadrukt is het van belang dat de bij de Europaovereenkomst ingestelde organen het kader blijven vormen waarbinnen de stand van de overname en tenuitvoerlegging van het acquis kan worden beoordeeld. De relevante onderdelen van het partnerschap voor toetreding worden in het daarvoor bestemde subcomité besproken. Het Associatiecomité bespreekt algemene ontwikkelingen, vooruitgang en problemen bij het verwezenlijken van de prioriteiten en tussentijdse doelstellingen van het partnerschap, en specifiekere zaken die door de subcomités worden doorverwezen.
Het comité van beheer van Phare ziet erop toe dat maatregelen die krachtens de drie pretoetredingsinstrumenten Phare, ISPA en Sapard worden gefinancierd, onderling en met de partnerschappen voor toetreding verenigbaar zijn, zoals voorgeschreven in de coördinatieverordening (Verordening (EG) nr. 1266/1999 van de Raad, PB L 161 van 26.6.1999, blz. 68).
Het partnerschap voor toetreding zal ook in de toekomst indien nodig worden gewijzigd, in overeenstemming met artikel 2 van Verordening (EG) nr. 622/98.
(1) De volgorde van presentatie is die van het periodiek verslag voor 2000.