Home

2006/860/EG: Beschikking van de Commissie van 7 november 2006 betreffende de technische specificaties inzake interoperabiliteit van het subsysteem Besturing en seingeving van het trans-Europees hogesnelheidsspoorwegsysteem en tot wijziging van bijlage A bij Beschikking 2006/679/EG betreffende de technische specificaties inzake interoperabiliteit van het subsysteem Besturing en Seingeving van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem (Kennisgeving geschied onder nummer C(2006) 5211) (Voor de EER relevante tekst)

2006/860/EG: Beschikking van de Commissie van 7 november 2006 betreffende de technische specificaties inzake interoperabiliteit van het subsysteem Besturing en seingeving van het trans-Europees hogesnelheidsspoorwegsysteem en tot wijziging van bijlage A bij Beschikking 2006/679/EG betreffende de technische specificaties inzake interoperabiliteit van het subsysteem Besturing en Seingeving van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem (Kennisgeving geschied onder nummer C(2006) 5211) (Voor de EER relevante tekst)

DE COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Richtlijn 96/48/EG van de Raad van 23 juli 1996 betreffende de interoperabiliteit van het trans-Europees hogesnelheidsspoorwegsysteem(1), en met name op artikel 6, lid 1,

Gelet op Richtlijn 2001/16/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 maart 2001 betreffende de interoperabiliteit van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem(2), en met name op artikel 6, lid 1,

Overwegende hetgeen volgt:

  1. Overeenkomstig artikel 2, onder c), en bijlage II van Richtlijn 96/48/EG wordt het trans-Europees hogesnelheidsspoorwegsysteem onderverdeeld in structurele of functionele subsystemen, waaronder een subsysteem besturing en seingeving.

  2. Bij Beschikking 2002/731/EG van de Commissie(3) is de eerste technische specificatie inzake interoperabiliteit (TSI) vastgesteld voor het subsysteem besturing en seingeving van het trans-Europees hogesnelheidsspoorwegsysteem.

  3. De TSI in de bijlage bij Beschikking 2002/731/EG van de Commissie is gewijzigd bij Beschikking 2004/447/EG van de Commissie.

  4. Een herziening van deze TSI is wenselijk in het licht van de technische vooruitgang en ervaring bij de tenuitvoerlegging ervan.

  5. Overeenkomstig artikel 6, lid 1, van Richtlijnen 96/48/EG en 2001/16/EG, is aan de AEIF als representatieve gemeenschappelijke instantie het mandaat toegekend om deze eerste TSI te herzien en aan te passen.

  6. Bij Beschikking 2006/679/EG van de Commissie is de technische specificatie inzake interoperabiliteit vastgesteld voor het subsysteem besturing en seingeving van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem.

  7. Bijlage A van de bij Beschikking 2006/679/EG(4) van de Commissie gevoegde TSI bevat een aantal foute referenties en dient derhalve te worden vervangen door bijlage A van de bij deze beschikking gevoegde TSI.

  8. Punt 7.4.2.3 van de bij Beschikking 2006/679/EG van de Commissie gevoegde TSI dient te worden aangepast om beter rekening te houden met de specifieke situatie van locomotieven en treinen voor 1 520 mm-spoor als bedoeld in punt 7.5.2.3 van de bij deze beschikking gevoegde TSI.

  9. Het ontwerp van de herziene TSI is onderzocht door het bij Richtlijn 96/48/EG ingestelde comité.

  10. Deze TSI is, onder bepaalde voorwaarden, van toepassing op nieuwe of vernieuwde infrastructuur.

  11. De eerste TSI betreffende het subsysteem besturing en seingeving is in 2002 van kracht geworden. Op grond van bestaande contractuele verbintenissen dient de overeenstemmingsbeoordeling van nieuwe subsystemen besturing en seingeving en interoperabiliteitsonderdelen, of de vernieuwing en aanpassing daarvante gebeuren op basis van de eerste TSI. Voorts dient de eerste TSI van toepassing te blijven op onderhoudswerkzaamheden, de vervanging van onderdelen van het subsysteem en interoperabiliteitsonderdelen die zijn goedgekeurd op grond van de eerste TSI. Beschikking 2002/731/EG dient van toepassing te blijven op onderhoudswerkzaamheden van projecten die zijn goedgekeurd overeenkomstig de TSI in de bijlage bij die beschikking en projecten voor nieuwe lijnen of de vernieuwing of aanpassing van bestaande lijnen waarvan de planning reeds vergevorderd is of die op de datum van kennisgeving van deze beschikking het voorwerp uitmaken van een lopend contract.

  12. Teneinde het onderscheid te kunnen bepalen tusen het toepassingsgebied van de eerste TSI en dat van de nieuwe bij deze beschikking gevoegde TSI, delen de lidstaten binnen zes maanden na de inwerkingtreding van deze beschikking de volledige lijst mee van de subsystemen en interoperabiliteitsonderdelen waarop de eerste TSI van toepassing blijft.

  13. In het kader van deze TSI worden geen specifieke technologieën of technische oplossingen opgelegd behoudens waar dit strikt noodzakelijk is voor de interoperabiliteit van het trans-Europese hogesnelheidsspoorwegsysteem.

  14. Deze TSI biedt, gedurende een beperkte periode, onder bepaalde voorwaarden de mogelijkheid interoperabiliteitsonderdelen zonder certificering te integreren in subsystemen.

  15. In deze versie van de TSI worden niet alle essentiële eisen volledig behandeld. Overeenkomstig artikel 17 van Richtlijn 96/48/EG worden niet-behandelde technische aspecten in bijlage G bij deze TSI aangemerkt als „open punten”. Overeenkomstig artikel 16, lid 3, van Richtlijn 96/48/EG delen de lidstaten de overige lidstaten en de Commissie de lijst van de gehanteerde technische voorschriften mee betreffende de „open punten” alsmede de procedures voor de beoordeling van de overeenstemming daarvan.

  16. Voor de in hoofdstuk 7 van deze TSI vermelde specifieke gevallen, delen de lidstaten de Commissie en de andere lidstaten mee welke procedures moeten worden gevolgd bij de overeenstemmingsbeoordeling.

  17. In de TSI wordt vermeld welke stappen moeten worden doorlopen voor de geleidelijke overgang van de bestaande situatie naar de uiteindelijke situatie waarin overeenstemming met de TSI als norm geldt.

  18. Elke lidstaat dient daartoe een nationaal plan voor de tenuitvoerlegging van de TSI op te stellen.

  19. De lidstaten nemen de nodige maatregelen om de in de TSI omschreven migratie naar een systeem van klasse A te vergemakkelijken, waarbij bijzondere aandacht moet worden besteed aan de externe Specifieke Transmissiemodules (STM) voor oudere nationale besturings- en seingevingssystemen van klasse B.

  20. De bepalingen van deze beschikking zijn in overeenstemming met het advies van het bij artikel 21 van Richtlijn 96/48/EG van de Raad ingestelde comité.

HEEFT DE VOLGENDE BESCHIKKING GEGEVEN:

Artikel 1

De technische specificatie voor interoperabiliteit (TSI) betreffende het subsysteem „besturing en seingeving” van het trans-Europees hogesnelheidsspoorwegsysteem wordt hierbij door de Commissie aangenomen. De TSI wordt aangenomen als aangegeven in de bijlage bij deze beschikking.

Artikel 2

Deze TSI is van toepassing op alle nieuwe, aangepaste of vernieuwde spoorwegvoertuigen en lijnen van het trans-Europese hogesnelheidsspoorwegsysteem als bepaald in bijlage I bij Richtlijn 96/48/EG.

Artikel 3

1.

Met betrekking tot de in bijlage B van de bijgevoegde TSI bedoelde systemen en de in bijlage G van de TSI als „open punten” aangemerkte aspecten zijn de voorwaarden waaraan moet worden voldaan voor de verificatie van de interoperabiliteit in de zin van artikel 16, lid 2, van Richtlijn 96/48/EG, de geldende technische voorschriften die gehanteerd worden in de lidstaat die toestemming geeft voor de ingebruikneming van de in deze beschikking bedoelde subsystemen.

2.

Elke lidstaat stelt de Commissie en de overige lidstaten binnen zes maanden na de kennisgeving van deze beschikking in kennis van:

  1. de lijst van de in lid 1 bedoelde geldende technische voorschriften;

  2. de met betrekking tot de toepassing van de in lid 1 bedoelde technische voorschriften te volgen procedures voor de beoordeling van de overeenstemming en de keuringsprocedures;

  3. de instanties die zijn belast met de tenuitvoerlegging van de procedures voor de beoordeling van de overeenstemming en de keuringsprocedures.

Artikel 4

Voor de in hoofdstuk 7 van de TSI als „specifieke gevallen” aangemerkte punten gelden de in de lidstaten toepasselijke procedures voor de beoordeling van de overeenstemming. Elke lidstaat stelt de Commissie en de overige lidstaten binnen zes maanden na de kennisgeving van deze beschikking in kennis van:

  1. de voor de toepassing van deze voorschriften te volgen procedures voor de beoordeling van de overeenstemming en de keuringsprocedures;

  2. de instanties die zijn belast met de tenuitvoerlegging van de procedures voor de beoordeling van de overeenstemming en de keuringsprocedures.

Artikel 5

Artikel 6

Artikel 7

Artikel 8

Artikel 9

Artikel 10

Artikel 11

BIJLAGE

BIJLAGE A

Aanhangsel 1NOODZAKELIJKE EIGENSCHAPPEN VAN TREINDETECTIESYSTEMENTEN BEHOEVE VAN DE COMPATIBILITEIT MET ROLLEND MATERIEEL

Aanhangsel 2Eisen inzake baanapparatuur voor de detectie van warmlopers („Hot Axle Box Detection”-systemen)

BIJLAGE BKLASSE B

BIJLAGE CLIJNSPECIFIEKE EIGENSCHAPPEN EN TREINSPECIFIEKE EIGENSCHAPPEN WELKE DIENEN TE WORDEN VERMELD IN DE REGISTERS OVEREENKOMSTIG ARTIKEL 22 VAN RICHTLIJN 96/48/EG

BIJLAGE DWERKING VAN DE STRUCTUUR BESTURING EN SEINGEVING

BIJLAGE E

BIJLAGE FPROCEDURE VOOR OVEREENSTEMMINGSBEOORDELINGBeoordeling van onderhoudsregelingen

BIJLAGE GNOG TER DISCUSSIE STAANDE PUNTEN

BIJLAGE HOVERZICHT VAN DE CORRIDORS VAN ETCS-NET