DOEL EN TOEPASSINGSGEBIED
Het gebruik van de door de uit hoofde van deel 21, sectie A, subdeel F, producerende fabrikant afgegeven conformiteitsverklaring voor luchtvaartuigen wordt beschreven in punt 21A.130 en de bijhorende aanvaardbare middelen ter naleving.
Met de krachtens deel 21, sectie A, subdeel G, afgegeven conformiteitsverklaring voor luchtvaartuigen (EASA-formulier 52) wordt beoogd de houder van een toepasselijke erkenning als productieorganisatie in staat te stellen zijn privilege te laten gelden om een individueel bewijs van luchtwaardigheid voor een luchtvaartuig te verkrijgen van de bevoegde instantie van de lidstaat van registratie.
ALGEMEEN
De conformiteitsverklaring moet overeenstemmen met het bijgevoegde formaat inclusief de nummers van de vakken en de plaats van elk vak. De opmaak van ieder vak mag evenwel worden aangepast aan de individuele aanvraag, maar niet in zodanige mate dat de conformiteitsverklaring er onherkenbaar door wordt. In geval van twijfel dient u de bevoegde instantie te raadplegen.
De conformiteitsverklaring kan ofwel voorgedrukt ofwel per computer gegenereerd worden; in beide gevallen moeten de regels en tekens duidelijk en goed leesbaar worden afgedrukt. Voorgedrukte formuleringen zijn toegestaan overeenkomstig het aangehechte model maar andere certificeringsverklaringen zijn niet toegestaan.
U mag het formulier met de typemachine/computer of met de hand invullen indien u blokletters gebruikt om de tekst gemakkelijk leesbaar te maken. De conformiteitsverklaringen mogen worden opgesteld in het Engels en, voor zover van toepassing, in een of meerdere officiële talen van de lidstaten die het afgeven.
Een afschrift van de verklaring en alle referentiestukken moeten door de erkende productieorganisatie worden bewaard.
INVULLEN VAN DE CONFORMITEISTSVERKLARING DOOR DE OPSTELLER
Om van dit document een geldige verklaring te maken moeten alle vakken worden ingevuld.
Een conformiteitsverklaring mag niet worden afgegeven door de bevoegde instantie van de lidstaat van registratie als het ontwerp van het luchtvaartuig en de daarop te monteren producten niet zijn goedgekeurd.
De in de vakken 9, 10, 11, 12, 13 en 14 in te vullen gegevens mogen een verwijzing zijn naar een apart document dat door de productieorganisatie in haar archieven wordt bewaard, tenzij de bevoegde instantie anders beslist.
Met deze conformiteitsverklaring worden niet alle artikelen van de uitrusting bedoeld die geschikt zouden moeten zijn voor installatie ter naleving van de van toepassing zijnde operationele voorschriften. Evenwel kunnen een aantal individuele artikelen worden opgenomen in vak 10 of in het goedgekeurde typeontwerp. Exploitanten worden derhalve herinnerd aan hun verantwoordelijkheid de naleving van de toepasselijke operationele voorschriften voor hun eigen particuliere exploitanten te garanderen.
Vak 1
Vul hier de naam van de lidstaat van vervaardiging in.
Vak 2
Hier moet de bevoegde instantie worden vermeld uit hoofde waarvan de conformiteitsverklaring wordt afgegeven.
Vak 3
Een uniek serienummer moet worden voorgedrukt in dit vak ten behoeve van controle en traceerbaarheid van de verklaring. In het geval van een per computer gegenereerd document hoeft het nummer niet voorgedrukt te zijn, als de computer zodanig geprogrammeerd is dat het een uniek nummer kan produceren en printen.
Vak 4
Hier komt de volledige naam en het adres van de organisatie die de verklaring afgeeft. Dit vak mag voorgedrukt zijn. Logo's e.d. zijn toegestaan mits deze in het vak passen.
Vak 5
Schrijf het luchtvaartuigtype voluit zoals gedefinieerd in het typecertificaat en het bijbehorende gegevensblad.
Vak 6
Referentienummers van het typecertificaat en datum van afgifte voor het desbetreffende luchtvaartuig.
Vak 7
Indien het luchtvaartuig geregistreerd is, moeten hier de registratietekens worden ingevuld. Indien het luchtvaartuig niet geregistreerd is, moet hier een teken worden ingevuld dat door de bevoegde instantie van de lidstaat aanvaard wordt en, indien van toepassing, door de bevoegde instantie van een derde land.
Vak 8
Vermeld hier het identificatienummer van de fabrikant ten behoeve van controle, traceerbaarheid en productondersteuning. Soms wordt hiernaar verwezen als serienummer van de fabrikant of nummer van de constructeur.
Vak 9
Schrijf het type motor en propeller voluit zoals gedefinieerd in het typecertificaat en het bijhorende gegevensblad. Het identificatienummer van de fabrikant en het bijbehorende adres moeten ook worden vermeld.
Vak 10
Goedgekeurde wijzigingen in het ontwerp van de definitie van het luchtvaartuig.
Blok 11
Een opsomming van alle toepasselijke luchtwaardigheidsrichtlijnen (of equivalente voorschriften) en een verklaring omtrent naleving hiervan, samen met een beschrijving van de wijze van naleving voor individuele luchtvaartuigen inclusief producten en gemonteerde onderdelen, uitrustingsstukken en apparatuur. Eventuele toekomstige vereisten wat betreft uitvoeringstijd moeten worden vermeld.
Vak 12
Goedgekeurde, niet-opzettelijke afwijking van het goedgekeurde typeontwerp waarnaar soms verwezen wordt als concessie, divergentie of niet-conform ontwerp.
Vak 13
Uitsluitend overeengekomen vrijstellingen, afstandsverklaringen of derogaties mogen hier worden opgenomen.
Vak 14
Opmerkingen. Eventuele verklaringen, informatie, bijzondere gegevens of beperkingen die van invloed kunnen zijn op de luchtwaardigheid van het luchtvaartuig. Indien dergelijke informatie of gegevens ontbreken, vul „GEEN” in.
Vak 15
Vul in „Bewijs van luchtwaardigheid” of „Beperkt bewijs van luchtwaardigheid” al naargelang de toepassing.
Vak 16
Bijkomende vereisten zoals meegedeeld door een importerend land moeten in dit vak worden vermeld.
Vak 17
De conformiteitsverklaring is geldig als alle vakken op het formulier zijn ingevuld. Een kopie van het testvluchtrapport dient samen met eventueel geregistreerde defecten en rectificatiegegevens door de EPO-houder te worden gearchiveerd. Het rapport moet worden ondertekend als voldoende door het ter zake kundige certificeringspersoneel en een lid van de bemanning, bv. de testpiloot of de boordwerkdeskundige tijdens de testvlucht. De uitgevoerde testvluchten gebeuren overeenkomstig de bepalingen van het kwaliteitssysteem, zoals vastgesteld door 21A.139 en met name 21A.139 b) 1) vi) teneinde te waarborgen dat het luchtvaartuig overeenstemt met de toepasselijke ontwerpgegevens en geschikt is voor veilig gebruik.
De opsomming van verschafte (of beschikbaar gestelde) artikelen om te voldoen aan de veilige exploitatieaspecten van deze verklaring moeten door de EPO-houder worden gearchiveerd.
Vak 18
De conformiteitsverklaring mag worden ondertekend door de persoon die daartoe geautoriseerd is door de houder van de erkenning als productieorganisatie in overeenstemming met 21A.145(d). Gebruik van een stempel is niet toegestaan.
Vak 19
Hier moet de naam van de ondertekenaar worden ingevuld in een leesbare vorm, gedrukt of getypt.
Vak 20
Hier moet de datum worden vermeld waarop de conformiteitsverklaring is ondertekend.
Vak 21
Vermeld hier het door de bevoegde instantie verstrekte erkenningsnummer.”.