De in het Publicatieblad van de Europese Unie bekendgemaakte wijzigingen van het productdossier met betrekking tot de benaming „Καλαμάτα” (Kalamata) (BOB) worden goedgekeurd.
Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1393 van de Commissie van 13 augustus 2015 tot goedkeuring van niet-minimale wijzigingen van het productdossier van een benaming die is opgenomen in het register van beschermde oorsprongsbenamingen en beschermde geografische aanduidingen (Καλαμάτα (Kalamata) (BOB))
Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1393 van de Commissie van 13 augustus 2015 tot goedkeuring van niet-minimale wijzigingen van het productdossier van een benaming die is opgenomen in het register van beschermde oorsprongsbenamingen en beschermde geografische aanduidingen (Καλαμάτα (Kalamata) (BOB))
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EU) nr. 1151/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 21 november 2012 inzake kwaliteitsregelingen voor landbouwproducten en levensmiddelen(1), en met name artikel 52, lid 3, onder b),
Overwegende hetgeen volgt:
Verordening (EU) nr. 1151/2012 is op 3 januari 2013 in werking getreden. Verordening (EG) nr. 510/2006 van de Raad(2) is bij die verordening ingetrokken en daardoor vervangen.
Overeenkomstig artikel 9, lid 1, van Verordening (EG) nr. 510/2006 heeft de Commissie een onderzoek gedaan naar de door Griekenland ingediende aanvraag tot goedkeuring van wijzigingen van het productdossier van de beschermde oorsprongsbenaming (BOB) „Καλαμάτα” (Kalamata), die bij Verordening (EG) nr. 1065/97 van de Commissie(3) is geregistreerd.
Aangezien de betrokken wijzigingen niet minimaal waren in de zin van artikel 9 van Verordening (EG) nr. 510/2006 heeft de Commissie de wijzigingsaanvraag overeenkomstig artikel 6, lid 2, van Verordening (EG) nr. 510/2006 bekendgemaakt in het Publicatieblad van de Europese Unie(4).
De Commissie heeft vijf bezwaren op grond van artikel 7, leden 1 en 2, van Verordening (EG) nr. 510/2006(5) ontvangen. Het eerste bezwaar werd op 14 december 2012 ontvangen van het Zwitserse bedrijf NECTRA FOOD SA. Het tweede bezwaar werd op 17 december 2012 ontvangen van het Egyptische bedrijf FAR TRADING CO. Het derde bezwaar werd op 17 december 2012 ontvangen van het Noorse bedrijf Oluf Lorentzen AS. Het vierde bezwaar werd op 20 december 2012 ontvangen uit het Verenigd Koninkrijk. Het vijfde bezwaar werd op 17 december 2012 ontvangen van het Deense bedrijf CARL B. FELDTHUSEN.
Het laatste bezwaar werd onontvankelijk geacht aangezien overeenkomstig artikel 7, lid 2, van Verordening (EG) nr. 510/2006 in een lidstaat gevestigde rechtspersonen niet rechtstreeks bij de Commissie een bezwaarschrift mogen indienen. De overige bezwaren werden ontvankelijk geacht.
Bij brieven van 15 februari 2013 heeft de Commissie de betrokken partijen verzocht op gepaste wijze overeenkomstig hun interne procedures overleg te plegen om binnen zes maanden tot een akkoord te komen.
De partijen hebben binnen de gestelde termijn geen akkoord bereikt.
Aangezien geen overeenstemming is bereikt, moet de Commissie een besluit nemen overeenkomstig de procedure als bedoeld in artikel 52, lid 3, onder b), van Verordening (EU) nr. 1151/2012.
De opposanten stellen dat het geografische gebied dat uit de wijziging voortvloeit, niet homogeen is aangezien het deel waarmee het geografische gebied door de wijziging wordt uitgebreid, niet dezelfde unieke microklimatologische kenmerken als het bestaande BOB-gebied heeft; dat de chemische en organoleptische kenmerken, en bijgevolg de kwaliteit, van de in het voorgestelde gewijzigde gebied geproduceerde olijfolie minder hoogwaardig zijn dan die van de in het bestaande BOB-gebied geproduceerde olijfolie; dat deze achteruitgang van de kwaliteit imago- en reputatieschade voor het product zou inhouden; dat de uitbreiding van het gebied consumenten zou misleiden aangezien het product niet langer wordt geproduceerd in het gebied van de provincie Kalamata maar in het gebied van de regio Messenië en aangezien het zelfs buiten die regio kan worden gebotteld; dat het nieuwe geografische gebied niet is afgebakend met betrekking tot het verband; dat het ontbreken van geografische beperkingen ten aanzien van de botteling het verband tussen het product en het gebied doet verwateren, traceerbaarheidsproblemen veroorzaakt en het product blootstelt aan mogelijke fraude en kwaliteitsvermindering; dat de statistische relevantie en representativiteit van de data ter staving van de wijzigingsaanvraag dubieus zijn; dat de in het enig document gepubliceerde weblink naar het gewijzigde productdossier niet naar behoren werkte.
Ondanks de hierboven genoemde beweringen van de opposanten moet de wijziging van het productdossier van de BOB „Καλαμάτα” (Kalamata) om de volgende redenen worden goedgekeurd.
De homogeniteit van natuurlijke en menselijke factoren binnen het gebied van Messenië wordt exhaustief beschreven in de wijzigingsaanvraag, in het enig document en in het productdossier. De opposant heeft geen bewijs geleverd dat de bodem- en klimaatomstandigheden in het deel dat door het verzoek tot wijziging aan het geografische gebied zou worden toegevoegd, substantieel verschillen van die van het huidige geografische gebied. Bovendien is de regio Messenië momenteel het afgebakende geografische gebied van de BOB „Elia Kalamatas” (olijf van Kalamata). Kortom, het gebied Messenië, zoals afgebakend in de wijzigingsaanvraag, komt in aanmerking als het afgebakende geografische gebied voor olijfolie met de BOB „Καλαμάτα” (Kalamata).
De bewering betreffende de achteruitgang van de kwaliteit en de reputatieschade werd niet gestaafd met concrete gegevens waaruit een dergelijke kwaliteitsvermindering blijkt. De analyse van de gegevens over de organoleptische en chemische kenmerken van de in de twee gebieden geproduceerde olijfolie die was opgenomen in een bij de bezwaarschriften gevoegd onderzoek, bood geen afdoend bewijs dat de kenmerken van de in het gewijzigde gebied geproduceerde olijfolie minder hoogwaardig zijn dan die van de in het bestaande BOB-gebied geproduceerde olijfolie. Uit de door de Griekse autoriteiten verstrekte gegevens blijkt daarentegen dat de twee olijfoliën over het algemeen dezelfde organoleptische en chemische kenmerken hebben en dat de verschillen verwaarloosbaar zijn.
Bovendien is het niet de bedoeling van Verordening (EU) nr. 1151/2012 om een product een bepaalde kwaliteit of een bepaald imago te doen bereiken of handhaven en bevat zij geen daartoe strekkende bepalingen. Voor zover kan worden geverifieerd dat de kenmerken van het product uit het gewijzigde geografische gebied, zoals ook de kenmerken van het product uit het huidige BOB-gebied, hoofdzakelijk zijn toe te schrijven aan door natuur en mens bepaalde factoren van het gewijzigde geografische gebied, voldoet de wijzigingsaanvraag aan de vereisten van Verordening (EU) nr. 1151/2012.
Er zijn tal van geregistreerde BOB's waarvan de naam niet overeenkomt met de naam van het geografische gebied. Dat de BOB na de wijzigingsaanvraag ook in de regio Messenië zal worden geproduceerd, is dan ook niet in strijd met Verordening (EU) nr. 1151/2012.
De zin in het productdossier die zegt dat het product buiten het afgebakende geografische gebied mag worden gebotteld, is niet in strijd met Verordening (EU) nr. 1151/2012 en doet geen afbreuk aan het verband. De verplichting om een product binnen het gebied te verpakken, wijkt af van de normale voorschriften in het kader van Verordening (EU) nr. 1151/2012 en moet worden gemotiveerd overeenkomstig artikel 7, lid 1, onder e), van Verordening (EU) nr. 1151/2012. Indien zulks gerechtvaardigd is, is het aan de aanvrager om dergelijke beperkingen op te nemen in het productdossier. In het onderhavige geval hebben de aanvragers geen dergelijke beperking voorgesteld. Bovendien hebben de opposanten niet voldoende productspecifieke redenen aangevoerd waarom het verplicht zou moeten zijn het product in het afgebakende geografische gebied te verpakken.
Bij de bezwaarschriften was een onderzoek gevoegd met een analyse van de organoleptische en chemische kenmerken van enerzijds de in het vastgestelde geografische gebied geproduceerde olijfolie en anderzijds de in de rest van het geografische gebied, zoals gewijzigd, geproduceerde olijfolie, waaruit volgens de opposanten duidelijk zou blijken dat bij de afbakening van het nieuwe geografische gebied het verband tussen gebied en product niet voor ogen is gehouden. De Commissie is van oordeel dat deze analyse niet toelaat te besluiten dat bij de afbakening van het geografische gebied het verband tussen het gebied en het product niet voor ogen is gehouden. De analyse toont niet aan dat de organoleptische en chemische kenmerken van de olijfolie die wordt geproduceerd in het volgens het voorstel gewijzigde gebied, en die van de in het bestaande BOB-gebied geproduceerde olijfolie niet homogeen zijn. De opposanten hebben geen verklaring gegeven voor hun conclusie dat bij de afbakening van het gewijzigde gebied het verband niet voor ogen is gehouden.
De opposanten hebben ook kritiek op de gegevens die het verzoek tot wijziging ondersteunen en waaruit blijkt dat de in de regio Messenië geproduceerde olijfolie kenmerken heeft waardoor hij gelijksoortig is met de in het huidige BOB-gebied geproduceerde olijfolie. De opposanten beweren dat deze gegevens statistisch gezien geen resultaten van wetenschappelijke betekenis kunnen opleveren. Volgens hen zijn de gegevens geografisch gezien niet representatief en ontoereikend wat betreft het aantal monsters en productiejaren dat in aanmerking is genomen.
De Commissie heeft de betrouwbaarheid van de bovenbedoelde gegevens geverifieerd bij de Griekse autoriteiten. Tevens werden aanvullende gegevens verstrekt. Deze gegevens berusten op solide statistische gronden wat betreft de in aanmerking genomen productiejaren en het aantal en de geografische spreiding van de monsters. Uit deze gegevens blijkt dat de in het vastgestelde geografische gebied van de BOB „Καλαμάτα” (Kalamata) en de in de rest van het geografische gebied, zoals gewijzigd, geproduceerde olijfolie over het algemeen dezelfde organoleptische en chemische kenmerken hebben en de verschillen verwaarloosbaar zijn.
Er is een tikfout vastgesteld in de in punt 3.2 van de wijzigingsaanvraag opgenomen tabel: de gemiddelde zuurtegraad voor het gebied „rest van Messenië” is niet 0,49 maar 0,37. Deze tikfout laat de definitieve beoordeling van de gelijksoortigheid van de in de twee gebieden geproduceerde olijfolie onverlet en vormt geen substantiële wijziging die ertoe noopt de wijzigingsaanvraag opnieuw te publiceren.
Tot slot hebben de opposanten aangevoerd dat de hyperlink naar de meest recente versie van het productdossier, die in het enig document bij de wijzigingsaanvraag voor de BOB „Καλαμάτα” (Kalamata) was opgenomen, niet naar behoren werkte. Hierdoor zouden de onderzoekers die de studie in opdracht van de opposanten opstelden, geen toegang hebben kunnen krijgen tot een verwijzing naar de bekendmaking van het productdossier.
De Griekse autoriteiten hebben bevestigd dat de link gedurende de gehele bezwaartermijn naar behoren functioneerde. De opposanten konden geen gedetailleerde informatie geven over de omstandigheden (d.w.z. datum, aantal pogingen om toegang tot de site te krijgen etc.) waarin werd vastgesteld dat de link niet werkte. Tot besluit is de Commissie, mede in het licht van de vier gedetailleerde en doorwrochte bezwaarschriften die werden ontvangen en waaruit een grondige kennis van het productdossier en een diepgaand onderzoek daarvan blijkt, van oordeel dat het recht om bezwaar te maken tegen de goedkeuring van de wijziging van de BOB „Καλαμάτα” (Kalamata) niet is geschonden.
De in deze verordening vervatte maatregelen zijn in overeenstemming met het advies van het Comité kwaliteitsbeleid inzake landbouwproducten,
HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:
Artikel 1
Artikel 2
Deze verordening treedt in werking op de twintigste dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.
Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.
Gedaan te Brussel, 13 augustus 2015.
Voor de Commissie
De voorzitter
Jean-Claude Juncker