Verordening (EU) 2016/53 van de Commissie van 19 januari 2016 tot wijziging van de bijlagen II en III bij Verordening (EG) nr. 396/2005 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de maximumresidugehalten voor diethofencarb, mesotrione, metosulam en pirimifos-methyl in of op bepaalde producten (Voor de EER relevante tekst)
Verordening (EU) 2016/53 van de Commissie van 19 januari 2016 tot wijziging van de bijlagen II en III bij Verordening (EG) nr. 396/2005 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de maximumresidugehalten voor diethofencarb, mesotrione, metosulam en pirimifos-methyl in of op bepaalde producten (Voor de EER relevante tekst)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EG) nr. 396/2005 van het Europees Parlement en de Raad van 23 februari 2005 tot vaststelling van maximumgehalten aan bestrijdingsmiddelenresiduen in of op levensmiddelen en diervoeders van plantaardige en dierlijke oorsprong en houdende wijziging van Richtlijn 91/414/EEG van de Raad(1), en met name artikel 14, lid 1, onder a), artikel 18, lid 1, onder b), en artikel 49, lid 2,
Overwegende hetgeen volgt:
Voor diethofencarb en metosulam zijn maximumresidugehalten (MRL's) vastgesteld in deel A van bijlage III bij Verordening (EG) nr. 396/2005. Voor mesotrione en pirimifos-methyl zijn MRL's vastgesteld in bijlage II en deel B van bijlage III bij die verordening.
Voor diethofencarb heeft de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) overeenkomstig artikel 12, lid 1, van Verordening (EG) nr. 396/2005 een met redenen omkleed advies over de bestaande MRL's uitgebracht(2). Zij heeft geconcludeerd dat met betrekking tot de MRL's voor peren, wijndruiven, tomaten en aubergines bepaalde informatie ontbrak en dat er behoefte was aan verder onderzoek door risicomanagers. Aangezien er geen risico voor consumenten is, moeten de MRL's voor die producten in bijlage II bij Verordening (EG) nr. 396/2005 worden vastgesteld op het bestaande niveau of op het door de EFSA vastgestelde niveau. Die MRL's worden later opnieuw beoordeeld; daarbij zal rekening worden gehouden met de informatie die binnen twee jaar na de bekendmaking van deze verordening beschikbaar komt. De EFSA heeft geconcludeerd dat met betrekking tot de MRL's voor komkommers, courgettes, runderen (spier, vet, lever en nier), schapen (spier, vet, lever en nier), geiten (spier, vet, lever en nier) en melk van runderen, schapen en geiten geen gegevens beschikbaar waren en dat er behoefte was aan verder onderzoek door risicomanagers. De MRL's voor die producten moeten worden vastgesteld op de specifieke bepaalbaarheidsgrens. Aangezien er geen gegevens beschikbaar waren voor het vaststellen van MRL's in producten van dierlijke oorsprong moet ook het MRL voor appelen worden vastgesteld op de specifieke bepaalbaarheidsgrens.
Voor mesotrione heeft de EFSA overeenkomstig artikel 12, lid 2, juncto artikel 12, lid 1, van Verordening (EG) nr. 396/2005 een met redenen omkleed advies over de bestaande MRL's uitgebracht(3). Zij heeft voorgesteld de residudefinitie te wijzigen en aanbevolen de MRL's voor suikermais, lijnzaad, papaverzaad/maanzaad, koolzaad en mais te verlagen. De EFSA heeft geconcludeerd dat met betrekking tot het MRL voor suikerriet bepaalde informatie ontbrak en dat er behoefte was aan verder onderzoek door risicomanagers. Aangezien er geen risico voor consumenten is, moet het MRL voor dat product in bijlage II bij Verordening (EG) nr. 396/2005 worden vastgesteld op het bestaande niveau of op het door de EFSA vastgestelde niveau. Dat MRL wordt later opnieuw beoordeeld; daarbij zal rekening worden gehouden met de informatie die binnen twee jaar na de bekendmaking van deze verordening beschikbaar komt. De EFSA heeft geconcludeerd dat voor het MRL voor zeewier geen gegevens beschikbaar waren en dat er behoefte was aan verder onderzoek door risicomanagers. Het MRL voor dat product moet worden vastgesteld op de specifieke bepaalbaarheidsgrens.
Voor metosulam heeft de EFSA overeenkomstig artikel 12, lid 1, van Verordening (EG) nr. 396/2005 een met redenen omkleed advies over de bestaande MRL's uitgebracht(4). De EFSA heeft aanbevolen de MRL's voor gerst, mais, haver, rogge en tarwe te verlagen. Zij heeft geconcludeerd dat met betrekking tot de MRL's voor pitvruchten, steenvruchten, tafeldruiven, wijndruiven, aardbeien, rubussoorten, ander kleinfruit en besvruchten, aardappelen en suikermais bepaalde informatie ontbrak en dat er behoefte was aan verder onderzoek door risicomanagers. Aangezien er geen risico voor consumenten is, moeten de MRL's voor die producten in bijlage II bij Verordening (EG) nr. 396/2005 worden vastgesteld op het bestaande niveau of op het door de EFSA vastgestelde niveau. Die MRL's worden later opnieuw beoordeeld; daarbij zal rekening worden gehouden met de informatie die binnen twee jaar na de bekendmaking van deze verordening beschikbaar komt.
Voor pirimifos-methyl heeft de EFSA overeenkomstig artikel 12, lid 2, juncto artikel 12, lid 1, van Verordening (EG) nr. 396/2005 een met redenen omkleed advies over de bestaande MRL's uitgebracht(5). Zij heeft met betrekking tot alle MRL's een langetermijnrisico voor consumenten vastgesteld. Het is derhalve passend de MRL's voor boekweit, mais, rijst en rogge te verlagen. De EFSA heeft geconcludeerd dat met betrekking tot de MRL's voor gerst, gierst, haver, sorghum, tarwe, varkens (spier, vet, lever en nier), runderen (spier, vet, lever en nier), schapen (spier, vet, lever en nier), geiten (spier, vet, lever en nier), pluimvee (spier, vet en lever), melk van runderen, schapen en geiten, en vogeleieren bepaalde informatie ontbrak en dat er behoefte was aan verder onderzoek door risicomanagers. Aangezien er geen risico voor consumenten is, moeten de MRL's voor die producten in bijlage II bij Verordening (EG) nr. 396/2005 worden vastgesteld op het bestaande niveau of op het door de EFSA vastgestelde niveau. Die MRL's worden later opnieuw beoordeeld; daarbij zal rekening worden gehouden met de informatie die binnen twee jaar na de bekendmaking van deze verordening beschikbaar komt. De EFSA heeft geconcludeerd dat met betrekking tot de MRL's voor amandelen, hazelnoten, pistaches, walnoten, peulvruchten (gedroogd) en palmnoten geen gegevens beschikbaar waren en dat er behoefte was aan verder onderzoek door risicomanagers. De MRL's voor die producten moeten worden vastgesteld op de specifieke bepaalbaarheidsgrens. De EFSA heeft geconcludeerd dat met betrekking tot de MRL's voor lijnzaad, pinda's, papaverzaad/maanzaad, sesamzaad, zonnebloemzaad, koolzaad, sojabonen, mosterdzaad, katoenzaad, pompoenzaad, saffloer, bernagie, huttentut, hennepzaad en wonderbonen geen gegevens beschikbaar waren en dat er behoefte was aan verder onderzoek door risicomanagers. Aangezien er een risico op kruisbesmetting bestaat, moeten de MRL's voor die producten en die voor boekweit, mais, rijst en rogge worden vastgesteld op het door de EFSA vastgestelde niveau.
Met betrekking tot producten waarop het gebruik van het betrokken gewasbeschermingsmiddel niet is toegelaten, en waarvoor geen invoertoleranties of Codex-grenswaarden (CXL's) bestaan, moeten de MRL's worden vastgesteld op de specifieke bepaalbaarheidsgrens of moet het standaard-MRL overeenkomstig artikel 18, lid 1, onder b), van Verordening (EG) nr. 396/2005 van toepassing zijn.
De Commissie heeft de referentielaboratoria van de Europese Unie voor bestrijdingsmiddelenresiduen geraadpleegd over de noodzaak enkele bepaalbaarheidsgrenzen aan te passen. Die laboratoria zijn tot de conclusie gekomen dat in verband met de technische ontwikkeling voor bepaalde producten specifieke bepaalbaarheidsgrenzen voor een aantal stoffen moeten worden vastgesteld.
Op grond van de met redenen omklede adviezen van de EFSA en rekening houdend met de ter zake relevante factoren voldoen de wijzigingen van de MRL's aan de vereisten van artikel 14, lid 2, van Verordening (EG) nr. 396/2005.
De handelspartners van de Unie zijn via de Wereldhandelsorganisatie over de nieuwe MRL's geraadpleegd en er is rekening gehouden met hun opmerkingen.
Verordening (EG) nr. 396/2005 moet daarom dienovereenkomstig worden gewijzigd.
Deze verordening moet voorzien in een overgangsregeling voor producten die vóór de wijziging van de MRL's werden vervaardigd en waarvoor uit de informatie is gebleken dat een hoog niveau van consumentenbescherming wordt gehandhaafd, zodat die op een normale wijze in de handel gebracht, verwerkt en geconsumeerd kunnen worden.
Er moet worden voorzien in een redelijke termijn voordat de gewijzigde MRL's van toepassing worden, zodat de lidstaten, derde landen en de exploitanten van levensmiddelenbedrijven zich kunnen voorbereiden op de nieuwe eisen die uit de wijziging van de MRL's zullen voortvloeien.
De in deze verordening vervatte maatregelen zijn in overeenstemming met het advies van het Permanent Comité voor planten, dieren, levensmiddelen en diervoeders,
HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:
Artikel 1
De bijlagen II en III bij Verordening (EG) nr. 396/2005 worden gewijzigd overeenkomstig de bijlage bij deze verordening.
Artikel 2
Verordening (EG) nr. 396/2005 blijft in de versie die vóór de wijziging uit hoofde van deze verordening van kracht was, van toepassing op producten die vóór 9 augustus 2016 zijn geproduceerd.
Artikel 3
Deze verordening treedt in werking op de twintigste dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.
Zij is van toepassing met ingang van 9 augustus 2016.
Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.
Gedaan te Brussel, 19 januari 2016.
Voor de Commissie
De voorzitter
Jean-Claude Juncker