Home

Uitvoeringsbesluit (EU) 2020/1168 van de Commissie van 6 augustus 2020 tot wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) 2016/587 wat betreft efficiënte buitenverlichting van voertuigen met behulp van lichtdioden in personenauto’s die op bepaalde alternatieve brandstoffen kunnen rijden (Voor de EER relevante tekst)

Uitvoeringsbesluit (EU) 2020/1168 van de Commissie van 6 augustus 2020 tot wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) 2016/587 wat betreft efficiënte buitenverlichting van voertuigen met behulp van lichtdioden in personenauto’s die op bepaalde alternatieve brandstoffen kunnen rijden (Voor de EER relevante tekst)

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Verordening (EU) 2019/631 van het Europees Parlement en de Raad van 17 april 2019 tot vaststelling van CO2-emissienormen voor nieuwe personenauto’s en nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen, en tot intrekking van Verordeningen (EG) nr. 443/2009 en (EU) nr. 510/2011(1), en met name artikel 11, lid 4,

Overwegende hetgeen volgt:

    HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:

    Artikel 1

    Uitvoeringsbesluit (EU) 2016/587 wordt als volgt gewijzigd:

    1. Artikel 2, lid 1, wordt als volgt gewijzigd:

      1. de inleidende zin wordt vervangen door:

        “1.

        De fabrikant kan certificering aanvragen van de CO2-besparingen als gevolg van het gebruik van een of meer buitenverlichtingssystemen met leds die zijn bestemd voor gebruik in door een interne verbrandingsmotor aangedreven voertuigen van categorie M1 of in niet-extern oplaadbaar hybride elektrische voertuigen (NOVC-HEV’s) van categorie M1 die voldoen aan bijlage 8, punt 5.3.2, punt 3, bij Reglement nr. 101 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties, met inbegrip van voertuigen die, naast op benzine of diesel, kunnen rijden op vloeibaar petroleumgas (lpg), gecomprimeerd aardgas (cng) of E85, of op een combinatie van deze brandstoffen, mits er voor een of meer van de onderstaande verlichtingselementen van deze voertuigen gebruik is gemaakt van ledverlichting:”;

      2. in de tweede alinea wordt de verwijzing naar artikel 9, lid 1, vervangen door “artikel 9, lid 1, onder a)”.

    2. Aan artikel 3 worden de volgende leden 3 en 4 toegevoegd:

      “3.

      Indien de efficiënte buitenverlichting van voertuigen met leds in een bifuelvoertuig of flexfuelvoertuig wordt gemonteerd, registreert de goedkeuringsinstantie de CO2-besparingen als volgt:

      1. voor een bifuelvoertuig op benzine en gasvormige brandstoffen wordt de CO2-besparingswaarde voor lpg of cng geregistreerd;

      2. voor een flexfuelvoertuig op benzine en E85 wordt de CO2-besparingswaarde voor benzine geregistreerd.

      4.

      De gecertificeerde CO2-besparingen die onder verwijzing naar eco-innovatiecode 19 worden geregistreerd, mogen slechts tot en met 31 december 2020 in aanmerking worden genomen voor de berekening van de gemiddelde specifieke emissies van fabrikanten.”.

    3. De bijlage wordt als volgt gewijzigd:

      1. punt 2 wordt als volgt gewijzigd:

        1. de vermelding “CF” wordt vervangen door:

          “CF — Omrekeningsfactor zoals gedefinieerd in tabel 3”;

        2. de vermelding “VPe wordt vervangen door:

          “VPe: Verbruik van effectief vermogen zoals gedefinieerd in tabel 2”;

      2. in punt 6 worden de vermelding “VPe”, met inbegrip van tabel 2, en de vermelding “CF”, met inbegrip van tabel 3, vervangen door:

        “VPe: Verbruik van effectief vermogen zoals gedefinieerd in tabel 2

        Tabel 2

        Verbruik van effectief vermogen

        Motortype

        Verbruik van effectief vermogen (VPe) [l/kWh]

        Benzine/E85

        0,264

        Benzine/E85 turbo

        0,280

        Diesel

        0,220

        Lpg

        0,342

        Lpg turbo

        0,363

        Verbruik van effectief vermogen (VPe) [m3/kWh]

        Cng (G20)

        0,259

        Cng (G20) turbo

        0,275

        CF: Omrekeningsfactor zoals gedefinieerd in tabel 3

        Tabel 3

        Omrekeningsfactor voor brandstof (CF)

        Brandstoftype

        Omrekeningsfactor (CF) [g CO2/l]

        Benzine/E85

        2 330

        Diesel

        2 640

        Lpg

        1 629

        Omrekeningsfactor (CF) [g CO2/m3]

        Cng (G20)

        1 795 ”

    Artikel 2

    Dit besluit treedt in werking op de twintigste dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.

    Gedaan te Brussel, 6 augustus 2020.

    Voor de Commissie

    De voorzitter

    Ursula von der Leyen