Uitvoeringsverordening (EU) 2020/910 van de Commissie van 30 juni 2020 tot wijziging van de Uitvoeringsverordeningen (EU) 2015/1998, (EU) 2019/103 en (EU) 2019/1583 voor wat betreft de vernieuwde aanwijzing van luchtvaartmaatschappijen, exploitanten en entiteiten die beveiligingscontroles uitvoeren op vracht en post die aankomt uit derde landen, en het uitstel van bepaalde regelgevende eisen op het gebied van cyberbeveiliging, achtergrondcontrole, normen voor apparatuur voor explosievendetectiesystemen en voor de detectie van explosievensporen, naar aanleiding van de COVID-19-pandemie (Voor de EER relevante tekst)
Uitvoeringsverordening (EU) 2020/910 van de Commissie van 30 juni 2020 tot wijziging van de Uitvoeringsverordeningen (EU) 2015/1998, (EU) 2019/103 en (EU) 2019/1583 voor wat betreft de vernieuwde aanwijzing van luchtvaartmaatschappijen, exploitanten en entiteiten die beveiligingscontroles uitvoeren op vracht en post die aankomt uit derde landen, en het uitstel van bepaalde regelgevende eisen op het gebied van cyberbeveiliging, achtergrondcontrole, normen voor apparatuur voor explosievendetectiesystemen en voor de detectie van explosievensporen, naar aanleiding van de COVID-19-pandemie (Voor de EER relevante tekst)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EG) nr. 300/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2008 inzake gemeenschappelijke regels op het gebied van de beveiliging van de burgerluchtvaart en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 2320/2002(1), en met name artikel 4, lid 3,
Overwegende hetgeen volgt:
Door de verschrikkelijke gevolgen van de COVID-19-pandemie voor de internationale en Europese burgerluchtvaart is de capaciteit van de lidstaten en de Europese Unie in haar geheel om een doeltreffende en efficiënte inkomende toeleveringsketen in stand te houden, ernstig beperkt. Het is van essentieel strategisch belang voor de Unie dat vrachtdiensten ononderbroken kunnen blijven plaatsvinden; dit speelt een fundamentele rol bij de levering van essentiële goederen, waaronder geneesmiddelen, medische apparatuur, andere stoffen en basisproducten.
Volgens de regeling van de Unie voor de beveiliging van inkomende luchtvracht en -post, zoals uiteengezet in punt 6.8 van de bijlage bij Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998(2), moeten luchtvaartmaatschappijen die vracht en post naar de Europese Unie vervoeren, om de vijf jaar worden aangewezen als een “luchtvaartmaatschappij die vracht of post vanuit een luchthaven in een derde land naar de Unie vervoert” (ACC3) en moeten verleners van diensten op de grond om de drie jaar worden aangewezen als respectievelijk “krachtens een EU-luchtvaartbeveiligingsvalidering gevalideerde erkende agent in een derde land” (RA3) of “krachtens een EU-luchtvaartbeveiligingsvalidering gevalideerde bekende afzender in een derde land” (KC3).
In het kader van de EU-luchtvaartbeveiligingsvalidering voor de aanwijzing als ACC3, RA3 en KC3 moet een EU-luchtvaartbeveiligingsvalidateur een bezoek brengen aan de gebouwen en terreinen van de exploitant om na te gaan of de maatregelen effectief worden nageleefd.
De COVID-19-pandemie heeft deze bezoeken ter plaatse voor de aanwijzing en vernieuwde aanwijzing van luchtvaartmaatschappijen en vrachtvervoerders in derde landen ernstig verstoord en/of verhinderd, om objectieve redenen die buiten de controle van die luchtvaartmaatschappijen en vrachtvervoerders vallen.
Een groot aantal aanwijzingen als ACC3, RA3 en KC3 verstrijkt in de komende maanden of is reeds verstreken, maar het is niet mogelijk de nodige bezoeken ter plaatse te verrichten. Als die exploitanten niet meer over de relevante Uniestatus beschikken, kunnen zij geen activiteiten meer uitvoeren binnen de beveiligde toeleveringsketen naar de Unie, waardoor het onmogelijk wordt om essentiële activiteiten voort te zetten in deze kritieke tijden.
Het is dan ook noodzakelijk dat dringende maatregelen worden genomen om de juiste rechtsgrondslag te creëren voor de toepassing van een alternatief en snel proces voor de EU-luchtvaartbeveiligingsvalidering van door de huidige situatie getroffen exploitanten in de toeleveringsketen naar de Unie.
Bij Uitvoeringsverordeningen (EU) 2019/103(3) en (EU) 2019/1583(4), beide tot wijziging van Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998, zijn regelgevende eisen ingevoerd die vanaf 31 december 2020 van toepassing zijn op het gebied van achtergrondcontroles van burgerluchtvaartpersoneel en cyberbeveiliging. Het vermogen van autoriteiten en exploitanten om de tijdige tenuitvoerlegging van die eisen voor te bereiden, wordt ernstig verstoord door de gevolgen van de beperkingen die zijn opgelegd naar aanleiding van de COVID-19-pandemie, in die mate dat de datum van toepassing moet worden uitgesteld.
In punt 12.4.2.2 van de bijlage bij Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998 is bepaald dat norm 2 voor apparatuur voor explosievendetectiesystemen (EDS) op 1 september 2020 verstrijkt. Het vermogen van een aantal luchthavens in de Unie om het proces van installatie en activering van EDS-apparatuur van norm 3 te voltooien, wordt ernstig verstoord door de beperkingen die zijn opgelegd als gevolg van de COVID-19-pandemie, in die mate dat de uiterste datum moet worden verschoven. De Commissie en de lidstaten blijven zich inzetten om de uitrol van EDS-apparatuur van norm 3 zonder verdere vertraging te voltooien omdat deze technologie betere prestaties en een groter detectievermogen biedt, hetgeen kan bijdragen tot een betere beveiliging.
In punt 12.6.3 van de bijlage bij Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998 is bepaald dat bevoegde autoriteiten tot 1 juli 2020 het gebruik mogen toestaan van apparatuur voor de detectie van explosievensporen (ETD) die niet voldoet aanhangsel 12-L. Het vermogen van een aantal luchthavens in de Unie om de nieuwe EDS-apparatuur uit te rollen, wordt ernstig verstoord door de beperkingen die zijn opgelegd als gevolg van de COVID-19-pandemie, in die mate dat de bovengenoemde datum moet worden verschoven om juridische gevolgen te vermijden zonder dat dit onnodige risico’s voor de beveiliging van de luchtvaart inhoudt.
Uitvoeringsverordeningen (EU) 2015/1998, (EU) 2019/103 en (EU) 2019/1583 moeten derhalve dienovereenkomstig worden gewijzigd.
Aangezien de Uniestatus van sommige ACC3-, RA3- en KC3-exploitanten al in de eerste fase van de COVID-19-pandemie is verstreken, of in de periode onmiddellijk daaraan voorafgaand, toen het desbetreffende proces voor de EU-luchtvaartbeveiligingsvalidering moest worden opgestart en uitgevoerd, moet deze verordening met terugwerkende kracht gelden, zodat exploitanten waarvan de status al is verstreken, profijt kunnen trekken van de in deze verordening vastgestelde maatregelen.
De in deze verordening vervatte maatregelen hebben geen gevolgen voor de legitieme belangen en rechten van andere luchtvaartmaatschappijen, exploitanten, entiteiten of staten, en beperken hun verwachtingen niet.
Om lidstaten de rechtsgrondslag te bieden om onmiddellijk het alternatieve en snelle proces van validering en aanwijzing van exploitanten in de toeleveringsketen naar de Unie op te starten, hetgeen noodzakelijk is om het vrachtvervoer naar de Unie te hervatten, moet deze verordening in werking treden op de dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.
De in deze verordening vervatte maatregelen zijn in overeenstemming met het advies van het bij artikel 19 van Verordening (EG) nr. 300/2008 opgerichte comité,
HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:
Artikel 1
De bijlage bij Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998 wordt gewijzigd overeenkomstig de bijlage bij de onderhavige verordening.
Artikel 2
In artikel 2, tweede zin, van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/103 wordt de datum “31 december 2020” vervangen door “31 december 2021”.
Artikel 3
In punt (26) van de bijlage van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/103 worden de datums “31 december 2020” en “30 juni 2023” in punt 11.1.12 vervangen door “31 december 2021” en “30 juni 2024”.
Artikel 4
In artikel 2 van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/1583 wordt de datum “31 december 2020” vervangen door “31 december 2021”.