Home

Uitvoeringsbesluit (EU) 2021/737 van de Commissie van 4 mei 2021 betreffende de verlenging van de door het Oostenrijks federaal Ministerie van Klimaatbescherming, Milieu, Energie, Mobiliteit, Innovatie en Technologie genomen maatregel om het op de markt aanbieden en het gebruik van het biocide Biobor JF toe te staan overeenkomstig artikel 55, lid 1, van Verordening (EU) nr. 528/2012 van het Europees Parlement en de Raad (Kennisgeving geschied onder nummer C(2021) 3015) (Alleen de tekst in de Duitse taal is authentiek)

Uitvoeringsbesluit (EU) 2021/737 van de Commissie van 4 mei 2021 betreffende de verlenging van de door het Oostenrijks federaal Ministerie van Klimaatbescherming, Milieu, Energie, Mobiliteit, Innovatie en Technologie genomen maatregel om het op de markt aanbieden en het gebruik van het biocide Biobor JF toe te staan overeenkomstig artikel 55, lid 1, van Verordening (EU) nr. 528/2012 van het Europees Parlement en de Raad (Kennisgeving geschied onder nummer C(2021) 3015) (Alleen de tekst in de Duitse taal is authentiek)

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Verordening (EU) nr. 528/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 22 mei 2012 betreffende het op de markt aanbieden en het gebruik van biociden(1), en met name artikel 55, lid 1, derde alinea,

Overwegende hetgeen volgt:

  1. Op 24 juni 2020 heeft het Oostenrijks federaal Ministerie van Klimaatbescherming, Milieu, Energie, Mobiliteit, Innovatie en Technologie (“de bevoegde autoriteit”) overeenkomstig artikel 55, lid 1, eerste alinea, van Verordening (EU) nr. 528/2012 een besluit vastgesteld om het op de markt aanbieden en het gebruik van het biocide Biobor JF tot en met 22 december 2020 toe te staan voor de antimicrobiële behandeling van brandstoftanks en brandstofsystemen van luchtvaartuigen (“de maatregel”). De bevoegde autoriteit heeft de Commissie en de bevoegde autoriteiten van de andere lidstaten overeenkomstig artikel 55, lid 1, tweede alinea, van die verordening ingelicht over de maatregel en de redenen daarvoor.

  2. Volgens de door de bevoegde autoriteit verstrekte informatie was de maatregel noodzakelijk om de volksgezondheid te beschermen. Microbiologische verontreiniging van brandstoftanks en brandstofsystemen van luchtvaartuigen kan leiden tot storingen in de motor van het luchtvaartuig en de luchtwaardigheid ervan in gevaar brengen, waardoor de veiligheid van passagiers en bemanning in gevaar komt. De COVID-19-pandemie en de daaruit voortvloeiende beperkingen van het vliegverkeer hebben ertoe geleid dat talrijke luchtvaartuigen tijdelijk werden geparkeerd. De immobiliteit van luchtvaartuigen is een verzwarende factor voor de microbiologische verontreiniging.

  3. Biobor JF bevat 2,2’-(1-methyltrimethyleendioxy)bis-(4-methyl-1,3,2-dioxaborinaan) (CAS-nummer 2665-13-6) en 2,2’-oxybis (4,4,6-trimethyl-1,3,2-dioxaborinaan) (CAS-nummer 14697-50-8); dit zijn werkzame stoffen voor gebruik in biociden van productsoort 6 als conserveermiddelen voor producten tijdens opslag zoals gedefinieerd in bijlage V bij Verordening (EU) nr. 528/2012. Aangezien die werkzame stoffen niet zijn opgenomen in bijlage II bij Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 1062/2014 van de Commissie(2), zijn zij niet opgenomen in het werkprogramma voor het systematische onderzoek van alle bestaande werkzame stoffen in biociden als bedoeld in Verordening (EU) nr. 528/2012. Artikel 89 van die verordening is derhalve niet op die stoffen van toepassing en zij moeten worden beoordeeld en goedgekeurd voordat de biociden die zij bevatten, ook op nationaal niveau, kunnen worden toegelaten.

  4. Op 7 december 2020 heeft de Commissie een gemotiveerd verzoek van de bevoegde autoriteit ontvangen om de maatregel te verlengen overeenkomstig artikel 55, lid 1, derde alinea, van Verordening (EU) nr. 528/2012. Het gemotiveerd verzoek was gebaseerd op bezorgdheid over het feit dat microbiologische verontreiniging van brandstoftanks en brandstofsystemen van luchtvaartuigen de veiligheid van het luchtvervoer na 22 december 2020 nog steeds in gevaar kan brengen en op het argument dat Biobor JF van cruciaal belang is om die microbiologische verontreiniging tegen te gaan.

  5. Volgens de door de bevoegde autoriteit verstrekte informatie is Biobor JF het enige product dat voor de behandeling van microbiologische verontreiniging beschikbaar is. Het enige alternatieve biocide dat door vliegtuig- en motorfabrikanten wordt aanbevolen voor dat gebruik (Kathon™ FP 1.5), wordt niet langer op de markt aangeboden.

  6. Zoals aangegeven door de bevoegde autoriteit is mechanische behandeling van de brandstoftanks en brandstofsystemen slechts in beperkte mate mogelijk en moet daarbij volgens de specificaties van de fabrikant na het reinigen van de tank vaak een biocide worden toegevoegd. De mechanische behandeling van de tank kan meer dan 200 manuren in beslag nemen, afhankelijk van het type luchtvaartuig, wat betekent dat het luchtvaartuig meerdere dagen buiten gebruik zou zijn voor onderhoud.

  7. Bovendien houdt mechanische behandeling in dat luchtvaarttechnici met talrijke voorzorgsmaatregelen in een gesloten tank moeten werken, wat zowel fysiek als mentaal uiterst veeleisend is en tot een minimum moet worden beperkt.

  8. Volgens de informatie waarover de Commissie beschikt, heeft de fabrikant van Biobor JF stappen ondernomen met het oog op de reguliere toelating van het product en zal naar verwachting binnen afzienbare tijd een aanvraag worden ingediend voor de goedkeuring van de werkzame stoffen die het bevat. De goedkeuring van de werkzame stoffen en de daaropvolgende toelating van het biocide bieden een permanente oplossing voor de toekomst, maar het zal nog geruime tijd duren voordat die procedures kunnen worden afgerond.

  9. Wanneer de microbiologische verontreiniging van brandstoftanks en brandstofsystemen van luchtvaartuigen niet wordt bestreden, kan de veiligheid van het luchtvervoer in gevaar worden gebracht en dit gevaar kan niet adequaat worden beperkt door het gebruik van een ander biocide of met andere middelen. Het is derhalve passend de bevoegde autoriteit toe te staan de maatregel te verlengen.

  10. Aangezien de maatregel sinds 22 december 2020 niet meer geldig is, moet dit besluit met terugwerkende kracht worden toegepast.

  11. De in dit besluit vervatte maatregelen zijn in overeenstemming met het advies van het Permanent Comité voor biociden,

HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:

Artikel 1

Het Oostenrijks federaal Ministerie van Klimaatbescherming, Milieu, Energie, Mobiliteit, Innovatie en Technologie kan de maatregel om het op de markt aanbieden en het gebruik van het biocide Biobor JF voor antimicrobiële behandeling van brandstoftanks en brandstofsystemen van luchtvaartuigen toe te staan, verlengen tot en met 26 juni 2022.

Artikel 2

Dit besluit is gericht tot het Oostenrijks federaal Ministerie van Klimaatbescherming, Milieu, Energie, Mobiliteit, Innovatie en Technologie.

Het is van toepassing met ingang van 23 december 2020.

Gedaan te Brussel, 4 mei 2021.

Voor de Commissie

Stella Kyriakides

Lid van de Commissie