Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/1349 van de Commissie van 26 juli 2022 tot aanvaarding van een door Roemenië overeenkomstig Richtlijn (EU) 2016/797 van het Europees Parlement en de Raad ingediend verzoek om punt 7.4.2.1 van de bijlage bij Verordening (EU) 2016/919 niet toe te passen op twintig locomotieven van het type LEMA (Kennisgeving geschied onder nummer C(2022) 5152) (Slechts de tekst in de Roemeense taal is authentiek)
Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/1349 van de Commissie van 26 juli 2022 tot aanvaarding van een door Roemenië overeenkomstig Richtlijn (EU) 2016/797 van het Europees Parlement en de Raad ingediend verzoek om punt 7.4.2.1 van de bijlage bij Verordening (EU) 2016/919 niet toe te passen op twintig locomotieven van het type LEMA (Kennisgeving geschied onder nummer C(2022) 5152) (Slechts de tekst in de Roemeense taal is authentiek)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Richtlijn (EU) 2016/797 van het Europees Parlement en de Raad van 11 mei 2016 inzake de interoperabiliteit van het spoorwegsysteem in de Europese Unie(1), en met name artikel 7, lid 4,
Overwegende hetgeen volgt:
Roemenië heeft op 6 januari 2022 voor 20 nieuwe locomotieven van het type LEMA 6 000 kW bij de Commissie een verzoek ingediend om ontheffing van de toepassing van punt 7.4.2.1 van de bijlage bij Verordening (EU) 2016/919(2) van de Commissie, waarin bepaald is dat bepaalde nieuwe voertuigen moeten worden uitgerust met Baseline 3 van het Europees treinbesturingssysteem (ETCS). Dat verzoek is ingediend op grond van artikel 7, lid 1, punt c), van Richtlijn (EU) 2016/797.
Op 25 februari 2022 hebben de Roemeense autoriteiten op verzoek van de Commissie nadere toelichting verstrekt om het dossier te vervolledigen.
Aan de hand van de door de Roemeense autoriteiten verstrekte informatie kon de Commissie het verzoek analyseren.
Punt 7.4.2.1 van de bijlage bij Verordening (EU) 2016/919 heeft tot doel de interoperabiliteit van het rollend materieel op het Europese spoornet te faciliteren middels de installatie van ETCS-boordapparatuur. In sommige delen van de gemeenschappelijke Europese spoorwegruimte heeft de uitrol van ETCS op het net echter vertraging opgelopen.
De 20 locomotieven waarop het verzoek betrekking heeft, zijn bestemd voor exploitatie op het Roemeense spoorwegnet; aangezien nog maar 10 % van dat net met ETCS-baanapparatuur is uitgerust, blijft het klasse B-systeem PZB noodzakelijk om op het Roemeense net te kunnen rijden.
Door de gevolgen van de COVID-19-pandemie heeft het proces voor de productie van seingevingssystemen vertraging opgelopen; de fabrikant van de seingevingsapparatuur verwacht dat het ETCS-prototype voor Baseline 3 ten vroegste eind 2022 klaar zal zijn. De 20 voertuigen zouden in de loop van 2023 moeten worden aangepast, tot het einde van dat jaar.
De COVID-19-pandemie heeft vertraging veroorzaakt bij de ontwikkeling en certificering van de 20 nieuwe voertuigen waarop het verzoek betrekking heeft. Als die 20 locomotieven met ETCS Baseline 3 moeten worden uitgerust, zou het nog twaalf maanden langer duren vooraleer ze kunnen worden geleverd en inzetbaar zijn. De onbeschikbaarheid van de treinen en de noodzaak om ze later te upgraden van ETCS Baseline 2 naar ETCS Baseline 3 zou aanzienlijke kosten meebrengen.
Negen van de locomotieven waarop het verzoek betrekking heeft, zijn aangeduid met de nummers 91530480060-9, 91530480061-7, 91530480062-5, 91530480063-3, 91530480064-1, 91530480065-8, 91530480066-6, 91530480069-0 en 91530480070-8. De Roemeense autoriteiten moeten de identificatienummers van de overige elf locomotieven later aan de Commissie meedelen, op het tijdstip van hun registratie.
De fabrikant van de voertuigen heeft zich ertoe verbonden nieuwe ETCS-boordapparatuur voor Baseline 3 te ontwikkelen en de voertuigen waarop dit verzoek betrekking heeft daarmee uit te rusten. Volgens de laatstelijk meegedeelde tijdschema’s zal de upgrade naar ETCS Baseline 3 naar verwachting uiterlijk op 31 december 2023 zijn voltooid.
De vergunning van de locomotieven waarop het verzoek betrekking heeft, is in afwachting van de installatie van ETCS Baseline 3 slechts geldig gedurende de looptijd van dit ontheffingsbesluit.
Daarom is de Commissie van oordeel dat met betrekking tot de 20 voertuigen waarop dit verzoek betrekking heeft, voldaan is aan de voorwaarden van artikel 7, lid 1, punt c), en artikel 7, lid 4, van Richtlijn (EU) 2016/797. Het door Roemenië ingediende verzoek om punt 7.4.2.1 van de bijlage bij Verordening (EU) 2016/919 tot en met 31 december 2023 niet toe te passen op die voertuigen moet derhalve worden aanvaard.
De in dit besluit vervatte maatregelen zijn in overeenstemming met het advies van het in artikel 51, lid 1, van Richtlijn (EU) 2016/797 bedoelde comité,
HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:
Artikel 1
Het op 25 maart 2021 door Roemenië bij de Commissie ingediende verzoek om punt 7.4.2.1 van de bijlage bij Verordening (EU) 2016/919 tot en met 31 december 2023 niet toe te passen op 20 nieuwe locomotieven van het type LEMA 6 000 kW, wordt aanvaard. De Roemeense autoriteiten stellen de Commissie in kennis van de identificatienummers van de nieuwe locomotieven zodra die voor gebruik op het Roemeense spoorwegnet zijn geregistreerd.
Artikel 2
Wanneer de bepalingen van dit besluit worden toegepast op een voertuigvergunning van een van de 20 locomotieven als bedoeld in artikel 1, is die voertuigvergunning geldig tot en met 31 december 2023.
Artikel 3
Dit besluit is gericht tot Roemenië.
Het is van toepassing tot en met 31 december 2023.
Gedaan te Brussel, 26 juli 2022.
Voor de Commissie
Adina Vălean
Lid van de Commissie