Verordening (EEG) nr. 95/93 wordt als volgt gewijzigd:
-
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
-
in artikel 2, punt b bis), wordt de aanhef vervangen door:
“gedurende de periode van 30 oktober 2022 tot en met 28 oktober 2023 wordt verstaan onder “nieuwe gegadigde”:”;
-
in punt f) wordt punt i) vervangen door:
““luchtvaartmaatschappij”: een luchtvervoersonderneming die uiterlijk op 31 januari een geldige exploitatievergunning of gelijkwaardige vergunning voor de volgende zomerdienstregelingsperiode of uiterlijk op 31 augustus een geldige exploitatievergunning of gelijkwaardige vergunning voor de volgende winterdienstregelingsperiode bezit. Voor de toepassing van de artikelen 4, 8, 8 bis, 10 en 10 bis omvat de definitie van luchtvaartmaatschappij ook maatschappijen uit de zakelijke luchtvaart, indien deze een dienstregeling hanteren. Voor de toepassing van de artikelen 7 en 14 omvat de definitie van luchtvaartmaatschappij ook alle exploitanten van burgerluchtvaartuigen;”.
-
-
Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:
-
in lid 2, eerste alinea, wordt de aanhef vervangen door:
“2.Onverminderd de artikelen 7, 8 bis en 9, zijn artikel 10, lid 1, en artikel 14, lid 1 van dit artikel niet van toepassing indien aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:”;
-
in lid 2 bis wordt de eerste alinea vervangen door:
“2 bis.Tijdens de periode van 30 oktober 2022 tot en met 28 oktober 2023, en onder voorbehoud van beschikbare capaciteit op de luchthaven, wordt een reeks slots die overeenkomstig lid 1 van dit artikel na afloop van de dienstregelingsperiode (de “referentiedienstregelingsperiode”) aan de pool was teruggegeven, op verzoek voor de volgende overeenkomstige dienstregelingsperiode toegewezen aan een luchtvaartmaatschappij die minstens vijf slots van die reeks heeft geëxploiteerd, na toepassing van artikel 10 bis, lid 7, tijdens de referentiedienstregelingsperiode.”;
-
lid 6 bis wordt vervangen door:
“6 bis.Tijdens de periode waarin COVID-19-coördinatieparameters van toepassing zijn en om de goede toepassing van dergelijke coördinatieparameters mogelijk te maken, kan de coördinator, na de betrokken luchtvaartmaatschappij te hebben gehoord, het tijdschema wijzigen van de gevraagde of toegewezen slots die binnen de periode van 30 oktober 2022 tot en met 28 oktober 2023 vallen, of deze annuleren. In deze context houdt de coördinator rekening met de in lid 5 bedoelde aanvullende regels en richtsnoeren, onder de daarin vastgestelde voorwaarden.”.
-
-
Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:
-
lid 2 bis wordt geschrapt;
-
lid 4 wordt als volgt gewijzigd:
-
de eerste alinea wordt als volgt gewijzigd:
-
punt d) wordt vervangen door:
-
juridische procedures over de toepassing van artikel 9 van deze verordening op routes waaraan openbaredienstverplichtingen zijn opgelegd overeenkomstig artikel 4 van Verordening (EEG) nr. 2408/92, hetgeen heeft geleid tot de tijdelijke schorsing van de exploitatie van die routes.”;
-
-
punt e) wordt geschrapt;
-
-
de tweede, de derde, de vierde en de vijfde alinea worden geschrapt;
-
de volgende alinea wordt toegevoegd:
“Wanneer de gevolgen van de aanvalsoorlog van Rusland tegen Oekraïne en de vernietiging van kritieke infrastructuur van invloed zijn op het vermogen om luchtdiensten te verlenen en op de vraag naar luchtdiensten, passen de coördinatoren de eerste alinea, punt a), toe op de routes tussen de Unie en Oekraïne voor de duur van de sluiting van het luchtruim of luchthavens, indien dat later valt, en een aanvullende periode van 16 weken. De coördinator stelt de Commissie in kennis van de begindatum en einddatum van de periode van 16 weken.”;
-
-
de volgende leden worden ingevoegd:
“4 bis.Daarnaast, kan tijdens de periode van 30 oktober 2022 tot en met 28 oktober 2023 het niet gebruiken van een slot ook worden gerechtvaardigd door de invoering, door overheidsinstanties, van beperkingen die bedoeld zijn om het hoofd te bieden aan een ernstige epidemiologische situatie, een natuurramp of politieke onrust aan één kant van een route waarvoor het betreffende slot werd geëxploiteerd of gepland was om te worden geëxploiteerd, op voorwaarde dat die beperkingen aanzienlijke gevolgen hebben voor de mogelijkheid om te reizen of voor de reisvraag en dat op de betrokken routes de beperkingen leiden tot:
-
een gedeeltelijke of volledige sluiting van de grens, de luchthaven of het luchtruim gedurende een aanzienlijk gedeelte van de desbetreffende dienstregelingsperiode;
-
een ernstige belemmering voor de mogelijkheid voor passagiers om tijdens een aanzienlijk deel van de desbetreffende dienstregelingsperiode met een luchtvaartmaatschappij op die rechtstreekse route te reizen, bijvoorbeeld wanneer de belemmering verband houdt met een van de volgende redenen:
-
reisbeperkingen op basis van nationaliteit of verblijfplaats, het verbod op alle niet-essentiële reizen of op vluchten van en naar bepaalde landen of geografische gebieden;
-
beperkingen van verplaatsingen, quarantaine- of isolatiemaatregelen binnen het land of gebied waar de luchthaven van bestemming is gelegen (met inbegrip van tussenliggende punten), tenzij quarantaine kan worden vermeden door een negatieve test of een door de Unie erkend bewijs van herstel of van vaccinatie;
-
beperkingen op de beschikbaarheid van diensten die essentieel zijn om de exploitatie van een luchtdienst rechtstreeks te ondersteunen, met inbegrip van de sluiting van de horeca en openbare diensten, waaronder vervoer, hetgeen leidt tot een ernstige daling van de vraag aan beide kanten van de route;
-
beperkingen van het aantal passagiers per vlucht en frequentie per luchtvaartmaatschappij, met als gevolg een ernstige daling van de vraag aan beide kanten van de route;
-
-
beperkingen op de bewegingen van vliegtuigbemanningen die de exploitatie van luchtdiensten van of naar de bediende luchthavens aanzienlijk belemmeren, met inbegrip van plotselinge inreisverboden of onverwachte strandingen van de bemanning als gevolg van quarantainemaatregelen, tenzij quarantaine kan worden vermeden door een negatieve test, een bewijs van herstel of van vaccinatie dat door de Unie is erkend.
Dit lid is van toepassing voor de periode waarin de in de eerste alinea bedoelde beperkingen van toepassing zijn en tot maximaal zes extra weken, onverminderd de derde en de vierde alinea. Als die beperkingen echter minder dan zes weken vóór het einde van een dienstregelingsperiode niet langer van toepassing zijn, is dit punt alleen van toepassing op de rest van de periode van zes weken als de slots in de volgende dienstregelingsperiode worden gebruikt voor dezelfde route.
Dit punt is alleen van toepassing op slots die worden gebruikt voor routes waarvoor zij reeds vóór de bekendmaking van de in de eerste alinea bedoelde maatregelen werden gebruikt.
Dit punt is niet langer van toepassing als de luchtvaartmaatschappij die de desbetreffende slots gebruikt, overschakelt op een route waarvoor de in de eerste alinea bedoelde beperkingen niet gelden.
Wanneer een meerderheid van de lidstaten die ten minste 50 % van de bevolking van de Unie vertegenwoordigen, in de eerste alinea bedoelde beperkingen toepast die aanzienlijke gevolgen hebben voor de mogelijkheid van, of de vraag naar, reizen en die leiden tot een van de in de eerste alinea, punten a), b) en c), bedoelde situaties, kan elke coördinator, na een unaniem besluit van de coördinatoren van alle communautaire gecoördineerde luchthavens dat het niet gebruiken van slots in het algemeen gerechtvaardigd is en na de Commissie en de lidstaten daarvan in kennis te hebben gesteld, dit lid toepassen op alle slots op die luchthavens voor de duur van de geldende beperkingen en tot maximaal zes extra weken, mits die beperkingen gevolgen hebben voor een aanzienlijk aantal routes van of naar een luchthaven in de Gemeenschap, waardoor het luchtverkeer in de Unie grotendeels onlevensvatbaar wordt of een ongelijk speelveld tot stand wordt gebracht.
4 ter.Wanneer het niet gebruiken van een slot gerechtvaardigd is door de in lid 4 of lid 4 bis bedoelde beperkingen, gaan de coördinatoren ervan uit dat het slot in de betrokken reeks slots werd geëxploiteerd.
4 quater.Luchtvaartmaatschappijen waarvan de activiteiten worden belemmerd door beperkende maatregelen die zijn vastgesteld op grond van artikel 29 van het Verdrag betreffende de Europese Unie (VEU) of artikel 215 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU), met inbegrip van de maatregelen die van kracht zijn op 26 oktober 2022, alsmede luchtvaartmaatschappijen waaraan een exploitatieverbod is opgelegd in de Unie en die zijn vermeld in bijlage A of B bij Verordening (EG) nr. 474/2006 van de Commissie(*), hebben niet het recht een rechtvaardiging in te roepen voor het niet gebruiken van slots uit hoofde van de leden 4 en 4 bis van dit artikel.
In afwijking van de eerste alinea kunnen dergelijke luchtvaartmaatschappijen, ingeval het hen is toegestaan om luchtvaartuigen met bemanning te huren (“wet lease”) van luchtvaartmaatschappijen waarvan de activiteiten niet door beperkende maatregelen worden belemmerd en waaraan geen exploitatieverbod is opgelegd, een rechtvaardiging voor het niet gebruiken van slots uit hoofde van de leden 4 en 4 bis aanvoeren, mits de in de Unie geldende veiligheidsvoorschriften worden nageleefd.
4 quinquies.De coördinatoren wisselen regelmatig beste praktijken uit voor de uitvoering van de leden 4 en 4 bis, met het oog op een coherente en consistente toepassing in de hele Unie.
De coördinatoren maken de lijst van bestemmingen bekend waarop de leden 4 en 4 bis van toepassing zijn, en werken deze regelmatig bij.
-
-
lid 5 wordt vervangen door:
“5.Op verzoek van een lidstaat of op eigen initiatief onderzoekt de Commissie de toepassing van de leden 4 en 4 bis door de coördinator van een luchthaven die onder het toepassingsgebied van deze verordening valt.”.
-
-
Artikel 10 bis wordt als volgt gewijzigd:
-
de titel wordt vervangen door:
-
de leden 1, 2 en 4 worden geschrapt;
-
lid 3 wordt vervangen door:
“3.Een luchtvaartmaatschappij die gedurende de periode van 30 oktober 2022 tot en met 25 maart 2023 en met het oog op de toepassing van artikel 8, lid 2, artikel 10, leden 2 en 4, en artikel 14, lid 6, eerste alinea, tot tevredenheid van de coördinator aantoont dat zij de haar toegewezen slotreeks, zoals door de coördinator goedgekeurd, voor minstens 75 % van de tijd heeft geëxploiteerd tijdens de dienstregelingsperiode waarvoor zij werd toegewezen, heeft voor de volgende overeenkomstige dienstregelingsperiode recht op dezelfde reeks slots.”;
-
lid 5 wordt vervangen door:
“5.Wanneer uit door Eurocontrol gepubliceerde gegevens duidelijk blijkt dat het wekelijkse luchtverkeer over een periode van twee opeenvolgende weken daalt tot minder dan 80 % van het niveau van de overeenkomstige weken in 2019, als gevolg van de COVID-19-crisis, andere epidemiologische situaties of als rechtstreeks gevolg van de aanvalsoorlog van Rusland tegen Oekraïne, en dat, op basis van de verkeersprognoses van Eurocontrol, de vermindering van het luchtverkeer ten opzichte van het niveau in de overeenkomstige periode in 2019 waarschijnlijk zal aanhouden, is de Commissie overeenkomstig artikel 12 bis bevoegd gedelegeerde handelingen vast te stellen om de in lid 3 van dit artikel en in artikel 8, lid 2, artikel 10, leden 2 en 4, en artikel 14, lid 6, eerste alinea, vastgelegde percentages te wijzigen binnen een marge van 0 % tot 70 % voor elke dienstregelingsperiode in de periode tussen 30 oktober 2022 en 28 oktober 2023. Het toegepaste percentage staat in verhouding tot de luchtverkeersprognoses van Eurocontrol.
Bij de vaststelling van de gedelegeerde handelingen houdt de Commissie rekening met alle volgende elementen:
-
de door Eurocontrol gepubliceerde gegevens over verkeersniveaus en verkeersprognoses;
-
de indicatoren met betrekking tot de vraag naar passagiers- en vrachtvervoer, met inbegrip van trends inzake reserveringen, geplande dienstregelingen van luchtvaartmaatschappijen, de omvang en benutting van de vloot en de bezettingsgraad;
-
maatregelen van overheidsinstanties in verband met de COVID-19-crisis of een andere epidemiologische situatie die een aanmerkelijk effect heeft op het luchtverkeer van of naar luchthavens in de Unie, gedwongen herroutering als gevolg van de sluiting van het luchtruim of een verbod voor luchtvaartmaatschappijen uit de Unie om een luchtruim van een derde land binnen te komen, rekening houdend met het advies van het Agentschap van de Europese Unie voor de veiligheid van de luchtvaart in zijn Conflict Zone Information Bulletin;
-
gegevens van het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding en de Wereldgezondheidsorganisatie over COVID-19 of een ander epidemiologische situatie die gekenmerkt wordt door een zeer besmettelijke situatie die waarschijnlijk tot een ernstige daling van het luchtverkeer zal leiden.
De Commissie zal zich met het oog op de voorbereiding van de dienstregelingen door luchtvaartmaatschappijen vóór de dienstregelingsperiode ervoor inspannen die gedelegeerde handelingen op grond van dit lid niet later dan een dag voor het begin van de dienstregelingsperiode vast te stellen teneinde luchtvaartmaatschappijen in staat te stellen hun vluchtroutes te plannen. De Commissie kan dergelijke handelingen in geval van onvoorziene omstandigheden tijdens de dienstregelingsperiode vaststellen.”;
-
-
het volgende lid wordt ingevoegd:
“5 bis.Indien de Commissie van oordeel is dat, als gevolg van de vernietiging van infrastructuur en de gevolgen van de aanvalsoorlog van Rusland tegen Oekraïne voor de levensomstandigheden, het geleidelijke herstel van het luchtverkeer tussen Oekraïne en de Unie een lager gebruikspercentage vereist voor routes die Oekraïne bedienen, is zij bevoegd overeenkomstig artikel 12 bis gedelegeerde handelingen vast om de in lid 3 van dit artikel en in artikel 8, lid 2, artikel 10, leden 2 en 4, en artikel 14, lid 6, eerste alinea, vastgelegde percentages te wijzigen binnen een marge tussen 0 % en 70 % voor slots die worden gebruikt op routes naar of vanuit Oekraïne voor elke dienstregelingsperiode van 30 oktober 2022 tot en met 28 oktober 2023.
Bij de vaststelling van de gedelegeerde handelingen houdt de Commissie rekening met de volgende elementen:
-
door Eurocontrol gepubliceerde gegevens over verkeersniveaus en verkeersprognoses op routes tussen de Unie en Oekraïne;
-
indicatoren met betrekking tot de vraag naar passagiers- en vrachtvervoer door de lucht, met inbegrip van trends in reserveringen en geplande luchtvaartdienstregelingen;
-
gedwongen herroutering als gevolg van de sluiting van het luchtruim of een verbod voor luchtvaartmaatschappijen uit de Unie om een luchtruim van een derde land binnen te komen, rekening houdend met het advies van het Agentschap van de Europese Unie voor de veiligheid van de luchtvaart in zijn Conflict Zone Information Bulletin.”;
-
-
de leden 6 en 7 worden vervangen door:
“6.Indien dit, wegens langer durende gevolgen van de COVID-19-crisis, andere epidemiologische situaties of rechtstreekse gevolgen van de aanvalsoorlog van Rusland tegen Oekraïne, om dwingende redenen van urgentie vereist is, is de in artikel 12 ter vastgelegde procedure van toepassing op op grond van dit artikel vastgestelde gedelegeerde handelingen.
7.Tijdens een periode waarin overeenkomstig lid 3, lid 5, of lid 5 bis, slotontheffing is verleend, stellen luchtvaartmaatschappijen alle slots die zij niet voornemens zijn te gebruiken, uiterlijk drie weken voor de geplande vluchtdatum ter beschikking van de coördinator met het oog op hertoewijzing aan andere luchtvaartmaatschappijen. Onverminderd artikel 10, leden 4 en 4 bis, heeft een luchtvaartmaatschappij die de coördinator overeenkomstig dit lid niet meer dan drie slots in een reeks ter beschikking stelt, in de volgende overeenkomstige dienstregelingsperiode uitsluitend recht op de volledige slotreeks indien zij gedurende ten minste 80 % van de tijd de volledige slotreeks heeft geëxploiteerd, of indien de volledige slotreeks gedurende die tijd overeenkomstig artikel 10, lid 4 ter, geacht wordt te hebben geëxploiteerd, ongeacht of artikel 8, lid 2, en artikel 10, lid 2, zijn gewijzigd bij de in dit artikel bedoelde gedelegeerde handeling.”.
-
-
In artikel 11 wordt lid 1 vervangen door:
“1.Onverminderd de rechten van beroep krachtens de nationale wetgeving, worden klachten in verband met de toepassing van artikel 7, lid 2, de artikelen 8, 8 bis en 10, artikel 10 bis, lid 7, artikel 14, leden 1 tot en met 4 en lid 6, voorgelegd aan het coördinatiecomité. Het coördinatiecomité neemt de kwestie binnen één maand nadat de klacht is ingediend, in behandeling en doet zo mogelijk voorstellen aan de coördinator om het probleem op te lossen. Als het probleem niet kan worden opgelost, kan de betrokken lidstaat binnen de daaropvolgende twee maanden voorzien in bemiddeling door een representatieve organisatie van luchtvaartmaatschappijen of luchthavens of een andere derde partij.”.
-
In artikel 12 bis wordt lid 2 vervangen door:
“2.De in artikel 10 bis bedoelde bevoegdheid om gedelegeerde handelingen vast te stellen, wordt aan de Commissie verleend tot en met 28 oktober 2023.”.
-
In artikel 14 wordt lid 6 vervangen door:
“6.Onverminderd artikel 10, leden 4 en 4 bis, kan een coördinator, wanneer een luchtvaartmaatschappij er niet in slaagt het in artikel 8, lid 2, vermelde gebruikspercentage van 80 % te bereiken, besluiten de reeks slots van die luchtvaartmaatschappij voor de resterende duur van de dienstregelingsperiode in te trekken en weer in de pool op te nemen, nadat hij de betrokken luchtvaartmaatschappij heeft gehoord.
Onverminderd artikel 10, leden 4 en 4 bis, neemt de coördinator, nadat hij de betrokken luchtvaartmaatschappij heeft gehoord, een reeks slots weer op in de pool voor de resterende duur van de dienstregelingsperiode, wanneer er geen slots van die reeks zijn gebruikt nadat 20 % van de geldigheidsduur van de reeks is verstreken.
Als een coördinator, op basis van de informatie waarover hij beschikt, tijdens de periode van 30 oktober 2022 tot en met 28 oktober 2023 vaststelt dat een luchtvaartmaatschappij haar activiteiten op een luchthaven heeft stopgezet en niet meer in staat is de haar toegewezen slots te gebruiken, trekt de coördinator, nadat hij de betrokken luchtvaartmaatschappij heeft gehoord, de desbetreffende reeks slots van die luchtvaartmaatschappij in voor de resterende duur van de dienstregelingsperiode en neemt hij deze in de pool op.
Wanneer een coördinator, op basis van de informatie waarover hij beschikt, tijdens de periode van 30 oktober 2022 tot en met 28 oktober 2023 vaststelt dat een luchtvaartmaatschappij die is onderworpen aan de beperkende maatregelen die zijn vastgesteld op grond van artikel 29 VEU of artikel 215 VWEU, met inbegrip van die welke van kracht zijn op 26 oktober 2022, of een luchtvaartmaatschappij waaraan een exploitatieverbod is opgelegd in de Unie en die is opgenomen in bijlage A of B bij Verordening (EG) nr. 474/2006, geen slots kan exploiteren voor een aanzienlijk deel van de dienstregelingsperiode, trekt de coördinator, nadat hij de betrokken luchtvaartmaatschappij heeft gehoord, voor de resterende duur van de dienstregelingsperiode de desbetreffende slotreeksen van die luchtvaartmaatschappij in en neemt hij deze in de pool op.
Indien een luchtvaartmaatschappij echter een exploitatieverbod is opgelegd in de Unie en opgenomen is in bijlage A of B bij Verordening (EG) nr. 474/2006, en haar is toegestaan luchtvaartuigen met bemanning te huren (“wet lease”) van luchtvaartmaatschappijen waarvan de activiteiten niet door beperkende maatregelen worden belemmerd en waaraan geen exploitatieverbod is opgelegd, is de vierde alinea van dit lid niet van toepassing op de slots van die luchtvaartmaatschappij, mits de in de Unie geldende veiligheidsvoorschriften worden nageleefd.”.