Verordening (EU) 2015/760 wordt als volgt gewijzigd:
-
In artikel 1 wordt lid 2 vervangen door:
“2.De doelstelling van deze verordening is het aantrekken van kapitaal en het kanaliseren ervan naar langetermijnbeleggingen in de reële economie te vergemakkelijken, onder meer met het oog op investeringen die de Europese Green Deal en andere prioritaire gebieden bevorderen, overeenkomstig de Unie-doelstelling van slimme, duurzame en inclusieve groei.”.
-
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
-
punt 6 wordt vervangen door:
-
“reële activa”: activa die op grond van hun inhoud en eigenschappen een intrinsieke waarde hebben;”;
-
-
in punt 7 wordt het volgende punt ingevoegd:
-
een herverzekeringsonderneming als gedefinieerd in artikel 13, punt 4, van Richtlijn 2009/138/EG;”;
-
-
de volgende punten worden ingevoegd:
“14 bis.“eenvoudige, transparante en gestandaardiseerde securitisatie”: een securitisatie die voldoet aan de voorwaarden van artikel 18 van Verordening (EU) 2017/2402 van het Europees Parlement en de Raad(*);
14 ter.“groep”: een groep als gedefinieerd in artikel 2, punt 11, van Richtlijn 2013/34/EU van het Europees Parlement en van de Raad(**);
-
de volgende punten worden toegevoegd:
-
“feeder-Eltif”: een Eltif, of een beleggingscompartiment daarvan, die ten minste 85 % van haar activa mag beleggen in rechten van deelneming of aandelen van een andere Eltif of van een beleggingscompartiment van een Eltif;
-
“master-Eltif”: een Eltif, of een beleggingscompartiment daarvan, waarin een andere Eltif ten minste 85 % van haar activa belegt in rechten van deelneming of aandelen.”.
-
-
-
In artikel 3 wordt lid 3 vervangen door:
“3.De bevoegde autoriteiten van de Eltif’s informeren ESMA op kwartaalbasis over de ingevolge deze verordening verleende of ingetrokken vergunningen en over alle wijzigingen in de informatie over een Eltif die in het in de tweede alinea bedoelde centrale publieke register is opgenomen.
ESMA houdt een geactualiseerd centraal publiek register bij waarin voor elke Eltif die op grond van deze verordening een vergunning heeft de volgende gegevens zijn opgenomen:
-
de identificatiecode voor juridische entiteiten (LEI) en de nationale code van de Eltif, indien beschikbaar;
-
de naam en het adres van de Eltif-beheerder en, indien beschikbaar, de LEI van die beheerder;
-
de ISIN-codes van de Eltif en elke afzonderlijke categorie rechten van deelneming of aandelen, indien beschikbaar;
-
de LEI van de master-Eltif, indien beschikbaar;
-
de LEI van de feeder-Eltif, indien beschikbaar;
-
de bevoegde autoriteit van de Eltif en de lidstaat van herkomst van de Eltif;
-
de lidstaten waar de Eltif wordt verhandeld;
-
of de Eltif mag worden verhandeld aan niet-professionele beleggers of enkel mag worden verhandeld aan professionele beleggers;
-
de datum van de vergunning van de Eltif;
-
de datum waarop de verhandeling van de Eltif in de handel van start is gegaan;
-
de datum waarop de informatie over de Eltif voor het laatst door ESMA werd geactualiseerd.
Het centraal publiek register wordt in elektronische vorm beschikbaar gesteld.”.
-
-
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
-
in lid 1 wordt de tweede alinea vervangen door:
“De aanvraag voor vergunning als Eltif omvat alle onderstaande gegevens:
-
het reglement of de statuten van de Eltif;
-
de naam van de voorgestelde Eltif-beheerder;
-
de naam van de bewaarder en, indien de bevoegde autoriteit voor een Eltif die aan niet-professionele beleggers kan worden verhandeld dat verlangt, de schriftelijke overeenkomst met de bewaarder;
-
indien de Eltif aan niet-professionele beleggers kan worden verhandeld, een beschrijving van de aan beleggers beschikbaar te stellen informatie, met inbegrip van een beschrijving van de regelingen voor het behandelen van klachten van niet-professionele beleggers;
-
indien van toepassing, de volgende informatie over de master-feederstructuur van de Eltif:
-
een verklaring dat de feeder-Eltif een feeder van de master-Eltif is;
-
het reglement of de statuten van de master-Eltif en de overeenkomst tussen de feeder-Eltif en de master-Eltif of de interne bedrijfsvoeringsregels als bedoeld in artikel 29, lid 6;
-
indien de master-Eltif en de feeder-Eltif verschillende bewaarders hebben, de in artikel 29, lid 7, bedoelde overeenkomst tot uitwisseling van informatie;
-
wanneer de feeder-Eltif in een andere lidstaat is gevestigd dan de lidstaat van herkomst van de master-Eltif, een verklaring van de bevoegde autoriteit van de lidstaat van herkomst van de master-Eltif dat de master-Eltif een Eltif is waarin de feeder-Eltif belegt.”;
-
-
-
in lid 2, tweede alinea, wordt het inleidende gedeelte vervangen door:
“Onverminderd lid 1 verstrekt een EU-abi-beheerder die een aanvraag indient voor het beheer van een in een andere lidstaat gevestigde Eltif, de bevoegde autoriteit van de Eltif de volgende documentatie:”;
-
lid 3 wordt vervangen door:
“3.Aanvragers worden er binnen twee maanden vanaf de datum van indiening van een volledige aanvraag van in kennis gesteld of de vergunning als Eltif is verleend.”;
-
in lid 5, tweede alinea, wordt punt b) vervangen door:
-
indien de Eltif aan niet-professionele beleggers kan worden verhandeld, een beschrijving van de aan niet-professionele beleggers beschikbaar te stellen informatie, met inbegrip van een beschrijving van de regelingen voor het behandelen van klachten van niet-professionele beleggers.”.
-
-
-
Artikel 10 wordt vervangen door:
1.Een actief als bedoeld in artikel 9, lid 1, punt a), komt enkel voor belegging door een Eltif in aanmerking indien het onder een van de volgende categorieën valt:
-
aandelen- of quasi-aandeleninstrumenten die:
-
door een kwalificerende portefeuillemaatschappij als bedoeld in artikel 11 zijn uitgegeven en door de Eltif bij die kwalificerende portefeuillemaatschappij of van een derde partij via de secundaire markt zijn verworven;
-
door een kwalificerende portefeuillemaatschappij als bedoeld in artikel 11 zijn uitgegeven in ruil voor een aandeleninstrument of quasi-aandeleninstrument dat door de Eltif eerder bij die kwalificerende portefeuillemaatschappij of van een derde partij via de secundaire markt is verworven;
-
door een maatschappij zijn uitgegeven waarin een kwalificerende portefeuillemaatschappij als bedoeld in artikel 11 een kapitaalparticipatie heeft in ruil voor een aandeleninstrument of quasi-aandeleninstrument dat door de Eltif overeenkomstig punt i) of punt ii) van het onderhavige punt a) is verworven;
-
-
schuldinstrumenten die door een kwalificerende portefeuillemaatschappij als bedoeld in artikel 11 zijn uitgegeven;
-
leningen die door de Eltif zijn verstrekt aan een kwalificerende portefeuillemaatschappij als bedoeld in artikel 11 met een looptijd die niet langer is dan de looptijd van de Eltif;
-
rechten van deelneming of aandelen van een of meer andere Eltif’s, EuVECA’s, EuSEF’s, icbe’s en door EU-abi-beheerders beheerde EU-abi’s, mits die Eltif’s, EuVECA’s, EuSEF’s, icbe’s en EU-abi’s beleggen in in aanmerking komende beleggingen als bedoeld in artikel 9, leden 1 en 2, en zelf niet meer dan 10 % van hun activa in andere instellingen voor collectieve belegging hebben belegd;
-
reële activa;
-
eenvoudige, transparante en gestandaardiseerde securitisaties indien de onderliggende blootstellingen tot een van de volgende categorieën behoren:
-
activa die zijn opgenomen in artikel 1, punt a), i), ii) of iv), van Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/1851 van de Commissie(*);
-
activa die zijn opgenomen in artikel 1, punt a), vii) of viii), van Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/1851 van de Commissie, mits de opbrengsten van de gesecuritiseerde obligaties worden gebruikt voor de financiering of de herfinanciering van langetermijnbeleggingen;
-
-
obligaties die uit hoofde van een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende Europese groene obligaties zijn uitgegeven door een kwalificerende portefeuillemaatschappij als bedoeld in artikel 11.
De in punt d) van de eerste alinea vastgelegde limiet is niet van toepassing op feeder-Eltif’s.
2.Ter controle op de naleving van de in artikel 13, lid 1, vastgestelde beleggingslimiet wordt met beleggingen door Eltif’s in rechten van deelneming of aandelen van Eltif’s, EuVECA’s, EuSEF’s, icbe’s en door EU-abi-beheerders beheerde EU-abi’s louter rekening gehouden ten belope van het bedrag van de beleggingen van die instellingen voor collectieve belegging in de in aanmerking komende beleggingsactiva als bedoeld in lid 1, eerste alinea, punten a), b), c), e), f) en g), van dit artikel.
Ter controle op de naleving van de beleggingslimiet en de overige in artikel 13 en artikel 16, lid 1, vastgestelde limieten, worden de activa en de geldleningen van een Eltif gecombineerd met die van de andere instellingen voor collectieve belegging waarin de Eltif heeft belegd.
Overeenkomstig dit lid geschiedt de controle op de naleving van de in artikel 13 en artikel 16, lid 1, vastgestelde beleggingslimiet en andere limieten op basis van ten minste op kwartaalbasis bijgewerkte informatie en, indien die informatie niet op kwartaalbasis beschikbaar is, op basis van de meest recente beschikbare informatie.
-
-
Artikel 11, lid 1, wordt vervangen door:
“1.Een kwalificerende portefeuillemaatschappij is een onderneming die op het tijdstip van de initiële belegging aan de volgende vereisten voldoet:
-
zij is geen financiële onderneming tenzij,
-
zij een financiële onderneming is die geen financiële of gemengde holding is, en
-
die financiële onderneming minder dan vijf jaar vóór de datum van de initiële belegging een vergunning heeft gekregen of geregistreerd is;
-
-
zij is een onderneming die:
-
niet toegelaten is tot de handel op een gereglementeerde markt of op een multilaterale handelsfaciliteit, of
-
toegelaten is tot de handel op een gereglementeerde markt of op een multilaterale handelsfaciliteit en een marktkapitalisatie van ten hoogste 1 500 000 000 EUR heeft;
-
-
zij is gevestigd in een lidstaat of in een derde land mits het derde land:
-
niet geïdentificeerd is als derde land met een hoog risico dat is opgenomen in de overeenkomstig artikel 9, lid 2, van Richtlijn (EU) 2015/849 van het Europees Parlement en de Raad(*) vastgestelde gedelegeerde handeling;
-
niet vermeld is in bijlage I bij de Raadsconclusies over de herziene EU-lijst van jurisdicties die niet coöperatief zijn op belastinggebied.
-
-
-
Artikel 12 wordt vervangen door:
1.Een Eltif mag in een in aanmerking komend beleggingsactief waarin de Eltif-beheerder een direct of indirect belang heeft of neemt niet op andere wijze beleggen dan door het bezitten van rechten van deelneming of aandelen van de Eltif’s, EuSEF’s, EuVECA’s, icbe’s of EU-abi’s die de Eltif-beheerder beheert.
2.Een EU-abi-beheerder die een Eltif beheert en ondernemingen die tot dezelfde groep behoren als die EU-abi-beheerder, alsook het personeel daarvan, mogen mee beleggen in die Eltif en met de Eltif mee beleggen in hetzelfde actief, mits de Eltif-beheerder organisatorische en administratieve regelingen heeft getroffen om belangenconflicten te identificeren, te voorkomen, te beheersen en te monitoren en mits dergelijke belangenconflicten op passende wijze openbaar worden gemaakt.”.
-
De artikelen 13, 14, 15 en 16 worden vervangen door:
1.Een Eltif belegt ten minste 55 % van haar kapitaal in in aanmerking komende beleggingsactiva.
2.Een Eltif belegt niet meer dan:
-
20 % van haar kapitaal in instrumenten die door één kwalificerende portefeuillemaatschappij zijn uitgegeven of in leningen die aan één kwalificerende portefeuillemaatschappij zijn verstrekt;
-
20 % van haar kapitaal in een enkel reëel actief;
-
20 % van haar kapitaal in rechten van deelneming of aandelen van één Eltif, EuVECA, EuSEF, icbe of door een EU-abi-beheerder beheerde EU-abi;
-
10 % van haar kapitaal in activa bedoeld in artikel 9, lid 1, punt b), indien die activa door één instelling zijn uitgegeven.
3.De totale waarde van eenvoudige, transparante en gestandaardiseerde securitisaties in een Eltif-portefeuille mag niet groter zijn dan 20 % van de waarde van het kapitaal van de Eltif.
4.De totale risicoblootstelling aan een tegenpartij van de Eltif die voortkomt uit over-the-counter (otc)-derivatentransacties, retrocessieovereenkomsten of omgekeerde retrocessieovereenkomsten mag niet groter zijn dan 10 % van de waarde van het kapitaal van de Eltif.
5.In afwijking van lid 2, punt d), mag een Eltif de daarin bedoelde limiet van 10 % tot 25 % verhogen indien obligaties worden uitgegeven door een kredietinstelling waarvan de statutaire zetel in een lidstaat gevestigd is en die wettelijk is onderworpen aan speciaal overheidstoezicht ter bescherming van obligatiehouders. Meer bepaald worden de uit de uitgifte van die obligaties verkregen bedragen overeenkomstig de wet belegd in activa die, gedurende de gehele looptijd van de obligaties, de aan de obligaties verbonden vorderingen kunnen dekken en die, in geval de uitgevende instelling in gebreke blijft, bij voorrang zullen worden gebruikt voor de terugbetaling van de hoofdsom en de betaling van de vervallen rente.
6.Voor de berekening van de limieten waarvan sprake in de leden 1 tot en met 5 van dit artikel worden ondernemingen die voor de opstelling van geconsolideerde jaarrekeningen tot één groep worden gerekend, zoals geregeld bij Richtlijn 2013/34/EU of overeenkomstig erkende internationale financiële verslagleggingsregels, als één kwalificerende portefeuilleonderneming of één instelling beschouwd.
7.De in de leden 2 tot en met 4 neergelegde beleggingslimieten zijn niet van toepassing indien de Eltif’s enkel aan professionele beleggers worden verhandeld. De in lid 2, punt c), vastgestelde beleggingslimiet is niet van toepassing indien een Eltif een feeder-Eltif is.
Indien een Eltif inbreuk pleegt op de in artikel 13 neergelegde vereisten inzake de samenstelling en diversificatie van de portefeuille of op de in artikel 16, lid 1, punt a), vermelde leenlimieten en deze inbreuk buiten de invloedssfeer van de Eltif-beheerder ligt, treft de Eltif-beheerder binnen een passende termijn de maatregelen die nodig zijn om de positie te rectificeren, met inachtneming van de belangen van de beleggers in de Eltif.
1.Een Eltif mag niet meer dan 30 % van de rechten van deelneming of aandelen van één enkele Eltif, EuVECA, EuSEF, icbe of door een EU-abi-beheerder beheerde EU-abi verwerven. Die limiet is niet van toepassing indien de Eltif’s uitsluitend aan professionele beleggers worden verhandeld, noch op feeder-Eltif’s die in hun master-Eltif’s beleggen.
2.De in artikel 56, lid 2, van Richtlijn 2009/65/EG neergelegde concentratielimieten gelden voor investeringen in de activa waarvan sprake is in artikel 9, lid 1, punt b), van deze verordening, behalve als de Eltif’s enkel aan professionele beleggers worden verhandeld.
1.Een Eltif mag contanten lenen mits daarbij alle volgende voorwaarden worden vervuld:
-
de contanten vertegenwoordigen niet meer dan 50 % van de intrinsieke waarde van de Eltif in het geval van Eltif’s die verhandeld kunnen worden aan niet-professionele beleggers, en niet meer dan 100 % van de intrinsieke waarde van de Eltif in het geval van Eltif’s die enkel aan professionele beleggers worden verhandeld;
-
de contanten dienen voor het verrichten van beleggingen of het verschaffen van liquiditeit, onder meer om kosten en uitgaven te betalen, mits de bezittingen in contanten of het equivalent van contanten van de Eltif onvoldoende zijn om de betrokken belegging te verrichten;
-
de contanten worden geleend in dezelfde valuta als die van de met de geleende contanten te verwerven activa, of in een andere valuta indien de blootstelling aan het valutarisico van deze beleggingen naar behoren is afgedekt;
-
de looptijd is niet langer dan de duur van de Eltif.
Bij het lenen van contanten kan een Eltif activa bezwaren voor de uitvoering van zijn leenstrategie.
Leenregelingen die door de kapitaaltoezeggingen van beleggers volledig zijn gedekt, worden voor de toepassing van dit lid niet als lening beschouwd.
2.De Eltif-beheerder geeft in het prospectus van de Eltif aan of de Eltif voornemens is contanten te lenen als onderdeel van de beleggingsstrategie van de Eltif, en geeft als dat het geval is daarin ook de leenlimieten aan.
3.De leenlimieten die in het lid 2 bedoelde prospectus nader moeten worden bepaald, gelden pas vanaf de datum die gespecificeerd is in het reglement of in de statuten van de Eltif. Die datum is niet later dan drie jaar na de datum waarop met de verhandeling van de Eltif is begonnen.
4.De in lid 1, punt a), bedoelde leenlimieten worden tijdelijk opgeschort indien de Eltif extra kapitaal aantrekt of het reeds aangetrokken kapitaal reduceert. Een dergelijke opschorting wordt beperkt in de tijd tot de periode die strikt noodzakelijk is, rekening houdend met de belangen van de beleggers in de Eltif, en duurt in geen geval langer dan twaalf maanden.”.
-
-
In artikel 17, lid 1, wordt de eerste alinea vervangen door:
“1.De in artikel 13 vastgestelde vereisten inzake de samenstelling en diversificatie van de portefeuille:
-
gelden op de datum die in het reglement of de statuten van de Eltif is bepaald;
-
blijven buiten toepassing zodra de Eltif activa begint te verkopen om de rechten van deelneming of aandelen van beleggers terug te betalen na de duur van de Eltif;
-
worden tijdelijk opgeschort indien de Eltif bijkomend kapitaal aantrekt of het reeds aangetrokken kapitaal reduceert, mits die opschorting niet langer duurt dan twaalf maanden.”.
-
-
Artikel 18 wordt vervangen door:
1.Beleggers in een Eltif kunnen niet om terugbetaling van hun rechten van deelneming of aandelen vragen vóór het einde van de duur van de Eltif. Terugbetalingen aan beleggers zijn mogelijk vanaf de dag volgend op de datum van het einde van de duur van de Eltif.
In het reglement of de statuten van de Eltif wordt duidelijk een specifieke datum als het einde van de duur van de Eltif vermeld, en kan tevens worden voorzien in het recht van tijdelijke verlenging van de duur van de Eltif en de voorwaarden om dat recht uit te oefenen.
In het reglement of de statuten van de Eltif en de informatie die aan beleggers wordt verstrekt, worden de procedures vastgelegd voor de terugbetaling van rechten van deelneming of aandelen en de vervreemding van activa en wordt duidelijk aangegeven dat terugbetalingen aan beleggers mogelijk zijn vanaf de dag volgend op de datum van het einde van de duur van de Eltif.
2.In afwijking van lid 1 van dit artikel kan in het reglement of de statuten van een Eltif voorzien worden in de mogelijkheid van terugbetalingen tijdens de duur van de Eltif, mits daarbij alle volgende voorwaarden worden vervuld:
-
terugbetalingen worden niet toegestaan vóór het einde van een minimumperiode van bezit of vóór de in artikel 17, lid 1, punt a), vermelde datum;
-
de Eltif-beheerder kan op het moment van vergunningverlening aan de Eltif en gedurende de hele duur van de Eltif aan de bevoegde autoriteit van de Eltif aantonen dat de Eltif beschikt over een passend terugbetalingsbeleid dat en over instrumenten voor liquiditeitsbeheer die verenigbaar zijn met de langetermijnbeleggingsstrategie van de Eltif;
-
in het terugbetalingsbeleid van de Eltif zijn duidelijk de procedures en voorwaarden voor terugbetalingen aangegeven;
-
het terugbetalingsbeleid van de Eltif waarborgt dat terugbetalingen beperkt blijven tot een percentage van de activa van de Eltif als bedoeld in artikel 9, lid 1, punt b);
-
het terugbetalingsbeleid van de Eltif waarborgt dat beleggers eerlijk worden behandeld en dat terugbetalingen pro rata worden toegestaan indien de terugbetalingsverzoeken het in punt d) van deze alinea bedoelde percentage overschrijden.
De in de eerste alinea, punt a), bedoelde voorwaarde van een minimumperiode van bezit is niet van toepassing op feeder-Eltif’s die in hun master-Eltif’s beleggen.
3.De duur van een Eltif is in overeenstemming met het langetermijnkarakter van de Eltif en is verenigbaar met de levenscycli van elk van de afzonderlijke activa van de Eltif, gemeten naar het illiquiditeitsprofiel en de economische levenscyclus van het actief en de aangegeven beleggingsdoelstelling van de Eltif.
4.Beleggers hebben altijd de keuze om in contanten te worden terugbetaald.
5.Terugbetaling in natura uit de activa van een Eltif is alleen mogelijk indien alle volgende voorwaarden zijn vervuld:
-
in het reglement of de statuten van de Eltif wordt die mogelijkheid geboden, mits alle beleggers eerlijk worden behandeld;
-
de belegger vraagt schriftelijk te worden terugbetaald middels een deel van de activa van de Eltif;
-
geen specifieke regels beperken de overdracht van die activa.
6.ESMA ontwikkelt ontwerpen van technische reguleringsnormen tot nadere bepaling van de omstandigheden waarin de duur van een Eltif wordt aangemerkt als verenigbaar met de levenscycli van elk van de afzonderlijke activa van de Eltif, als bedoeld in lid 3.
ESMA ontwikkelt tevens ontwerpen van technische reguleringsnormen tot specificering van het volgende:
-
de criteria om de in lid 2, eerste alinea, punt a), bedoelde minimumperiode van bezit te bepalen;
-
de minimuminformatie die overeenkomstig lid 2, eerste alinea, punt b), aan de bevoegde autoriteit van de Eltif dient te worden verstrekt;
-
de vereisten waaraan de Eltif moet voldoen met betrekking tot haar terugbetalingsbeleid en instrumenten voor liquiditeitsbeheer, als bedoeld in lid 2, eerste alinea, punten b) en c), en
-
de criteria voor de beoordeling van het in lid 2, eerste alinea, punt d), bedoelde percentage, rekening houdend met onder meer de verwachte kasstromen en verplichtingen van de Eltif.
ESMA dient de in de eerste en tweede alinea bedoelde ontwerpen van technische reguleringsnormen uiterlijk op 10 januari 2024 in bij de Commissie.
Aan de Commissie wordt de bevoegdheid gedelegeerd om deze verordening aan te vullen door de in de eerste en tweede alinea bedoelde technische reguleringsnormen vast te stellen overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.”.
-
-
Artikel 19 wordt als volgt gewijzigd:
-
lid 2 wordt vervangen door:
“2.In het reglement of de statuten van een Eltif worden beleggers niet belet om hun aandelen of rechten van deelneming vrij aan andere derden dan de Eltif-beheerder, over te dragen, mits aan de toepasselijke regelgevingsvereisten en de voorwaarden in het prospectus van de Eltif is voldaan.”;
-
het volgende lid wordt ingevoegd:
“2 bis.Het reglement of de statuten van de Eltif mogen voorzien in de mogelijkheid, tijdens de duur van de Eltif, tot volledige of gedeeltelijke matching van verzoeken tot overdracht van rechten van deelneming of aandelen van de Eltif van uitstappende Eltif-beleggers met verzoeken tot overdracht van potentiële beleggers, mits daarbij alle volgende voorwaarden worden vervuld:
-
de Eltif-beheerder heeft een beleid voor matchingverzoeken waarin alle volgende elementen duidelijk worden vermeld:
-
de overdrachtsprocedure voor zowel uitstappende als potentiële beleggers;
-
de rol van de Eltif-beheerder of de administrateur van het fonds bij de uitvoering van overdrachten en de matching van de respectievelijke verzoeken;
-
de perioden waarin uitstappende en potentiële beleggers om overdracht van de aandelen of de rechten van deelneming van de Eltif mogen vragen;
-
de regels voor het bepalen van de uitvoeringsprijs;
-
de regels voor het bepalen van de proratiseringsvoorwaarden;
-
het tijdstip en de aard van de openbaarmaking van informatie met betrekking tot de overdrachtsprocedure;
-
de eventuele vergoedingen, kosten en heffingen in verband met de overdrachtsprocedure;
-
-
het beleid en de procedures voor de matching van de verzoeken van uitstappende beleggers van de Eltif met die van potentiële beleggers zorgen ervoor dat beleggers eerlijk behandeld worden en dat bij een mismatch tussen uitstappende en potentiële beleggers de matching pro rata wordt uitgevoerd;
-
de matching van verzoeken stelt de Eltif-beheerder in staat het liquiditeitsrisico van de Eltif te monitoren en de matching is in overeenstemming met de langetermijnbeleggingsstrategie van de Eltif.”;
-
-
het volgende lid wordt toegevoegd:
“5.ESMA ontwikkelt ontwerpen van technische reguleringsnormen tot specificering van de omstandigheden voor het in lid 2 bis, uiteengezette gebruik van matching, met inbegrip van de informatie die door Eltif’s aan de beleggers moet worden verstrekt.
ESMA legt de in de eerste alinea bedoelde ontwerpen van technische reguleringsnormen uiterlijk op 10 januari 2024 voor aan de Commissie.
Aan de Commissie wordt de bevoegdheid gedelegeerd om deze verordening aan te vullen door de in de eerste alinea bedoelde technische reguleringsnormen vast te stellen overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.”.
-
-
In artikel 21 wordt lid 1 vervangen door:
“1.Een Eltif informeert de bevoegde autoriteit van de Eltif ten laatste een jaar vóór de datum van het einde van de duur van de Eltif over de ordelijke vervreemding van haar activa om de rechten van deelneming of aandelen van beleggers na het einde van de duur van de Eltif terug te betalen. De Eltif verstrekt de bevoegde autoriteit op haar verzoek een gespecificeerd schema voor de ordelijke vervreemding van haar activa.”.
-
In artikel 22 wordt lid 3 vervangen door:
“3.Een Eltif mag haar kapitaal in het geval van een vervreemding van een actief tijdens de duur van de Eltif pro rata reduceren, mits de Eltif-beheerder na ampele overweging van oordeel is dat die vervreemding in het belang van de beleggers is.”.
-
Artikel 23 wordt als volgt gewijzigd:
-
in lid 3 wordt punt b) vervangen door:
-
informatie die door instellingen voor collectieve belegging van het closed-end-type overeenkomstig Verordening (EU) 2017/1129 van het Europees Parlement en de Raad openbaar moet worden gemaakt(*);
-
-
het volgende lid wordt ingevoegd:
“3 bis.Het prospectus van een feeder-Eltif bevat de volgende informatie:
-
een verklaring dat de feeder-Eltif een feeder van een master-Eltif is en als zodanig steeds ten minste 85 % van haar activa belegt in rechten van deelneming of aandelen van die master-Eltif;
-
de beleggingsdoelstelling en het beleggingsbeleid van de feeder-Eltif, met inbegrip van het risicoprofiel en of de prestaties van de feeder- en de master-Eltif identiek zijn, of in welke mate en om welke redenen zij verschillen;
-
een korte beschrijving van de master-Eltif, haar structuur en haar beleggingsdoelstelling en -beleid, waaronder het risicoprofiel, en een vermelding hoe het prospectus van de master-Eltif kan worden verkregen;
-
een samenvatting van de overeenkomst tussen de feeder- en de master-Eltif of de interne bedrijfsvoeringsregels als bedoeld in artikel 29, lid 6;
-
hoe de deelnemers of aandeelhouders nadere informatie kunnen krijgen over de master-Eltif en de overeenkomst tussen de feeder- en de master-Eltif als bedoeld in artikel 29, lid 6;
-
een beschrijving van alle vergoedingen en onkosten die de feeder-Eltif op grond van haar belegging in rechten van deelneming of aandelen van de master-Eltif voor haar rekening moet nemen, alsmede de totale kosten van de feeder-Eltif en de master-Eltif.”;
-
-
aan lid 5 wordt de volgende alinea toegevoegd:
“Indien de Eltif aan niet-professionele beleggers wordt verhandeld, neemt de Eltif-beheerder in het jaarverslag van de feeder-Eltif een verklaring op over de totale kosten van de feeder-Eltif en de master-Eltif. In het jaarverslag van de feeder-Eltif wordt aangegeven hoe het jaarverslag van de master-Eltif kan worden verkregen.”.
-
-
In artikel 25 wordt lid 2 vervangen door:
“2.In het prospectus wordt een totale kostenratio van de Eltif openbaar gemaakt.”.
-
Artikel 26 wordt geschrapt;
-
Artikel 27 wordt vervangen door:
De beheerder van een Eltif waarvan de rechten van deelneming of aandelen aan niet-professionele beleggers kunnen worden verhandeld, is onderworpen aan de vereisten van artikel 16, lid 3, tweede tot en met vijfde en zevende alinea, van Richtlijn 2014/65/EU, en van artikel 24, lid 2, van die Richtlijn.”.
-
Artikel 28 wordt geschrapt;
-
Aan artikel 29 worden de volgende leden toegevoegd:
“6.Bij een master-feeder-structuur verstrekt de master-Eltif de feeder-Eltif alle documenten en informatie die de feeder-Eltif nodig heeft om aan de vereisten van deze verordening te voldoen. Hiertoe gaat de feeder-Eltif een overeenkomst aan met de master-Eltif.
De in de eerste alinea bedoelde overeenkomst is op verzoek kosteloos beschikbaar voor alle deelnemers of aandeelhouders. Indien de master-Eltif en de feeder-Eltif door dezelfde Eltif-beheerder worden beheerd, kan de overeenkomst worden vervangen door interne bedrijfsvoeringsregels die waarborgen dat aan de voorwaarden van dit lid wordt voldaan.
7.Indien de master-Eltif en de feeder-Eltif verschillende bewaarders hebben, gaan die bewaarders een overeenkomst tot uitwisseling van informatie aan, om ervoor te zorgen dat beide bewaarders hun plichten vervullen. De feeder-Eltif belegt niet in rechten van deelneming of aandelen van de master-Eltif totdat een dergelijke overeenkomst van kracht is geworden.
Wanneer zij voldoen aan de in dit lid vastgestelde voorwaarden, mogen noch de bewaarder van de master-Eltif noch die van de feeder-Eltif inbreuk plegen op enige regel die het verstrekken van informatie beperkt of die betrekking heeft op gegevensbescherming en die voortvloeit uit een contract of een wettelijke of bestuursrechtelijke bepaling. Een dergelijke bewaarder of degene die namens hem handelt, kan voor een dergelijke naleving op generlei wijze aansprakelijk worden gesteld.
De feeder-Eltif of, indien van toepassing, de beheerder van de feeder-Eltif, zorgt ervoor dat alle informatie over de master-Eltif die nodig is voor het vervullen van de plichten van de bewaarder van de feeder-Eltif aan de bewaarder van de feeder-Eltif wordt meegedeeld. De bewaarder van de master-Eltif stelt de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de master-Eltif, van de feeder-Eltif of, indien van toepassing, van de beheerder en van de bewaarder van de feeder-Eltif onmiddellijk in kennis van onregelmatigheden die zij bij de master-Eltif constateert en die geacht worden een negatief effect op de feeder-Eltif te zullen hebben.”.
-
Artikel 30 wordt vervangen door:
1.De rechten van deelneming of aandelen in een Eltif mogen alleen aan niet-professionele beleggers worden verhandeld indien er een geschiktheidsbeoordeling is uitgevoerd overeenkomstig artikel 25, lid 2, van Richtlijn 2014/65/EU en er aan die niet-professionele belegger overeenkomstig artikel 25, lid 6, tweede en derde alinea, van die richtlijn een geschiktheidsverklaring is verstrekt.
De in de eerste alinea van dit lid bedoelde geschiktheidsbeoordeling wordt uitgevoerd ongeacht of de niet-professionele belegger de rechten van deelneming of aandelen van de Eltif’s heeft verworven van de distributeur of de Eltif-beheerder, dan wel via de secundaire markt overeenkomstig artikel 19 van deze verordening.
Indien aan alle van de onderstaande voorwaarden is voldaan, is van de niet-professionele belegger uitdrukkelijke toestemming vereist, waarbij deze aangeeft de risico’s van een belegging in een Eltif te begrijpen:
-
de geschiktheidsbeoordeling is niet verstrekt in het kader van beleggingsadvies;
-
de Eltif is op basis van de krachtens de eerste alinea uitgevoerde geschiktheidsbeoordeling als ongeschikt aangemerkt voor de niet-professionele belegger;
-
de niet-professionele belegger wil de transactie doorzetten ondanks het feit dat de Eltif als ongeschikt is aangemerkt voor die belegger.
De distributeur of, in geval van rechtstreekse aanbieding of verkoop van rechten van deelneming of aandelen in een Eltif aan een niet-professionele belegger, de Eltif-beheerder, stelt een register op als bedoeld in artikel 25, lid 5, van Richtlijn 2014/65/EU.
2.De distributeur of, in geval van rechtstreekse aanbieding of verkoop van rechten van deelneming of aandelen in een Eltif aan een niet-professionele belegger, de Eltif-beheerder, geeft een duidelijke schriftelijke verklaring af waarin de niet-professionele belegger wordt geïnformeerd over het volgende:
-
wanneer de duur van een aan niet-professionele beleggers aangeboden of verkochte Eltif meer dan tien jaar bedraagt: dat de Eltif mogelijkerwijs niet geschikt is voor niet-professionele beleggers die zich een belegging in zo’n langetermijnactief met een niet-liquide karakter niet kunnen veroorloven;
-
indien het reglement of de statuten van een Eltif voorzien in de mogelijkheid om rechten van deelneming of aandelen van de Eltif te matchen, als bedoeld in artikel 19, lid 2 bis: dat het bestaan van een dergelijke mogelijkheid de niet-professionele belegger niet het recht op uitstappen biedt, noch garandeert dat zijn rechten van deelneming of aandelen van de betrokken Eltif zullen worden terugbetaald.
3.De leden 1 en 2 zijn niet van toepassing wanneer de niet-professionele belegger tot het hoger kader behoort of een portefeuillebeheerder, directeur, functionaris, dan wel een agent of werknemer is van de Eltif-beheerder of van een verbonden entiteit van de Eltif-beheerder, en voldoende kennis heeft over de Eltif.
4.Een feeder-Eltif vermeldt in al haar publicitaire mededelingen dat zij steeds ten minste 85 % van haar activa belegt in rechten van deelneming of aandelen van de master-Eltif.
5.Het reglement of de statuten van een Eltif die verhandeld wordt aan niet-professionele beleggers in de relevante klassen van aandelen of rechten van deelneming bepalen dat alle beleggers een gelijke behandeling genieten en dat geen voorkeursbehandeling of specifiek economisch voordeel aan afzonderlijke beleggers of groepen van beleggers binnen de relevante klassen van aandelen of rechten van deelneming wordt verleend.
6.De rechtsvorm van een Eltif die verhandeld wordt aan niet-professionele beleggers mag niet leiden tot enige extra aansprakelijkheid voor de niet-professionele belegger of bijkomende toezeggingen voor deze beleggers behalve de oorspronkelijke kapitaaltoezeggingen.
7.Niet-professionele beleggers kunnen tijdens de inschrijvingsperiode en gedurende een periode van twee weken na de ondertekening van de oorspronkelijke toezegging of inschrijvingsovereenkomst op rechten van deelneming of aandelen in de Eltif hun inschrijving annuleren en de gelden zonder verlies terugbetaald krijgen.
8.De beheerder van een Eltif die verhandeld wordt aan niet-professionele beleggers voert passende procedures en regelingen in voor de behandeling van klachten van niet-professionele beleggers, die niet-professionele beleggers in staat stellen klachten in te dienen in de officiële taal of in een van de officiële talen van hun lidstaat.”.
-
-
Artikel 31, lid 4, wordt als volgt gewijzigd:
-
de punten a) en b) worden vervangen door:
-
het prospectus van de Eltif, en
-
het essentiële-informatiedocument van de Eltif in geval van verhandeling aan niet-professionele beleggers.”;
-
-
punt c) wordt geschrapt.
-
-
In artikel 34 wordt lid 2 vervangen door:
“2.De overeenkomstig Richtlijn 2011/61/EU aan ESMA verleende bevoegdheden worden eveneens met betrekking tot deze verordening en met inachtneming van Verordening (EU) 2018/1725 van het Europees Parlement en de Raad(*) uitgeoefend.
-
Artikel 37 wordt vervangen door:
1.De Commissie toetst de toepassing van deze verordening en analyseert ten minste de volgende elementen:
-
de mate waarin Eltif’s in de Unie worden verhandeld, daaronder begrepen of de in artikel 3, lid 2, van Richtlijn 2011/61/EU bedoelde abi-beheerders er belang bij kunnen hebben Eltif’s te verhandelen;
-
de toepassing van de bepalingen inzake de vergunning van Eltif’s, zoals neergelegd in de artikelen 3 tot en met 6;
-
of de bepalingen inzake het centraal publiek register van Eltif’s, zoals neergelegd in artikel 3, moeten worden geactualiseerd;
-
of de lijst van in aanmerking komende activa en beleggingen, de vereisten inzake de samenstelling en diversificatie van de portefeuille, de regels inzake concentratie en de limieten ten aanzien van het lenen van contanten moeten worden geactualiseerd;
-
de impact van de toepassing van de in artikel 13, lid 1, neergelegde investeringslimiet van in aanmerking komende beleggingsactiva op de activadiversificatie;
-
of de bepalingen inzake belangenconflicten zoals neergelegd in artikel 12 moeten worden geactualiseerd;
-
de toepassing van artikel 18 en de impact van die toepassing op het terugbetalingsbeleid en de duur van Eltif’s;
-
of de transparantievereisten van hoofdstuk IV passend zijn;
-
of de in hoofdstuk V neergelegde bepalingen inzake de verhandeling van rechten van deelneming of aandelen van Eltif’s passend zijn en zorgen voor een doeltreffende beleggersbescherming, met inbegrip van niet-professionele beleggers;
-
of Eltif’s een aanzienlijke bijdrage hebben geleverd aan de verwezenlijking van de doelstellingen van de Unie, zoals die welke zijn vastgesteld in de Europese Green Deal en op andere prioritaire gebieden.
2.Op basis van de in lid 1 van dit artikel bedoelde toetsing doet de Commissie het Europees Parlement en de Raad uiterlijk op 10 april 2030 en na raadpleging van ESMA een verslag toekomen met een beoordeling van de bijdrage die deze verordening en Eltif’s leveren aan de voltooiing van de kapitaalmarktenunie en aan de verwezenlijking van de doelstellingen vermeld in artikel 1, lid 2. Dat verslag gaat in voorkomend geval vergezeld van een wetgevingsvoorstel.”.
-
-
Het volgende artikel wordt ingevoegd:
Uiterlijk op 11 januari 2026 voert de Commissie een beoordeling uit en dient zij een verslag, in voorkomend geval vergezeld van een wetgevingsvoorstel, in bij het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot ten minste het volgende:
-
of de invoering van een facultatieve aanduiding van “Eltif die als ecologisch duurzaam wordt verhandeld” of “groene Eltif” haalbaar is, en met name:
-
of een dergelijke aanduiding voorbehouden moet worden aan Eltif’s die financiële producten zijn die duurzame beleggingen tot doel hebben, zoals bedoeld in artikel 9 van Verordening (EU) 2019/2088 van het Europees Parlement en de Raad(*);
-
of een dergelijke aanduiding voorbehouden moet worden aan Eltif’s die hun in aanmerking komende activa of totale activa geheel of in aanzienlijke mate beleggen in duurzame activiteiten en, zo ja, hoe het aanzienlijke gedeelte moet worden gedefinieerd;
-
of duurzame activiteiten kunnen worden gekoppeld aan de duurzaamheidscriteria die zijn vastgesteld in de gedelegeerde handelingen die zijn vastgesteld op grond van artikel 10, lid 3, artikel 11, lid 3, artikel 12, lid 2, artikel 13, lid 2, artikel 14, lid 2, en artikel 15, lid 2, van Verordening (EU) 2020/852 van het Europees Parlement en de Raad(**);
-
-
of er een algemene verplichting voor Eltif’s moet bestaan om in hun beleggingsbeslissingen te voldoen aan het beginsel “geen ernstige afbreuk doen” in de zin van artikel 2 bis van Verordening (EU) 2019/2088, dan wel of die verplichting moet worden beperkt tot Eltif’s die als ecologisch duurzame of groene Eltif’s worden verhandeld, indien een dergelijke facultatieve aanduiding haalbaar wordt geacht;
-
of er mogelijkheden zijn om het kader voor Eltif’s te verbeteren door een grotere bijdrage te leveren aan de doelstellingen van de Europese Green Deal, zonder afbreuk te doen aan de aard van Eltif’s.
-