Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/856 wordt als volgt gewijzigd:
-
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
-
punt 3 wordt vervangen door:
-
“kleinschalig project”: een project waarvan de totale kapitaaluitgaven niet hoger zijn dan 20 000 000 EUR;”;
-
-
de volgende punten 4 tot en met 10 worden toegevoegd:
-
“middelgroot project”: een project waarvan de totale kapitaaluitgaven hoger dan 20 000 000 EUR en niet hoger dan 100 000 000 EUR zijn”;
-
“besluit tot bekendmaking van een oproep tot het indienen van voorstellen”: een financieringsbesluit waarmee de Commissie de financiering mogelijk maakt van een oproep tot het indienen van voorstellen overeenkomstig artikel 110 van Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 van het Europees Parlement en de Raad (“het financieel reglement”)(*);
-
“openbare aanbestedingsprocedure”: een procedure waarbij producenten van koolstofarme of koolstofvrije producten die steun uit het innovatiefonds hebben aangevraagd, worden geselecteerd op basis van het meest concurrerende bieding, overeenkomstig artikel 13 quinquies van deze verordening;
-
“kwalificatie-eis”: een voorwaarde waaraan een bieder in een openbare aanbestedingsprocedure zal moeten voldoen als hij wil dat zijn bieding in de rangschikking wordt opgenomen;
-
“rangschikkingscriterium”: een criterium dat bij concurrerende aanbestedingsprocedures wordt gebruikt om voorstellen die aan de kwalificatie-eisen voldoen, te rangschikken. De biedprijs die rechtstreeks verband houdt met het product of de doelstelling waarop de openbare aanbestedingsprocedure betrekking heeft, wordt altijd als rangschikkingscriterium gebruikt, maar kan bij wijze van uitzondering worden aangevuld met andere rangschikkingscriteria;
-
“opzet van de openbare aanbestedingsprocedure”: de beschrijving van de belangrijkste economische parameters van een openbare aanbestedingsprocedure die rechtstreeks van invloed zijn op de structuur van stimulansen en het biedingsgedrag van projectindieners;
-
“clearingprijs”: de prijs van het marginale bod dat aan de toepasselijke kwalificatie-eisen van een openbare aanbestedingsprocedure voldoet.
-
-
-
In artikel 3 wordt het volgende punt a bis) ingevoegd:
-
ter ondersteuning van projecten die voldoende rijp zijn, een aanzienlijk potentieel hebben om broeikasgasemissies te beperken en gericht zijn op het opschalen van innovatieve technologieën, processen of producten met het oog op de brede commerciële uitrol ervan in de hele EU;”.
-
-
Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:
-
de inleidende zin wordt vervangen door:
-
“De steun uit het innovatiefonds kan de volgende vormen aannemen:”;
-
-
punt c) wordt vervangen door:
-
andere vormen van financiering zoals vastgesteld in het financieel reglement, met name prijzen en aanbesteding, voor zover nodig om de doelstellingen van Richtlijn 2003/87/EG te verwezenlijken.”.
-
-
-
De titel van hoofdstuk II wordt vervangen door:
-
“Specifieke bepalingen voor subsidies die niet op grond van de hoofdstukken II bis, II ter of II quater worden gegund”.
-
-
Artikel 5 wordt vervangen door:
.Voor de toepassing van artikel 10 bis, lid 8, derde alinea, vijfde volzin, van Richtlijn 2003/87/EG worden de netto extra kosten die voor rekening van de aanvrager komen als gevolg van de toepassing van de innovatieve technologie in verband met de reductie of vermijding van broeikasgasemissies, beschouwd als relevante kosten.
De netto extra kosten worden berekend als het verschil tussen i) de beste raming van economische kosten (investeringen en exploitatie) en economische inkomsten en operationele voordelen, en ii) de beste raming van de economische kosten en inkomsten en operationele voordelen van een project waarbij gebruik wordt gemaakt van een conventionele technologie met dezelfde capaciteit wat betreft de effectieve productie van het soortgelijke eindproduct.
De Commissie kan ook besluiten dat de relevante kosten de netto extra kosten zijn, berekend als het verschil tussen de beste raming van i) de economische kosten (investeringen en exploitatie) en ii) de economische inkomsten en operationele voordelen.”
-
Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:
-
lid 1 wordt vervangen door:
;“1.Subsidies worden uitbetaald wanneer de vooraf vastgestelde mijlpalen zijn bereikt.”
-
de leden 4 en 5 worden vervangen door:
;“4.Tot 40 % van het totale bedrag van de subsidie voor een specifiek project wordt bij de financiële afsluiting uitbetaald, of vóór de financiële afsluiting, als een specifieke, overeenkomstig lid 3 vastgestelde mijlpaal wordt bereikt.
5.Het resterende deel van het totale bedrag van de subsidie wordt na de financiële afsluiting uitbetaald. Het kan deels voor aanvang worden uitbetaald en in jaartranches na aanvang.”
-
lid 6 wordt geschrapt.
-
-
Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:
-
lid 1 wordt vervangen door:
;“1.De projectindieners worden uitgenodigd subsidies aan te vragen via open oproepen tot het indienen van voorstellen die door de Commissie worden bekendgemaakt. Voordat de Commissie een besluit tot bekendmaking van een oproep tot het indienen van voorstellen vaststelt, raadpleegt zij de lidstaten over de ontwerptekst van dat besluit.”
-
lid 2 wordt als volgt gewijzigd:
-
punt b) wordt geschrapt;
-
punt d) wordt vervangen door:
-
een beschrijving van de aanvraagprocedure, waarin wordt aangegeven of het een procedure in één of in twee fasen betreft en met specificatie van de informatie en documentatie die bij de aanvraag moet worden ingediend;”;
-
-
de punten g) en h) worden vervangen door:
-
als de Commissie een deel van het voor de oproep beschikbare totaalbedrag aan steun uit het innovatiefonds reserveert voor kleinschalige of middelgrote projecten, het bedrag van dat deel;
-
of er al dan niet aanvullende gunningscriteria worden toegepast overeenkomstig de artikelen 11, lid 2, en 11, lid 3.”.
-
-
-
-
In artikel 10 worden de leden 2 en 3 vervangen door:
.“2.Indien van de aanvraagprocedure in twee fasen gebruik wordt gemaakt, bestaat deze uit de volgende opeenvolgende fasen:
-
de fase van de blijk van belangstelling;
-
de fase van de volledige aanvraag.
Tijdens de fase van de blijk van belangstelling geeft de indiener van het project een beschrijving van de belangrijkste kenmerken van het project overeenkomstig de vereisten vermeld in de desbetreffende oproep tot het indienen van voorstellen. Deze beschrijving omvat een beschrijving van de doeltreffendheid, de mate van innovatie en de rijpheid van het project, zoals bedoeld in artikel 11, lid 1, punten a) tot en met c).
Tijdens de fase van de volledige aanvraag dient de indiener van het project een gedetailleerde beschrijving van het project in, samen met alle ondersteunende documentatie, waaronder de plannen voor kennisuitwisseling, communicatie en verspreiding.
3.Wanneer de aanvraagprocedure bestaande uit één fase van toepassing is, dient de indiener van het project een volledige aanvraag in zoals beschreven in lid 2, derde alinea.”
-
-
Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:
-
de titel wordt vervangen door:
“Gunningscriteria”;
-
de leden 1 en 2 worden vervangen door:
;“1.Subsidies worden gegund op basis van de volgende criteria:
-
de doeltreffendheid van de voorgestelde projecten wat betreft hun potentieel om broeikasgasemissies te vermijden en de totale impact op het klimaat te verminderen met, in voorkomend geval, gebruikmaking van de in artikel 10 bis, lid 2, van Richtlijn 2003/87/EG genoemde benchmarks;
-
de mate van innovatie van de voorgestelde projecten ten opzichte van de stand van de technologie;
-
de rijpheid van het project wat betreft de planning, het bedrijfsmodel, de financiële en juridische opzet en het vooruitzicht dat de financiële afsluiting zal worden bereikt binnen een vooraf bepaalde termijn van niet meer dan vier jaar na het gunningsbesluit;
-
het technisch en marktpotentieel van de voorgestelde projecten voor brede toepassing of herhaling, of voor toekomstige kostenbeperkingen, en wat betreft het potentieel van de voorgestelde projecten om meerdere milieueffecten aan te pakken en de mate waarin het project bijdraagt aan de EU-doelstellingen inzake nulverontreiniging en circulariteit;
-
de efficiëntie wat betreft het aangevraagde subsidiebedrag uit het innovatiefonds plus alle andere overheidssteun die van het financiële model van het project deel uitmaakt, gedeeld door de totale geplande hoeveelheid te vermijden broeikasgasemissies in de eerste 10 jaar van de exploitatie.
2.Aanvullende gunningscriteria bedoeld om een geografisch evenwichtige verdeling van de steun uit het innovatiefonds te bereiken, mogen ook worden opgenomen in de oproep tot het indienen van voorstellen met het oog op de gunning van subsidies aan de geselecteerde projecten.”
-
-
het volgende lid 3 wordt toegevoegd:
.“3.Wanneer de Commissie een sectorspecifieke oproep tot het indienen van voorstellen bekendmaakt of een sectorspecifiek thema binnen een oproep tot het indienen van voorstellen voorziet, kunnen in de documenten van de oproep aanvullende gunningscriteria of -eisen worden opgenomen met het oog op de beoordeling van de potentiële bijdrage van de voorgestelde projecten aan de doelstellingen en prioriteiten van de Europese Green Deal. Dergelijke aanvullende gunningscriteria of -eisen kunnen bijvoorbeeld gebaseerd zijn op de potentiële bijdrage van de voorgestelde projecten aan de toegang van de EU tot een zekere en duurzame levering van nettonultechnologieën die nodig is om de veerkracht van het energiesysteem van de EU te waarborgen, of hun bijdrage aan het scheppen van hoogwaardige banen.”
-
-
Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:
-
de titel wordt vervangen door:
-
“Selectieprocedure voor de aanvraagprocedure in twee fasen”;
-
-
de leden 1 tot en met 5 worden vervangen door:
;“1.Op basis van de tijdens de fase van de blijk van belangstelling ontvangen aanvragen beoordeelt de uitvoerende instantie of elk voorgesteld project in aanmerking komt overeenkomstig artikel 10 bis, lid 8, van Richtlijn 2003/87/EG. De uitvoerende instantie selecteert vervolgens in aanmerking komende projecten overeenkomstig de procedure van de leden 2 en 3 van dit artikel.
2.De uitvoerende instantie stelt op basis van de aanvragen die tijdens de fase van de blijk van belangstelling zijn ontvangen een lijst op van de projecten die beantwoorden aan de gunningscriteria van artikel 11, lid 1, punt a) tot en met c), en nodigt de aanvragers van die projecten uit tot het indienen van een volledige aanvraag.
3.Op basis van de overeenkomstig lid 2 ontvangen volledige aanvraag gaat de uitvoerende instantie over tot evaluatie en rangschikking van het project overeenkomstig alle in artikel 11 vastgestelde gunningscriteria. De aanvragen worden beoordeeld door een evaluatiecomité, dat geheel of gedeeltelijk uit onafhankelijke externe deskundigen kan bestaan. Aan het einde van de evaluatie stelt de uitvoerende instantie een lijst van voorgeselecteerde projecten op.
4.De in lid 3 genoemde lijst met voorgeselecteerde projecten wordt aan de Commissie doorgegeven en omvat in elk geval het volgende:
-
een bevestiging dat de projecten voor steun in aanmerking komen en aan de gunningscriteria voldoen;
-
gegevens over de evaluatie en rangschikking van de projecten;
-
totale projectkosten en relevante kosten bedoeld in artikel 5 in euro;
-
het bedrag van de gevraagde subsidie in euro;
-
de hoeveelheid broeikasgasemissies die naar verwachting zal worden vermeden.
5.De Commissie neemt, na raadpleging van de lidstaten overeenkomstig artikel 21, lid 2, en op basis van hetgeen overeenkomstig lid 4 aan haar is meedgedeeld, het gunningsbesluit waarin het aan de geselecteerde projecten toe te kennen steun wordt gespecificeerd en stelt in voorkomend geval een reservelijst op.”
-
-
het volgende lid 6 wordt toegevoegd:
.“6.De uitvoerende instantie bezorgt de Commissie de aanvragen die voldoen aan de criteria vermeld in artikel 11, lid 1, punt a) en b), maar die niet vooraf zijn geselecteerd. Indien de aanvragers daarmee instemmen, kan de Commissie deze aanvragen overdragen aan de entiteit die belast is met de toekenning van de projectontwikkelingsbijstand overeenkomstig artikel 13.”
-
-
Artikel 12 bis wordt als volgt gewijzigd:
-
de titel wordt vervangen door:
-
“Selectieprocedure voor de sollicitatieprocedure uit één fase”;
-
-
de leden 2, 3 en 4 worden vervangen door:
.“2.De uitvoerende instantie stelt op basis van de ontvangen aanvragen een lijst op van de projecten die beantwoorden aan de gunningscriteria vermeld in artikel 11 en gaat over tot de evaluatie en rangschikking van de projecten op basis van de in dat artikel vastgestelde gunningscriteria. De aanvragen worden beoordeeld door een evaluatiecomité, dat geheel of gedeeltelijk uit onafhankelijke externe deskundigen kan bestaan. Aan het einde van de evaluatie stelt de uitvoerende instantie een lijst van voorgeselecteerde projecten op.
3.De uitvoerende instantie bezorgt de Commissie de aanvragen die voldoen aan de criteria vermeld in artikel 11, lid 1, punten a) en b), maar die niet vooraf zijn geselecteerd. Indien de aanvragers daarmee instemmen, kan de Commissie deze aanvragen overdragen aan de entiteit die belast is met de toekenning van de projectontwikkelingsbijstand overeenkomstig artikel 13.
4.De in lid 2 genoemde lijst met voorgeselecteerde projecten wordt aan de Commissie doorgegeven en omvat in elk geval het volgende:
-
een bevestiging dat de projecten voor steun in aanmerking komen en aan de gunningscriteria voldoen;
-
gegevens over de evaluatie en rangschikking van de projecten;
-
totale projectkosten en relevante kosten bedoeld in artikel 5 in euro;
-
het bedrag van de gevraagde subsidie in euro;
-
de hoeveelheid broeikasgasemissies die naar verwachting zal worden vermeden.”
-
-
-
Na artikel 12 ter wordt de volgende hoofdstuktitel ingevoegd:
-
Artikel 13 wordt vervangen door:
.1.De Commissie stelt na raadpleging van de lidstaten overeenkomstig artikel 21, lid 2, punt c), het maximumbedrag vast aan steun uit het innovatiefonds dat beschikbaar is voor bijstand bij de ontwikkeling van projecten.
2.De Commissie kan projectontwikkelingsbijstand in de vorm van technische bijstand toekennen aan elk project dat binnen het toepassingsgebied van het innovatiefonds valt, zoals bepaald in artikel 10 bis, lid 8, eerste en zesde alinea, van Richtlijn 2003/87/EG.
3.De volgende activiteiten kunnen worden gefinancierd als bijstand bij de ontwikkeling van projecten:
-
verbetering en ontwikkeling van projectdocumentatie of van onderdelen van het projectontwerp om ervoor te zorgen dat het project voldoende rijp is;
-
beoordeling van de haalbaarheid van het project, inclusief technische en economische studies;
-
advies over de financiële en juridische opzet van het project, en
-
vergroting van de capaciteit van de aanvrager.
4.Als de projectontwikkelingsbijstand in indirect beheer wordt uitgevoerd, voert de uitvoerende entiteit de selectieprocedure uit en neemt zij, na raadpleging van de Commissie, het besluit tot toekenning van de projectontwikkelingsbijstand. Bij de gunningscriteria wordt rekening gehouden met de mate van innovatie ten opzichte van de stand van de techniek, het potentieel om de effecten op het klimaat aanzienlijk te verminderen en de brede toepassing te ondersteunen, de rijpheid alsook het geografische en sectorale evenwicht met betrekking tot de portefeuille van gefinancierde projecten.”
-
-
Het volgende hoofdstuk II ter wordt ingevoegd:
.1.De Commissie stelt de opzet van de openbare aanbestedingsprocedure vast in overeenstemming met de beginselen van openheid, duidelijkheid, transparantie en non-discriminatie.
2.Openbare aanbestedingsprocedures worden zo opgezet dat het risico van speculatieve biedingen tot een minimum wordt beperkt.
3.Alle openbare aanbestedingsprocedures moeten een maximaal budget of volume hebben dat als een bindende beperking fungeert. Openbare aanbestedingsprocedures waarvoor het aantal inschrijvingen te laag is, worden aangepast om daadwerkelijke mededinging in de daaropvolgende openbare aanbestedingsprocedures te herstellen.
4.De opzet van de openbare aanbestedingsprocedure moet ruim vóór de publicatie van de oproep tot het indienen van voorstellen worden bekendgemaakt om daadwerkelijke mededinging mogelijk te maken.
1.Indieners van projecten worden uitgenodigd om zich voor een openbare aanbestedingsprocedure in te schrijven via open oproepen tot het indienen van voorstellen die door de Commissie worden bekendgemaakt.
2.Voordat de Commissie een besluit tot bekendmaking van een oproep tot het indienen van voorstellen vaststelt, raadpleegt zij de lidstaten over de ontwerptekst van dat besluit.
3.In het besluit van de Commissie tot bekendmaking van de oproepen tot het indienen van voorstellen worden de volgende zaken duidelijk uiteengezet:
-
de beleidsdoelstellingen die met de oproep worden nagestreefd;
-
de precieze definitie en vereisten van het koolstofarme of koolstofvrije product waarvoor steun kan worden verleend;
-
de door het innovatiefonds verstrekte begroting;
-
of er al dan niet een maximale biedprijs of een maximaal volume per bieding van toepassing is;
-
of er al dan niet beperkingen zullen gelden voor cumulatie of combinatie van de op basis van een openbare aanbestedingsprocedure toegekende steun met EU- of nationale steunmaatregelen;
-
of er al dan niet andere criteria dan de biedprijs van toepassing zullen zijn voor de rangschikking van de voorstellen;
-
de maximale duur van de steun die is toegekend op basis van de openbare aanbestedingsprocedure;
-
een beschrijving van de aanvraag- en selectieprocedures.
1.Alleen voorstellen die aan de kwalificatie-eisen voldoen, worden in aanmerking genomen voor de in artikel 13 quinquies beschreven rangschikkingsprocedure.
2.De kwalificatie-eisen zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat projectindieners die aan de openbare aanbestedingsprocedure deelnemen, in staat zijn het voorgestelde project af te ronden overeenkomstig de opzet van de openbare aanbestedingsprocedure, de voorwaarden van de oproep tot het indienen van voorstellen en de doelstellingen van artikel 3, alsook in overeenstemming met het EU-recht.
3.De kwalificatie-eisen worden beperkt tot hetgeen nodig is om de doelstellingen van de openbare aanbestedingsprocedure te realiseren en de maximale mededinging en optimale kwaliteit van de ingediende voorstellen te waarborgen.
4.Kwalificatie-eisen kunnen criteria voor subsidiabiliteit, selectie en gunning zijn in de zin van het financieel reglement.
1.Voorstellen die aan de kwalificatie-eisen voldoen, worden van de laagst tot de hoogst geboden prijs gerangschikt, tenzij overeenkomstig lid 2 aanvullende criteria worden toegepast.
2.De Commissie kan bij wijze van uitzondering besluiten aanvullende criteria voor de rangschikking van de voorstellen te gebruiken, op voorwaarde dat de biedprijs, die rechtstreeks verband houdt met het product of de doelstelling waarop de openbare aanbestedingsprocedure betrekking heeft, ten minste 70 % van de weging van de rangschikkingscriteria uitmaakt. Het gebruik van aanvullende criteria wordt duidelijk uiteengezet in de oproep tot het indienen van voorstellen en wordt gemotiveerd door de aard van het geveilde product en de doelstellingen van de oproep.
3.De uitvoerende instantie stelt de lijst van voorgeselecteerde voorstellen op en deelt deze mee aan de Commissie. De lijst bevat:
-
een bevestiging dat aan de kwalificatie-eisen is voldaan;
-
gegevens over de rangschikking;
-
het bedrag van de gevraagde steun;
-
het verwachte volume van het geveilde product.
4.Op verzoek van de Commissie deelt de uitvoerende instantie ook de rangschikking mee van voorstellen die aan de kwalificatie-eisen voldoen, maar waarvan de prijs hoger is dan de clearingprijs.
5.Op basis van wat overeenkomstig lid 3 was meegedeeld, stelt de Commissie, na raadpleging van de lidstaten overeenkomstig artikel 21, lid 2, het gunningsbesluit vast waarin de aan de geselecteerde voorstellen te verstrekken steun wordt gespecificeerd en stelt zij in voorkomend geval een reservelijst op.
1.Voor elke openbare aanbestedingsprocedure kan de Commissie besluiten de mogelijkheid voor een projectindiener om de op basis van een openbare aanbestedingsprocedure toegekende steun te cumuleren met EU-financiering of nationale overheidssteun, te beperken.
2.Beperkingen die op grond van lid 1 worden vastgesteld, gaan niet verder dan wat nodig is om een gelijk speelveld te verzekeren en de doelstellingen van de openbare aanbestedingsprocedure te realiseren.
3.De reikwijdte en de motivering van de in lid 1 bedoelde beperkingen worden duidelijk uiteengezet in het ontwerpbesluit dat overeenkomstig artikel 13 ter, lid 2, aan de lidstaten wordt voorgelegd, alsook in de bekendmaking van de in artikel 13 bis, lid 4, bedoelde elementen voor de opzet van de openbare aanbestedingsprocedure.
1.De Commissie kan overeenkomstig artikel 10 bis, lid 8 bis, van Richtlijn 2003/87/EG verzoeken om deposito’s in de vorm van een financiële garantie, om het risico op speculatieve biedingen te beperken of om indieners van projecten ertoe aan te zetten het voorgestelde project tijdig en in overeenstemming met hun voorstel te leveren.
2.Ingehouden deposito’s komen ten goede aan het innovatiefonds als externe bestemmingsontvangsten overeenkomstig artikel 21, lid 5, van het financieel reglement.”
-
-
Het volgende hoofdstuk II quater wordt ingevoegd:
.1.lidstaten waarvan de verhouding tussen de steun die projecten op hun grondgebied uit het innovatiefonds hebben ontvangen en hun aandeel in de geverifieerde emissies van het EU-ETS in de periode 2013-2020 het laagst is, kunnen in aanmerking komen voor technische bijstand van de Commissie overeenkomstig artikel 10 bis, lid 8, veertiende alinea, van Richtlijn 2003/87/EG.
2.Het maximumbedrag aan steun uit het innovatiefonds dat beschikbaar is voor technische bijstand, alsook de lijst van lidstaten die voor technische bijstand in aanmerking komen, worden door de Commissie vastgesteld na raadpleging van de lidstaten overeenkomstig artikel 21, lid 2, punt d). De lijst van in aanmerking komende lidstaten dient vervolgens ten minste om de twee jaar te worden bijgewerkt.”
-
De titel van hoofdstuk III wordt vervangen door:
“Specifieke bepalingen voor andere vormen van steun uit het innovatiefonds”.
-
Artikel 18 wordt als volgt gewijzigd:
-
de eerste alinea wordt als volgt gewijzigd:
-
de eerste zin van het inleidend gedeelte wordt vervangen door:
-
“De uitvoerende instantie die overeenkomstig artikel 17, lid 1, van deze verordening is aangewezen voor de uitvoering van het innovatiefonds overeenkomstig artikel 17, lid 2, kan worden belast met het volledige beheer van de oproepen tot het indienen van voorstellen, de uitbetaling van steun uit het innovatiefonds en de bewaking van de uitvoering van geselecteerde projecten.”;
-
-
punt c) wordt vervangen door:
-
de organisatie van de selectieprocedure, met inbegrip van de evaluatie en rangschikking van de voorstellen;”;
-
-
punt m) wordt vervangen door:
-
voorlichtings-, communicatie- en promotieacties, met inbegrip van de productie van promotiemateriaal;”;
-
-
het volgende punt o bis) wordt ingevoegd:
-
het bevorderen van synergieën tussen het innovatiefonds en andere financieringsprogramma’s van de EU (waaronder Horizon Europa);”;
-
-
-
de volgende leden worden toegevoegd:
-
“Na afsluiting van elke overeenkomstig de artikelen 9 en 10 georganiseerde oproep tot het indienen van voorstellen deelt de uitvoerende instantie met de lidstaten informatie over de aanvragers, hun projecten, hun contactgegevens, het gevraagde subsidiebedrag, het potentieel om broeikasgasemissies te vermijden en de geplande data van financiële afsluiting en aanvang.
-
Na afsluiting van elke overeenkomstig artikel 13 ter georganiseerde oproep tot het indienen van voorstellen deelt de uitvoerende instantie met de lidstaten informatie over de indieners van het project, hun projecten, hun contactgegevens, het gevraagde bedrag aan steun uit het innovatiefonds en, in voorkomend geval, de geplande data van financiële afsluiting en aanvang.
-
Het delen van de in de tweede en derde alinea bedoelde informatie is onderworpen aan de toestemming van de indieners van het project en aan de EU-wetgeving.”.
-
-
-
Artikel 19 wordt als volgt gewijzigd:
-
lid 2 wordt vervangen door:
;“2.Wanneer uitbetaalde bedragen op grond van de artikelen 7 en 8 van deze verordening worden teruggevorderd, vormen de teruggevorderde bedragen externe bestemmingsontvangsten overeenkomstig artikel 21 van het financieel reglement en worden zij aangewend ter financiering van de activiteiten uit hoofde van het innovatiefonds.”
-
lid 3 wordt vervangen door:
“3.Voor alle uitvoeringstaken die door de Commissie worden verricht, ook wanneer dat via een uitvoerend agentschap gebeurt, vormen de opbrengsten van het innovatiefonds externe bestemmingsontvangsten zoals bedoeld in artikel 21, leden 1 en 5, van het financieel reglement. De ontvangsten van het innovatiefonds dekken alle administratieve en beheerskosten in verband met de uitvoering ervan.; De Commissie kan maximaal 5 % van de middelen van het innovatiefonds aanwenden ter dekking van de beheerskosten ervan.”
-
lid 4 wordt vervangen door:
.“4.Aan een project waaraan in het kader van het innovatiefonds steun is toegekend, kan ook een bijdrage worden toegekend uit een ander EU-programma, met inbegrip van fondsen in gedeeld beheer, op voorwaarde dat deze bijdragen niet dezelfde kosten dekken en er geen beperkingen zijn ingevoerd overeenkomstig artikel 13 sexies, lid 1. De cumulatieve financiering mag de totale subsidiabele kosten van het project niet overschrijden en de steun uit de verschillende EU-programma’s kan pro rata worden berekend.”
-
-
In artikel 20 wordt lid 4 vervangen door:
.“4.Met inachtneming van de bepalingen van Richtlijn 2003/87/EG worden opbrengsten van het innovatiefonds die resteren na afloop van de subsidiabiliteitsperiode voor de gesteunde projecten aangewend ter ondersteuning van nieuwe projecten die voldoen aan de criteria van artikel 10 bis, lid 8, van diezelfde richtlijn, totdat alle opbrengsten aan de doelstellingen van het fonds zijn besteed.”
-
In artikel 21 wordt lid 2 als volgt gewijzigd:
-
de punten a), b) en c) worden vervangen door:
-
de lijst met voorgeselecteerde voorstellen, met inbegrip van de reservelijst, opgesteld overeenkomstig de artikelen 12, 12 bis en 13 quinquies;
-
ontwerpbesluiten van de Commissie zoals bedoeld in de artikel 9, lid 1, artikel 13 ter, artikel 14, lid 2, en artikel 15, lid 1;
-
het maximale bedrag aan steun uit het innovatiefonds dat als bijstand bij de ontwikkeling van projecten beschikbaar wordt gesteld overeenkomstig artikel 13;”;
-
-
het volgende punt d) wordt toegevoegd:
-
het maximale bedrag aan steun uit het innovatiefonds dat als technische bijstand beschikbaar moet worden gesteld en de lijst van lidstaten met een geringe effectieve deelname, overeenkomstig artikel 13 octies.”.
-
-
-
In artikel 23 worden de leden 5 en 6 geschrapt.
-
In artikel 24 wordt lid 1 vervangen door:
.“1.De Commissie evalueert de werking van het innovatiefonds elke vijf jaar, voor het eerst in 2025. Die evaluatie is met name, maar niet uitsluitend, gericht op de beoordeling van de synergie tussen het innovatiefonds en andere relevante EU-programma’s, met name het EU-kaderprogramma voor onderzoek en innovatie (met inbegrip van Horizon Europa en Horizon 2020), en op de procedure voor uitbetaling van steun uit het innovatiefonds.”
-
Artikel 27 wordt als volgt gewijzigd:
-
lid 1 wordt vervangen door:
;“1.De projectindieners bevorderen proactief en systematisch de uit hoofde van deze verordening ondersteunde projecten, alsook de resultaten en effecten ervan door relevante informatie via alle beschikbare communicatiekanalen, met inbegrip van hun websites en socialemedia-accounts, ter beschikking te stellen van het publiek. Die informatie omvat een expliciete verwijzing naar de uit het innovatiefonds ontvangen steun. De projectindieners moeten een contactpunt voor projectcommunicatie aanwijzen en stellen de uitvoerende instantie ruim van tevoren in kennis van specifieke activiteiten voor projectcommunicatie of -verspreiding met mogelijk aanzienlijke media-impact.”
-
lid 3 wordt vervangen door:
;“3.Het label waarop wordt aangegeven dat het project via het EU-emissiehandelssysteem (het innovatiefonds) is (mede-)gefinancierd, het embleem van de Unie en andere vereiste promotie-elementen worden gebruikt voor alle activiteiten rond communicatie en kennisuitwisseling en worden vermeld op informatieborden op strategische plaatsen die zichtbaar zijn voor het publiek, overeenkomstig de contractuele vereisten gekoppeld aan de steun uit het innovatiefonds.”
-
lid 4 wordt vervangen door:
.“4.De projectindieners verstrekken in hun kennisuitwisselings-, communicatie- en verspreidingsplannen gedetailleerde informatie over de overeenkomstig de leden 1 en 2 geplande acties. Zij houden regelmatig toezicht op de uitvoering ervan en evalueren deze zo nodig.”
-