Home

Besluit (EU) 2024/1775 van de Raad van 18 juni 2024 betreffende het namens de Europese Unie in het Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties in te nemen standpunt over voorstellen tot wijziging van VN-Reglementen nrs. 13, 13-H, 22, 30, 41, 49, 51, 54, 63, 78, 79, 83, 85, 96, 100, 101, 108, 109, 117, 120, 129, 134, 138, 150 en 155, over een voorstel voor een nieuw VN-reglement betreffende prestaties inzake grip op sneeuw en de indeling van tractiebanden voor coverbanden, en over voorstellen tot wijziging van Mondiale Technische Reglementen nrs. 9, 13, 21, 22 en 24, en over een voorstel tot wijziging van Gemeenschappelijke Resolutie nr. 1 van de VN

Besluit (EU) 2024/1775 van de Raad van 18 juni 2024 betreffende het namens de Europese Unie in het Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties in te nemen standpunt over voorstellen tot wijziging van VN-Reglementen nrs. 13, 13-H, 22, 30, 41, 49, 51, 54, 63, 78, 79, 83, 85, 96, 100, 101, 108, 109, 117, 120, 129, 134, 138, 150 en 155, over een voorstel voor een nieuw VN-reglement betreffende prestaties inzake grip op sneeuw en de indeling van tractiebanden voor coverbanden, en over voorstellen tot wijziging van Mondiale Technische Reglementen nrs. 9, 13, 21, 22 en 24, en over een voorstel tot wijziging van Gemeenschappelijke Resolutie nr. 1 van de VN

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 114, in samenhang met artikel 218, lid 9,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

  1. De Unie is bij Besluit 97/836/EG van de Raad(1) toegetreden tot de Overeenkomst van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) betreffende het aannemen van eenvormige technische eisen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen en de voorwaarden voor wederzijdse erkenning van goedkeuringen verleend op basis van deze eisen (de “herziene overeenkomst van 1958”). De herziene overeenkomst van 1958 is op 24 maart 1998 in werking getreden.

  2. Bij Besluit 2000/125/EG van de Raad(2) is de Unie toegetreden tot de Overeenkomst betreffende de vaststelling van mondiale technische reglementen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen (de “parallelle overeenkomst”). De parallelle overeenkomst is op 15 februari 2000 in werking getreden.

  3. Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad(3) bevat administratieve bepalingen en technische voorschriften voor typegoedkeuring en het in de handel brengen van alle nieuwe voertuigen, systemen, onderdelen en afzonderlijke technische eenheden. Met die verordening zijn de in het kader van de herziene overeenkomst van 1958 vastgestelde reglementen (“VN-reglementen”) als voorschriften voor typegoedkeuring of als alternatieven voor de wetgeving van de Unie in het EU-typegoedkeuringssysteem opgenomen.

  4. Op grond van artikel 1 van de herziene overeenkomst van 1958 en artikel 6 van de parallelle overeenkomst kan het VN/ECE-Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen (WP.29) voorstellen aannemen tot wijziging van VN-reglementen, mondiale technische reglementen van de VN en VN-resoluties, alsook voorstellen voor nieuwe VN-reglementen, mondiale technische reglementen van de VN en VN-resoluties betreffende de goedkeuring van voertuigen. Bovendien kan WP.29 op grond van die bepalingen voorstellen tot machtiging aannemen om wijzigingen van mondiale technische reglementen uit te werken of om nieuwe mondiale technische reglementen van de VN te ontwikkelen, alsook voorstellen voor de verlenging van dergelijke machtigingen.

  5. WP.29 kan tijdens zijn 193e zitting van 25 tot en met 28 juni 2024 de volgende voorstellen aannemen: voorstellen tot wijziging van de VN-Reglementen nrs. 13, 13-H, 22, 30, 41, 49, 51, 54, 63, 78, 79, 83, 85, 96, 100, 101, 108, 109, 117, 120, 129, 134, 138, 150 en 155; een voorstel voor een nieuw VN-reglement betreffende prestaties inzake grip op sneeuw en de indeling van tractiebanden voor coverbanden; voorstellen tot wijziging van de Mondiale Technische Reglementen nrs. 9, 13, 21, 22 en 24, en een voorstel tot wijziging van Gemeenschappelijke Resolutie nr. 1 van de VN.

  6. De VN-reglementen zullen voor de Unie bindend zijn. Samen met de gemeenschappelijke resolutie van de VN en de mondiale technische reglementen van de VN zullen zij een beslissende invloed hebben op de inhoud van de EU-wetgeving op het gebied van typegoedkeuring van voertuigen. Het is derhalve passend het standpunt te bepalen dat namens de Unie in WP.29 moet worden ingenomen over het aannemen van die voorstellen.

  7. Om rekening te houden met de opgedane ervaring en de technische ontwikkelingen moeten de voorschriften voor bepaalde elementen of kenmerken die worden bestreken door de VN-Reglementen nrs. 13, 13-H, 22, 30, 41, 49, 51, 54, 63, 78, 79, 83, 85, 96, 100, 101, 108, 109, 117, 120, 129, 134, 138, 150 en 155, Gemeenschappelijke Resolutie nr. 1 en Mondiale Technische Reglementen nrs. 9, 13, 21, 22 en 24 van de VN, gewijzigd of aangevuld worden.

  8. Om ruimte te bieden aan de technische vooruitgang en om de veiligheid te verbeteren en de milieuvoetafdruk te verkleinen, moet een nieuw VN-reglement worden vastgesteld over de prestaties inzake grip op sneeuw en de indeling van tractiebanden voor coverbanden.

  9. Die voorstellen zijn in overeenstemming met het internemarktbeleid van de EU voor de automobielsector op het gebied van veiligheid, automatisering en emissies, alsook met het vervoers-, klimaat- en energiebeleid van de Unie, en hebben een zeer positief effect op het concurrentievermogen van de automobielsector in de EU en op de internationale handel.

  10. Gezien die voordelen wordt voorgesteld om voor die voorstellen te stemmen,

HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:

Artikel 1

Het namens de Unie op de van 25 tot en met 28 juni 2024 te houden 193e zitting van het VN/ECE-Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen in te nemen standpunt houdt in dat gestemd wordt vóór de in de bijlage bij dit besluit opgenomen voorstellen.

Artikel 2

Dit besluit treedt in werking op de datum van de vaststelling ervan.

Gedaan te Luxemburg, 18 juni 2024.

Voor de Raad

De voorzitter

G. Gilkinet

BIJLAGE

Nr. reglement

Titel agendapunt

Inhoud van het voorstel

Referentie van het document(1)

13

Voorstel voor supplement 22 op wijzigingenreeks 11 van VN-Reglement nr. 13 (remsystemen van zware voertuigen)

(ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, punt 33, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/8 zoals gewijzigd bij GRVA-18-30)

De voorgestelde wijzigingen hebben tot doel het reglement aan te passen om de goedkeuring mogelijk te maken van voertuigen die zijn uitgerust met een geautomatiseerd rijsysteem en daarnaast over een handmatige rijmodus beschikken.

ECE/TRANS/WP.29/2024/56

13

Voorstel voor supplement 4 op wijzigingenreeks 12 van VN-Reglement nr. 13 (remsystemen van zware voertuigen)

(ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, punt 33, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/8 zoals gewijzigd bij GRVA-18-30)

De voorgestelde wijzigingen hebben tot doel het reglement aan te passen om de goedkeuring mogelijk te maken van voertuigen die zijn uitgerust met een geautomatiseerd rijsysteem en daarnaast over een handmatige rijmodus beschikken.

ECE/TRANS/WP.29/2024/57

13

Voorstel voor supplement 2 op wijzigingenreeks 13 van VN-Reglement nr. 13 (remsystemen van zware voertuigen)

(ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, punt 33, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/8 zoals gewijzigd bij GRVA-18-30)

De voorgestelde wijzigingen hebben tot doel het reglement aan te passen om de goedkeuring mogelijk te maken van voertuigen die zijn uitgerust met een geautomatiseerd rijsysteem en daarnaast over een handmatige rijmodus beschikken.

ECE/TRANS/WP.29/2024/58

13-H

Voorstel voor supplement 5 op wijzigingenreeks 01 van VN-Reglement nr. 13-H (remsystemen van personenauto’s)

(ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, punt 34, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/9 zoals gewijzigd bij GRVA-18-31)

De voorgestelde wijzigingen hebben tot doel het reglement aan te passen om de goedkeuring mogelijk te maken van voertuigen die zijn uitgerust met een geautomatiseerd rijsysteem en daarnaast over een handmatige rijmodus beschikken.

ECE/TRANS/WP.29/2024/59

22

Voorstel voor supplement 3 op wijzigingenreeks 06 van VN-Reglement nr. 22 (veiligheidshelmen)

(ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, punt 50, gebaseerd op GRSP-74-04-Rev.1, zoals opgenomen in bijlage IX bij het verslag)

De voorgestelde wijzigingen hebben tot doel om een alternatief (in de vorm van een starre simulator) voor de huidige testmethode (een vervormbare simulator) in te voeren, waarmee de constructie van de simulator wordt vereenvoudigd en de verificatie goedkoper wordt ten opzichte van de totale kosten van de tests.

ECE/TRANS/WP.29/2024/42

30

Voorstel voor supplement 26 op wijzigingenreeks 02 van VN-Reglement nr. 30 (luchtbanden voor personenvoertuigen en aanhangwagens daarvan)

(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punt 17, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/15)

De voorgestelde wijzigingen maken het gebruik van andere technische meetoplossingen voor de totale breedte van de band mogelijk, waarmee ruimte wordt geboden voor technische innovaties.

ECE/TRANS/WP.29/2024/67

41

Voorstel voor supplement 3 op wijzigingenreeks 05 van VN-Reglement nr. 41 (geluidsemissies van motorfietsen)

(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punt 3, gebaseerd op GRBP-79-13)

Met de voorgestelde wijzigingen wordt de verwijzing naar de testbaan van ISO 10844 aangepast aan de actuele stand van de techniek.

ECE/TRANS/WP.29/2024/68

41

Voorstel voor supplement 11 op wijzigingenreeks 04 van VN-Reglement nr. 41 (geluidsemissies van motorfietsen)

(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punt 3, gebaseerd op GRBP-79-14)

Met de voorgestelde wijzigingen wordt de verwijzing naar de testbaan van ISO 10844 aangepast aan de actuele stand van de techniek.

ECE/TRANS/WP.29/2024/69

49

Voorstel voor supplement 12 op wijzigingenreeks 05 van VN-Reglement nr. 49 (emissies van compressieontstekingsmotoren en elektrischeontstekingsmotoren op lpg en cng)

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punt 39, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/13)

De voorgestelde wijzigingen hebben tot doel om het gebruik van waterstof als brandstof toe te staan bij de typegoedkeuring van zware bedrijfsvoertuigen wat emissies betreft. Met deze wijziging wordt beoogd enkel monofuel waterstofmotoren in het reglement op te nemen.

ECE/TRANS/WP.29/2024/45

49

Voorstel voor supplement 9 op wijzigingenreeks 06 van VN-Reglement nr. 49 (emissies van compressieontstekingsmotoren en elektrischeontstekingsmotoren op lpg en cng)

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punt 40, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/14)

De voorgestelde wijzigingen hebben tot doel om het gebruik van waterstof als brandstof toe te staan bij de typegoedkeuring van zware bedrijfsvoertuigen wat emissies betreft. Met deze wijziging wordt beoogd enkel monofuel waterstofmotoren in het reglement op te nemen.

ECE/TRANS/WP.29/2024/46

51

Voorstel voor supplement 10 op wijzigingenreeks 03 van VN-Reglement nr. 51 (geluid van voertuigen van de categorieën M en N)

(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punt 7, gebaseerd op GRBP-79-33-Rev.1 en punt 7 van het verslag)

De voorgestelde wijzigingen bevatten correcties en verduidelijkingen met betrekking tot het bepalen van het vermogen, kalibratie, temperatuurcorrectie en referentiegeluidsbeoordeling, op basis van de opgedane ervaringen sinds de laatste wijzigingen van dit reglement.

ECE/TRANS/WP.29/2024/70

54

Voorstel voor supplement 27 op VN-Reglement nr. 54 (luchtbanden voor bedrijfsvoertuigen en aanhangwagens daarvan)

(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punt 18, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/2024/2 en ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/14)

Met de voorgestelde wijzigingen wordt gespecificeerd dat de maximale totale breedte van banden van band/velgconfiguratie A een tolerantie van 4 % omvat. Bovendien wordt bijlage 9 in overeenstemming gebracht met bijlage 1, zodat de typegoedkeuringsinstanties het verband met de desbetreffende verslagen kunnen leggen.

ECE/TRANS/WP.29/2024/2/Rev.1

63

Voorstel voor supplement 6 op wijzigingenreeks 02 van VN-Reglement nr. 63 (geluidsemissies van bromfietsen)

(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punt 10, gebaseerd op GRBP-79-17)

Met de voorgestelde wijzigingen wordt de verwijzing naar de testbaan van ISO 10844 aangepast aan de actuele stand van de techniek.

ECE/TRANS/WP.29/2024/71

78

Voorstel voor supplement 1 op wijzigingenreeks 06 van VN-Reglement nr. 78 (remsysteem van motorfietsen)

(ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, punt 123, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/6)

De voorgestelde wijzigingen hebben tot doel om een onbedoelde discrepantie tussen de overgangsbepalingen voor de nieuwe wijzigingenreeks 06 van VN-Reglement nr. 78 en de algemene richtsnoeren voor overgangsbepalingen in VN-reglementen recht te zetten.

ECE/TRANS/WP.29/2024/60

79

Voorstel voor supplement 11 op wijzigingenreeks 03 van VN-Reglement nr. 79 (stuurinrichting)

(ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, punten 35 en 85, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2023/21 zoals gewijzigd bij GRVA-18-51 en op ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/10 zoals gewijzigd bij GRVA-18-32)

De voorgestelde wijzigingen hebben tot doel om de bepalingen voor de automatisch bediende stuurfunctie van categorie A voor op afstand bediend parkeren voor voertuigcombinaties te verduidelijken. In de huidige definitie is een maximale afstand van 6 m tot het motorvoertuig vastgesteld, hetgeen onvoldoende is in situaties waarin de bestuurder van achter de voertuigcombinatie toezicht houdt. Daarnaast heeft het voorstel tot doel het reglement aan te passen om de goedkeuring mogelijk te maken van voertuigen die zijn uitgerust met een geautomatiseerd rijsysteem en daarnaast over een handmatige rijmodus beschikken.

ECE/TRANS/WP.29/2024/61

79

Voorstel voor supplement 6 op wijzigingenreeks 04 van VN-Reglement nr. 79 (stuurinrichting)

(ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, punten 35 en 85, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2023/21 zoals gewijzigd bij GRVA-18-51 en op ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/10 zoals gewijzigd bij GRVA-18-32)

De voorgestelde wijzigingen hebben tot doel om de bepalingen voor de automatisch bediende stuurfunctie van categorie A voor op afstand bediend parkeren voor voertuigcombinaties te verduidelijken. In de huidige definitie is een maximale afstand van 6 m tot het motorvoertuig vastgesteld, hetgeen onvoldoende is in situaties waarin de bestuurder van achter de voertuigcombinatie toezicht houdt. Daarnaast heeft het voorstel tot doel het reglement aan te passen om de goedkeuring mogelijk te maken van voertuigen die zijn uitgerust met een geautomatiseerd rijsysteem en daarnaast over een handmatige rijmodus beschikken.

ECE/TRANS/WP.29/2024/62

83

Voorstel voor supplement 18 op wijzigingenreeks 05 van VN-Reglement nr. 83 (emissies van voertuigen van de categorieën M1 en N1)

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punt 13, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/7 en GRPE-90-09-Rev.1 zoals gewijzigd bij bijlage IV)

De voorgestelde wijzigingen maken het mogelijk de wegbelastingwaarden te berekenen op basis van de waarden die zijn vastgesteld overeenkomstig Mondiaal Technisch Reglement nr. 15 van de VN (WLTP) en een aantal bepalingen met betrekking tot de test van type 4 in VN-Reglement nr. 83 af te stemmen op die van VN-Reglement nr. 154.

ECE/TRANS/WP.29/2024/47

83

Voorstel voor supplement 20 op wijzigingenreeks 06 van VN-Reglement nr. 83 (emissies van voertuigen van de categorieën M1 en N1)

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punt 14, gebaseerd op GRPE-90-09-Rev.1 zoals gewijzigd bij bijlage V)

De voorgestelde wijzigingen brengen een aantal bepalingen met betrekking tot de test van type 4 in VN-Reglement nr. 83 in overeenstemming met die van VN-Reglement nr. 154.

ECE/TRANS/WP.29/2024/48

83

Voorstel voor supplement 17 op wijzigingenreeks 07 van VN-Reglement nr. 83 (emissies van voertuigen van de categorieën M1 en N1)

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punt 15, gebaseerd op GRPE-90-09-Rev.1 zoals gewijzigd bij bijlage VI)

De voorgestelde wijzigingen brengen een aantal bepalingen met betrekking tot de test van type 4 in VN-Reglement nr. 83 in overeenstemming met die van VN-Reglement nr. 154.

ECE/TRANS/WP.29/2024/49

83

Voorstel voor supplement 1 op wijzigingenreeks 08 van VN-Reglement nr. 83 (emissies van voertuigen van de categorieën M1 en N1)

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punt 18, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/8, GRPE-90-08 en tijdens de sessie zoals gewijzigd bij bijlage VII)

De voorgestelde wijzigingen hebben tot doel om correcties en verduidelijkingen in te voeren zodat voertuigen die overeenkomstig VN-Reglement nr. 154 onder één “voertuigtype wat emissies betreft” vallen, nog steeds aan de voorschriften van dit reglement voldoen. Daarnaast biedt het voorstel meer duidelijkheid met betrekking tot de vereisten in verband met de verschillende emissieletters EA, EB en EC.

ECE/TRANS/WP.29/2024/50

85

Voorstel voor supplement 13 op VN-Reglement nr. 85 (meting van het nettovermogen en het vermogen gedurende 30 minuten)

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punt 47, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/15)

De voorgestelde wijzigingen hebben tot doel om bij het testen van het nettovermogen of het vermogen gedurende 30 minuten van elektrische aandrijvingen de vereisten voor de installatie van hulpapparatuur te verduidelijken en te actualiseren. Voorgesteld wordt de eis te schrappen dat de pomp en de thermostaat zich op de testbank in dezelfde relatieve positie bevinden als in het voertuig.

ECE/TRANS/WP.29/2024/51

96

Voorstel voor supplement 1 op wijzigingenreeks 05 van Reglement nr. 96 (uniforme bepalingen voor de goedkeuring van motoren voor landbouw- en bosbouwtrekkers en niet voor de weg bestemde mobiele machines wat de emissies van verontreinigende stoffen door de motor betreft)

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punt 55, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/16)

De voorgestelde wijzigingen hebben tot doel om typografische fouten te corrigeren en het gebruik van waterstof als brandstof toe te staan voor de goedkeuring van verbrandingsmotoren die worden gemonteerd in landbouw- en bosbouwtrekkers en in niet voor de weg bestemde mobiele machines.

ECE/TRANS/WP.29/2024/52

100

Voorstel voor wijzigingenreeks 04 van VN-Reglement nr. 100 (voertuigen met elektrische aandrijflijn)

(ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, punt 23, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2023/35, zoals gewijzigd bij bijlage V bij het verslag)

Met de voorgestelde wijzigingen wordt een etiketteringssysteem ingevoerd dat de noodhulpdiensten zal helpen te bepalen hoe zij bussen en vrachtwagens met elektrische aandrijving moeten benaderen in geval van brand, met name het REESS van het voertuig of in geval van beschadiging van het REESS als gevolg van een ongeval.

ECE/TRANS/WP.29/2024/41

101

Voorstel voor supplement 13 op wijzigingenreeks 01 van VN-Reglement nr. 101 (CO2-emissies/brandstofverbruik)

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punt 20, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/9 en GRPE-90-39, zoals gewijzigd bij bijlage VIII)

De voorgestelde wijzigingen maken een alternatief proces voor de verificatie van het elektriciteitsverbruik in het kader van de conformiteit van de productie mogelijk en wijzigen de eis met betrekking tot de lader en de meetmethode voor de REESS-stroom voor een hybride elektrische aandrijflijn. Beide wijzigingen zijn in overeenstemming met de werkwijze en de procedures die reeds zijn opgenomen in wijzigingenreeks 02 van VN-Reglement nr. 154.

ECE/TRANS/WP.29/2024/53

108

Voorstel voor wijzigingenreeks 01 van VN-Reglement nr. 108 (coverbanden voor personenauto’s en aanhangwagens daarvan)

(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punt 20, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/13 zoals gewijzigd bij GRBP-79-24 en GRBP-79-25)

De voorgestelde wijzigingen verplaatsen de voorschriften voor de prestaties inzake grip op sneeuw van coverbanden van VN-Reglement nr. 108 naar een nieuw specifiek VN-reglement inzake de typegoedkeuring van coverbanden van de klassen C1, C2 en C3 wat betreft hun prestaties op het gebied van grip op sneeuw en/of indeling als tractieband. Hiermee worden de moeilijkheden die de loopvlakvernieuwingsbedrijven en de typegoedkeuringsinstanties in de praktijk ondervinden met betrekking tot de goedkeuring van loopvlakvernieuwingsinrichtingen die “banden voor gebruik bij zware sneeuwval” produceren en de controle van de conformiteit van de productie van deze coverbanden, verholpen.

ECE/TRANS/WP.29/2024/63

109

Voorstel voor wijzigingenreeks 01 van VN-Reglement nr. 109 (coverbanden voor bedrijfsvoertuigen en aanhangwagens daarvan)

(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punt 20, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/3 zoals gewijzigd bij GRBP-79-26 en GRBP-79-27)

De voorgestelde wijzigingen verplaatsen de voorschriften voor de prestaties inzake grip op sneeuw van coverbanden en de indeling ervan als tractieband van Reglement nr. 109 naar een nieuw specifiek VN-reglement inzake de typegoedkeuring van coverbanden van de klassen C1, C2 en C3 wat betreft hun prestaties op het gebied van grip op sneeuw en/of indeling als tractieband. Hiermee worden de moeilijkheden die de loopvlakvernieuwingsbedrijven en de typegoedkeuringsinstanties in de praktijk ondervinden met betrekking tot de goedkeuring van loopvlakvernieuwingsinrichtingen die “banden voor gebruik bij zware sneeuwval” produceren en de controle van de conformiteit van de productie van deze coverbanden, verholpen.

ECE/TRANS/WP.29/2024/64

117

Voorstel voor supplement 2 op wijzigingenreeks 04 van VN-Reglement nr. 117 (rolweerstand van banden, rolgeluid en natte grip)

(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/76, punt 23, en ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punten 22 en 29, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2023/19 zoals gewijzigd bij GRBP-78-05, ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/4 zoals gewijzigd bij GRBP-79-50, ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/6 zoals gewijzigd bij GRBP-79-21 en ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/10 zoals gewijzigd bij GRBP-79-12-Rev.2 en punt 29 van het verslag)

De voorgestelde wijzigingen verbeteren de reproduceerbaarheid van de testmethode voor grip op sneeuw door de huidige referentiebanden C3 SRTT’s 19,5 en 22,5 te vervangen door de nieuwe referentiebanden C3 SRTT’s 19,5 en 22,5. Naast een aantal redactionele wijzigingen wordt in veel punten de verwijzing naar ISO-normen bijgewerkt en wordt een nieuwe temperatuurcorrectieformule voor de rolgeluidemissies van banden van de klassen C1 en C2 ingevoerd. Het voorstel bevat ook een nieuwe methode om de slijtage van C1-banden te meten.

ECE/TRANS/WP.29/2024/65

117

Voorstel voor supplement 2 op wijzigingenreeks 03 van VN-Reglement nr. 117 (rolweerstand van banden, rolgeluid en natte grip)

(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punt 23, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/9, zoals gewijzigd bij GRBP-79-22 en ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/12, zoals gewijzigd bij GRBP-79-49)

De voorgestelde wijzigingen verbeteren de reproduceerbaarheid van de testmethode voor grip op sneeuw door de huidige referentiebanden C3 SRTT’s 19,5 en 22,5 te vervangen door de nieuwe referentiebanden C3 SRTT’s 19,5 en 22,5. Naast een aantal redactionele wijzigingen wordt in veel punten de verwijzing naar ISO-normen bijgewerkt en wordt een nieuwe temperatuurcorrectieformule voor de rolgeluidemissies van banden van de klassen C1 en C2 ingevoerd.

ECE/TRANS/WP.29/2024/72

117

Voorstel voor supplement 16 op wijzigingenreeks 02 van VN-Reglement nr. 117 (rolweerstand van banden, rolgeluid en natte grip)

(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punt 24, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/5 en ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/7, zoals gewijzigd bij GRBP-79-23)

De voorgestelde wijzigingen verbeteren de reproduceerbaarheid van de testmethode voor grip op sneeuw door de huidige referentiebanden C3 SRTT’s 19,5 en 22,5 te vervangen door de nieuwe referentiebanden C3 SRTT’s 19,5 en 22,5. Naast een aantal redactionele wijzigingen wordt in veel punten de verwijzing naar ISO-normen bijgewerkt en wordt een nieuwe temperatuurcorrectieformule voor de rolgeluidemissies van banden van de klassen C1 en C2 ingevoerd.

ECE/TRANS/WP.29/2024/73

120

Voorstel voor supplement 1 op wijzigingenreeks 02 van VN-Reglement nr. 120 (uniforme voorschriften voor de goedkeuring van verbrandingsmotoren voor landbouw- en bosbouwtrekkers en niet voor de weg bestemde mobiele machines wat de meting van het nettovermogen, het nettokoppel en het specifieke brandstofverbruik betreft)

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punt 56, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/17, gebaseerd op GRPE-90-13, zoals gewijzigd bij bijlage XI)

De voorgestelde wijzigingen hebben tot doel typografische fouten te corrigeren en het gebruik van waterstof als brandstof toe te staan voor de goedkeuring van verbrandingsmotoren die worden gemonteerd in landbouw- en bosbouwtrekkers en in niet voor de weg bestemde mobiele machines, wat de meting van het nettovermogen, het nettokoppel en het specifieke brandstofverbruik betreft.

ECE/TRANS/WP.29/2024/54

129

Voorstel voor supplement 11 op wijzigingenreeks 03 van VN-Reglement nr. 129 (betere kinderbeveiligingssystemen)

(ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, punt 28, op basis van GRSP-74-29-Rev.1, zoals opgenomen in bijlage VI bij het verslag)

De voorgestelde wijzigingen hebben tot doel om voor de dynamische frontale test de installatie op de bank van een beschermingsinrichting voor de dummy met een universeel verhogingskussen mogelijk te maken zonder de nek van de dummy te beschadigen.

ECE/TRANS/WP.29/2024/43/Rev.1

129

Voorstel voor supplement 1 op wijzigingenreeks 04 van VN-Reglement nr. 129 (betere kinderbeveiligingssystemen)

(ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, punt 28, op basis van GRSP-74-29-Rev.1, zoals opgenomen in bijlage VI bij het verslag)

De voorgestelde wijzigingen hebben tot doel om voor de dynamische frontale test de installatie op de bank, van een beschermingsinrichting voor de dummy met een universeel verhogingskussen mogelijk te maken zonder de nek van de dummy te beschadigen.

ECE/TRANS/WP.29/2024/44/Rev.1

134

Voorstel voor corrigendum 1 op de oorspronkelijke versie van VN-Reglement nr. 134 (motorvoertuigen op waterstof en brandstofcellen)

(ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, punt 29, gebaseerd op GRSP-74-12 zoals opgenomen in bijlage VII bij het verslag)

De voorgestelde wijzigingen corrigeren verwijzingen die tijdens de omzetting van GTR 13, fase 1, in de oorspronkelijke wijzigingenreeks van VN-Reglement nr. 134 zijn opgenomen en zijn overgenomen in wijzigingenreeks 01 van VN-Reglement nr. 134.

ECE/TRANS/WP.29/2024/74

138

Voorstel voor wijzigingenreeks 02 van VN-Reglement nr. 138 (stille wegvoertuigen)

(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punt 16, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/2 zoals gewijzigd bij GRBP-79-34-Rev.2)

De voorgestelde wijzigingen verkleinen de meetonzekerheden tijdens de meting van het geluidsniveau van een derde-octaafband en verkleinen de bestaande grijze gebieden in het kader van de afgifte van goedkeuringen. Bovendien wordt het gedrag van het akoestische voertuigwaarschuwingssysteem (AVAS) boven een voertuigsnelheid van 20 km/h en bij achteruitrijden bestreken, zodat een goede interactie wordt gewaarborgd tussen dit reglement en de voorschriften in andere reglementen op het gebied van het maximaal toelaatbare geluidsniveau in het snelheidsbereik van AVAS en de aanvullende bepalingen inzake geluidsemissie (ASEP) of aanvullende geluidsemissievoorschriften onder reële rijomstandigheden.

ECE/TRANS/WP.29/2024/66

150

Voorstel voor corrigendum 1 op supplement 2 op wijzigingenreeks 01 van VN-Reglement nr. 150 (retroflecterende voorzieningen)

(ECE/TRANS/WP.29/GRE/89, punt 32, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRE/2023/21)

De voorgestelde wijzigingen stemmen de procedure af die moet worden gevolgd bij een oppervlaktereflectie op de retroflector wat betreft zowel de lichtsterktecoëfficiënt als de kleurmeting. Momenteel is de meetprocedure anders en dit kan ertoe leiden dat de kleurcoördinaten in verschillende laboratoria verschillend worden gemeten.

ECE/TRANS/WP.29/2024/27/Corr.1

155

Voorstel voor supplement 3 op VN-Reglement nr. 155 (cyberveiligheids- en cyberbeveiligingsbeheersysteem)

(ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, punt 53, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/4)

Het voorstel strekt ertoe het toepassingsgebied van VN-Reglement nr. 155 uit te breiden tot alle voertuigen van categorie L.

ECE/TRANS/WP.29/2024/55

Nieuw reglement

Voorstel voor een nieuw VN-reglement (prestaties inzake grip op sneeuw en de indeling van tractiebanden voor coverbanden)

(ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punt 19, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/11 zoals gewijzigd bij GRBP-79-29-Rev.1)

Met dit nieuwe voorgestelde VN-reglement wordt getracht de moeilijkheden die de loopvlakvernieuwingsbedrijven en de typegoedkeuringsinstanties in de praktijk ondervinden met de bestaande vereisten inzake goedkeuring van loopvlakvernieuwingsinrichtingen die “banden voor gebruik bij zware sneeuwval” produceren en de controle van de conformiteit van de productie van deze coverbanden, te verhelpen. Dit voorstel hangt samen met de voorstellen om de voorschriften voor de grip op sneeuw van coverbanden uit de VN-Reglementen nrs. 108 en 109 te schrappen.

ECE/TRANS/WP.29/2024/75

Nummer mondiaal technisch reglement

Titel agendapunt

Inhoud van het voorstel

Referentie van het document

9

Voorstel voor wijziging 3 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 9 (voetgangersveiligheid)

(ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, punt 5, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2023/31, zoals gewijzigd bij bijlage II bij het verslag)

Voorstel voor een eindverslag over de stand van zaken met betrekking tot de ontwikkeling van wijziging 3 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 9 van de VN (voetgangersveiligheid) inzake inzetbare systemen ter bescherming van voetgangers.

(ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, punt 5, op basis van GRSP-74-11-Rev.1, zoals opgenomen in bijlage II bij het verslag)

De voorgestelde wijzigingen hebben betrekking op de ontwikkeling van testbepalingen voor voertuigen die zijn uitgerust met inzetbare systemen ter bescherming van voetgangers, met inbegrip van de randvoorwaarden, zonder dat de hoofd-botslichamen en de bijbehorende parameters voor tests op de bovenkant van de motorkap worden gewijzigd.

ECE/TRANS/WP.29/2024/77, ECE/TRANS/WP.29/2024/78

13

Voorstel voor corrigendum 1 op Mondiaal Technisch Reglement nr. 13 van de VN (motorvoertuigen op waterstof en brandstofcellen)

(ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, punten 6 en 7, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2023/26 zoals gewijzigd bij bijlage III bij het verslag)

De voorgestelde wijzigingen corrigeren redactionele fouten in de tekst van amendement 1 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 13 van de VN.

ECE/TRANS/WP.29/2024/85

21

Voorstel voor wijziging 1 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 21 van de VN (bepaling van het vermogen van elektrische voertuigen)

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punt 83, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/5 en GRPE-90-16-Rev.1 zoals gewijzigd bij addendum 3)

Voorstel voor een eindverslag over de stand van zaken met betrekking tot de ontwikkeling van wijziging 1 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 21 van de VN

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punt 84, gebaseerd op GRPE-90-17 zoals gewijzigd bij addendum 4)

De voorgestelde wijzigingen verbeteren de definities en de specificaties, introduceren een familieconcept en voorzien in een aanvullende methode voor de ISO-testprocedure (TP1), om sterk geïntegreerde aandrijflijnen in aanmerking te kunnen nemen, waarbij gebruik wordt gemaakt van de verhouding tussen de verdeling van het vermogen tussen twee takken van de aandrijflijn, overeenkomstig de signalering aan boord.

ECE/TRANS/WP.29/2024/79, ECE/TRANS/WP.29/2024/80

22

Voorstel voor wijziging 1 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 22 van de VN (duurzaamheid van batterijen in geëlektrificeerde lichte voertuigen)

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punt 86, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/6 en GRPE-90-32, zoals gewijzigd bij addendum 5)

Voorstel voor een eindverslag over de stand van zaken met betrekking tot de ontwikkeling van wijziging 1 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 22 van de VN

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punt 87, gebaseerd op GRPE-90-33 zoals gewijzigd bij addendum 6)

Met de voorgestelde wijzigingen worden vereisten ingevoerd voor de verificatie van de door de fabrikant gerapporteerde virtuele afstand.

ECE/TRANS/WP.29/2024/81, ECE/TRANS/WP.29/2024/82

24

Voorstel voor wijziging 1 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 24 van de VN (laboratoriummeting van de rememissies van lichte voertuigen)

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punt 65, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/4 en GRPE-90-25-Rev.1 zoals gewijzigd bij addendum 1)

Voorstel voor een eindverslag over de stand van zaken met betrekking tot de ontwikkeling van wijziging 1 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 24 van de VN

(ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punt 66, gebaseerd op GRPE-90-27 zoals gewijzigd bij addendum 2)

Met de voorgestelde wijzigingen wordt de procedure ingevoerd om voertuigspecifieke wrijvingsremcoëfficiënten vast te stellen voor gebruik met het mondiaal technisch reglement voor het meten van deeltjes bij slijtage van remmen en deeltjesaantalemissies van remmen die worden gebruikt op lichte voertuigen tot 3,5 ton.

ECE/TRANS/WP.29/2024/83, ECE/TRANS/WP.29/2024/84

Diversen

Titel agendapunt

Inhoud van het voorstel

Referentie van het document

Resolutie

Voorstel voor wijziging 4 van Gemeenschappelijke Resolutie nr. 1

(ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, punt 32, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2023/33, zoals gewijzigd bij bijlage VIII bij het verslag)

Met de voorgestelde wijzigingen worden specificaties ingevoerd voor de kwalificatie van modellen van het menselijk lichaam voor het bepalen van het botsingsmoment voor het hoofd van voetgangers, als vereiste voor inzetbare systemen ter bescherming van voetgangers overeenkomstig de voorschriften van Mondiaal Technisch Reglement nr. 9 van de VN.

ECE/TRANS/WP.29/2024/86

Interpretatiedocument

Voorstel voor een wijziging van het interpretatiedocument voor VN-Reglement nr. 155

(ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, punt 52, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/5)

Het voorstel heeft tot doel het interpretatiedocument in overeenstemming te brengen met het gelijktijdige voorstel tot wijziging van VN-Reglement nr. 155, waarbij het toepassingsgebied van de verordening wordt uitgebreid tot alle voertuigen van categorie L.

ECE/TRANS/WP.29/2024/40

Richtsnoeren

Richtsnoeren en aanbevelingen voor veiligheidseisen, beoordelingen en testmethoden voor systemen voor geautomatiseerd rijden, ter onderbouwing voor de ontwikkeling van de regelgeving

(ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, gebaseerd op GRVA-18-50)

Het voorstel bevat richtsnoeren en aanbevelingen voor de vaststelling van veiligheidseisen en beoordelingsmethoden die van toepassing zijn op voertuigen voor geautomatiseerd rijden.

ECE/TRANS/WP.29/2024/39

Richtsnoeren

Voorstel tot wijziging van de algemene richtsnoeren voor de regelgevingsprocedures van de Verenigde Naties en overgangsbepalingen in VN-reglementen

(ECE/TRANS/WP29/1044/Rev.3)

Het voorstel biedt verdere verduidelijking van de toepassing van overgangsbepalingen in VN-reglementen.

ECE/TRANS/WP.29/2024/76