Home

Uitvoeringsverordening (EU) 2024/403 van de Commissie van 30 januari 2024 tot wijziging van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/373 voor wat betreft de definitie van SIGMET en bepaalde eisen inzake speciale zichtvliegvoorschriften en verkeersklaringen

Uitvoeringsverordening (EU) 2024/403 van de Commissie van 30 januari 2024 tot wijziging van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/373 voor wat betreft de definitie van SIGMET en bepaalde eisen inzake speciale zichtvliegvoorschriften en verkeersklaringen

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Verordening (EU) 2018/1139 van het Europees Parlement en de Raad van 4 juli 2018 inzake gemeenschappelijke regels op het gebied van burgerluchtvaart en tot oprichting van een Agentschap van de Europese Unie voor de veiligheid van de luchtvaart, en tot wijziging van de Verordeningen (EG) nr. 2111/2005, (EG) nr. 1008/2008, (EU) nr. 996/2010, (EU) nr. 376/2014 en de Richtlijnen 2014/30/EU en 2014/53/EU van het Europees Parlement en de Raad, en tot intrekking van de Verordeningen (EG) nr. 552/2004 en (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad en Verordening (EEG) nr. 3922/91 van de Raad(1), en met name artikel 43, lid 1, punt a),

Overwegende hetgeen volgt:

  1. In Uitvoeringsverordening (EU) 2017/373 van de Commissie(2) zijn de gemeenschappelijke eisen voor verleners van luchtverkeersbeheers-/luchtvaartnavigatiediensten (“ATM/ANS”) en andere netwerkfuncties voor luchtverkeersbeheer (“ATM-netwerkfuncties”) ten behoeve van het algemene luchtverkeer, en voor het toezicht daarop, vastgesteld.

  2. In Uitvoeringsverordening (EU) nr. 923/2012 van de Commissie(3) zijn de gemeenschappelijke luchtverkeersregels en operationele bepalingen betreffende luchtvaartnavigatiediensten en -procedures voor het algemene luchtverkeer vastgesteld (de zogenaamde “luchtverkeersregels”). Sommige bepalingen van die verordening in verband met het verlenen van luchtverkeersdiensten zijn gewijzigd bij Uitvoeringsverordening (EU) 2024/404 van de Commissie(4).

  3. Om de samenhang te waarborgen, moeten de overeenkomstige bepalingen van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/373 dus ook worden gewijzigd. Dit heeft met name betrekking op de definitie van significante meteorologische omstandigheden en sommige bepalingen inzake klaringen met betrekking tot speciale zichtvliegvoorschriften (“VFR”).

  4. Uitvoeringsverordening (EU) 2017/373 moet derhalve dienovereenkomstig worden gewijzigd.

  5. Om een vlotte uitvoering van de bij deze verordening ingevoerde maatregelen te waarborgen en tegelijkertijd een hoog en uniform niveau van veiligheid van de burgerluchtvaart in de Unie in stand te houden, moeten de sector en de bevoegde autoriteiten van de lidstaten voldoende tijd krijgen om zich aan te passen aan de bij deze verordening ingevoerde maatregelen. Deze verordening dient dan ook twaalf maanden na de inwerkingtreding ervan van toepassing te worden.

  6. Het Agentschap van de Europese Unie voor de veiligheid van de luchtvaart heeft de Commissie bijgestaan overeenkomstig artikel 75, lid 2, punten b) en c), en artikel 76, lid 1, van Verordening (EU) 2018/1139 en heeft op 18 augustus 2023 Advies nr. 02/2023 bij de Commissie ingediend.

  7. De maatregelen van deze verordening zijn in overeenstemming met het advies van het bij artikel 127 van Verordening (EU) 2018/1139 ingestelde Comité voor de toepassing van gemeenschappelijke veiligheidsvoorschriften op het gebied van de burgerluchtvaart,

HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:

Artikel 1

De bijlagen I, IV en VI bij Verordening (EU) 2017/373 worden gewijzigd overeenkomstig de bijlage bij deze verordening.

Artikel 2

Deze verordening treedt in werking op de twintigste dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.

Zij is van toepassing met ingang van 1 mei 2025.

Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.

Gedaan te Brussel, 30 januari 2024.

Voor de Commissie

De voorzitter

Ursula von der Leyen

BIJLAGE

De bijlagen I, IV en VI bij Verordening (EU) 2017/373 worden als volgt gewijzigd:

  1. In bijlage I wordt punt 93 vervangen door:

    1. “SIGMET”: door een luchtvaartmeteorologisch waarnemingscentrum uitgegeven informatie betreffende (verwachte) specifieke weersomstandigheden en andere atmosferische verschijnselen langs de vliegroute die van invloed kunnen zijn op de veiligheid van vluchtuitvoeringen, en betreffende de evolutie van die omstandigheden in de tijd en de ruimte;”.

  2. In bijlage IV, subdeel B, wordt ATS.TR.270 als volgt gewijzigd:

    1. de inleidende zin van punt a) wordt vervangen door:

      • “In een zone met verkeersleiding mogen bijzondere VFR-vluchten worden uitgevoerd mits een ATC-klaring is verleend. Tenzij de bevoegde autoriteit toestemming heeft gegeven voor helikopters in andere, bijzondere gevallen zoals, maar niet beperkt tot politievluchten, medische hulpvluchten, opsporings- en reddingsvluchten en brandbestrijdingsvluchten, zijn de volgende aanvullende voorwaarden van toepassing:”;

    2. punt a), 3), wordt vervangen door:

      1. Een luchtverkeerleidingseenheid geeft geen bijzondere VFR-klaring aan een luchtvaartuig om op te stijgen of te landen op een luchtvaartterrein in een zone met verkeersgeleiding of om zich in het verkeerscircuit van een luchtvaartterrein in een zone met verkeersgeleiding te begeven wanneer de meegedeelde weersomstandigheden op het luchtvaartterrein in kwestie slechter zijn dan de volgende minima:

        1. het zicht op de grond bedraagt minder dan 1 500 m of, voor helikopters, minder dan 800 m;

        2. de wolkenbasis bevindt zich op minder dan 180 m (600 ft).”.

  3. In bijlage VI, subdeel B, AIS.TR.330 NOTAM, wordt punt f) vervangen door:

    1. Informatie over sneeuw, smeltende sneeuw, ijs, vorst, stilstaand water of water ten gevolge van sneeuw, smeltende sneeuw, ijs of vorst op het bewegingsgebied wordt verspreid aan de hand van SNOWTAM’s, waarbij de informatie wordt weergegeven in de volgorde van het SNOWTAM-model in aanhangsel 3.”.