Home

Gedelegeerde Verordening (EU) 2024/2515 van de Commissie van 9 juli 2024 tot aanvulling van Verordening (EU) 2019/1700 van het Europees Parlement en de Raad door vaststelling van het aantal en de benamingen van de variabelen voor het domein gebruik van informatie- en communicatietechnologie voor het referentiejaar 2025

Gedelegeerde Verordening (EU) 2024/2515 van de Commissie van 9 juli 2024 tot aanvulling van Verordening (EU) 2019/1700 van het Europees Parlement en de Raad door vaststelling van het aantal en de benamingen van de variabelen voor het domein gebruik van informatie- en communicatietechnologie voor het referentiejaar 2025

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Verordening (EU) 2019/1700 van het Europees Parlement en de Raad van 10 oktober 2019 tot vaststelling van een gemeenschappelijk kader voor Europese statistieken betreffende personen en huishoudens, op basis van gegevens die op individueel niveau worden verzameld door middel van steekproeven, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 808/2004, (EG) nr. 452/2008 en (EG) nr. 1338/2008 van het Europees Parlement en de Raad, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1177/2003 van het Europees Parlement en de Raad en Verordening (EG) nr. 577/98 van de Raad(1), en met name artikel 6, lid 1,

Overwegende hetgeen volgt:

  1. Om tegemoet te komen aan de behoeften aan statistieken voor de relevante gedetailleerde onderwerpen die zijn opgenomen in bijlage I bij Verordening (EU) 2019/1700, moeten voor het referentiejaar 2025 het aantal en de benamingen van de variabelen voor de gegevensreeks in het domein “gebruik van informatie- en communicatietechnologie” worden vastgesteld,

HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:

Artikel 1

Het aantal en de benamingen van de variabelen voor het domein “gebruik van informatie- en communicatietechnologie” voor het referentiejaar 2025 zijn opgenomen in de bijlage.

Artikel 2

Deze verordening treedt in werking op de twintigste dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.

Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.

Gedaan te Brussel, 9 juli 2024.

Voor de Commissie

De voorzitter

Ursula von der Leyen

BIJLAGEAantal en benamingen van de variabelen voor het domein “gebruik van informatie- en communicatietechnologie” voor het referentiejaar 2025

Onderwerp

Gedetailleerd onderwerp

Identificatiecode van de variabele

Naam van de variabele/ beschrijving van de variabele

01. Technische aspecten — 15 verplichte technische variabelen, 2 facultatieve technische variabelen

Informatie over gegevensverzameling

REFYEAR

Enquêtejaar

Informatie over gegevensverzameling

INTDATE

Referentiedatum — datum van eerste interview

Informatie over gegevensverzameling

STRATUM_ID

Stratum

Informatie over gegevensverzameling

PSE

Primaire steekproefeenheid

Identificatie

HH_ID

Identificatiecode van het huishouden

Identificatie

IND_ID

Persoonlijke identificatiecode

Identificatie

HH_REF_ID

Identificatiecode van het huishouden waartoe de betrokkene behoort

Gewicht

HH_WGHT

Gewicht van het huishouden

Gewicht

IND_WGHT

Individueel gewicht

Kenmerken van het interview

TIJDSTIP

Duur van het interview

Kenmerken van het interview

INT_TYPE

Soort interview

Lokalisatie

LAND

Land van verblijf

Lokalisatie

GEO_NUTS1

Regio van verblijf

Lokalisatie

GEO_NUTS2

(facultatief)

Regio van verblijf (facultatief)

Lokalisatie

GEO_NUTS3

(facultatief)

Regio van verblijf (facultatief)

Lokalisatie

DEG_URBA

Urbanisatiegraad

Lokalisatie

GEO_DEV

Geografische locatie

02. Kenmerken van de persoon en het huishouden — 7 verzamelde variabelen 1 afgeleide variabele 8 facultatieve variabelen

Demografie

GESLACHT

Geslacht

Demografie

YEARBIR

Geboortejaar

Demografie

PASSBIR

Verjaardag is voorbij

Demografie

LEEFTIJD

Leeftijd, in volle jaren

Staatsburgerschap en migratieachtergrond

STAATSBURGERSCHAP

Land van het belangrijkste staatsburgerschap

Staatsburgerschap en migratieachtergrond

CNTRYB

Geboorteland

Samenstelling van het huishouden

HH_POP

Grootte van het huishouden (aantal leden van het huishouden)

Samenstelling van het huishouden

HH_POP_16_24 (facultatief)

Aantal leden van het huishouden in de leeftijd van 16 tot en met 24 jaar (facultatief)

Samenstelling van het huishouden

HH_POP_16_24S (facultatief)

Aantal studenten in het huishouden in de leeftijd van 16 tot en met 24 jaar

(facultatief)

Samenstelling van het huishouden

HH_POP_25_64 (facultatief)

Aantal leden van het huishouden in de leeftijd van 25 tot en met 64 jaar (facultatief)

Samenstelling van het huishouden

HH_POP_65_74 (facultatief)

Aantal leden van het huishouden in de leeftijd van 65 tot en met 74 jaar (facultatief)

Samenstelling van het huishouden

HH_POP_75_MAX (facultatief)

Aantal leden van het huishouden in de leeftijd van 75 jaar of ouder (facultatief)

Samenstelling van het huishouden

HH_CHILD

Aantal kinderen onder 16 jaar

Samenstelling van het huishouden

HH_CHILD_14_15

(facultatief)

Aantal kinderen in de leeftijd van 14 tot en met 15 jaar (facultatief)

Samenstelling van het huishouden

HH_CHILD_5_13

(facultatief)

Aantal kinderen in de leeftijd van 5 tot en met 13 jaar (facultatief)

Samenstelling van het huishouden

HH_CHILD_LE_4

(facultatief)

Aantal kinderen in de leeftijd van 4 jaar of jonger (facultatief)

03. Arbeidsmarktparticipatie — 5 verzamelde variabelen, 3 facultatieve variabelen

Status hoofdactiviteit (eigen verklaring)

MAINSTAT

Status hoofdactiviteit (eigen verklaring)

Elementaire kenmerken van de baan

STAPRO

Arbeidssituatie in voornaamste baan

Elementaire kenmerken van de baan

NACE1D

(facultatief)

Economische activiteit van de lokale eenheid in voornaamste baan (facultatief)

Elementaire kenmerken van de baan

ISCO2D

Beroep in voornaamste baan

Elementaire kenmerken van de baan

OCC_ICT

ICT-professional of niet-ICT-professional

Elementaire kenmerken van de baan

OCC_MAN

Handarbeider of hoofdarbeider

Elementaire kenmerken van de baan

EMPST_WKT

(facultatief)

Voornaamste vol- of deeltijdbaan (eigen verklaring) (facultatief)

Looptijd van het contract

EMPST_CONTR

(facultatief)

Duur van voornaamste baan (facultatief)

04. Opleidingsniveau en achtergrond — 1 verzamelde variabele, 1 afgeleide variabele

Bereikt opleidingsniveau

ISCEDD

Bereikt opleidingsniveau (hoogste met succes voltooide onderwijsniveau)

Bereikt opleidingsniveau

ISCED

Geaggregeerd bereikt opleidingsniveau

05. Inkomen, consumptie en vermogenscomponenten, met inbegrip van schulden — 1 verzamelde variabele

Totaal maandelijks inkomen van het huishouden

HH_IQ5

Totaal gemiddeld netto huidig maandinkomen

06. Deelname aan de informatiemaatschappij — 120 verzamelde variabelen 26 facultatieve variabelen 1 afgeleide variabele

Toegang tot ICT

IACC

Toegang van het huishouden tot internet thuis (met welke apparatuur dan ook)

Gebruik en gebruiksfrequentie van ICT

IU

Recentste internetgebruik, waar dan ook, met welke apparatuur dan ook

Gebruik en gebruiksfrequentie van ICT

IFUS

Gemiddelde frequentie van internetgebruik in de laatste drie maanden

Gebruik en gebruiksfrequentie van ICT

IUG_DKPC

Internetgebruik in de laatste drie maanden op een desktopcomputer

Gebruik en gebruiksfrequentie van ICT

IUG_LPC

Internetgebruik in de laatste drie maanden op een laptop

Gebruik en gebruiksfrequentie van ICT

IUG_TPC

Internetgebruik in de laatste drie maanden op een tablet

Gebruik en gebruiksfrequentie van ICT

IUG_MP

Internetgebruik in de laatste drie maanden op een mobiele telefoon of smartphone

Gebruik en gebruiksfrequentie van ICT

IUG_OTH1

Internetgebruik in de laatste drie maanden op andere hulpmiddelen (zoals slimme tv, slimme luidsprekers, spelconsole, e-reader, smartwatch)

Internetactiviteiten

IUEM

Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden voor het versturen en ontvangen van e-mails

Internetactiviteiten

IUPH1

Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden voor oproepen (ook video-oproepen) via internet

Internetactiviteiten

IUSNET

Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden om deel te nemen aan sociale media (gebruikersprofiel aanmaken, berichten of andere bijdragen plaatsen)

Internetactiviteiten

IUCHAT1

Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden voor het gebruik van Instant Messaging (berichten uitwisselen)

Internetactiviteiten

IUNW1

Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden om onlinenieuwssites, -kranten of -tijdschriften te lezen

Internetactiviteiten

IHIF

Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden om gezondheidsinformatie te zoeken (bv. over letsel, ziekte, voeding, verbetering van de gezondheid)

Internetactiviteiten

IHIFPH

Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden voor het zoeken van informatie over fysieke gezondheid (zoals over griepverschijnselen, hoge bloeddruk, pijnmedicatie, operaties, voeding, gezondheidsbevorderende maatregelen)

Internetactiviteiten

IHIFMH

Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden voor het zoeken van informatie over mentale gezondheid (zoals burn-out, depressie, angsten, eetstoornissen, stressvermindering)

Internetactiviteiten

IUIF

Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden om informatie over goederen of diensten te zoeken

Internetactiviteiten

IUIFSP

Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden voor het vinden van informatie over de veiligheid van producten (informatie over de daarmee verband houdende risico’s of gezondheidsrisico’s, de samenstelling, instructies voor veilig gebruik, contactgegevens om veiligheidskwesties te melden)

Internetactiviteiten

IUPOL2

Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden om meningen te uiten over maatschappelijke of politieke vraagstukken op websites of in sociale media

Internetactiviteiten

IUVOTE

Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden om deel te nemen aan onlineraadplegingen of te stemmen over maatschappelijke of politieke vraagstukken (bv. stadsplanning, ondertekening van een petitie)

Internetactiviteiten

IUJOB

Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden om werk te zoeken of te solliciteren

Internetactiviteiten

IUSELL

Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden om goederen of diensten te verkopen via een website of app

Internetactiviteiten

IUBK

Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden voor internetbankieren (met inbegrip van mobiel bankieren)

Internetactiviteiten

IUAI

Internetgebruik van generatieve AI-instrumenten in de laatste drie maanden voor het creëren van inhoud zoals tekst, beeld, programmeercodes of video’s

Internetactiviteiten

IUAIPR

Internetgebruik van generatieve AI-instrumenten in de laatste drie maanden voor privédoeleinden

Internetactiviteiten

IUAIWP

Internetgebruik van generatieve AI-instrumenten in de laatste drie maanden voor professionele (werk)doeleinden

Internetactiviteiten

IUAIFE

Internetgebruik van generatieve AI-instrumenten in de laatste drie maanden voor formeel onderwijs (bv. school of universiteit)

Internetactiviteiten

IUAIR

Voornaamste reden om geen generatieve AI-instrumenten te gebruiken in de laatste drie maanden

Internetactiviteiten

IUOLC

Internetgebruik voor onderwijs-, werk- of privédoeleinden in de laatste drie maanden ten behoeve van leeractiviteiten, door het volgen van een onlinecursus

Internetactiviteiten

IUOLM

Internetgebruik voor onderwijs-, werk- of privédoeleinden in de laatste drie maanden ten behoeve van leeractiviteiten in de vorm van gebruik van ander online materiaal dan een complete cursus (bv. videogidsen, webinars, elektronische tekstboeken, leerapps of platforms)

Internetactiviteiten

IUOCIS1

Internetgebruik voor onderwijs-, werk- of privédoeleinden in de laatste drie maanden ten behoeve van leeractiviteiten, door met lesgevers of lerenden te communiceren met gebruikmaking van onlinetools met audio of video

Interactie met overheden

IGOVIP

Activiteiten via een website of app van overheidsinstanties of openbare diensten voor privédoeleinden in de laatste twaalf maanden, waarbij respondent toegang heeft tot door overheidsinstanties of overheidsdiensten opgeslagen informatie over zichzelf (zoals informatie over [nationale voorbeelden])

Interactie met overheden

IGOVIDB

Activiteiten via een website of app van overheidsinstanties of openbare diensten voor privédoeleinden in de laatste twaalf maanden, waarbij respondent toegang heeft tot informatie uit openbare databanken of registers (zoals informatie over de beschikbaarheid van boeken in openbare bibliotheken, kadastrale registers, ondernemingsregisters)

Interactie met overheden

IGOV12IF

Activiteiten via een website of app van overheidsinstanties of openbare diensten voor privédoeleinden in de laatste twaalf maanden, bestaande uit het verkrijgen door respondent van informatie (bv. over diensten, uitkeringen, rechten, wetten, openingstijden)

Interactie met overheden

IGOVIX

Respondent heeft in de laatste twaalf maanden geen persoonlijke dossiers of databanken geraadpleegd, noch informatie verkregen via een website of app van overheidsinstanties of openbare diensten voor privédoeleinden

Interactie met overheden

IGOV12FM

Het downloaden/drukken van officiële formulieren door respondent van een website of app van overheidsinstanties of openbare diensten voor privédoeleinden in de laatste twaalf maanden

Interactie met overheden

IGOVAPR

Een afspraak of reservering door respondent via een website of app bij overheidsinstanties of overheidsdiensten (zoals reservering van een boek in een openbare bibliotheek, afspraak met een overheidsfunctionaris of een overheidsdienst voor gezondheidszorg) voor privédoeleinden in de laatste twaalf maanden

Interactie met overheden

IGOVPOST

(facultatief)

Ontvangst door respondent van officiële mededelingen of documenten die door overheidsinstanties via de rekening van respondent zijn verzonden op een website of een app [naam van de dienst, indien van toepassing in het land] van overheidsinstanties of -diensten (zoals kennisgevingen van boeten of facturen, brieven; betekening of kennisgeving van gerechtelijke dagvaardingen, gerechtelijke stukken [nationale voorbeelden]) voor privédoeleinden in de laatste twaalf maanden. Het gebruik van op e-mail of sms gebaseerde informatieberichten of kennisgevingen dat een document beschikbaar is, moet worden uitgesloten (facultatief)

Interactie met overheden

IGOVTAX2

Eigen belastingaangifte van respondent ingevuld, bewerkt, herzien of goedgekeurd via een website of app voor privédoeleinden in de laatste twaalf maanden

Interactie met overheden

IGOVODC

Activiteiten via een website of app van overheidsinstanties of openbare diensten voor privédoeleinden in de laatste twaalf maanden, bestaande uit het opvragen door respondent van officiële documenten of getuigschriften (zoals afstuderen, geboorte, huwelijk, echtscheiding, overlijden, verblijfsdocumenten, bewijs van goed gedrag of strafblad [nationale voorbeelden])

Interactie met overheden

IGOVBE

Activiteiten via een website of app van overheidsinstanties of openbare diensten voor privédoeleinden in de laatste twaalf maanden, bestaande uit het aanvragen door de respondent van uitkeringen of rechten (zoals pensioen, werkloosheidsuitkering, kinderbijslag, inschrijving op school of universiteit [nationale voorbeelden])

Interactie met overheden

IGOVRCC

Activiteiten via een website of app van overheidsinstanties of openbare diensten voor privédoeleinden in de laatste twaalf maanden, bestaande uit het indienen door de respondent van andere verzoeken, vorderingen of klachten (zoals het melden van diefstal bij de politie, het indienen van een juridische klacht, het aanvragen van rechtsbijstand, het instellen van een burgerlijke vorderingsprocedure voor een rechtbank, [nationale voorbeelden])

Interactie met overheden

IRGOVNN

Redenen om in de afgelopen twaalf maanden geen officiële documenten op te vragen of geen aanvragen in te dienen via een website of app van overheidsinstanties of overheidsdiensten — respondent hoefde geen documenten op te vragen of vorderingen in te dienen

Interactie met overheden

IRGOVLS

Redenen om in de laatste twaalf maanden geen officiële documenten op te vragen of geen aanvragen in te dienen via een website of app van overheidsinstanties of overheidsdiensten — gebrek aan vaardigheden of kennis (respondent wist bijvoorbeeld niet hoe de website of app moest worden gebruikt of het was te moeilijk te gebruiken)

Interactie met overheden

IRGOVSEC

Redenen om in de laatste twaalf maanden geen officiële documenten op te vragen of geen aanvragen in te dienen via een website of app van overheidsinstanties of overheidsdiensten — bezorgdheid over de beveiliging van persoonsgegevens of onwil om online te betalen (fraude met kredietkaarten)

Interactie met overheden

IRGOVEID

(facultatief)

Redenen om in de laatste twaalf maanden geen officiële documenten op te vragen of geen aanvragen in te dienen via een website of app van overheidsinstanties of overheidsdiensten — gebrek aan elektronische handtekening, geactiveerde elektronische identificatie (eID) of enig ander instrument voor het gebruik van de eID (vereist voor het gebruik van de diensten) [nationale voorbeelden] (facultatief)

Interactie met overheden

IRGOVOP

Redenen om in de laatste twaalf maanden geen officiële documenten op te vragen of geen aanvragen in te dienen via een website of app van overheidsinstanties of overheidsdiensten — een andere persoon heeft dit namens respondent gedaan (bv. consultant, adviseur, familielid)

Interactie met overheden

IRGOVNAP

(facultatief)

Redenen om in de laatste twaalf maanden geen officiële documenten op te vragen of geen aanvragen in te dienen via een website of app van overheidsinstanties of overheidsdiensten — dergelijke internetdienst niet beschikbaar (facultatief)

Interactie met overheden

IRGOVOTH

Redenen om in de laatste twaalf maanden geen officiële documenten op te vragen of geen aanvragen in te dienen via een website of app van overheidsinstanties of overheidsdiensten — andere reden

Interactie met overheden

IGOVANYS

Respondent heeft contact gehad met overheden

Interactie met overheden

IEID

Het gebruik door de respondent van zijn/haar elektronische identificatie(s) (eID) [nationale lijst van alle landspecifieke eID’s die officieel zijn erkend door overheidsinstanties of openbare diensten en die in het kader van de eIDAS-verordening(1) een betrouwbaarheidsniveau “hoog” of “substantieel” bieden] om toegang te krijgen tot onlinediensten voor privédoeleinden in de laatste twaalf maanden

Interactie met overheden

IEIDOC

Soort diensten waarvoor de respondent in de laatste twaalf maanden gebruik heeft gemaakt van eID (s) [nationale lijst van alle landspecifieke eID’s die officieel zijn erkend door overheidsinstanties of openbare diensten en die in het kader van de eIDAS-verordening een betrouwbaarheidsniveau “hoog” of “substantieel” bieden] diensten verleend door overheidsinstanties of openbare diensten van het land van verblijf van de respondent (zoals het indienen van de belastingaangifte van de respondent, het aanvragen van sociale uitkeringen, het aanvragen van officiële certificaten, het raadplegen van de medische dossiers van de respondent [nationale voorbeelden])

Interactie met overheden

IEIDEC

Soort diensten waarvoor de respondent in de laatste twaalf maanden gebruik heeft gemaakt van eID (s) [nationale lijst van alle landspecifieke eID’s die officieel zijn erkend door overheidsinstanties of openbare diensten en die in het kader van de eIDAS-verordening een betrouwbaarheidsniveau “hoog” of “substantieel” bieden] diensten verleend door overheidsinstanties of openbare diensten van andere Europese landen (zoals het indienen van een belastingaangifte van de respondent, het aanvragen van officiële documenten of certificaten [nationale voorbeelden]) (indien van toepassing in het land)

Interactie met overheden

IEIDBS

Soort diensten waarvoor de respondent in de laatste twaalf maanden gebruik heeft gemaakt van eID (s) [nationale lijst van alle landspecifieke eID’s die officieel zijn erkend door overheidsinstanties of openbare diensten en die in het kader van de eIDAS-verordening een betrouwbaarheidsniveau “hoog” of “substantieel” bieden] diensten verleend door het bedrijfsleven (zoals toegang tot bankdiensten, inlogdiensten voor vervoersdiensten, identificatie via eID, bijvoorbeeld op een digitale marktplaats [nationale voorbeelden]) (indien van toepassing in het land)

Interactie met overheden

IREIDNA

Redenen om in de laatste twaalf maanden geen eID (s) te gebruiken die officieel zijn erkend door overheidsinstanties of openbare diensten en die in het kader van de eIDAS-verordening een betrouwbaarheidsniveau “hoog” of “substantieel” bieden — respondent was niet op de hoogte van het bestaan van eID

Interactie met overheden

IREIDNO

Redenen om in de laatste twaalf maanden geen eID (s) te gebruiken die officieel zijn erkend door overheidsinstanties of openbare diensten en die in het kader van de eIDAS-verordening een betrouwbaarheidsniveau “hoog” of “substantieel” bieden — respondent heeft geen eID

Interactie met overheden

IREIDNN

Redenen om in de laatste twaalf maanden geen eID (s) te gebruiken die officieel zijn erkend door overheidsinstanties of openbare diensten en die in het kader van de eIDAS-verordening een betrouwbaarheidsniveau “hoog” of “substantieel” bieden — respondent hoefde geen toegang te krijgen tot onlinediensten waarvoor eID vereist is

Interactie met overheden

IREIDSEC

Redenen om in de laatste twaalf maanden geen eID (s) te gebruiken die officieel zijn erkend door overheidsinstanties of openbare diensten en die in het kader van de eIDAS-verordening een betrouwbaarheidsniveau “hoog” of “substantieel” bieden — respondent voelt zich onveilig om deze te gebruiken (bezorgdheid over ICT-beveiliging, bescherming van persoonsgegevens)

Interactie met overheden

IREIDTEC

Redenen om in de laatste twaalf maanden geen eID (s) te gebruiken die officieel zijn erkend door overheidsinstanties of openbare diensten en die in het kader van de eIDAS-verordening een betrouwbaarheidsniveau “hoog” of “substantieel” bieden — gebruiksvriendelijkheid/technische problemen (zoals te moeilijk of niet gebruikersvriendelijk, gebrek aan geschikte kaartlezer, software-incompatibiliteit, werd niet aanvaard voor de diensten waartoe de respondent toegang nodig had)

Interactie met overheden

IREIDDEV

Redenen om in de laatste twaalf maanden geen eID (s) te gebruiken die officieel zijn erkend door overheidsinstanties of openbare diensten en die in het kader van de eIDAS-verordening een betrouwbaarheidsniveau “hoog” of “substantieel” bieden — respondent kon de eID niet gebruiken om toegang te krijgen tot de dienst via een smartphone of tablet

Interactie met overheden

IREIDOTH

Redenen om in de laatste twaalf maanden geen eID (s) te gebruiken die officieel zijn erkend door overheidsinstanties of openbare diensten en die in het kader van de eIDAS-verordening een betrouwbaarheidsniveau “hoog” of “substantieel” bieden — andere redenen

Elektronische handel (e-commerce)

IBUY

Laatste aankoop of bestelling van goederen of diensten via internet voor privédoeleinden

Elektronische handel (e-commerce)

BPHG

Internetgebruik voor het kopen van fysieke goederen (zoals kleding, boeken, leveringen van restaurants, cosmetica, meubelen of elektronica) van bedrijven of particulieren (met inbegrip van gebruikte goederen) via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden

Elektronische handel (e-commerce)

BSIMC

Internetgebruik voor het kopen van abonnementen op internet of mobiele telefoonverbindingen via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden

Elektronische handel (e-commerce)

BSUTIL

Internetgebruik voor de aankoop van abonnementen op elektriciteit, water of verwarming, afvalverwijdering of soortgelijke diensten via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden

Elektronische handel (e-commerce)

BTPS_E

Internetgebruik voor het kopen van vervoersdiensten van ondernemingen zoals een vervoersbewijs voor een bus, een vliegtuig of een trein of een taxirit via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden

Elektronische handel (e-commerce)

BRA_E

Internetgebruik voor het huren van accommodatie van bedrijven zoals hotels of reisbureaus via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden

Elektronische handel (e-commerce)

BTICK2

Internetgebruik voor het kopen van toegangsbewijzen voor evenementen (zoals concerten, bioscoop, sportevenementen, beurzen) via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden

Elektronische handel (e-commerce)

BBOOK2

Internetgebruik voor het kopen van boeken of audioboeken om te downloaden, met inbegrip van updates, via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden

Elektronische handel (e-commerce)

BSOFT2

Internetgebruik voor het kopen van software om te downloaden, met inbegrip van updates, via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden

Elektronische handel (e-commerce)

BGAMES2

Internetgebruik voor het kopen van games om te downloaden, met inbegrip van updates of virtuele in-game-items, via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden

Elektronische handel (e-commerce)

BMUSS2

Internetgebruik voor abonnementen tegen betaling (zowel bestaande als nieuwe abonnementen) op een muziekstreamingdienst voor privégebruik in de laatste drie maanden

Elektronische handel (e-commerce)

BFLMS2

Internetgebruik voor abonnementen tegen betaling (zowel bestaande als nieuwe abonnementen) op films, series of sportstreamingdiensten voor privégebruik in de laatste drie maanden

Elektronische handel (e-commerce)

BBOOKNLS2

Internetgebruik voor abonnementen tegen betaling (zowel bestaande als nieuwe abonnementen) op online nieuwssites, onlinekranten (e-papers) of onlinetijdschriften via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden

Elektronische handel (e-commerce)

BGAMSS

Internetgebruik voor abonnementen tegen betaling (zowel bestaande als nieuwe abonnementen) op gamingstreamingdiensten voor privédoeleinden in de laatste drie maanden

Elektronische handel (e-commerce)

BHLFTS2

Internetgebruik voor abonnementen tegen betaling (zowel bestaande als nieuwe abonnementen) op apps in verband met gezondheid of fitness voor privégebruik in de laatste drie maanden

Elektronische handel (e-commerce)

BAPP2

Internetgebruik voor abonnementen tegen betaling (zowel bestaande als nieuwe abonnementen) op andere apps (zoals apps voor het leren van talen, reizen, weer) voor privégebruik in de laatste drie maanden

Elektronische handel (e-commerce)

BCEPG

Internetgebruik voor het kopen van fysieke goederen van een particulier via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden [nationale voorbeelden]

Elektronische handel (e-commerce)

BTPS_PP

Internetgebruik voor het kopen van vervoersdiensten van een particulier via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden [nationale voorbeelden]

Elektronische handel (e-commerce)

BRA_PP

Internetgebruik voor het kopen van accommodatiediensten van een particulier via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden [nationale voorbeelden]

Elektronische handel (e-commerce)

BHHS_PP

Internetgebruik voor het kopen van huishoudelijke diensten zoals schoonmaken, babysitten, reparaties en tuinieren, van een particulier via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden [nationale voorbeelden]

Elektronische handel (e-commerce)

BOTS (facultatief)

Internetgebruik voor het kopen van enige andere dienst (met uitzondering van financiële diensten en verzekeringsdiensten) via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden (facultatief)

Elektronische handel (e-commerce)

BF

Aantal goederen of diensten via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden

Elektronische handel (e-commerce)

BPSH

Veiligheids- of gezondheidsproblemen (zoals de constructie, het materiaal of software van het product heeft tot een ongeluk, schade of een gezondheidsprobleem geleid) die de laatste drie maanden door eerder online gekochte producten zijn veroorzaakt

Elektronische handel (e-commerce)

BFIN_IN1

Internetgebruik voor het afsluiten van verzekeringspolissen, met inbegrip van reisverzekeringen, ook in de vorm van een pakket samen met bijvoorbeeld een vliegticket, via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden

Elektronische handel (e-commerce)

BFIN_CR1

Internetgebruik voor het afsluiten van een lening of hypotheek of het aanvragen van krediet bij banken of andere financiële dienstverleners via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden

Elektronische handel (e-commerce)

BFIN_SH1

Internetgebruik voor het kopen of verkopen van aandelen, obligaties, deelnemingen in fondsen of andere financiële activa via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden

Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik

BTFW1

Problemen ondervonden met e-handel: website moeilijk te gebruiken of werkte onbevredigend (was bijvoorbeeld te ingewikkeld, verwarrend, functioneerde technisch slecht) bij het online kopen via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden

Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik

BDGL1

Problemen ondervonden met e-handel: problemen bij het vinden van informatie over garanties of andere wettelijke rechten bij het online kopen via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden

Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik

BSPD1

Problemen ondervonden met e-handel: minder snelle levering dan opgegeven bij het online kopen via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden

Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik

BCPR1

Problemen ondervonden met e-handel: uiteindelijke kosten hoger dan aangegeven (zoals onverwachte transactiekosten of ongerechtvaardigde garantiepremies) bij het online kopen via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden

Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik

BWDN1

Problemen ondervonden met e-handel: verkeerde of beschadigde goederen of diensten geleverd bij het online kopen via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden

Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik

BFRA1

Problemen ondervonden met e-handel: problemen met fraude (zoals helemaal geen goederen of diensten ontvangen, misbruik van creditcardgegevens) bij het online kopen via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden

Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik

BCR1

Problemen ondervonden met e-handel: klachtenprocedure en mogelijkheden voor verhaal waren problematisch of na de klacht werd geen bevredigend antwoord ontvangen bij het online kopen via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden

Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik

BDNS1

Problemen ondervonden met e-handel: buitenlandse handelaar verkocht niet naar het eigen land van de respondent bij het online kopen via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden

Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik

BOTH2

Problemen ondervonden met e-handel: andere problemen bij het online kopen via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden

Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik

BARR2X

Geen problemen bij het online kopen via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden

Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik

IUPSX

(facultatief)

Oplossen van bij internetgebruik in de laatste drie maanden ondervonden problemen — respondent ondervond geen problemen (facultatief)

Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik

IUPSSE

(facultatief)

Oplossen van bij internetgebruik in de laatste drie maanden ondervonden problemen — respondent heeft iemand om hulp gevraagd (facultatief)

Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik

IUPSFIX

(facultatief)

Oplossen van bij internetgebruik in de laatste drie maanden ondervonden problemen — respondent loste problemen zelf op of probeerde deze zelf op te lossen (facultatief)

Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik

IUPSNO

(facultatief)

Oplossen van bij internetgebruik in de laatste drie maanden ondervonden problemen — respondent ondernam geen poging om het probleem op te lossen (facultatief)

Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik

IUPSOTH

(facultatief)

Oplossen van bij internetgebruik in de laatste drie maanden ondervonden problemen — anders dan hulp van iemand anders om het probleem op te lossen, of zelf het probleem op te lossen of proberen op te lossen, of geen poging te ondernemen om het probleem op te lossen (facultatief)

Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik

IUNUN

(facultatief)

Redenen om het internet niet te gebruiken in de laatste drie maanden — respondent had hiertoe geen noodzaak (omdat het internet niet nuttig, niet interessant etc. was) (facultatief)

Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik

IUNUTD

(facultatief)

Redenen om het internet niet te gebruiken in de laatste drie maanden — respondent achtte het internetgebruik te moeilijk (facultatief)

Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik

IUNUCH

(facultatief)

Redenen om het internet niet te gebruiken in de laatste drie maanden — respondent had te maken met fysieke of mentale uitdagingen om het internet te gebruiken (met inbegrip van fysieke handicap, visuele beperking, dementie, bijzondere behoeften, of aan andere vorm van handicap) (facultatief)

Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik

IUNUSP

(facultatief)

Redenen om het internet niet te gebruiken in de laatste drie maanden — respondent had zorgen over de veiligheid of privacy, angst om online te worden opgelicht of gepest (facultatief)

Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik

IUNUCO

(facultatief)

Redenen om het internet niet te gebruiken in de laatste drie maanden — respondent achtte de kosten van de internetverbinding of uitrusting te hoog (facultatief)

Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik

IUNUNO

(facultatief)

Redenen om het internet niet te gebruiken in de laatste drie maanden — respondent is tegen het internet in het algemeen, vertrouwt de informatie op het internet niet (facultatief)

Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik

IUNUOTH

(facultatief)

Redenen om het internet niet te gebruiken in de laatste drie maanden — andere redenen dan geen noodzaak, te moeilijk, fysieke of mentale uitdagingen, zorgen over veiligheid, privacy, angst om online te worden opgelicht of gepest, te hoge kosten, geen vertrouwen in informatie op het internet of tegen het internet zijn (facultatief)

Digitale vaardigheden

CXFER1

Activiteiten in de laatste drie maanden voor educatieve, professionele of privédoeleinden die gepaard gaan met het kopiëren of overbrengen van bestanden (zoals documenten, gegevens, beelden, video) tussen mappen, apparaten (bijvoorbeeld via e-mail, instant messaging, USB, kabel) of in cloudlocaties

Digitale vaardigheden

CINSAPP1

Activiteiten in de laatste drie maanden voor educatieve, professionele of privédoeleinden die gepaard gaan met het downloaden of installeren van software of apps

Digitale vaardigheden

CCONF1

Activiteiten in de laatste drie maanden voor educatieve, professionele of privédoeleinden die gepaard gaan met het veranderen van instellingen van software, apps of apparaten (zoals het aanpassen van de taal, kleuren, contrast, tekstgrootte, toolbars/menu)

Digitale vaardigheden

CWRD1

Softwaregerelateerde activiteiten in de laatste drie maanden voor educatieve, professionele of privédoeleinden waarbij gebruik wordt gemaakt van tekstverwerkingssoftware

Digitale vaardigheden

CPRES2

Softwaregerelateerde activiteiten in de laatste drie maanden voor educatieve, professionele of privédoeleinden die gepaard gaan met het aanmaken van bestanden (zoals document, afbeelding, video) waarin verschillende elementen zijn verwerkt zoals tekst, afbeelding, tabel, grafiek, animatie of geluid

Digitale vaardigheden

CXLS1

Softwaregerelateerde activiteiten in de laatste drie maanden voor educatieve, professionele of privédoeleinden waarbij gebruik wordt gemaakt van spreadsheetsoftware

Digitale vaardigheden

CXLSADV1

Softwaregerelateerde activiteiten in de laatste drie maanden voor educatieve, professionele of privédoeleinden waarbij gebruik wordt gemaakt van geavanceerde functies van spreadsheetsoftware (functies, formules, macro’s en andere ontwikkelfuncties) voor het organiseren, analyseren, structureren of wijzigen van gegevens

Digitale vaardigheden

CEPVA1

Softwaregerelateerde activiteiten in de laatste drie maanden voor educatieve, professionele of privédoeleinden die gepaard gaan met het bewerken van foto’s, video- of audiobestanden

Digitale vaardigheden

CPRG2

Softwaregerelateerde activiteiten in de laatste drie maanden voor educatieve, professionele of privédoeleinden die gepaard gaan met het schrijven van programmeercode

Digitale vaardigheden

UDI

Respondent heeft in de laatste drie maanden informatie of inhoud (zoals video’s, beelden) op internetnieuwssites of sociale media gezien, die hij als onwaar of dubieus beschouwt

Digitale vaardigheden

TIC

Respondent heeft in de laatste drie maanden de juistheid van de informatie of inhoud op internetnieuwssites of sociale media gecontroleerd

Digitale vaardigheden

TICCSFOI

Respondent heeft de juistheid van de informatie of inhoud op internet gecontroleerd door de bronnen te controleren of door andere informatie op het internet te zoeken (zoals andere nieuws-sites)

Digitale vaardigheden

TICIDIS

Respondent heeft de juistheid van de informatie of inhoud op internet gecontroleerd door discussies over de informatie op internet te volgen of eraan deel te nemen

Digitale vaardigheden

TICNIDIS

Respondent heeft de juistheid van de informatie of inhoud op internet gecontroleerd door de informatie offline te bespreken met andere personen of door gebruik te maken van bronnen die niet op internet staan

Digitale vaardigheden

TICXND

Respondent heeft de juistheid van de informatie of inhoud op internet niet gecontroleerd omdat hij al wist dat de informatie, inhoud of bron niet betrouwbaar was

Digitale vaardigheden

TICXSKL

Respondent heeft de juistheid van de informatie of inhoud op internet niet gecontroleerd bij gebrek aan vaardigheden of kennis om dat te doen

Digitale vaardigheden

TICXOTH

Respondent heeft de juistheid van de informatie of inhoud op internet niet gecontroleerd om andere redenen

Digitale vaardigheden

HM

(facultatief)

Berichten die de respondent de laatste drie maanden online heeft ontvangen en die door de respondent als vijandig of vernederend jegens groepen personen of personen worden beschouwd in video’s, blogs, vlogs, op sociale media of op nieuwssites (vermeldingen in een rubriek “Commentaar”/ “Opmerkingen” daaronder begrepen) (facultatief)

Digitale vaardigheden

HMPS (facultatief)

Groepen mensen of personen die op grond van politieke of sociale opvattingen worden aangevallen of het doelwit zijn van berichten die als vijandig of vernederend worden beschouwd (facultatief)

Digitale vaardigheden

HMSO (facultatief)

Groepen mensen of personen die op grond van seksuele gerichtheid en/of genderidentiteit (LGBTIQ+) worden aangevallen of het doelwit zijn van berichten die als vijandig of vernederend worden beschouwd (facultatief)

Digitale vaardigheden

HMSE (facultatief)

Groepen mensen of personen die op grond van geslacht worden aangevallen of het doelwit zijn van berichten die als vijandig of vernederend wegens geslacht (facultatief)

Digitale vaardigheden

HMRE (facultatief)

Groepen mensen of personen die op grond van ras of etnische afstamming worden aangevallen of het doelwit zijn van berichten die als vijandig of vernederend worden beschouwd (facultatief)

Digitale vaardigheden

HMRB (facultatief)

Groepen mensen of personen die op grond van godsdienst of levensovertuiging worden aangevallen of het doelwit zijn van berichten die als vijandig of beledigend worden beschouwd (facultatief)

Digitale vaardigheden

HMD (facultatief)

Groepen mensen of personen die op grond van een handicap worden aangevallen of het doelwit zijn van berichten die als vijandig of vernederend worden beschouwd (facultatief)

Digitale vaardigheden

HMA (facultatief)

Groepen mensen of personen die op grond van leeftijd worden aangevallen of het doelwit zijn van berichten die als vijandig of vernederend worden beschouwd (facultatief)

Digitale vaardigheden

HMOTH (facultatief)

Groepen mensen of personen die op grond van andere persoonlijke kenmerken worden aangevallen of het doelwit zijn van berichten die als vijandig of vernederend worden beschouwd (facultatief)

Veiligheid, privacy, vertrouwen

MAPS_RPS

Heeft het volgende gedaan om toegang tot eigen persoonsgegevens te beheren (zoals naam, geboortedatum, nummer van de identiteitskaart, contactgegevens, creditcardnummer, foto’s, geografische locatie) op internet in de laatste drie maanden: privacyverklaringen lezen alvorens persoonsgegevens te verstrekken

Veiligheid, privacy, vertrouwen

MAPS_RRGL

Heeft het volgende gedaan om toegang tot eigen persoonsgegevens te beheren (zoals naam, geboortedatum, nummer van de identiteitskaart, contactgegevens, creditcardnummer, foto’s, geografische locatie) op internet in de laatste drie maanden: de toegang tot de eigen geografische locatie beperken of weigeren

Veiligheid, privacy, vertrouwen

MAPS_LAP

Heeft het volgende gedaan om toegang tot eigen persoonsgegevens te beheren (zoals naam, geboortedatum, nummer van de identiteitskaart, contactgegevens, creditcardnummer, foto’s, geografische locatie) op internet in de laatste drie maanden: de toegang tot profiel of inhoud op sociale netwerksites of gedeelde online opslag beperken

Veiligheid, privacy, vertrouwen

MAPS_RAAD

Heeft het volgende gedaan om toegang tot eigen persoonsgegevens te beheren (zoals naam, geboortedatum, nummer van de identiteitskaart, contactgegevens, creditcardnummer, foto’s, geografische locatie) op internet in de laatste drie maanden: weigeren toestemming te verlenen voor het gebruik van persoonsgegevens voor reclamedoeleinden

Veiligheid, privacy, vertrouwen

MAPS_CWSC

Heeft het volgende gedaan om toegang tot eigen persoonsgegevens te beheren (zoals naam, geboortedatum, nummer van de identiteitskaart, contactgegevens, creditcardnummer, foto’s, geografische locatie) op internet in de laatste drie maanden: gecontroleerd of de website waar de respondent persoonsgegevens heeft verstrekt, veilig was (bv. https-sites, veiligheidslogo of -certificaat)

Veiligheid, privacy, vertrouwen

MAPS_APD

Heeft het volgende gedaan om toegang tot eigen persoonsgegevens te beheren (zoals naam, geboortedatum, nummer van de identiteitskaart, contactgegevens, creditcardnummer, foto’s, geografische locatie) op internet in de laatste drie maanden: aan websites of aan beheerders of aanbieders van zoekmachines verzoeken om toegang tot de gegevens over de respondent waarover zij beschikken om deze gegevens te actualiseren of te verwijderen

Veiligheid, privacy, vertrouwen

PCOOK1

Veranderen van de instellingen in de eigen internetbrowser om cookies op de apparaten van de respondent te voorkomen of te beperken

Veiligheid, privacy, vertrouwen

CCOOK (facultatief)

Bezorgdheid over het feit dat onlineactiviteiten worden geregistreerd om de respondent reclame op maat aan te bieden (facultatief)

Veiligheid, privacy, vertrouwen

USLCOOK

Gebruik van software waarmee de capaciteit om de activiteiten van de betrokkene op het internet te volgen wordt beperkt, op een of meer van de apparaten van de respondent

Veiligheid, privacy, vertrouwen

IUACRG

Een account hebben geopend of geregistreerd zijn met een gratis app of dienst (zoals abonnement/account voor e-mail, sociale media, webwinkels, apps voor het kopen van vervoerbewijzen, muziekstreaming, games)

Veiligheid, privacy, vertrouwen

IUACDL

Eigen account van een gratis app of dienst (zoals e-mail, sociale media, webwinkels, apps voor het kopen van vervoerbewijzen, muziekstreaming, games) hebben verwijderd (of afgesloten) of dit hebben geprobeerd, in de laatste drie maanden

Veiligheid, privacy, vertrouwen

IUACDLP

Problemen die zich in de laatste drie maanden hebben voorgedaan bij het verwijderen van een eigen account van een gratis app of dienst (zoals moeilijkheden om een manier te vinden om de rekening te verwijderen, onevenredig veel tijd daarvoor, technische problemen, onaanvaardbare voorwaarden voor het uit de handel nemen, onvermogen om te slagen)