Het aantal en de benamingen van de variabelen voor het domein “gebruik van informatie- en communicatietechnologie” voor het referentiejaar 2025 zijn opgenomen in de bijlage.
Gedelegeerde Verordening (EU) 2024/2515 van de Commissie van 9 juli 2024 tot aanvulling van Verordening (EU) 2019/1700 van het Europees Parlement en de Raad door vaststelling van het aantal en de benamingen van de variabelen voor het domein gebruik van informatie- en communicatietechnologie voor het referentiejaar 2025
Gedelegeerde Verordening (EU) 2024/2515 van de Commissie van 9 juli 2024 tot aanvulling van Verordening (EU) 2019/1700 van het Europees Parlement en de Raad door vaststelling van het aantal en de benamingen van de variabelen voor het domein gebruik van informatie- en communicatietechnologie voor het referentiejaar 2025
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EU) 2019/1700 van het Europees Parlement en de Raad van 10 oktober 2019 tot vaststelling van een gemeenschappelijk kader voor Europese statistieken betreffende personen en huishoudens, op basis van gegevens die op individueel niveau worden verzameld door middel van steekproeven, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 808/2004, (EG) nr. 452/2008 en (EG) nr. 1338/2008 van het Europees Parlement en de Raad, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1177/2003 van het Europees Parlement en de Raad en Verordening (EG) nr. 577/98 van de Raad(1), en met name artikel 6, lid 1,
Overwegende hetgeen volgt:
Om tegemoet te komen aan de behoeften aan statistieken voor de relevante gedetailleerde onderwerpen die zijn opgenomen in bijlage I bij Verordening (EU) 2019/1700, moeten voor het referentiejaar 2025 het aantal en de benamingen van de variabelen voor de gegevensreeks in het domein “gebruik van informatie- en communicatietechnologie” worden vastgesteld,
HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:
Artikel 1
Artikel 2
Deze verordening treedt in werking op de twintigste dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.
Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.
Gedaan te Brussel, 9 juli 2024.
Voor de Commissie
De voorzitter
Ursula von der Leyen
BIJLAGEAantal en benamingen van de variabelen voor het domein “gebruik van informatie- en communicatietechnologie” voor het referentiejaar 2025
Onderwerp |
Gedetailleerd onderwerp |
Identificatiecode van de variabele |
Naam van de variabele/ beschrijving van de variabele |
---|---|---|---|
01. Technische aspecten — 15 verplichte technische variabelen, 2 facultatieve technische variabelen |
Informatie over gegevensverzameling |
REFYEAR |
Enquêtejaar |
Informatie over gegevensverzameling |
INTDATE |
Referentiedatum — datum van eerste interview |
|
Informatie over gegevensverzameling |
STRATUM_ID |
Stratum |
|
Informatie over gegevensverzameling |
PSE |
Primaire steekproefeenheid |
|
Identificatie |
HH_ID |
Identificatiecode van het huishouden |
|
Identificatie |
IND_ID |
Persoonlijke identificatiecode |
|
Identificatie |
HH_REF_ID |
Identificatiecode van het huishouden waartoe de betrokkene behoort |
|
Gewicht |
HH_WGHT |
Gewicht van het huishouden |
|
Gewicht |
IND_WGHT |
Individueel gewicht |
|
Kenmerken van het interview |
TIJDSTIP |
Duur van het interview |
|
Kenmerken van het interview |
INT_TYPE |
Soort interview |
|
Lokalisatie |
LAND |
Land van verblijf |
|
Lokalisatie |
GEO_NUTS1 |
Regio van verblijf |
|
Lokalisatie |
GEO_NUTS2 (facultatief) |
Regio van verblijf (facultatief) |
|
Lokalisatie |
GEO_NUTS3 (facultatief) |
Regio van verblijf (facultatief) |
|
Lokalisatie |
DEG_URBA |
Urbanisatiegraad |
|
Lokalisatie |
GEO_DEV |
Geografische locatie |
|
02. Kenmerken van de persoon en het huishouden — 7 verzamelde variabelen 1 afgeleide variabele 8 facultatieve variabelen |
Demografie |
GESLACHT |
Geslacht |
Demografie |
YEARBIR |
Geboortejaar |
|
Demografie |
PASSBIR |
Verjaardag is voorbij |
|
Demografie |
LEEFTIJD |
Leeftijd, in volle jaren |
|
Staatsburgerschap en migratieachtergrond |
STAATSBURGERSCHAP |
Land van het belangrijkste staatsburgerschap |
|
Staatsburgerschap en migratieachtergrond |
CNTRYB |
Geboorteland |
|
Samenstelling van het huishouden |
HH_POP |
Grootte van het huishouden (aantal leden van het huishouden) |
|
Samenstelling van het huishouden |
HH_POP_16_24 (facultatief) |
Aantal leden van het huishouden in de leeftijd van 16 tot en met 24 jaar (facultatief) |
|
Samenstelling van het huishouden |
HH_POP_16_24S (facultatief) |
Aantal studenten in het huishouden in de leeftijd van 16 tot en met 24 jaar (facultatief) |
|
Samenstelling van het huishouden |
HH_POP_25_64 (facultatief) |
Aantal leden van het huishouden in de leeftijd van 25 tot en met 64 jaar (facultatief) |
|
Samenstelling van het huishouden |
HH_POP_65_74 (facultatief) |
Aantal leden van het huishouden in de leeftijd van 65 tot en met 74 jaar (facultatief) |
|
Samenstelling van het huishouden |
HH_POP_75_MAX (facultatief) |
Aantal leden van het huishouden in de leeftijd van 75 jaar of ouder (facultatief) |
|
Samenstelling van het huishouden |
HH_CHILD |
Aantal kinderen onder 16 jaar |
|
Samenstelling van het huishouden |
HH_CHILD_14_15 (facultatief) |
Aantal kinderen in de leeftijd van 14 tot en met 15 jaar (facultatief) |
|
Samenstelling van het huishouden |
HH_CHILD_5_13 (facultatief) |
Aantal kinderen in de leeftijd van 5 tot en met 13 jaar (facultatief) |
|
Samenstelling van het huishouden |
HH_CHILD_LE_4 (facultatief) |
Aantal kinderen in de leeftijd van 4 jaar of jonger (facultatief) |
|
03. Arbeidsmarktparticipatie — 5 verzamelde variabelen, 3 facultatieve variabelen |
Status hoofdactiviteit (eigen verklaring) |
MAINSTAT |
Status hoofdactiviteit (eigen verklaring) |
Elementaire kenmerken van de baan |
STAPRO |
Arbeidssituatie in voornaamste baan |
|
Elementaire kenmerken van de baan |
NACE1D (facultatief) |
Economische activiteit van de lokale eenheid in voornaamste baan (facultatief) |
|
Elementaire kenmerken van de baan |
ISCO2D |
Beroep in voornaamste baan |
|
Elementaire kenmerken van de baan |
OCC_ICT |
ICT-professional of niet-ICT-professional |
|
Elementaire kenmerken van de baan |
OCC_MAN |
Handarbeider of hoofdarbeider |
|
Elementaire kenmerken van de baan |
EMPST_WKT (facultatief) |
Voornaamste vol- of deeltijdbaan (eigen verklaring) (facultatief) |
|
Looptijd van het contract |
EMPST_CONTR (facultatief) |
Duur van voornaamste baan (facultatief) |
|
04. Opleidingsniveau en achtergrond — 1 verzamelde variabele, 1 afgeleide variabele |
Bereikt opleidingsniveau |
ISCEDD |
Bereikt opleidingsniveau (hoogste met succes voltooide onderwijsniveau) |
Bereikt opleidingsniveau |
ISCED |
Geaggregeerd bereikt opleidingsniveau |
|
05. Inkomen, consumptie en vermogenscomponenten, met inbegrip van schulden — 1 verzamelde variabele |
Totaal maandelijks inkomen van het huishouden |
HH_IQ5 |
Totaal gemiddeld netto huidig maandinkomen |
06. Deelname aan de informatiemaatschappij — 120 verzamelde variabelen 26 facultatieve variabelen 1 afgeleide variabele |
Toegang tot ICT |
IACC |
Toegang van het huishouden tot internet thuis (met welke apparatuur dan ook) |
Gebruik en gebruiksfrequentie van ICT |
IU |
Recentste internetgebruik, waar dan ook, met welke apparatuur dan ook |
|
Gebruik en gebruiksfrequentie van ICT |
IFUS |
Gemiddelde frequentie van internetgebruik in de laatste drie maanden |
|
Gebruik en gebruiksfrequentie van ICT |
IUG_DKPC |
Internetgebruik in de laatste drie maanden op een desktopcomputer |
|
Gebruik en gebruiksfrequentie van ICT |
IUG_LPC |
Internetgebruik in de laatste drie maanden op een laptop |
|
Gebruik en gebruiksfrequentie van ICT |
IUG_TPC |
Internetgebruik in de laatste drie maanden op een tablet |
|
Gebruik en gebruiksfrequentie van ICT |
IUG_MP |
Internetgebruik in de laatste drie maanden op een mobiele telefoon of smartphone |
|
Gebruik en gebruiksfrequentie van ICT |
IUG_OTH1 |
Internetgebruik in de laatste drie maanden op andere hulpmiddelen (zoals slimme tv, slimme luidsprekers, spelconsole, e-reader, smartwatch) |
|
Internetactiviteiten |
IUEM |
Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden voor het versturen en ontvangen van e-mails |
|
Internetactiviteiten |
IUPH1 |
Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden voor oproepen (ook video-oproepen) via internet |
|
Internetactiviteiten |
IUSNET |
Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden om deel te nemen aan sociale media (gebruikersprofiel aanmaken, berichten of andere bijdragen plaatsen) |
|
Internetactiviteiten |
IUCHAT1 |
Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden voor het gebruik van Instant Messaging (berichten uitwisselen) |
|
Internetactiviteiten |
IUNW1 |
Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden om onlinenieuwssites, -kranten of -tijdschriften te lezen |
|
Internetactiviteiten |
IHIF |
Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden om gezondheidsinformatie te zoeken (bv. over letsel, ziekte, voeding, verbetering van de gezondheid) |
|
Internetactiviteiten |
IHIFPH |
Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden voor het zoeken van informatie over fysieke gezondheid (zoals over griepverschijnselen, hoge bloeddruk, pijnmedicatie, operaties, voeding, gezondheidsbevorderende maatregelen) |
|
Internetactiviteiten |
IHIFMH |
Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden voor het zoeken van informatie over mentale gezondheid (zoals burn-out, depressie, angsten, eetstoornissen, stressvermindering) |
|
Internetactiviteiten |
IUIF |
Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden om informatie over goederen of diensten te zoeken |
|
Internetactiviteiten |
IUIFSP |
Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden voor het vinden van informatie over de veiligheid van producten (informatie over de daarmee verband houdende risico’s of gezondheidsrisico’s, de samenstelling, instructies voor veilig gebruik, contactgegevens om veiligheidskwesties te melden) |
|
Internetactiviteiten |
IUPOL2 |
Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden om meningen te uiten over maatschappelijke of politieke vraagstukken op websites of in sociale media |
|
Internetactiviteiten |
IUVOTE |
Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden om deel te nemen aan onlineraadplegingen of te stemmen over maatschappelijke of politieke vraagstukken (bv. stadsplanning, ondertekening van een petitie) |
|
Internetactiviteiten |
IUJOB |
Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden om werk te zoeken of te solliciteren |
|
Internetactiviteiten |
IUSELL |
Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden om goederen of diensten te verkopen via een website of app |
|
Internetactiviteiten |
IUBK |
Internetgebruik voor privédoeleinden in de laatste drie maanden voor internetbankieren (met inbegrip van mobiel bankieren) |
|
Internetactiviteiten |
IUAI |
Internetgebruik van generatieve AI-instrumenten in de laatste drie maanden voor het creëren van inhoud zoals tekst, beeld, programmeercodes of video’s |
|
Internetactiviteiten |
IUAIPR |
Internetgebruik van generatieve AI-instrumenten in de laatste drie maanden voor privédoeleinden |
|
Internetactiviteiten |
IUAIWP |
Internetgebruik van generatieve AI-instrumenten in de laatste drie maanden voor professionele (werk)doeleinden |
|
Internetactiviteiten |
IUAIFE |
Internetgebruik van generatieve AI-instrumenten in de laatste drie maanden voor formeel onderwijs (bv. school of universiteit) |
|
Internetactiviteiten |
IUAIR |
Voornaamste reden om geen generatieve AI-instrumenten te gebruiken in de laatste drie maanden |
|
Internetactiviteiten |
IUOLC |
Internetgebruik voor onderwijs-, werk- of privédoeleinden in de laatste drie maanden ten behoeve van leeractiviteiten, door het volgen van een onlinecursus |
|
Internetactiviteiten |
IUOLM |
Internetgebruik voor onderwijs-, werk- of privédoeleinden in de laatste drie maanden ten behoeve van leeractiviteiten in de vorm van gebruik van ander online materiaal dan een complete cursus (bv. videogidsen, webinars, elektronische tekstboeken, leerapps of platforms) |
|
Internetactiviteiten |
IUOCIS1 |
Internetgebruik voor onderwijs-, werk- of privédoeleinden in de laatste drie maanden ten behoeve van leeractiviteiten, door met lesgevers of lerenden te communiceren met gebruikmaking van onlinetools met audio of video |
|
Interactie met overheden |
IGOVIP |
Activiteiten via een website of app van overheidsinstanties of openbare diensten voor privédoeleinden in de laatste twaalf maanden, waarbij respondent toegang heeft tot door overheidsinstanties of overheidsdiensten opgeslagen informatie over zichzelf (zoals informatie over [nationale voorbeelden]) |
|
Interactie met overheden |
IGOVIDB |
Activiteiten via een website of app van overheidsinstanties of openbare diensten voor privédoeleinden in de laatste twaalf maanden, waarbij respondent toegang heeft tot informatie uit openbare databanken of registers (zoals informatie over de beschikbaarheid van boeken in openbare bibliotheken, kadastrale registers, ondernemingsregisters) |
|
Interactie met overheden |
IGOV12IF |
Activiteiten via een website of app van overheidsinstanties of openbare diensten voor privédoeleinden in de laatste twaalf maanden, bestaande uit het verkrijgen door respondent van informatie (bv. over diensten, uitkeringen, rechten, wetten, openingstijden) |
|
Interactie met overheden |
IGOVIX |
Respondent heeft in de laatste twaalf maanden geen persoonlijke dossiers of databanken geraadpleegd, noch informatie verkregen via een website of app van overheidsinstanties of openbare diensten voor privédoeleinden |
|
Interactie met overheden |
IGOV12FM |
Het downloaden/drukken van officiële formulieren door respondent van een website of app van overheidsinstanties of openbare diensten voor privédoeleinden in de laatste twaalf maanden |
|
Interactie met overheden |
IGOVAPR |
Een afspraak of reservering door respondent via een website of app bij overheidsinstanties of overheidsdiensten (zoals reservering van een boek in een openbare bibliotheek, afspraak met een overheidsfunctionaris of een overheidsdienst voor gezondheidszorg) voor privédoeleinden in de laatste twaalf maanden |
|
Interactie met overheden |
IGOVPOST (facultatief) |
Ontvangst door respondent van officiële mededelingen of documenten die door overheidsinstanties via de rekening van respondent zijn verzonden op een website of een app [naam van de dienst, indien van toepassing in het land] van overheidsinstanties of -diensten (zoals kennisgevingen van boeten of facturen, brieven; betekening of kennisgeving van gerechtelijke dagvaardingen, gerechtelijke stukken [nationale voorbeelden]) voor privédoeleinden in de laatste twaalf maanden. Het gebruik van op e-mail of sms gebaseerde informatieberichten of kennisgevingen dat een document beschikbaar is, moet worden uitgesloten (facultatief) |
|
Interactie met overheden |
IGOVTAX2 |
Eigen belastingaangifte van respondent ingevuld, bewerkt, herzien of goedgekeurd via een website of app voor privédoeleinden in de laatste twaalf maanden |
|
Interactie met overheden |
IGOVODC |
Activiteiten via een website of app van overheidsinstanties of openbare diensten voor privédoeleinden in de laatste twaalf maanden, bestaande uit het opvragen door respondent van officiële documenten of getuigschriften (zoals afstuderen, geboorte, huwelijk, echtscheiding, overlijden, verblijfsdocumenten, bewijs van goed gedrag of strafblad [nationale voorbeelden]) |
|
Interactie met overheden |
IGOVBE |
Activiteiten via een website of app van overheidsinstanties of openbare diensten voor privédoeleinden in de laatste twaalf maanden, bestaande uit het aanvragen door de respondent van uitkeringen of rechten (zoals pensioen, werkloosheidsuitkering, kinderbijslag, inschrijving op school of universiteit [nationale voorbeelden]) |
|
Interactie met overheden |
IGOVRCC |
Activiteiten via een website of app van overheidsinstanties of openbare diensten voor privédoeleinden in de laatste twaalf maanden, bestaande uit het indienen door de respondent van andere verzoeken, vorderingen of klachten (zoals het melden van diefstal bij de politie, het indienen van een juridische klacht, het aanvragen van rechtsbijstand, het instellen van een burgerlijke vorderingsprocedure voor een rechtbank, [nationale voorbeelden]) |
|
Interactie met overheden |
IRGOVNN |
Redenen om in de afgelopen twaalf maanden geen officiële documenten op te vragen of geen aanvragen in te dienen via een website of app van overheidsinstanties of overheidsdiensten — respondent hoefde geen documenten op te vragen of vorderingen in te dienen |
|
Interactie met overheden |
IRGOVLS |
Redenen om in de laatste twaalf maanden geen officiële documenten op te vragen of geen aanvragen in te dienen via een website of app van overheidsinstanties of overheidsdiensten — gebrek aan vaardigheden of kennis (respondent wist bijvoorbeeld niet hoe de website of app moest worden gebruikt of het was te moeilijk te gebruiken) |
|
Interactie met overheden |
IRGOVSEC |
Redenen om in de laatste twaalf maanden geen officiële documenten op te vragen of geen aanvragen in te dienen via een website of app van overheidsinstanties of overheidsdiensten — bezorgdheid over de beveiliging van persoonsgegevens of onwil om online te betalen (fraude met kredietkaarten) |
|
Interactie met overheden |
IRGOVEID (facultatief) |
Redenen om in de laatste twaalf maanden geen officiële documenten op te vragen of geen aanvragen in te dienen via een website of app van overheidsinstanties of overheidsdiensten — gebrek aan elektronische handtekening, geactiveerde elektronische identificatie (eID) of enig ander instrument voor het gebruik van de eID (vereist voor het gebruik van de diensten) [nationale voorbeelden] (facultatief) |
|
Interactie met overheden |
IRGOVOP |
Redenen om in de laatste twaalf maanden geen officiële documenten op te vragen of geen aanvragen in te dienen via een website of app van overheidsinstanties of overheidsdiensten — een andere persoon heeft dit namens respondent gedaan (bv. consultant, adviseur, familielid) |
|
Interactie met overheden |
IRGOVNAP (facultatief) |
Redenen om in de laatste twaalf maanden geen officiële documenten op te vragen of geen aanvragen in te dienen via een website of app van overheidsinstanties of overheidsdiensten — dergelijke internetdienst niet beschikbaar (facultatief) |
|
Interactie met overheden |
IRGOVOTH |
Redenen om in de laatste twaalf maanden geen officiële documenten op te vragen of geen aanvragen in te dienen via een website of app van overheidsinstanties of overheidsdiensten — andere reden |
|
Interactie met overheden |
IGOVANYS |
Respondent heeft contact gehad met overheden |
|
Interactie met overheden |
IEID |
Het gebruik door de respondent van zijn/haar elektronische identificatie(s) (eID) [nationale lijst van alle landspecifieke eID’s die officieel zijn erkend door overheidsinstanties of openbare diensten en die in het kader van de eIDAS-verordening(1) een betrouwbaarheidsniveau “hoog” of “substantieel” bieden] om toegang te krijgen tot onlinediensten voor privédoeleinden in de laatste twaalf maanden |
|
Interactie met overheden |
IEIDOC |
Soort diensten waarvoor de respondent in de laatste twaalf maanden gebruik heeft gemaakt van eID (s) [nationale lijst van alle landspecifieke eID’s die officieel zijn erkend door overheidsinstanties of openbare diensten en die in het kader van de eIDAS-verordening een betrouwbaarheidsniveau “hoog” of “substantieel” bieden] diensten verleend door overheidsinstanties of openbare diensten van het land van verblijf van de respondent (zoals het indienen van de belastingaangifte van de respondent, het aanvragen van sociale uitkeringen, het aanvragen van officiële certificaten, het raadplegen van de medische dossiers van de respondent [nationale voorbeelden]) |
|
Interactie met overheden |
IEIDEC |
Soort diensten waarvoor de respondent in de laatste twaalf maanden gebruik heeft gemaakt van eID (s) [nationale lijst van alle landspecifieke eID’s die officieel zijn erkend door overheidsinstanties of openbare diensten en die in het kader van de eIDAS-verordening een betrouwbaarheidsniveau “hoog” of “substantieel” bieden] diensten verleend door overheidsinstanties of openbare diensten van andere Europese landen (zoals het indienen van een belastingaangifte van de respondent, het aanvragen van officiële documenten of certificaten [nationale voorbeelden]) (indien van toepassing in het land) |
|
Interactie met overheden |
IEIDBS |
Soort diensten waarvoor de respondent in de laatste twaalf maanden gebruik heeft gemaakt van eID (s) [nationale lijst van alle landspecifieke eID’s die officieel zijn erkend door overheidsinstanties of openbare diensten en die in het kader van de eIDAS-verordening een betrouwbaarheidsniveau “hoog” of “substantieel” bieden] diensten verleend door het bedrijfsleven (zoals toegang tot bankdiensten, inlogdiensten voor vervoersdiensten, identificatie via eID, bijvoorbeeld op een digitale marktplaats [nationale voorbeelden]) (indien van toepassing in het land) |
|
Interactie met overheden |
IREIDNA |
Redenen om in de laatste twaalf maanden geen eID (s) te gebruiken die officieel zijn erkend door overheidsinstanties of openbare diensten en die in het kader van de eIDAS-verordening een betrouwbaarheidsniveau “hoog” of “substantieel” bieden — respondent was niet op de hoogte van het bestaan van eID |
|
Interactie met overheden |
IREIDNO |
Redenen om in de laatste twaalf maanden geen eID (s) te gebruiken die officieel zijn erkend door overheidsinstanties of openbare diensten en die in het kader van de eIDAS-verordening een betrouwbaarheidsniveau “hoog” of “substantieel” bieden — respondent heeft geen eID |
|
Interactie met overheden |
IREIDNN |
Redenen om in de laatste twaalf maanden geen eID (s) te gebruiken die officieel zijn erkend door overheidsinstanties of openbare diensten en die in het kader van de eIDAS-verordening een betrouwbaarheidsniveau “hoog” of “substantieel” bieden — respondent hoefde geen toegang te krijgen tot onlinediensten waarvoor eID vereist is |
|
Interactie met overheden |
IREIDSEC |
Redenen om in de laatste twaalf maanden geen eID (s) te gebruiken die officieel zijn erkend door overheidsinstanties of openbare diensten en die in het kader van de eIDAS-verordening een betrouwbaarheidsniveau “hoog” of “substantieel” bieden — respondent voelt zich onveilig om deze te gebruiken (bezorgdheid over ICT-beveiliging, bescherming van persoonsgegevens) |
|
Interactie met overheden |
IREIDTEC |
Redenen om in de laatste twaalf maanden geen eID (s) te gebruiken die officieel zijn erkend door overheidsinstanties of openbare diensten en die in het kader van de eIDAS-verordening een betrouwbaarheidsniveau “hoog” of “substantieel” bieden — gebruiksvriendelijkheid/technische problemen (zoals te moeilijk of niet gebruikersvriendelijk, gebrek aan geschikte kaartlezer, software-incompatibiliteit, werd niet aanvaard voor de diensten waartoe de respondent toegang nodig had) |
|
Interactie met overheden |
IREIDDEV |
Redenen om in de laatste twaalf maanden geen eID (s) te gebruiken die officieel zijn erkend door overheidsinstanties of openbare diensten en die in het kader van de eIDAS-verordening een betrouwbaarheidsniveau “hoog” of “substantieel” bieden — respondent kon de eID niet gebruiken om toegang te krijgen tot de dienst via een smartphone of tablet |
|
Interactie met overheden |
IREIDOTH |
Redenen om in de laatste twaalf maanden geen eID (s) te gebruiken die officieel zijn erkend door overheidsinstanties of openbare diensten en die in het kader van de eIDAS-verordening een betrouwbaarheidsniveau “hoog” of “substantieel” bieden — andere redenen |
|
Elektronische handel (e-commerce) |
IBUY |
Laatste aankoop of bestelling van goederen of diensten via internet voor privédoeleinden |
|
Elektronische handel (e-commerce) |
BPHG |
Internetgebruik voor het kopen van fysieke goederen (zoals kleding, boeken, leveringen van restaurants, cosmetica, meubelen of elektronica) van bedrijven of particulieren (met inbegrip van gebruikte goederen) via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden |
|
Elektronische handel (e-commerce) |
BSIMC |
Internetgebruik voor het kopen van abonnementen op internet of mobiele telefoonverbindingen via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden |
|
Elektronische handel (e-commerce) |
BSUTIL |
Internetgebruik voor de aankoop van abonnementen op elektriciteit, water of verwarming, afvalverwijdering of soortgelijke diensten via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden |
|
Elektronische handel (e-commerce) |
BTPS_E |
Internetgebruik voor het kopen van vervoersdiensten van ondernemingen zoals een vervoersbewijs voor een bus, een vliegtuig of een trein of een taxirit via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden |
|
Elektronische handel (e-commerce) |
BRA_E |
Internetgebruik voor het huren van accommodatie van bedrijven zoals hotels of reisbureaus via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden |
|
Elektronische handel (e-commerce) |
BTICK2 |
Internetgebruik voor het kopen van toegangsbewijzen voor evenementen (zoals concerten, bioscoop, sportevenementen, beurzen) via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden |
|
Elektronische handel (e-commerce) |
BBOOK2 |
Internetgebruik voor het kopen van boeken of audioboeken om te downloaden, met inbegrip van updates, via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden |
|
Elektronische handel (e-commerce) |
BSOFT2 |
Internetgebruik voor het kopen van software om te downloaden, met inbegrip van updates, via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden |
|
Elektronische handel (e-commerce) |
BGAMES2 |
Internetgebruik voor het kopen van games om te downloaden, met inbegrip van updates of virtuele in-game-items, via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden |
|
Elektronische handel (e-commerce) |
BMUSS2 |
Internetgebruik voor abonnementen tegen betaling (zowel bestaande als nieuwe abonnementen) op een muziekstreamingdienst voor privégebruik in de laatste drie maanden |
|
Elektronische handel (e-commerce) |
BFLMS2 |
Internetgebruik voor abonnementen tegen betaling (zowel bestaande als nieuwe abonnementen) op films, series of sportstreamingdiensten voor privégebruik in de laatste drie maanden |
|
Elektronische handel (e-commerce) |
BBOOKNLS2 |
Internetgebruik voor abonnementen tegen betaling (zowel bestaande als nieuwe abonnementen) op online nieuwssites, onlinekranten (e-papers) of onlinetijdschriften via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden |
|
Elektronische handel (e-commerce) |
BGAMSS |
Internetgebruik voor abonnementen tegen betaling (zowel bestaande als nieuwe abonnementen) op gamingstreamingdiensten voor privédoeleinden in de laatste drie maanden |
|
Elektronische handel (e-commerce) |
BHLFTS2 |
Internetgebruik voor abonnementen tegen betaling (zowel bestaande als nieuwe abonnementen) op apps in verband met gezondheid of fitness voor privégebruik in de laatste drie maanden |
|
Elektronische handel (e-commerce) |
BAPP2 |
Internetgebruik voor abonnementen tegen betaling (zowel bestaande als nieuwe abonnementen) op andere apps (zoals apps voor het leren van talen, reizen, weer) voor privégebruik in de laatste drie maanden |
|
Elektronische handel (e-commerce) |
BCEPG |
Internetgebruik voor het kopen van fysieke goederen van een particulier via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden [nationale voorbeelden] |
|
Elektronische handel (e-commerce) |
BTPS_PP |
Internetgebruik voor het kopen van vervoersdiensten van een particulier via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden [nationale voorbeelden] |
|
Elektronische handel (e-commerce) |
BRA_PP |
Internetgebruik voor het kopen van accommodatiediensten van een particulier via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden [nationale voorbeelden] |
|
Elektronische handel (e-commerce) |
BHHS_PP |
Internetgebruik voor het kopen van huishoudelijke diensten zoals schoonmaken, babysitten, reparaties en tuinieren, van een particulier via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden [nationale voorbeelden] |
|
Elektronische handel (e-commerce) |
BOTS (facultatief) |
Internetgebruik voor het kopen van enige andere dienst (met uitzondering van financiële diensten en verzekeringsdiensten) via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden (facultatief) |
|
Elektronische handel (e-commerce) |
BF |
Aantal goederen of diensten via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden |
|
Elektronische handel (e-commerce) |
BPSH |
Veiligheids- of gezondheidsproblemen (zoals de constructie, het materiaal of software van het product heeft tot een ongeluk, schade of een gezondheidsprobleem geleid) die de laatste drie maanden door eerder online gekochte producten zijn veroorzaakt |
|
Elektronische handel (e-commerce) |
BFIN_IN1 |
Internetgebruik voor het afsluiten van verzekeringspolissen, met inbegrip van reisverzekeringen, ook in de vorm van een pakket samen met bijvoorbeeld een vliegticket, via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden |
|
Elektronische handel (e-commerce) |
BFIN_CR1 |
Internetgebruik voor het afsluiten van een lening of hypotheek of het aanvragen van krediet bij banken of andere financiële dienstverleners via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden |
|
Elektronische handel (e-commerce) |
BFIN_SH1 |
Internetgebruik voor het kopen of verkopen van aandelen, obligaties, deelnemingen in fondsen of andere financiële activa via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden |
|
Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik |
BTFW1 |
Problemen ondervonden met e-handel: website moeilijk te gebruiken of werkte onbevredigend (was bijvoorbeeld te ingewikkeld, verwarrend, functioneerde technisch slecht) bij het online kopen via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden |
|
Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik |
BDGL1 |
Problemen ondervonden met e-handel: problemen bij het vinden van informatie over garanties of andere wettelijke rechten bij het online kopen via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden |
|
Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik |
BSPD1 |
Problemen ondervonden met e-handel: minder snelle levering dan opgegeven bij het online kopen via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden |
|
Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik |
BCPR1 |
Problemen ondervonden met e-handel: uiteindelijke kosten hoger dan aangegeven (zoals onverwachte transactiekosten of ongerechtvaardigde garantiepremies) bij het online kopen via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden |
|
Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik |
BWDN1 |
Problemen ondervonden met e-handel: verkeerde of beschadigde goederen of diensten geleverd bij het online kopen via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden |
|
Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik |
BFRA1 |
Problemen ondervonden met e-handel: problemen met fraude (zoals helemaal geen goederen of diensten ontvangen, misbruik van creditcardgegevens) bij het online kopen via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden |
|
Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik |
BCR1 |
Problemen ondervonden met e-handel: klachtenprocedure en mogelijkheden voor verhaal waren problematisch of na de klacht werd geen bevredigend antwoord ontvangen bij het online kopen via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden |
|
Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik |
BDNS1 |
Problemen ondervonden met e-handel: buitenlandse handelaar verkocht niet naar het eigen land van de respondent bij het online kopen via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden |
|
Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik |
BOTH2 |
Problemen ondervonden met e-handel: andere problemen bij het online kopen via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden |
|
Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik |
BARR2X |
Geen problemen bij het online kopen via een website of app voor privédoeleinden in de laatste drie maanden |
|
Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik |
IUPSX (facultatief) |
Oplossen van bij internetgebruik in de laatste drie maanden ondervonden problemen — respondent ondervond geen problemen (facultatief) |
|
Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik |
IUPSSE (facultatief) |
Oplossen van bij internetgebruik in de laatste drie maanden ondervonden problemen — respondent heeft iemand om hulp gevraagd (facultatief) |
|
Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik |
IUPSFIX (facultatief) |
Oplossen van bij internetgebruik in de laatste drie maanden ondervonden problemen — respondent loste problemen zelf op of probeerde deze zelf op te lossen (facultatief) |
|
Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik |
IUPSNO (facultatief) |
Oplossen van bij internetgebruik in de laatste drie maanden ondervonden problemen — respondent ondernam geen poging om het probleem op te lossen (facultatief) |
|
Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik |
IUPSOTH (facultatief) |
Oplossen van bij internetgebruik in de laatste drie maanden ondervonden problemen — anders dan hulp van iemand anders om het probleem op te lossen, of zelf het probleem op te lossen of proberen op te lossen, of geen poging te ondernemen om het probleem op te lossen (facultatief) |
|
Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik |
IUNUN (facultatief) |
Redenen om het internet niet te gebruiken in de laatste drie maanden — respondent had hiertoe geen noodzaak (omdat het internet niet nuttig, niet interessant etc. was) (facultatief) |
|
Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik |
IUNUTD (facultatief) |
Redenen om het internet niet te gebruiken in de laatste drie maanden — respondent achtte het internetgebruik te moeilijk (facultatief) |
|
Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik |
IUNUCH (facultatief) |
Redenen om het internet niet te gebruiken in de laatste drie maanden — respondent had te maken met fysieke of mentale uitdagingen om het internet te gebruiken (met inbegrip van fysieke handicap, visuele beperking, dementie, bijzondere behoeften, of aan andere vorm van handicap) (facultatief) |
|
Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik |
IUNUSP (facultatief) |
Redenen om het internet niet te gebruiken in de laatste drie maanden — respondent had zorgen over de veiligheid of privacy, angst om online te worden opgelicht of gepest (facultatief) |
|
Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik |
IUNUCO (facultatief) |
Redenen om het internet niet te gebruiken in de laatste drie maanden — respondent achtte de kosten van de internetverbinding of uitrusting te hoog (facultatief) |
|
Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik |
IUNUNO (facultatief) |
Redenen om het internet niet te gebruiken in de laatste drie maanden — respondent is tegen het internet in het algemeen, vertrouwt de informatie op het internet niet (facultatief) |
|
Belemmeringen voor en problemen bij het gebruik |
IUNUOTH (facultatief) |
Redenen om het internet niet te gebruiken in de laatste drie maanden — andere redenen dan geen noodzaak, te moeilijk, fysieke of mentale uitdagingen, zorgen over veiligheid, privacy, angst om online te worden opgelicht of gepest, te hoge kosten, geen vertrouwen in informatie op het internet of tegen het internet zijn (facultatief) |
|
Digitale vaardigheden |
CXFER1 |
Activiteiten in de laatste drie maanden voor educatieve, professionele of privédoeleinden die gepaard gaan met het kopiëren of overbrengen van bestanden (zoals documenten, gegevens, beelden, video) tussen mappen, apparaten (bijvoorbeeld via e-mail, instant messaging, USB, kabel) of in cloudlocaties |
|
Digitale vaardigheden |
CINSAPP1 |
Activiteiten in de laatste drie maanden voor educatieve, professionele of privédoeleinden die gepaard gaan met het downloaden of installeren van software of apps |
|
Digitale vaardigheden |
CCONF1 |
Activiteiten in de laatste drie maanden voor educatieve, professionele of privédoeleinden die gepaard gaan met het veranderen van instellingen van software, apps of apparaten (zoals het aanpassen van de taal, kleuren, contrast, tekstgrootte, toolbars/menu) |
|
Digitale vaardigheden |
CWRD1 |
Softwaregerelateerde activiteiten in de laatste drie maanden voor educatieve, professionele of privédoeleinden waarbij gebruik wordt gemaakt van tekstverwerkingssoftware |
|
Digitale vaardigheden |
CPRES2 |
Softwaregerelateerde activiteiten in de laatste drie maanden voor educatieve, professionele of privédoeleinden die gepaard gaan met het aanmaken van bestanden (zoals document, afbeelding, video) waarin verschillende elementen zijn verwerkt zoals tekst, afbeelding, tabel, grafiek, animatie of geluid |
|
Digitale vaardigheden |
CXLS1 |
Softwaregerelateerde activiteiten in de laatste drie maanden voor educatieve, professionele of privédoeleinden waarbij gebruik wordt gemaakt van spreadsheetsoftware |
|
Digitale vaardigheden |
CXLSADV1 |
Softwaregerelateerde activiteiten in de laatste drie maanden voor educatieve, professionele of privédoeleinden waarbij gebruik wordt gemaakt van geavanceerde functies van spreadsheetsoftware (functies, formules, macro’s en andere ontwikkelfuncties) voor het organiseren, analyseren, structureren of wijzigen van gegevens |
|
Digitale vaardigheden |
CEPVA1 |
Softwaregerelateerde activiteiten in de laatste drie maanden voor educatieve, professionele of privédoeleinden die gepaard gaan met het bewerken van foto’s, video- of audiobestanden |
|
Digitale vaardigheden |
CPRG2 |
Softwaregerelateerde activiteiten in de laatste drie maanden voor educatieve, professionele of privédoeleinden die gepaard gaan met het schrijven van programmeercode |
|
Digitale vaardigheden |
UDI |
Respondent heeft in de laatste drie maanden informatie of inhoud (zoals video’s, beelden) op internetnieuwssites of sociale media gezien, die hij als onwaar of dubieus beschouwt |
|
Digitale vaardigheden |
TIC |
Respondent heeft in de laatste drie maanden de juistheid van de informatie of inhoud op internetnieuwssites of sociale media gecontroleerd |
|
Digitale vaardigheden |
TICCSFOI |
Respondent heeft de juistheid van de informatie of inhoud op internet gecontroleerd door de bronnen te controleren of door andere informatie op het internet te zoeken (zoals andere nieuws-sites) |
|
Digitale vaardigheden |
TICIDIS |
Respondent heeft de juistheid van de informatie of inhoud op internet gecontroleerd door discussies over de informatie op internet te volgen of eraan deel te nemen |
|
Digitale vaardigheden |
TICNIDIS |
Respondent heeft de juistheid van de informatie of inhoud op internet gecontroleerd door de informatie offline te bespreken met andere personen of door gebruik te maken van bronnen die niet op internet staan |
|
Digitale vaardigheden |
TICXND |
Respondent heeft de juistheid van de informatie of inhoud op internet niet gecontroleerd omdat hij al wist dat de informatie, inhoud of bron niet betrouwbaar was |
|
Digitale vaardigheden |
TICXSKL |
Respondent heeft de juistheid van de informatie of inhoud op internet niet gecontroleerd bij gebrek aan vaardigheden of kennis om dat te doen |
|
Digitale vaardigheden |
TICXOTH |
Respondent heeft de juistheid van de informatie of inhoud op internet niet gecontroleerd om andere redenen |
|
Digitale vaardigheden |
HM (facultatief) |
Berichten die de respondent de laatste drie maanden online heeft ontvangen en die door de respondent als vijandig of vernederend jegens groepen personen of personen worden beschouwd in video’s, blogs, vlogs, op sociale media of op nieuwssites (vermeldingen in een rubriek “Commentaar”/ “Opmerkingen” daaronder begrepen) (facultatief) |
|
Digitale vaardigheden |
HMPS (facultatief) |
Groepen mensen of personen die op grond van politieke of sociale opvattingen worden aangevallen of het doelwit zijn van berichten die als vijandig of vernederend worden beschouwd (facultatief) |
|
Digitale vaardigheden |
HMSO (facultatief) |
Groepen mensen of personen die op grond van seksuele gerichtheid en/of genderidentiteit (LGBTIQ+) worden aangevallen of het doelwit zijn van berichten die als vijandig of vernederend worden beschouwd (facultatief) |
|
Digitale vaardigheden |
HMSE (facultatief) |
Groepen mensen of personen die op grond van geslacht worden aangevallen of het doelwit zijn van berichten die als vijandig of vernederend wegens geslacht (facultatief) |
|
Digitale vaardigheden |
HMRE (facultatief) |
Groepen mensen of personen die op grond van ras of etnische afstamming worden aangevallen of het doelwit zijn van berichten die als vijandig of vernederend worden beschouwd (facultatief) |
|
Digitale vaardigheden |
HMRB (facultatief) |
Groepen mensen of personen die op grond van godsdienst of levensovertuiging worden aangevallen of het doelwit zijn van berichten die als vijandig of beledigend worden beschouwd (facultatief) |
|
Digitale vaardigheden |
HMD (facultatief) |
Groepen mensen of personen die op grond van een handicap worden aangevallen of het doelwit zijn van berichten die als vijandig of vernederend worden beschouwd (facultatief) |
|
Digitale vaardigheden |
HMA (facultatief) |
Groepen mensen of personen die op grond van leeftijd worden aangevallen of het doelwit zijn van berichten die als vijandig of vernederend worden beschouwd (facultatief) |
|
Digitale vaardigheden |
HMOTH (facultatief) |
Groepen mensen of personen die op grond van andere persoonlijke kenmerken worden aangevallen of het doelwit zijn van berichten die als vijandig of vernederend worden beschouwd (facultatief) |
|
Veiligheid, privacy, vertrouwen |
MAPS_RPS |
Heeft het volgende gedaan om toegang tot eigen persoonsgegevens te beheren (zoals naam, geboortedatum, nummer van de identiteitskaart, contactgegevens, creditcardnummer, foto’s, geografische locatie) op internet in de laatste drie maanden: privacyverklaringen lezen alvorens persoonsgegevens te verstrekken |
|
Veiligheid, privacy, vertrouwen |
MAPS_RRGL |
Heeft het volgende gedaan om toegang tot eigen persoonsgegevens te beheren (zoals naam, geboortedatum, nummer van de identiteitskaart, contactgegevens, creditcardnummer, foto’s, geografische locatie) op internet in de laatste drie maanden: de toegang tot de eigen geografische locatie beperken of weigeren |
|
Veiligheid, privacy, vertrouwen |
MAPS_LAP |
Heeft het volgende gedaan om toegang tot eigen persoonsgegevens te beheren (zoals naam, geboortedatum, nummer van de identiteitskaart, contactgegevens, creditcardnummer, foto’s, geografische locatie) op internet in de laatste drie maanden: de toegang tot profiel of inhoud op sociale netwerksites of gedeelde online opslag beperken |
|
Veiligheid, privacy, vertrouwen |
MAPS_RAAD |
Heeft het volgende gedaan om toegang tot eigen persoonsgegevens te beheren (zoals naam, geboortedatum, nummer van de identiteitskaart, contactgegevens, creditcardnummer, foto’s, geografische locatie) op internet in de laatste drie maanden: weigeren toestemming te verlenen voor het gebruik van persoonsgegevens voor reclamedoeleinden |
|
Veiligheid, privacy, vertrouwen |
MAPS_CWSC |
Heeft het volgende gedaan om toegang tot eigen persoonsgegevens te beheren (zoals naam, geboortedatum, nummer van de identiteitskaart, contactgegevens, creditcardnummer, foto’s, geografische locatie) op internet in de laatste drie maanden: gecontroleerd of de website waar de respondent persoonsgegevens heeft verstrekt, veilig was (bv. https-sites, veiligheidslogo of -certificaat) |
|
Veiligheid, privacy, vertrouwen |
MAPS_APD |
Heeft het volgende gedaan om toegang tot eigen persoonsgegevens te beheren (zoals naam, geboortedatum, nummer van de identiteitskaart, contactgegevens, creditcardnummer, foto’s, geografische locatie) op internet in de laatste drie maanden: aan websites of aan beheerders of aanbieders van zoekmachines verzoeken om toegang tot de gegevens over de respondent waarover zij beschikken om deze gegevens te actualiseren of te verwijderen |
|
Veiligheid, privacy, vertrouwen |
PCOOK1 |
Veranderen van de instellingen in de eigen internetbrowser om cookies op de apparaten van de respondent te voorkomen of te beperken |
|
Veiligheid, privacy, vertrouwen |
CCOOK (facultatief) |
Bezorgdheid over het feit dat onlineactiviteiten worden geregistreerd om de respondent reclame op maat aan te bieden (facultatief) |
|
Veiligheid, privacy, vertrouwen |
USLCOOK |
Gebruik van software waarmee de capaciteit om de activiteiten van de betrokkene op het internet te volgen wordt beperkt, op een of meer van de apparaten van de respondent |
|
Veiligheid, privacy, vertrouwen |
IUACRG |
Een account hebben geopend of geregistreerd zijn met een gratis app of dienst (zoals abonnement/account voor e-mail, sociale media, webwinkels, apps voor het kopen van vervoerbewijzen, muziekstreaming, games) |
|
Veiligheid, privacy, vertrouwen |
IUACDL |
Eigen account van een gratis app of dienst (zoals e-mail, sociale media, webwinkels, apps voor het kopen van vervoerbewijzen, muziekstreaming, games) hebben verwijderd (of afgesloten) of dit hebben geprobeerd, in de laatste drie maanden |
|
Veiligheid, privacy, vertrouwen |
IUACDLP |
Problemen die zich in de laatste drie maanden hebben voorgedaan bij het verwijderen van een eigen account van een gratis app of dienst (zoals moeilijkheden om een manier te vinden om de rekening te verwijderen, onevenredig veel tijd daarvoor, technische problemen, onaanvaardbare voorwaarden voor het uit de handel nemen, onvermogen om te slagen) |