Verordening (EU) nr. 692/2014 wordt als volgt gewijzigd:
-
Artikel 2 wordt vervangen door:
1.Er geldt een verbod op:
-
de invoer in de Europese Unie van goederen van oorsprong uit de Krim of Sebastopol;
-
het rechtstreeks of onrechtstreeks verlenen van financiering of financiële bijstand, alsook het aanbieden van verzekeringen en herverzekeringen in verband met de invoer van de in punt a) bedoelde goederen.
2.De verbodsbepalingen van lid 1 zijn niet van toepassing op van oorsprong uit de Krim of Sebastopol zijnde goederen die ter beschikking van de Oekraïense autoriteiten zijn gesteld voor onderzoek, waarvoor is nagegaan of is voldaan aan de voorwaarden voor het recht op preferentiële oorsprong en waarvoor een certificaat van oorsprong is afgegeven overeenkomstig de associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en haar lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds.”.
-
-
Het volgende artikel wordt ingevoegd:
1.Het is verboden bankbiljetten in een officiële valuta van een lidstaat te verkopen, te leveren, over te brengen of uit te voeren aan of naar de Krim of Sebastopol of aan of naar natuurlijke personen, rechtspersonen, entiteiten of lichamen in de Krim of in Sebastopol, of voor gebruik in de Krim of in Sebastopol.
2.De verbodsbepaling van lid 1 is niet van toepassing op de verkoop, levering, overbrenging of uitvoer van in officiële valuta van een lidstaat luidende bankbiljetten indien die verkoop, levering, overbrenging of uitvoer nodig is voor:
-
persoonlijk gebruik door natuurlijke personen die naar de Krim of Sebastopol reizen of hun naaste familieleden die samen met hen reizen;
-
de officiële doeleinden van internationale organisaties die bescherming genieten overeenkomstig het internationaal recht en die in de Krim of in Sebastopol gevestigd zijn, of
-
activiteiten van het maatschappelijk middenveld en de media die rechtstreeks de democratie, de mensenrechten of de rechtsstaat in de Krim of in Sebastopol bevorderen en die overheidsfinanciering ontvangen van de Unie, van de lidstaten of van de in bijlage V vermelde landen.”.
-
-
Artikel 2 ter wordt als volgt gewijzigd:
-
lid 1 wordt vervangen door:
;“1.Het is verboden de in bijlage II vermelde goederen en technologie, al dan niet van oorsprong uit de Unie, direct of indirect te verkopen, te leveren, over te brengen of uit te voeren:
-
aan of naar natuurlijke personen, rechtspersonen, entiteiten of lichamen in de Krim of in Sebastopol, of
-
met het oog op gebruik in de Krim of in Sebastopol.
1 bis.Bijlage II omvat bepaalde goederen en technologieën die kunnen worden gebruikt in de volgende sleutelsectoren:
-
vervoer;
-
telecommunicatie;
-
energie;
-
de prospectie, exploratie en productie van olie, gas en minerale rijkdommen.”
-
-
de leden 3 en 4 worden geschrapt.
-
-
Artikel 2 quater wordt vervangen door:
1.Het is verboden direct of indirect diensten op het gebied van accounting, auditing, met inbegrip van wettelijke controle, boekhoudkundig of belastingadvies, zakelijk en managementadvies of diensten in verband met public relations te verlenen aan rechtspersonen, entiteiten of lichamen in de Krim of in Sebastopol.
2.Het is verboden direct of indirect bouw-, architectuur- en ingenieursdiensten, juridisch advies en IT-consultancy te verlenen aan rechtspersonen, entiteiten of lichamen in de Krim of in Sebastopol.
2 bis.Het is verboden direct of indirect diensten op het gebied van markt- en opinieonderzoek, technische tests en analyse en reclame te verlenen aan rechtspersonen, entiteiten of lichamen in de Krim of in Sebastopol.
2 ter.Het is verboden de in bijlage IV vermelde software voor het beheer van ondernemingen en software voor industrieel ontwerp en fabricage direct of indirect te verkopen, te leveren, over te brengen, uit te voeren of te verstrekken aan of naar rechtspersonen, entiteiten of lichamen in de Krim of in Sebastopol.
3.Het is verboden:
-
direct of indirect technische bijstand of tussenhandeldiensten te verlenen die rechtstreeks verband houden met infrastructuur in de Krim of in Sebastopol in de in artikel 2 ter, lid 1 bis, genoemde sectoren, ongeacht de herkomst van de goederen en technologie;
-
direct of indirect aan rechtspersonen, entiteiten of lichamen in de Krim of in Sebastopol technische bijstand, tussenhandeldiensten of andere diensten in verband met de in de leden 1, 2, 2 bis en 2 ter bedoelde goederen en diensten te verlenen met het oog op de verstrekking daarvan;
-
direct of indirect aan rechtspersonen, entiteiten of lichamen in de Krim of in Sebastopol financiering of financiële bijstand te verstrekken in verband met de in de leden 1, 2, 2 bis en 2 ter bedoelde goederen en diensten met het oog op de verstrekking daarvan, of voor de verlening van daarmee verband houdende technische bijstand, tussenhandeldiensten of andere diensten;
-
direct of indirect aan natuurlijke personen, rechtspersonen, entiteiten of lichamen in de Krim of in Sebastopol of voor gebruik in de Krim of in Sebastopol intellectuele-eigendomsrechten of bedrijfsgeheimen te verkopen, in licentie te geven of op een andere wijze over te brengen, alsook rechten te verlenen op toegang tot of hergebruik van materiaal dat of informatie die door middel van intellectuele-eigendomsrechten wordt beschermd of een bedrijfsgeheim vormt in verband met de in lid 2 ter bedoelde software en in verband met de levering, de vervaardiging, het onderhoud en het gebruik van die software.
4.De leden 1 en 2 zijn niet van toepassing op de verlening van diensten die strikt noodzakelijk zijn voor de uitoefening van het recht van verdediging in gerechtelijke procedures en het recht op een effectief rechtsmiddel.
5.De leden 1 en 2 zijn niet van toepassing op de verlening van diensten die strikt noodzakelijk zijn om in een lidstaat de toegang tot gerechtelijke, administratieve of arbitrageprocedures te waarborgen, alsook voor de erkenning of tenuitvoerlegging van een rechterlijke beslissing die of een arbitraal vonnis dat is uitgesproken in een lidstaat, op voorwaarde dat de verlening van dergelijke diensten in overeenstemming is met de doelstellingen van deze verordening en Verordening (EU) nr. 269/2014 van de Raad(*).
6.De leden 2, 2 bis en 2 ter zijn niet van toepassing op de verkoop, de levering, de overbrenging, de uitvoer of de verlening van diensten die nodig zijn voor noodsituaties op het gebied van de volksgezondheid, de dringende preventie of beperking van de gevolgen van een gebeurtenis die ernstige en aanzienlijke gevolgen voor de gezondheid en veiligheid van de mens of voor het milieu zou kunnen hebben, of als respons op natuurrampen.
7.In afwijking van lid 2 ter kunnen de bevoegde autoriteiten, onder door hen passend geachte voorwaarden, toestemming verlenen voor het verrichten van de daarin bedoelde diensten, nadat zij hebben vastgesteld dat die diensten nodig zijn voor de bijdrage van Oekraïense onderdanen aan internationale opensourceprojecten.
8.In afwijking van de leden 1, 2, 2 bis, 2 ter en 3 kunnen de bevoegde autoriteiten, onder door hen passend geachte voorwaarden, toestemming verlenen voor de verkoop, levering, overbrenging, uitvoer of verrichting van de daarin bedoelde diensten, nadat zij hebben vastgesteld dat die nodig zijn voor:
-
humanitaire doeleinden, zoals het verlenen van bijstand of het faciliteren van de verlening van bijstand, met inbegrip van medische benodigdheden, levensmiddelen, of de overbrenging van humanitaire hulpverleners en daarmee verband houdende bijstand, of voor evacuaties;
-
activiteiten van het maatschappelijk middenveld die de democratie en de mensenrechten of de rechtsstaat in de Krim of in Sebastopol rechtstreeks bevorderen;
-
het functioneren van internationale organisaties die bescherming genieten overeenkomstig het internationaal recht en die in de Krim of in Sebastopol gevestigd zijn;
-
het waarborgen van kritieke energievoorziening binnen de Unie en de aankoop, de invoer of het vervoer in of naar de Unie van titaan, aluminium, koper, nikkel, palladium en ijzererts;
-
het waarborgen van de continue werking van infrastructuur, hardware en software die van cruciaal belang zijn voor de gezondheid en veiligheid van de mens, of voor de veiligheid van het milieu;
-
de totstandbrenging, de exploitatie, het onderhoud, de levering en opwerking van splijtstof en de veiligheid van civiele nucleaire vermogens, en de voortzetting van het ontwerp, de bouw en de inbedrijfstelling vereist voor de voltooiing van civiele nucleaire installaties, de levering van precursormateriaal voor de productie van medische radio-isotopen en soortgelijke medische toepassingen, of kritische technologie voor monitoring van omgevingsstraling, alsook voor civiele nucleaire samenwerking, met name op het gebied van onderzoek en ontwikkeling;
-
de verlening van elektronische-communicatiediensten door telecommunicatie-operatoren van de Unie die nodig zijn voor de exploitatie, het onderhoud en de beveiliging, met inbegrip van cyberbeveiliging, van elektronische-communicatiediensten in Oekraïne, in de Unie, tussen Oekraïne en de Unie, en voor datacentrumdiensten in de Unie.
9.De betrokken lidstaat stelt de andere lidstaten en de Commissie binnen twee weken na het verlenen van de toestemming in kennis van elke uit hoofde van de leden 7 en 8 verleende toestemming.
-
-
In artikel 2 quinquies wordt lid 4 geschrapt.
-
In artikel 2 sexies, lid 1, wordt punt a) vervangen door:
-
noodzakelijk is voor de officiële doeleinden van internationale organisaties die bescherming genieten overeenkomstig het internationaal recht en die in de Krim of in Sebastopol gevestigd zijn, of”.
-
-
Artikel 3 wordt geschrapt.
-
Artikel 4 wordt vervangen door:
Het is verboden om bewust en opzettelijk deel te nemen aan activiteiten die tot doel of gevolg hebben dat de verbodsbepalingen van deze verordening worden omzeild, onder meer door deelname aan dergelijke activiteiten zonder opzettelijk te trachten dat doel of gevolg te bereiken maar waarbij men het mogelijk acht dat die deelname dat doel of gevolg kan hebben en men die mogelijkheid op de koop toe neemt.”.
-
In artikel 6 wordt lid 1 vervangen door:
“1.Vorderingen in verband met contracten of transacties aan de uitvoering waarvan, direct of indirect, geheel of gedeeltelijk, afbreuk is gedaan door de maatregelen die uit hoofde van deze verordening zijn ingesteld, met inbegrip van vorderingen tot schadeloosstelling of soortgelijke vorderingen, zoals een vordering tot schuldvergelijking of een garantievordering, in het bijzonder een vordering tot verlenging of uitbetaling van een obligatie, garantie of contragarantie, in het bijzonder een financiële garantie of contragarantie, ongeacht de vorm daarvan, worden niet toegewezen indien die vorderingen worden ingesteld door:
-
aangewezen natuurlijke personen, rechtspersonen, entiteiten of lichamen die zijn vermeld in bijlage I bij Verordening (EU) nr. 269/2014;
-
natuurlijke personen, rechtspersonen, entiteiten of lichamen die volgens een arbitraal, rechterlijk of administratief besluit de verbodsbepalingen van deze verordening hebben overtreden;
-
natuurlijke personen, rechtspersonen, entiteiten of lichamen indien de vordering betrekking heeft op goederen waarvan de invoer is verboden uit hoofde van artikel 2;
-
personen, entiteiten of lichamen in de Krim of in Sebastopol;
-
Russische personen, entiteiten of lichamen;
-
personen, entiteiten of lichamen die optreden via of namens een van de in de punten a) tot en met e) van dit lid bedoelde personen, entiteiten of lichamen.”.
-
-
De volgende artikelen worden ingevoegd:
In artikel 10, punt c) of punt d), bedoelde personen hebben het recht eventuele directe of indirecte schade die zij of rechtspersonen, entiteiten of lichamen waarvan zij eigenaar zijn of waarover zij zeggenschap hebben, hebben geleden als gevolg van vorderingen die bij rechtbanken in derde landen zijn ingediend door de in artikel 6, lid 1, punten a) tot en met f), bedoelde personen, entiteiten en lichamen in verband met een contract of transactie aan de uitvoering waarvan, direct of indirect, geheel of gedeeltelijk, afbreuk is gedaan door de maatregelen die uit hoofde van deze verordening zijn ingesteld, te verhalen in een gerechtelijke procedure voor de bevoegde rechtbanken van een lidstaat, op voorwaarde dat de desbetreffende personen geen doeltreffende toegang tot rechtsmiddelen hebben in het desbetreffende rechtsgebied. Dergelijke schade kan worden verhaald op de in artikel 6, lid 1, punten a) tot en met f), bedoelde personen, entiteiten of lichamen die de vorderingen bij de rechtbanken in het derde land hebben ingediend, of op personen, entiteiten of lichamen die eigenaar zijn van of zeggenschap hebben over die entiteiten of lichamen.
Indien geen enkele rechtbank van een lidstaat op grond van andere bepalingen van het Unierecht of het recht van een lidstaat bevoegd is, kan een rechtbank van een lidstaat bij wijze van uitzondering kennisnemen van een vordering tot schadevergoeding op grond van artikel 6 bis, mits de zaak voldoende nauw verbonden is met de lidstaat van de rechtbank waarbij de zaak aanhangig werd gemaakt.”.
-
Artikel 7 wordt vervangen door:
1.De lidstaten en de Commissie stellen elkaar in kennis van de uit hoofde van deze verordening getroffen maatregelen en delen alle andere relevante informatie die zij tot hun beschikking hebben in verband met deze verordening, met name informatie met betrekking tot:
-
uit hoofde van deze verordening verleende of geweigerde toestemmingen;
-
inbreuken, handhavingsproblemen, sancties die zijn opgelegd vanwege inbreuken op deze verordening en vonnissen van nationale rechters.
2.De lidstaten stellen elkaar en de Commissie onmiddellijk in kennis van alle andere relevante informatie waarover zij beschikken en die van invloed kan zijn op de doeltreffende uitvoering van deze verordening.
3.Overeenkomstig dit artikel verstrekte en ontvangen informatie wordt gebruikt voor de doeleinden waarvoor de informatie werd verstrekt of ontvangen, met inbegrip van het waarborgen van de doeltreffendheid van de maatregelen van deze verordening.
4.Alle documenten die in het bezit zijn van de Raad, de Commissie of de hoge vertegenwoordiger van de Unie voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid (de “hoge vertegenwoordiger”) om de handhaving van de maatregelen in deze verordening te waarborgen of om de schending of omzeiling daarvan te voorkomen, vallen onder het beroepsgeheim en worden beschermd uit hoofde van de op de instellingen van de Unie toepasselijke voorschriften. Die bescherming geldt ook voor de gezamenlijke voorstellen van de hoge vertegenwoordiger en de Commissie tot wijziging van deze verordening, en alle voorbereidende documenten die daarmee verband houden.
Er wordt van uitgegaan dat openbaarmaking van in de eerste alinea bedoelde documenten of voorstellen de veiligheid van de Unie of die van een of meer van haar lidstaten of de door hen onderhouden internationale betrekkingen zou schaden.”.
-
-
Het volgende artikel wordt ingevoegd:
1.De Commissie verwerkt persoonsgegevens voor zover dat nodig is voor de uitvoering van haar taken op grond van deze verordening in verband met haar bijdrage tot de correcte uitvoering, handhaving en voorkoming van de omzeiling van de krachtens deze verordening opgelegde maatregelen.
1 bis.De Commissie verwerkt persoonsgegevens, met inbegrip van bijzondere categorieën persoonsgegevens en persoonsgegevens in verband met strafrechtelijke veroordelingen en strafbare feiten als gedefineerd in artikel 10, lid 2, en artikel 11 van Verordening (EU) 2018/1725 van het Europees Parlement en de Raad(*), met het oog op de identificatie van de natuurlijke personen of rechtspersonen, entiteiten of lichamen op wie de in deze verordening vastgestelde beperkende maatregelen van toepassing zijn, teneinde de in artikel 10 van deze verordening bedoelde personen te helpen deze verordening na te leven.
2.Voor de toepassing van deze verordening wordt de Commissie aangewezen als “verwerkingsverantwoordelijke” in de zin van artikel 3, punt 8), van Verordening (EU) 2018/1725 met betrekking tot de verwerkingsactiviteiten die nodig zijn om de in lid 1 van dit artikel bedoelde taken uit te voeren.
3.De bevoegde autoriteiten van de lidstaten, met inbegrip van handhavingsautoriteiten, douaneautoriteiten in de zin van Verordening (EU) nr. 952/2013 van het Europees Parlement en de Raad(**), bevoegde autoriteiten in de zin van Verordening (EU) nr. 575/2013 van het Europees Parlement en de Raad(***) en Richtlijnen 2014/65/EU(****) en (EU) 2015/849(*****) van het Europees Parlement en de Raad, alsook de in Richtlijn (EU) 2015/849 bedoelde financiële-inlichtingeneenheden, en beheerders van officiële registers waarin natuurlijke personen, rechtspersonen, entiteiten en lichamen, alsook onroerende of roerende goederen zijn geregistreerd, verwerken informatie onverwijld en wisselen die informatie, met inbegrip van persoonsgegevens, onverwijld uit met andere bevoegde autoriteiten van hun lidstaat, met bevoegde autoriteiten van andere lidstaten en met de Commissie, indien die verwerking en uitwisseling noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de taken van de verwerkende autoriteit of de ontvangende autoriteit uit hoofde van deze verordening, met name wanneer zij gevallen vaststellen van schending of omzeiling, of van pogingen tot schending of omzeiling, van de in deze verordening vastgestelde verbodsbepalingen. Deze bepaling doet geen afbreuk aan de voorschriften inzake de vertrouwelijkheid van informatie die in het bezit is van gerechtelijke autoriteiten.
4.Verwerking van persoonsgegevens geschiedt overeenkomstig deze verordening, Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad(******) en Verordening (EU) 2018/1725 en slechts voor zover dat nodig is voor de toepassing van deze verordening en om te zorgen voor doeltreffende samenwerking tussen de lidstaten en met de Commissie met het oog op de toepassing van deze verordening.
-
In artikel 8 wordt lid 1 vervangen door:
“1.De lidstaten stellen de voorschriften vast ten aanzien van de sancties, met inbegrip van, indien passend, strafrechtelijke sancties, die van toepassing zijn op inbreuken op deze verordening, en nemen alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat die sancties worden uitgevoerd. De vastgestelde sancties moeten doeltreffend, evenredig en afschrikwekkend zijn en de lidstaten kunnen bij de vaststelling van die sancties de vrijwillige melding van eigen inbreuken op deze verordening als verzachtende omstandigheid in aanmerking nemen, overeenkomstig het desbetreffende nationale recht. De lidstaten voorzien tevens in passende maatregelen voor de confiscatie van de opbrengsten van dergelijke inbreuken.”.
-
Het volgende artikel wordt ingevoegd:
Natuurlijke personen, rechtspersonen, entiteiten en lichamen stellen alles in het werk om ervoor te zorgen dat buiten de Unie gevestigde rechtspersonen, entiteiten of lichamen waarvan zij eigenaar zijn of waarover zij zeggenschap hebben, niet deelnemen aan activiteiten die de in deze verordening vastgestelde beperkende maatregelen ondermijnen.”.
-
Bijlage II wordt gewijzigd overeenkomstig bijlage I bij deze verordening.
-
Bijlage IV wordt toegevoegd overeenkomstig bijlage II bij deze verordening.
-
Bijlage V wordt toegevoegd overeenkomstig bijlage III bij deze verordening.