Uitvoeringsverordening (EU) 2018/1048 wordt als volgt gewijzigd:
-
artikel 5, lid 2, wordt vervangen door:
;“2.Lid 1 doet geen afbreuk aan artikel 6 en aan de mogelijkheid voor ATM/ANS-verleners om voor de verlening van hun diensten gebruik te maken van landingssystemen die CAT II- of CAT III-vluchten, in de zin van punt 120 sexies van bijlage I bij Verordening (EU) nr. 965/2012, mogelijk maken.”
-
in de bijlage wordt punt AUR.PBN.2005 als volgt gewijzigd:
-
punt 5) wordt vervangen door:
-
Wanneer ATM/ANS-verleners SID- of STAR-routes hebben vastgesteld en wanneer strengere prestatie-eisen dan die van punt 4) nodig zijn om de capaciteit en veiligheid van het luchtverkeer in stand te houden in een omgeving met hoge verkeersdichtheid, verkeerscomplexiteit of terreinkenmerken, passen zij die routes, bij wijze van uitzondering op punt 4), toe overeenkomstig de voorschriften van de RNP 1-specificatie. Als het operationele scenario dat vereist, moeten de ATM/ANS-verleners bij het ontwerpen van de routes bovendien rekening houden met een of meer van de volgende navigatiefuncties:
-
vluchtuitvoeringen langs een verticaal pad en tussen twee vaste punten en met gebruik van:
-
een hoogtebeperking “AT”;
-
een hoogtebeperking “AT OR ABOVE”;
-
een hoogtebeperking “AT OR BELOW”;
-
een beperking “WINDOW”;
-
-
het traject met vaste boogstraal (RF).”;
-
-
-
het volgende punt 8) wordt toegevoegd:
-
Wanneer ATM/ANS-verleners ATS-routes in oceanisch of afgelegen continentaal luchtruim hebben vastgesteld, passen zij, bij wijze van uitzondering op punt 6) en onverminderd punt 7), die routes toe overeenkomstig de eisen van de RNAV 10- of RNP 4-specificatie.”.
-
-