Wetgevingsresolutie houdende advies van het Europees Parlement inzake het voorstel voor een verordening van de Raad houdende een gemeenschappelijke ordening van de rijstmarkt (COM(95)0331 - C4-0405/95 - 95/0203(CNS)) (Raadplegingsprocedure)
Wetgevingsresolutie houdende advies van het Europees Parlement inzake het voorstel voor een verordening van de Raad houdende een gemeenschappelijke ordening van de rijstmarkt (COM(95)0331 - C4-0405/95 - 95/0203(CNS)) (Raadplegingsprocedure)
Wetgevingsresolutie houdende advies van het Europees Parlement inzake het voorstel voor een verordening van de Raad houdende een gemeenschappelijke ordening van de rijstmarkt (COM(95)0331 - C4-0405/95 - 95/0203(CNS)) (Raadplegingsprocedure)
Publicatieblad Nr. C 017 van 22/01/1996 blz. 0190
A4-0319/95
Voorstel voor een verordening van de Raad houdende een gemeenschappelijke ordening van de rijstmarkt (COM(95)0331 - C4-0405/95 - 95/0203(CNS))
Dit voorstel wordt goedgekeurd met de volgende wijzigingen:
(Amendement 1)
Eerste overweging
>Oorspronkelijke tekst>
overwegende dat de nieuwe koers van het gemeenschappelijk landbouwbeleid de markten evenwichtiger en de communautaire landbouw concurrerender moet maken,
>Tekst na stemming van het EP>
overwegende dat de nieuwe koers van het gemeenschappelijk landbouwbeleid de markten evenwichtiger en de communautaire landbouw concurrerender moet maken, en de communautaire preferentie moet versterken,
(Amendement 2)
Derde overweging bis (nieuw)
>Tekst na stemming van het EP>
overwegende dat het handelsstelsel dat voortvloeit uit de GATT-overeenkomst een strategische verbetering van de kwaliteitsnormen nodig maakt om te zorgen dat de communautaire produkten concurrerend zijn; dat dit kwaliteitsbeleid niet beperkt moet blijven tot prijstoeslagen en -kortingen of compensatiebedragen; dat met het oog op sturing in de richting van bepaalde rassen gekozen moet worden voor een beleid van steun voor onderzoek naar en experimenten met hoogwaardige rassen door maatregelen te nemen die de telers compenseren voor hun inspanningen om zich aan te passen,
(Amendement 3)
Vijfde overweging
>Oorspronkelijke tekst>
overwegende dat een wijziging van de interventieregeling die het mogelijk moet maken ruimere afzetmogelijkheden te zoeken zonder dat het produkt in een pakhuis van het interventiebureau wordt overgenomen, het marktverloop vlotter kan maken en ertoe kan leiden dat de markt een gezondere reacties vertoont op de door de tarificatie van de heffingen veroorzaakte uitdagingen en op de grotere conjuncturele prijsschommelingen die eruit zullen voortvloeien; dat met een dergelijke wijziging tevens kan worden bereikt dat de interventie haar oorspronkelijke functie behoudt en geen afzet markt op zichzelf wordt,
>Tekst na stemming van het EP>
Schrappen
(Amendement 4)
Zesde overweging
>Oorspronkelijke tekst>
overwegende dat het derhalve dienstig is interventieaankoop afhankelijk te stellen van de voorafgaande toepassing van een regeling inzake preventieve interventie gedurende welke de teler het produkt opslaat en een voorschot op de interventieprijs ontvangt, maar over de verkoop van het produkt blijft beslissen zolang het niet door het interventiebureau is verkocht,
>Tekst na stemming van het EP>
Schrappen
(Amendementen 20 en 5)
Artikel 3, lid 1
>Oorspronkelijke tekst>
1. Voor padie wordt een interventieprijs vastgesteld die gelijk is aan:
351,00 ecu/ton voor het verkoopseizoen 1996/1997;
333,45 ecu/ton voor het verkoopseizoen 1997/1998;
315,90 ecu/ton voor het verkoopseizoen 1998/1999;
298,35 ecu/ton voor het verkoopseizoen 1999/2000 en de daaropvolgende verkoopseizoenen.
>Tekst na stemming van het EP>
1. Voor padie wordt een interventieprijs vastgesteld die gelijk is aan:
337,84 ecu/ton voor het verkoopseizoen 1996/1997;
324,68 ecu/ton voor het verkoopseizoen 1997/1998;
311,52 ecu/ton voor het verkoopseizoen 1998/1999;
298,35 ecu/ton voor het verkoopseizoen 1999/2000 en de daaropvolgende verkoopseizoenen.
>Oorspronkelijke tekst>
De interventieprijs wordt vastgesteld voor een door de Raad op voorstel van de Commissie met gekwalificeerde meerderheid van stemmen omschreven standaardkwaliteit.
>Tekst na stemming van het EP>
De interventieprijs wordt vastgesteld voor een door de Raad op voorstel van de Commissie na raadpleging van het Europees Parlement met gekwalificeerde meerderheid van stemmen omschreven standaardkwaliteit.
>Tekst na stemming van het EP>
Voor de verkoopseizoenen 1996/97 - 1999/2000 geldt de standaardkwaliteit als bepaald in verordening 1423/761
__________
1 PB L 166 van 25.6.1976, blz. 20.
(Amendement 6)
Artikel 4
>Oorspronkelijke tekst>
In de periode van 1 januari tot en met 30 april kan padie voor een duur van vier maanden aan een regeling inzake preventieve interventie worden onderworpen.
In deze periode:
>Tekst na stemming van het EP>
Schrappen.
>Oorspronkelijke tekst>
a) geldt ten aanzien van de teler dat hij:
. het produkt opslaat,
. op nader te bepalen voorwaarden een voorschot ontvangt dat gelijk is aan 60% van de voor de standaardkwaliteit geldende interventieprijs,
>Oorspronkelijke tekst>
b) kan de onder de regeling inzake preventieve interventie geplaatste padie overeenkomstig nog vast te stellen uitvoeringsbepalingen worden verkocht:
. hetzij door de teler,
. hetzij door het interventiebureau voor uitvoer of voor de voorziening van de interne markt.
>Oorspronkelijke tekst>
Verkoop door de teler is slechts mogelijk met instemming van het interventiebureau en na voorafgaande terugbetaling van het eventueel ontvangen voorschot. Wanneer het interventiebureau de padie te koop aanbiedt, wordt de teler daar onverwijld van in kennis gesteld. Verkoop door het interventiebureau geeft aanleiding tot de betaling van het saldo van de bij het uitslag van het produkt uit het pakhuis van de teler geldende interventieprijs, aangepast op basis van de op dat tijdstip geconstateerde kwaliteit overeenkomstig de ter uitvoering van artikel 9 vastgestelde bepalingen.
(Amendement 7)
Artikel 5, lid 1
>Oorspronkelijke tekst>
1. In de periode van 1 mei tot en met 31 augustus kopen de interventiebureaus de hun aangeboden hoeveelheden padie aan, voor zover het produkt voorwerp van de in artikel 4 bedoelde regeling is geweest en de aanbiedingen voldoen aan nader te bepalen voorwaarden, met name op het stuk van hoeveelheid en kwaliteit.
>Tekst na stemming van het EP>
1. In de periode van 1 januari tot en met 31 augustus kopen de interventiebureaus de hun aangeboden hoeveelheden padie aan, voor zover de aanbiedingen voldoen aan nader te bepalen voorwaarden, met name op het stuk van hoeveelheid en kwaliteit.
(Amendement 8)
Artikel 5, lid 2
>Oorspronkelijke tekst>
2. Indien de kwaliteit van de aangeboden padie verschilt van de standaardkwaliteit waarvoor de interventieprijs is vastgesteld, wordt deze prijs aangepast door toepassing van toeslagen of kortingen. Er kunnen op de interventieprijs toe te passen toeslagen en kortingen worden vastgesteld met het doel voor een sturing van de produktie in de richting van bepaalde rassen te zorgen.
>Tekst na stemming van het EP>
2. Bij de vaststelling van de standaardkwaliteit wordt rekening gehouden met de produktieomstandigheden van rijst in de EU zoals vochtigheid, opbrengst enz. Indien de kwaliteit van de aangeboden padie verschilt van de standaardkwaliteit waarvoor de interventieprijs is vastgesteld, wordt deze prijs aangepast door toepassing van toeslagen. De sturing in de richting van bepaalde rassen vindt niet alleen plaats door toeslagen op de interventieprijs, maar ook door een daadwerkelijk beleid van steun voor onderzoek naar en experimenten met hoogwaardige rassen alsook maatregelen ter compensatie van de aanpassingsinspanningen van de telers.
(Amendement 9)
Artikel 6
>Oorspronkelijke tekst>
Er kan tot bijzondere maatregelen worden besloten om:
. te voorkomen dat in sommige regio's van de Gemeenschap een massaal beroep op toepassing van de artikelen 4 en 5 wordt gedaan;
. een tekort aan beschikbare hoeveelheden padie als gevolg van een natuurramp op te vangen.
>Tekst na stemming van het EP>
Er kan tot bijzondere maatregelen worden besloten om een tekort aan beschikbare hoeveelheden padie als gevolg van een natuurramp in sommige produktiegebieden van de Gemeenschap op te vangen.
(Amendement 10)
Artikel 7, lid 1
>Oorspronkelijke tekst>
1. De communautaire rijsttelers kunnen op de in dit artikel vastgestelde voorwaarden en overeenkomstig nog vast te stellen uitvoeringsbepalingen aanspraak maken op een compensatiebedrag.
>Tekst na stemming van het EP>
1. De communautaire rijsttelers kunnen vanaf het verkoopseizoen 1996/1997 op de in dit artikel vastgestelde voorwaarden aanspraak maken op een compensatiebedrag.
(Amendement 11)
Artikel 7, lid 3
>Oorspronkelijke tekst>
3. Het compensatiebedrag wordt vastgesteld op basis van het gemiddelde van de in de lid-staten voor de oogsten 1992, 1993 en 1994 geconstateerde fysieke opbrengsten.
Voor Spanje en Portugal wordt het compensatiebedrag evenwel vastgesteld op basis van de periode 1990-1992, respectievelijk 1989-1991. De compensatiebedragen worden vastgesteld op:
ecu/ha 1997/98 1998/99 1999/2000
Spanje 111,44 222,89 334,33
Frankrijk 92,84 185.68 278,52
Frans Guyana 130,05 262,55 393,82
Griekenland 131,27 262,55 393,82
Italië 102,14 204,28 306,42
Portugal 83,19 166,37 249,56
>Tekst na stemming van het EP>
3. Het compensatiebedrag wordt vastgesteld op basis van het gemiddelde van de in de lid-staten voor de oogsten 1993, 1994 en 1995 geconstateerde fysieke opbrengsten. De compensatiebedragen worden vastgesteld volgens de procedure van artikel 23.
>Oorspronkelijke tekst>
Voor een betere sturing van de produktie kan het compensatiebedrag aan de hand van toeslagen en kortingen per ras worden gedifferentieerd.
>Tekst na stemming van het EP>
Voor een betere sturing van de produktie op grond van de marktvereisten kunnen bovengenoemde bedragen zodanig worden verhoogd dat de teler het werkelijke inkomensverlies dat hij door de toepassing van nieuwe kwaliteitsnormen lijdt vergoed krijgt.
De desbetreffende criteria worden door de Commissie vastgesteld overeenkomstig de procedure van artikel 23.
(Amendementen 12 en 23)
Artikel 7, lid 4, eerste en tweede alinea
>Oorspronkelijke tekst>
4. Er wordt een communautair gegarandeerd maximumareaal (GMA) ingesteld, dat wordt verdeeld over de lid-staten (nationale gegarandeerde maximumarealen (NMGA's). De nationale MGA's worden vastgesteld op basis van het aantal hectaren dat in de lid-staten over de jaren 1992, 1993 en 1994 gemiddeld voor de rijstteelt is gebruikt.
Voor Spanje en Portugal wordt het in aanmerking te nemen areaal evenwel berekend over de periode 1990-1992, respectievelijk 1989-1991.
Europese Gemeenschap: 396.607 ha
Spanje: 89.711 ha
Frankrijk: 23.500 ha
(Frans Guyana): 3.747 ha
Griekenland: 18.731 ha
Italië: 228.034 ha
Portugal: 32.884 ha
>Tekst na stemming van het EP>
4. Er wordt een communautair gegarandeerd maximumareaal (GMA) ingesteld, dat wordt verdeeld over de lid-staten (nationale gegarandeerde maximumarealen (NMGA's). De nationale MGA's worden vastgesteld op basis van het aantal hectaren dat in de lid-staten over de jaren 1993, 1994 en 1995 gemiddeld voor de rijstteelt is gebruikt.
Voor Spanje en Portugal wordt het in aanmerking te nemen areaal evenwel berekend over de periode 1990-1992, respectievelijk 1989-1991, vermeerderd met het gemiddelde groeipercentage dat in de andere landen die in het tijdvak 1993-1995 produktielanden waren in bovengenoemde tijdvakken is geregistreerd.
Voor Guyana wordt het areaal op deze basis vastgesteld, waarbij rekening wordt gehouden met het belang van deze cultuur voor de ontwikkeling van de ultraperifere regio's van de Unie. Deze arealen worden volgens de procedure van artikel 23 vastgesteld.
(Amendement 13)
Artikel 7, lid 4, derde alinea
>Oorspronkelijke tekst>
Indien de met rijst ingezaaide oppervlakte in een bepaald jaar het communautair gegarandeerd maximumareaal overschrijdt, worden voor datzelfde produktiejaar de volgende bepalingen toegepast:
>Tekst na stemming van het EP>
Indien de met rijst ingezaaide oppervlakte in een bepaald jaar het communautair gegarandeerd maximumareaal overschrijdt, worden voor datzelfde produktiejaar de volgende bepalingen toegepast:
>Oorspronkelijke tekst>
- voor de eerste vijf procentpunten overschrijding van het communautaire gegarandeerde maximumareaal wordt voor alle telers op het compensatiebedrag een verlaging toegepast die gelijk is aan zesmaal het aantal procentpunten overschrijding;
>Oorspronkelijke tekst>
- voor de telers in de lid-staten waar het nationale gegarandeerde maximumareaal met meer dan vijf procentpunten is overschreden, wordt op het compensatiebedrag een extra verlaging toegepast die gelijk is aan zesmaal het aantal procentpunten overschrijding boven de eerste vijf procentpunten. Dat aantal kan evenwel worden aangepast om met name rekening te houden met de mogelijkheid dat in één of meer lid-aten het met 5% verhoogde nationale gegarandeerde maximumareaal niet volledig benut is. In dat geval kan de in dit artikel bepaalde extra verlaging worden aangepast naar evenredigheid van het nationale gegarandeerde maximumareaal van de betrokken lid-staten. Door deze aanpassing moet evenwel de gewogen gemiddelde verlaging voor de Gemeenschap als geheel gelijk zijn aan het percentage waarmee het communautair gegarandeerd maximumareaal is overschreden.
>Tekst na stemming van het EP>
- voor de telers in de lid-staten waar het nationale gegarandeerde maximumareaal is overschreden, wordt op het compensatiebedrag een verlaging toegepast die gelijk is aan éénmaal het aantal procentpunten overschrijding. Dit aantal kan evenwel worden aangepast om met name rekening te houden met de mogelijkheid dat in één of meer lid-staten het nationale gegarandeerde maximumareaal niet volledig benut is. In dat geval kan de in dit artikel bepaalde verlaging worden aangepast naar evenredigheid van het nationale gegarandeerde maximumareaal van de betrokken lid-staten. Door deze aanpassing moet evenwel de gewogen gemiddelde verlaging voor de Gemeenschap als geheel gelijk zijn aan het percentage waarmee het communautair gegarandeerd maximumareaal is overschreden.
(Amendement 14)
Artikel 7, lid 4, laatste alinea
>Oorspronkelijke tekst>
Voor elke produktieregio moet de lid-staat de Commissie naar ras uitgesplitste uitvoerige gegevens verstrekken over het areaal, de fysieke opbrengst, de produktie en de bij de rijsttelers en de rijstfabrikanten aanwezige voorraden. Deze gegevens moeten steunen op een door de lid-staat ingestelde, beheerde en gecontroleerde regeling betreffende verplichte aangiften door de rijsttelers en de rijstfabrikanten.
>Tekst na stemming van het EP>
Voor elke produktieregio moet de lid-staat de Commissie naar rasgroep uitgesplitste uitvoerige gegevens verstrekken over het areaal, de fysieke opbrengst, de produktie en de bij de rijsttelers en de rijstfabrikanten aanwezige voorraden. Deze gegevens moeten steunen op een door de lid-staat ingestelde, beheerde en gecontroleerde regeling betreffende verplichte aangiften door de rijsttelers en de rijstfabrikanten.
Onverminderd de in artikel 7 vastgestelde criteria kunnen de lid-staten voor homogene gebieden van een regio gegarandeerde maximumarealen vaststellen.
De lid-staten houden daarbij rekening met de noodzaak om prioriteit te verlenen aan gebieden waar wisselbouw wordt toegepast om brakke gronden vruchtbaar te maken.
(Amendement 15)
Artikel 9, sub b), derde streepje
>Oorspronkelijke tekst>
- de voor de overneming door de interventiebureaus geldende procedures en voorwaarden en alle andere uitvoeringsbepalingen met betrekking tot de interventie,
>Tekst na stemming van het EP>
- de voor de overneming door de interventiebureaus geldende procedures en voorwaarden,
(Amendement 16)
Artikel 9, sub b), vijfde streepje
>Oorspronkelijke tekst>
- in voorkomend geval, het stellen van een zekerheid ter dekking van het risico dat is verbonden aan de betaling van het in artikel 4, lid 1, onder a), bedoelde voorschot.
>Tekst na stemming van het EP>
Schrappen
(Amendement 17)
Artikel 9, sub c) en d)
>Oorspronkelijke tekst>
c) de aard en de toepassing van de in artikel 6 bedoelde maatregelen;
>Tekst na stemming van het EP>
c) Schrappen
>Oorspronkelijke tekst>
d) de wijze van toepassing van artikel 7 en de op het compensatiebedrag toe te passen toeslagen en kortingen;
>Tekst na stemming van het EP>
d) de wijze van toepassing van artikel 7 en de op het compensatiebedrag toe te passen toeslagen;
(Amendement 18)
Artikel 12, lid 4, tweede streepje
>Oorspronkelijke tekst>
- de vaststelling van het bedrag ter bescherming van de industrie en van de regels om de invoerprijzen te bepalen en te berekenen en de juistheid daarvan te verifiëren.
>Tekst na stemming van het EP>
- de vaststelling van het bedrag ter bescherming van de industrie en van de regels om de invoerprijzen en de in aanmerking te nemen prijsnoteringen te bepalen en te berekenen.
(Amendement 19)
Artikel 26, lid 5, alinea bis (nieuw)
>Tekst na stemming van het EP>
De bepalingen van artikel 10 van verordening 3508/92 zijn mutatis mutandis van toepassing op de in de eerste alinea genoemde steunregeling.
Wetgevingsresolutie houdende advies van het Europees Parlement inzake het voorstel voor een verordening van de Raad houdende een gemeenschappelijke ordening van de rijstmarkt (COM(95)0331 - C4-0405/95 - 95/0203(CNS))
(Raadplegingsprocedure)
Het Europees Parlement,
- gezien het voorstel van de Commissie aan de Raad COM(95)0331 - 95/0203(CNS),
- geraadpleegd door de Raad overeenkomstig de artikelen 42 en 43 van het EG-Verdrag (C4-0405/95),
- gelet op artikel 58 van zijn Reglement,
- gezien het verslag van de Commissie landbouw en plattelandsontwikkeling en de adviezen van de Begrotingscommissie, de Commissie externe economische betrekkingen, de Commissie ontwikkelingssamenwerking en de Commissie begrotingscontrole (A4-0319/95),
1. hecht zijn goedkeuring aan het voorstel van de Commissie zoals gewijzigd door het Parlement;
2. verzoekt de Raad, wanneer deze voornemens is af te wijken van de door het Parlement goedgekeurde tekst, het Parlement hiervan op de hoogte te stellen;
3. wenst opnieuw te worden geraadpleegd ingeval de Raad voornemens is ingrijpende wijzigingen aan te brengen in het voorstel van de Commissie;
4. verzoekt zijn Voorzitter dit advies te doen toekomen aan de Raad en de Commissie.