Home

Wetgevingsresolutie houdende advies van het Europees Parlement inzake het voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende gemeenschappelijke regels voor de ontwikkeling van de postdiensten in de Gemeenschap en voor de verbetering van de kwaliteit van de dienst (COM(95)0227 - C4-0540/95 - 95/ 0221(COD)) (Medebeslissingsprocedure: eerste lezing)

Wetgevingsresolutie houdende advies van het Europees Parlement inzake het voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende gemeenschappelijke regels voor de ontwikkeling van de postdiensten in de Gemeenschap en voor de verbetering van de kwaliteit van de dienst (COM(95)0227 - C4-0540/95 - 95/ 0221(COD)) (Medebeslissingsprocedure: eerste lezing)

Wetgevingsresolutie houdende advies van het Europees Parlement inzake het voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende gemeenschappelijke regels voor de ontwikkeling van de postdiensten in de Gemeenschap en voor de verbetering van de kwaliteit van de dienst (COM(95)0227 - C4-0540/95 - 95/ 0221(COD)) (Medebeslissingsprocedure: eerste lezing)

Publicatieblad Nr. C 152 van 27/05/1996 blz. 0020


A4-0105/96

Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende gemeenschappelijke regels voor de ontwikkeling van de postdiensten in de Gemeenschap en voor de verbetering van de kwaliteit van de dienst (COM(95)0227 - C4-0540/95 - 95/0221(COD))

Dit voorstel wordt goedgekeurd met de volgende wijzigingen:

(Amendement 1)

Titel

>Oorspronkelijke tekst>

Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende gemeenschappelijke regels voor de ontwikkeling van de postdiensten in de Gemeenschap en voor de verbetering van de kwaliteit van de dienst

>Tekst na stemming van het EP>

Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende gemeenschappelijke regels voor de ontwikkeling van de postdiensten in de interne markt van de Unie en voor de verbetering van de kwaliteit van de dienst

(Amendement 2)

Preambule, zesde visum bis

>Tekst na stemming van het EP>

- gezien het advies van het Paritair Comité voor de posterijen,

(Amendement 3)

Overweging 2

>Oorspronkelijke tekst>

2. overwegende dat de totstandbrenging van de interne markt in de postsector voor de economie en voor de economische en sociale samenhang van de Gemeenschap van belang is aangezien de postdiensten een essentieel instrument voor communicatie en handelsverkeer vormen;

>Tekst na stemming van het EP>

2. overwegende dat de totstandbrenging van de interne markt in de postsector voor de economie en voor de economische en sociale samenhang van de Gemeenschap van belang is aangezien de postdiensten een essentieel instrument voor communicatie en handelsverkeer vormen; dat wanneer de mededinging op de markt voor postdiensten groeit, ook de behoefte aan sociale bescherming van de werknemers toeneemt en dat daarom tegelijk met het liberaliseren van de markt voor postdiensten de sociale wetgeving van de Gemeenschap aangescherpt moet worden;

(Amendement 4)

Overweging 4

>Oorspronkelijke tekst>

4. overwegende dat de Commissie met betrekking tot de aspecten van de postdiensten die van communautair belang zijn, tot een breed opgezette openbare raadpleging is overgegaan;

>Tekst na stemming van het EP>

4. overwegende dat de Commissie met betrekking tot de aspecten van de postdiensten die van communautair belang zijn, tot een breed opgezette openbare raadpleging is overgegaan en de bijdragen heeft ontvangen van de bij de postdiensten betrokken partijen;

(Amendement 5)

Overweging 6

>Oorspronkelijke tekst>

6. overwegende dat de grensoverschrijdende postverbindingen niet altijd aan de verwachtingen van de gebruikers en van de Europese burgers beantwoorden en dat de prestaties in termen van kwaliteit van de dienst bij de grensoverschrijdende postdiensten binnen de Gemeenschap heden ten dage bijzonder onbevredigend zijn;

>Tekst na stemming van het EP>

Schrappen.

(Amendement 6)

Overweging 6 bis (nieuw)

>Tekst na stemming van het EP>

6 bis. overwegende dat het Hof van Justitie heeft geoordeeld dat een beperking van de mededinging, en zelfs de uitsluiting van elke mededinging, van andere marktdeelnemers toegestaan is voor zover zulks noodzakelijk is om de onderneming die belast is met een taak van algemeen economisch belang in staat te stellen deze taak te vervullen;

(Amendement 7)

Overweging 6 ter (nieuw)

>Tekst na stemming van het EP>

6 ter. overwegende dat de openstelling van bepaalde sectoren van de postmarkt de openbare postexploitanten ertoe zal kunnen brengen hun structuur aan te passen en dat deze aanpassing aanzienlijke gevolgen voor de werkgelegenheid in de overheidssector kan hebben;

(Amendement 8)

Overweging 6 quater (nieuw)

>Tekst na stemming van het EP>

6 quater. overwegende dat bij elke harmonisatie op dit gebied bij voorrang rekening moet worden gehouden met de doelstellingen van de Gemeenschap op het vlak van de economische en sociale samenhang, ten einde een ononderbroken universele-dienstverlening te waarborgen in de meest afgelegen en minst begunstigde regio's;

(Amendement 9)

Overweging 8

>Oorspronkelijke tekst>

8. overwegende dat thans maatregelen nodig zijn om een geleidelijke openstelling van de markt en een passend evenwicht bij de toepassing ervan te bewerkstelligen om in de gehele Gemeenschap, met inachtneming van de rechten en plichten van de universele-dienstverleners, het vrij verrichten van diensten in de postsector te waarborgen;

>Tekst na stemming van het EP>

8. overwegende dat thans maatregelen nodig zijn om een geleidelijke en gestuurde openstelling van de markt en een passend evenwicht bij de toepassing ervan te bewerkstelligen om in de gehele Gemeenschap, met inachtneming van de rechten en plichten van de universele- dienstverleners, het vrij verrichten van diensten in de postsector te waarborgen;

(Amendement 10)

Overweging 8 bis (nieuw)

>Tekst na stemming van het EP>

8 bis. overwegende dat dient te worden toegezien op een evenwichtige verhouding tussen enerzijds de verplichtingen van de universele-dienstverlening met het oog op het openbaar belang, en anderzijds de specifieke en exclusieve rechten die aan deze dienstverleners zijn toegekend ter financiering van hun verplichtingen;

(Amendement 11)

Overweging 9 bis (nieuw)

>Tekst na stemming van het EP>

9 bis. overwegende dat de ontwikkeling van de gemeenschappelijk postdiensten gepaard dient te gaan met uitbreiding van de werkgelegenheid en verbetering van het leef- en werkklimaat van het personeel;

(Amendement 12)

Overweging 13 bis (nieuw)

>Tekst na stemming van het EP>

13 bis. overwegende dat het concept van een eenvormig nationaal tarief de kern vormt van het nationale postbeleid en dat derhalve erkend dient te worden dat dit centraal is voor het beginsel van universele-dienstverlening;

(Amendement 13)

Overweging 14

>Oorspronkelijke tekst>

14. overwegende dat de gebruikers van de universele dienst passend over het gamma geboden diensten, over de voorwaarden voor de verlening en het gebruik alsmede over de tarieven ervan moeten worden voorgelicht;

>Tekst na stemming van het EP>

14. overwegende dat de gebruikers van de universele dienst passend over het gamma geboden diensten, over de voorwaarden voor de verlening en het gebruik, over de kwaliteit van de geboden diensten, alsmede over de tarieven ervan moeten worden voorgelicht;

(Amendement 14)

Overweging 15

>Oorspronkelijke tekst>

15. overwegende dat de instandhouding van een pakket van bepaalde diensten, die zich voor reservering kunnen lenen, met inachtneming van de regels van het Verdrag en onverminderd de toepassing van de daarin vervatte mededingingsregels, gerechtvaardigd voorkomt teneinde een financieel evenwichtige bedrijfsvoering van de universele dienst mogelijk te maken;

>Tekst na stemming van het EP>

15. overwegende dat de instandhouding van een pakket van bepaalde diensten, die zich voor reservering kunnen lenen, gerechtvaardigd voorkomt teneinde een financieel evenwichtige bedrijfsvoering van de universele dienst mogelijk te maken; dat de universele-dienstverlening dient te worden beschouwd als een openbare dienstverlening en dat er derhalve voor dient te worden gezorgd dat buiten de gereserveerde sector eerlijke concurrentievoorwaarden bestaan tussen de aanbieders van universele diensten onderling en tussen hen en andere deelnemers aan het handelsverkeer;

(Amendement 15)

Overweging 16 bis (nieuw)

>Tekst na stemming van het EP>

16 bis. overwegende dat alle lid-staten overeenkomstig het Wereldpostverdrag artikelen ten behoeve van blinden en slechtzienden gratis verzenden; dat geen enkele liberalisering van de postdiensten de voortzetting van deze dienstverlening aan blinden en slechtzienden mag beperken; dat de regeling van inhoud en opzet van deze dienstverlening overeenkomstig het subsidiariteitsbeginsel wordt overgelaten aan de lid-staten,

(Amendement 16)

Overweging 17

>Oorspronkelijke tekst>

17. overwegende dat het wenselijk is om «direct-mail», dat een afzonderlijk segment van de markt voor postdiensten vormt en, wat de briefpostdienst betreft, gemiddeld in de Gemeenschap 17% van het volume en 12% van de inkomsten van de posterijen vertegenwoordigt, van de diensten die zich voor reservering kunnen lenen, uit te zonderen; dat het evenwel gerechtvaardigd kan zijn deze dienst tot en met 31 december 2000 tot de gereserveerde sector te laten behoren, indien zulks voor het financieel evenwicht van de verlener van de universele dienst noodzakelijk is; dat de Commissie evenwel uiterlijk op 30 juni 1998, gelet op, met name, de economische, sociale en technologische ontwikkelingen die zich in de postsector hebben voorgedaan, en op het financiële evenwicht van de verleners van de universele dienst, een besluit zal nemen over een eventuele verschuiving van de liberalisering naar een later tijdstip;

>Tekst na stemming van het EP>

17. overwegende dat «direct mail» en grensoverschrijdende post dienen te worden gerekend tot de gereserveerde diensten; dat bij de verdere openstelling van de markt voor postdiensten rekening dient te worden gehouden met de economische, sociale en technologische ontwikkelingen in de sector, alsook met het financieel evenwicht en de levensvatbaarheid van de aanbieder(s) van openbare diensten;

(Amendement 17)

Overweging 17 bis (nieuw)

>Tekst na stemming van het EP>

17 bis. overwegende dat de Commissie nog moet onderzoeken en bekendmaken welke gevolgen de liberalisering van «direct-mail» en grensoverschrijdende post heeft voor de werkgelegenheid in de postsector en dat wordt erkend dat het liberaliseren van deze sectoren het vermogen van verleners van postdiensten tot handhaving van het volume van het postale verkeer en daarmee het niveau van dienstverlening en werkgelegenheid zal schaden;

(Amendement 18)

Overweging 17 ter (nieuw)

>Tekst na stemming van het EP>

17 ter. overwegende dat de Commissie een onderzoek moet instellen naar de gevolgen van deze richtlijn voor het huidige niveau van werkgelegenheid en dienstverlening en hierover verslag moet uitbrengen aan de bevoegde commissies van het Europees Parlement aan wie over deze richtlijn advies is gevraagd;

(Amendement 19)

Overweging 18

>Oorspronkelijke tekst>

18. overwegende dat het wenselijk is om de distributie van inkomende grensoverschrijdende post, die wat de briefpostdienst betreft, gemiddeld in de Gemeenschap 4% van het volume en 3% van de inkomsten van de posterijen vertegenwoordigt, van de diensten die zich voor reservering kunnen lenen, uit te zonderen; dat het evenwel gerechtvaardigd kan zijn deze dienst tot en met 31 december 2000 tot de gereserveerde sector te laten behoren, indien zulks voor het financieel evenwicht van de verlener van de universele dienst noodzakelijk is; dat de Commissie evenwel uiterlijk op 30 juni 1998, gelet op, met name, de economische, sociale en technologische ontwikkelingen die zich in de postsector hebben voorgedaan, en op het financiële evenwicht van de verleners van de universele dienst, een besluit zal nemen over een eventuele verschuiving van de liberalisering naar een later tijdstip;

>Tekst na stemming van het EP>

Schrappen.

(Amendement 20)

Overweging 19

>Oorspronkelijke tekst>

19. overwegende dat het in de bedoeling ligt de reikwijdte van de gereserveerde sector uiterlijk in de eerste helft van het jaar 2000 opnieuw aan een algemeen onderzoek te onderwerpen;

>Tekst na stemming van het EP>

Schrappen.

(Amendement 21)

Overweging 20

>Oorspronkelijke tekst>

20. overwegende dat de lid-staten een gerechtvaardigd belang erbij kunnen hebben de plaatsing van voor het aanbieden van poststukken op of aan de openbare weg bestemde brievenbussen om redenen van openbare orde en openbare veiligheid aan een of meer door hen aan te wijzen lichamen toe te vertrouwen; dat het om dezelfde redenen zaak van de lid-staten is een of meer lichamen aan te wijzen die het recht hebben postzegels uit te geven welke de naam van het land dragen,

>Tekst na stemming van het EP>

20. overwegende dat de lid-staten een gerechtvaardigd belang erbij kunnen hebben de plaatsing van voor het aanbieden van poststukken op of aan de openbare weg bestemde brievenbussen om redenen van openbare orde en openbare veiligheid aan een of meer door hen aan te wijzen lichamen toe te vertrouwen; dat het om dezelfde redenen zaak van de lid-staten is een of meer lichamen aan te wijzen die het recht hebben postzegels uit te geven waaruit blijkt uit welk land zij afkomstig zijn; dat op deze zegels mag worden verwezen naar het lidmaatschap van de Unie door verwerking van het symbool van de 12 sterren,

(Amendement 22)

Overweging 21

>Oorspronkelijke tekst>

21. overwegende dat speciale diensten, bijvoorbeeld de exprespostdienst (die, naast een grotere snelheid en betrouwbaarheid bij het ophalen, het vervoer en de distributie van zendingen gekenmerkt wordt door een of meer van de volgende bijkomende prestaties: gegarandeerde levering vóór een bepaalde datum; afhaling aan huis; persoonlijke overhandiging aan de geadresseerde; mogelijkheid om de bestemming en de geadresseerde in de loop van het traject te wijzigen; ontvangstbevestiging aan de afzender; het volgen van zendingen; persoonlijke behandeling van klanten en à la carte-diensten, afhankelijk van de behoefte), nieuwe diensten (andere dan de traditionele diensten) en documentenuitwisseling geen deel uitmaken van de universele dienst, zodat er geen redenen zijn om deze diensten voor de universele-dienstverleners te reserveren; dat het voorgaande eveneens geldt voor zelfbezorging (het verzorgen van postdiensten door een natuurlijke of een rechtspersoon van wie de briefpoststukken uitgaan of het verzorgen van de afhaling en de expeditie van deze stukken door een derde die uitsluitend namens deze persoon handelt) welke niet onder de categorie diensten valt;

>Tekst na stemming van het EP>

21. overwegende dat speciale diensten, bijvoorbeeld de exprespostdienst, nieuwe diensten (andere dan de traditionele diensten) en documentenuitwisseling, eveneens met inachtneming van de algemene normen inzake tarieven en gewichten, deel kunnen uitmaken van de universele dienst;

(Aparte stemming)

Overweging 22

>Oorspronkelijke tekst>

22. overwegende dat de lid-staten op hun grondgebied de mogelijkheid moeten hebben om het verrichten van niet voor de universele-dienstverleners gereserveerde postdiensten door middel van registratie en, waar gerechtvaardigd, door middel van vergunningsprocedures te regelen; dat deze procedures transparant en niet-discriminerend moeten zijn en op objectieve criteria moeten berusten;

>Tekst na stemming van het EP>

Schrappen.

(Amendement 23)

Overweging 23

>Oorspronkelijke tekst>

23. overwegende dat de lid-staten de mogelijkheid moeten hebben om in voorkomend geval aan vergunningen voorwaarden te verbinden die verplichtingen op het stuk van universele-dienstverlening inhouden of daaraan storting te verbinden van financiële bijdragen in een compensatiefonds dat bestemd is om de universele- dienstverlener compensatie te bieden voor de onbillijke financiële lasten die voor hem uit de verlening van deze dienst voortvloeien; dat de lid-staten de mogelijkheid moeten hebben om in de vergunningen een verplichting op te nemen meebrengende dat de activiteiten waarvoor vergunning wordt verleend, niet op oneerlijke wijze afbreuk doen aan de uitsluitende en bijzondere rechten die met betrekking tot de gereserveerde postdiensten aan de verlener(s) van de universele dienst zijn toegekend; dat met het oog op controle in de invoering van een systeem voor het kenmerken van «direct-mail» kan worden voorzien indien «direct-mail» geliberaliseerd wordt,

>Tekst na stemming van het EP>

23. overwegende dat de lid-staten de mogelijkheid moeten hebben om in voorkomend geval aan vergunningen voorwaarden te verbinden die verplichtingen op het stuk van universele-dienstverlening inhouden of daaraan storting te verbinden van financiële bijdragen in een compensatiefonds dat bestemd is om de universele- dienstverlener compensatie te bieden voor de onbillijke financiële lasten die voor hem uit de verlening van deze dienst voortvloeien; dat de lid-staten de mogelijkheid moeten hebben om in de vergunningen een verplichting op te nemen meebrengende dat de activiteiten waarvoor vergunning wordt verleend, geen inbreuk betekenen op de uitsluitende en bijzondere rechten die met betrekking tot de gereserveerde postdiensten aan de verlener(s) van de universele dienst zijn toegekend,

(Amendement 24)

Overweging 26 bis (nieuw)

>Tekst na stemming van het EP>

26 bis. overwegende dat de lid-staten, om het gevaar van sociale dumping te vermijden, bij de vaststelling van sociale normen een passend niveau van sociale bescherming voor de werknemers van de dienstverleners dienen te garanderen,

(Amendement 25)

Overweging 27

>Oorspronkelijke tekst>

27. overwegende dat voor de grensoverschrijdende post de verlener van de universele dienst in het land van aankomst een vergoeding moet ontvangen die zijn kosten dekt; dat deze vergoeding tevens een prikkel dient te zijn om de kwaliteit van de grensoverschrijdende dienst binnen de Gemeenschap te verbeteren;

>Tekst na stemming van het EP>

27. overwegende dat voor de grensoverschrijdende post de verlener van de universele dienst in het land van aankomst een vergoeding moet ontvangen die zijn kosten dekt; dat deze vergoeding tevens een prikkel dient te zijn om de kwaliteit van de grensoverschrijdende dienst binnen de Gemeenschap te verbeteren en te waarborgen;

(Amendement 26)

Overweging 27 bis (nieuw)

>Tekst na stemming van het EP>

27 bis. overwegende dat de verlening van intracommunautaire universele diensten aanzienlijke aanvullende verplichtingen met zich meebrengt in vergelijking met het minimale totaalpakket overeenkomstig de voorschriften van het Wereldpostverdrag, waardoor in de Gemeenschap een bijzonder stelsel voor de eindkosten moet worden ingesteld dat een correcte en specifiek aan de kwaliteit van de geleverde dienst gekoppelde dekking van de kosten waarborgt,

(Amendement 27)

Overweging 37

>Oorspronkelijke tekst>

37. overwegende dat de toekomstige werkzaamheden voor het uitstippelen van maatregelen in verband met de kwaliteit van de grensoverschrijdende dienst binnen de Gemeenschap en de technische normalisatie onder verantwoordelijkheid van de Commissie moeten worden voorbereid die daarin wordt bijgestaan door de lid-staten, in overleg met de betrokken partijen, met inbegrip van de consumentenorganisaties, en met hulp van een daartoe opgericht ad hoc- comité;

>Tekst na stemming van het EP>

37. overwegende dat de toekomstige werkzaamheden voor het uitstippelen van maatregelen in verband met de kwaliteit van de grensoverschrijdende dienst binnen de Gemeenschap en de technische normalisatie onder verantwoordelijkheid van de Commissie moeten worden voorbereid die daarin wordt bijgestaan door de lid-staten, in overleg met de betrokken partijen, met inbegrip van de consumentenorganisaties, en met hulp van een daartoe opgericht ad hoc-comité; dat de mogelijkheid moet worden bestudeerd in «Euro» uitgedrukte postzegels in te voeren om vooruitgang te kunnen boeken op weg naar de derde fase van de Economische en Monetaire Unie;

(Amendement 28)

Overweging 39

>Oorspronkelijke tekst>

39. overwegende dat er een evaluatie van de gevolgen van de aldus geharmoniseerde voorwaarden voor de werking van de interne markt voor postdiensten zal moeten worden verricht; dat het derhalve wenselijk is dat de Commissie drie jaar na de datum van inwerkingtreding van deze richtlijn en uiterlijk in de loop van de eerste helft van het jaar 2000 aan het Europees Parlement en aan de Raad over de toepassing ervan verslag uitbrengt; dat het wenselijk is dat de Commissie bij deze taak wordt bijgestaan door een waarnemingscentrum dat de ontwikkelingen in deze sector volgt en dat zal bestaan uit ten hoogste vijf, door de Commissie te benoemen onafhankelijke deskundigen die tezamen over de daartoe benodigde uiteenlopende deskundigheid beschikken en die over de ontwikkeling van de sector, met name over de economische, sociale en technologische aspecten, en over de kwaliteit van de dienst relevante informatie zullen verzamelen;

>Tekst na stemming van het EP>

39. overwegende dat er een evaluatie van de gevolgen van de aldus geharmoniseerde voorwaarden voor de werking van de interne markt voor postdiensten zal moeten worden verricht; dat het derhalve wenselijk is dat de Commissie uiterlijk vijf jaar na de datum van inwerkingtreding van deze richtlijn aan het Europees Parlement en aan de Raad over de toepassing ervan een verslag uitbrengt, waarin tevens de evaluaties van de postondernemingen zijn verwerkt;

(Amendement 29)

Overweging 40

>Oorspronkelijke tekst>

40. overwegende dat het Hof van Justitie de toepasselijkheid van de mededingingsregels op de postsector heeft bevestigd; dat deze richtlijn in overeenstemming met de regels van het Verdrag moet zijn, dat de Commissie de toepassing van de mededingingsregels en met name van artikel 90 van het Verdrag op de postsector in een mededeling van... heeft uiteengezet; dat op grond van de mededingingsregels een onafhankelijke instantie moet worden opgericht die voor een effectief toezicht op de gereserveerde diensten en voor doorzichtigheid van de boekhouding van de leveranciers van de universele dienst zorg draagt; dat op grond van de mededingingsregels tevens niet-discriminerende toegang tot het postnet moet worden gewaarborgd;

>Tekst na stemming van het EP>

40. overwegende dat het Hof van Justitie de toepasselijkheid van de mededingingsregels op de postsector in bepaalde gevallen heeft bevestigd, met name van artikel 90, lid 1, in combinatie met lid 2 van hetzelfde artikel van het Verdrag, en heeft onderstreept dat ondernemingen die belast zijn met het beheer van diensten van algemeen economisch belang onder de mededingingsregels vallen, voor zover de toepassing daarvan de vervulling, in rechte of in feite, van de hun toevertrouwde bijzondere taak niet verhindert; dat deze richtlijn in overeenstemming moet zijn met de regels van het Verdrag zoals zij zijn uitgelegd door de jurisprudentie van het Hof; dat hetzelfde geldt voor de mededeling van ... van de Commissie die hoe dan ook moet worden opgeschort totdat deze richtlijn is vastgesteld, zodat zij in overeenstemming kan worden gebracht met het Verdrag en het afgeleide recht; dat op grond van de mededingingsregels een onafhankelijke instantie moet worden opgericht die voor een effectief toezicht op de gereserveerde diensten en voor doorzichtigheid van de boekhouding van de leveranciers van de universele dienst zorg draagt; dat op grond van de mededingingsregels tevens niet-discriminerende toegang tot het postnet moet worden gewaarborgd;

(Amendement 30)

Overweging 41

>Oorspronkelijke tekst>

41. overwegende dat deze richtlijn de regels van het Verdrag, en met name de regels inzake mededinging en het vrij verrichten van diensten, onverlet laat;

>Tekst na stemming van het EP>

Schrappen.

(Amendement 32)

Artikel 2, punt 1 bis (nieuw)

>Tekst na stemming van het EP>

1 bis. Openbare dienstverlening: diensten van algemeen economisch en maatschappelijk belang, met het oog op de uitvoering waarvan aan bepaalde ondernemingen taken zijn toevertrouwd;

(Amendement 33)

Artikel 2, punt 1 ter (nieuw)

>Tekst na stemming van het EP>

1 ter. Universele dienst: het specifieke dienstenpakket waarvoor de aanbieder(s) van universele diensten in iedere lid-staat specifieke, door de regelgevende instantie van de lid-staat bepaalde, dienstverplichtingen hebben; de verlening van postdiensten van goede kwaliteit aan alle gebruikers op alle plaatsen van het grondgebied tegen betaalbare prijzen;

(Amendement 31)

Artikel 2, punt 6

>Oorspronkelijke tekst>

6. Poststuk: geadresseerde zending waarvan de fysieke en technische specificaties het mogelijk maken deze in het postnetwerk in te brengen. Het betreft onder andere briefpoststukken, boeken, catalogi, kranten, alsmede tijdschriften en postpakketten die goederen met of zonder handelswaarde bevatten;

>Tekst na stemming van het EP>

1. Poststuk: geadresseerde zending waarvan de fysieke en technische specificaties het mogelijk maken deze in het postnetwerk in te brengen; deze poststukken zijn briefpoststukken zoals bijvoorbeeld postpakketten die boeken, catalogi, kranten en tijdschriften en goederen met of zonder handelswaarde bevatten;

(Amendement 34)

Artikel 2, punt 11

>Oorspronkelijke tekst>

11. Inkomende grensoverschrijdende post: post die van herkomst uit een andere lid-staat of uit een derde land een lid-staat binnenkomt;

>Tekst na stemming van het EP>

11. Grensoverschrijdende post: post tussen lid-staten of tussen een lid-staat en een derde land;

(Amendement 35)

Artikel 2, punt 12

>Oorspronkelijke tekst>

12. «Direct-mail»: briefpoststukken die dezelfde mededeling bevatten en die om reclame- of marketingdoeleinden aan een aanzienlijk aantal adressen worden verzonden;

>Tekst na stemming van het EP>

12. «Direct-mail»: briefpoststukken die een identieke mededeling bevatten en die om reclame- of marketingdoeleinden aan een aanzienlijk aantal adressen worden verzonden;

(Amendement 36)

Artikel 2, punten 18 bis, 18 ter en 18 quater (nieuw)

>Tekst na stemming van het EP>

18 bis. Eigen dienstverlening: het verrichten van postdiensten door de fysieke persoon of rechtspersoon die de correspondentie verzendt of het verrichten van de verzameling en distributie van de post door een rechtens hiervan te onderscheiden derde, die exclusief uit naam van deze fysieke persoon of rechtspersoon deze activiteiten tegen vergoeding of op commerciële grondslag verricht;

>Tekst na stemming van het EP>

18 ter. Expres-postdienst: postdienst die zich van de gewone postdienst onderscheidt door een hogere snelheid en zekerheid bij de bezorging;

>Tekst na stemming van het EP>

18 quater. Hybride post: dienstverlening die nieuwe, op elektronische datatransmissie berustende telecommunicatietechnologieën combineert met bezorging per post zodra de boodschap op papier is afgedrukt.

(Amendement 37)

Artikel 3, eerste t/m vierde alinea

>Oorspronkelijke tekst>

De lid-staten dragen ervoor zorg dat de gebruikers recht hebben op een universele dienst welke inhoudt dat overal op het grondgebied postdiensten van goede kwaliteit tegen voor alle gebruikers betaalbare prijzen worden aangeboden.

>Tekst na stemming van het EP>

De lid-staten dragen ervoor zorg dat de gebruikers recht hebben op een universele dienst welke inhoudt dat overal op het grondgebied postdiensten van goede kwaliteit tegen voor alle gebruikers betaalbare prijzen en tegen prijzen die worden berekend op basis van tariefsverevening worden aangeboden.

Het beginsel van universele-dienstverlening wordt toegepast aan de hand van een uniform nationaal tarief.

>Oorspronkelijke tekst>

Ten dien einde zien de lid-staten erop toe dat de dichtheid van de dienstverleningspunten en de punten voor de lichting aan de behoeften van de gebruikers beantwoordt.

>Tekst na stemming van het EP>

Te dien einde zien de lid-staten erop toe dat de dichtheid van de dienstverleningspunten en de punten voor de lichting aan de behoeften van de gebruikers beantwoordt.

>Oorspronkelijke tekst>

Zij zien erop toe dat de universele-dienstverleners behoudens uitzonderlijke omstandigheden of uitzonderlijke geografische situaties elke werkdag, ten minste vijf dagen per week, ten minste het volgende waarborgen:

- één lichting van de daarvoor bestemde punten;

- één bestelling aan huis bij elke natuurlijke of elke rechtspersoon.

Elke lid-staat treft de maatregelen die nodig zijn om ervoor te zorgen dat de universele dienst ten minste de volgende verrichtingen omvat:

- lichting, vervoer en distributie van geadresseerde briefpoststukken en van geadresseerde boeken, catalogi, kranten en tijdschriften tot 2 kilogram en van geadresseerde postpakketten tot 20 kilogram;

- diensten in verband met

aangetekende zendingen en die in verband met zendingen met aangegeven waarde.

>Tekst na stemming van het EP>

Zij zien erop toe dat de universele-dienstverleners behoudens uitzonderlijke omstandigheden elke werkdag, ten minste vijf dagen per week, ten minste het volgende waarborgen:

- één lichting van de daarvoor bestemde punten;

- één bestelling aan huis bij elke natuurlijke of elke rechtspersoon.

Elke lid-staat treft de maatregelen die nodig zijn om ervoor te zorgen dat de universele dienst ten minste de volgende verrichtingen omvat:

- lichting, vervoer en distributie van geadresseerde briefpoststukken en van geadresseerde boeken, catalogi, kranten en tijdschriften tot 2 kilogram en van geadresseerde postpakketten tot 20 kilogram;

- diensten in verband met

aangetekende zendingen en die in verband met zendingen met aangegeven waarde;

- een gratis postdienst ten behoeve van blinden en slechtzienden.

(Amendement 38)

Artikel 5

>Oorspronkelijke tekst>

Elke lid-staat ziet erop toe dat de universele dienst aan de volgende eisen beantwoordt:

>Tekst na stemming van het EP>

Elke lid-staat ziet erop toe dat de universele dienst aan de volgende eisen beantwoordt en dat deze ook worden nageleefd:

>Oorspronkelijke tekst>

- waarborg van de onschendbaarheid en de geheimhouding van de zendingen;

>Tekst na stemming van het EP>

- waarborg van de onschendbaarheid en de geheimhouding van de zendingen en van de bescherming van gegevens;

>Oorspronkelijke tekst>

- identieke dienstverlening aan gebruikers die zich in dezelfde omstandigheden bevinden;

>Tekst na stemming van het EP>

- identieke dienstverlening aan gebruikers;

>Oorspronkelijke tekst>

- dienstverlening zonder enigerlei discriminatie, met name die op grond van politieke, religieuze of levensbeschouwelijke overtuiging;

>Tekst na stemming van het EP>

- dienstverlening zonder enigerlei discriminatie, met name die op grond van politieke, religieuze of levensbeschouwelijke overtuiging;

>Tekst na stemming van het EP>

- waarborging van de sociale bescherming van de werknemers;

>Oorspronkelijke tekst>

- geen onderbreking, noch beëindiging ervan behoudens om redenen van overmacht;

>Tekst na stemming van het EP>

- geen onderbreking, noch beëindiging ervan behoudens om redenen van overmacht;

>Oorspronkelijke tekst>

- ontwikkeling naar gelang van de technische, economische en sociale omgeving en de vraag van de gebruikers.

>Tekst na stemming van het EP>

- ontwikkeling naar gelang van de technische, economische en sociale omgeving en de behoefte van de gebruikers.

>Tekst na stemming van het EP>

- inachtneming van de doelstellingen op het vlak van de economische en sociale samenhang.

(Amendement 39)

Artikel 6, eerste alinea

>Oorspronkelijke tekst>

De lid-staten zien erop toe dat de universele-dienstverlener(s) de gebruikers over de kenmerken van de aangeboden universele diensten, met name over de algemene voorwaarden voor toegang tot de diensten, de prijzen en het kwaliteitsniveau, regelmatig voldoende nauwkeurige inlichtingen verschaft, respectievelijk verschaffen. Deze inlichtingen worden bekendgemaakt, met name door middel van aanplakking of in brochures.

>Tekst na stemming van het EP>

De lid-staten zien erop toe dat de universele-dienstverlener(s) de gebruikers over de kenmerken van de aangeboden universele diensten, met name over de algemene voorwaarden voor toegang tot de diensten, de prijzen en het kwaliteitsniveau, regelmatig voldoende nauwkeurige inlichtingen verschaft, respectievelijk verschaffen. Deze inlichtingen worden algemeen toegankelijk gemaakt.

(Amendement 40)

Artikel 8

>Oorspronkelijke tekst>

1. Onverminderd lid 2 en voor zover nodig voor de handhaving van de universele dienst zijn de diensten die in elke lid-staat zich voor reservering voor de universele-dienstverleners kunnen lenen, het ophalen, het vervoer, het sorteren en de distributie van binnenlandse briefpoststukken waarvan de prijs minder dan vijf maal het openbare tarief van een briefpoststuk van de laagste gewichtsklasse beloopt,voor zover het gewicht ervan minder dan 350 gram bedraagt.

>Tekst na stemming van het EP>

1. Ter handhaving van de universele dienst en de economische levensvatbaarheid van de exploitant die verantwoordelijk is voor het aanbieden ervan, zijn de diensten die in elke lid-staat zich voor reservering voor de universele- dienstverleners kunnen lenen, het ophalen, het vervoer, het sorteren en de distributie van binnenlandse briefpoststukken, met inbegrip van direct-mail, waarvan de prijs minder dan vijf maal het openbare tarief van een briefpoststuk van de laagste gewichtsklasse beloopt,voor zover het gewicht ervan minder dan 350 gram bedraagt. Uitzonderingen op de beperkingen van gewicht en prijs zijn toegestaan in de gratis postdienst ten behoeve van blinden en slechtzienden.

>Oorspronkelijke tekst>

2. De distributie van inkomende grensoverschrijdende post en «direct-mail» kunnen tot en met 31 december 2000 nog worden gereserveerd, indien dat voor de evenwichtige financiële positie van de universele-dienstverlener(s) nodig is. De Commissie neemt uiterlijk op 30 juni 1998 een besluit over het eventueel ook nog na 31 december 2000 reserveren van deze diensten. Hierbij zal onder andere rekening worden gehouden met de economische, sociale en technologische ontwikkelingen die zich inmiddels in de postsector hebben voorgedaan en met het financiële evenwicht van de universele-dienstverlener(s).

>Tekst na stemming van het EP>

2. De distributie van grensoverschrijdende post binnen dezelfde tarief- en gewichtsgrenzen kan tot vijf jaar na het van kracht worden van deze richtlijn nog worden gereserveerd. Uiterlijk vijf jaar na het van kracht worden van deze richtlijn, doet de Commissie overeenkomstig artikel 100A van het Verdrag een voorstel voor een richtlijn op dit gebied, met name rekening houdend met de economische, sociale en technologische ontwikkelingen die zich inmiddels in de postsector hebben voorgedaan en met het financiële evenwicht van de universele- dienstverlener(s). Zij houdt tevens rekening met de verdere maatregelen die nodig zijn voor het behoud van hetzelfde dienstverleningsniveau voor alle burgers en met het oog op goede sociale voorwaarden voor werknemers.

>Oorspronkelijke tekst>

3. Onverminderd lid 2 worden de bepalingen van lid 1 opnieuw bezien wanneer de Commissie overeenkomstig artikel 23 aan het Europees Parlement en aan de Raad over de toepassing van deze richtlijn verslag uitbrengt, uiterlijk in de eerste helft van het jaar 2000.

>Tekst na stemming van het EP>

Schrappen.

>Oorspronkelijke tekst>

4. De Lid-Staten verschaffen op verzoek van de Commissie alle nodige informatie met het oog op het in lid 2 bedoelde besluit en het in lid 3 bedoelde verslag.

>Tekst na stemming van het EP>

4. De lid-staten verschaffen op verzoek van de Commissie alle nodige informatie met het oog op het in lid 2 bedoelde voorstel voor een richtlijn.

(Amendement 41)

Artikel 9

>Oorspronkelijke tekst>

De lid-staten wijzen het lichaam of de lichamen aan dat het recht heeft, respectievelijk die het recht hebben om voor het aanbieden van postzendingen bestemde brievenbussen op of aan de openbare weg te plaatsen alsmede om postzegels uit te geven die de naam van het land dragen.

>Tekst na stemming van het EP>

De lid-staten wijzen het lichaam of de lichamen aan dat het recht heeft, respectievelijk die het recht hebben om aangetekende stukken te vervoeren, voor het aanbieden van postzendingen bestemde brievenbussen op of aan de openbare weg te plaatsen alsmede om postzegels uit te geven waaruit blijkt uit welk land zij afkomstig zijn.

(Amendement 42)

Artikel 10

>Oorspronkelijke tekst>

1. Voor het op commerciële basis aan het publiek aanbieden van niet voor de universele-dienstverleners gereserveerde postdiensten kunnen de Lid-Staten registratie- en in gerechtvaardigde gevallen vergunningenprocedures instellen. Deze procedures dienen transparant en niet discriminerend te zijn en dienen op objectieve criteria te berusten.

>Tekst na stemming van het EP>

Voor zover dit noodzakelijk is ter waarborging van het behoud van de universele- dienstverlening, kunnen, binnen dezelfde gewichts- en tariefgrenzen, nieuwe diensten worden gereserveerd voor de verlener(s) van universele diensten in iedere lid-staat.

>Oorspronkelijke tekst>

2. Aan de verlening van de vergunningen kunnen in voorkomend geval proportionele verplichtingen betreffende universele-dienstverlening worden verbonden alsook de verplichting niet op oneerlijke wijze afbreuk te doen aan de uitsluitende en bijzondere rechten die met betrekking tot de overeenkomstig artikel 8, lid 1, voor de universele-dienstverleners gereserveerde postdiensten zijn toegekend.

>Tekst na stemming van het EP>

Schrappen.

>Oorspronkelijke tekst>

3. Wanneer een lid-staat vaststelt dat de verplichtingen betreffende de universele dienst, zoals bepaald in deze richtlijn, voor de universele- dienstverlener een onevenredige financiële last vormen, kan deze lid-staat aan de vergunningverlening de verplichting verbinden financieel bij te dragen aan een speciaal daartoe gevormd compensatiefonds dat door een van de begunstigde(n) onafhankelijk lichaam wordt beheerd. In dat geval draagt de lid-staat ervoor zorg dat bij de vaststelling van de financiële bijdragen de beginselen van doorzichtigheid, non-discriminatie en proportionaliteit worden geëerbiedigd.

>Tekst na stemming van het EP>

Schrappen.

>Oorspronkelijke tekst>

4. De lid-staten dragen ervoor zorg dat de redenen waarom een vergunning wordt geweigerd, de aanvrager worden medegedeeld en zij voeren een beroepsprocedure in.

>Tekst na stemming van het EP>

Schrappen.

>Oorspronkelijke tekst>

5. De lid-staten kunnen een systeem invoeren voor het kenmerken van «direct- mail» om de controle daarvan mogelijk te maken wanneer deze dienst wordt geliberaliseerd.

>Tekst na stemming van het EP>

Schrappen.

(Amendement 43)

Artikel 11

>Oorspronkelijke tekst>

1. Overeenkomstig artikel 57, lid 2, en de artikelen 66 en 100A van het Verdrag stellen het Europees Parlement en de Raad, op voorstel van de Commissie, de nodige maatregelen vast ter harmonisatie van de vergunningprocedures voor het aan het publiek op commerciële basis aanbieden van niet-gereserveerde postdiensten, met uitzondering van die diensten welke niet aan dergelijke beperkingen kunnen worden onderworpen, zoals documentenuitwisseling en uitgaande grensoverschrijdende post naar andere lid-staten.

>Tekst na stemming van het EP>

Schrappen.

>Oorspronkelijke tekst>

2. De in lid 1 bedoelde harmonisatiemaatregelen betreffen met name de criteria waaraan de vergunning aanvragend exploitant van postdiensten moet voldoen en de procedures die deze moet volgen, de voorschriften voor de bekendmaking van deze criteria en procedures alsmede de beroepsprocedures bij ontzegging van

een vergunning.

>Tekst na stemming van het EP>

Schrappen.

(Amendement 44)

Artikel 12

>Oorspronkelijke tekst>

Overeenkomstig artikel 57, lid 2, en de artikelen 66 en 100A van het Verdrag stellen het Europees Parlement en de Raad, op voorstel van de Commissie, de nodige maatregelen vast ter harmonisatie van de voorwaarden op basis waarvan de gebruikers en de universele-dienstverleners onder transparante en niet- discriminerende voorwaarden toegang wordt geboden tot het openbare postnet in stadia die aan de einddistributie van de poststukken voorafgaan.

>Tekst na stemming van het EP>

Schrappen.

(Amendement 45)

Artikel 13, tweede streepje

>Oorspronkelijke tekst>

- de prijzen moeten worden vastgesteld in relatie tot de kosten voor elke, van de universele dienst deel uitmakende dienst; de lid-staten kunnen besluiten dat op hun nationale grondgebied voor elke, van de universele dienst deel uitmakende dienst, een enkel tarief geldt;

>Tekst na stemming van het EP>

- de prijzen moeten worden vastgesteld in relatie tot de kosten voor elke, van de universele dienst deel uitmakende dienst; de lid-staten besluiten dat op hun nationale grondgebied voor elke, van de universele dienst deel uitmakende dienst, een enkel tarief geldt;

(Amendement 81)

Artikel 14

>Oorspronkelijke tekst>

De lid-staten nemen de nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat de eindkosten worden vastgesteld in relatie tot de kosten van de universele-dienstverleners die voor het op niet-discriminerende wijze verwerken en distribueren van de post in het land van aankomst zorg dragen en in relatie tot de kwaliteit van de geboden diensten.

>Tekst na stemming van het EP>

De lid-staten waarborgen dat de eindvergoedingen worden bepaald overeenkomstig de kosten die de verantwoordelijke verleners van universele diensten dragen voor niet-discriminerende verwerking en bestelling in het land van bestemming, en in relatie tot de kwaliteit van de geboden diensten.

De aanbieders van universele diensten kunnen vervolgens de kostendekkende eindvergoedingen overeenkomstig de binnenlandse tarieven in rekening brengen.

Er worden prikkels geschapen om de kwaliteit van de dienstverlening op Gemeenschapsniveau te waarborgen en te verbeteren. Voorts worden mechanismen ingesteld om remailing te voorkomen.

Totdat dit verwezenlijkt is, kunnen de lid-staten de aanbieders van universele diensten toestaan de eindvergoedingen overeenkomstig artikel 25 van het Wereldpostverdrag vast te stellen en voor grensoverschrijdende universele diensten betaling volgens het binnenlandse tarief te vragen. Dit geldt met name voor zendingen van binnenlandse afzenders die in een ander land van de Gemeenschap zijn vervaardigd.

In geval van geschillen kunnen de aanbieders van universele diensten de zaak aanhangig maken bij hun nationale regelgevende autoriteiten. Deze laatste coördineren hun werkzaamheden ten einde het geschil binnen twee maanden op te lossen. Na afloop van deze termijn kan iedere partij de zaak bij de Commissie aanhangig maken en deze dient binnen drie maanden te arbitreren.

(Amendement 47)

Artikel 15, lid 2

>Oorspronkelijke tekst>

2. De universele-dienstverleners houden in hun interne boekhouding voor elke tot de gereserveerde sector behorende dienst afzonderlijke rekeningen bij (waarin onderscheid wordt gemaakt tussen de ophaal-, de vervoer-, de sorteer- en de distributiefase) enerzijds en voor de niet-gereserveerde diensten anderzijds, zoals zij dat zouden moeten doen indien de betrokken diensten door afzonderlijke ondernemingen zouden worden verricht. In hun jaarverslag publiceren zij zowel voor de gereserveerde als voor de niet-gereserveerde diensten een balans en een winst- en verliesrekening.

>Tekst na stemming van het EP>

2. Ter voorkoming van subsidie overheveling tussen de gereserveerde sector en de niet gereserveerde diensten, waardoor de eerlijke-concurrentieomstandigheden in de niet gereserveerde sector in gevaar worden gebracht, houden de aanbieders van universele diensten, zo nodig, afzonderlijke boekhoudingen bij en maken deze openbaar, met betrekking tot de desbetreffende gereserveerde diensten en de niet gereserveerde diensten. De ondernemingen uit de sector gebruiken de winsten uit de gereserveerde sector niet voor het subsidiëren van niet-gereserveerde activiteiten die openstaan voor concurrentie, tenzij deze subsidies gerechtvaardigd zijn door uitzonderlijk hoge kosten van hun verplichtingen uit hoofde van de universele-dienstverlening. Het door de aanbieder van universele diensten berekende tarief voor een dienst die open staat voor concurrentie dient hoe dan ook hoger te zijn dan de marginale kosten van de aangeboden dienst.

(Amendement 48)

Artikel 17, eerste alinea

>Oorspronkelijke tekst>

De lid-staten zien erop toe dat normen voor de nationale post worden vastgesteld die verenigbaar zijn met de door de Commissie vastgestelde normen voor de grensoverschrijdende diensten binnen de Gemeenschap. Evenwel dient, rekening houdend met bijzondere nationale omstandigheden, een eerste doelstelling te zijn dat ervoor wordt zorg gedragen dat in alle lid-staten briefpoststukken van de snelste standaardcategorie voor ten minste 80% van de zendingen een eind-tot- eind-expeditie-termijn van één werkdag tussen de dag van vertrek en die van de distributie hebben.

>Tekst na stemming van het EP>

De lid-staten zien erop toe dat normen voor de nationale post worden vastgesteld die verenigbaar zijn met de door de Commissie vastgestelde normen voor de grensoverschrijdende diensten binnen de Gemeenschap. Evenwel dient, rekening houdend met bijzondere nationale omstandigheden, een eerste minimum-doelstelling te zijn dat ervoor wordt zorg gedragen dat in alle lid-staten briefpoststukken van de snelste standaardcategorie voor ten minste 80% van de zendingen een eind- tot-eind-expeditie-termijn van één werkdag tussen de dag van vertrek en die van de distributie hebben en voor ten minste 95% van de zendingen ten hoogste twee werkdagen, met uitzondering van gevallen van overmacht en van gebieden die geografisch van de Gemeenschap afgescheiden zijn.

(Amendement 49)

Artikel 18, eerste alinea

>Oorspronkelijke tekst>

Overeenkomstig het bepaalde in artikel 16 stelt de Commissie één jaar na de inwerkingtreding van deze richtlijn kwaliteitsnormen vast voor grensoverschrijdende diensten binnen de Gemeenschap. De Commissie maakt deze normen bekend in het Publikatieblad van de Europese Gemeenschappen en ziet erop toe dat de prestaties regelmatig worden gecontroleerd en gepubliceerd, waarbij over de naleving van deze normen en over de bereikte vooruitgang verslag wordt uitgebracht. Deze normen worden op gezette tijden herzien.

>Tekst na stemming van het EP>

Overeenkomstig het bepaalde in artikel 16 stelt de Commissie één jaar na de inwerkingtreding van deze richtlijn kwaliteitsnormen vast voor grensoverschrijdende diensten binnen de Gemeenschap. De Commissie maakt deze normen bekend in het Publikatieblad van de Europese Gemeenschappen en ziet erop toe dat de prestaties regelmatig worden gecontroleerd en gepubliceerd, waarbij over de naleving van deze normen en over de bereikte vooruitgang verslag wordt uitgebracht. Deze normen worden op gezette tijden herzien. Indien deze prestaties onder het gemiddelde blijken te liggen, worden concrete verbeteringsvoorstellen gedaan.

(Amendement 50)

Artikel 19

>Oorspronkelijke tekst>

De lid-staten zien erop toe dat voor de behandeling van klachten van gebruikers, met name ingeval van verlies, diefstal, beschadiging of niet-naleving van de kwaliteitsnormen van de dienst transparante, eenvoudige procedures, die weinig kosten vergen, worden ingevoerd. Zij zien erop toe dat een snel en doeltreffend systeem van terugbetalingen en vergoedingen wordt ingevoerd en dat geschillen op een billijke wijze en binnen een redelijke termijn worden geregeld.

>Tekst na stemming van het EP>

De lid-staten zien erop toe dat voor de behandeling van klachten van gebruikers, met name in geval van verlies, diefstal, beschadiging of indien zulks schriftelijk met de klant is overeengekomen, niet-naleving van de kwaliteitsnormen van de dienst transparante, eenvoudige procedures, die weinig kosten vergen, worden ingevoerd. Zij zien erop toe dat een snel en doeltreffend systeem van terugbetalingen en/of vergoedingen wordt ingevoerd voor diensten ten aanzien waarvan een vergoedingsbeding is overeengekomen, en dat geschillen op een billijke wijze en binnen een redelijke termijn worden geregeld. De lid- staten zien erop toe dat bovenvermelde verplichtingen gelden voor alle openbare of particuliere aanbieders van postdiensten.

>Oorspronkelijke tekst>

Onverminderd andere, in de nationale en communautaire wetgeving besloten liggende mogelijkheden voor beroep, zien de lid-staten erop toe dat de gebruikers, die, indien de nationale wetgeving daarin voorziet, gezamenlijk met belangenorganisaties van gebruikers en/of consumenten optreden, aan de nationale regelgevende instantie de gevallen kunnen voorleggen waarin de klachten van de gebruikers bij de universele-dienstverlener geen resultaat hebben gehad.

>Tekst na stemming van het EP>

Schrappen.

>Oorspronkelijke tekst>

Overeenkomstig het bepaalde in artikel 16 zien de lid-staten erop toe dat de universele-dienstverleners samen met het jaarverslag over de controle van de prestaties de gegevens bekend maken over het aantal klachten en over de wijze waarop deze zijn behandeld.

>Tekst na stemming van het EP>

Schrappen.

(Amendement 51)

Artikel 20, eerste alinea

>Oorspronkelijke tekst>

De harmonisatie van de technische normen dient naar gelang van, met name, het belang van de gebruikers verder te worden doorgevoerd.

>Tekst na stemming van het EP>

De harmonisatie van de technische normen dient naar gelang van, met name, het belang van de gebruikers te worden gewaarborgd in het kader van de eengemaakte interne markt.

(Amendement 52)

Artikel 21

>Oorspronkelijke tekst>

De Commissie wordt bijgestaan door een Raadgevend Comité bestaande uit vertegenwoordigers van de lid-staten en voorgezeten door de vertegenwoordiger van de Commissie. Het Comité stelt zijn reglement van orde vast.

>Tekst na stemming van het EP>

De Commissie wordt bijgestaan door een raadgevend comité bestaande uit een vertegenwoordiger per lid-staat en voorgezeten door de vertegenwoordiger van de Commissie. Het Comité stelt zijn reglement van orde vast.

>Oorspronkelijke tekst>

Het Comité wordt geraadpleegd over de voorschriften inzake de kwaliteit van de dienst als bedoeld in artikel 16 en die inzake de harmonisatie van technische normen als bedoeld in artikel 20.

>Tekst na stemming van het EP>

Schrappen.

>Oorspronkelijke tekst>

De vertegenwoordiger van de Commissie legt het Comité een ontwerp voor van de te nemen maatregelen. Het Comité brengt binnen een termijn die de voorzitter kan vaststellen naar gelang van de urgentie van de materie advies uit over dit ontwerp, zonodig door middel van een stemming.

>Tekst na stemming van het EP>

De vertegenwoordiger van de Commissie legt het Comité een ontwerp voor van de te nemen maatregelen. Het Comité brengt binnen een termijn die de voorzitter kan vaststellen naar gelang van de urgentie van de materie advies uit over dit ontwerp, zonodig door middel van een stemming.

>Oorspronkelijke tekst>

Het advies wordt in de notulen opgenomen; voorts heeft iedere lid-staat het recht te verzoeken dat zijn standpunt in de notulen wordt opgenomen.

>Tekst na stemming van het EP>

Het advies wordt in de notulen opgenomen; voorts heeft iedere lid-staat het recht te verzoeken dat zijn standpunt in de notulen wordt opgenomen.

>Oorspronkelijke tekst>

De Commissie houdt zoveel mogelijk rekening met het door het Comité uitgebrachte advies. Zij brengt het Comité op de hoogte van de wijze waarop zij rekening heeft gehouden met zijn advies.

>Tekst na stemming van het EP>

De Commissie houdt zoveel mogelijk rekening met het door het Comité uitgebrachte advies. Zij brengt het Comité op de hoogte van de wijze waarop zij rekening heeft gehouden met zijn advies.

>Oorspronkelijke tekst>

Voorts raadpleegt de Commissie de vertegenwoordigers van de exploitanten van postdiensten, van het betrokken bedrijfsleven, van de gebruikers, met inbegrip van de particuliere gebruikers, en van de sociale partners over vraagstukken inzake de kwaliteit van de dienst en de harmonisatie van technische normen. Zij licht het Comité regelmatig in over het resultaat van deze raadplegingen en over de werkzaamheden van het in artikel 23 bedoelde waarnemingscentrum.

>Tekst na stemming van het EP>

Voorts raadpleegt de Commissie de vertegenwoordigers van de exploitanten van postdiensten, van het betrokken bedrijfsleven, van de gebruikers, met inbegrip van de particuliere gebruikers, en van de sociale partners over vraagstukken inzake de kwaliteit van de dienst en de harmonisatie van technische normen. Zij licht het Comité, het Parlement en met name de ten principale bevoegde commissie regelmatig in over het resultaat van deze raadplegingen en over de werkzaamheden van het in artikel 23 bedoelde waarnemingscentrum.

>Tekst na stemming van het EP>

Het Comité komt in beginsel in openbare vergadering bijeen, behoudens andersluidend, naar behoren gemotiveerd en tijdig bekendgemaakt, bijzonder besluit. Het publiceert zijn agenda's twee weken voor de vergaderingen. Het publiceert notulen van zijn vergaderingen. Het stelt een openbaar register op waarin zijn leden opgaaf doen van hun belangen.

(Amendement 53)

Artikel 22, tweede alinea

>Oorspronkelijke tekst>

De nationale regelgevende instanties hebben met name tot taak zorg te dragen voor de naleving van de uit deze richtlijn voortvloeiende verplichtingen, tevens kunnen zij tot taak hebben zorg te dragen voor de naleving van de nationale en gemeenschappelijke mededingingsregels in de postsector.

>Tekst na stemming van het EP>

De nationale regelgevende instanties hebben met name tot taak zorg te dragen voor de naleving van de rechten, met inbegrip van de in artikel 8, lid 1, genoemde rechten, en van de uit deze richtlijn voortvloeiende verplichtingen, tevens kunnen zij tot taak hebben zorg te dragen voor de naleving van de nationale en gemeenschappelijke mededingingsregels in de postsector.

(Amendement 54)

Artikel 23, lid 1

>Oorspronkelijke tekst>

1. Drie jaar na de inwerkingtreding van deze richtlijn en uiterlijk in de loop van de eerste helft van het jaar 2000, brengt de Commissie aan het Europees Parlement en aan de Raad over de toepassing ervan verslag uit. De Commissie wordt daartoe bijgestaan door een waarnemingscentrum dat de ontwikkelingen in de sector volgt.

>Tekst na stemming van het EP>

1. Vijf jaar na de inwerkingtreding van deze richtlijn brengt de Commissie aan het Europees Parlement en aan de Raad over de toepassing ervan verslag uit. De Commissie wordt daartoe bijgestaan door een waarnemingscentrum dat de ontwikkelingen in de sector volgt.

Het Europees Parlement en de Raad nemen op voorstel van de Commissie en op basis van de artikelen 100A en 189B van het Verdrag de nodige maatregelen om deze richtlijn aan te passen tegen de achtergrond van alle nieuwe marktomstandigheden die van invloed kunnen zijn op de universele-dienstverlening en de gereserveerde sector.

(Amendement 55)

Artikel 23, lid 2

>Oorspronkelijke tekst>

2. Het waarnemingscentrum bestaat uit ten hoogste vijf, door de Commissie benoemde onafhankelijke deskundigen die tezamen over de benodigde uiteenlopende deskundigheid beschikken. Zij verzamelen de relevante informatie over de ontwikkeling van de sector, met name over de economische, sociale en technologische aspecten, en over de kwaliteit van de dienst.

>Tekst na stemming van het EP>

2. Het waarnemingscentrum bestaat uit door de Commissie benoemde onafhankelijke deskundigen die beschikken over kennis van de aard, rol en diversiteit van de postdiensten in de lid-staten, die tezamen over de benodigde uiteenlopende deskundigheid beschikken. Zij verzamelen de relevante informatie over de ontwikkeling van de sector, met name over de economische, sociale en technologische aspecten, en over de kwaliteit van de dienst.

(Amendement 56)

Artikel 23, lid 2 bis (nieuw)

>Tekst na stemming van het EP>

2 bis. Het in lid 1 bedoelde verslag van de Commissie bevat eveneens het standpunt van het personeel van zowel postexploitanten in het bezit van de overheid als van particuliere exploitanten, van de werknemers in de postsector en van de nationale consumenten over de ontwikkeling van de sector en de tenuitvoerlegging van deze richtlijn.

(Amendement 57)

Artikel 24, eerste alinea

>Oorspronkelijke tekst>

De lid-staten doen de nodige wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in werking treden om uiterlijk zes maanden na de datum van inwerkingtreding aan deze richtlijn te voldoen. Zij stellen de Commissie daarvan onverwijld in kennis.

>Tekst na stemming van het EP>

De lid-staten doen de nodige wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in werking treden om uiterlijk een jaar na de datum van inwerkingtreding aan deze richtlijn te voldoen. Zij stellen de Commissie daarvan onverwijld in kennis.

(Amendement 58)

Artikel 24, alinea bis (nieuw)

>Tekst na stemming van het EP>

Bij de herstructurering naar aanleiding van de toepassing van deze richtlijn moet steeds voorrang te worden gegeven aan het behoud van bestaande werkgelegenheid en de bescherming van de sociale rechten van werknemers.

Wetgevingsresolutie houdende advies van het Europees Parlement inzake het voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende gemeenschappelijke regels voor de ontwikkeling van de postdiensten in de Gemeenschap en voor de verbetering van de kwaliteit van de dienst (COM(95)0227 - C4-0540/95 - 95/0221(COD))

(Medebeslissingsprocedure: eerste lezing)

Het Europees Parlement,

- gezien het voorstel van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad COM(95)0227 - 95/0221(COD) ((PB C 322 van 2.12.1995, blz. 22.)) en de wijzigingen op het voorstel van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad,

- gelet op artikel 189 B, lid 2 en de artikelen 57, lid 2, 66 en 100 A van het EG-Verdrag op grond waarvan de Commissie het voorstel bij het Parlement heeft ingediend (C4-0540/95),

- gelet op artikel 58 van zijn Reglement,

- gezien het verslag van de Commissie vervoer en toerisme en de adviezen van de Commissie economische en monetaire zaken en industriebeleid, de Begrotingscommissie, de Commissie sociale zaken en werkgelegenheid en de Commissie juridische zaken en rechten van de burger (A4-0105/96),

1. hecht zijn goedkeuring aan het Commissievoorstel zoals gewijzigd door het Parlement;

2. verzoekt de Commissie haar voorstel krachtens artikel 189 A, lid 2 van het EG-Verdrag dienovereenkomstig te wijzigen;

3. verzoekt de Raad de door het Parlement aangenomen wijzigingen op te nemen in zijn krachtens artikel 189 B, lid 2 van het EG-Verdrag vast te stellen gemeenschappelijk standpunt;

4. verzoekt de Raad, wanneer deze voornemens is af te wijken van de door het Parlement goedgekeurde tekst, het Parlement hiervan op de hoogte te stellen, en wenst dat in dat geval de overlegprocedure wordt ingeleid;

5. wijst erop dat de Commissie gehouden is elke wijziging die zij voornemens is aan te brengen in het door het Parlement geamendeerde voorstel, voor te leggen aan het Parlement;

6. verzoekt zijn Voorzitter dit advies te doen toekomen aan de Raad en de Commissie.