Home

Wetgevingsresolutie houdende advies van het Europees Parlement inzake het voorstel voor een beschikking van de Raad betreffende een specifiek programma voor onderzoek, technologische ontwikkeling en demonstratie (1998-2002) op het gebied van "Een concurrerende en duurzame groei" (COM(98)0305-C4-0435/98 98/0179 (CNS)) (Raadplegingsprocedure)

Wetgevingsresolutie houdende advies van het Europees Parlement inzake het voorstel voor een beschikking van de Raad betreffende een specifiek programma voor onderzoek, technologische ontwikkeling en demonstratie (1998-2002) op het gebied van "Een concurrerende en duurzame groei" (COM(98)0305-C4-0435/98 98/0179 (CNS)) (Raadplegingsprocedure)

Wetgevingsresolutie houdende advies van het Europees Parlement inzake het voorstel voor een beschikking van de Raad betreffende een specifiek programma voor onderzoek, technologische ontwikkeling en demonstratie (1998-2002) op het gebied van "Een concurrerende en duurzame groei" (COM(98)0305-C4-0435/98 98/0179 (CNS)) (Raadplegingsprocedure)

Publicatieblad Nr. C 098 van 09/04/1999 blz. 0073


A4-0453/98

Voorstel voor een beschikking van de Raad betreffende een voorstel voor een beschikking van de Raad tot vaststelling van een specifiek programma voor onderzoek, technologische ontwikkeling en demonstratie (1998-2002) op het gebied van "Een concurrerende en duurzame groei" (COM(98)0305 - C4-0435/98 - 98/0179(CNS))

Dit voorstel wordt goedgekeurd met de volgende wijzigingen:

(Amendement 1)

Tweede overweging bis (nieuw)

>Oorspronkelijke tekst>

>Tekst na stemming van het EP>

overwegende dat de OTO-activiteiten op het gebied van concurrerende en duurzame groei als doelstelling op lange termijn het scheppen van permanente werkgelegenheid met behulp van technologische en organisatorische veranderingen moeten hebben,

(Amendement 2)

Negende overweging

>Oorspronkelijke tekst>

overwegende dat enerzijds de stand van zaken bij de uitvoering van dit programma moet worden onderzocht met het oog op de eventuele aanpassing ervan aan de wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen; dat anderzijds door onafhankelijke deskundigen te gelegener tijd een evaluatie moet worden gemaakt van de verwezenlijking van het programma;

>Tekst na stemming van het EP>

overwegende dat enerzijds de stand van zaken bij de uitvoering van dit programma moet worden onderzocht met het oog op de eventuele aanpassing ervan aan de wetenschappelijke

, technologische, economische en sociale ontwikkelingen; dat anderzijds door onafhankelijke deskundigen te gelegener tijd een evaluatie moet worden gemaakt van de verwezenlijking van het programma;

(Amendement 3)

Artikel 2, leden 1, 2 en 3

>Oorspronkelijke tekst>

1. Overeenkomstig bijlage III bij het vijfde kaderprogramma wordt voor de uitvoering van het specifiek programma een bedrag noodzakelijk geacht van 2 895 miljoen ecu, waarvan hoogstens 6,30% voor de administratieve uitgaven van de Commissie.

>Tekst na stemming van het EP>

1. Overeenkomstig bijlage III bij het vijfde kaderprogramma wordt voor de uitvoering van het specifiek programma een bedrag noodzakelijk geacht van

2 705 miljoen ecu, waarvan hoogstens 6,30% voor de administratieve uitgaven van de Commissie.

>Oorspronkelijke tekst>

2. Een indicatieve verdeling van dit bedrag is opgenomen in bijlage I.

>Tekst na stemming van het EP>

2. Een indicatieve verdeling van dit bedrag is opgenomen in bijlage I.

>Oorspronkelijke tekst>

3. Van dit bedrag is:

- 640 miljoen ecu bestemd voor de periode 1998-1999,

- 2 255 miljoen ecu voor de periode 2000-2002.

>Tekst na stemming van het EP>

3. Van dit bedrag is:

- 646 miljoen ecu bestemd voor de periode 1998-1999,

- 2 059 miljoen ecu voor de periode 2000-2002.

>Oorspronkelijke tekst>

Dit laatste cijfer kan worden aangepast onder de voorwaarden als bedoeld in artikel 3, lid 3, van het vijfde kaderprogramma.

>Tekst na stemming van het EP>

Dit laatste cijfer kan worden aangepast onder de voorwaarden als bedoeld in artikel

2 van het vijfde kaderprogramma.

(Amendement 4)

Artikel 2, lid 4

>Oorspronkelijke tekst>

4. De begrotingsautoriteit stelt, met inachtneming van de in deze beschikking vastgelegde wetenschappelijke en technologische doelstellingen en prioriteiten, voor elk begrotingsjaar de kredieten vast afhankelijk van de beschikbaarheid van de in het kader van de meerjarige financiële vooruitzichten toegewezen middelen.

>Tekst na stemming van het EP>

4. De begrotingsautoriteit stelt, met inachtneming van de in deze beschikking vastgelegde wetenschappelijke

, technologische, economische en sociale doelstellingen, voor elk begrotingsjaar de kredieten vast.

(Amendement 5)

Artikel 3, leden 1, 2 en 3

>Oorspronkelijke tekst>

1. De grote lijnen, de wetenschappelijke en technologische doelstellingen van het specifiek programma en de daarmee samenhangende prioriteiten zijn opgenomen in bijlage II. Zij zijn bepaald overeenkomstig de fundamentele beginselen en de drie categorieën selectiecriteria als uiteengezet in bijlage I bij het vijfde kaderprogramma.

>Tekst na stemming van het EP>

1. De grote lijnen, de wetenschappelijke

, technologische, economische en sociale doelstellingen van het specifiek programma en de daarmee samenhangende prioriteiten zijn opgenomen in bijlage II. Zij zijn bepaald overeenkomstig de fundamentele beginselen en de drie categorieën selectiecriteria als uiteengezet in bijlage I bij het vijfde kaderprogramma.

>Oorspronkelijke tekst>

2. Overeenkomstig deze beginselen en criteria worden de selectiecriteria als uiteengezet in artikel 10 van de regels voor deelneming en verspreiding toegepast bij de selectie van de te verrichten OTO-werkzaamheden.

>Tekst na stemming van het EP>

2. Overeenkomstig deze beginselen en criteria worden de selectiecriteria als uiteengezet in artikel 10 van de regels voor deelneming en verspreiding toegepast bij de selectie van de te verrichten OTO-werkzaamheden.

>Oorspronkelijke tekst>

Voor dit programma wordt tevens een specifiek selectiecriterium toegepast: de deelneming van industriële entiteiten aan werkzaamheden voor gezamenlijke rekening moet aangepast zijn aan de aard van de werkzaamheden.

>Tekst na stemming van het EP>

Voor dit programma wordt tevens een specifiek selectiecriterium toegepast: de deelneming van industriële entiteiten aan werkzaamheden voor gezamenlijke rekening moet

gespecificeerd zijn overeenkomstig de aard van elk van de werkzaamheden en er moet rekening worden gehouden met:

>Oorspronkelijke tekst>

>Tekst na stemming van het EP>

- De bijdrage, via de deelname aan het programma, van de specifieke industriële entiteit aan het algemene concurrentievermogen van de sector;

- De synergie tussen de specifieke sector en andere sectoren die belangrijk zijn voor de Europese industrie;

- De verwachte verbetering van de concurrentiepositie van de specifieke Europese sector tegenover zijn belangrijkste internationale concurrenten;

- Het vermogen van de specifieke industriële entiteit om de resultaten te verspreiden en om nieuwe producten en procédés te ontwikkelen..

>Oorspronkelijke tekst>

Bij de tenuitvoerlegging van het programma worden, ook in het werkprogramma als bedoeld in artikel 5, lid 1, al deze criteria in acht genomen, al kunnen daarin verschillende afwegingen worden gemaakt.

>Tekst na stemming van het EP>

Bij de tenuitvoerlegging van het programma worden, ook in het werkprogramma als bedoeld in artikel 5, lid 1, al deze criteria

op een eenvormige, consequente en transparante wijze in acht genomen.

>Oorspronkelijke tekst>

3. De regels voor deelneming en verspreiding zijn op het specifiek programma van toepassing.

>Tekst na stemming van het EP>

3. De regels voor deelneming en verspreiding zijn op het specifiek programma van toepassing

, zoals nader bepaald in Bijlage III, alinea 2 bis.

(Amendement 6)

Artikel 5, lid 1, tweede alinea bis (nieuw)

>Oorspronkelijke tekst>

>Tekst na stemming van het EP>

De Commissie publiceert het werkprogramma en alle aanpassingen ervan op papier en elektronisch (Internet).

(Amendement 7)

Artikel 5, lid 2 bis (nieuw)

>Oorspronkelijke tekst>

>Tekst na stemming van het EP>

2 bis. Bij alle uitnodigingen tot inschrijving op het gebied van OTO wordt rekening gehouden met het beleid van de Europese Unie inzake gelijke kansen.

(Amendement 8)

Artikel 6, lid 3

>Oorspronkelijke tekst>

3. De vertegenwoordiger van de Commissie legt het programmacomité ontwerpmaatregelen voor betreffende:

>Tekst na stemming van het EP>

3. De vertegenwoordiger van de Commissie legt het programmacomité

en het Europees Parlement ontwerpmaatregelen voor betreffende:

>Oorspronkelijke tekst>

- de opstelling en bijwerking van het werkprogramma als bedoeld in artikel 5, lid 1,

>Tekst na stemming van het EP>

-

de opstelling en bijwerking van het werkprogramma als bedoeld in artikel 5, lid 1,

>Oorspronkelijke tekst>

- de opstelling van het mandaat voor de externe evaluatie als bedoeld in artikel 5, lid 2, van het vijfde kaderprogramma;

>Tekst na stemming van het EP>

-

de opstelling van het mandaat voor de externe evaluatie als bedoeld in artikel 5, lid 2, van het vijfde kaderprogramma;

>Oorspronkelijke tekst>

- iedere aanpassing van de indicatieve verdeling van het in bijlage I vermelde bedrag .

>Tekst na stemming van het EP>

-

iedere aanpassing van de indicatieve verdeling van het in bijlage I vermelde bedrag voorzover deze verenigbaar is met de jaarlijks door de begrotingsautoriteit vastgestelde verdeling.

(Amendement 9)

Artikel 7, lid 1

>Oorspronkelijke tekst>

1. Het programmacomité brengt advies uit over de ontwerpmaatregelen als bedoeld in artikel 6, lid 3, binnen een termijn die de voorzitter kan vaststellen naar gelang van de urgentie van de materie. Het advies wordt uitgebracht met de meerderheid die in artikel 148, lid 2, van het Verdrag is voorgeschreven voor de aanneming van de besluiten die de Raad op voorstel van de Commissie dient te nemen. Bij de stemming in het comité worden de stemmen van de vertegenwoordigers van de lidstaten gewogen overeenkomstig genoemd artikel. De voorzitter neemt niet aan de stemming deel.

>Tekst na stemming van het EP>

1. Het programmacomité brengt advies uit over de ontwerpmaatregelen als bedoeld in artikel 6, lid 3, binnen een termijn die de voorzitter kan vaststellen naar gelang van de urgentie van de materie

, zo nodig door middel van een stemming.

Het advies wordt in de notulen opgenomen; voorts heeft iedere lidstaat het recht te verzoeken dat zijn standpunt in de notulen wordt opgenomen.

>Oorspronkelijke tekst>

De Commissie stelt de beoogde maatregelen vast wanneer zij in overeenstemming zijn met het advies van het comité.

>Tekst na stemming van het EP>

De Commissie

houdt zoveel mogelijk rekening met het door het comité uitgebrachte advies. Zij brengt het comité op de hoogte van de wijze waarop zij rekening heeft gehouden met zijn advies.

>Oorspronkelijke tekst>

Wanneer de beoogde maatregelen niet in overeenstemming zijn met het advies van het comité of indien geen advies is uitgebracht, dient de Commissie onverwijld bij de Raad een voorstel in betreffende de te nemen maatregelen. De Raad besluit met gekwalificeerde meerderheid van stemmen.

>Tekst na stemming van het EP>

Het comité komt in beginsel in openbare vergadering bijeen, behoudens andersluidend, naar behoren gemotiveerd en tijdig bekendgemaakt, bijzonder besluit. Het publiceert zijn agenda's twee weken vóór de vergaderingen (ook op Internet). Het publiceert notulen van zijn vergaderingen (ook op Internet). Het stelt een openbaar register op waarin zijn leden opgave doen van hun belangen.

>Oorspronkelijke tekst>

Indien de Raad, na verloop van een termijn van 6 weken na de indiening van het voorstel, geen besluit heeft genomen, worden de voorgestelde maatregelen door de Commissie vastgesteld.

>Tekst na stemming van het EP>

Deze bepalingen worden goedgekeurd in overeenstemming met het standpunt van het Parlement over het nieuwe besluit tot vaststelling van de beginselen inzake de comités van de Europese Unie die onder het voorzitterschap van de Commissie functioneren, en inzake de uitvoeringsbevoegdheden van de Commissie.

(Amendement 10)

Artikel 7, lid 2

>Oorspronkelijke tekst>

2. De Commissie licht het programmacomité op gezette tijden in over het verloop van de tenuitvoerlegging van het specifiek programma, en met name over de resultaten van de evaluatie en de selectie van de OTO-werkzaamheden onder contract.

>Tekst na stemming van het EP>

2. Overeenkomstig artikel 5, lid 4 van het kaderprogramma licht de Commissie de Raaden het Europees Parlement, alsmede het programmacomité op gezette tijden in over het verloop van de tenuitvoerlegging van het specifiek programma en met name over de resultaten van de evaluatie en de selectie van de OTO-werkzaamheden onder contract - waaronder de deelname van het MKB - en de vereenvoudiging van administratieve procedures.

(Amendement 11)

Artikel 7 bis (nieuw)

>Oorspronkelijke tekst>

>Tekst na stemming van het EP>

7 bis. De bescherming van de financiële belangen van de Europese Gemeenschappen wordt gewaarborgd overeenkomstig verordening (EG, Euratom) nr. 2988/95 betreffende de bescherming van de financiële belangen van de Europese Gemeenschappen (1).

(1) PB L 312 van 23.12.1995, blz. 1.

(Amendement 12)

Bijlage I

>Oorspronkelijke tekst>

Soort activiteit Totaal

a) Kernactiviteiten 74,3%

i) Innovatieve producten,

procédés en organisatie 24,2%

ii) Duurzame mobiliteit en

intermodaliteit 13,8%

iii) Landvervoer en mariene

technologieën 5,2%

iv) Nieuwe perspectieven

voor de luchtvaart 31,1%

>Tekst na stemming van het EP>

Soort activiteit Totaal

a) Kernactiviteiten 72,2%

i) Innovatieve producten,

procédés en organisatie 24,8%

ii) Duurzame mobiliteit en

intermodaliteit 13,9%

iii) Landvervoer en mariene

technologieën 7%

iv) Nieuwe perspectieven

voor de luchtvaart 26,5%

>Oorspronkelijke tekst>

b) Generieke activiteiten

in verband met onderzoek

en technologische

ontwikkeling 24,2%

c) Steun voor onderzoek-

infrastructuur 1,5%

>Tekst na stemming van het EP>

b)

Generieke activiteiten

in verband met onderzoek

en technologische

ontwikkeling 24,8%

c) Steun voor onderzoek-

infrastructuur 3%

>Oorspronkelijke tekst>

TOTAAL 2 895 mln ecu

>Tekst na stemming van het EP>

TOTAAL 2 705 mln ecu*

* waarvan gemiddeld 10% voor het MKB

(Amendement 13)

Bijlage II, inleiding, eerste alinea

>Oorspronkelijke tekst>

Concurrentievermogen en duurzaamheid vormen op de lange termijn de sleutel tot de toekomst van de economie van de Unie: totstandbrenging van welvaart en werkgelegenheid, verbetering van de kwaliteit van het bestaan en bescherming van het milieu en de natuurlijke hulpbronnen. Zij zijn afhankelijk van het vermogen van burgers, ondernemingen, regio¨s, naties en de Gemeenschap om de kennis, wetenschap en technologie van morgen te produceren en te gebruiken voor hoogwaardige, innovatieve goederen en diensten en in nieuwe en efficiëntere organisaties. Onderzoek is duidelijk van cruciaal belang voor het leggen van een meer concurrerende technologische grondslag voor de Europese industrie en het bevorderen van de overgang naar een duurzame wereld, hetgeen zowel een omschakeling van werkmethoden als een optimaal gebruik van middelen impliceert.

>Tekst na stemming van het EP>

Concurrentievermogen en duurzaamheid vormen op de lange termijn de sleutel tot de toekomst van de economie van de Unie: totstandbrenging van welvaart en werkgelegenheid, verbetering van de kwaliteit van het bestaan en bescherming van het milieu en de natuurlijke hulpbronnen. Zij zijn afhankelijk van het vermogen van burgers, ondernemingen, regio¨s, naties en de Gemeenschap om de kennis, wetenschap en technologie van morgen te produceren en te gebruiken voor hoogwaardige, innovatieve goederen en diensten in nieuwe en efficiëntere organisaties

, proactieve beleidsmaatregelen ten behoeve van een soepele economische en maatschappelijke aanpassing aan het gebruik van nieuwe technologie en maatregelen ter bescherming van het milieu en de ecologie. Onderzoek is duidelijk van cruciaal belang voor het leggen van een meer concurrerende technologische en sociale grondslag voor de Europese industrie en het bevorderen van de overgang naar een duurzame wereld, hetgeen zowel een omschakeling van werkmethoden als een optimaal gebruik van middelen impliceert.

(Amendement 14)

Bijlage II, inleiding, Strategisch doel van het programma, tweede alinea

>Oorspronkelijke tekst>

Inspelen op sociaal-economische behoeften. Door systeembenaderingen te stimuleren, het innovatievermogen van het industriële systeem in Europa te versterken en door de oprichting van bedrijven en introductie van diensten te bevorderen die gebouwd zijn op nieuwe technologieën en mogelijkheden, moet het programma helpen de grote maatschappelijke uitdagingen aan te gaan, in het bijzonder die ten aanzien van de werkgelegenheid. Tegelijkertijd moet onderzoek naar duurzame mobiliteit en milieuvriendelijke procédés, producten en diensten bijdragen tot een verbetering van de kwaliteit van het bestaan.

>Tekst na stemming van het EP>

Inspelen op sociaal-economische behoeften. Door systeembenaderingen te stimuleren, het innovatievermogen van het industriële systeem in Europa te versterken, door de oprichting van bedrijven en introductie van diensten te bevorderen die gebouwd zijn op nieuwe technologieën en marktmogelijkheden, alsmede door verbetering van de voor de beleidsmakers beschikbare informatie over de gevolgen van technologische en organisatorische veranderingen, moet het programma regeringen en industrieën helpen de grote maatschappelijke uitdagingen aan te gaan, in het bijzonder die ten aanzien van de werkgelegenheid, sociale en economische cohesie en het milieu. Tegelijkertijd moet onderzoek naar duurzame mobiliteit en milieuvriendelijke procédés, producten en diensten bijdragen tot een verbetering van de kwaliteit van het bestaan.

(Amendement 15)

Bijlage II, alinea a), sub i), eerste alinea, voetnoot

>Oorspronkelijke tekst>

(1) Onder "productie¨ wordt verstaan alle industriële activiteiten vanaf de winning van grondstoffen tot en met de behandeling en vervaardiging van onderdelen en eindproducten. Het begrip dekt zowel alle sectoren van de industrie als de bijbehorende diensten, inclusief de bouw.

>Tekst na stemming van het EP>

(

1) Onder "productie¨ wordt verstaan alle industriële activiteiten vanaf de winning van grondstoffen tot en met de behandeling en vervaardiging van onderdelen en eindproducten. Het begrip dekt zowel alle sectoren van de industrie als de bijbehorende diensten, inclusief de bouw en de textiel.

De activiteiten op het gebied van de bouw moeten worden gecoördineerd met het specifieke programma "behoud van het ecosysteem", (a) kernactiviteiten, (iv) "de stad van morgen en het cultureel erfgoed"

(Amendement 16)

Bijlage II, alinea a), sub i), derde streepje, tweede alinea

>Oorspronkelijke tekst>

OTO-prioriteiten: schone en milieuefficiënte procestechnologie; onderzoek gericht op het beheersen van basisfenomenen zoals de mechanismen van synthese, katalyse, scheiding en reactie, modelvorming en processimulatie; milieueffectrapportages en risicobeoordelingen; in-situ en on-line afvalterugwinning; nieuwe procédés voor behandeling, hergebruik en veilige verwijdering van afval; aanpassing, hergebruik en ontmanteling van producten en productiesystemen.

>Tekst na stemming van het EP>

OTO-prioriteiten: schone en milieuefficiënte procestechnologie; onderzoek gericht op het beheersen van basisfenomenen zoals de mechanismen van synthese, katalyse, scheiding en reactie, modelvorming en processimulatie; milieueffectrapportages en risicobeoordelingen; ontwikkeling van methodes om beschadigd milieu te verbeteren en in zijn oorspronkelijke staat te herstellen; in-situ en on-line afvalterugwinning; nieuwe procédés voor behandeling, hergebruik en veilige verwijdering van afval; aanpassing, hergebruik en ontmanteling van producten en productiesystemen.

(Amendement 17)

Bijlage II, alinea a), sub i), vierde streepje

>Oorspronkelijke tekst>

Doel is een stap te zetten naar hoogwaardige industriële systemen en flexibele klantgerichte netwerken van industriële bedrijven (inclusief het MKB) met veelzijdig opgeleide, sterk gemotiveerde werknemers binnen een efficiënte en aangename werkomgeving, waarbij rekening wordt gehouden met de diversiteit en specificiteit van de samenleving in Europa en de verschillende Europese fabricagepraktijken.

>Tekst na stemming van het EP>

Doel is een stap te zetten naar hoogwaardige industriële systemen en flexibele klantgerichte netwerken van industriële

en dienstverlenende bedrijven (inclusief het MKB) met veelzijdig opgeleide, sterk gemotiveerde werknemers binnen een efficiënte, veilige en aangename werkomgeving, waarbij rekening wordt gehouden met de diversiteit en specificiteit van de samenleving in Europa en de verschillende Europese fabricagepraktijken.

>Oorspronkelijke tekst>

OTO-prioriteiten: studie van ergonomische, organisatorische en sociaal-economische factoren die bepalend zijn voor een vlotte overgang van ondernemingen naar efficiënte en duurzame productie- en consumptiewijzen; nieuwe besluitvormingsinstrumenten en nieuwe benaderingen voor het beheer van veranderingen en personele hulpbronnen; studies van de effecten en de acceptatie van nieuwe vormen van ondernemerschap en nieuwe modellen voor industriële productie die verenigbaar zijn met duurzame consumptie en productie.

>Tekst na stemming van het EP>

OTO-prioriteiten: ontwikkelen, uitvoeren en/of documenteren van nieuwe benaderingswijzen van beheer en beheersopleiding en personele hulpbronnen, van organisatorische en sociaal-economische systemen voor het opzetten of herstructureren van ondernemingen met efficiënte en duurzame productie- en consumptiewijzen; ontwikkelen van nieuwe benaderingen voor het beheer van veranderingen en personele hulpbronnen die verenigbaar zijn met de grote trends van vandaag (i.e. informatiemaatschappij, beheer van veranderingen, mondialisering, uitzonderlijk belang van menselijk kapitaal) met bijzondere aandacht voor de werkgelegenheid voor vrouwen en de integratie van gehandicapten in het productieproces; analyse van de mate waarin nieuwe bedrijfsideeën en productiemethoden doordringen en aanvaard worden, van hun invloed op de bedrijfscultuur en de ondernemingsmentaliteit en van hun uiteindelijk effect op de productiviteit en het concurrentievermogen;

(Amendement 18)

Bijlage II, alinea a), sub ii), eerste alinea

>Oorspronkelijke tekst>

De algemene doelstelling van deze kernactiviteit bestaat erin op de lange termijn een beter evenwicht te vinden tussen de stijgende vraag naar mobiliteit en de noodzaak om rekening te houden met milieu-, sociale en economische eisen. Zij moet ertoe bijdragen economische groei los te koppelen van het verkeersvolume, het negatieve effect van de verschillende vervoerswijzen te verminderen en een duurzamer gebruik ervan te stimuleren. Bijzondere aandacht moet uitgaan naar intermodaliteit en de wijzen waarop de voordelen van de diverse vervoerswijzen het best kunnen worden geïntegreerd om zowel bij het passagiers- als bij het goederenvervoer van-deur-tot-deur-diensten te verlenen die zijn afgestemd op de behoeften van de gebruikers. Dit moet leiden tot een beter mobiliteitsbeheer.

>Tekst na stemming van het EP>

De algemene doelstelling van deze kernactiviteit bestaat erin een beter evenwicht te vinden tussen de stijgende vraag naar mobiliteit en de noodzaak om rekening te houden met milieu-, sociale en economische eisen. Zij moet ertoe bijdragen economische groei los te koppelen van het verkeersvolume, het negatieve effect van de verschillende vervoerswijzen te verminderen en een duurzamer gebruik ervan te stimuleren. Bijzondere aandacht moet uitgaan naar intermodaliteit en de wijzen waarop de voordelen van de diverse vervoerswijzen het best kunnen worden geïntegreerd om zowel bij het passagiers- als bij het goederenvervoer van-deur-tot-deur-diensten te verlenen die zijn afgestemd op de behoeften van de gebruikers. Dit moet leiden tot een beter mobiliteitsbeheer.

(Amendement 19)

Bijlage II, alinea a), sub ii), eerste streepje

>Oorspronkelijke tekst>

Doel is rationele en krachtige systemen voor vervoersbeheer en informatie te ontwikkelen, valideren en demonstreren voor het vervoer door de lucht, over de zee en de binnenwateren, per spoor, over de weg en in de stad, zowel op modale basis als voor geïntegreerd intermodaal vervoer, steunend op de ontwikkelingen in het kader van het programma voor een gebruikersvriendelijke informatiemaatschappij, onder meer door het gebruik van informatiesystemen en de operationele validering van de daaruit voortvloeiende geïntegreerde systemen teneinde de invoering van deze systemen te bevorderen.

>Tekst na stemming van het EP>

Doel is rationele en krachtige systemen

en diensten voor vervoersbeheer en informatie te ontwikkelen, valideren en demonstreren voor het vervoer door de lucht, over de zee en de binnenwateren, per spoor, over de weg en in de stad, zowel op modale basis als voor geïntegreerd intermodaal vervoer, steunend op de ontwikkelingen in het kader van het programma voor een gebruikersvriendelijke informatiemaatschappij, onder meer door het gebruik van informatiesystemen en de operationele validering van de daaruit voortvloeiende geïntegreerde systemen teneinde de invoering van deze systemen en diensten te bevorderen.

>Oorspronkelijke tekst>

OTO-prioriteiten: ontwikkeling, validering en demonstratie van beheersystemen voor modaal en intermodaal verkeer en vervoer, met onder meer operationele, regelgevings-, administratieve en organisatorische oplossingen voor de verspreiding ervan en tariefstelsels; integratie in het vervoersbeheer en de logistiek van informatie- en gegevensuitwisselingssystemen voor alle wijzen van vervoer, inclusief real-time informatieverstrekking, elektronische documentatie en dienstverlening aan de gebruiker; satellietnavigatie- en plaatsbepalingssystemen van de tweede generatie; verbetering van vervoersoperaties met behulp van satellieten; integratie van diensten zoals verkeersbeheer, voertuigidentificatie, plaatsbepaling en routegeleiding, tariefstelling, vrachtplanning, reizigersvoorlichting en passagiersdiensten in het vervoersysteem.

>Tekst na stemming van het EP>

OTO-prioriteiten: ontwikkeling, validering en demonstratie van beheersystemen voor modaal en intermodaal verkeer en vervoer, met onder meer operationele, technische, regelgevings-, administratieve, juridische (aansprakelijkheid) en organisatorische oplossingen voor de verspreiding ervan:ontwikkeling, validering en demonstratie van tariefstelsels; integratie in het vervoersbeheer en de logistiek van informatie- en gegevensuitwisselingssystemen voor alle wijzen van vervoer, inclusief real-time informatieverstrekking, elektronische documentatie en dienstverlening aan de gebruiker; satellietnavigatie- en plaatsbepalingssystemen van de tweede generatie; verbetering van vervoersoperaties met behulp van satellieten; integratie van diensten zoals verkeersbeheer, voertuigidentificatie, plaatsbepaling en routegeleiding in het vervoerssysteem;integratie van tariefstelling, vrachtplanning, reizigersvoorlichting en passagiersdiensten in het vervoersysteem.

(Amendement 20)

Bijlage II, alinea a), sub ii), tweede streepje, tweede alinea

>Oorspronkelijke tekst>

OTO-prioriteiten: efficiënter gebruik en lagere exploitatie-, ontwikkelings- en onderhoudskosten van bestaande infrastructuur; effectieve overslagpunten; koppeling tussen Trans-Europese, regionale en lokale netwerken; innovatieve infrastructuurconcepten en -operaties; verband tussen vervoer, ruimtelijke ordening, regionale planning, milieu en gezondheid; vermindering van filevorming, energieverbruik, verontreiniging en aantasting van de infrastructuur; integratie van voertuigen en het gemeenschappelijk vervoer in transportsystemen; innovatieve concepten voor duurzame mobiliteit in stedelijke en plattelandsgebieden en voor het interstedelijk vervoer; veiligheid van het vervoer, in het bijzonder dat van gevaarlijke goederen; toegankelijkheid, betrouwbaarheid, veiligheid en comfort van vervoer, onder meer voor mensen met bijzondere behoeften; menselijke factoren zoals de mens/machine-interface, het menselijk gedrag, de acceptatie van nieuwe "intelligente¨ systemen door gebruikers en exploitanten, optimale opleidingsmethoden en gebruik van simulatoren.

>Tekst na stemming van het EP>

OTO-prioriteiten: efficiënter gebruik en lagere exploitatie-, ontwikkelings- en onderhoudskosten van bestaande infrastructuur; effectieve overslagpunten; koppeling tussen Trans-Europese, nationale, regionale en lokale netwerken; innovatieve concepten en operaties voor de infrastructuur, het rollend materiaal en de vrachtvervoereenheden; verband tussen vervoer, ruimtelijke ordening, regionale planning, milieu en gezondheid; vermindering van filevorming, resources- en energieverbruik, verontreiniging en aantasting van de infrastructuur; integratie van voertuigen en het gemeenschappelijk vervoer in transportsystemen; innovatieve concepten voor duurzame mobiliteit; veiligheid van het vervoer, in het bijzonder dat van gevaarlijke goederen; toegankelijkheid, betrouwbaarheid, veiligheid en comfort van vervoer, onder meer voor mensen met bijzondere behoeften; menselijke factoren zoals de mens/machine-interface, het menselijk gedrag, de acceptatie van nieuwe "intelligente¨ systemen door gebruikers en exploitanten, optimale opleidingsmethoden en gebruik van simulatoren.

(Amendement 21)

Bijlage II, alinea a), sub ii), derde streepje

>Oorspronkelijke tekst>

Doel is strategieën en hulpmiddelen te ontwikkelen om de effecten van maatschappelijke en economische ontwikkelingen, in het bijzonder de deregulering en liberalisering van vervoersdiensten en de mondialisering van economische en commerciële activiteiten, op de mobiliteitsvraag en het vervoersbeleid te beheren.

>Tekst na stemming van het EP>

Doel is strategieën en hulpmiddelen te ontwikkelen om de effecten van maatschappelijke en economische ontwikkelingen, in het bijzonder de deregulering en liberalisering van vervoersdiensten te beheren.

De actie omvat evaluaties van het effect van de economische en sociale ontwikkelingen, en met name van de mondialisering van de economische en commerciële activiteiten, op de vraag naar mobiliteit en de vervoersdiensten.

>Oorspronkelijke tekst>

OTO-prioriteiten: scenario's voor vraag en aanbod in het vervoer en beleidsopties inzake de mobiliteitsvraag en de organisatie en toegankelijkheid van de markt; wettelijke, institutionele, organisatorische en financieringsaspecten van vervoerssystemen en infrastructuur; inzicht in de rol en de beperkingen van de logistiek met het oog op de optimalisering ervan; "benchmarking"-hulpmiddelen; methoden om voorschriften te doen naleven; methoden om kosten en baten, veiligheid, prestaties en effecten van de verschillende vervoersystemen, netwerken en de verrichtingen daarvan te meten; evaluatie van nieuwe technologieën en concepten, onder meer de effecten ervan op werkgelegenheid, gebruikers, milieu, arbeidsorganisatie, sociale voorwaarden en veiligheid.

>Tekst na stemming van het EP>

OTO-prioriteiten: evaluaties van vraag en aanbod in het vervoer en beleidsopties inzake de mobiliteitsvraag en de organisatie en toegankelijkheid van de markt; wettelijke, institutionele, organisatorische en financieringsaspecten van vervoerssystemen en infrastructuur; inzicht in de rol en de beperkingen van de logistiek met het oog op de optimalisering ervan; "benchmarking"-hulpmiddelen; methoden om meer kracht bij te zetten aan de communautaire voorschriften; methoden om kosten en baten, veiligheid, prestaties en effecten van de verschillende vervoersystemen, netwerken en de verrichtingen daarvan te meten; evaluatie van nieuwe technologieën en concepten, onder meer de effecten ervan op werkgelegenheid, gebruikers, milieu, arbeidsorganisatie, sociale voorwaarden en veiligheid.

(Amendement 22)

Bijlage II, alinea a), sub iii), eerste alinea

>Oorspronkelijke tekst>

Doel is enerzijds aandacht te schenken aan de technologische uitdagingen in verband met de ontwikkeling en validering van de volgende generatie voertuigen, schepen, maritieme structuren en intelligente en efficiënte interfaces van logistieke infrastructuren en anderzijds de offshore- en onderwatertechnologie te ontwikkelen die nodig zijn voor een duurzame exploitatie van de mariene hulpbronnen. Voertuigen moeten in staat zijn aan de behoefte aan duurzame mobiliteit van alle burgers en aan verhoging van de veiligheid te voldoen, terwijl tegelijkertijd de milieueffecten moeten worden verminderd en de economische kracht van Europa moet worden verhoogd. De activiteiten in het kader van deze kernactiviteit worden nauw gecoördineerd met de activiteiten op het gebied van het vervoer over land en over de zee in het kader van de kernactiviteiten "Duurzame mobiliteit en intermodaliteit¨ en "Systemen en diensten voor de burger¨.

>Tekst na stemming van het EP>

Doel is enerzijds aandacht te schenken aan de technologische uitdagingen in verband met de ontwikkeling en validering van de volgende generatie

van voor intermodaal vervoer geschikte voertuigen, vrachtvervoereenheden, schepen, maritieme structuren en intelligente en efficiënte interfaces van logistieke infrastructuren en anderzijds de offshore- en onderwatertechnologie te ontwikkelen die nodig zijn voor een duurzame exploitatie van de mariene hulpbronnen. Voertuigen moeten in staat zijn aan de behoefte aan duurzame mobiliteit van alle burgers en aan verhoging van de veiligheid te voldoen, terwijl tegelijkertijd de milieueffecten moeten worden verminderd en de economische kracht van Europa moet worden verhoogd. De activiteiten in het kader van deze kernactiviteit worden nauw gecoördineerd met de activiteiten op het gebied van het vervoer over land en over de zee in het kader van de kernactiviteiten "Duurzame mobiliteit en intermodaliteit¨ en "Systemen en diensten voor de burger¨.

(Amendement 23)

Bijlage II, alinea a), sub iii), eerste streepje, tweede alinea

>Oorspronkelijke tekst>

OTO-prioriteiten: technologieën voor mobiele en vaste aandrijfsystemen die gekenmerkt worden door een hoge efficiëntie, milieuvriendelijkheid en optimale kosten; vermindering van lawaai, trillingen en elektromagnetische verschijnselen; lichte onderdelen en constructies; toepassing van micro-elektronica en sensoren voor geavanceerde onderdelen en systemen; veiligheidsverhogende technologieën.

>Tekst na stemming van het EP>

OTO-prioriteiten: technologieën voor mobiele en vaste aandrijfsystemen die gekenmerkt worden door een hoge efficiëntie, milieuvriendelijkheid en optimale kosten; vermindering van lawaai, trillingen en elektromagnetische verschijnselen; lichte onderdelen en constructies; vermindering van CO2-emissies en van het brandstofgebruik; toepassing van micro-elektronica en sensoren voor geavanceerde onderdelen en systemen; technologieën ter verhoging van de actieve en passieve veiligheid.

(Amendement 24)

Bijlage II, alinea a), sub iii), tweede streepje, tweede alinea

>Oorspronkelijke tekst>

OTO-prioriteiten: integratie van nieuwe systemen, structuren en aandrijf- en transmissiesystemen, ondersteund door parallel onderzoek op het gebied van specifieke technologieën voor het ontwerpen van voertuigen, fabricagetechnieken en -processen;integratie van boordsystemen voor intelligente en veilige voertuigen; integratie van technologieën voor de optimalisering van de kosten van het ontwerpen, vervaardigen en gebruiken van voertuigen, op basis van een algemene benadering die gekoppeld is aan de levensduur van het product.

>Tekst na stemming van het EP>

OTO-prioriteiten: integratie van nieuwe systemen, structuren en aandrijf- en transmissiesystemen, ondersteund door parallel onderzoek op het gebied van specifieke technologieën voor het ontwerpen van voertuigen, fabricagetechnieken en -processen; optimalisering van het energieverbruik met behulp van alle verzamelde gegevens over de toestand van de weg, het voertuig en de motor; integratie van boordsystemen voor intelligente en veilige voertuigen; integratie van technologieën voor de optimalisering van de kosten van het ontwerpen, vervaardigen en gebruiken van voertuigen, op basis van een algemene benadering die gekoppeld is aan de levensduur van het product;integratie van alternatieve brandstoftechnologieën, zoals vloeibaar gemaakt aardgas en waterstofgas.

(Amendement 25)

Bijlage II, alinea a), sub iii), derde streepje

>Oorspronkelijke tekst>

Doel is voor de kosten geoptimaliseerde procédés te ontwikkelen voor de modernisering en de industriële ontwikkeling van onderdelen en boordsystemen die een betere inzetbaarheid van de verschillende middelen van vervoer over land mogelijk maken en die flexibel, herconfigureerbaar, robuust en multifunctioneel zijn. De nadruk wordt hierbij gelegd op de integratie van mens-voertuig-interactiesystemen in het totale concept van de productieketen en het voertuig.

>Tekst na stemming van het EP>

Doel is voor de kosten geoptimaliseerde procédés te ontwikkelen voor de modernisering en de industriële ontwikkeling van onderdelen en boordsystemen die een betere inzetbaarheid van de verschillende middelen van vervoer over land mogelijk maken en die flexibel, herconfigureerbaar, robuust,

intermodaal en multifunctioneel zijn. De werkzaamheden zullen onder meer betrekking hebben op de evaluatie van de gevolgen van economische en sociale ontwikkelingen, namelijk de mondialisering van de economische en commerciële activiteiten inzake de mobiliteitsvraag en vervoerdiensten.Een bijzonder belang wordt daarbij toegekend aan de overschakelpunten, die de voertuigen de mogelijkheid geven tot het intermodaal bedrijf.

>Oorspronkelijke tekst>

OTO-prioriteiten: methodologieën die de integratie van de mens-voertuiginteractie in het totale proces van het ontwerp van voertuigen en prototypes; foutentolerante, efficiënte architectuur voor voertuigbesturing gebaseerd op modulaire, uitwisselbare en foutentolerante technieken; het ontwerpen van ergonomisch verantwoorde voertuigen; kennistechnologie voor een doelmatige interactie tussen voertuig en bestuurder of passagier; technologieën voor de verbetering van de cabine-omgeving.

>Tekst na stemming van het EP>

OTO-prioriteiten: Diepgaande studies ter evaluatie van de steeds performanter informatieve en interactieve on board technologieën en hun effect op het rijgedrag; methodologieën die de integratie van de mens-voertuiginteractie in het totale proces van het ontwerp van voertuigen en prototypes; foutentolerante, efficiënte architectuur voor voertuigbesturing gebaseerd op modulaire, uitwisselbare en foutentolerante technieken; het ontwerpen van ergonomisch verantwoorde voertuigen; kennistechnologie voor een doelmatige interactie tussen voertuig en bestuurder of passagier; technologieën voor de verbetering van de cabine-omgeving; beoordeling van vraag en aanbod in het vervoer en uiteenzetting van beleidsopties, methoden om voorschriften te doen naleven, opties voor de organisatie van de markt, wettelijke, institutionele, organisatorische en financieringsaspecten van vervoersystemen en infrastructuur; ontwikkeling van methoden om veiligheid, prestaties en effecten van de verschillende vervoersystemen te meten, onder meer de effecten ervan op werkgelegenheid, milieu, arbeidsorganisatie, en veiligheid en zekerheid..

(Amendement 31)

Bijlage II, alinea a), sub iv), eerste alinea

>Oorspronkelijke tekst>

De algemene doelstelling van deze kernactiviteit bestaat erin de ontwikkeling van vliegtuigen en subsystemen en onderdelen daarvan te bevorderen om het concurrentievermogen van de Europese industrie te stimuleren en tegelijk voor een rationeel beheer van het luchtvervoer te zorgen. De doelstellingen op middellange termijn van de OTO-inpanning, waaronder ook grootschalige valideringsactiviteiten, zijn een bijdrage te leveren tot een aanzienlijke verkorting van de ontwikkelingstijd en -kosten van nieuwe vliegtuigen, verbetering van de efficiëntie (brandstofverbruik en onderhoudskosten) en verlaging van de milieueffecten (verontreinigende emissies en lawaaioverlast buiten) en ongevallencijfers (met ten minste dezelfde factor als de groei van het verkeersvolume). Wat de technologische aspecten betreft, wordt de nadruk bij supersonische vliegtuigen op integratie en bij de tweede generatie van supersonische vliegtuigen op het gebruik van kritieke technologieën gelegd.

>Tekst na stemming van het EP>

De algemene doelstelling van deze kernactiviteit bestaat erin de ontwikkeling van vliegtuigen en subsystemen en onderdelen daarvan te bevorderen om

de milieu-invloed en het gebruik van hulpbronnen te beperken en het concurrentievermogen van de Europese industrie te stimuleren en tegelijk voor een rationeel beheer van het luchtvervoer te zorgen. De doelstellingen op middellange termijn van de OTO-inpanning, waaronder ook grootschalige valideringsactiviteiten, zijn een bijdrage te leveren tot een aanzienlijke verkorting van de ontwikkelingstijd en -kosten van nieuwe vliegtuigen, verbetering van de efficiëntie (brandstofverbruik en onderhoudskosten) en verlaging van de milieueffecten (verontreinigende emissies en lawaaioverlast buiten) en ongevallencijfers (met ten minste dezelfde factor als de groei van het verkeersvolume). Wat de technologische aspecten betreft, wordt de nadruk bij supersonische vliegtuigen op integratie en bij de tweede generatie van supersonische vliegtuigen op het gebruik van kritieke technologieën gelegd.

(Amendement 26)

Bijlage II, alinea b), sub i), eerste streepje, tweede alinea

>Oorspronkelijke tekst>

OTO-prioriteiten: innovatieve benaderingen zoals nanostructuurmaterialen, supramoleculaire chemie, colloïdale systemen en biomimetische chemie; nieuwe en verbeterde constructie- en lichte materialen, met name voor de bouw, het vervoer en toepassingen bij hoge temperaturen; functionele materialen, met name voor optoëlektronica en sensoren, met eigenschappen die een betrouwbare werking mogelijk maken; nieuwe en verbeterde biomaterialen zoals implantaten en hybride weefsels; onderzoek ter verbetering van het inzicht in verouderings- en breukverschijnselen.

>Tekst na stemming van het EP>

OTO-prioriteiten: innovatieve benaderingen zoals nanostructuurmaterialen, supramoleculaire chemie, colloïdale systemen en biomimetische chemie; nieuwe en verbeterde constructie- en lichte materialen, met name voor de bouw, het vervoer en toepassingen bij hoge temperaturen; functionele materialen, met name voor optoëlektronica en sensoren, met inbegrip van microchips met eigenschappen die een betrouwbare werking mogelijk maken; nieuwe en verbeterde biomaterialen zoals implantaten en hybride weefsels; onderzoek ter verbetering van het inzicht in verouderings- en breukverschijnselen.

(Amendement 29)

Bijlage II, alinea c), tweede alinea, eerste streepje, tweede alinea

>Oorspronkelijke tekst>

De ondersteuningsactiviteiten moeten de toegankelijkheid verbeteren van de faciliteiten die nodig zijn voor de verschillende kernactiviteiten, zoals rekencentra voor industrieel onderzoek, testfaciliteiten voor het vervoer en krachtige windtunnels.

>Tekst na stemming van het EP>

De ondersteuningsactiviteiten moeten voorzien in snijvlakken en coördinatie met het Europese snelle onderzoeksnetwerk uit de overeenkomstige activiteit van het programma inzake "Een gebruikersvriendelijke informatiemaatschappij", en moeten de toegankelijkheid verbeteren van de faciliteiten die nodig zijn voor de verschillende kernactiviteiten, zoals rekencentra voor industrieel onderzoek, testfaciliteiten voor het vervoer en krachtige windtunnels.

(Amendement 27)

Bijlage II, alinea c), tweede alinea, tweede streepje

>Oorspronkelijke tekst>

- De oprichting van virtuele instituten moet een stimulans vormen voor de coördinatie en pooling van faciliteiten tussen onderzoekscentra en -instellingen om de synergie te verhogen en de voordelen te optimaliseren in het kader van de doelstellingen van de kernactiviteiten en generieke technologieën. Deze activiteit moet de oprichting van virtuele faciliteiten bevorderen waarmee een kritieke massa kan worden bereikt die groot genoeg is om toegang te krijgen tot onderzoek naar technieken, testapparatuur en technologieën van de allergrootste omvang. De steun van de Gemeenschap zal beperkt blijven in de tijd.

>Tekst na stemming van het EP>

- De oprichting van

virtuele instituten moet een stimulans vormen voor de coördinatie en pooling van faciliteiten tussen onderzoekscentra, -instellingen en gebruikers (met name het MKB) met het doel de synergie te verhogen en de voordelen te optimaliseren in het kader van de doelstellingen van de kernactiviteiten en generieke technologieën. Deze activiteit moet de oprichting van virtuele faciliteiten bevorderen waarmee een kritieke massa kan worden bereikt die groot genoeg is om toegang te krijgen tot onderzoek naar technieken, testapparatuur en technologieën van de allergrootste omvang.

>Oorspronkelijke tekst>

De ondersteuningsactiviteiten moeten worden gezien als een aansporing tot samenwerking en benutting van informatie- en communicatietechnologie voor geografisch verspreide installaties met het oog op betere overdracht en benutting van resultaten, met name door het MKB, op het gebied van materialen, productietechnologie en metingen en proeven.

>Tekst na stemming van het EP>

De ondersteuningsactiviteiten moeten worden gezien als een aansporing tot samenwerking en benutting van informatie aangepast aan de huidige technologische behoeften en de beschikbaarheid van bestaande technologie voor de industrie, en communicatietechnologie voor geografisch verspreide installaties met het oog op betere overdracht en benutting van resultaten, met name door het MKB, op het gebied van materialen, productietechnologie en metingen en proeven.

(Amendement 28)

Bijlage III, alinea 2 bis (nieuw)

>Oorspronkelijke tekst>

>Tekst na stemming van het EP>

2 bis. Verspreiding van onderzoeks-resultaten

>Oorspronkelijke tekst>

>Tekst na stemming van het EP>

Overeenkomstig artikel 130 J van het Verdrag inzake de verspreiding van de onderzoeksresultaten, artikel 3, lid 3 van deze beschikking en de regels die zijn vastgelegd in het voorstel van de Commissie voor een besluit van de Raad inzake de verspreiding van onderzoeksresultaten(1), zal de Commissie in alle contracten inzake projecten voor OTO-werkzaamheden onder contract, aldus gesloten met externe partners, ondernemingen, onderzoeksinstituten en universiteiten, de uitdrukkelijke verplichting opnemen om een deel van het budget van het onderzoeksproject te besteden aan activiteiten die tot doel hebben de verspreiding van de onderzoeksresultaten te verzekeren. Dezelfde verplichting is van toepassing voor contracten die worden gesloten met het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek (GCO).

>Oorspronkelijke tekst>

>Tekst na stemming van het EP>

Het precieze percentage van het budget van het project dat zal worden aangewend voor verspreiding, zal worden bepaald volgens de aard van het project en rekening houdend met:

>Oorspronkelijke tekst>

>Tekst na stemming van het EP>

- het belang van het onderzoeksobject in kwestie en de verwachte gevolgen van de onderzoeksresultaten voor het concurrentievermogen van de Europese industrie en nijverheid;

>Oorspronkelijke tekst>

>Tekst na stemming van het EP>

- de complementariteit en de synergie van het project met andere lopende communautaire projecten;

>Oorspronkelijke tekst>

>Tekst na stemming van het EP>

- de Europese toegevoegde waarde die het onderzoeksproject inhoudt;

>Oorspronkelijke tekst>

>Tekst na stemming van het EP>

- het belang dat wordt gehecht aan het specifieke project of soortgelijke projecten van dezelfde aard door OTO-leiders en wereldwijde concurrenten van de EU, namelijk de VS, Japan, enz.

>Oorspronkelijke tekst>

>Tekst na stemming van het EP>

_____________

(1) COM(97)0587.: Voorstel voor een besluit van de Raad betreffende de regels inzake de deelneming van ondernemingen, onderzoekscentra en universiteiten en de regels inzake de verspreiding van onderzoeksresultaten ter uitvoering van het vijfde kaderprogramma van de Europese Gemeenschappen (1998-2002).

Wetgevingsresolutie houdende advies van het Europees Parlement inzake het voorstel voor een beschikking van de Raad betreffende een specifiek programma voor onderzoek, technologische ontwikkeling en demonstratie (1998-2002) op het gebied van "Een concurrerende en duurzame groei" (COM(98)0305-C4-0435/98 - 98/0179 (CNS))(Raadplegingsprocedure)

Het Europees Parlement,

- gezien het voorstel van de Commissie aan de Raad COM(98)0305 - 98/0179(CNS) ((PB C 260 van 18.8.1998, blz. 33.)),

- geraadpleegd door de Raad overeenkomstig artikel 130 I, lid 4 van het EG-Verdrag (C4-0435/98),

- gelet op artikel 58 van zijn Reglement,

- gezien het verslag van de Commissie onderzoek, technologische ontwikkeling en energie en de adviezen van de Commissie externe economische betrekkingen, de Begrotingscommissie, de Commissie werkgelegenheid en sociale zaken en de Commissie visserij (A4-0453/98),

1. hecht zijn goedkeuring aan het Commissievoorstel zoals gewijzigd door het Parlement;

2. verzoekt de Commissie haar voorstel krachtens artikel 189 A, lid 2 van het EG-Verdrag, dienovereenkomstig te wijzigen;

3. wenst opnieuw te worden geraadpleegd ingeval de Raad voornemens is ingrijpende wijzigingen aan te brengen in het voorstel van de Commissie;

4. verzoekt zijn Voorzitter dit advies te doen toekomen aan de Raad en de Commissie.