Voorstel voor een Richtlijn van de Raad tot wijziging van Richtlijn 92/12/EEG van de Raad van 25 februari 1992 betreffende tijdelijke kwantitatieve beperkingen op accijnsproducten welke Zweden uit andere lidstaten worden binnengebracht
Voorstel voor een Richtlijn van de Raad tot wijziging van Richtlijn 92/12/EEG van de Raad van 25 februari 1992 betreffende tijdelijke kwantitatieve beperkingen op accijnsproducten welke Zweden uit andere lidstaten worden binnengebracht
Voorstel voor een Richtlijn van de Raad tot wijziging van Richtlijn 92/12/EEG van de Raad van 25 februari 1992 betreffende tijdelijke kwantitatieve beperkingen op accijnsproducten welke Zweden uit andere lidstaten worden binnengebracht /* COM/2000/0295 def. - CNS 2000/0118 */
Publicatieblad Nr. C 311 E van 31/10/2000 blz. 0238 - 0239
Voorstel voor een RICHTLIJN VAN DE RAAD tot wijziging van Richtlijn 92/12/EEG van de Raad van 25 februari 1992 betreffende tijdelijke kwantitatieve beperkingen op accijnsproducten welke Zweden uit andere lidstaten worden binnengebracht
(door de Commissie ingediend)
TOELICHTING
1. Achtergrond
Volgens de beginselen van de Interne Markt hebben particulieren het recht zonder beperkingen accijnsgoederen uit een lidstaat in een andere binnen te brengen op voorwaarde dat de goederen voor eigen gebruik werden aangeschaft en door de particulieren zelf worden vervoerd. Het is een fundamenteel beginsel van de Interne Markt dat burgers de goederen die zij voor eigen gebruik hebben aangeschaft door de gehele Gemeenschap mogen vervoeren, zonder dat zij verder BTW of accijnzen hoeven te betalen.
Een tijdelijke afwijking van deze grondbeginselen werd toegekend aan Denemarken, Finland en Zweden, die het recht hebben beperkingen toe te passen met betrekking tot de hoeveeelheden van bepaalde accijnsgoederen welke op hun grondgebied door particulieren mogen worden binnengebracht. Voor hoeveelheden waarmee de opgelegde begrenzingen worden overschreden mogen zij accijns heffen en de nodige controles uitvoeren met betrekking tot de betrokken producten.
De afwijkingen die door Richtlijn 96/99/EG van 30 december 1996 aan Finland en Denemarken werden toegestaan lopen eind 2003 af en voorzien erin dat zij geleidelijk door de betrokken landen worden afgeschaft. Zweden werd door dezelfde richtlijn gemachtigd om tot 30 juni 2000 kwantitatieve beperkingen toe te passen voor tabaksproducten en alcoholhoudende dranken "mits een herzieningsmechanisme werd ingesteld in de trant van wat is vastgesteld in artikel 28l van de zesde BTW-richtlijn". De Commissie had dezelfde aanpak als voor Finland en Denemarken voorgesteld; Zweden kon in die periode evenwel niet een definitieve datum voor het verstrijken van zijn afwijking vaststellen en verkreeg een compromistekst waarin een eerdere einddatum dan voor Denemarken en Finland werd vastgesteld, maar die ook voorzag in de mogelijkheid van een herzieningsmechanisme.
2. Het verzoek van Zweden
De Zweedse regering heeft om verlenging verzocht van het recht om beperkingen toe te passen van 1 juli 2000 tot 31 december 2003, waardoor de einddatum van de Zweedse afwijking op één lijn wordt gebracht met de einddatum van de Finse en de Deense afwijking. Het verzoek is ingegeven door overwegingen van volksgezondheid. Vanwege specifieke Zweedse omstandigheden heeft de regering meer tijd nodig om haar alcoholbeleid aan te passen en acht ondertussen een beperkte voortzetting van de intracommunautaire beperkingen voor reizigers noodzakelijk. Tegelijkertijd stelt de Zweedse regering voor de kwantitatieve beperkingen tussen 1 juli 2000 en 31 december 2003 geleidelijk aan te verhogen.
3. Analyse
De restricties die door Zweden worden toegepast alsmede die welke door Finland en Denemarken worden toegepast vormen een afwijking van de beginselen van vrij verkeer van personen en goederen. Bovendien kan de toepassing ervan tot een dubbele belasting leiden : een Zweedse staatsburger die alcoholhoudende dranken of tabaksproducten, accijnzen inbegrepen, tijdens een verblijf in een andere lidstaat heeft gekocht kan opnieuw aan de betaling van accijnzen onderworpen worden wanneer hij deze goederen meeneemt naar Zweden. De reikwijdte en de duur van dergelijke afwijkingen zouden in principe beperkt moeten blijven tot wat strikt genomen nodig is om de betrokken lidstaten in staat te stellen zich aan de eisen van de Interne Markt aan te passen.
De Commissie deelt weliswaar de overwegingen inzake volksgezondheid die door de Zweedse regering naar voren werden gebracht en met name wat alcoholmisbruik betreft, maar is van mening dat deze niet een tijdelijke verlenging van de restricties voor reizigers rechtvaardigen. Alcoholmisbruik dient door maatregelen op het gebied van preventie en voorlichting bestreden te worden en door bepaalde probleemgroepen aan te pakken en niet door algemene maatregelen die alle consumenten straffen.
De Raad die deze kwestie in de ECOFIN-vergadering van 13 maart 2000 op verzoek van de Zweedse regering heeft besproken, steunde het verzoek van Zweden, op voorwaarde dat de situatie van Zweden op één lijn met de situatie van Finland en Denemarken zou worden gebracht. Op grond van het standpunt van de Raad en het feit dat het Zweedse verzoek in een definitieve einddatum (eind 2003) voorziet en een verdere verlenging na die datum uitsluit, kan de Commissie een beperkte verlenging van de aan Zweden toegekende afwijking voorstellen. Tegelijkertijd moeten, zoals in het Zweedse verzoek werd voorgesteld, de kwantitatieve beperkingen geleidelijk worden verhoogd om een geleidelijke aanpassing van de gezondheids- en de accijnzenpolitiek van Zweden aan de vereisten van de Interne Markt te bewerkstelligen.
2000/0118 (CNS)
Voorstel voor een RICHTLIJN VAN DE RAAD tot wijziging van Richtlijn 92/12/EEG van de Raad van 25 februari 1992 betreffende tijdelijke kwantitatieve beperkingen op accijnsproducten welke Zweden uit andere lidstaten worden binnengebracht
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, inzonderheid op artikel 93,
Gezien het voorstel van de Commissie [1],
[1] PB C ...
Gezien het advies van het Europese Parlement [2],
[2] PB C ...
Gezien het advies van het Economisch en Sociaal Comité [3],
[3] PB C ...
Overwegende hetgeen volgt:
(1) Op grond van artikel 26, lid 3 van Richtlijn 92/12/EEG van de Raad van 25 februari 1992 betreffende de algemene regeling voor accijnsproducten, het voorhanden hebben en het verkeer daarvan en de controles daarop [4] mag Zweden tot 30 juni 2000 dezelfde restricties als bepaald in het Toetredingsverdrag van Zweden, op de hoeveelheden alcoholhoudende dranken en tabaksproducten blijven toepassen die zonder verdere betaling van accijns door particulieren voor eigen gebruik het Zweedse grondgebied mogen worden binnengebracht.
[4] PB L 76 van 23.3.1992, blz. 1; Richtlijn laatstelijk gewijzigd door Richtlijn 96/99/EG (PB L 8 van 11.1.1997, blz. 12).
(2) Deze afwijking werd toegekend omdat in een Europa zonder grenzen waarin de accijnzen aanzienlijk verschillen, een onmiddellijke en totale opheffing van de beperkingen tot een onaanvaardbare verlegging van handels- en inkomstenstromen en tot concurrentievervalsing in Zweden zou hebben geleid, een land dat de betrokken producten, zowel als belangrijke bron van inkomsten als om gezondheids- en sociale redenen, traditioneel met hoge accijnzen belast.
(3) De toepassing van dergelijke restricties werd aan Finland en Denemarken tot 31 december 2003 toegestaan.
(4) Zweden heeft om toestemming gevraagd om deze restricties voor dezelfde periode toe te passen als aan Finland en Denemarken is toegestaan, omdat het land meer tijd nodig heeft om zijn alcoholbeleid af te stemmen op een situatie zonder restricties.
(5) Tegelijkertijd gaat de Zweedse regering over tot de geleidelijke verhoging van de huidige kwantitatieve beperkingen voor alcoholhoudende dranken en tabaksproducten die uit andere lidstaten het Zweedse grondgebied worden binnengebracht, met het oog op de geleidelijke aanpassing van Zweden aan de communautaire regels overeenkomstig de artikelen 8 en 9 van Richtlijn 92/12/EEG en om een volledige afschaffing van de intracommunautaire restricties voor deze producten tegen 31 december 2003 te bereiken.
(6) De bepalingen van artikel 26 vormen een afwijking van een fundamenteel beginsel van de Interne Markt, namelijk dat burgers de goederen die zij voor eigen gebruik hebben aangeschaft door de gehele Gemeenschap mogen vervoeren, zonder dat zij verdere heffingen hoeven te betalen; de effecten van deze uitzondering moeten daarom zoveel mogelijk worden ingeperkt.
(7) Het is derhalve wenselijk Zweden een langere aanpassingsperiode toe te staan door de in artikel 26, lid 3, van Richtlijn 92/12/EEG vastgestelde tijdslimiet te verlengen met een niet-verlengbare periode tot 31 december 2003; bovendien moeten de maatregelen voor de geleidelijke opheffing van de restricties tot de definitieve afschaffing ervan op de genoemde datum worden vastgesteld.
HEEFT DE VOLGENDE RICHTLIJN VASTGESTELD:
Artikel 1
Richtlijn 92/12/EEG wordt als volgt gewijzigd :
(1) Artikel 26, lid 3, wordt vervangen door het volgende :
"3. Onverminderd het bepaalde in artikel 8 mag Zweden de in bijlage opgenomen beperkingen op de hoeveelheid alcoholhoudende dranken en tabaksproducten toepassen.
De machtiging betreft de hoeveelheid alcoholhoudende dranken en tabaksproducten die particulieren voor eigen gebruik op Zweeds grondgebied mogen binnenbrengen zonder verdere betaling van accijns.
Ze is van toepassing tot 31 december 2003."
(2) Er wordt een bijlage toegevoegd overeenkomstig de bijlage bij deze richtlijn.
Artikel 2
De lidstaten doen de nodige wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in werking treden om uiterlijk op 1 juli 2000 aan deze richtlijn te voldoen. Zij stellen de Commissie daarvan onverwijld in kennis.
Wanneer de lidstaten deze bepalingen aannemen, wordt in die bepalingen naar deze richtlijn verwezen of wordt hiernaar verwezen bij de officiële bekendmaking van die bepalingen. De regels voor deze verwijzing worden vastgesteld door de lidstaten.
Artikel 3
Deze richtlijn treedt in werking op de derde dag volgende op die van haar bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen.
Artikel 4
Deze richtlijn is gericht tot de lidstaten.
Gedaan te Brussel,
Voor de Raad
De voorzitter
BIJLAGE
"Bijlage
Artikel 26 lid 3
Hoeveelheid alcoholhoudende dranken en tabaksproducten die particulieren voor eigen gebruik op Zweeds grondgebied mogen binnenbrengen zonder verdere betaling van accijns
Alcoholhoudende dranken
>RUIMTE VOOR DE TABEL>
Tabaksproducten
// Vanaf 1 juli 2000
Sigaretten of
cigarillos of
sigaren of
rooktabak // 400
200
100
550 g