Home

Gewijzigd voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake ontbundelde toegang tot het aansluitnet (door de Commissie overeenkomstig artikel 250, lid 2 van het EG-Verdrag ingediend)

Gewijzigd voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake ontbundelde toegang tot het aansluitnet (door de Commissie overeenkomstig artikel 250, lid 2 van het EG-Verdrag ingediend)

Gewijzigd voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake ontbundelde toegang tot het aansluitnet (door de Commissie overeenkomstig artikel 250, lid 2 van het EG-Verdrag ingediend) /* COM/2000/0761 def. - COD 2000/0185 */

Publicatieblad Nr. 062 E van 27/02/2001 blz. 0314 - 0323


Gewijzigd voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD inzake ontbundelde toegang tot het aansluitnet (door de Commissie overeenkomstig artikel 250, lid 2 van het EG-verdrag ingediend)

TOELICHTING

A) Uitgangspunten

1. Naar aanleiding van de conclusies van de bijzondere Europese Raad van Lissabon van 23 en 24 maart 2000 en in het verlengde van de Mededeling van de Commissie over de resultaten van de openbare raadpleging over de herziening van de communicatiewetgeving 1999 en de uitgangspunten voor het nieuwe regelgevingskader (COM(2000) 239 definitief) is de Commissie op 12 juli 2000 met een voorstel gekomen voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake ontbundelde toegang tot het aansluitnet (COM(2000) 394 definitief).

De in het voorstel voor de verordening opgenomen maatregelen zullen de volledige ontbundeling van en gedeelde toegang tot het koperen aansluitnet van exploitanten met een aanmerkelijke macht op de markt per 31 december 2000 verplicht stellen.

2. Het Economisch en Sociaal Comité heeft op 19 oktober 2000 advies uitgebracht.

3. Op 26 oktober 2000 heeft het Europees Parlement in eerste lezing 18 amendementen op het voorstel vastgesteld. De Commissie heeft toen bij elk amendement haar standpunt gegeven en daaruit is gebleken dat zij alle amendementen aanvaardbaar acht.

Gezien deze ontwikkelingen dient de Commissie nu een gewijzigd voorstel in, waarin alle amendementen van het Europees Parlement volledig zijn verwerkt.

Dit moet de Raad, die een permanente informele dialoog heeft gevoerd met vertegenwoordigers van het Europees Parlement, in staat stellen het gewijzigde voorstel, waarin alle amendementen van het Parlement volledig zijn verwerkt, in behandeling te nemen en vast te stellen, zodat bij de medebeslissingsprocedure met slechts één lezing kan worden volstaan.

B) Toelichting op de amendementen

Binnen het Europees Parlement en het Economisch en Sociaal Comité blijkt er brede steun te bestaan voor de doelstelling en de bepalingen van het voorstel van de Commissie.

Het Europees Parlement heeft een reeks van 18 amendementen vastgesteld om het niveau van detail van de technische aspecten van het voorstel in overeenstemming te brengen met het bindende karakter van een verordening, waardoor kan worden gegarandeerd dat de ontbundeling snel en doeltreffend verloopt. De Commissie onderschrijft de opvattingen van het Europees Parlement, aanvaardt volledig de 18 voorgestelde amendementen en heeft haar voorstel dienovereenkomstig aangepast.

Het gewijzigde voorstel bevat nu aangescherpte technische definities en uitvoerige voorschriften voor aangemelde exploitanten en de nationale regelgevingsinstanties, zodat hun respectieve verplichtingen en verantwoordelijkheden duidelijk zijn omschreven.

2000/0185 (COD)

Gewijzigd voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD inzake ontbundelde toegang tot het aansluitnet

(Voor de EER relevante tekst)

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 95,

Gezien het voorstel van de Commissie [1],

[1] PB C

Gezien het advies van het Economisch en Sociaal Comité [2],

[2] PB C

Volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag [3],

[3] PB C

Overwegende hetgeen volgt:

(1) In de conclusies van de bijzondere Europese Raad van Lissabon van 23 en 24 maart 2000 wordt opgemerkt dat als Europa volledig wil profiteren van het potentieel voor groei en werkgelegenheid dat wordt geboden door de digitale kenniseconomie, het bedrijfsleven en de burgers toegang moeten krijgen tot een goedkope communicatie-infrastructuur van wereldklasse en tot een breed dienstengamma. De lidstaten worden opgeroepen om zich samen met de Commissie "te beijveren voor meer concurrentie op het gebied van lokale toegangsnetten vóór eind 2000 en voor het opsplitsen van het aansluitnet, om de kosten in verband met het gebruik van internet aanzienlijk te verminderen". De Europese Raad van Santa Maria da Feira van 20 juni 2000 heeft het voorstel voor het actieplan eEurope [4] onderschreven, waarin ontbundelde toegang tot het aansluitnet als een prioriteit op korte termijn wordt omschreven.

[4] COM(2000) 330 def.

(1 bis) De ontbundeling van het aansluitnet is een aanvulling van de bepalingen van het communautair recht die universele dienstverlening en betaalbare toegang voor alle burgers in de Europese Unie garanderen door bevordering van de concurrentie, economische doelmatigheid en maximaal voordeel voor de gebruiker.

(2) Onder het "aansluitnet" worden de getwiste metaaldraden in het vaste openbare telefoonnet verstaan die het netwerkaansluitpunt in de ruimten van de abonnee verbinden met het hoofdverdelingsraster of een gelijkwaardige voorziening . Zoals opgemerkt in het vijfde verslag van de Commissie over de tenuitvoerlegging van het pakket telecommunicatieregelgeving [5] is het lokale toegangsnet nog steeds een van de onderdelen van de geliberaliseerde telecommunicatiemarkt waar de minste concurrentie bestaat. Nieuwe aanbieders beschikken niet over wijdverbreide alternatieve netwerkinfrastructuren en zijn niet in staat om met traditionele technologieën de schaalvoordelen en de dekkingsgraad te evenaren van exploitanten die zijn aangemeld als beschikkende over een aanmerkelijke macht op de markt van vaste openbare telefoonnetten (hierna "aangemelde exploitanten" genoemd). Dit is het gevolg van het feit dat de exploitanten hun oude metalen lokale toegangsinfrastructuur hebben opgezet terwijl zij exclusieve rechten genoten, hetgeen zeer lang heeft geduurd, zodat zij hun investeringskosten konden financieren uit de opbrengsten van hun monopoliepositie.

[5] COM(1999) 537.

(3) Het Europees Parlement heeft het in zijn resolutie van 13 juni 2000 over de mededeling van de Commissie over de herziening van de communicatiewetgeving 1999 [6] vooral belangrijk geacht dat de sector in staat wordt gesteld infrastructuur te ontwikkelen die de groei van elektronische communicatie en handel bevordert, en dat de regulering dusdanig is dat deze groei wordt gesteund. Het heeft daarbij aangestipt dat de ontbundeling van het aansluitnet op het ogenblik vooral van belang is voor de koperdraadinfrastructuur van een overheersende entiteit, en dat investeringen in alternatieve vormen van infrastructuur redelijke opbrengstmogelijkheden moeten bieden, zodat de uitbreiding van dergelijke infrastructuur in gebieden waar ze nog maar weinig voorhanden is, vergemakkelijkt wordt.

[6] AS-0145/2000.

(4) De levering van nieuwe lijnen met glasvezelkabel met een hoge capaciteit rechtstreeks aan grote gebruikers is een specifieke markt die zich in een concurrerende context met nieuwe investeringen ontwikkelt. Derhalve heeft deze verordening betrekking op toegang tot metalen aansluitnetten, onverminderd de nationale verplichtingen met betrekking tot andere vormen van toegang tot lokale infrastructuren.

(5) Het zou voor nieuwe aanbieders economisch niet haalbaar zijn om de metalen lokale toegangsinfrastructuur van de gevestigde exploitant volledig en binnen redelijke tijd te dupliceren. Alternatieve infrastructuren, zoals kabeltelevisie, satellieten en draadloze aansluitnetten, bieden vooralsnog over het algemeen niet dezelfde functionaliteit of dekkingsgraad, hoewel de situaties in de lidstaten kunnen verschillen.

(5bis) De ontbundelde toegang tot het aansluitnet stelt nieuwe aanbieders in staat de concurrentie aan te gaan met de aangemelde exploitanten, door het aanbieden van snelle-datatransmissiediensten voor een permanente internettoegang en multimediatoepassingen op basis van digital subscriber line-technologie (DSL), alsmede van spraaktelefoniediensten. Een redelijk verzoek om ontbundelde toegang impliceert dat de toegang noodzakelijk is voor het verlenen van de diensten van de begunstigde, en dat weigering van het verzoek de concurrentie in deze sector voorkomt, beperkt of vervalst

(6) In deze verordening wordt ontbundelde toegang tot de metalen aansluitnetten alleen verplicht gesteld voor die netwerkexploitanten die door hun nationale regelgevende instanties krachtens de toepasselijke communautaire voorschriften zijn aangewezen als exploitanten met een aanmerkelijke macht op de markt van de levering van vaste openbare telefoonnetten. De lidstaten hebben aan de Commissie reeds de namen meegedeeld van de exploitanten van vaste openbare netwerken die een aanmerkelijke marktmacht hebben, uit hoofde van bijlage I, deel 1, van Richtlijn 97/33/EG van het Europees Parlement en de Raad van 30 juni 1997 inzake interconnectie op telecommunicatiegebied, wat betreft de waarborging van de universele dienst en van de interoperabiliteit door toepassing van de beginselen van Open Network Provision (ONP) en Richtlijn 98/10/EG van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 1998 inzake de toepassing van Open Network Provision op spraaktelefonie en inzake de universele telecommunicatiediensten in een door concurrentie gekenmerkt klimaat.

(6 bis) Van een aangemelde exploitant kan niet worden verlangd dat hij vormen van toegang verleent die niet binnen zijn bevoegdheden liggen, bijvoorbeeld wanneer inwilliging van een verzoek een schending van de wettelijke rechten van een onafhankelijke derde partij zou betekenen. De verplichting om ontbundelde toegang tot het aansluitnet ter beschikking te stellen, impliceert niet dat aangemelde exploitanten een volledig nieuwe lokale netwerkinfrastructuur moeten opzetten om specifiek aan de verzoeken van ontvangers te voldoen.

(7) Hoewel overeenstemming over de technische aspecten en tariefaspecten van de toegang tot het aansluitnet bij voorkeur wordt bereikt door commerciële onderhandelingen, leert de ervaring dat in de meeste gevallen door de regelgevende instantie moet worden ingegrepen in verband met ongelijke machtsverhoudingen tijdens de onderhandelingen tussen de nieuwe aanbieder en de aangemelde exploitant en het gebrek aan andere alternatieven. Volgens het Gemeenschapsrecht kunnen de nationale regelgevende instanties onder bepaalde omstandigheden op eigen initiatief optreden, teneinde te zorgen voor eerlijke concurrentie, economische doelmatigheid en een maximaal nut voor de eindgebruikers. Blijft de aangemelde exploitant wat betreft de doorlooptijden in gebreke, dan dient de begunstigde aanspraak te kunnen maken op vergoeding

(8) Regels voor de kostentoerekening en tarifering van aansluitnetten en aanverwante faciliteiten moeten transparant, niet-discriminerend en objectief zijn om een eerlijke behandeling te waarborgen. Regels voor de tarifering moeten zo zijn dat de aanbieder van het aansluitnet de desbetreffende kosten kan dekken en een redelijk rendement kan hebben, om de ontwikkeling op lange termijn te verzekeren en de infrastructuur van het aansluitnet te moderniseren. Regels voor de tarifering van aansluitnetten moeten eerlijke en duurzame concurrentie bevorderen, rekening houdend met de noodzaak van investeringen in alternatieve infrastructuur, en concurrentievervalsing uitsluiten, met name uitholling van de marges tussen de grootgebruikerstarieven en eindgebruikerstarieven van de aangemelde exploitant. In dit verband wordt het van belang geacht dat de mededingingsautoriteiten worden geraadpleegd.

(8 bis) Aangemelde exploitanten moeten informatie en ontbundelde toegang aan derden leveren onder dezelfde voorwaarden en van dezelfde kwaliteit als die welke zij aan hun eigen diensten of aan die van hun geassocieerde ondernemingen of partners leveren. De publicatie door de aangemelde exploitant van een passend referentieaanbod voor ontbundelde toegang tot het aansluitnet, binnen een korte tijd en bij voorkeur op het internet, onder toezicht van de nationale regelgevende instantie zal in dit verband bijdragen tot het scheppen van transparante en niet-discriminerende marktvoorwaarden.

(9) In Aanbeveling 2000/417/EG van 25 mei 2000 inzake "Ontbundelde toegang tot het aansluitnet: De voorwaarden scheppen voor een volledig gamma elektronische communicatiediensten waaronder breedbandmultimediadiensten en snelle internetdiensten" [7] en de mededeling van 26 april 2000 [8] heeft de Commissie gedetailleerde richtsnoeren neergelegd om de nationale regelgevende instanties bij te staan bij het op billijke wijze reguleren van verschillende vormen van ontbundelde toegang tot het aansluitnet .

[7] PB L 156 van 29.6.2000, blz. 44.

[8] COM(2000)237

(10) In overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel en het proportionaliteitsbeginsel als bedoeld in artikel 5 van het Verdrag kan de doelstelling, de totstandbrenging van een geharmoniseerd kader voor ontbundelde toegang tot het aansluitnet teneinde de concurrerende levering mogelijk te maken van een goedkope communicatie-infrastructuur van wereldklasse en een breed dienstengamma voor alle bedrijven en burgers in de Gemeenschap, niet door de lidstaten op een degelijke en geharmoniseerde wijze en tijdig worden verwezenlijkt en kan zij derhalve beter door de Gemeenschap worden verwezenlijkt. De bepalingen van deze verordening blijven beperkt tot hetgeen minimaal vereist is om deze doelstellingen te bereiken en gaan niet verder dan met het oog hierop nodig is. Zij worden aangenomen zonder afbreuk te doen aan nationale bepalingen tot naleving van deze verordening die meer gedetailleerde matregelen, zoals maatregelen in verband met virtuele collocatie, behelzen.

(10 bis) De bepalingen van deze verordening vormen een aanvulling op het regelgevingskader voor telecommunicatie, met name de richtlijnen 97/33/EG en 98/10/EG; het is de bedoeling dat het nieuwe regelgevingskader voor elektronische communicatie passende bepalingen zal bevatten om deze verordening te vervangen,

HEBBEN DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:

Artikel 1

Doel en toepassingsgebied

-1. Het doel van deze verordening is het intensiveren van de concurrentie en het stimuleren van technologische innovatie op de lokale-toegangsmarkt door middel van het vaststellen van geharmoniseerde voorwaarden voor ontbundelde toegang tot het aansluitnet, om het concurrerende aanbod van een breed scala aan elektronische telecommunicatiediensten te bevorderen.

1. Deze verordening is van toepassing op de ontbundelde toegang tot de aansluitnetten en bijbehorende faciliteiten van exploitanten van vaste openbare telefoonnetten die door de nationale regelgevende instantie zijn aangemeld als beschikkende over een aanmerkelijke macht op de markt van de levering van vaste openbare telefoonnetten uit hoofde van bijlage I, deel 1, van Richtlijn 97/33/EG of Richtlijn 98/10/EG.

2. Deze verordening is van toepassing onverminderd de verplichting voor aangemelde exploitanten om het non-discriminatiebeginsel in acht te nemen wanneer zij het vaste openbare telefoonnet gebruiken om derden snelle toegang en transmissiediensten te leveren die zij ook aan hun eigen diensten of aan hun geassocieerde ondernemingen leveren, in overeenstemming met communautaire voorschriften.

(2 bis) Deze verordening laat de rechten van de lidstaten onverlet om, overeenkomstig het communautaire recht, maatregelen te handhaven of in te voeren die uitgebreidere voorschriften bevatten dan die welke in deze verordening voorkomen en/of buiten het toepassingsgebied van deze verordening vallen, onder meer ten aanzien van andere soorten toegang tot lokale infrastructuren.

Artikel 2

Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

(-a) "aangemelde exploitant": exploitant van vaste openbare telefoonnetten die door de nationale regelgevende instantie is aangemeld als beschikkende over een aanmerkelijke macht op de markt van de levering van vaste openbare telefoonnetten uit hoofde van bijlage I, deel 1, van Richtlijn 97/33/EG of Richtlijn 98/10/EG;

(-b) "ontvanger": een derde die in overeenstemming met Richtlijn 97/13/EG naar behoren toestemming heeft verkregen of gerechtigd is om krachtens de nationale wetgeving communicatiediensten aan te bieden en die in aanmerking komt voor ontbundelde toegang tot een aansluitnet;

(a) "aansluitnet": de getwiste metaaldraden die het netwerkaansluitpunt in de ruimte van de abonnee verbinden met het hoofdverdelingsraster of gelijkwaardige voorziening in het vaste openbare telefoonnet;

(a bis) "subnet": een gedeeltelijk aansluitnet dat het netwerkaansluitpunt in de ruimte van de abonnee verbindt met een concentratiepunt of een nader aangeduid tussenliggend aansluitpunt in het vaste openbare telefoonnet;

(b) "ontbundelde toegang tot het aansluitnet": volledig ontbundelde toegang tot het aansluitnet en gedeelde toegang tot het aansluitnet; dit begrip behelst geen wijziging in de eigendom van het aansluitnet ;

(c) "volledig ontbundelde toegang tot het aansluitnet": het verlenen van toegang aan een ontvanger tot het aansluitnet of het subnet van de aangemelde exploitant, waarbij toestemming wordt verleend tot het gebruik van het volledige frequentiespectrum van de getwiste metaaldraden;

(d) "gedeelde toegang tot het aansluitnet": het verlenen van toegang aan een ontvanger tot het aansluitnet of subnet van de aangemelde exploitant, waarbij toestemming wordt verleend voor het gebruik van het buiten de spraakband liggende deel van het frequentiespectrum van de getwiste metaaldraden; de aangemelde exploitant blijft het aansluitnet gebruiken om het publiek de telefoondienst te leveren;

(e) "collocatie": het leveren van fysieke ruimte en technische faciliteiten, nodig om het installeren en aansluiten van de betreffende apparatuur van een ontvanger onder redelijke voorwaarden mogelijk te maken, als genoemd in deel B van de bijlage;

(f) "bijbehorende faciliteiten": de faciliteiten die behoren bij het verlenen van ontbundelde toe gang tot het aansluitnet, met name collocatie, aansluitingskabels en de relevante informatica systemen, waartoe een ontvanger toegang moet hebben om onder billijke concurrentie voorwaarden de diensten te kunnen verlenen.

Artikel 3

Verlening van ontbundelde toegang

1. Aangemelde exploitanten publiceren per 31 december 2000 een referentieaanbod voor de ontbundelde toegang tot hun aansluitnet en bijbehorende faciliteiten, dat ten minste de in de bijlage genoemde punten omvat, en werken dit regelmatig bij. Het aanbod moet in voldoende mate ontbundeld zijn, opdat de ontvanger niet hoeft te betalen voor onderdelen of faciliteiten van het net die niet nodig zijn voor het verlenen van zijn diensten, en het moet een beschrijving bevatten van de aanbiedingen voor de verschillende onderdelen en de daarvoor geldende voorwaarden en tarieven.

2. De aangemelde exploitanten willigen per 31 december 2000, onder transparante, billijke en niet-discriminerende voorwaarden, redelijke verzoeken van ontvangers om ontbundelde toegang tot hun aansluitnet en bijbehorende faciliteiten in. Verzoeken worden uitsluitend afgewezen op grond van objectieve criteria die betrekking hebben op de technische haalbaarheid of de noodzaak om de integriteit van het netwerk te handhaven. Indien toegang wordt geweigerd, kan de benadeelde partij de zaak overeenkomstig de in artikel 4, lid 2, genoemde geschillenbeslechtingsprocedure voorleggen. Aangemelde exploitanten leveren de ontvangers onder dezelfde voorwaarden en binnen dezelfde termijnen gelijkwaardige faciliteiten als die welke zij aan zichzelf of hun geassocieerde ondernemingen leveren.

2 bis. Aangemelde exploitanten rekenen tarieven aan voor ontbundelde toegang tot het aansluitnet en bijbehorende faciliteiten die op basis van kostenoriëntering zijn vastgesteld. De nationale regelgevende instantie verleent in overeenstemming met artikel 4, lid 1 c, ontheffing van de verplichting dat tarieven worden vastgesteld op basis van kostenoriëntering.

Artikel 4

Toezicht door de nationale regelgevende instantie

1. De nationale regelgevende instantie zorgt ervoor dat de tarieven voor ontbundelde toegang tot het aansluitnet bevorderlijk zijn voor eerlijke en duurzame concurrentie .

1 a. De nationale regelgevende instantie kan:

a) in gerechtvaardigde gevallen veranderingen voorschrijven in het referentieaanbod voor de ontbundelde toegang tot het aansluitnet en bijbehorende faciliteiten, met inbegrip van tarieven;

b) aangemelde exploitanten ertoe verplichten informatie te verstrekken die van belang is voor de uitvoering van deze verordening.

1 b. De nationale regelgevende instantie kan, indien zulks gerechtvaardigd is, op eigen initiatief optreden om niet-discriminatie, eerlijke concurrentie, economische doelmatigheid en een maximaal nut voor de gebruikers te waarborgen.

1 c. Wanneer de nationale regelgevende instantie bepaalt dat de lokale-toegangsmarkt in voldoende mate concurrerend is, verleent zij de aangemelde exploitanten ontheffing van de in artikel 3, lid 2bis, neergelegde verplichting dat tarieven op basis van kostenoriëntering worden vastgesteld.

2. Voor geschillen tussen ondernemingen in verband met kwesties die onder deze verordening vallen, gelden de overeenkomstig Richtlijn 97/33/EG vastgestelde nationale procedures voor geschillenbeslechting; zij worden op snelle, billijke en transparante wijze behandeld.

Artikel 5

Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de derde dag volgende op die van haar bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen.

Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.

Gedaan te Brussel, op

Voor het Europees Parlement Voor de Raad

De Voorzitster De Voorzitter

BIJLAGE MINIMUMLIJST VAN PUNTEN DIE MOETEN WORDEN OPGENOMEN IN EEN REFERENTIEAANBOD VOOR ONTBUNDELDE TOEGANG TOT HET AANSLUITNET, DAT DOOR AANGEMELDE EXPLOITANTEN MOET WORDEN GEPUBLICEERD

A. Voorwaarden voor ontbundelde toegang tot het aansluitnet

1. Netwerkelementen waartoe toegang wordt aangeboden, met daarin opgenomen de volgende elementen:

- toegang tot aansluitnetten,

- toegang tot het buiten de spraakband liggende deel van het frequentiespectrum van een aansluitnet, in het geval van gedeelde toegang tot het aansluitnet;

2. Informatie over de plaatsen van de fysieke aansluitpunten (om problemen met de openbare veiligheid te vermijden, is het mogelijk dat deze informatie alleen aan belanghebbende partijen ter beschikking wordt gesteld), beschikbaarheid van aansluitnetten op bepaalde delen van het toegangsnet;

3. Technische voorwaarden die verband houden met de toegang tot en het gebruik van aansluitnetten, waaronder technische kenmerken van getwiste metaaldraden in het aansluitnet;

4. Bestel- en leveringsprocedures, gebruiksbeperkingen.

B. Collocatiediensten

5. Informatie over de desbetreffende plaatsen van de aangemelde exploitanten (om problemen met de openbare veiligheid te vermijden, is het mogelijk dat deze informatie alleen aan belanghebbende partijen ter beschikking wordt gesteld);

6. Collocatieopties op de in punt B5 genoemde plaatsen (met inbegrip van fysieke collocatie en, in voorkomend geval, collocatie op afstand en virtuele collocatie);

7. Apparatuurkenmerken: eventuele beperkingen voor apparatuur die in collocatie kan worden geplaatst;

8. Veiligheidsaspecten: door aangemelde exploitanten getroffen maatregelen om de veiligheid van hun lokaties te waarborgen;

9. Voorwaarden voor de toegang van het personeel van concurrerende exploitanten;

10. Veiligheidsnormen;

11. Regels voor de toewijzing van ruimte wanneer de collocatieruimte beperkt is;

12. Regels voor ontvangers voor de inspectie van lokaties waarop fysieke collocatie mogelijk is of plaatsen waar collocatie is geweigerd in verband met ruimtegebrek.

C. Informatiesystemen

13. Voorwaarden voor toegang tot de operationele ondersteunende systemen, informatiesystemen of databases voor reservering, levering, bestelling, onderhoud en herstelverzoeken en facturering van de aangemelde exploitant.

D. Leveringsvoorwaarden

14. Termijn waarbinnen wordt gereageerd op verzoeken om de levering van diensten en faciliteiten; overeenkomsten inzake het niveau van de diensten, procedures om gebreken te verhelpen en escalatie te voorkomen, en parameters voor de kwaliteit van de dienstverlening;

15. Standaard contractvoorwaarden, inclusief, voor zover van toepassing, voor niet-nakoming van termijnen geboden compensatie;

16. Tarieven of tariferingsformule: voor alle bovengenoemde aspecten, functies en faciliteiten.