Home

Voorstel voor een besluit van de Raad tot verlening van een garantie van de Gemeenschap voor verliezen van de Europese Investeringsbank op buitengewone leningen voor concrete milieuprojecten in het gebied rond de Baltische Zee in Rusland in het kader van de Noordelijke Dimensie

Voorstel voor een besluit van de Raad tot verlening van een garantie van de Gemeenschap voor verliezen van de Europese Investeringsbank op buitengewone leningen voor concrete milieuprojecten in het gebied rond de Baltische Zee in Rusland in het kader van de Noordelijke Dimensie

Voorstel voor een Besluit van de Raad tot verlening van een garantie van de Gemeenschap voor verliezen van de Europese Investeringsbank op buitengewone leningen voor concrete milieuprojecten in het gebied rond de Baltische Zee in Rusland in het kader van de Noordelijke Dimensie /* COM/2001/0297 def. - CNS 2001/0121 */

Publicatieblad Nr. 240 E van 28/08/2001 blz. 0295 - 0297


Voorstel voor een BESLUIT VAN DE RAAD tot verlening van een garantie van de Gemeenschap voor verliezen van de Europese Investeringsbank op buitengewone leningen voor concrete milieuprojecten in het gebied rond de Baltische Zee in Rusland in het kader van de Noordelijke Dimensie

(door de Commissie ingediend)

TOELICHTING

1. Inleiding

De Noordelijke Dimensie werd voor het eerst op EU-niveau erkend tijdens de Europese Raad van Luxemburg in december 1997. Ter gelegenheid van de Europese Raden van Wenen (december 1998) en Keulen (juni 1999) werd de Noordelijke Dimensie verder uitgewerkt tot een concreter concept. In november 1999 organiseerde het Finse voorzitterschap een conferentie van ministers van Buitenlandse zaken over de Noordelijke Dimensie en een maand later verzocht de Europese Raad van Helsinki de Commissie om een actieplan op te stellen, dat vervolgens in juni 2000 werd onderschreven door de Europese Raad van Feira.

De Noordelijke Dimensie beslaat het geografische gebied ten westen van IJsland tot aan het Noordwesten van Rusland, en de Noorse zee, de Barentszee en de Karazee in het noorden tot de zuidelijke kust van de Baltische Zee. Het concept Noordelijke Dimensie is geformuleerd teneinde rekening te houden met de bijzondere uitdagingen die moeten worden overwonnen bij de regionale ontwikkeling in het noorden van Europa. Daarbij gaat het om moeilijke klimatologische omstandigheden, grote afstanden, zeer grote verschillen in levensstandaard, milieuproblemen waaronder problemen met nucleair afval en waterzuiveringsbeheer, alsmede ontoereikende transport- en grensoverschrijdingsvoorzieningen.

Met de Noordelijke Dimensie wordt beoogd de grensoverschrijdende samenwerking tussen de EU en de aangrenzende landen en regio's in het noorden van Europa te versterken. Gestreefd wordt naar het bewerkstelligen van veiligheid en stabiliteit in deze regio, alsmede een veilig, schoon en toegankelijk milieu voor alle inwoners aldaar. Andere doelstellingen van de Noordelijke Dimensie zijn voorts het ondervangen van problemen in verband met ongelijke regionale ontwikkeling en het voorkomen van het ontstaan van nieuwe scheidslijnen naarmate de landen in deze regio toetreden tot de Unie.

Eén van de voornaamste prioriteiten is het oplossen van de milieuproblemen in het gebied van de Noordelijke Dimensie, waaronder het herstellen van het ecologisch evenwicht in de Baltische Zee. In het gebied rond de Baltische Zee in Rusland zijn dringende maatregelen benodigd. Zo wordt momenteel het afvalwater van 3,5 miljoen inwoners van St. Petersburg en omstreken na slechts gedeeltelijke zuivering in de Golf van Finland geloosd. In en rond Kaliningrad is sprake van een vergelijkbare situatie.

Naar aanleiding van een initiatief van het Zweedse voorzitterschap van de Raad werd tijdens de Ecofin-werklunch van 12 maart 2001 overleg gevoerd over een beperkte buitengewone EIB maatregel voor milieuprojecten in Rusland. Er werd in beginsel overeenstemming bereikt over de betrokkenheid van de EIB bij milieuprojecten in het Noordwesten van Rusland, met name in en rond St. Petersburg en Kaliningrad. De criteria die door de Raad werden opgesteld, werden samengevat door de Voorzitter van de Ecofin-Raad in een schrijven van 10 maart 2001 aan de Ecofin-ministers, de Commissaris voor Economische en Financiële Zaken en de Voorzitter van de EIB:

- Projecten worden per individueel geval beoordeeld en goedgekeurd door de Raad van Gouverneurs van de EIB. Het gaat dus niet om een algemeen mandaat voor leningen aan Rusland.

- Projecten dienen gericht te zijn op het verwezenlijken van een belangrijke milieudoelstelling en van significant belang te zijn voor de EU.

- De EIB werkt samen en verstrekt cofinanciering met andere IFI's teneinde te komen tot een redelijke risicospreiding en passende projectconditionaliteit.

- het geaggregeerde volume van de leningen mag een indicatief plafond van 100 miljoen euro niet te boven gaan.

- Rusland dient te voldoen aan zijn internationale financiële verplichtingen, met inbegrip van die jegens de Club van Parijs.

Op de Europese Raad van Stockholm van 23 en 24 maart 2001 werd de Europese Raad het erover eens "dat de Unie EIB-leningen moet openstellen voor concrete milieuprojecten [in Rusland], overeenkomstig de door de Raad bepaalde specifieke criteria".

2. Het voorstel

In onderhavige mededeling wordt door de Commissie een voorstel gedaan voor een buitengewone maatregel in het kader van de Noordelijke Dimensie om een garantie van de Gemeenschap te verlenen aan de Europese Investeringsbank voor verliezen in verband met de toekenning van leningen voor concrete milieuprojecten in het gebied rond de Baltische Zee in Rusland. De garantie is bedoeld ter dekking van individuele EIB-leningen tot een plafond van 100 miljoen EUR.

Deze buitengewone maatregel staat los van en komt bovenop het algemene mandaat voor EIB-leningen van Besluit 2000/24/EG van de Raad van 22 december 1999 [1]. De algemene garantie van de Gemeenschap van 65% voor dat mandaat wordt uitgebreid naar leningen in Rusland uit hoofde van de buitengewone maatregel.

[1] PB L 9, 13.1.2000, blz. 24.

Gezien de specifieke criteria waaraan EIB-projecten uit hoofde van de onderhavige buitengewone maatregel moeten voldoen, is het onderhavige voorstel geen mandaat voor het verstrekken van leningen, maar zal de Raad van Gouverneurs van de EIB worden verzocht per individueel geval leningen goed te keuren overeenkomstig artikel 18 van de Statuten van de Bank.

Projecten die voor leningen in aanmerking komen, moeten gericht zijn op het verwezenlijken van een belangrijke milieudoelstelling en van significant belang zijn voor de EU. Het beperkte aantal projecten waarvoor de Raad de EIB om financiering heeft gevraagd, zou bijvoorbeeld betrekking kunnen hebben op afvalwaterzuivering, watervoorziening, verzamelplaatsen voor huishoudelijk en gevaarlijk afval en investeringen ter reducering van de milieu-effecten van nieuwe infrastructuur of industriële projecten. De Bank voert reeds overleg over een afvalwaterzuiveringsproject in St. Petersburg en zal onderzoeken of het mogelijk is om bij te dragen tot een vergelijkbaar, kleiner project in Kaliningrad.

De EIB zal haar gebruikelijke criteria toepassen voor de verstrekking van leningen uit hoofde van de buitengewone maatregel. De financiële levensvatbaarheid van potentiële projecten kan worden vergroot door de beschikbaarheid van voldoende financiële middelen van de EU via TACIS, bilaterale donoren en Russische bijdragen.

De EIB zal uit hoofde van onderhavige garantie uitsluitend bijdragen verstrekken in samenwerking met en met cofinanciering van andere IFI's.

Op 9 maart 2001 vond te Helsinki een vergadering op hoog niveau plaats voor het bespreken van belangrijke aspecten in verband met de financiering van infrastructuur- en milieu-investeringen in de overgangseconomieën in het gebied van de Noordelijke Dimensie. Hieraan werd deelgenomen door vertegenwoordigers van de EIB, de Wereldbank (IBRD), de Internationale Financieringsmaatschappij (IFC), de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBRD), de Noordse Investeringsbank (NIB), de Noordse Milieufinancieringsmaatschappij (NEFCO), de Ontwikkelingsbank van de Raad van Europa (CEB), het Zweedse voorzitterschap van de EU en vertegenwoordigers van de regeringen van Finland en België.

Tijdens deze vergadering op hoog niveau werd besloten een "Milieupartnerschap voor de Noordelijke Dimensie (NDEP)" in het leven te roepen met deelname van IFI's, de Commissie, alsmede bilaterale en multilaterale donoren en de betrokken overgangseconomieën, om de uitdagingen met betrekking tot de milieubescherming en energiebesparing in dit gebied aan te gaan. Overeengekomen werd om voor dit doel een werkgroep in te stellen onder gezamenlijk voorzitterschap van het Zweedse EU-voorzitterschap en de EBRD, die voor eind juni 2001 een verslag moet opstellen. De werkgroep zal zich buigen over de operationele aspecten van de samenwerking bij de financiering van projecten in het kader van de Noordelijke Dimensie, en zal met name trachten de financiering van investeringen in milieubeschermings- en energiebesparingsmaatregelen van IFI's, de Europese Unie en bilaterale donoren en de overgangseconomieën te vergemakkelijken en te bespoedigen.

Begin 2001 ontstond in Rusland een achterstand bij de betaling van de buitenlandse schuld en met name van de betalingen in het kader van de verplichtingen jegens de Club van Parijs. Inmiddels heeft Rusland de achterstand aangaande de terugbetaling van schulden jegens de bestaande akkoorden weer weten te verkleinen, en in de nabije toekomst zou het land geen achterstanden meer moeten hebben met betrekking tot de verplichtingen jegens de Club van Parijs. De EIB zal alleen projecten ter goedkeuring voorstellen aan zijn Raad van Gouverneurs indien Rusland geacht wordt zijn financiële verplichtingen te vervullen, met name jegens de schuldeisers van de Club van Parijs.

De onderhavige buitengewone maatregel is gericht op de ondersteuning van de tenuitvoerlegging van concrete milieuprojecten die van belang zijn voor de Gemeenschap in het gebied rond de Baltische Zee in Rusland. Het maakt geen deel uit van het algemene mandaat voor buitenlandse leningen van de EIB en vormt op generlei wijze een precedent voor enige toekomstige maatregel.

3. Gevolgen voor de begroting

Dit voorstel voor de vaststelling van een plafond van 100 miljoen EUR voor buitengewone EIB-leningen voor milieuprojecten in het gebied rond de Baltische Zee in Rusland, op basis van een algemene garantie van 65%, zal een voorziening in het Garantiefonds voor externe maatregelen van 5,85 miljoen EUR noodzakelijk maken.

Wanneer alle reeds goedgekeurde of voorgestelde operaties in derde landen, alsmede de operaties die met enige zekerheid kunnen voorspeld, in aanmerking worden genomen, maar geen rekening wordt gehouden met onderhavig voorstel, bedraagt de resterende ruimte in de reserve van het Garantiefonds voor 2001 18,55 miljoen EUR. Dit cijfer omvat eveneens het effect van een kleine, positieve correctie die zal plaatsvinden in verband met de eerste overheveling op de begroting dit jaar van een voorziening uit de reserve voor leningen en leninggaranties naar het Garantiefonds voor externe operaties, welke thans bij de Commissie in voorbereiding is. De correctie is in overeenstemming met Verordening 2728/94 van de Raad van 31 oktober 1994, zoals gewijzigd bij Verordening 1149/99/EG van 25 mei 1999, en houdt verband met de opneming van de EIB-faciliteit voor de douane-unie met Turkije uit hoofde van Besluit 2000/788/EG van 4 december 2000 [2] in het begrotingsstelsel welke reeds in december 2000 plaatshad, terwijl pas in 2001 met de verstrekking van leningen werd begonnen.

[2] PB L 314, 14/12/2000, blz. 27-28.

Door onderhavig voorstel zal de resterende ruimte in de reserve voor het Garantiefonds voor 2001 op 12,70 miljoen EUR uitkomen. De ruimte voor de komende jaren ondergaat geen wijzigingen door onderhavig voorstel.

2001/0121(CNS)

Voorstel voor een BESLUIT VAN DE RAAD tot verlening van een garantie van de Gemeenschap voor verliezen van de Europese Investeringsbank op buitengewone leningen voor concrete milieuprojecten in het gebied rond de Baltische Zee in Rusland in het kader van de Noordelijke Dimensie

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, inzonderheid op artikel 308,

Gezien het voorstel van de Commissie [3],

[3] PB C.

Gezien het advies van het Europees Parlement [4],

[4] PB C.

Overwegende hetgeen volgt:

(1) Met activiteiten in verband met de Noordelijke Dimensie werd een begin gemaakt door de Raad van Helsinki van 10 en 11 december 1999, die de Commissie heeft verzocht een Actieplan voor de Noordelijke Dimensie te formuleren. De Europese Raad van Feira bekrachtigde in juni 2000 het Actieplan voor het externe en grensoverschrijdend beleid van de EU voor 2000-2003. De Noordelijke Dimensie beslaat het geografische gebied ten westen van IJsland tot aan het Noordwesten van Rusland, en het gebied van de Noorse Zee, de Barentszee en de Karazee in het noorden tot de zuidelijke kust van de Baltische Zee.

(2) De Noordelijke Dimensie beoogt rekening te houden met de bijzondere uitdagingen die moeten worden overwonnen bij de regionale ontwikkeling in het noorden van Europa. Daarbij gaat het om moeilijke klimatologische omstandigheden, grote afstanden, zeer grote verschillen in levensstandaard, milieuproblemen waaronder problemen met nucleair afval en waterzuiveringsbeheer, alsmede ontoereikende transport- en grensoverschrijdingsvoorzieningen. Met de Noordelijke Dimensie wordt beoogd de grensoverschrijdende samenwerking tussen de EU en de aangrenzende landen en regio's in het noorden van Europa te intensiveren.

(3) De milieusituatie in het Noordwesten van Rusland blijft uiterst moeilijk. Er is in het verleden veel milieuvervuiling ontstaan en voor het opruimen ervan ontbreekt het de huidige regering van Rusland aan financiële middelen, terwijl het wegens de relatief lage koopkracht van de bevolking evenmin mogelijk is om hiervoor via de tarieven financiële middelen te verkrijgen. Hierdoor is nog altijd niets ondernomen voor het opruimen van gevaarlijke bronnen van grensoverschrijdende milieuvervuiling in het Noordwesten van Rusland. Het afvalwater van 3,5 miljoen inwoners van St. Petersburg en omstreken wordt nog altijd gedeeltelijk ongezuiverd in de Baltische Zee geloosd. In en rond Kaliningrad is sprake van een vergelijkbare situatie. Het grondwater wordt bedreigd door enkele stortplaatsen met enorme hoeveelheden giftig afval.

(4) De Unie ondersteunt reeds verscheidene milieuprojecten in het Noordwesten van Rusland via subsidies van TACIS. Gezien de dringende noodzaak om de milieubescherming in deze regio uit te breiden om ernstige verdere grensoverschrijdende schade aan het milieu te voorkomen, is het voor de Gemeenschap gerechtvaardigd steun te geven door middel van beperkte EIB-leningen. De betrokkenheid van de EIB zou de effecten van de communautaire maatregelen versterken, niet alleen door vergroting van de beschikbare financiële middelen, maar ook door de professionele betrokkenheid van de projectteams van de Bank. De steun van de Gemeenschap zal worden verstrekt op zodanige wijze dat rekening wordt gehouden met de mate waarin de projecten erin slagen financiële middelen aan te trekken en zal moeten worden terugbetaald.

(5) Op initiatief van het Voorzitterschap heeft de Ecofin-Raad van 12 maart 2001 een reeks criteria overwogen voor een beperkte buitengewone EIB-maatregel voor milieuprojecten in het Noordwesten van Rusland, in het bijzonder in en rond St. Petersburg en Kaliningrad. Benadrukt werd dat (a) de projecten moeten worden beoordeeld door de EIB en de leningen per individueel geval moeten worden goedgekeurd door de Raad van Gouverneurs. Het gaat derhalve niet om een algemeen mandaat voor het verstrekken van leningen aan Rusland; (b) de projecten moeten bijdragen tot het realiseren van belangrijke milieudoelstellingen en van significant belang zijn voor de EU; (c) er sprake dient te zijn van samenwerking tussen de EIB en cofinanciering van andere IFI's teneinde een redelijke risicospreiding en adequate projectconditionaliteit te bewerkstelligen; (d) het geaggregeerde volume van de leningen ten hoogste 100 miljoen EUR mag bedragen; (e) Rusland moet voldoen aan zijn internationale financiële verplichtingen, in het bijzonder die jegens de Club van Parijs.

(6) De Europese Raad van Stockholm van 23-24 maart 2001 heeft in haar conclusies verklaard het erover eens te zijn "dat de Unie EIB-leningen moet openstellen voor concrete milieuprojecten [in Rusland], overeenkomstig de door de Raad bepaalde specifieke criteria".

(7) Derhalve is het wenselijk een garantie te verlenen aan de EIB om haar in staat te stellen leningen goed te keuren uit hoofde van deze buitengewone maatregel voor concrete milieuprojecten in het gebied rond de Baltische Zee in Rusland, in het bijzonder in en rond St. Petersburg en Kaliningrad. De garantie voor deze buitengewone maatregel is van uitzonderlijke aard en heeft geen precedentwerking voor de toekomst. De EIB heeft te kennen gegeven in staat en bereid te zijn uit eigen middelen leningen te verstrekken aan het Noordwesten van Rusland overeenkomstig haar statuten.

(8) De garantie van de Gemeenschap voor de onderhavige buitengewone maatregel is gebonden aan een plafond van 100 miljoen EUR. Teneinde het effect van deze naar verhouding beperkte maatregel te versterken, is deze gericht op projecten in het gebied rond de Baltische Zee in Rusland.

(9) Het Milieupartnerschap voor de Noordelijke Dimensie (NDEP) zal een kader bieden voor de vaststelling van prioriteiten, waarbij de Commissie, bilaterale en multilaterale donoren, de IFI's en de desbetreffende overgangseconomieën betrokken zullen zijn.

(10) Besluit 2000/24/EG [5] van de Raad verleent aan de EIB een algemene garantie van de Gemeenschap van 65% voor verliezen op leningen voor projecten buiten de Gemeenschap (Midden- en Oost-Europa, de landen rond de Middellandse Zee, Latijns-Amerika en Azië en de Republiek Zuid-Afrika).

[5] PB L 9, 13.1.2000, blz. 24.

(11) Op 2 december 1996 heeft de Raad ingestemd met nieuwe garantieregelingen voor EIB-leningen aan derde landen. Daarbij ging hij akkoord met de benadering van een algemene garantie, zonder onderscheid naar regio's en projecten, alsmede regels voor risicospreiding. Volgens laatstgenoemde regels dient de EIB passende garanties van non-gouvernementele derde partijen te vinden ter dekking van de commerciële risico's, en is de begrotingsgarantie uitsluitend beperkt tot politieke risico's.

(12) De algemene garantie ter dekking van het algemene mandaat voor EIB-leningen aan derde landen zoals vastgelegd in Besluit 2000/24/EG, dient ook van toepassing te zijn op de buitengewone maatregel inzake EIB-leningen in Rusland in het kader van de Noordelijke Dimensie. Leningen die uit hoofde van dit besluit worden opengesteld, dienen gedekt te zijn door de algemene garantie zoals bedoeld in Besluit 2000/24/EG. Gezien het bijzondere karakter van deze maatregel zal artikel 1 lid 3 van Besluit 2000/24/EG hier niet van toepassing zijn.

(13) De tijdsfactor is van essentieel belang bij de tenuitvoerlegging van dit Besluit. Er bestaat een dringende noodzaak voor milieu-investeringen in het gebied rond de Baltische Zee in Rusland.

(14) Voor het doel van de goedkeuring van onderhavig besluit zijn de enige bevoegdheden van het Verdrag deze zoals neergelegd in artikel 308.

BESLUIT:

Artikel 1

Doelstelling

De Gemeenschap verleent de Europese Investeringsbank (hierna "de EIB") een algemene garantie voor alle gevallen waarin de EIB betalingen niet ontvangt die haar verschuldigd zijn uit hoofde van de leningen welke overeenkomstig de gebruikelijke criteria zijn opengesteld voor investeringsprojecten die worden uitgevoerd op grond van deze buitengewone maatregel in het gebied rond de Baltische Zee in Rusland in het kader van de Noordelijke Dimensie. Om voor dergelijke leningen in aanmerking te komen, dienen projecten gericht te zijn op een belangrijke milieudoelstelling en van significant belang te zijn voor de EU.

Artikel 2

Plafond en voorwaarden

1. Het algemene plafond van de opengestelde leningen bedraagt 100 miljoen EUR of het equivalent daarvan.

2. De garantie van de Gemeenschap met betrekking tot de door de EIB opengestelde leningen uit hoofde van onderhavig Besluit heeft de vorm van een uitbreiding van de algemene garantie van de Gemeenschap van 65% welke werd verleend aan de EIB uit hoofde van het algemene mandaat voor het verstrekken van externe leningen, zoals vastgesteld in Besluit 2000/24/EG.

3. Projecten die worden gefinancierd met leningen die worden gedekt door de garantie dienen aan de volgende criteria te voldoen:

- De voorwaarden om in aanmerking te komen volgens artikel 1;

- Medewerking en cofinanciering van de EIB en andere Internationale Financiële Instellingen ten einde zorg te dragen voor een redelijke risicospreiding en passende projectconditionaliteit.

4. De EIB zal alleen projecten ter goedkeuring voorstellen indien Rusland wordt geacht zijn financiële verplichtingen te vervullen, met inbegrip van de verplichtingen jegens de Club van Parijs.

5. De Raad van Gouverneurs van de EIB beoordeelt, op grond van artikel 18 van de Statuten van de Bank, in elk individueel geval elke lening die kan worden gedekt door de garantie van de Gemeenschap.

6. Voor het doel van onderhavig besluit is artikel 1, lid 3, van Besluit 2000/24/EG niet van toepassing.

Artikel 3

Verslaglegging

De Commissie brengt, in het kader van de verslaglegging uit hoofde van Besluit 2000/24/EG van de Raad, jaarlijks verslag uit aan het Europees Parlement en de Raad over de leningen die op grond van onderhavig Besluit werden verleend en verstrekt, tegelijkertijd, een beoordeling van de tenuitvoerlegging van onderhavig Besluit en van de coördinatie tussen de Internationale Financiële Instellingen die bij de projecten betrokken zijn. De informatie die de Commissie verstrekt aan het Europees Parlement en de Raad dient een beoordeling te omvatten van de bijdragen die de leningen die uit hoofde van onderhavig besluit werden verleend, hebben geleverd tot de verwezenlijking van de doelstellingen van de Gemeenschap in het kader van de Noordelijke Dimensie.

Voor de doeleinden zoals genoemd in het eerste lid zal de EIB de daartoe benodigde informatie verschaffen.

Artikel 4

Geldigheidsduur

De garantie dekt leningen waartoe gedurende een periode van drie jaar vanaf de vaststelling van onderhavig Besluit een overeenkomst wordt ondertekend. Indien na het verstrijken van deze drie jaar de door de EIB verstrekte leningen het algemene plafond zoals bedoeld in artikel 2 niet hebben bereikt, wordt deze periode automatisch verlengd met zes maanden.

Artikel 5

Slotbepalingen

1. Dit besluit treedt in werking op de dag van publicatie ervan in het Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen.

2. De EIB en de Commissie stellen de voorwaarden vast waartegen de garantie wordt verleend.

Gedaan te Brussel,

Voor de Raad

De Voorzitter

FINANCIEEL MEMORANDUM

1. Benaming van de maatregel

Garantie van de Europese Gemeenschap voor leningen van de Europese Investeringsbank aan het Noordwesten van Rusland rond de Baltische zee.

2. Begrotingslijn(en)

B0-221. Garantie van de Europese Gemeenschap voor leningen van de Europese Investeringsbank aan derde landen in Midden- en Oost-Europa en de landen van de Westelijke Balkan.

3. Rechtsgrondslag

Artikel 308 van het Verdrag.

4. Omschrijving van de maatregel

4.1 Algemene doelstelling

De maatregel is bedoeld ter ondersteuning van concrete milieuprojecten die van bijzonder belang zijn voor de Gemeenschap in het Noordwesten van Rusland rond de Baltische zee in het kader van de Noordelijke Dimensie. Projecten dienen gericht te zijn op een belangrijke milieudoelstelling en van significant belang te zijn voor de Gemeenschap.

4.2 Beschrijving

De begrotingslijn is bedoeld als voorziening voor garanties van de Europese Gemeenschap aan de Europese Investeringsbank ter dekking van een plafond van 100 miljoen EUR, uit hoofde waarvan de Bank leningen zal verstrekken voor concrete projecten in het Noordwesten van Rusland rond de Baltische zee, met name in en rond St. Petersburg en Kaliningrad. De projecten dienen gericht te zijn op een belangrijke milieudoelstelling en van significant belang te zijn voor de Gemeenschap.

4.3 Geldigheidsduur en verlenging

Drie jaar; voor verlenging zou een nieuw Besluit van de Raad nodig zijn.

5. Indeling van de uitgaven of ontvangsten

Verplichte uitgaven/niet-gesplitste kredieten.

6. aard van de uitgaven of ontvangsten

Een garantie aan de Europese Investeringsbank.

7. Financiële gevolgen

Alleen als een beroep wordt gedaan op de garantie.

7.1 Methode van berekening van de totale kosten van de operatie (relatie tussen individuele en totale kosten)

Een p.m.-post wordt voorgesteld omdat het onzeker is of en wanneer op dit begrotingsonderdeel een beroep zal worden gedaan en het bedrag niet vooraf kan worden berekend.

7.2 Uitsplitsing van de kosten

Niet van toepassing.

7.3 Beleidsuitgaven voor studies, deskundigen, enzovoorts, opgenomen in Deel B van de begroting

Niet van toepassing.

8. Financiering van uitgaven voor operaties

Als de schuldenaar in gebreke blijft, wordt de schuldeiser rechtstreeks betaald uit het Garantiefonds.

Indien het Garantiefonds niet voldoende middelen bevat om de verschuldigde bedragen te betalen, worden aanvullende bedragen afgeroepen uit de begroting, en wel op de volgende wijze

- in de eerste plaats uit de ruimte die beschikbaar is in de reserve voor garanties;

- in de tweede plaats uit de ruimte die beschikbaar is onder het maximum van rubriek 4 van de financiële vooruitzichten, of na herschikking binnen deze rubriek;

- in de derde plaats door herziening van de financiële vooruitzichten overeenkomstig de bepalingen van het Interinstitutioneel Akkoord, met eventuele herschikking binnen andere rubrieken.

Om haar verplichtingen na te komen kan de Commissie voorlopig de schuldendienst voor haar rekening nemen door uit haar liquide middelen te putten. In dat geval is artikel 12 van Verordening (EEG, Euratom) nr. 1552/89 van de Raad van 29 mei 1989 van toepassing.

9. Maatregelen om na te gaan of de garantieregelingen werden uitgevoerd

Er zullen gepaste controlemaatregelen worden getroffen overeenkomstig de gebruikelijke procedures van de EIB, waaronder passende en specifieke controle- en toezichtsregelingen in overeenstemming met die van de Internationale Financiële Instellingen die cofinanciering verstrekken.

Er worden passende maatregelen genomen om de Europese Rekenkamer en het Europese bureau voor fraudebestrijding (OLAF) in staat te stellen met betrekking tot onderhavig besluit hun taak te vervullen in overeenstemming met de vigerende wetgeving.

10. Elementen van de kosten-/batenanalyse

10.1 Specifieke en gekwantificeerde doelstellingen; doelgroep

- Kwantificeerbare doelstellingen: zie punt 4 hiervoor.

- Doelgroep: het Noordwesten van Rusland in het kader van de Noordelijke Dimensie.

10.2 Rechtvaardiging van de operatie

- Ondersteuning van investeringsprojecten met een belangrijke milieudoelstelling en van significant belang voor de Gemeenschap in het Noordwesten van Rusland rond de Baltische zee in het kader van de Noordelijke Dimensie.

- Keuze van methoden en middelen: de EIB is sinds ruim twee decennia actief in de opkomende markten. De Bank heeft bij de uitvoering van deze maatregel slechts een beperkte rol in Rusland. De EIB zal alleen leningen verstrekken in samenwerking met en met cofinanciering van Internationale Financiële Instellingen die reeds actief zijn in Rusland.

- Voornaamste factoren van onzekerheid die de specifieke resultaten van de maatregel zouden kunnen ondergraven: opschorting door Rusland van de vervulling van zijn internationale financiële verplichtingen.

10.3 Toezicht op de maatregel

Geselecteerde indicatoren voor het meten van de resultaten.

De informatie van de Commissie die jaarlijks wordt verstrekt aan het Europees Parlement en aan de Raad zal een beoordeling omvatten van de bijdrage die de leningen hebben geleverd tot de verwezenlijking van de doelstellingen van de Gemeenschap in het kader van de Noordelijke Dimensie, rekening houdend met de beleidsdoelstellingen en de passende maatstaven voor het bepalen van de mate waarin deze werden verwezenlijkt zoals vastgesteld door de Europese Investeringsbank voor leningen uit hoofde van onderhavig besluit.

Projectbeoordeling en -goedkeuring door de EIB in overeenstemming met de gebruikelijke criteria en procedures van de Bank.

De EIB-leningen buiten de EU vallen onder artikel 18 van de Statuten van de Bank, in het bijzonder lid 18(1): "...Nochtans kans de Bank, krachtens een, met eenparigheid van stemmen op voorstel van de Raad van bewind genomen, besluit van de Raad van gouverneurs tot afwijking van het voorgaande, kredieten verlenen voor investeringsprojecten welke geheel of gedeeltelijk buiten het Europese grondgebied van de lidstaten zullen worden verwezenlijkt". Overeenkomstig het verzoek van de Raad zullen leningen uit hoofde van onderhavig besluit alleen per individueel geval worden goedgekeurd door de Raad van Gouverneurs van de EIB.

11. Administratieve uitgaven (Afdeling III, deel A van de begroting)

Niet van toepassing. De voorgestelde maatregel impliceert geen toename van het aantal medewerkers bij de Commissie of van de administratieve uitgaven.

12. Gevolgen voor de reserve voor garanties

12.1 Voorlopig tijdschema voor de te ondertekenen leningsovereenkomsten tijdens de geldigheidsduur van het besluit

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

12.2 Geraamd gebruik van de reserve voor garanties ter voorziening van het Garantiefonds

Het voorzieningspercentage van het Garantiefonds voor externe maatregelen bedraagt 9% vanaf 1 januari 2000. Het percentage van de algemene garantie bedraagt 65%.

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

12.3 Geraamd gebruik van de reserve voor garanties volgens dit voorstel [6]

[6] Situatie per 1 april 2001.

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

* N.B.: In de cijfers voor EIB-leningen is reeds rekening gehouden met een kleine, positieve correctie wegens de eerste overheveling dit jaar van de reserve voor leningen en leninggaranties naar het Garantiefonds voor maatregelen in derde landen overeenkomstig Verordening 2728/94 van de Raad van 31 oktober 1994, zoals gewijzigd bij Verordening 1149/99/EG van 25 mei 1999, waarin is bepaald dat de Commissie moet beginnen met de betalingsprocedure voor leningen uit hoofde van een kaderfaciliteit gespreid over een aantal jaren (zoals de EIB-mandaten en Euratom-leningen) aan het begin van het boekjaar. De voorzieningen voor leningen uit hoofde van deze faciliteiten moeten worden getroffen in jaarlijkse tranches. De bedragen die in het Fonds worden gestort, worden aangepast voor het verschil zoals geregistreerd op 31 december van het voorgaande jaar tussen de ramingen die werden gebruikt als basis voor de eerdere betaling en het werkelijke bedrag waarvoor leningovereenkomsten werden getekend.