Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement overeenkomstig artikel 251, lid 2, tweede alinea, van het EG-Verdrag over het gemeenschappelijk standpunt van de Raad met het oog op de aanneming van een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad inzake de melding van voorvallen in de burgerluchtvaart
Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement overeenkomstig artikel 251, lid 2, tweede alinea, van het EG-Verdrag over het gemeenschappelijk standpunt van de Raad met het oog op de aanneming van een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad inzake de melding van voorvallen in de burgerluchtvaart
Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement overeenkomstig artikel 251, lid 2, tweede alinea, van het EG-Verdrag over het gemeenschappelijk standpunt van de Raad met het oog op de aanneming van een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad inzake de melding van voorvallen in de burgerluchtvaart /* SEC/2002/0757 def. - COD 2000/0343 */
MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT overeenkomstig artikel 251, lid 2, tweede alinea, van het EG-Verdrag over het gemeenschappelijk standpunt van de Raad met het oog op de aanneming van een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad inzake de melding van voorvallen in de burgerluchtvaart
2000/0343 (COD)
MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT overeenkomstig artikel 251, lid 2, tweede alinea, van het EG-Verdrag over het gemeenschappelijk standpunt van de Raad met het oog op de aanneming van een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad inzake de melding van voorvallen in de burgerluchtvaart
1- OVERZICHT VAN HET DOSSIER
Indiening van het voorstel bij het Europees Parlement en bij de Raad (document COM(2000) 847 def. - 2000/0343(COD)): // 19 december 2000
Advies van het Economisch en Sociaal Comité: // 12 september 2001
Advies van het Europees Parlement in eerste lezing: // 14 juni 2001
Indiening van het gewijzigde voorstel: // 26 september 2001
Vaststelling van het gemeenschappelijk standpunt: // 17 juni 2002
2- DOEL VAN HET VOORSTEL VAN DE COMMISSIE
Het doel van deze richtlijn is de verbetering van de luchtverkeersveiligheid door ervoor te zorgen dat voor de veiligheid relevante informatie wordt gemeld, verzameld, bewaard, beschermd en verspreid.
Daartoe dienen de lidstaten een nationaal systeem voor de melding van voorvallen op te zetten en mee te werken aan een systeem voor de uitwisseling van informatie dat een gezamenlijk gebruik van de gegevens mogelijk maakt.
Er is voorzien in bepalingen ter bescherming van de vetrouwelijkheid van de gegevens en in regels voor de verspreiding ervan.
Het enige doel dat met de melding van voorvallen wordt beoogd, is ongevallen en incidenten in de toekomst te voorkomen en niet de schuld of aansprakelijkheid vast te stellen.
3- COMMENTAAR OP HET GEMEENSCHAPPELIJK STANDPUNT
3.1. Algemene opmerkingen betreffende het gemeenschappelijk standpunt
De Raad heeft met eenparigheid van stemmen het voorstel van de Commissie op een groot aantal punten gewijzigd. Het grootste deel van deze wijzigingen is alleen bedoeld ter verduidelijking van de tekst. De doelstellingen van het oorspronkelijke voorstel van de Commissie zijn, op één hierna gespecificeerde uitzondering na, grotendeels overeind gebleven.
3.2. Resultaat van de amendementen van het Europees Parlement
In de plenaire vergadering van 14 juni 2001 heeft het Europees Parlement, met een aantal amendementen, het door de Commissie ingediende voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad inzake de melding van voorvallen in de burgerluchtvaart goedgekeurd.
Er zij aan herinnerd dat van de tien door het Europees Parlement aangenomen amendementen de Commissie er zeven in hun geheel en één gedeeltelijk heeft aanvaard, dit laatste met het voorstel een andere formulering te gebruiken om de bedoeling van de desbetreffende bepaling beter weer te geven. De door de Raad bestudeerde tekst was die van het gewijzigde Commissievoorstel, waarin de amendementen van het Europees Parlement reeds waren verwerkt. In het gemeenschappelijk standpunt wordt dus ook ruimschoots rekening gehouden met de standpunten van het Europees Parlement in eerste lezing.
3.3. Door de Raad opgenomen nieuwe bepalingen en het standpunt van de Commissie in dat verband
Hieronder volgen de belangrijkste wijzigingen die de Raad in zijn gemeenschappelijk standpunt heeft aangebracht:
* artikel 1 - doel: eenvoudiger bewoordingen, verandert niets aan de doelstelling van de richtlijn;
* artikel 2 - definitie: vroeger artikel 3, aangepast aan de wijzigingen in de tekst;
* artikel 3 - toepassingsgebied: vroeger artikel 2, eenvoudiger bewoordingen, die eveneens van invloed is op artikel 2 en 4, en de voorlopige uitsluiting van Gibraltar;
* artikel 4 - verplichte meldingen: aanpassing van de bewoordingen om rekening te houden met, onder andere, bepaalde operationele ontwikkelingen (bijv. huurkoop);
* artikel 5 - verzameling en opslag van informatie: gewijzigd om meer flexibiliteit te verschaffen bij de keus van één of meerdere bevoegde instanties voor het beheer van de meldingen van voorvallen;
* artikel 6 - uitwisseling van informatie: eenvoudiger bewoordingen, verandert niets aan de strekking van het artikel;
* artikel 7 - verspreiding van de informatie: gewijzigde bewoordingen om deze te laten aansluiten op die van de tekst van de verordening tot oprichting van een Europees agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart. Gezien het belang van de wijzigingen in de tekst van het voorstel van de Commissie en in een van de amendementen van het Europees Parlement, een gemeenschappelijke verklaring van de Raad en de Commissie waarin wordt aangekondigd dat de Commissie aanvullende maatregelen zal treffen, daarin bijgestaan door het bij artikel 9 ingestelde comité;
* artikel 8 - bescherming van de informatie: eenvoudiger bewoordingen en schrapping van lid 3. De Commissie betreurt het schrappen van lid 3, dat een duidelijk politiek signaal gaf met betrekking tot het beginsel dat wie een incident meldt, moet worden beschouwd als de brenger van een belangrijke en positieve boodschap inzake de veiligheid van de luchtvaart en derhalve moet worden gestimuleerd dat te doen zonder het risico te lopen door contraproductieve sancties te worden getroffen. De Commissie heeft evenwel besloten het schrappen van lid 3 te aanvaarden, in de wetenschap dat de bedoeling ervan eveneens in de tweede zin van artikel 1 wordt weergegeven;
* artikel 9 - vertrouwelijke meldingen: artikel 9 van het gewijzigde voorstel is door de Raad geschrapt, terwijl het Europees Parlement, het Economisch en Sociaal Comité en de vertegenwoordigende organisaties van het burgerluchtvaartpersoneel er voorstander van zijn. De Commissie merkt echter op dat tijdens de discussies veel delegaties hun beslissing hebben gemotiveerd door te verklaren dat zij wilden voorkomen dat er verwarring ontstaat tussen de verplichte systemen voor het melden van incidenten en de systemen voor vrijwillige en vertrouwelijke meldingen, waarbij zij verklaarden voorstander te zijn van het principe van het opzetten van vrijwillige en vertrouwelijke meldingssystemen. Bijgevolg heeft de Commissie verzocht de volgende verklaring in de notulen van de Raad op te nemen:
"De Commissie herinnert aan het standpunt dat zij tijdens de zitting van de Raad van 16 oktober 2001 heeft verwoord, te weten dat, met het oog op het belang van de vertrouwelijke rapporten voor een beter begrip van de menselijke factoren die een rol spelen bij vliegtuigongelukken en gelet op de steun die zij op dit punt geniet van het Europees Parlement en de vertegenwoordigers van personeel van de burgerluchtvaart, de Commissie zich tegen het schrappen van dit artikel verzet."
* Als gevolg van het schrappen van artikel 9 is de nummering van de daaropvolgende artikelen gewijzigd. Aan de tekst van de artikelen is niets veranderd.
4- CONCLUSIES
Behoudens de reserves in verband met het schrappen van artikel 9, is de Commissie van mening dat de tekst van het met eenparigheid van stemmen door de Raad aangenomen gemeenschappelijk standpunt aanvaardbaar is, voor zover deze de wezenlijke beginselen van het oorspronkelijke voorstel respecteert. Tevens wordt in grote mate rekening gehouden met de door het Parlement in eerste lezing aangenomen amendementen.