Voorstel voor een Besluit van de Raad betreffende het standpunt van de Gemeenschap in de Associatieraad inzake de tenuitvoerlegging van artikel 84 van de Euro-mediterrane overeenkomst waarbij een associatie tot stand wordt gebracht tussen de Europese Gemeenschappen en hun lidstaten, enerzijds, en het Koninkrijk Marokko, anderzijds
Voorstel voor een Besluit van de Raad betreffende het standpunt van de Gemeenschap in de Associatieraad inzake de tenuitvoerlegging van artikel 84 van de Euro-mediterrane overeenkomst waarbij een associatie tot stand wordt gebracht tussen de Europese Gemeenschappen en hun lidstaten, enerzijds, en het Koninkrijk Marokko, anderzijds
Voorstel voor een Besluit van de Raad betreffende het standpunt van de Gemeenschap in de Associatieraad inzake de tenuitvoerlegging van artikel 84 van de Euro-mediterrane overeenkomst waarbij een associatie tot stand wordt gebracht tussen de Europese Gemeenschappen en hun lidstaten, enerzijds, en het Koninkrijk Marokko, anderzijds /* COM/2003/0012 def. */
Voorstel voor een BESLUIT VAN DE RAAD betreffende het standpunt van de Gemeenschap in de Associatieraad inzake de tenuitvoerlegging van artikel 84 van de Euro-mediterrane overeenkomst waarbij een associatie tot stand wordt gebracht tussen de Europese Gemeenschappen en hun lidstaten, enerzijds, en het Koninkrijk Marokko, anderzijds
(door de Commissie ingediend)
TOELICHTING
1. De associatie-overeenkomsten vormen de rechtsgrond voor de betrekkingen tussen de Europese Unie en de landen die deelnemen aan het proces van Barcelona. Na ondertekening van de overeenkomsten met Algerije en Libanon is de structuur van de Euro-mediterrane overeenkomsten praktisch voltooid; alleen met Syrië moeten de onderhandelingen nog worden afgesloten.
2. De conclusies van de Conferentie van Marseille van november 2000 vragen om uitbreiding van de doelstellingen en verdieping van onze betrekkingen met de landen van de Middellandse Zee in het kader van de associatieovereenkomsten. Dat betreft ook de praktische implicaties voor de instellingen die de overeenkomsten ten uitvoer leggen.
3. Het scala aan onderwerpen dat in de bilaterale betrekkingen wordt besproken wordt uitgebreid en de discussie evolueert naar een algemene benadering van de het partnerschap waarvan de samenhang moet worden gegarandeerd door een nauwe en permanente coördinatie van de samenstellende elementen. Deze nieuwe aanpak vereist ook een aanpassing van frequentie en type van de vergaderingen. De besprekingen binnen de uitvoerende instellingen van de overeenkomsten worden technischer wanneer de partnerlanden een begin maken met hun hervormingsprogramma in het vooruitzicht van de vrijhandelszone en van hun integratie in de interne Euro-Med-markt.
4. De groeiende technische complexiteit van de betrekkingen van de EU met de landen van het zuidelijk Middellandse-Zeegebied, die voortvloeit uit de tenuitvoerlegging van de Euro-mediterrane overeenkomsten en de voortzetting van het Euro-mediterrane partnerschap, vereist dat het functioneren van de instellingen van deze overeenkomsten wordt aangepast aan het functioneren van de instellingen van de andere door de EU gesloten internationale overeenkomsten. Subcomités worden ingesteld bij het associatiecomité van de andere geassocieerde landen, teneinde toezicht te houden op de tenuitvoerlegging van de prioriteiten van het partnerschap en de harmonisatie van de wetgevingen.
5. De Euro-Med-landen waarmee overeenkomsten in werking zijn getreden vragen reeds om uitgebreidere samenwerking op verschillende terreinen die door de vele bepalingen van deze overeenkomsten worden bestreken. Momenteel wordt een aantal maatregelen uitgevoerd op regionaal niveau in het kader van het proces van Barcelona, terwijl op bilateraal niveau de diensten van de Commissie proberen per geval in de specifieke behoefte te voorzien.
6. De associatieovereenkomst tussen de EU en Marokko is op 1 maart 2000 in werking getreden en voorziet in de instellingen van een vrijhandelszone tussen de EU en Marokko uiterlijk 28 februari 2012. De Marokkaanse regering heeft diverse malen haar wens te kennen gegeven een geavanceerde positie in de betrekkingen met de EU in te nemen ("minder dan toetreding, meer associatie"). De regering is van mening dat "de instelling van een vrijhandelszone niet een doel op zich is". De belangrijkste doelstelling is "een toegenomen interpenetratie van de economieën en maatschappijen van de partners en een institutionele convergentie door middel van aanvullende mechanismen en de passende juridische instrumenten, die in overleg zullen worden vastgesteld".
7. In dit perspectief stelt de Commissie de formele oprichting voor van zes nieuwe subcomités, naast de reeds in de associatieovereenkomst geplande comités of groepen (werkgroep migratie en sociale zaken, comité douanesamenwerking, economische dialoog). Elk subcomité wordt uitsluitend actief wanneer de noodzaak daarvan duidelijk is gebleken, bijvoorbeeld wanneer de betrekkingen met Marokko in een van de sectoren verder zijn gevorderd dan de resultaten die in het kader van de samenwerking op regionaal niveau kunnen worden bereikt.
8. De zes subcomités krijgen de volgende namen: i) Interne markt, ii) Industrie, handel en diensten, iii) Vervoer, milieu en energie, iv) Onderzoek en innovatie, v) Landbouw en visserij en vi) Justitie en veiligheid. Met het oog op een zekere homogeniteit zal dezelfde structuur voor de subcomités worden gebruikt voor alle andere Euro-Med-overeenkomsten, waarbij er echter rekening mee wordt gehouden dat de activering van elk subcomité afhankelijk is van de reële behoeften van elk specifiek land.
9. Qua organisatie zullen de subcomités worden voorgezeten door de Commissie krachtens het besluit van de Raad van 25 maart 2002. In overeenstemming met datzelfde besluit wordt het voorzitterschap van het subcomité « Justitie en veiligheid» wat de EU betreft, vervuld volgens dezelfde regels als die welke gelden voor de voorzitterschap van het associatiecomité. Indien de besprekingen gaan over onderwerpen die niet tot de bevoegdheden van de Gemeenschap behoren, wordt het voorzitterschap van het subcomité uitgeoefend door het voorzitterschap van de Raad die eveneens uitdrukking zal geven aan het standpunt van de lidstaten. In dit geval wordt de Commissie volledig betrokken bij de werkzaamheden met het oog op de definitie van de te volgen aanpak en de te bereiken doelstellingen tijdens de vergadering van het subcomité.
10. De doelstelling, de onderwerpen waarmee elk subcomité zich bezighoudt, en de modaliteiten voor de uitvoering zijn opgenomen in de aangehechte reglementen van orde. Het aantal, de taken en de reglementen van orde van elk subcomité zijn informeel met de Marokkaanse autoriteiten besproken.
11. Dit voorstel is bedoeld om het standpunt van de Gemeenschap binnen de associatieraad te bepalen teneinde tot de oprichting van de zes subcomités te besluiten.
Voorstel voor een BESLUIT VAN DE RAAD betreffende het standpunt van de Gemeenschap in de Associatieraad inzake de tenuitvoerlegging van artikel 84 van de Euro-mediterrane overeenkomst waarbij een associatie tot stand wordt gebracht tussen de Europese Gemeenschappen en hun lidstaten, enerzijds, en het Koninkrijk Marokko, anderzijds
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, inzonderheid op artikel 300, lid 2, tweede alinea,
gezien het advies van de Commissie [1],
[1] PB C [...] van [...], blz. [...].
Overwegende hetgeen volgt:
(1) De Euro-mediterrane Overeenkomst waarbij een associatie tot stand wordt gebracht tussen de Europese Gemeenschappen en hun lidstaten, enerzijds, en Marokko, anderzijds, is op 24 januari 2000 gesloten.
(2) Artikel 84 van de overeenkomst bepaalt dat de Associatieraad kan besluiten werkgroepen of organen in te stellen die nodig zijn voor de tenuitvoerlegging van de overeenkomst,
BESLUIT:
Artikel 1
Het standpunt van de Gemeenschap in de Associatieraad die is ingesteld bij de Euro-mediterrane overeenkomst tussen de Europese Gemeenschappen en hun lidstaten, enerzijds, en Marokko, anderzijds, inzake de tenuitvoerlegging van artikel 84 van die overeenkomst, stemt overeen met het aan dit besluit gehechte ontwerp-besluit van de Associatieraad.
Gedaan te Brussel, op
Voor de Raad
De Voorzitter
[...]
BIJLAGE A
Ontwerp
BESLUIT VAN DE ASSOCIATIERAAD EG-MAROKKO
houdende oprichting van subcomités van het Associatiecomité
De Associatieraad EU/Marokko,
Gelet op de Euro-mediterrane overeenkomst waarbij een associatie tot stand wordt gebracht tussen de Europese Gemeenschappen en hun lidstaten, enerzijds, en het Koninkrijk Marokko, anderzijds,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) De instelling van een vrijhandelszone tussen de EU en Marokko uiterlijk 28 februari 2012
(2) De groeiende technische complexiteit van de betrekkingen van de EU met de landen van het zuidelijk Middellandse-Zeegebied, die voortvloeit uit de tenuitvoerlegging van de Euro-mediterrane overeenkomsten en de voortzetting van het Euromediterrane partnerschap.
(3) Bij de Associatiecomités van de andere geassocieerde landen zijn subcomités ingesteld met het oog op het toezicht op de tenuitvoerlegging van de prioriteiten van het partnerschap en de harmonisatie van de wetgeving.
(4) Artikel 84 van de overeenkomst voorziet in de instelling van werkgroepen of organen die nodig zijn voor de tenuitvoerlegging van de overeenkomst,
BESLUIT:
Artikel 1
De in bijlage 1 vermelde subcomités bij het Associatiecomité EG-Marokko zijn ingesteld en de in bijlage 2 vermelde reglementen van orde van deze subcomités zijn vastgesteld.
Zij werken onder het gezag van het Associatiecomité, waaraan zij na elke vergadering verslag uitbrengen. De subcomités zijn niet bevoegd om besluiten te nemen.
Het Associatiecomité neemt alle andere nodige maatregelen met het oog op het goed functioneren ervan en stelt de Associatieraad daarvan in kennis.
De Associatieraad kan besluiten bestaande andere subcomités of groepen op te richten, of bestaande subcomités of groepen op te heffen.
Dit besluit treedt in werking op de dag van zijn vaststelling.
Gedaan te ,
Voor de Associatieraad
BIJLAGE 1
Associatie-Overeenkomst EU/MAROKKO
SUBCOMITÉS TOEGEVOEGD AAN HET ASSOCIATIECOMITÉ
1. Interne markt
2. Industrie, handel en diensten
3. Vervoer, milieu en energie
4. Onderzoek en innovatie
5. Landbouw en visserij
6. Justitie en veiligheid
BIJLAGE 2
Taakomschrijving
EU/Marokko subcomité nr 1
Interne markt
1. Samenstelling en voorzitterschap
Het subcomité bestaat uit vertegenwoordigers van de Europese Commissie en vertegenwoordigers van de regering van Marokko en wordt beurtelings voorgezeten door de twee partijen. De lidstaten worden van de vergaderingen van het subcomité op de hoogte gebracht en daarvoor uitgenodigd.
2. Functie
Het subcomité staat onder het gezag van het Associatiecomité, waaraan het na elke vergadering verslag uitbrengt. Het subcomité is niet bevoegd om besluiten te nemen. Het kan wel voorstellen aan het Associatiecomité doen.
3. Thema's
Het subcomité onderzoekt de tenuitvoerlegging van de Associatie-overeenkomst op de onderstaande gebieden. In het bijzonder beoordeelt het de vooruitgang die geboekt is op het gebied van de aanpassing, uitvoering en toepassing van de wetgeving. Zo nodig wordt de samenwerking op het gebied van openbaar bestuur onderzocht. Het subcomité onderzoekt alle problemen die zich op onderstaande gebieden kunnen voordoen en stelt eventueel te nemen maatregelen voor.
3.a - Standaardisering, certificering, conformiteitsbeoordeling en markttoezicht
3.b - Mededinging en staatssteun
3.c - Intellectuele, industriële en commerciële eigendomsrechten
3.d - Overheidsopdrachten
3.e - Consumentenbescherming
Deze lijst is niet volledig, en het Associatiecomité kan ook andere thema's toevoegen, waaronder horizontale, zoals statistiek.
Het subcomité kan in een vergadering kwesties betreffende één of meer van bovengenoemde sectoren behandelen.
4. Secretariaat
Een ambtenaar van de Europese Commissie en een ambtenaar van de Marokkaanse regering treden gezamenlijk op als permanente secretarissen van het subcomité.
Alle mededelingen betreffende het subcomité worden naar de secretarissen van het subcomité gezonden.
5. Vergaderingen
Het subcomité komt bijeen wanneer de omstandigheden zulks vereisen. Er kan een vergadering worden belegd op verzoek van een van de partijen, dat via de bevoegde secretaris aan de andere partij wordt doorgegeven. Na ontvangst van het verzoek antwoordt de secretaris van de andere partij binnen 15 werkdagen.
In bijzonder spoedeisende gevallen kunnen de subcomités met goedkeuring van beide partijen op kortere termijn bijeengeroepen worden. Alle verzoeken om vergaderingen te beleggen moeten schriftelijk worden gedaan.
Elke vergadering van het subcomité wordt gehouden op de door beide partijen overeengekomen tijd en plaats.
De vergaderingen worden voor elke partij met instemming van de voorzitter door de bevoegde secretaris bijeengeroepen. Vóór elke vergadering wordt de voorzitter in kennis gesteld van de voorgenomen samenstelling van de delegatie van elke partij.
Indien de twee partijen zulks overeenkomen kan het subcomité deskundigen uitnodigen om aan zijn vergaderingen deel te nemen om specifieke inlichtingen te verstrekken.
6. Agenda
Alle verzoeken om punten op de agenda van het subcomité te plaatsen worden aan de secretarissen van het subcomité gezonden.
Voor elke vergadering wordt een voorlopige agenda opgesteld door de voorzitter. Deze wordt uiterlijk 10 dagen voor het begin van de vergadering door de secretaris van het subcomité aan de andere partij gezonden.
De voorlopige agenda omvat de punten waarvoor de secretarissen uiterlijk 15 dagen voor het begin van de vergadering een verzoek tot opname op de agenda hebben ontvangen. De desbetreffende documentatie moet uiterlijk zeven dagen voor de vergadering door de beide partijen zijn ontvangen. Teneinde rekening te houden met bijzondere of urgente gevallen kunnen deze termijnen met instemming van beide partijen worden verkort.
De agenda wordt aan het begin van iedere vergadering door het subcomité vastgesteld.
7. Notulen
Notulen worden na elke vergadering worden opgesteld en goedgekeurd door de twee secretarissen. Een exemplaar van de notulen, met inbegrip van de voorstellen van het subcomité, wordt door de secretarissen van het subcomité aan de secretarissen en aan de voorzitter van het Associatiecomité gezonden.
8. Openbaarmaking
De vergaderingen van het subcomité zijn niet openbaar en de werkzaamheden ervan worden niet openbaar gemaakt, tenzij anders wordt besloten.
Taakomschrijving
EU/Marokko subcomité nr 2
Industrie, handel en diensten
1. Samenstelling en voorzitterschap
Het subcomité bestaat uit vertegenwoordigers van de Europese Commissie en vertegenwoordigers van de regering van Marokko, en wordt beurtelings voorgezeten door de twee partijen. De lidstaten worden van de vergaderingen van het subcomité op de hoogte gebracht en daarvoor uitgenodigd.
2. Functie
Het subcomité staat onder het gezag van het Associatiecomité, waaraan het na elke vergadering verslag uitbrengt. Het subcomité is niet bevoegd om besluiten te nemen. Het kan wel voorstellen aan het Associatiecomité doen.
3. Thema's
Het subcomité onderzoekt de tenuitvoerlegging van de Associatie-overeenkomst op de onderstaande gebieden. In het bijzonder beoordeelt het de vooruitgang die geboekt is op het gebied van de aanpassing, uitvoering en toepassing van de wetgeving. Zo nodig wordt de samenwerking op het gebied van openbaar bestuur onderzocht. Het subcomité onderzoekt alle problemen die zich op onderstaande gebieden kunnen voordoen en stelt eventueel te nemen maatregelen voor.
3.a - industriële samenwerking
3.b - handelskwesties
3.c - diensten, o.a. financiële diensten (banken, verzekeringen, investeringen), en postdiensten
3.d - toerisme
3.e - recht van vestiging
3.f - gegevensbescherming
Deze lijst is niet volledig, en het Associatiecomité kan ook andere thema's toevoegen, waaronder horizontale, zoals statistiek.
Het subcomité kan in een vergadering kwesties betreffende één of meer van de onderstaande gebieden behandelen.
4. Secretariaat
Een ambtenaar van de Europese Commissie en een ambtenaar van de Marokkaanse regering treden gezamenlijk op als permanente secretarissen van het subcomité.
Alle mededelingen betreffende het subcomité worden naar de secretarissen van het subcomité gezonden.
5. Vergaderingen
Het subcomité komt bijeen wanneer de omstandigheden zulks vereisen. Er kan een vergadering worden belegd op het verzoek van een van de partijen, dat via de bevoegde secretaris aan de andere partij wordt doorgegeven. Na ontvangst van het verzoek antwoordt de secretaris van de andere partij binnen 15 werkdagen.
In bijzonder spoedeisende gevallen kunnen de subcomités met goedkeuring van beide partijen op kortere termijn bijeengeroepen worden. Alle verzoeken om vergaderingen te beleggen moeten schriftelijk worden gedaan.
Elke vergadering van het subcomité wordt gehouden op de door beide partijen overeengekomen tijd en plaats.
De vergaderingen worden voor elke partij met instemming van de voorzitter door de bevoegde secretaris bijeengeroepen. Vóór elke vergadering wordt de voorzitter in kennis gesteld van de voorgenomen samenstelling van de delegatie van elke partij.
Indien de twee partijen zulks overeenkomen kan het subcomité deskundigen uitnodigen om aan zijn vergaderingen deel te nemen om specifieke inlichtingen te verstrekken.
6. Agenda
Alle verzoeken om punten op de agenda van het subcomité te plaatsen worden aan de secretarissen van het subcomité gezonden.
Voor elke vergadering wordt een voorlopige agenda opgesteld door de voorzitter. Deze wordt uiterlijk 10 dagen voor het begin van de vergadering door de secretaris van het subcomité aan de andere partij gezonden.
De voorlopige agenda omvat de punten waarvoor de secretarissen uiterlijk 15 dagen voor het begin van de zitting een verzoek tot opname op de agenda hebben ontvangen. De desbetreffende documentatie moet uiterlijk zeven dagen voor de vergadering door de beide partijen zijn ontvangen. Teneinde rekening te houden met bijzondere of urgente gevallen kunnen deze termijnen met instemming van beide partijen worden verkort.
De agenda wordt aan het begin van iedere vergadering door het subcomité vastgesteld.
7. Notulen
Notulen worden na elke vergadering worden opgesteld en goedgekeurd door de twee secretarissen. Een exemplaar van de notulen, met inbegrip van de voorstellen van het subcomité, wordt door de secretarissen van het subcomité aan de secretarissen en aan de voorzitter van het Associatiecomité gezonden.
8. Openbaarmaking
De vergaderingen van het subcomité zijn niet openbaar en de werkzaamheden ervan worden niet openbaar gemaakt, tenzij anders wordt beslist.
Taakomschrijving
EU/Marokko subcomité nr 3
Vervoer, milieu en energie
1. Samenstelling en voorzitterschap
Het subcomité bestaat uit vertegenwoordigers van de Europese Commissie en vertegenwoordigers van de regering van Marokko, en wordt beurtelings voorgezeten door de twee partijen. De lidstaten worden van de vergaderingen van het subcomité op de hoogte gebracht en daarvoor uitgenodigd.
2. Functie
Het subcomité staat onder het gezag van het Associatiecomité, waaraan het na elke vergadering verslag uitbrengt. Het subcomité is niet bevoegd om besluiten te nemen. Het kan wel voorstellen aan het Associatiecomité doen.
3. Thema's
Het subcomité onderzoekt de tenuitvoerlegging van de Associatie-overeenkomst op de onderstaande gebieden. In het bijzonder beoordeelt het de vooruitgang die geboekt is op het gebied van de aanpassing, uitvoering en toepassing van de wetgeving en de integratie van het milieubeleid op alle terreinen van de Associatie-Overeenkomst. Zo nodig wordt de samenwerking op het gebied van openbaar bestuur onderzocht. Het subcomité onderzoekt alle problemen die zich op onderstaande gebieden kunnen voordoen en stelt eventueel te nemen maatregelen voor.
3.a - vervoer: met name de modernisering en ontwikkeling van de infrastructuur, veiligheid en beveiliging in de zee- en luchtvaart, controle en beheer van havens en luchthavens, verbetering van het multimodale systeem.
3.b - milieu: met name capaciteitsopbouw voor milieubescherming op de prioritaire terreinen van het SMAP (Actieprogramma op milieugebied voor korte en middellange termijn) en de integratie van de milieudimensie in de prioritaire sectoren van het Euro-mediterrane partnerschap in het kader van duurzame ontwikkeling.
3.c - energie: met name modernisering en ontwikkeling van de infrastructuur, veiligheid en beveiliging van energie-infrastructuur en -transport, het beheer van de vraag, bevordering van duurzame energie, onderzoek en samenwerking bij de uitwisseling van gegevens.
Deze lijst is niet volledig, en het Associatiecomité kan ook andere thema's toevoegen, waaronder horizontale, zoals statistiek.
Het subcomité kan in een vergadering kwesties betreffende één of meer van de onderstaande gebieden behandelen.
4. Secretariaat
Een ambtenaar van de Europese Commissie en een ambtenaar van de Marokkaanse regering treden gezamenlijk op als permanente secretarissen van het subcomité.
Alle mededelingen betreffende het subcomité worden naar de secretarissen van het subcomité gezonden.
5. Vergaderingen
Het subcomité komt bijeen wanneer de omstandigheden zulks vereisen. Er kan een vergadering worden belegd op het verzoek van een van de partijen, dat via de bevoegde secretaris aan de andere partij wordt doorgegeven. Na ontvangst van het verzoek antwoordt de secretaris van de andere partij binnen 15 werkdagen.
In bijzonder spoedeisende gevallen kunnen de subcomités met goedkeuring van beide partijen op kortere termijn bijeengeroepen worden. Alle verzoeken om vergaderingen te beleggen moeten schriftelijk worden gedaan.
Elke vergadering van het subcomité wordt gehouden op de door beide partijen overeengekomen tijd en plaats.
De vergaderingen worden voor elke partij met instemming van de voorzitter door de bevoegde secretaris bijeengeroepen. Vóór elke vergadering wordt de voorzitter in kennis gesteld van de voorgenomen samenstelling van de delegatie van elke partij.
Indien de twee partijen zulks overeenkomen kan het subcomité deskundigen uitnodigen om aan zijn vergaderingen deel te nemen om specifieke inlichtingen te verstrekken.
6. Agenda
Alle verzoeken om punten op de agenda van het subcomité te plaatsen worden aan de secretarissen van het subcomité gezonden.
Voor elke vergadering wordt een voorlopige agenda opgesteld door de voorzitter. Deze wordt uiterlijk 10 dagen voor het begin van de vergadering door de secretaris van het subcomité aan de andere partij gezonden.
De voorlopige agenda omvat de punten waarvoor de secretarissen uiterlijk 15 dagen voor het begin van de zitting een verzoek tot opname op de agenda hebben ontvangen. De desbetreffende documentatie moet uiterlijk zeven dagen voor de vergadering door de beide partijen zijn ontvangen. Teneinde rekening te houden met bijzondere of urgente gevallen kunnen deze termijnen met instemming van beide partijen worden verkort.
De agenda wordt aan het begin van iedere vergadering door het subcomité vastgesteld.
7. Notulen
Notulen worden na elke vergadering worden opgesteld en goedgekeurd door de twee secretarissen. Een exemplaar van de notulen, met inbegrip van de voorstellen van het subcomité, wordt door de secretarissen van het subcomité aan de secretarissen en aan de voorzitter van het Associatiecomité gezonden.
8. Openbaarmaking
De vergaderingen van het subcomité zijn niet openbaar en de werkzaamheden ervan worden niet openbaar gemaakt, tenzij anders wordt beslist.
Taakomschrijving
EU/Marokko subcomité nr 4
Onderzoek en innovatie
1. Samenstelling en voorzitterschap
Het subcomité bestaat uit vertegenwoordigers van de Europese Commissie en vertegenwoordigers van de regering van Marokko, en wordt beurtelings voorgezeten door de twee partijen. De lidstaten worden van de vergaderingen van het subcomité op de hoogte gebracht en daarvoor uitgenodigd.
2. Functie
Het subcomité staat onder het gezag van het Associatiecomité, waaraan het na elke vergadering verslag uitbrengt. Het subcomité is niet bevoegd om besluiten te nemen. Het kan wel voorstellen aan het Associatiecomité doen.
3. Thema's
Het subcomité onderzoekt de tenuitvoerlegging van de Associatie-overeenkomst op de onderstaande gebieden. In het bijzonder beoordeelt het de vooruitgang die geboekt is op het gebied van de aanpassing, uitvoering en toepassing van de wetgeving. Zo nodig wordt de samenwerking op het gebied van openbaar bestuur onderzocht. Het subcomité onderzoekt alle problemen die zich op onderstaande gebieden kunnen voordoen en stelt eventueel te nemen maatregelen voor.
3.a - wetenschap, onderzoek en technologische ontwikkeling, deelname van Marokko aan de programma's voor onderzoek en technologische ontwikkeling en demonstratieprogramma's
3.b innovatie, kennisverspreiding en technologie-overdracht
3.c - netwerken en diensten voor elektronische communicatie
3.d - informatietechnologie
3.e - culturele samenwerking en audiovisueel beleid
Deze lijst is niet volledig, en het Associatiecomité kan ook andere thema's toevoegen, waaronder horizontale, zoals statistiek.
Het subcomité kan in een vergadering kwesties betreffende één of meer van de onderstaande gebieden behandelen.
4. Secretariaat
Een ambtenaar van de Europese Commissie en een ambtenaar van de Marokkaanse regering treden gezamenlijk op als permanente secretarissen van het subcomité.
Alle mededelingen betreffende het subcomité worden naar de secretarissen van het subcomité gezonden.
5. Vergaderingen
Het subcomité komt bijeen wanneer de omstandigheden zulks vereisen. Er kan een vergadering worden belegd op het verzoek van een van de partijen, dat via de bevoegde secretaris aan de andere partij wordt doorgegeven. Na ontvangst van het verzoek antwoordt de secretaris van de andere partij binnen 15 werkdagen.
In bijzonder spoedeisende gevallen kunnen de subcomités met goedkeuring van beide partijen op kortere termijn bijeengeroepen worden. Alle verzoeken om vergaderingen te beleggen moeten schriftelijk worden gedaan.
Elke vergadering van het subcomité wordt gehouden op de door beide partijen overeengekomen tijd en plaats.
De vergaderingen worden voor elke partij met instemming van de voorzitter door de bevoegde secretaris bijeengeroepen. Vóór elke vergadering wordt de voorzitter in kennis gesteld van de voorgenomen samenstelling van de delegatie van elke partij.
Indien de twee partijen zulks overeenkomen kan het subcomité deskundigen uitnodigen om aan zijn vergaderingen deel te nemen om specifieke inlichtingen te verstrekken.
6. Agenda
Alle verzoeken om punten op de agenda van het subcomité te plaatsen worden aan de secretarissen van het subcomité gezonden.
Voor elke vergadering wordt een voorlopige agenda opgesteld door de voorzitter. Deze wordt uiterlijk 10 dagen voor het begin van de vergadering door de secretaris van het subcomité aan de andere partij gezonden.
De voorlopige agenda omvat de punten waarvoor de secretarissen uiterlijk 15 dagen voor het begin van de zitting een verzoek tot opname op de agenda hebben ontvangen. De desbetreffende documentatie moet uiterlijk zeven dagen voor de vergadering door de beide partijen zijn ontvangen. Teneinde rekening te houden met bijzondere of urgente gevallen kunnen deze termijnen met instemming van beide partijen worden verkort.
De agenda wordt aan het begin van iedere vergadering door het subcomité vastgesteld.
7. Notulen
Notulen worden na elke vergadering worden opgesteld en goedgekeurd door de twee secretarissen. Een exemplaar van de notulen, met inbegrip van de voorstellen van het subcomité, wordt door de secretarissen van het subcomité aan de secretarissen en aan de voorzitter van het Associatiecomité gezonden.
8. Openbaarmaking
De vergaderingen van het subcomité zijn niet openbaar en de werkzaamheden ervan worden niet openbaar gemaakt, tenzij anders wordt beslist.
Taakomschrijving
EU/Marokko subcomité nr 5
Landbouw en visserij
1. Samenstelling en voorzitterschap
Het subcomité bestaat uit vertegenwoordigers van de Europese Commissie en vertegenwoordigers van de regering van Marokko, en wordt beurtelings voorgezeten door de twee partijen. De lidstaten worden van de vergaderingen van het subcomité op de hoogte gebracht en daarvoor uitgenodigd.
2. Functie
Het subcomité staat onder het gezag van het Associatiecomité, waaraan het na elke vergadering verslag uitbrengt. Het subcomité is niet bevoegd om besluiten te nemen. Het kan wel voorstellen aan het Associatiecomité doen.
3. Thema's
Het subcomité onderzoekt de tenuitvoerlegging van de Associatie-overeenkomst op de onderstaande gebieden. In het bijzonder beoordeelt het de vooruitgang die geboekt is op het gebied van de aanpassing, uitvoering en toepassing van de wetgeving. Zo nodig wordt de samenwerking op het gebied van openbaar bestuur onderzocht. Het subcomité onderzoekt alle problemen die zich op onderstaande gebieden kunnen voordoen en stelt eventueel te nemen maatregelen voor.
3.a - landbouw- en visserijproducten
3.b - samenwerking op landbouwgebied en plattelandsontwikkeling
3.c - verwerkte landbouwproducten
3.d - veterinaire en fytosanitaire kwesties
3.e - wetgeving van toepassing op de handel
Deze lijst is niet volledig, en het Associatiecomité kan ook andere thema's toevoegen, waaronder horizontale, zoals statistiek.
Het subcomité kan in een vergadering kwesties betreffende één of meer van de onderstaande gebieden behandelen.
4. Secretariaat
Een ambtenaar van de Europese Commissie en een ambtenaar van de Marokkaanse regering treden gezamenlijk op als permanente secretarissen van het subcomité.
Alle mededelingen betreffende het subcomité worden naar de secretarissen van het subcomité gezonden.
5. Vergaderingen
Het subcomité komt bijeen wanneer de omstandigheden zulks vereisen. Er kan een vergadering worden belegd op het verzoek van een van de partijen, dat via de bevoegde secretaris aan de andere partij wordt doorgegeven. Na ontvangst van het verzoek antwoordt de secretaris van de andere partij binnen 15 werkdagen.
In bijzonder spoedeisende gevallen kunnen de subcomités met goedkeuring van beide partijen op kortere termijn bijeengeroepen worden. Alle verzoeken om vergaderingen te beleggen moeten schriftelijk worden gedaan.
Elke vergadering van het subcomité wordt gehouden op de door beide partijen overeengekomen tijd en plaats.
De vergaderingen worden voor elke partij met instemming van de voorzitter door de bevoegde secretaris bijeengeroepen. Vóór elke vergadering wordt de voorzitter in kennis gesteld van de voorgenomen samenstelling van de delegatie van elke partij.
Indien de twee partijen zulks overeenkomen kan het subcomité deskundigen uitnodigen om aan zijn vergaderingen deel te nemen om specifieke inlichtingen te verstrekken.
6. Agenda
Alle verzoeken om punten op de agenda van het subcomité te plaatsen worden aan de secretarissen van het subcomité gezonden.
Voor elke vergadering wordt een voorlopige agenda opgesteld door de voorzitter. Deze wordt uiterlijk 10 dagen voor het begin van de vergadering door de secretaris van het subcomité aan de andere partij gezonden.
De voorlopige agenda omvat de punten waarvoor de secretarissen uiterlijk 15 dagen voor het begin van de zitting een verzoek tot opname op de agenda hebben ontvangen. De desbetreffende documentatie moet uiterlijk zeven dagen voor de vergadering door de beide partijen zijn ontvangen. Teneinde rekening te houden met bijzondere of urgente gevallen kunnen deze termijnen met instemming van beide partijen worden verkort.
De agenda wordt aan het begin van iedere vergadering door het subcomité vastgesteld.
7. Notulen
Notulen worden na elke vergadering worden opgesteld en goedgekeurd door de twee secretarissen. Een exemplaar van de notulen, met inbegrip van de voorstellen van het subcomité, wordt door de secretarissen van het subcomité aan de secretarissen en aan de voorzitter van het Associatiecomité gezonden.
8. Openbaarmaking
De vergaderingen van het subcomité zijn niet openbaar en de werkzaamheden ervan worden niet openbaar gemaakt, tenzij anders wordt beslist.
Taakomschrijving
EU/Marokko subcomité nr 6
Justitie en veiligheid
1. Samenstelling en voorzitterschap
Het subcomité bestaat uit vertegenwoordigers van de Europese Commissie en vertegenwoordigers van de regering van Marokko, en wordt beurtelings voorgezeten door de twee partijen. De lidstaten worden van de vergaderingen van het subcomité op de hoogte gebracht en daarvoor uitgenodigd. Wat de Europese Unie betreft, wordt het subcomité bij de behandeling van onderwerpen of thema's die niet tot de communautaire bevoegdheden behoren, voorgezeten door het voorzitterschap van de Raad, die ook het standpunt van de lidstaten weergeeft. In dat geval wordt de Commissie volledig betrokken bij de werkzaamheden in verband met de vaststelling van de te volgen aanpak en de tijdens de vergadering van het subcomité te bereiken resultaten.
2. Functie
Het subcomité staat onder het gezag van het Associatiecomité, waaraan het na elke vergadering verslag uitbrengt. Het subcomité is niet bevoegd om besluiten te nemen. Het kan wel voorstellen aan het Associatiecomité doen.
3. Thema's
Het subcomité onderzoekt de tenuitvoerlegging van de Associatie-overeenkomst op de onderstaande gebieden. In het bijzonder beoordeelt het de vooruitgang die geboekt is op het gebied van de aanpassing, uitvoering en toepassing van de wetgeving. Zo nodig wordt de samenwerking op het gebied van openbaar bestuur onderzocht. Het subcomité onderzoekt alle problemen die zich op onderstaande gebieden kunnen voordoen en stelt eventueel te nemen maatregelen voor.
3.a - samenwerking op het gebied van justitie
3.b- drugs
3.c - Justitiële samenwerking op civielrechtelijk en strafrechtelijk gebied
3.d - samenwerking bij de bestrijding van georganiseerde misdaad, waaronder mensensmokkel en -handel, terrorisme, corruptie en witwaspraktijken
Deze lijst is niet volledig, en het Associatiecomité kan ook andere thema's toevoegen, waaronder horizontale, zoals statistiek, met name in verband met de toepassing van het regionale programma.
Het subcomité kan in een vergadering kwesties betreffende één of meer van de onderstaande gebieden behandelen.
4. Secretariaat
Een ambtenaar van de Europese Commissie en een ambtenaar van de Marokkaanse regering treden gezamenlijk op als permanente secretarissen van het subcomité.
Alle mededelingen betreffende het subcomité worden naar de secretarissen van het subcomité gezonden.
5. Vergaderingen
Het subcomité komt bijeen wanneer de omstandigheden zulks vereisen. Er kan een vergadering worden belegd op het verzoek van een van de partijen, dat via de bevoegde secretaris aan de andere partij wordt doorgegeven. Na ontvangst van het verzoek antwoordt de secretaris van de andere partij binnen 15 werkdagen.
In bijzonder spoedeisende gevallen kunnen de subcomités met goedkeuring van beide partijen op kortere termijn bijeengeroepen worden. Alle verzoeken om vergaderingen te beleggen moeten schriftelijk worden gedaan.
Elke vergadering van het subcomité wordt gehouden op de door beide partijen overeengekomen tijd en plaats.
De vergaderingen worden voor elke partij met instemming van de voorzitter door de bevoegde secretaris bijeengeroepen. Vóór elke vergadering wordt de voorzitter in kennis gesteld van de voorgenomen samenstelling van de delegatie van elke partij.
Indien de twee partijen zulks overeenkomen kan het subcomité deskundigen uitnodigen om aan zijn vergaderingen deel te nemen om specifieke inlichtingen te verstrekken.
6. Agenda
Alle verzoeken om punten op de agenda van het subcomité te plaatsen worden aan de secretarissen van het subcomité gezonden.
Voor elke vergadering wordt een voorlopige agenda opgesteld door de voorzitter. Deze wordt uiterlijk 10 dagen voor het begin van de vergadering door de secretaris van het subcomité aan de andere partij gezonden.
De voorlopige agenda omvat de punten waarvoor de secretarissen uiterlijk 15 dagen voor het begin van de zitting een verzoek tot opname op de agenda hebben ontvangen. De desbetreffende documentatie moet uiterlijk zeven dagen voor de vergadering door de beide partijen zijn ontvangen. Teneinde rekening te houden met bijzondere of urgente gevallen kunnen deze termijnen met instemming van beide partijen worden verkort.
De agenda wordt aan het begin van iedere vergadering door het subcomité vastgesteld.
7. Notulen
Notulen worden na elke vergadering worden opgesteld en goedgekeurd door de twee secretarissen. Een exemplaar van de notulen, met inbegrip van de voorstellen van het subcomité, wordt door de secretarissen van het subcomité aan de secretarissen en aan de voorzitter van het Associatiecomité gezonden.
8. Openbaarmaking
De vergaderingen van het subcomité zijn niet openbaar en de werkzaamheden ervan worden niet openbaar gemaakt, tenzij anders wordt beslist.