Home

Wetgevingsresolutie van het Europees Parlement over het voorstel voor een besluit van de Raad tot verlening van een garantie van de Gemeenschap aan de Europese Investeringsbank voor verliezen op leningen voor bepaalde projecten in Rusland en de westelijke Nieuwe Onafhankelijke Staten (WNOS) (COM(2004)0385 — C6-0073/2004 — 2004/0121(CNS))

Wetgevingsresolutie van het Europees Parlement over het voorstel voor een besluit van de Raad tot verlening van een garantie van de Gemeenschap aan de Europese Investeringsbank voor verliezen op leningen voor bepaalde projecten in Rusland en de westelijke Nieuwe Onafhankelijke Staten (WNOS) (COM(2004)0385 — C6-0073/2004 — 2004/0121(CNS))

Wetgevingsresolutie van het Europees Parlement over het voorstel voor een besluit van de Raad tot verlening van een garantie van de Gemeenschap aan de Europese Investeringsbank voor verliezen op leningen voor bepaalde projecten in Rusland en de westelijke Nieuwe Onafhankelijke Staten (WNOS) (COM(2004)0385 — C6-0073/2004 — 2004/0121(CNS))

Publicatieblad Nr. 226 E van 15/09/2005 blz. 0046 - 0048


P6_TA(2004)0089

Garantie van de Gemeenschap aan de Europese Investeringsbank *

Wetgevingsresolutie van het Europees Parlement over het voorstel voor een besluit van de Raad tot verlening van een garantie van de Gemeenschap aan de Europese Investeringsbank voor verliezen op leningen voor bepaalde projecten in Rusland en de westelijke Nieuwe Onafhankelijke Staten (WNOS) (COM(2004)0385 — C6-0073/2004 — 2004/0121(CNS))

(Raadplegingsprocedure)

Het Europees Parlement,

- gezien het voorstel van de Commissie aan de Raad (COM(2004)0385) [1],

- gelet op artikel 308 van het EG-Verdrag, op grond waarvan het Parlement door de Raad is geraadpleegd (C6-0073/2004),

- gezien het advies van de Commissie juridische zaken over de voorgestelde rechtsgrondslag,

- gelet op de artikelen 51 en 35 van zijn Reglement,

- gezien het verslag van de Begrotingscommissie en het advies van de Commissie buitenlandse zaken (A6-0066/2004),

1. hecht zijn goedkeuring aan het Commissievoorstel, als geamendeerd door het Parlement;

2. verzoekt de Commissie haar voorstel krachtens artikel 250, lid 2 van het EG-Verdrag dienovereenkomstig te wijzigen;

3. verzoekt de Raad, wanneer deze voornemens is af te wijken van de door het Parlement goedgekeurde tekst, het Parlement hiervan op de hoogte te stellen;

4. wenst dat de overlegprocedure als bedoeld in de gemeenschappelijke verklaring van 4 maart 1975 wordt ingeleid ingeval de Raad voornemens is af te wijken van de door het Parlement goedgekeurde tekst;

5. wenst opnieuw te worden geraadpleegd ingeval de Raad voornemens is ingrijpende wijzigingen aan te brengen in het voorstel van de Commissie;

6. verzoekt zijn Voorzitter het standpunt van het Parlement te doen toekomen aan de Raad en de Commissie.

DOOR DE COMMISSIE VOORGESTELDE TEKST | AMENDEMENTEN VAN HET PARLEMENT |

Amendement 1

Titel

Voorstel voor een besluit van de Raad tot verlening van een garantie van de Gemeenschap aan de Europese Investeringsbank voor verliezen op leningen voor bepaalde projecten in Rusland en de westelijke Nieuwe Onafhankelijke Staten (WNOS) | Voorstel voor een besluit van de Raad tot verlening van een garantie van de Gemeenschap aan de Europese Investeringsbank voor verliezen op leningen voor bepaalde projecten in Rusland, Oekraïne, Moldavië en Belarus (Dit amendement is van toepassing in de gehele tekst.) |

Amendement 2

Aanhaling 1

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 308, | Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 181 A, |

Amendement 3

Overweging 5

(5) Voor dit mandaat moet een passende conditionaliteit gelden die in overeenstemming is met de EU-overeenkomsten op hoog niveau over de politieke en macro-economische aspecten en met de overeenkomsten met andere internationale financiële instellingen over de sector- en projectspecifieke aspecten. Ook is een passende werkverdeling tussen de EIB en de Europese Bank voor wederopbouw en ontwikkeling (EBWO) nodig. | (5) Voor dit mandaat moet een passende conditionaliteit gelden die in overeenstemming is met de EU- beleidsmaatregelen en de EU-overeenkomsten op hoog niveau over de politieke en macro-economische aspecten. De EIB en de Commissie moeten zorgen voor de nodige coördinatie met andere internationale financiële instellingen over de sector- en projectspecifieke aspecten. Dit kan in het bijzonder een passende werkverdeling tussen de EIB, als instelling van de EU en haar lidstaten, en de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBWO) inhouden. |

Amendement 4

Overweging 7

(7) Rusland en de WNOS moeten volledig in aanmerking worden genomen bij de evaluatie in 2006 van het algemene mandaat van de EIB uit hoofde van Besluit 2000/24/EG van de Raad van 22 december 1999 tot verlening van een garantie van de Gemeenschap voor verliezen van de Europese Investeringsbank op leningen voor projecten buiten de Gemeenschap (Middenen Oost-Europa, Middellandse-Zeegebied, Latijns-Amerika en Azië en de Republiek Zuid-Afrika). | (7) Rusland, Oekraïne, Moldavië en Belarus moeten volledig in aanmerking worden genomen bij de evaluatie in 2006 van het algemene mandaat van de EIB uit hoofde van Besluit 2000/24/EG van de Raad van 22 december 1999 tot verlening van een garantie van de Gemeenschap voor verliezen van de Europese Investeringsbank op leningen voor projecten buiten de Gemeenschap (Midden- en Oost-Europa, Middellandse-Zeegebied, Latijns-Amerika en Azië en de Republiek Zuid-Afrika). Op het moment van deze evaluatie dient ook te worden nagedacht over het opnemen van landen van de zuidelijke Kaukasus en Centraal-Azië. |

Amendement 5

Artikel 2

In aanmerking komen economisch haalbare projecten met een voor de Europese Unie aanzienlijk belang in de sectoren milieu en vervoer-, telecommunicatie- en energie-infrastructuur op prioritaire trajecten van een trans-Europees netwerk (TEN) met grensoverschrijdende gevolgen voor een lidstaat. | In aanmerking komen economisch haalbare projecten met een voor de Europese Unie aanzienlijk belang in de sectoren milieu en vervoer-, telecommunicatie- en energie-infrastructuur, waaronder nucleaire veiligheid, op prioritaire trajecten van een trans-Europees netwerk (TEN) met grensoverschrijdende gevolgen voor een lidstaat. |

Amendement 6

Artikel 3, lid 3, eerste alinea, onder b) en tweede alinea

b)er sprake is van samenwerking tussen, en eventueel medefinanciering door, de EIB en andere internationale financiële instellingen met het oog op een redelijke risicospreiding en passende projectconditionaliteit.Het werk wordt passend tussen de EIB en de EBWO verdeeld. | b)er sprake is van samenwerking tussen de EIB en andere internationale financiële instellingen en, eventueel en indien mogelijk, rekening houdend met de taak van de EIB van ondersteuning van EU-beleid, medefinanciering met deze instellingen met het oog op een redelijke risicospreiding en passende projectconditionaliteit.Er wordt gestreefd naar een passende werkverdeling tussen de EIB en de EBWO. |

Amendement 7

Artikel 4

Een land komt, zolang het maximum niet wordt overschreden, in aanmerking voor leningen zodra het voldoet aan de specifieke conditionaliteit in overeenstemming met overeenkomsten op hoog niveau over politieke en macro-economische aspecten tussen de Europese Unie en dit land. De Commissie bepaalt wanneer dit het geval is en stelt de EIB daarvan op de hoogte. | Een land komt, zolang het maximum niet wordt overschreden, in aanmerking voor leningen zodra het voldoet aan de specifieke conditionaliteit in overeenstemming met EU-beleidsmaatregelen en overeenkomsten op hoog niveau over politieke en macro-economische aspecten tussen de Europese Unie en dit land. De Commissie bepaalt wanneer dit het geval is en stelt de EIB daarvan op de hoogte, na het Europees Parlement en de Raad te hebben geïnformeerd en in kennis te hebben gesteld van haar redenen. |

Amendement 8

Artikel 4 bis (nieuw)

| Artikel 4 bis Haalbaarheidsstudies De EIB wordt verzocht haalbaarheidsstudies uit te voeren naar de eventuele opneming, vanaf 2007, in het algemeen mandaat van landen van de zuidelijke Kaukasus en Centraal-Azië. |

[1] Nog niet in het PB gepubliceerd.

--------------------------------------------------