Home

Advies van het Comité van de Regio’s over de Tussentijdse evaluatie van de Lissabonstrategie aan de hand van het Voorstel voor een besluit van de Raad betreffende richtsnoeren voor het werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten

Advies van het Comité van de Regio’s over de Tussentijdse evaluatie van de Lissabonstrategie aan de hand van het Voorstel voor een besluit van de Raad betreffende richtsnoeren voor het werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten

18.2.2005

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 43/1


Advies van het Comité van de Regio's over de „Tussentijdse evaluatie van de Lissabonstrategie” aan de hand van

„de Mededeling van de Commissie over de versterking van de tenuitvoerlegging van de Europese Werkgelegenheidsstrategie”,

„het Voorstel voor een besluit van de Raad betreffende richtsnoeren voor het werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten”, en

„de Aanbeveling voor een aanbeveling van de Raad betreffende de tenuitvoerlegging van het werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten”

(2005/C 43/01)

HET COMITÉ VAN DE REGIO'S,

GELET OP de „Tussentijdse evaluatie van de Lissabonstrategie: de Mededeling van de Commissie over de versterking van de tenuitvoerlegging van de Europese Werkgelegenheidsstrategie, het Voorstel voor een besluit van de Raad betreffende richtsnoeren voor het werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten, en de Aanbeveling voor een aanbeveling van de Raad betreffende de tenuitvoerlegging van het werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten” (COM(2004) 239 def. – 2004/0082 (CNS));

GELET OP het besluit van de Europese Commissie van 7 april 2004 en het besluit van de Raad van 16 april 2004 om het Comité (overeenkomstig art. 265, eerste alinea, resp. art. 128 van het EG-Verdrag) te raadplegen over dit onderwerp;

GELET OP het besluit van zijn voorzitter van 5 april 2004 om de commissie „Economisch en sociaal beleid” te belasten met de desbetreffende voorbereidende werkzaamheden, en

GELET OP het ontwerpadvies (CDR 152/2004 rev. 1), dat op 6 juli is goedgekeurd door de commissie „Economisch en sociaal beleid” (rapporteur: mevrouw Haijanen, lid van het bestuur van de regionale raad van Zuid-West-Finland en eerste vice-voorzitter van de gemeenteraad van Laitila, FI/EVP),

heeft tijdens zijn 56e zitting van 29 en 30 september 2004 (vergadering van 29 september) het volgende advies uitgebracht:

1. Standpunten van het Comité van de Regio's

Algemene prioriteiten van de Lissabonstrategie

HET COMITÉ VAN DE REGIO'S

1.1

is van mening dat men zich bij de tenuitvoerlegging van de Lissabonstrategie in de eerste plaats zou moeten concentreren op verbetering van de werkgelegenheid en het concurrentievermogen. In plaats van nieuwe processen op te starten en doelstellingen te formuleren kan men zich beter toeleggen op de effectieve uitvoering van eerdere besluiten;

1.2

acht het van belang dat een gezonde macro-economie waarin de houdbaarheid van de overheidsfinanciën voorop staat, en een op duurzame groei afgestemd economisch beleid uitgangspunten van de Lissabonstrategie dienen te zijn;

1.3

hecht er belang aan dat het economische beleid, het werkgelegenheids- en sociale beleid, het milieubeleid en het onderwijs- en onderzoeksbeleid in de Lissabonstrategie op een geïntegreerde wijze worden benaderd en worden gezien als elkaar aanvullende elementen die bijdragen tot de verbetering van het concurrentievermogen, de economische groei en de sociale cohesie. De wisselwerking tussen sociale bescherming, richtsnoeren voor het economische beleid en werkgelegenheidsproces dient nog meer te worden versterkt;

1.4

is van mening dat structurele hervormingen, ondersteuning van activiteiten op het gebied van onderzoek en innovatie, bevordering van ondernemerschap en ontwikkeling van het onderwijs van cruciaal belang zijn voor het verbeteren van de concurrentieposite van de EU, het bevorderen van investeringen en het scheppen van nieuwe arbeidsplaatsen;

1.5

is van mening dat de vergrijzing van de bevolking aanzienlijke uitdagingen met zich mee brengt voor de houdbaarheid van de overheidsfinanciën en de ontwikkeling van de dienstverlening, zodat er adequate maatregelen getroffen moeten worden die erop gericht zijn, het arbeidsklimaat te verbeteren en de mensen langer aan het werk te houden;

1.6

is van mening dat er met het oog op een efficiëntere tenuitvoerlegging van de Lissabonstrategie een grote rol en een aantal belangrijke concrete taken zijn weggelegd voor de regionale en lokale overheden, maar dat van dit potentieel onvoldoende gebruik wordt gemaakt.

2. Aanbevelingen van het Comité van de Regio's

Tussentijdse evaluatie van de Lissabonstrategie

HET COMITÉ VAN DE REGIO'S

2.1

acht het absoluut noodzakelijk dat bij de tenuitvoerlegging van de Lissabonstrategie meer aandacht wordt besteed aan de interactie tussen de verschillende uitvoerende niveaus en het ontwikkelen van bestuurlijke procedures, waardoor mogelijkheden worden geschapen voor het opbouwen van partnerschappen en de regionale en lokale overheden op adequate wijze kunnen deelnemen aan de tenuitvoerlegging van de Lissabonstrategie;

2.2

kan zich vinden in de doelstellingen die de Europese Raad dit voorjaar heeft geformuleerd t.a.v. de tussentijdse evaluatie van de Lissabonstrategie, en stelt voor om in de evaluatie ook plaats in te ruimen voor een kritische beoordeling van de wijze waarop governance in praktijk wordt gebracht en decentralisering van het bestuur van toegevoegde waarde kan zijn voor het welslagen van de strategie;

2.3

is van mening dat men zich bij het toepassen van de open-coördinatiemethode zou dienen te houden aan het principe van een gedecentraliseerde benadering, waarbij de regionale en lokale overheden daadwerkelijk in de gelegenheid worden gesteld lokale en regionale strategieën te ontwikkelen. Deze strategieën moeten deel uitmaken van de nationale strategie. De Nationale Actieplannen van de lidstaten zouden een concrete beschrijving moeten bevatten van de wijze waarop deze overheden betrokken zijn geweest bij het opstellen van de plannen en betrokken worden bij de uitvoering ervan;

2.4

benadrukt dat de open-coördinatieprocedure zou moeten worden vereenvoudigd, omdat de nadruk te veel ligt op gedetailleerde doelstellingen en bijbehorende indicatoren; in plaats daarvan kan men zich beter concentreren op toekomstgerichte strategische hoofdlijnen en de manier waarop deze in de praktijk het best ingevuld kunnen worden;

2.5

acht het van belang dat de nieuwe financiële kaders van de EU en de activiteiten van de structuurfondsen nauwer worden gekoppeld aan de tenuitvoerlegging van de Lissabonstrategie.

Versterking van de werkgelegenheidsstrategie

HET COMITÉ VAN DE REGIO'S

2.6

kan zich vinden in het standpunt van de Commissie dat er geen nieuwe richtsnoeren worden opgesteld, maar dat de nadruk dient te liggen op het efficiënt in praktijk brengen van de huidige richtsnoeren;

2.7

vindt dat het in sommige gevallen een goede zaak kan zijn als de lidstaten niet alleen specifieke, op de eigen situatie toegespitste aanbevelingen krijgen, maar ook gemeenschappelijke aanbevelingen die gebaseerd zijn op de adviezen van de Task Force onder voorzitterschap van Wim Kok; in die gevallen dient er meer duidelijkheid te worden verschaft omtrent de relatie tussen deze gemeenschappelijke aanbevelingen en de in 2003 gepresenteerde algemene doelstellingen;

2.8

is van mening dat er te weinig terecht is gekomen van de eis, zoals opgenomen in de vorig jaar goedgekeurde richtsnoeren, dat de actoren op regionaal en lokaal niveau betrokken moeten worden bij de ontwikkeling en uitvoering van de richtsnoeren;

2.9

vindt het absoluut noodzakelijk dat governance een prominentere plaats krijgt in de werkgelegenheidsstrategie en dat in het Gezamenlijk Verslag over de Werkgelegenheid 2005 wordt nagegaan in hoeverre hier werk van is gemaakt;

2.10

stemt in met de aanbevelingen van de Commissie ten aanzien van het actief ouder worden, maar vindt wel dat in het werkgelegenheidsbeleid meer aandacht zou moeten zijn voor vergroting van het arbeidsaanbod, wat kan worden bereikt als men zich bijv. meer richt op vrouwen, ouderen, gehandicapten en immigranten en als het prestatievermogen en de gezondheid van de gehele bevolking worden verbeterd;

2.11

is van mening dat de structurele hervorming van de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van de belasting- en uitkeringsstelsels zodanig moeten worden doorgevoerd dat het daardoor aantrekkelijker wordt om arbeid te verrichten en langer aan het werk te blijven;

2.12

acht het van belang dat steun wordt verleend aan de nieuwe lidstaten bij het tot ontwikkeling brengen van hun arbeidsmarkt, bijv. door de capaciteiten van het regionale en lokale bestuur te versterken en de samenwerking en uitwisseling van ervaringen tussen de regionale en lokale overheden in de oude en nieuwe lidstaten te ondersteunen.

Brussel, 29 september 2004

De voorzitter

van het Comité van de Regio's

Peter STRAUB