Home

Voorstel voor een verordening van de Raad tot uitbreiding van het bij Verordening (EG) nr. 769/2002 ingestelde definitieve antidumpingrecht op cumarine uit de Volksrepubliek China tot cumarine die vanuit India of Thailand wordt ingevoerd, al dan niet aangegeven als van oorsprong uit India of Thailand

Voorstel voor een verordening van de Raad tot uitbreiding van het bij Verordening (EG) nr. 769/2002 ingestelde definitieve antidumpingrecht op cumarine uit de Volksrepubliek China tot cumarine die vanuit India of Thailand wordt ingevoerd, al dan niet aangegeven als van oorsprong uit India of Thailand

Brussel, 8.12.2004

COM(2004) 779 definitief

Voorstel voor een

VERORDENING VAN DE RAAD

tot uitbreiding van het bij Verordening (EG) nr. 769/2002 ingestelde definitieve antidumpingrecht op cumarine uit de Volksrepubliek China tot cumarine die vanuit India of Thailand wordt ingevoerd, al dan niet aangegeven als van oorsprong uit India of Thailand

(door de Commissie ingediend)

TOELICHTING

Bij Verordening (EG) nr. 769/2002 heeft de Raad in mei 2002 een antidumpingrecht van ? 3.479 per ton ingesteld op cumarine uit de Volksrepubliek China.

Naar aanleiding van een verzoek van de "European Chemical Industry Council (CEFIC)" namens de enige producent van cumarine in de Gemeenschap, heeft de Commissie in april 2004 een onderzoek geopend naar de eventuele ontduiking van de rechten op cumarine uit de Volksrepubliek China door verzending via India en Thailand.

Het onderzoek toonde aan dat de invoer in de Gemeenschap van cumarine uit India en Thailand sterk is gestegen. Hiervoor kon geen andere economische rechtvaardiging of voldoende reden worden gevonden dan de ontduiking van het antidumpingrecht op cumarine.

Derhalve wordt de Raad verzocht bijgevoegd voorstel voor een verordening goed te keuren waarbij het definitieve antidumpingrecht van ? 3.479 per ton op cumarine uit de Volksrepubliek China wordt uitgebreid tot cumarine die vanuit India of Thailand wordt ingevoerd, al dan niet aangegeven als van oorsprong uit India of Thailand. De uitbreiding geldt niet voor cumarine die wordt geproduceerd en verkocht door Atlas Fine Chemicals Pvt.Ltd. De verordening moet uiterlijk 7 januari 2005 in het Publicatieblad zijn bekendgemaakt.

Voorstel voor een

VERORDENING VAN DE RAAD

tot uitbreiding van het bij Verordening (EG) nr. 769/2002 ingestelde definitieve antidumpingrecht op cumarine uit de Volksrepubliek China tot cumarine die vanuit India of Thailand wordt ingevoerd, al dan niet aangegeven als van oorsprong uit India of Thailand

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 384/96 van de Raad van 22 december 1995 betreffende beschermende maatregelen tegen invoer met dumping uit landen die geen lid zijn van de Europese Gemeenschap[1] (de "basisverordening"), met name op artikel 13,

Gezien het voorstel dat de Commissie na raadpleging van het Raadgevend Comité heeft ingediend,

Overwegende hetgeen volgt:

A. PROCEDURE

1. Geldende maatregelen

Naar aanleiding van een onderzoek bij het vervallen van de antidumpingmaatregelen heeft de Raad bij Verordening (EG) nr. 769/2002[2] een definitief antidumpingrecht ingesteld van ? 3.479 per ton op cumarine, ingedeeld onder GN-code ex 2932 21 00, uit de Volksrepubliek China.

2. Verzoek

Op 24 februari 2004 heeft de Commissie een verzoek ontvangen, ingediend op grond van artikel 13, lid 3, van de basisverordening, om een onderzoek in te stellen naar de eventuele ontduiking van het antidumpingrecht dat van toepassing was op cumarine uit de Volksrepubliek China. De indiener van het verzoek was de "European Chemical Industry Council (CEFIC)" namens de enige producent van cumarine in de Gemeenschap.

In het verzoek werd aangevoerd dat zich na de instelling van het antidumpingrecht op cumarine uit de Volksrepubliek China een wijziging in het handelspatroon had voorgedaan die bestond uit een sterke stijging van de invoer van dit product uit India en Thailand.

Dit gewijzigde handelspatroon zou het gevolg zijn van het feit dat cumarine uit de Volksrepubliek China via India en Thailand naar de Gemeenschap werd verzonden. Hiervoor zou, behalve het antidumpingrecht op cumarine uit de Volksrepubliek China, geen voldoende reden of economische rechtvaardiging zijn.

Tenslotte voerde de indiener van het verzoek aan dat de corrigerende werking van het antidumpingrecht werd aangetast, zowel in termen van hoeveelheden als van prijzen. De invoer van aanzienlijke hoeveelheden cumarine uit India en Thailand zou in de plaats zijn gekomen van de invoer van cumarine uit de Volksrepubliek China. Bovendien was er voldoende bewijsmateriaal dat deze stijgende invoer plaatsvond tegen prijzen die aanzienlijk lager waren dan de niet-schadeveroorzakende prijs die was vastgesteld bij het onderzoek dat tot de geldende antidumpingmaatregelen heeft geleid. Gelet op de normale waarden die eerder waren vastgesteld voor cumarine uit de Volksrepubliek China, zou de invoer uit India en Thailand tegen dumpingprijzen plaatsvinden.

3. Opening van het onderzoek

De Commissie heeft bij Verordening (EG) nr. 661/2004[3] ("de inleidingsverordening) een onderzoek geopend naar de eventuele ontduiking van het antidumpingrecht op cumarine uit de Volksrepubliek China door verzending van dit product via India of Thailand, bij invoer in de Gemeenschap al dan niet aangegeven als van oorsprong uit India of Thailand. Bij die verordening heeft de Commissie de douane, overeenkomstig artikel 13, lid 3, en artikel 14, lid 5, van de basisverordening, de opdracht gegeven de invoer van cumarine, ingedeeld onder GN-code ex 2932 21 00 (TARIC-codes 2932 21 00 11 en 2932 21 00 15), verzonden vanuit India of Thailand, en al dan niet aangegeven als van oorsprong uit India of Thailand, met ingang van 9 april 2004 te registreren. De Commissie heeft de autoriteiten van de Volksrepubliek China, India en Thailand van de opening van het onderzoek in kennis gesteld.

4. Onderzoek

De Commissie heeft de autoriteiten van de Volksrepubliek China, India en Thailand, de producenten/exporteurs, de haar bekende belanghebbende importeurs in de Gemeenschap en de indiener van het verzoek van de opening van het onderzoek in kennis gesteld. Er werden een vragenlijst gezonden aan de producenten/exporteurs in de Volksrepubliek China en India (producenten in Thailand waren niet bekend) en aan de importeurs in de Gemeenschap die in het verzoek waren vermeld of die de Commissie bekend waren van het onderzoek dat tot de instelling van de geldende maatregelen heeft geleid. Belanghebbenden werden in de gelegenheid gesteld om binnen de termijn die bij de inleidingsverordening was vastgesteld schriftelijk opmerkingen te maken en te verzoeken te worden gehoord. Alle partijen werden erop gewezen dat het niet verlenen van medewerking kon leiden tot de toepassing van artikel 18 van de basisverordening, hetgeen betekent dat de bevindingen op de beschikbare gegevens worden gebaseerd.

Geen enkele producent of exporteur in de Volksrepubliek China of Thailand beantwoordde de vragenlijst. Binnen de termijn werden antwoorden op de vragenlijst ontvangen van één producent/exporteur in India en één onafhankelijke importeur in de Gemeenschap. De Commissie heeft een controle ter plaatse uitgevoerd bij de volgende Indiase producent/exporteur:

Atlas Fine Chemicals Pvt. Ltd, Nasik, India

5. Onderzoektijdvak

Het onderzoek had betrekking op de periode van 1 april 2003 tot en met 31 maart 2004 ("het onderzoektijdvak"). Gegevens over de periode van 2000 tot het einde van het onderzoektijdvak werden verzameld om het gewijzigde handelspatroon te onderzoeken.

B. RESULTATEN VAN HET ONDERZOEK

1. Algemene overwegingen/mate van medewerking

(a) Thailand

Geen enkele Thaise producent of exporteur van cumarine heeft zich bekendgemaakt of medewerking verleend aan het onderzoek. Bijgevolg dienden de bevindingen inzake de invoer van cumarine vanuit Thailand te worden gebaseerd op de beschikbare gegevens overeenkomstig artikel 18 van de basisverordening. De Thaise autoriteiten zijn aan het begin van het onderzoek op de hoogte gebracht van de gevolgen van het niet verlenen van medewerking, overeenkomstig artikel 18, lid 6, van de basisverordening.

(b) India

Eén Indiase producent/exporteur, Atlas Fine Chemicals Pvt. Ltd, India ("Atlas"), die in het onderzoektijdvak - in hoeveelheden en waarde - goed was voor meer dan 90% van de totale invoer van cumarine uit India, heeft medewerking verleend.

Atlas had in zijn antwoord op de vragenlijst vermeld dat geen onderneming waarmee hij banden had rechtstreeks of onrechtstreeks bij de productie van en de handel in cumarine betrokken was. Bij het controle ter plaatse bleek evenwel dat Atlas met twee ondernemingen gelieerd was in India, Monolith Chemicals Pvt. Ltd. en Aims Impex Pvt. Ltd., die cumarine uit de Volksrepubliek China in India invoeren en het ingevoerde product vervolgens aan Atlas verkopen.

(c) Volksrepubliek China

Geen enkele Chinese producent of exporteur heeft medewerking aan het onderzoek verleend.

Deze ondernemingen werden erop gewezen dat het niet verlenen van medewerking kon leiden tot de toepassing van artikel 18 van de basisverordening. Zij werden ook ingelicht over de gevolgen van het niet verlenen van medewerking.

2. Betrokken product en soortgelijk product

Het onderzoek heeft betrekking op cumarine, zoals gedefinieerd in Verordening (EG) nr. 769/2002, ingedeeld onder GN-code ex 2932 21 00. Cumarine is een witachtig kristallijn poeder met de kenmerkende geur van vers gemaaid hooi. Het product wordt hoofdzakelijk gebruikt als scheikundige geurstof en als fixeermiddel bij de bereiding van geurmengsels voor de productie van wasmiddelen, cosmetica en fijne geurstoffen.

Cumarine kan volgens twee productieprocessen worden vervaardigd: de fenolroute waarbij gebruik wordt gemaakt van de Perkinreactie en de o-kresolroute waarbij gebruik wordt gemaakt van de Raschingreactie. Zowel de ene als de andere route levert cumarine op met dezelfde fysische en chemische basiskenmerken en dezelfde toepassingsmogelijkheden.

Aan de hand van de gegevens die bij de enige medewerkende Indiase producent werden verzameld en bij gebrek aan medewerking van andere producenten in India en Thailand en bewijs van het tegendeel, wordt geconcludeerd dat cumarine die vanuit de Volksrepubliek China in de Gemeenschap wordt ingevoerd en cumarine die vanuit India en Thailand in de Gemeenschap worden ingevoerd dezelfde fysische en chemische kenmerken en dezelfde toepassingsmogelijkheden hebben. Zij worden derhalve beschouwd als soortgelijke producten in de zin van artikel 1, lid 4, van de basisverordening.

3. Gewijzigd handelspatroon

Zoals hierboven vermeld, zou het gewijzigde handelspatroon het gevolg zijn van het feit dat cumarine uit de Volksrepubliek China via India en Thailand naar de Gemeenschap werd uitgevoerd.

Thailand

Omdat geen enkele Thaise onderneming aan het onderzoek medewerkte, moest de uitvoer uit Thailand naar de Gemeenschap vastgesteld worden aan de hand van de beschikbare gegevens overeenkomstig artikel 18 van de basisverordening. Daarom werd gebruik gemaakt van de gegevens van Eurostat, die in dat verband het meest geschikt waren, om de omvang van de invoer van cumarine uit Thailand en de prijzen van cumarine uit Thailand vast te stellen.

De invoer van cumarine uit Thailand steeg van 0 ton in 2000 tot 211 ton in het onderzoektijdvak. Deze invoer uit Thailand nam een aanvang in oktober 2001, d.w.z. enkele maanden na de opening van het onderzoek bij het vervallen van de maatregelen dat in 2002 werd beëindigd ("het vorige onderzoek"), toen niet kon worden uitgesloten dat de bij Verordening (EG) nr. 600/96 van de Raad[4] ingestelde maatregelen gehandhaafd zouden worden. Het aandeel van cumarine uit Thailand in de totale invoer van cumarine in de Gemeenschap steeg van 0 % in 2000 tot 50 % in het onderzoektijdvak, terwijl het aandeel van de cumarine uit de Volksrepubliek China in dezelfde periode gelijk bleef op 7%. Bovendien bleek uit de Chinese exportstatistieken op het niveau van de GN-codes dat de uitvoer van cumarine uit de Volksrepubliek China naar Thailand in die periode aanmerkelijk was gestegen, namelijk van 1 ton in 2000 tot 270 ton in het onderzoektijdvak. De stijging van de invoer in de Gemeenschap vanuit Thailand heeft de daling van de invoer uit de Volksrepubliek China enigszins gecompenseerd sinds de instelling van de oorspronkelijke antidumpingmaatregelen bij Verordening (EG) nr. 600/96.

Bij gebrek aan medewerking en bewijs van het tegendeel wordt geconcludeerd dat zich vanaf 2000 tot in het onderzoektijdvak een wijziging heeft voorgedaan in het handelspatroon tussen de Volksrepubliek China, Thailand en de Gemeenschap en dat deze het gevolg was van het feit dat cumarine uit de Volksrepubliek China in Thailand werd overgeladen en van daaruit naar de Gemeenschap verzonden.

India

Het aandeel van cumarine uit India in de totale invoer van cumarine in de Gemeenschap steeg van 11 % in 2000 tot 35 % in het onderzoektijdvak, terwijl het aandeel van cumarine uit de Volksrepubliek China in die periode gelijk bleef op 7%. Bovendien blijkt uit Chinese uitvoerstatistieken op het niveau van de GN-codes dat de uitvoer van cumarine uit de Volksrepubliek China naar India in die periode aanmerkelijk steeg, namelijk van 88 ton in 2000 tot 687 ton in het onderzoektijdvak. De stijging van de invoer in de Gemeenschap vanuit India heeft de daling van de invoer uit de Volksrepubliek China enigszins gecompenseerd sinds de instelling van de oorspronkelijke antidumpingmaatregelen bij Verordening (EG) nr. 600/96.

(a) Medewerkende producent/exporteur in India

Atlas heeft zijn export naar de Gemeenschap voortdurend aanzienlijk opgevoerd, namelijk van 100[5] in het boekjaar 2000/2001[6] tot 1957 in het onderzoektijdvak. In dezelfde periode is de aankoop door Atlas van cumarine uit de Volksrepubliek China aanzienlijk gestegen, namelijk van 100 in het boekjaar 2000/2001 tot 1411 in het onderzoektijdvak. Daarom wordt geconcludeerd dat Atlas cumarine uit de Volksrepubliek China heeft aangekocht en deze na een lichte wijziging naar de Gemeenschap heeft uitgevoerd, waardoor het aandeel van cumarine dat vanuit India in de Gemeenschap werd ingevoerd aanzienlijk is gestegen.

(b) Niet-medewerkende bedrijven

In het verzoek was één andere Indiase producent vermeld. Voor deze niet-medewerkende onderneming - en voor alle andere producenten die er eventueel in India zijn maar die geen medewerking hebben verleend - moesten omvang en waarde van de uitvoer te worden vastgesteld op basis van de beschikbare gegevens overeenkomstig artikel 18 van de basisverordening. De gegevens van Eurostat, die in dit verband als de meest geschikte werden beschouwd, werden derhalve gebruikt om de omvang van de uitvoer en de exportprijzen van de niet-medewerkende onderneming vast te stellen. Aan de hand van deze gegevens werd vastgesteld dat de uitvoer van niet-medewerkende ondernemingen enigszins was gedaald. Overigens maakte de invoer van cumarine, afkomstig van niet-medewerkende ondernemingen - in hoeveelheid en waarde - in het onderzoektijdvak slechts 4 à 7%[7] uit van de totale invoer van cumarine uit India. Daar de niet-medewerkende ondernemingen slechts een gering marktaandeel vertegenwoordigden, was de conclusie dat de gegevens die over deze niet-medewerkende ondernemingen beschikbaar waren niet van dien aard waren dat zij de bevinding inzake een wijziging van het handelspatroon ongeldig maken.

(c) Conclusie voor India

Gelet op het voorgaande wordt geconcludeerd dat er vanaf 2000 tot in het onderzoektijdvak een wijziging in het handelspatroon is opgetreden tussen India, de Volksrepubliek China en de Gemeenschap en dat deze het gevolg was van het feit dat cumarine uit de Volksrepubliek China, na een lichte wijziging door de medewerkende onderneming, vanuit India in de Gemeenschap werd ingevoerd en dat niet-medewerkende ondernemingen cumarine uit de Volksrepubliek China in India hebben overgeladen en naar de Gemeenschap hebben uitgevoerd.

4. Onvoldoende reden of economische rechtvaardiging

Thailand

Omdat Thaise ondernemingen geen medewerking hebben verleend en het tegendeel niet werd bewezen, wordt geconcludeerd, daar de invoer in de Gemeenschap van cumarine uit Thailand enkele maanden na de opening van het vorige onderzoek een aanvang nam, waarschijnlijk in de verwachting dat de geldende antidumpingmaatregelen zouden worden gehandhaafd, dat het bestaan van antidumpingmaatregelen de oorzaak is van het gewijzigde handelspatroon en dat voor dit gewijzigde handelspatroon geen andere voldoende reden of economische rechtvaardiging in de zin van artikel 13, lid 1, van de basisverordening aanwezig is.

India

Voor de medewerkende Indiase producent/exporteur, Atlas, werd vastgesteld dat hij cumarine die volgens de o-kresolroute was geproduceerd uit de Volksrepubliek China had ingevoerd via twee gelieerde ondernemingen in India. Het ingevoerde product werd door Atlas verder gezuiverd en dit product werd vervolgens naar de Gemeenschap uitgevoerd. In het onderzoektijdvak bedroeg de hoeveelheid cumarine die deze behandeling onderging 75 % van de totale productie van Atlas[8]. De overige 25%[9] was cumarine die werkelijk door Atlas was geproduceerd volgens de fenolroute. Daar cumarine uit de Volksrepubliek China en de verder gezuiverde cumarine die door Atlas naar de Gemeenschap werd uitgevoerd onder dezelfde GN-code vallen, wordt geconcludeerd dat beide producten als een en hetzelfde product kunnen worden beschouwd en dat het verder gezuiverde cumarine de Chinese oorsprong behoudt.

Atlas stelde dat de GN-code slechts een indicatief element is om de oorsprong van een product vast te stellen en dat de verdere zuivering van cumarine als een laatste ingrijpende be- of verwerking moet worden beschouwd in een onderneming die voor dit doel is uitgerust en dat het dus gaat om de vervaardiging van een nieuw product. Volgens Atlas was het door hem verder gezuiverde cumarine dus van oorsprong uit India.

Vastgesteld werd dat de verdere zuivering van cumarine dat reeds geschikt is voor de cosmetische industrie, de oorsprong van dat product niet wijzigt.

Bovendien bleek bij het onderzoek dat de kosten van de verdere zuivering van cumarine niet hoog waren en daarom werd geconcludeerd dat dit proces slechts bestond uit een geringe wijziging van cumarine om de zuiverheid te verbeteren en niet uit de vervaardiging van een nieuw product. Het verder gezuiverde cumarine valt overigens onder de definitie van het product waarop het onderzoek betrekking heeft. Dit werd niet betwist door Atlas.

Volgens Atlas zou, bij de beoordeling of de bewerking als ingrijpend kan worden beschouwd, de waarde van cumarine uit de Volksrepubliek China die bij verdere zuivering verloren gaat als kosten van het zuiveringsproces moeten worden beschouwd. De waardevermindering van cumarine bij zuivering ontstaat echter bij aankoop van dat product. Deze waardevermindering kan daarom niet beschouwd worden als kosten die door de zuivering zelf ontstaan.

De onderneming voegde hieraan toe dat de voornaamste reden om cumarine uit de Volksrepubliek China uit te voeren het risico was van stakingen in India. Maar zelfs indien het stakingsrisico als een rechtvaardiging voor bepaalde besluiten van de onderneming wordt beschouwd, dan moet erop worden gewezen dat stakingen op beide productieprocessen van Atlas, dus zowel op de productie van Indiase cumarine volgens de fenolroute als op de zuivering van cumarine uit de Volksrepubliek China volgens de o-kresolroute van invloed kunnen zijn. Stakingen zijn derhalve geen voldoende verklaring voor het feit dat het aandeel van cumarine uit de Volksrepubliek China waarvan Atlas gebruik maakte steeg van ongeveer 25% in 2000 tot meer dan 70% in de het onderzoektijdvak[10].

Derhalve wordt geconcludeerd dat het gewijzigde handelspatroon veroorzaakt wordt door het bestaan van het antidumpingrecht en niet door een andere voldoende reden of economische rechtvaardiging in de zin van artikel 13, lid 1, van de basisverordening.

De uitvoer van de niet-medewerkende Indiase ondernemingen daalde na het boekjaar 2001/2002, terwijl het marktaandeel van Atlas sterk steeg, maar, gelet op de geringe omvang van de uitvoer van de niet-medewerkende ondernemingen, had dit geen invloed op de conclusie dat er een wijziging in het handelspatroon was opgetreden.

5. Aantasting van de corrigerende werking van het antidumpingrecht

Thailand

Zoals hierboven beschreven, werd vastgesteld dat de wijziging in het patroon van de invoer in de Gemeenschap verband hield met het bestaan van antidumpingmaatregelen. Tot oktober 2001 was geen cumarine, aangegeven als van oorsprong uit Thailand, op de EG-markt aanwezig, maar in het onderzoektijdvak werd 211 ton cumarine vanuit Thailand in de Gemeenschap ingevoerd. Deze hoeveelheid vertegenwoordigde 30,7% van het bij het vorige onderzoek vastgestelde verbruik in de Gemeenschap.

Bij het onderzoek bleek dat de gemiddelde prijzen van cumarine uit Thailand zelfs lager waren dan de prijzen van cumarine uit de Volksrepubliek China - en dus ook lager dan de prijzen van de EG-producent - die in het kader van het vorige onderzoek waren vastgesteld. De gemiddelde prijzen van cumarine uit Thailand waren ook 20% lager dan de prijzen van cumarine uit de Volksrepubliek China die waren vastgesteld voor het onderzoektijdvak van onderhavig onderzoek.

Gelet op het voorgaande wordt geconcludeerd dat het gewijzigde handelpatroon en de abnormaal lage prijzen van cumarine uit Thailand de corrigerende werking van de antidumpingmaatregelen hebben aangetast zowel in termen van hoeveelheden als in termen van prijzen.

India

Zoals hierboven beschreven werd vastgesteld dat de wijziging in het patroon van de invoer in de Gemeenschap verband houdt met het bestaan van antidumpingmaatregelen. Vanuit India verzonden cumarine maakte in 2000 slechts 11% uit van de totale invoer van cumarine in de Gemeenschap, maar in het onderzoektijdvak 35%. Deze hoeveelheid vertegenwoordigde 18-22%[11] van het bij het vorige onderzoek vastgestelde verbruik in de Gemeenschap

Bij het onderzoek bleek dat de gemiddelde prijzen van cumarine uit India zelfs lager waren dan de prijzen van cumarine uit de Volksrepubliek China- en dus lager dan de prijzen van de EG-producent - die in het kader van het vorige onderzoek waren vastgesteld. De gemiddelde prijzen van cumarine uit India waren ook 14% lager dan de prijzen van cumarine uit de Volksrepubliek China die waren vastgesteld voor het onderzoektijdvak van onderhavig onderzoek.

Gelet op het voorgaande wordt geconcludeerd dat het gewijzigde handelpatroon en de abnormaal lage prijzen van cumarine uit India de corrigerende werking van de antidumpingmaatregelen hebben aangetast zowel in termen van hoeveelheden als in termen van prijzen.

Atlas beweerde dat het onredelijk was de prijzen van cumarine uit de Volksrepubliek China die voor 1994 waren vastgesteld (dat wil zeggen het onderzoektijdvak van de procedure die in 1996 tot het instellen van de oorspronkelijke antidumpingmaatregelen leidde) te vergelijken met de huidige prijzen van cumarine uit India omdat inmiddels tien jaar zijn verstreken.

In werkelijkheid echter werden de prijzen bij uitvoer uit India vergeleken met de prijzen bij uitvoer uit de Volksrepubliek China die werden vastgesteld in het kader van het vorige onderzoek dat in 2002 werd afgesloten.

6. Vergelijking met de eerder vastgestelde normale waarden

Thailand

Om vast te stellen of cumarine uit Thailand in het onderzoektijdvak met dumping was ingevoerd, werd gebruik gemaakt van de gegevens van Eurostat overeenkomstig artikel 18 van de basisverordening.

Overeenkomstig artikel 13, lid 1, van de basisverordening moet worden bewezen dat dumping plaatsvindt in vergelijking met de eerder vastgestelde normale waarden.

Met het oog op een billijke vergelijking van de normale waarde met de exportprijs werden correcties toegepast om rekening te houden met verschillen die gevolgen hebben voor de prijzen en de vergelijkbaarheid van de prijzen. Deze correcties vonden plaats overeenkomstig artikel 2, lid 10 van de basisverordening voor verschillen in de kosten van vervoer en verzekering, op basis van de beschikbare gegevens, in dit geval de gegevens die het verzoek bevatte, overeenkomstig artikel 18 van de basisverordening.

Overeenkomstig artikel 2, leden 11 en 12, van de basisverordening werd een vergelijking gemaakt van de gewogen gemiddelde normale waarde die in het kader van het vorige onderzoek was vastgesteld met de gewogen gemiddelde exportprijs die in het kader van onderhavig onderzoek was vastgesteld. Hierbij bleek dat cumarine uit Thailand met dumping was ingevoerd en dat de dumpingmarge meer dan 100% was van de cif-prijs grens Gemeenschap, vóór inklaring.

India

Om vast te stellen of cumarine uit India in het onderzoektijdvak met dumping was ingevoerd, werd gebruik gemaakt van de exportprijzen van de medewerkende Indiase producent, terwijl voor de niet-medewerkende ondernemingen, overeenkomstig artikel 18 van de basisverordening, gebruik werd gemaakt van de gegevens van Eurostat.

(a) Medewerkende producent/exporteur

Met het oog op een billijke vergelijking van de normale waarde met de exportprijs van Atlas werden correcties toegepast om rekening te houden met verschillen die van invloed waren op de prijzen en de vergelijkbaarheid van deze prijzen. Deze correcties werden overeenkomstig artikel 2, lid 10, van de basisverordening toegepast voor verschillen in de kosten van vervoer, verzekering, laden, lossen, op- en overslag en aanverwante kosten, verpakking alsmede de omrekening van valuta, waarbij gebruik werd gemaakt van de door Atlas verstrekte gegevens.

Overeenkomstig artikel 2, leden 11 en 12, van de basisverordening werd een vergelijking gemaakt van de gewogen gemiddelde normale waarde die in het kader van het vorige onderzoek was vastgesteld met de gewogen gemiddelde exportprijs die in het kader van onderhavig onderzoek was vastgesteld. Hierbij bleek dat cumarine, afkomstig van Atlas, met dumping was ingevoerd en dat de dumpingmarge meer dan 80% bedroeg van de cif-prijs grens Gemeenschap, vóór inklaring.

Atlas voerde aan dat de conclusie uit de vergelijking van de gemiddelde normale waarde die in het kader van het vorige onderzoek was vastgesteld met de gewogen gemiddelde exportprijs die in het kader van onderhavig onderzoek was vastgesteld niet pertinent kon zijn vanwege het tijdsverschil van tien jaar tussen de twee onderzoektijdvakken.

De gegevens voor de gewogen gemiddelde normale waarde zijn echter afkomstig van het vorige onderzoek dat in 2002 werd afgesloten en daarom is het tijdsverschil tussen de onderzoektijdvakken van de twee onderzoeken slechts twee jaar. Dit is in overeenstemming met de eisen van artikel 13, lid 1, van de basisverordening.

(b) Niet-medewerkende ondernemingen

Met het oog op een billijke vergelijking van de normale waarde met de exportprijs werden correcties toegepast om rekening te houden met verschillen die van invloed zijn op de prijzen en de vergelijkbaarheid van deze prijzen. Deze correcties werden overeenkomstig artikel 2, lid 10, van de basisverordening toegepast voor verschillen in de kosten van vervoer, verzekering, laden, lossen, op- en overslag en aanverwante kosten, verpakking alsmede de omrekening van valuta, aan de hand van door Atlas verstrekte gegevens.

Overeenkomstig artikel 2, leden 11 en 12, van de basisverordening werd een vergelijking gemaakt van de gewogen gemiddelde normale waarde die in het kader van het vorige onderzoek was vastgesteld met de gewogen gemiddelde exportprijs die in het kader van onderhavig onderzoek was vastgesteld. Hierbij bleek dat cumarine, afkomstig van niet-medewerkende ondernemingen in India, met dumping was ingevoerd en dat de dumpingmarge meer dan 60% bedroeg van de cif-prijs grens Gemeenschap, vóór inklaring.

C. MAATREGELEN

Gelet op bovenstaande conclusies inzake ontduiking in de zin van artikel 13, lid 1, van de basisverordening, moeten de antidumpingmaatregelen ten aanzien van cumarine uit de Volksrepubliek China worden uitgebreid tot cumarine die vanuit India en Thailand in de Gemeenschap wordt ingevoerd, al dan niet aangegeven als van oorsprong uit India of Thailand.

Het recht dat wordt uitgebreid is het recht dat is vastgesteld bij artikel 1, lid 2, van de Verordening (EG) nr. 769/2002.

Daar in artikel 13, lid 3, en artikel 14, lid 5, van de basisverordening is bepaald dat de uitgebreide maatregelen moeten worden toegepast op goederen waarvan de invoer is geregistreerd, moet het antidumpingrecht worden geheven van cumarine, verzonden uit India en Thailand, waarvan de invoer volgens de inleidingsverordening werd geregistreerd. Gelet echter op de fungibele aard van het product en de bijzondere omstandigheden van dit geval was het niet mogelijk de invoer van cumarine dat daadwerkelijk in India was geproduceerd te onderscheiden van de invoer van cumarine die vanuit de Volksrepubliek China in India was ingevoerd, aldaar gezuiverd en vervolgens naar de Gemeenschap uitgevoerd. Het uitgebreide antidumpingrecht moet daarom niet achteraf worden geheven van cumarine die in de registratieperiode door Atlas uit India werd uitgevoerd.

D. VERZOEK OM VRIJSTELLING VAN REGISTRATIE OF VAN UITBREIDING VAN HET RECHT

De enige medewerkende exporteur, Atlas, heeft, overeenkomstig artikel 13, lid 4, van de basisverordening, een verzoek ingediend om vrijstelling van registratie en van de voorgenomen uitbreiding van de antidumpingmaatregelen.

Bij het onderzoek is gebleken dat Atlas de antidumpingmaatregelen heeft ontdoken door de uitvoer, na een lichte wijziging, van cumarine uit de Volksrepubliek China. Ook werd vastgesteld dat Atlas cumarine naar de Gemeenschap heeft uitgevoerd die daadwerkelijk in India, volgens de fenolroute, werd geproduceerd (zie overweging 27). Daar Atlas de antidumpingmaatregelen ook heeft ontdoken, komt deze onderneming niet in aanmerking voor vrijstelling overeenkomstig artikel 13, lid 4, van de basisverordening.

E. VERBINTENIS

Gelet evenwel op de fungibele aard van het product en de moeilijkheden die Atlas in het onderzoektijdvak heeft gehad om in India volgens de fenolroute geproduceerde cumarine te onderscheiden van cumarine van Chinese oorsprong die verder werd gezuiverd en naar de Gemeenschap uitgevoerd, wordt het bij wijze van uitzondering toch passend geacht van Atlas een verbintenis te aanvaarden, volgens welke de onderneming slechts werkelijk in India geproduceerde cumarine naar de Gemeenschap zal uitvoeren tot een bepaalde maximumhoeveelheid die overeenstemt met de hoeveelheid die in het onderzoektijdvak naar de Gemeenschap werd uitgevoerd. Het uitgebreide antidumpingrecht is niet van toepassing op cumarine die in het kader van de verbintenis naar de Gemeenschap wordt uitgevoerd.

De verbintenis van Atlas kan bij een besluit van de Commissie worden aanvaard.

Atlas heeft zich ertoe verbonden de Commissie regelmatig nauwkeurige gegevens te doen toekomen over haar uitvoer naar de Gemeenschap om de Commissie in staat te stellen de naleving van de verbintenis te controleren.

Om de Commissie verder in staat te stellen de naleving van de verbintenis te controleren, wordt vrijstelling van het antidumpingrecht afhankelijk gesteld van de voorwaarde dat wanneer de aangifte voor het vrije verkeer bij de douane wordt ingediend een handelsfactuur wordt overgelegd die ten minste de in de bijlage vermelde gegevens bevat. Deze gegevens moeten ook worden verstrekt om de douane in staat te stellen erop toe te zien dat de goederen met de handelsdocumenten overeenstemmen. Indien een dergelijke factuur niet wordt overgelegd of niet overeenstemt met de goederen die bij de douane zijn aangebracht moet het toepasselijke antidumpingrecht worden betaald. Gelet op het voorgaande wordt de aangeboden verbintenis aanvaardbaar geacht en Atlas is in kennis gesteld van de voornaamste feiten, overwegingen en verplichtingen waarop de aanvaarding van de verbintenis berust.

Indien Atlas de verbintenis niet naleeft of indien de verbintenis op de een of andere wijze niet goed uitvoerbaar is, kan de Commissie haar aanvaarding intrekken,

HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:

Artikel 1

1. Het definitieve antidumpingrecht dat werd ingesteld bij Verordening (EG) nr. 769/2002 van de Raad op cumarine, ingedeeld onder GN-code ex 2932 21 00, uit de Volksrepubliek China, wordt uitgebreid tot cumarine, ingedeeld onder GN-code ex 2932 21 00, die vanuit India of Thailand in de Gemeenschap wordt ingevoerd, al dan niet aangegeven als van oorsprong uit India of Thailand (TARIC-codes 2932 21 00 11 en 2932 21 00 15).

2. Het bij lid 1 uitgebreide recht wordt geheven van cumarine waarvan de invoer werd geregistreerd overeenkomstig artikel 2 van Verordening (EG) nr. 661/2004 van de Commissie en artikel 13, lid 3, en artikel 14, lid 5, van Verordening (EG) nr. 384/96 van de Raad, met uitzondering van cumarine die is uitgevoerd door Atlas Fine Chemicals Pvt Ltd, Debhanu Mansion, Nasik-Pune Highway, Nasik Road, MS 422 101, India (aanvullende Taric-code A579).

3. In afwijking van lid 1 is het definitieve antidumpingrecht niet van toepassing op cumarine die overeenkomstig artikel 2 in het vrije verkeer wordt gebracht.

4. De bepalingen inzake douanerechten zijn van toepassing.

Artikel 2

1. Cumarine wordt vrijgesteld van het bij artikel 1 uitgebreide recht indien dit product is vervaardigd door ondernemingen waarvan de Commissie een verbintenis heeft aanvaard en waarvan de naam in het besluit van de Commissie is genoemd, zoals eventueel gewijzigd, en die overeenkomstig de bepalingen van genoemd besluit van de Commissie wordt ingevoerd.

2. De in lid 1 bedoelde cumarine is vrijgesteld van het antidumpingrecht mits:

(a) bij de indiening van de aangifte voor het vrije verkeer bij de douane van de betrokken lidstaat een handelsfactuur wordt overgelegd die ten minste de in de bijlage genoemde gegevens bevat;

(b) de bij de douane aangegeven en aangebrachte goederen nauwkeurig overeenstemmen met de beschrijving op de handelsfactuur.

Artikel 3

1. Verzoeken om vrijstelling van het recht dat bij artikel 1 werd uitgebreid moeten schriftelijk worden ingediend in een van de officiële talen van de Gemeenschap en worden ondertekend door een persoon die bevoegd is de indiener van het verzoek te vertegenwoordigen. Het verzoek moet aan het volgende adres worden gericht:

Europese CommissieDirectoraat-generaal HandelDirectoraat BBureau: J-79 05/17B - 1049 BrusselFax (32 2) 295 65 05Telex COMEU B 21877.

2. Na raadpleging van het Raadgevend Comité kan de Commissie bij besluit machtiging verlenen tot vrijstelling van het bij artikel 1 uitgebreide antidumpingrecht voor cumarine die afkomstig is van ondernemingen die een dergelijk verzoek hebben ingediend.

Artikel 4

De douane wordt opgedragen de registratie van de invoer overeenkomstig artikel 2 van Verordening (EG) nr. 661/2004 van de Commissie te beëindigen.

Artikel 5

Deze verordening treedt in werking op de dag volgende op die van haar bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Unie .

Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.

Gedaan te Brussel, op

Voor de Raad

De Voorzitter

BIJLAGE

De volgende gegevens worden vermeld in de handelsfactuur die de cumarine vergezelt waarop de verbintenis van toepassing is:

1. Het kopje "COMMERCIAL INVOICE ACCOMPANYING GOODS SUBJECT TO AN UNDERTAKING";

2. De naam van de in artikel 2, lid 1, vermelde onderneming die de handelsfactuur heeft opgesteld.

3. Het nummer van de handelsfactuur;

4. De datum van afgifte van de handelsfactuur;

5. De aanvullende TARIC-code waaronder de in de factuur vermelde cumarine aan de grens van de Gemeenschap worden ingeklaard;

6. Een nauwkeurige omschrijving van de goederen, met inbegrip van:

- het productcodenummer (PCN) dat in het kader van het onderzoek en de verbintenis is gebruikt,

- de omschrijving van de cumarine die met het betrokken PCN overeenstemt;

- de productcode die het bedrijf gebruikt (CPC of company product code), indien van toepassing;

- de GN-code;

- hoeveelheid (in kg).

7. De naam van de onderneming in de Gemeenschap die als importeur optreedt en die de rechtstreekse ontvanger is van de factuur die de cumarine vergezelt waarop de verbintenis betrekking heeft.

8. De naam van de gemachtigde van de onderneming die de handelsfactuur heeft afgegeven en de volgende ondertekende verklaring:

'Ondergetekende verklaart dat de verkoop voor rechtstreekse uitvoer naar de Europese Gemeenschap van de onder deze factuur vallende goederen plaatsvindt in het kader en op de voorwaarden van de verbintenis die is aangeboden door [onderneming], en die door de Europese Commissie is aanvaard bij Besluit XXX/YYY/EG. Ik verklaar dat de gegevens in deze factuur juist en volledig zijn.'

[1] PB L 56 van 6.3.1996, blz. 1. Verordening laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 461/2004 (PB L 77 van 13.3.2004, blz. 12).

[2] PB L 123 van 9.5.2002, blz. 1. Verordening laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1854/2003 (PB L 272 van 23.10.2003, blz. 1).

[3] PB L 104 van 8.4.2004, blz. 99.

[4] PB L 86 van 4.4.1996, blz. 1.

[5] Omdat het om vertrouwelijke gegevens gaat, worden deze in indexvorm weergegeven.

[6] Het boekjaar loopt van 1 april tot en met 31 maart van het volgende jaar.

[7] Om redenen van vertrouwelijkheid worden de cijfers met een zekere marge weergegeven..

[8] Om redenen van vertrouwelijkheid worden geen nauwkeurige cijfers vermeld.

[9] Om redenen van vertrouwelijkheid worden geen nauwkeurige cijfers vermeld.

[10] Om redenen van vertrouwelijkheid worden geen nauwkeurige gegevens vermeld.

[11] Om redenen van vertrouwelijkheid worden de cijfers binnen een zekere bandbreedte weergegeven.