Mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement - Samenwerking tussen de EU en de Palestijnse gebieden na de terugtrekking door Israël - naar een tweestatenoplossing
Mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement - Samenwerking tussen de EU en de Palestijnse gebieden na de terugtrekking door Israël - naar een tweestatenoplossing
Mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement - Samenwerking tussen de EU en de Palestijnse gebieden na de terugtrekking door Israël - naar een tweestatenoplossing /* COM/2005/0458 def. */
[pic] | COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN |
Brussel, 05.10.2005
COM(2005) 458 definitief
MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD EN HET EUROPEES PARLEMENT
Samenwerking tussen de EU en de Palestijnse gebieden na de terugtrekking door Israël: naar een tweestatenoplossing
MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD EN HET EUROPEES PARLEMENT
Samenwerking tussen de EU en de Palestijnse gebieden na de terugtrekking door Israël: naar een tweestatenoplossing
I NLEIDING
Na bijna vijf jaar van terrorisme, geweld, vernietiging van de infrastructuur en economische achteruitgang op de Westelijke Jordaanoever en in de Gazastrook heeft men in 2005 de handen ineengeslagen om het vredesproces weer op gang te brengen. De Israëliërs en Palestijnen worden daarbij geholpen door de internationale gemeenschap.
De terugtrekking door Israël uit de Gazastrook en de noordelijke gebieden van de Westelijke Jordaanoever is een stap van grote betekenis die de beste kans op vrede in deze regio biedt sinds vele jaren. De Speciaal Gezant van het Kwartet, James Wolfensohn, werkt vastberaden aan het bewerkstelligen van een doorbraak in de politieke impasse waarin de Palestijnen en de Israëliërs na de tweede Intifada zijn geraakt. Als hij erin slaagt een doorbraak te forceren, zou dit een doorslaggevende kans kunnen zijn om het conflict op te lossen. De routekaart van het Kwartet, een voorafgaande voorwaarde voor de oprichting van een Palestijnse staat, blijft het uitgangspunt vormen voor de activiteiten van de EU en het EU-beleid blijft erop gericht de uitvoering daarvan weer op gang te brengen.
Deze optimistische vooruitzichten kunnen echter alleen bewaarheid worden als de Israëlische terugtrekking zowel Palestijnen als Israëliërs daadwerkelijk voordelen oplevert en als het door de terugtrekking gegenereerde momentum benut kan worden voor een verdere uitvoering van de routekaart. Deze omvat onder andere een verbetering van de veiligheid voor Israël, een verbetering van de economische en sociale situatie in de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever en vooruitgang met de vorming van een Palestijnse staat die zijn verantwoordelijkheden kan nemen en de taken van een moderne democratie kan vervullen.
De EU is de grootste donor van hulp aan de Palestijnen met een bijdrage van ongeveer €500 miljoen per jaar, waarvan de helft afkomstig is uit de EG-begroting en de rest van bilaterale financiering door de EU-lidstaten. De EU is verder een van de hoofdleden van het Kwartet en kan als zodanig een grote bijdrage leveren tot de toekomstige vorming van een Palestijnse staat die in vrede leeft met Israël. Om hierin te slagen is voor de EU het moment aangebroken om een algemene middellangetermijnstrategie uit te stippelen voor de ondersteuning van een tweestatenoplossing zoals voorzien in de routekaart en voor haar betrekkingen met een toekomstige Palestijnse staat.
Deze mededeling beschrijft de aspecten van een algemene en samenhangende strategie ten aanzien van de Palestijnse Autoriteit en de Palestijnen van de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook. Het doel is prioriteiten vast te stellen voor de rol die de EU zal spelen na de terugtrekking van Israël uit de Gazastrook en de noordelijke delen van de Westelijke Jordaanoever, onder andere ter ondersteuning van de inspanningen van de Palestijnse Autoriteit om hervormingen door te voeren en de institutionele opbouw vorm te geven. Voorts wordt in de mededeling een - niet-uitputtende - opsomming gegeven van belangrijke criteria die volgens de Commissie moeten worden vervuld willen haar inspanningen na de terugtrekking effect sorteren. De Commissie stelt voor om voor de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook een nationaal strategiedocument op te stellen op basis van de elementen die in deze mededeling worden beschreven en in overeenstemming met het Actieplan met de Palestijnse Autoriteit in het kader van het Europees Nabuurschapsbeleid.
Deze mededeling gaat niet in op kwesties die verband houden met de bredere context van het vredesproces in het Midden-Oosten. De diensten van de Commissie werken samen met de Speciale EU-Gezant voor het vredesproces in het Midden-Oosten bij het bepalen van de standpunten van de EU ten aanzien van belangrijke vraagstukken teneinde te anticiperen op de situatie in het Midden-Oosten na de terugtrekking.
1. DE SPECIAAL GEZANT VAN HET KWARTET VOOR DE TERUGTREKKING
De benoeming van James Wolfensohn als Speciaal Gezant voor de terugtrekking biedt een nieuwe context voor de werkzaamheden van de internationale gemeenschap op de korte termijn. De Europese Commissie heeft medewerkers gedetacheerd bij het team van de Speciaal Gezant en zorgt voor nauwe coördinatie met andere donoren. Zij heeft een pakket van €60 miljoen beschikbaar gesteld voor het opzetten van quick-start- projecten.
De Speciaal Gezant heeft zes punten of gezamenlijke kwesties aangemerkt die door de Israëliërs en Palestijnen gezamenlijk moeten worden opgelost om de voorwaarden te scheppen voor een succesvol terugtrekkingsplan en de toekomstige rol van de internationale donorgemeenschap. Deze betreffen de grensovergangen, de verbinding tussen de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook, de lucht- en zeehavens, de huizen in de nederzettingen en de kassen in de nederzettingen.
In de context van de afspraken over deze punten tussen Israël en de Palestijnse Autoriteit stelt de Commissie hulp beschikbaar voor douaneoptreden aan de grenzen en heeft zij geld beschikbaar gesteld voor de infrastructuur die zou kunnen worden gebruikt in de zee- en luchthavens.
Met betrekking tot de periode na de terugtrekking heeft de Speciaal Gezant ook drie prioriteiten aangemerkt waarop de Palestijnse Autoriteit zich zou moeten richten: stabilisering van de fiscale situatie, een ontwikkelingsplan voor de middellange termijn en werkgelegenheidsschepping. De Commissie draagt bij tot de uitvoering van deze prioriteiten door middel van haar bijdragen aan het Trust Fund voor openbaar financieel beheer van de Wereldbank, aangezien dit multilaterale kanaal in de huidige omstandigheden het meest efficiënte instrument is gebleken, evenals door middel van het ter beschikking stellen van geld voor quick-start- projecten met een korte aanloop.
Op voorwaarde dat vooruitgang wordt geboekt met deze zes punten heeft de Gezant van het Kwartet voorgesteld de hulp van de internationale gemeenschap de komende drie jaar te verdubbelen tot €3 miljard. Dit is onderschreven door de G8.
De prioriteiten die in deze mededeling worden beschreven, moeten worden gezien als onderdeel van de reactie op deze nieuwe context.
2. HERVORMING VAN DE PALESTIJNSE AUTORITEIT EN VOORBEREIDING VAN EEN PALESTIJNSE STAAT
De Commissie is een van de weinige donoren die het Palestijnse hervormingsproces ook tijdens de Intifada is blijven ondersteunen, naast de verstrekking van uitgebreide noodhulp. Zij heeft dit gedaan door de uitvoering van programma’s die zich richten op institutionele opbouw en door hervormingsgerelateerde voorwaarden te verbinden aan haar financiële steun aan de Palestijnse Autoriteit.
Na de terugtrekking staan de Palestijnse Autoriteit enorme uitdagingen te wachten. Zo vormt het effectief en volledig op zich nemen van de verantwoordelijkheid voor de veiligheid en de dienstverlening in Gaza een zware taak. Tegelijkertijd is een alomvattend en duurzaam programma voor institutionele opbouw nodig om de Palestijnse staat zowel in Gaza als op de Westelijke Jordaanoever gestalte te geven.
De EU moet haar bijstand in toenemende mate richten op de bevordering van de institutionele opbouw door de Palestijnse Autoriteit. Het bureau van de Commissie in Jeruzalem heeft naar aanleiding van de conferentie van Londen over Palestijnse hervorming een strategie voor het bestuur op korte termijn ontwikkeld, die is voorgelegd aan de Palestijnse Autoriteit. Hierin zijn de dringendste aspecten van de hervorming aangegeven en zijn kortetermijnprioriteiten vastgesteld voor hervorming en mogelijke bijdragen van donoren. Parallel hiermee moeten de benodigde investeringen worden gedaan om de Palestijnse economie te doen heropleven en de groeivooruitzichten te verbeteren.
Naast aandacht voor deze aspecten zijn op korte termijn inspanningen nodig om de terugtrekking te doen slagen en is Europese hulp nodig om tegemoet te komen aan de humanitaire behoeften.
3. PRIORITEITEN VOOR DE EU-HULP
De voornaamste prioriteiten voor de institutionele opbouw zijn reeds vastgelegd in het Actieplan dat in het kader van het Europees nabuurschapsbeleid werd overeengekomen tussen de EU en de Palestijnse Autoriteit. De nadruk ligt op de totstandbrenging van een goed functionerende rechterlijke macht, naleving van de wetgeving en versterking van de rechtstaat, versterking van de overheidsinstellingen en vergroting van de administratieve capaciteit, evenals voortgaan op de ingeslagen weg om het stelsel van de overheidsfinanciën te saneren. De overeengekomen prioriteiten vormen het richtsnoer voor het programma van financiële bijstand van de Commissie aan de Palestijnen.
Een essentieel aspect voor de ontwikkeling van Palestijnse autoriteit is het vraagstuk van de politieke en economische levensvatbaarheid van de toekomstige staat, waarbij de economische en politieke dimensies onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De politieke levensvatbaarheid vereist de versterking van de democratische instellingen, een goede beheersing van de veiligheidssituatie en de invoering van verantwoordingsplicht, alsmede een rechtstaat, eerbiediging van de mensrechten en de fundamentele vrijheden en een actief maatschappelijk middenveld. De economische levensvatbaarheid is in belangrijke mate afhankelijk van de toegankelijkheid van de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever, verkeer binnen de Westelijke Jordaanoever, een goede verstandhouding tussen aan elkaar grenzende gebieden en economische interactie met Israël.
Met een begrotingstekort van €400 miljoen in 2004 zijn naast inspanningen om economisch herstel, handel en investeringen aan te zwengelen, ook een adequaat begrotingsbeleid en een betrouwbaar beheer van de overheidsfinanciën noodzakelijk. De benchmarks die zijn verbonden aan begrotingssteun aan de Palestijnse Autoriteit zijn van essentieel belang en zullen dit in de toekomst blijven ter ondersteuning van de vorderingen om te komen tot een stabilisering van de fiscale situatie en de verdere ontwikkeling van een stelsel voor de overheidsfinanciën dat zich kenmerkt door transparantie en verantwoordingsplicht.
Politieke levensvatbaarheid
Politieke prioriteiten
- Versterking van de legitimiteit en de verantwoordingsplicht
Ondersteuning van het verkiezingsproces.
- Versterking van de rechtstaat
Ondersteunen van de Palestijnse inspanningen om de rechterlijke macht te hervormen; ontwikkeling van een kortetermijnstrategie voor de consolidatie van de rechtstaat met inbegrip van de strijd tegen corruptie en georganiseerde misdaad.
- Bevordering van de eerbieding van de mensenrechten en de fundamentele vrijheden
Het onderwerp van de aanzetting tot geweld aan de orde blijven stellen in de politieke dialoog met de Palestijnse Autoriteit, ondersteuning van mensenrechteninitiatieven in het maatschappelijk middenveld.
- Verbetering van de veiligheid
Aanvulling van de werkzaamheden van de Speciaal Gezant van de EU gericht op de omvorming van de civiele politie.
- Betrokkenheid van het maatschappelijk middenveld
Initiatieven van het maatschappelijk middenveld ter ondersteuning van het vredesproces in het Midden-Oosten bevorderen.
- Verbetering van de werking van overheidsinstanties
Ondersteuning van de inspanningen om de Palestijnse overheidsinstanties te hervormen, met inbegrip van twinningprojecten.
- Jeruzalem
Ontwikkeling van een hulpstrategie voor Oost-Jeruzalem.
- Aanpakken van het vluchtelingenprobleem afgezien van het lenigen van dringende humanitaire nood
Deelnemen aan de discussie over de toekomstige rol van UNRWA.
Inspanningen om vooruitgang te boeken met de hervormingen van de Palestijnse Autoriteit op de korte termijn moeten uiteindelijk gericht zijn op de einddoelstelling van het verzekeren van politieke levensvatbaarheid. Dit moet worden bereikt door middel van politieke dialoog, aan voorwaarden gebonden financiële bijstand en op maat gesneden hulpprogramma's, met inbegrip van twinningprojecten. Daarbij moeten de volgende kwesties worden aangepakt:
- Versterking van de legitimiteit en de verantwoordingsplicht
De EU heeft binnen de internationale gemeenschap de leiding genomen bij de ondersteuning van de verkiezingen en is medevoorzitter van de Election Reform Support Group . In het kader hiervan wordt technische bijstand verleend aan de Palestijnse verkiezingsinstanties, wordt bijgedragen tot initiatieven ter ondersteuning van het maatschappelijk middenveld en hebben EU-waarnemers de presidentsverkiezingen in januari 2005 bijgewoond (EUOM).
De Commissie zal naar verwachting opnieuw een waarnemersmissie sturen naar de verkiezingen voor de Palestijnse wetgevende raad die gepland zijn voor januari 2006. Met als doel de centrale verkiezingscommissie zelfbedruipend te maken zal de lopende bijstand van de EU voor dit orgaan geleidelijk worden omgezet in toewijzingen voor de begroting van de Palestijnse Autoriteit.
Criteria voor EU-deelname: uitvoering van de desbetreffende aanbevelingen van het verslag van de EU-waarnemersmissie bij de presidentsverkiezingen van de Palestijnse Autoriteit van januari 2005.
Na de verkiezingen moet de Gemeenschap helpen bij de opbouw van de capaciteit voor de Palestijnse wetgevende raad met als doel de kwaliteit van de wetgeving en de doeltreffendheid van de hervormingen te versterken.
- Versterking van de rechtstaat
Als onderdeel van het Palestijnse hervormingsproces moet de Gemeenschap haar activiteiten uitbreiden op de terreinen waarop zij reeds actief is en waar hulp tot tastbare resultaten kan leiden, met name bij de consolidatie van de rechtstaat. Er zijn reeds inspanningen gedaan door voorwaarden te verbinden aan het programma van begrotingssteun van de Europese Commissie, zoals goedkeuring en inwerkingtreding van elementaire wetten en de wet op de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht. Het programma gericht op de veiligheids-en politiediensten (EUCOPPS) (zie hieronder) omvat ook elementen die gericht zijn op de modernisering van de rechtsstelsel. Voorts draagt het programma van de Commissie om de betrokkenheid van de rechterlijke macht te vergroten, bij tot de modernisering van het Palestijnse rechtsstelsel.
Op dit moment wordt er gewerkt aan een kortetermijnstrategie waarbij wordt nagegaan welke verdere maatregelen nodig zijn voor de consolidatie van de rechtstaat, de bestrijding van corruptie en georganiseerde misdaad en de bevordering van de totstandkoming van een onafhankelijke, onpartijdige en volledig operationele rechterlijke macht. Als leider van de lokale groep die de hervorming van de rechterlijke macht moet ondersteunen, coördineert de Commissie de werkzaamheden in verband met deze omvangrijke behoefteninventarisatie. Daarbij wordt nauw samengewerkt met de recent in het leven geroepen Palestijnse stuurgroep voor de hervorming van de rechterlijke macht.
Criteria voor voortzetting van EU-deelname: verbintenis van de Palestijnse Autoriteit om de rechterlijke macht te hervormen overeenkomstig de overeengekomen prioriteiten in het ENP-Actieplan, alsmede volledige tenuitvoerlegging van de desbetreffende bepalingen van de routekaart.
- Bevordering van de eerbieding van de mensenrechten en de fundamentele vrijheden
Er moet verdere actie worden ondernomen ter ondersteuning van inspanningen om de mensenrechten te bevorderen en te beschermen, met inbegrip van de vrijheid van vereniging, de vrijheid van meningsuiting en onafhankelijke media.
Dit proces omvat maatregelen om de aanzetting tot haat en geweld een halt toe te roepen. Om het aanzetten tot geweld te stoppen zal niet alleen de betrokkenheid van het maatschappelijk middenveld moeten toenemen maar is ook een algehele hervorming van het Palestijnse onderwijsstelsel nodig en moet de Palestijnse Autoriteit zich ertoe verbinden de maatregelen van het ENP-Actieplan en de routekaart uit te voeren. Dit is noodzakelijk om het vredesproces te ondersteunen en te komen tot een cultuur van tolerantie, gematigdheid, begrip en wederzijds respect.
- Verbetering van de veiligheid
De totstandbrenging van een veilig en stabiel klimaat voor alle Palestijnse burgers door middel van de handhaving van de wet en de openbare orde is essentieel voor het welslagen van de hele hervormingsagenda, en maakt daarvan integrerend deel uit. Het programma van de Commissie dat zich richt op de rechterlijke macht is complementair met de werkzaamheden van de Speciaal Gezant van de EU die verband houden met diens programma gericht op veiligheids- en politiediensten (EUCOPPS) en de inspanningen van de veiligheidscoördinator van de VS. Met EUCOPPS heeft de EU zich voor de lange termijn verbonden tot het ondersteunen van de Palestijnse politiediensten. Dit zal bijdragen tot de vorming van efficiëntere politiediensten en de coördinatie van donoractiviteiten op dit gebied verbeteren. Verbetering van de veiligheid is ook één van de voornaamste punten voor Israël, dat de voortgang van het vredesproces afmeet aan de mate waarin de Palestijnse Autoriteit erin slaagt het aanzetten tot geweld te stoppen en terroristische structuren te ontmantelen.
- De rol van het maatschappelijk middenveld vergroten
De politieke levensvatbaarheid zal worden vergroot door actieve betrokkenheid van het maatschappelijk middenveld, noodzakelijk om het vredesproces te ondersteunen. Het Partnership for Peace -programma van de Commissie is van groot belang geweest bij het bevorderen van de samenwerking tussen Israël en de Palestijnen op een informeel niveau en bij het handhaven van het concept van de dialoog in tijden van diepgaande conflicten. Dit zal in de toekomst worden voortgezet.
- Doelmatiger overheidsinstanties
Voor een goede werking van de overheidsinstanties moet de hele Palestijnse overheidsdienst worden hervormd. Er zijn dringend maatregelen nodig om het hervormingsprogramma voor de overheids- en regeringsdiensten ten uitvoer te leggen en zo de resultaten en de dienstverlening te verbeteren. De EU dient deze inspanningen te ondersteunen door middel van technische bijstand, in het bijzonder twinningprojecten, waarbij lidstaten hun deskundigheid op specifieke gebieden met de Palestijnse Autoriteit dienen te delen.
Criteria voor EU-deelname: uitbreiding van de verantwoordingsplicht van niet-ministeriële overheidsinstanties, vooruitgang bij de herstructurering van ministeries
De volgende twee kwesties vormen eveneens belangrijke dimensies van de legitimiteit en de politieke levensvatbaarheid van een toekomstige Palestijnse staat: het vraagstuk Jeruzalem en het vluchtelingenvraagstuk.
- Jeruzalem
De EU ondersteunt de Arabische bevolking van Oost-Jeruzalem. Sinds 2002 heeft de Europese Commissie een aantal maatregelen genomen waaronder steun aan de particuliere sector, sociale diensten en activiteiten op het gebied van cultuur en onderwijs. Ondanks de inspanningen van de internationale gemeenschap en de verbintenissen van de routekaart blijven Palestijnse instellingen in Oost-Jeruzalem, zoals de Kamers van koophandel, gesloten. De ondersteuning van een geïntegreerd ontwikkelingsplan voor Oost-Jeruzalem moet worden voortgezet. Deze inspanningen zouden moeten worden ingebed in een strategie ter ondersteuning van Oost-Jeruzalem die de uitkomst van de onderhandelingen over de definitieve status onverlet laat.
Tegelijkertijd moet de EU op een effectievere manier protesteren tegen de recente opleving van activiteiten in de nederzettingen en pogingen om nieuwe “feitelijke vestigingen” te creëren. De situatie van Jeruzalem als een onderwerp in de kwestie over de definitieve status wordt meer en meer onomkeerbaar met de bouw van de scheidingsmuur dwars door de stad.
- Oplossen van het vluchtelingenvraagstuk naast het lenigen van de eerste humanitaire nood
De internationale hulp en die van de EG aan de Palestijnse vluchtelingen verloopt voornamelijk via UNRWA, waarbij de EU de grootste donor is. Het humanitair agentschap van de Commissie (ECHO) treedt ook actief op om de humanitaire nood van het Palestijnse volk, vluchtelingen of niet, te lenigen op de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook. Dit geschiedt via non-gouvernementele organisaties, VN-agentschappen en de verwanten van het Rode Kruis. Naarmate het vredesproces vordert zal het vluchtelingenvraagstuk steeds meer op de voorgrond treden, evenals het mandaat en de rol van UNRWA.
Zonder vooruit te lopen op de uitkomst van de komende onderhandelingen kan er in een onafhankelijke Palestijnse staat geen plaats zijn voor vluchtelingenkampen. De omvorming van de kampen tot permanent woongebied zal echter omvangrijke investeringen vergen. Dit is slechts één van de vele aspecten van een rechtvaardige oplossing van het vluchtelingenvraagstuk waarvoor antwoorden zullen moeten worden gezocht.
Economische levensvatbaarheid
Ondanks het opmerkelijke weerstandsvermogen van de Palestijnse economie is het noodzakelijk de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook economisch levensvatbaar te maken. Voorts is er sprake van een grote afhankelijkheid van de Israëlische markt en moeten Palestijnse inspanningen om de markten te diversifiëren, worden aangemoedigd. De Commissie stelt voor de resultaten die met de communautaire steun zijn behaald, te consolideren en de bijstand uit te breiden teneinde de weg te bereiden voor een economisch levensvatbare Palestijnse staat.
Economische prioriteiten
- Ontwikkelen van bilaterale en regionale handelsbetrekkingen
Verbetering van de markttoegang voor Palestijnse producten; verlenen van technische bijstand; bevorderen van de dialoog om administratieve en wettelijke belemmeringen te overwinnen; ontwikkelen van scenario's voor economische afspraken met Israël; stimuleren van de Palestijnse economie in de regio.
- Opzetten van een douanedienst
Bijstand aan de douanedienst; mogelijk detacheren van deskundigen, voorstellen dat een derde partij als waarnemer optreedt.
- Wederopbouw en herstel van de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook
Verstrekken van financiële middelen voor infrastructuurprojecten met een korte aanloop, stimuleren van een hernieuwde instroom van investeringen.
- Een gunstig klimaat scheppen voor particuliere investeringen
Ondersteunen van de Palestijnse inspanningen om het wettelijk kader aan te passen
- Ondersteuning van de particuliere sector
Samenwerken met de Europese Investeringsbank (EIB) om leningen en giften te combineren voor investeringen in de particuliere sector; geven van bijstand en opleiding aan het MKB om de bestuurlijke capaciteit en prestaties te verbeteren.
- Verbetering van het beheer van de overheidsfinanciën
Ondersteuning van de Palestijnse inspanningen om de administratie van de inkomsten te moderniseren; verlenen van bijstand voor een verdere ontwikkeling van de financiële controle.
- Ontwikkeling van een kenniseconomie
Mogelijkheden onderzoeken om de verbreiding van breedbandtoepassingen te stimuleren.
- De sociale problematiek aanpakken
Bijdragen tot programma's op het gebied van sociale bijstand, met name het hervormingsprogramma voor een sociaal veiligheidsnet van de Wereldbank.
- Ontwikkeling van bilaterale en regionale handelsbetrekkingen
Het doel van de EU is de tariefbelemmeringen weg te nemen en voor alle goederen en diensten een vrijhandelszone tussen de Palestijnse Autoriteit en de EU tot stand te brengen en de intraregionale handels- en investeringsbetrekkingen te bevorderen.
Met de tussentijdse Associatieovereenkomst betreffende handel en samenwerking met de Palestijnse Autoriteit heeft de EU al een aantal maatregelen genomen om de handelsbetrekkingen te versterken en de markttoegang voor Palestijnse producten te verbeteren. In januari 2005 zijn maatregelen voor een verdere liberalisering van de handel in landbouwproducten aangenomen. Ook andere maatregelen voor handelsliberalisering zullen worden overwogen.
Binnen de ruimere regionale context zullen ook de handels- en douanebetrekkingen tussen Israël en de Palestijnse Autoriteit moeten worden bekeken en zal moeten worden onderzocht in welke mate het Economisch Protocol van Parijs[1] kan worden herzien met het oog op een toekomstige Palestijnse staat. De doelstelling van de bevordering van intraregionale handel en investeringen onderschrijft het EU-standpunt dat het tussen de Palestijnse Autoriteit en Israël geldende douanepakket voorlopig moeten worden gehandhaafd. De Commissie heeft er bij de Israëlische en Palestijnse autoriteiten op aangedrongen om in afwachting van toekomstige afspraken tussen beide partijen op korte termijn het douanepakket te handhaven.
De EU zal ernaar streven waar passend de integratie van de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook in de regionale handelsregelingen met inbegrip van de pan-Euro-mediterrane cumulatie te bevorderen. De EU moedigt de Israëlisch-Palestijnse samenwerking actief aan. Met het oog daarop heeft de Commissie een trilaterale werkgroep handel opgericht bestaande uit vertegenwoordigers van de Palestijnse en Israëlische autoriteiten en experts van de Commissie. De trilaterale werkgroep zal ook nagaan hoe de administratieve en regelgevende handelsbelemmeringen kunnen worden weggenomen en hoe de implementatie van de tussentijdse Associatieovereenkomst tussen de EU en de Palestijnse Autoriteit kan worden vergemakkelijkt.
De EU moet de samenwerking tussen de Palestijnse Autoriteit en haar buurlanden actief aanmoedigen teneinde de bestaande handelsbetrekkingen te versterken en economische activiteiten van wederzijds belang te ontwikkelen. De buurlanden moeten in dit verband worden verzocht de wettelijke en tarifaire belemmeringen te herzien en weg te nemen.
De Palestijnse Autoriteit moet worden voorbereid op haar toekomstige taken op het gebied van douane en handel, met inbegrip van naleving van de internationale handelsvoorschriften en versterking van de administratieve capaciteit. Deze gebieden zullen door de EU verder worden ondersteund.
Criteria voor EU-deelname: sterke verbetering van de situatie inzake veiligheid en toegang, overeenkomstig de aanbevelingen in het verslag van de Wereldbank aan het ad hoc Verbindingscomité (AHLC) van december 2004 [2] , en substantiële vooruitgang op de zes punten die de Speciaal Gezant van het Kwartet heeft aangegeven.
- Opbouw van een douaneadministratie
De Commissie verleent uitgebreide steun aan de Palestijnse douaneadministratie en werkt daarbij samen met UNCTAD aan de invoering van een computersysteem voor aangifteverwerking. Na de terugtrekking van de troepen zal de Palestijnse douaneadministratie in Gaza met talrijke problemen worden geconfronteerd. De Palestijnse Autoriteit heeft daarom verzocht om verdere bijstand en de aanwezigheid van een derde partij aan de nieuwe douanegrenzen.
De Commissie is bereid om in het kader van een welomschreven mandaat verdere bijstand te verlenen zoals bijvoorbeeld de financiering van de terbeschikkingstelling van douaneambtenaren, teneinde het vertrouwen te verbeteren en de capaciteit van de Palestijnse douaneautoriteiten te versterken. De Commissie zal deze kwestie samen met de lidstaten onderzoeken en kan daarbij gebruikmaken van de ervaring van de EU met het verbeteren van het grensbeheer in Midden- en Oost-Europa. De terbeschikkingstelling van deze ambtenaren zou gepaard kunnen gaan met een missie van het Europees Veiligheids- en Defensiebeleid (EVDB) voor bijstand bij de grenscontrole.
Criteria voor EU-deelname: overeenkomst tussen de partijen over de plaats en de regeling voor grensoverschrijding alsmede een verzoek van de partijen om de aanwezigheid van derden. De EU moet ernaar streven de Israëlische garanties voor de werking van de overschrijding van landgrenzen uit te breiden tot de luchthaven en de zeehaven.
- (Wederopbouw en) herstel van de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook
De terugtrekking van de troepen uit Gaza en de noordelijke delen van de Westelijke Jordaanoever vormt voor de donoren een vernieuwde stimulans voor het hernemen van de wederopbouw. In het kader van haar programma 2005 voor financiële bijstand heeft de Commissie een infrastructuurfaciliteit van 40 miljoen euro ingesteld, die met de Palestijnse Autoriteit en andere donoren moet worden gecoördineerd. Een aantal projecten betreffende douane, vervoer, water en energievoorziening is al aangeduid.
Naarmate het vredesproces vordert, moet overeenkomstig het driejarenplan van de Speciaal Gezant van het Kwartet een grootscheeps wederopbouw- en herstelprogramma worden overwogen voor het gehele Palestijnse grondgebied, met inbegrip van Gaza en de Westelijke Jordaanoever. Indien verbeteringen optreden in de regelgeving en de eerbiediging van de rechtsstaat, kan de wederopbouw worden toegespitst op de korte termijn, teneinde de economische ontwikkeling een nieuwe impuls te geven en nieuwe investeringen te bevorderen.
Een algeheel wederopbouwplan moet de volgende sectoren omvatten: vervoer in het algemeen, met inbegrip van de wederopbouw van de zeehaven en de luchthaven van Gaza, energie, watervoorziening en afvalwaterbehandeling, beheer van vaste afvalstoffen, plattelandsontwikkeling en wederopbouw van instellingen, in het bijzonder veiligheidscomplexen en rechtbanken. Dit kan alleen plaatsvinden in het kader van een doordacht plan met medewerking van alle grote donoren en de internationale financiële instellingen. De werkzaamheden kunnen worden gebaseerd op de door de Commissie opgerichte databank voor schadebeoordeling en zouden eerder moeten inspelen op de toekomstige behoeften in plaats van zich te beperken tot het vervangen van de vernielde voorzieningen.
Criteria voor EU-deelname: alvorens tot grote infrastructuurinvesteringen wordt overgegaan, moeten de beperkingen op het verkeer en de toegang van personen en goederen worden versoepeld en moet Israël garanties bieden inzake de werking van de haven en de luchthaven. Coördinatie met andere donoren en met het ministerie van Planning is noodzakelijk (onder meer in het kader van een verbeterd middellangetermijnplan voor ontwikkeling).
- Schepping van een gunstig klimaat voor particuliere investeringen
Naarmate het vredesproces vordert, zouden de binnen- en buitenlandse investeringen op de Westelijke Jordaanoever en in de Gazastrook moeten toenemen. Er kunnen Palestijnse investeringen uit het buitenland worden verwacht, alsook belangstelling van bedrijven uit Israël, de omliggende Arabische landen en de ruimere regio voor het vestigen van activiteiten op de Westelijke Jordaanoever en in de Gazastrook.
Criteria voor EU-deelname: vorderingen bij de verbetering van de regelgeving inzake particuliere investeringen.
Buitenlandse investeringen zullen in het bijzonder afhangen van het bestaan en de handhaving van transparante en voorspelbare regels. De Commissie heeft al steun verleend bij de opstelling en/of wijziging van wetgeving betreffende onder meer mededinging en overheidsopdrachten. Voor de handhaving zal een diepgaande hervorming van justitie en veiligheid noodzakelijk zijn.
- Steun voor de particuliere sector
Ondanks het verwoestend effect van het conflict op de Palestijnse economie heeft de particuliere sector blijk gegeven van een opmerkelijk reactie- en aanpassingsvermogen. Het MKB zal de belangrijkste motor van de economische groei en de regionale integratie zijn en bijdragen tot regionale stabiliteit, het scheppen van werkgelegenheid en een verminderde afhankelijkheid van werkgelegenheid in de overheidssector. Beroepsopleiding en het verstrekken van microkrediet zouden gunstige gevolgen kunnen hebben. De Commissie zal steun blijven verlenen voor de inspanningen van de Palestijnse Autoriteit om de particuliere sector nieuw leven in te blazen, rekening houdend met de beginselen van het Euro-mediterraan handvest voor ondernemingen.
Criteria voor EU-deelname: de Palestijnse Autoriteit zal haar inspanningen moeten opvoeren om een gunstig klimaat voor de ontwikkeling van de particuliere sector te creëren en Israël zal het verkeer van goederen en diensten moeten versoepelen overeenkomstig de zes punten van de Speciaal Gezant van het Kwartet.
De Europese Investeringsbank herziet thans de voorwaarden voor het hernemen van de activiteit op de Westelijke Jordaanoever, in de Gazastrook en in Israël. De EIB en de Commissie buigen zich over de vraag hoe leningen en schenkingen het best kunnen worden gecombineerd om investeringen in de particuliere sector te ondersteunen en de toegang van het MKB tot financiering te bevorderen. Daarnaast zal ook steun voor de verbetering van de beheerscapaciteit noodzakelijk zijn.
- Verbetering van het beheer van de overheidsfinanciën
Een levensvatbare Palestijnse staat moet beschikken over een modern en transparant systeem van financieel beheer. Het maatregelenpakket voor begrotingssteun van de EG en de lidstaten heeft geleid tot sterke verbetering van het beheer van de overheidsfinanciën van de Palestijnse Autoriteit. Toch blijft het noodzakelijk verder te werken aan een verbeterd, transparant en verantwoordingsplichtig systeem van budgettering en toezicht op de overheidsuitgaven, dat het volle vertrouwen van de Palestijnse bevolking en de internationale gemeenschap geniet.
Criteria voor EU-deelname: vorderingen bij de opstelling van een correct fiscaal stabilisatieplan door de Palestijnse Autoriteit, vorderingen bij de consolidatie van het pensioenstelsel en verbetering van de planningcapaciteit.
Tegelijk moet de Palestijnse Autoriteit de efficiency en doeltreffendheid van de belastinginning verbeteren. De Commissie steunt de Palestijnse Autoriteit bij het opzetten van een modern systeem voor belastinginning waardoor de belastinginkomsten op termijn zouden moeten stijgen. Door de oprichting van een Palestijnse staat met autonome belasting- en douanevoorschriften zal de Palestijnse Autoriteit evenwel ook bevoegd worden voor de inning van alle BTW en voor douanerechten. Op dit ogenblik worden die taken op grond van het Protocol van Parijs uitgevoerd door de Israëlische autoriteiten. Afgezien van de inspanningen om de transparantie van het beheer van het Protocol van Parijs te verbeteren en het verlies aan belastinginkomsten aan te pakken, zal verdere capaciteitsopbouw nodig zijn om de transparantie en efficiency van de Palestijnse instellingen te verbeteren, onder meer door een modern en betrouwbaar statistiekstelsel.
- Ontwikkeling van een kenniseconomie
Er is steun nodig voor de ontwikkeling van een kennismaatschappij door hoger en beroepsonderwijs en onderzoek en ontwikkeling teneinde de Palestijnse economie te versterken en te diversifiëren. De EG-steun in overeenstemming met de aanbevelingen van het Human Development Report van UNDP zal evenzeer gelden voor de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook als voor andere landen in de regio. Er moet bijzondere aandacht worden besteed aan het versterken van de Palestijnse onderzoek- en ontwikkelingsinfrastructuur. Gezien de specifieke geografische ligging van de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook zouden geavanceerde toepassingen zoals breedbandaansluitingen aan individuele personen en organisaties de mogelijkheid kunnen bieden om afstanden en fysieke barrières te overbruggen. Hoge-snelheidsverbindingen zouden overheidsinstellingen en bedrijven in staat kunnen stellen te communiceren en toegang tot diensten verschaffen ongeacht hun ligging op de Westelijke Jordaanoever of in de Gazastrook. Breedband zou de Palestijnen ook in staat kunnen stellen toegang te hebben tot geavanceerde diensten zoals e-gezondheidszorg of e-leren. De huidige verspreiding van het internet is evenwel zeer beperkt.
- Integratie van de sociale dimensie
Iedere economische ontwikkeling moet gepaard gaan met sociale ontwikkeling. De meest behoeftige delen van de Palestijnse bevolking moeten worden ondersteund en de levens- en arbeidsomstandigheden van de hele bevolking moeten worden verbeterd, terwijl ook de mogelijke negatieve effecten op korte termijn van sommige hervormingen moeten worden gecompenseerd.
Om in de dringende sociale behoeften te voorzien, zijn structurele maatregelen nodig die verder gaan dan de humanitaire bijstand op korte termijn die door ECHO en andere donoren wordt verstrekt. Consolidatie van het pensioenstelsel zal ertoe bijdragen de behoeften van de oudere bevolking te beschermen. Er moet ook worden gezorgd voor een minimum aan fysieke en financiële toegang tot het volledige gamma gezondheids- en onderwijsdiensten. In het kader van dit proces draagt de Commissie bij tot het programma van de Wereldbank voor een sociaal vangnet.
Het bevorderen van een actief werkgelegenheidsbeleid en van gelijke kansen zal bijdragen tot de sociale ontwikkeling. Programma’s voor armoedebestrijding zoals microkrediet, systemen voor het creëren van werkgelegenheid aan de basis of specifieke programma's voor de sociaal-economische integratie van de kwetsbaarste bevolkingsgroepen (jongvolwassenen, vrouwen, gehandicapten) moeten worden gestimuleerd teneinde de toegang tot basisgoederen en -diensten te verbeteren.
4. BEVORDERING VAN DE ISRAËLISCH-PALESTIJNSE SAMENWERKING
Beleidsdialoog
Om de levensvatbaarheid van de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook te garanderen, zal een volledige en actieve samenwerking met Israël noodzakelijk zijn.
De Commissie heeft aanzienlijke middelen geïnvesteerd in het bevorderen van samenwerking en contacten tussen de Israëlische en Palestijnse autoriteiten teneinde de dialoog aan te moedigen en een klimaat van vertrouwen te creëren. Dit resultaat is bereikt door het vaststellen van kwesties en terreinen die van wederzijds belang voor de partijen zijn.
Een aantal daarvan is opgenomen in de actieplannen voor Israël en de Palestijnse Autoriteit, die in het kader van het Europees nabuurschapsbeleid van de EU zijn aangenomen. Er zijn al door de Commissie gesteunde trilaterale bijeenkomsten op het gebied van energie, vervoer en handel vastgesteld.
De Commissie stelt een programma voor energiesamenwerking op teneinde de gezamenlijke veiligstelling van de energievoorziening te verbeteren. In dit verband zal een gezamenlijk energiebureau worden opgericht en moet een handelsovereenkomst worden gesloten betreffende de uitwisseling van elektriciteit tussen beide partijen in overeenstemming met internationale normen. Beide partijen werken ook aan de oprichting van een gezamenlijk vervoerbureau voor de planning van de vervoersinfrastructuur en de bevordering van het goederen- en personenverkeer.
De Commissie hoopt dat ook op handelsgebied vergelijkbare vorderingen zullen worden behaald. Deze inspanningen moeten worden voortgezet en uitgebreid tot gebieden zoals douanesamenwerking, milieu, wetenschap en technologie en waar nodig justitie en binnenlandse zaken. Er moet ook gebruik worden gemaakt van de mogelijkheden voor regionale samenwerking tussen de Palestijnse Autoriteit, Israël en Jordanië in het kader van het Europees nabuurschapsbeleid.
Bemiddeling door derden in het kader van het vredesproces
Afgezien van de genoemde inspanningen van de Gemeenschap erkent de Commissie het belang van conflictbemiddeling- en beslechting door derden, teneinde ervoor te zorgen dat er daadwerkelijk een dialoog wordt gevoerd en het vertrouwen tussen de partijen te versterken. De Speciaal Gezant van het Kwartet, die regelmatig ter plaatse aanwezig is, heeft positieve resultaten behaald in het kader van de terugtrekking van de Israëlische troepen uit Gaza en het noordelijke deel van de Westelijke Jordaanoever. De Commissie heeft de werkzaamheden van de Speciaal Gezant ondersteund door financiële bijstand en de detachering van een ervaren personeelslid. Zij is voorstander van een verlengd mandaat van de Gezant van het Kwartet, dat zowel qua duur als qua toepassingsgebied zou worden uitgebreid.
Tenuitvoerlegging van de tussentijdse Associatieovereenkomst
Naarmate vorderingen in verband met de definitieve status worden behaald, moet de EU zich voorbereiden op onderhandelingen over een volledige Associatieovereenkomst. Intussen is overleg met Israël en de Palestijnse Autoriteit nodig om de tussentijdse Associatieovereenkomst van de EG met de PLO (ten behoeve van de Palestijnse Autoriteit) te ontwikkelen en doeltreffender te implementeren. Het overleg zou moeten handelen over de moeilijkheden waarmee Palestijnse en EU-producenten worden geconfronteerd bij de toegang tot hun respectieve markten (vooral als gevolg van administratieve problemen aan de Israëlische douanegrenzen). De EU moet ook blijven aandringen op een volledige erkenning van de tussentijdse Associatieovereenkomst door Israël.
5. VERBETERING VAN DE DOELTREFFENDHEID EN ZICHTBAARHEID VAN DE EU
De inspanningen en maatregelen van de EU moeten zichtbaarder worden teneinde onze politieke signalen en onze wens tot hervorming beter voor het voetlicht te brengen. De Unie moet zich meer inspanning getroosten om de door haar afgegeven signalen beter te coördineren.
Internationale coördinatie
Op het gebied van de bijstand bestaat al een nauwe coördinatie met de speciale EU-vertegenwoordiger en de lidstaten en met internationale partners zoals de Verenigde Staten, Israël en de internationale financiële instellingen. De Commissie neemt actief deel aan het Kwartet en de door het Kwartet opgerichte organen zoals de Task Force voor Palestijnse hervorming en de plaatselijke organen voor donorcoördinatie, met name het plaatselijk Comité voor coördinatie van de hulp (LACC). Met het oog op de implementatie van de Conferentie van Londen over Palestijnse hervorming heeft de Commissie samen met de Wereldbank voorstellen ingediend om de structuren voor donorcoördinatie te vereenvoudigen. De Commissie zal nauw samenwerken met de Speciaal Gezant van het Kwartet en met de lokale coördinatieorganen om te zorgen voor een daadwerkelijke coördinatie van het internationale optreden.
De Commissie onderhoudt regelmatig contact met de internationale donorgemeenschap en de internationale financiële instellingen, en is actief binnen het ad hoc Verbindingscomité (AHLC). Er bestaat een uitgebreide samenwerking met het IMF, met name in het kader van de begrotingssteun van de Commissie aan de Palestijnse Autoriteit. Samen met de Wereldbank heeft de Commissie het Trust Fund voor openbaar financieel beheer opgericht, dat voortbouwt op het mechanisme voor begrotingssteun dat eerder door de Commissie was opgezet. Het Trust Fund was oorspronkelijk bedoeld als een tijdelijke maatregel om het belastingtekort van de Palestijnse Autoriteit weg te werken. Het zou door een duurzamer instrument moeten worden vervangen.
Centrum voor coördinatie van de informatie over EU-bijstand
Maatregelen voor een nauwere coördinatie tussen de middelen van de lidstaten en de Gemeenschap ter ondersteuning van de belangrijkste beleidsdoelstellingen van de EU zullen via informatie-uitwisseling ter plaatse de zichtbaarheid van de EU-bijstand verbeteren. Er is ook een regelmatige informatiestroom over communautaire en bilaterale plannen en projecten nodig waardoor de planning en de lastenspreiding worden vergemakkelijk naar gelang van de specifieke capaciteit van de lidstaten en de Commissie.
Als eerste stap moet prioriteit worden verleend aan de tenuitvoerlegging van de maatregelen vastgesteld in de kortetermijnstrategie inzake goed bestuur, die het Bureau van de Commissie in Jeruzalem na de Conferentie van Londen heeft opgesteld. De lidstaten moeten worden uitgenodigd om aan deze maatregelen deel te nemen teneinde de coherentie te bevorderen. Het beheer van de nationale middelen zou in handen van de lidstaten blijven, terwijl de nationale steunstrategieën een concretisering van de goedgekeurde EU-strategie zouden vormen en door die strategie zouden moeten worden geleid. Er zou bijvoorbeeld een beleidscomité bestaande uit alle contribuanten kunnen worden opgezet dat zich bezighoudt met de coördinatie en prioritering van de uitgaven in de EU en met de Palestijnse Autoriteit. Dat comité zou kunnen zorgen voor complementariteit en bepalen wanneer het gebruik van gemeenschappelijke middelen dan wel cofinanciering aangewezen zou zijn. De Commissie moet bij de werking van dit instrument het voortouw nemen.
In een tweede fase en indien de lidstaten het daarmee eens zijn, zou het mogelijk zijn dit mechanisme uit te breiden tot andere steungebieden, bijvoorbeeld infrastructuur. Op korte termijn zou ook een grotere bekendheid aan de EU-bijstand kunnen worden gegeven, samen met een bewustmakingscampagne in de regio.
De coördinatie van de communautaire middelen zou ook gepaard moeten gaan met het bundelen van informatie door de donoren om ervoor te zorgen dat de middelen goed worden besteed. Op middellange termijn zou de EU de oprichting van een speciaal wederopbouwfonds of een EU-agentschap voor wederopbouw kunnen overwegen, waarbij zij gebruik zou kunnen maken van de ervaring die zij bij de wederopbouw na het conflict in de Balkan heeft opgedaan.
Financiële middelen
Indien er, nu de G8 de oproep van de heer Wolfensohn tot een sterke verhoging van de financiële bijstand heeft onderschreven, bijkomende begrotingsmiddelen worden verleend, moet ook de zichtbaarheid worden verbeterd. Op de Top van G8 in Gleneagles heeft de heer Wolfensohn zijn ontwikkelingsplan gepresenteerd, dat voorziet in financiële bijstand voor de Westelijke Jordaanoever en Gaza ten belope van € 3 miljard per jaar in de komende drie jaar. Dit vertegenwoordigt meer dan het dubbele van de huidige inspanningen van de internationale donorgemeenschap. Een dergelijke verhoging is alleen mogelijk door een gezamenlijk optreden met een sterke mate van lastenspreiding, met name van de kant van de Arabische staten.
In het licht van de rol van de Commissie als grootste donor aan de Palestijnen zou de reactie op het verzoek van de Speciaal Gezant van het Kwartet eventueel kunnen bestaan in een verhoging van de steun uit de Gemeenschapsbegroting met € 200 à 300 miljoen per jaar, vergezeld van een stijging van de bilaterale bijstand van de lidstaten.
Deze middelen zouden worden bestemd voor de in dit document uiteengezette prioriteiten en worden aangewend voor de doelstellingen van fiscale duurzaamheid, versterking van de instellingen en verbetering van de economische situatie door versterkte investeringen. Willen deze aanzienlijke bijkomende middelen effect sorteren op de economische situatie op de Westelijke Jordaanoever en in Gaza, dan moeten evenwel belangrijke vorderingen inzake veiligheid en toegangsbeleid worden gemaakt. De Wereldbank heeft dit punt benadrukt in haar verslag van 2004, dat in december 2004 door het ad hoc Verbindingscomité (AHLC) is goedgekeurd.
De Commissie zal uiterlijk begin 2006 nadere gegevens verstrekken over de voorstellen voor bijkomende middelen in de begroting 2006, rekening houdend met de beschikbare financiële middelen, in het bijzonder het flexibiliteitsinstrument. Daarbij zal ook rekening worden gehouden met de vooruitgang bij de “zes plus drie punten” van de Gezant van het Kwartet, nader uitgewerkte plannen van Palestijnse zijde en verder overleg met de internationale gemeenschap.
6. CONCLUSIE
Opdat de EU zich daadwerkelijk zou scharen achter een nieuwe start voor de routekaart (een noodzakelijke voorwaarde voor de oprichting van een Palestijnse staat) moeten de lidstaten en de Commissie hun standpunt over de belangrijkste kwesties coördineren teneinde het effect van hun boodschap te versterken. Dat overleg zou in het bijzonder een EU-strategie moeten uitstippelen voor het geval de vooruitgang tot stilstand komt, bijvoorbeeld door een terugkeer naar een conflictsituatie, onvoldoende vooruitgang in verband met de zes gezamenlijke punten die de Speciaal Gezant van het Kwartet, James Wolfensohn, heeft vastgesteld, een toename van de bouw van nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever of de effecten van de scheidingsmuur. Ook een betere coördinatie van de bijstand zal noodzakelijk zijn.
Met het oog daarop verzoekt de Commissie de Raad:
- de doelstellingen en prioriteiten in deze mededeling als grondslag van het optreden van de Europese Gemeenschap goed te keuren;
- nota te nemen van het voornemen van de Commissie om op basis van deze mededeling een nationaal strategiedocument voor communautaire steun aan de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook op te stellen alsmede een meerjarig nationaal indicatief programma voor de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook;
- betere mechanismen voor de coördinatie van de EU-maatregelen overeen te komen, die een concretisering vormen van het voorstel van de Commissie om op te treden als coördinatiecentrum voor de informatie teneinde het effect van de financiële bijstand van de EU te verhogen;
- de doelstelling van onderhandelingen over een Associatieovereenkomst met de Palestijnse Autoriteit te bevestigen en te streven naar de volledige tenuitvoerlegging van de tussentijdse Associatieovereenkomst tussen de EU en de Palestijnse Autoriteit, met inbegrip van de oprichting van de nodige structuren voor de tenuitvoerlegging van het actieplan voor het Europees nabuurschapsbeleid, en Israël te verzoeken om garanties voor de erkenning van de tussentijdse Associatieovereenkomst;
De Commissie verzoekt de begrotingsautoriteit:
- de noodzaak te onderzoeken om op basis van de voorstellen van de Commissie de communautaire financiële bijstand aan Palestina over de periode 2006-2008 op te voeren in het licht van het driejarig ontwikkelingsplan voor Palestina dat de Speciaal Gezant van het Kwartet heeft aangekondigd.
[1] Het Protocol van Parijs inzake economische betrekkingen tussen Israël en Palestina is op 29 april 1994 in Parijs ondertekend en legt de belangrijkste economische bevoegdheden van de Palestijnse Autoriteit en Israël vast.
[2] “ Aanzienlijke donorsteun kan geen vervanging zijn voor een positief economisch klimaat. Alleen indien de partijen voldoende stappen ondernemen om de economie weer op een duurzaam groeipad te brengen, zou een conferentie over donorsteun gerechtvaardigd zijn.”. Stagnation or Revival? Israeli Disengagement and Palestinian Economic Prospects, Wereldbank, december 2004.