Home

Voorstel voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende een communautair energie-efficiëntie-etiketteringsprogramma voor kantoorapparatuur (Herschikking)

Voorstel voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende een communautair energie-efficiëntie-etiketteringsprogramma voor kantoorapparatuur (Herschikking)

[pic] | COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN |

Brussel, 4.10.2006

COM(2006) 576 definitief

Voorstel voor een

VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

betreffende een communautair energie-efficiëntie-etiketteringsprogramma voor kantoorapparatuur (Herschikking)

(door de Commissie ingediend)

TOELICHTING

Doel van het voorstel

Op grond van een overeenkomst tussen de Regering van de Verenigde Staten van Amerika en de Europese Gemeenschap over de coördinatie van energie-efficiëntie-etiketteringsprogramma's voor kantoorapparatuur, zijn bij Verordening (EG) nr. 2422/2001 regels vastgesteld voor de tenuitvoerlegging van het Energy Star-programma voor kantoorapparatuur (computers, computerschermen, printers, kopieerapparaten, scanners, faxtoestellen) in de Gemeenschap. Dit voorstel tot herschikking van Verordening (EG) nr. 2422/2001 beoogt de aanpassing van de tenuitvoerlegging van het Energy-Star programma aan de nieuwe overeenkomst tussen de Regering van de Verenigde Staten van Amerika en de Europese Gemeenschap inzake de coördinatie van programma's voor de energie-efficiëntie-etikettering van kantoorapparatuur. De nieuwe overeenkomst legt de basis voor de voortzetting van het Energy Star-programma in de Gemeenschap gedurende een tweede periode van vijf jaar. Samen met dit voorstel tot herschikking van Verordening (EG) nr. 2422/2001 dient de Commissie een voorstel in voor een besluit van de Raad betreffende de ondertekening en sluiting van de nieuwe Energy Star-overeenkomst.

Bij de voorstellen voor een nieuwe overeenkomst en de herschikking van Verordening (EG) nr. 2422/2001 is rekening gehouden met de ervaringen uit de eerste werkingsperiode, 2001-2006, van het Energy Star-programma in de Gemeenschap en de resultaten van de raadpleging van het Energy Star-bestuur van de Europese Gemeenschap. Bedoeling is de tenuitvoerlegging van het Energy Star-programma verder te verbeteren om de efficiëntie van het programma te verhogen en potentiële energiebesparingen te realiseren.

Redenen voor de voortzetting van het Energy Star -PROGRAMMA

De gedetailleerde verantwoording voor de verlenging van het Energy Star-programma met een tweede periode van vijf jaar wordt toegelicht in de Mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement over de tenuitvoerlegging van het Energy Star-programma in de Europese Gemeenschap in de periode 2001 – 2005[1] en in de aanbeveling van de Commissie aan de Raad om onderhandelingen te openen voor de sluiting een tweede Energy Star-overeenkomst[2]. De belangrijkste punten worden hieronder samengevat:

- Efficiënt gebruik van energie is een van de belangrijkste pijlers van het communautaire beleid inzake duurzame energie. In het groenboek van de Commissie inzake energie-efficiëntie[3] wordt gewezen op de volgende belangrijke voordelen van een efficiënt energiegebruik: het veiligstellen van het concurrentievermogen van de Europese industrie, die haar voordeel doet met lagere energiekosten, bescherming van het milieu dankzij een vermindering van het energieverbruik en de bijbehorende uitstoot van kooldioxide, veiligstelling van de energievoorziening door het verlagen van de energievraag en dus vermindering van de afhankelijkheid van ingevoerde energie;

- Kantoorapparatuur neemt een aanzienlijk deel van het elektriciteitsverbruik in de Unie voor haar rekening. Indien geen maatregelen worden genomen, zou het verbruik nog kunnen stijgen door de uitbreiding van de functionaliteiten en het toenemende aantal apparaten thuis en op kantoor. Om de doelstellingen van het groenboek inzake energie-efficiëntie te halen, moeten de energieprestaties van kantoorapparatuur verder worden verbeterd.

- Het Europese Energy Star-programma biedt een kader om de inspanningen van de EG-lidstaten voor de verbetering van de energie-efficiëntie van kantoorapparatuur te coördineren. Een gecoördineerde aanpak is noodzakelijk om negatieve effecten voor de industrie en de handel te minimaliseren; ongecoördineerde nationale eisen zouden immers extra kosten meebrengen voor producenten en handelaars en bijgevolg voor de kopers en gebruikers van kantoorapparatuur.

- Aangezien kantoorapparatuur wereldwijd wordt verhandeld moeten maatregelen ter optimalisering van het energieverbruik van die apparatuur in overleg met de mondiale partners en beleidsmakers worden genomen. Een geharmoniseerde aanpak vermindert de kosten voor de tenuitvoerlegging van het programma en voorkomt verwarring bij de consument. Het Energy Star-programma biedt een kader voor de coördinatie van de acties ter verbetering van de energie-efficiëntie van kantoorapparatuur met de VS, Japan en andere belangrijke spelers op de markt. Het Energy Star-programma, een initiatief van het “US Environmental Protection Agency” (USEPA), dat voor de EG en de EER wordt beheerd door de Europese Commissie, is daarom het natuurlijke platform voor maatregelen om de energie-efficiëntie van kantoorapparatuur te verbeteren via etikettering.

- Het vrijwillige Energy Star-programma wordt breed gedragen door de fabrikanten. In de VS is het bovendien belangrijk bij openbare aanbestedingen, waarbij bepaalde technische specificaties in acht moeten worden genomen. Fabrikanten worden op die manier gestimuleerd om producten op de markt te brengen die voldoen aan de voorschriften van het programma. Op die manier wordt de marktpenetratie van energie-efficiënte producten bevorderd en kan een aanzienlijke energiebesparing worden bereikt indien voldoende stringente technische specificaties worden vastgesteld (bv. waaraan slechts 25% van de modellen voldoet op het moment waarop de criteria worden vastgesteld). De Commissie is ervan overtuigd dat de input van EG-deskundigen een bijdrage vormt tot de ontwikkeling van samenhangende en stringente technische specificaties.

- Hoewel de energiebesparingen niet duidelijk kunnen worden gekwantificeerd, zijn de Commissie en de betrokken actoren van mening dat het Energy Star-programma voor kantoorapparatuur heeft bijgedragen tot een verhoging van de energie-efficiëntie van de in de EU verkochte kantoorapparatuur. Er rest echter nog een groot potentieel voor een verdere en kostenefficiënte verbetering van de energieprestaties van kantoorapparatuur. Gelet op de hoge innovatiesnelheid en de korte productontwikkelingscycli is er behoefte aan flexibele instrumenten, zoals vrijwillige etiketteringsregelingen, die vlotter kunnen worden aangepast aan de technologische vooruitgang en marktontwikkelingen.

- Het programma zorgt voor meer transparantie op de markt voor kantoorapparatuur, met name wat de energieprestaties van de apparaten betreft. Dit is een voorwaarde om consumenten, de tertiaire sector en de overheid ertoe aan te sporen bij hun aankoopbeslissingen ook de energie-efficiëntie en de totale kostprijs, inclusief de totale elektriciteitsfactuur, in rekening te brengen. Zo kan de door de Commissie beheerde Energy Star-gegevensbank door nationale, regionale en lokale autoriteiten worden gebruikt als basis voor activiteiten om de aankoop van bijzonder energie-efficiënte kantoorapparatuur te bevorderen.

DE NIEUWE ENGERGY STAR-OVEREENKOMST

De eerste overeenkomst met de Verenigde Staten is afgelopen in juni 2006. De Commissie heeft voorgesteld de overeenkomst te hernieuwen voor een periode van vijf jaar. Op 5 mei werd zij gemachtigd onderhandelingen te openen over een nieuwe overeenkomst. Tijdens de vergadering van de Commissie Industrie, Onderzoek en Energie op 30 mei 2006 werd aan het Europees Parlement toelichting gegeven over de onderhandelingen voor een nieuwe Energy Star-overeenkomst.

In het voorstel betreffende een nieuwe overeenkomst wordt expliciet gesteld dat voldoende strenge gemeenschappelijke technische specificaties moeten worden gehanteerd op het moment dat de criteria inzake energie-efficiëntie worden vastgesteld.. Dit is een voorwaarde om de energie-efficiëntie van kantoorapparatuur aanmerkelijk te kunnen verbeteren. Voorts dienen de criteria inzake energie-efficiëntie niet alleen van toepassing te zijn op het energieverbruik in de wachtstand, maar ook op andere relevante momenten zoals de aan-stand.

Bijlage C van het voorstel voor een nieuwe overeenkomst bevat derhalve strenge en innoverende gemeenschappelijke technische specificaties voor monitoren en imaging-apparatuur (kopieerapparaten, printers, scanners, faxtoestellen) voor zowel de wacht- als de aan-stand. Volgens ramingen zouden de op 24 mei 2006 door het EG-Energy Star-bestuur (een adviesorgaan dat is samengesteld uit de lidstaten, de industrie, en milieu- en consumentenverenigingen) goedgekeurde gemeenschappelijke technische specificaties voor imaging-apparatuur in de EU-25 de volgende drie jaar een besparing opleveren van 17 TWu. De gedetailleerde berekeningen zijn beschikbaar op www.eu-energystar.org. Voor computers worden nieuwe gemeenschappelijke technische specificaties ontwikkeld, die in 2007 van kracht zouden moeten worden.

Voorgestelde wijzingingen IN VERORDENING (EG) NR. 2422/2001

Tijdens de raadplegingen over de eventuele hernieuwing van de Energy Star-overeenkomst heeft het EG-Energy Star-bestuur (ECESB) erop aangedrongen bij een hernieuwing van de overeenkomst werk te maken van een doelmatiger tenuitvoerlegging van het programma in de Gemeenschap. Daarom worden een aantal vereenvoudigingen voorgesteld, zowel in deze herschikking van Verordening (EG) nr. 2422/2001 als in het ontwerp voor een Besluit van de Raad betreffende de sluiting van een nieuwe overeenkomst, met name een stroomlijning van de procedures voor de aanpassing van de criteria inzake energie-efficiëntie zodat het programma flexibeler wordt en gemakkelijker kan worden aangepast aan de snelle technologische en marktontwikkelingen.

De in het kader van de herschikking van Verordening (EG) nr. 2422/2001 voorgestelde wijzigingen hebben als doel de kosten voor de tenuitvoerlegging voor de communautaire instellingen en de lidstaten te verminderen in het licht van de vrijwillige aard van het programma. De voorgestelde wijzigingen zijn het resultaat van de verkennende gesprekken binnen het ECESB.

Artikel 6: Promotie van het logo

Het voorstel voorziet in de schrapping van de verplichting voor de lidstaten en de Commissie om het logo te promoten aangezien het Energy Star-programme een etiketteringsregeling is waarbij producenten op vrijwillige basis kunnen aansluiten. De registratie en promotie van de producten zijn derhalve een verantwoordelijkheid van de fabrikanten. De Commissie zal echter een lijst van deelnemende fabrikanten en geregistreerde producten blijven aanbieden alsmede een internetportaal met onder meer een gegevensbank van geregistreerde producten en informatie voor aankopers/gebruikers van kantoorapparatuur.

Artikel 8: EG-Energy Star-bestuur (ECESB)

Dit voorstel behelst de schrapping van de verplichting voor het ECESB om een rapport op te stellen over de marktpenetratie van Energy Star-producten en de beschikbare technologie. Uit ervaring is gebleken dat het ECESB deze taken niet aankan (bv. bij gebrek aan middelen). De Commissie is van plan een aanbesteding uit te schrijven voor een marktonderzoek op het gebied van kantoorapparatuur om toekomstige aanpassingen van de criteria inzake energie-efficiëntie te onderbouwen.

Volgens het voorstel is de Commissie niet langer verplicht aan het Europees Parlement en de Raad verslag uit te brengen over de activiteiten van het Bestuur. Deze rapportage wordt overbodig geacht daar het Energy Star-internetportaal van de Commissie alle relevante informatie over de tenuitvoerlegging van het programma bevat, waaronder informatie over de activiteiten van het ECESB, zoals vergaderverslagen, werkdocumenten, werkprogramma’s, enz.

Artikel 10: Werkprogramma

Dit artikel is geherformuleerd in het licht van de lopende tenuitvoerlegging van het programma (er is een werkprogramma voor 2006 opgesteld) en om de tekst af te stemmen op de voorgestelde wijzigingen van de artikelen 6 en 8.

Een ander voorstel voorziet in de opstelling en publicatie van een jaarprogramma door de Commissie in overleg met het ECESB. Deze regeling is de jongste jaren toegepast en geeft voldoening omdat zo volledige transparantie wordt gewaarborgd.

Artikel 11: Procedures ter voorbereiding van de wijziging van de technische criteria

Dit amendement verduidelijkt dat zowel het ECESB als de Commissie het initiatief kunnen nemen om de overeenkomst, en met name de gemeenschappelijke technische specificaties, te wijzigen.

Voorts werden de verplichtingen uit hoofde van het ECESB wat de revisie van technische specificaties betreft, teruggeschroefd aangezien de parktijk heeft uitgewezen dat het ECESB slechts over beperkte middelen beschikt en deze taken niet kan uitvoeren.

Artikel 13 van Verordening (EG) nr. 2422/2001: Uitvoering

Dit artikel wordt ingetrokken aangezien er geen verplichtingen bij de lidstaten berusten waarover verslag dient te worden uitgebracht.

Artikel 14 van Verordening (EG) nr. 2422/2001 – Arti kel 13 van de herschikte tekst: - Wijziging

Het artikel is geherformuleerd om de lasten voor de Commissie voor de tenuitvoerlegging van het programma te verlichten en het artikel af te stemmen op het vrijwillige karakter van de Energy Star-regeling.

Bijlage

De bijlage met de weergave van het logo is weggelaten omdat de Energy Star-labels reeds zijn opgenomen in de overeenkomst en het niet nodig is deze afbeelding te herhalen. Bovendien dienen wijzigingen aan het ontwerp van het logo, dat toebehoort aan het US Environmental Protection Agency, niet onder de medebeslissingsprocedure te vallen.

Herschikking

De voorgestelde herschikking van Verordening (EG) nr. 2422/2001 strookt met het interinstitutioneel akkoord betreffende de herschikking van besluiten[4]. De belangrijke wijzigingen van Verordening (EG) nr. 2422/2001 en niet-ongewijzigde bepalingen worden in één tekst geïntegreerd. Dit voorstel vervangt Verordening (EG) nr. 2422/2001, welke wordt ingetrokken. Dit komt de transparantie en toegankelijkheid van de communautaire regelgeving ten goede.

⎢2422/2001 (aangepast)

Voorstel voor een

VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

betreffende een communautair energie-efficiëntie-etiketteringsprogramma voor kantoorapparatuur

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap en met name op artikel 175, lid 1,

Gezien het voorstel van de Commissie[5],

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité[6],

Na raadpleging √ Gezien het advies ∏ van het Comité van de Regio's[7],

Volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag[8],

Overwegende hetgeen volgt:

∫nieuw

(1) Verordening (EG) nr. 2422/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 6 november 2001 moet op een aantal belangrijke punten worden gewijzigd[9]. Om redenen van duidelijkheid dient de genoemde verordening te worden herschikt.

⎢°2422/2001 overweging 1 (aangepast)

? nieuw

(2) Kantoorapparatuur neemt een aanzienlijk deel van het totale elektriciteitsverbruik voor haar rekening. De meest doeltreffende maatregel om het elektriciteitsverbruik van kantoorapparatuur te verminderen is het verbruik in de wachtstand te verminderen in overeenstemming met de conclusies van de Raad van mei 1999 over stand-by-verliezen van consumentenelektronica. √ Het energieverbruiksniveau van ∏ de verschillende modellen die in de Gemeenschap verkrijgbaar zijn, loopt, ? bij vergelijkbare functionaliteit,⎪ hebben sterk zeer uiteenlopende energieverbruiksniveaus in de wachtstand ? en er is een aanzienlijk potentieel voor een verbetering van de energie-efficiëntie ⎪.

⎢2422/2001/EG overweging 2 (aangepast)

? nieuw

(3) Er zijn evenwel nog andere maatregelen om het energieverbruik van dit soort apparatuur te verminderen, zoals het uitschakelen van het apparaat wanneer het niet gebruikt wordt en de goede werking daardoor niet in het gedrang komt. De Commissie dient na te gaan welke de passende maatregelen zijn, om ook deze potentiële energiebesparing te benutten? Een verbetering van de energie-efficiëntie van kantoorapparatuur, heeft positieve effecten op het concurrentievermogen van de Gemeenschap, de continuïteit van haar energievoorziening en de bescherming van het milieu ⎪.

⎢ 2422/2001/EG overweging 3

(4) Het is belangrijk om de goede werking van de interne markt te bevorderen.

⎢ 2422/2001 overweging 4 (aangepast)

(5) Het is wenselijk de nationale energie-etiketteringsinitiatieven te coördineren om het nadelige effect √ van de verschillende uitvoeringsmaatregelen ∏ op handel en industrie zo klein mogelijk te houden.

⎢ 2422/2001/EG overweging 5 (aangepast) (nieuw)

(5) In voorstellen ter harmonisatie van de wettelijke of bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaten op het gebied van gezondheid, veiligheid, milieu- en consumentenbescherming dient te worden uitgegaan van een hoog beschermingsniveau. Deze verordening draagt bij tot een hoog niveau van milieu- en consumentenbescherming door te streven naar een aanzienlijke verbetering van de energie-efficiëntie van dit soort apparatuur.

⎢ 2422/2001/EG overweging 6

(6) Daar de doelstellingen van het overwogen optreden niet voldoende door de lidstaten kunnen worden verwezenlijkt en derhalve beter door de Gemeenschap kunnen worden verwezenlijkt, kan de Gemeenschap, overeenkomstig het in artikel 5 van het Verdrag neergelegde subsidiariteitsbeginsel, maatregelen nemen. Overeenkomstig het in hetzelfde artikel neergelegde evenredigheidsbeginsel gaat deze richtlijn niet verder dan nodig is om deze doelstellingen te verwezenlijken.

⎢ 2422/2001 overweging 7)

(7) Krachtens artikel 174 van het Verdrag maken milieubescherming en -verbetering en een verstandig en rationeel gebruik van de natuurlijke hulpbronnen deel uit van de doelstellingen van het communautaire milieubeleid. Elektriciteitsproductie en -verbruik vertegenwoordigen 30 % van de door de mens veroorzaakte uitstoot van kooldioxide (CO2) en ongeveer 35 % van het primaire energieverbruik in de Gemeenschap. Deze percentages stijgen en het verlies door het op wachtstand houden van elektrische apparatuur beloopt ongeveer 10 % van het verbruik.

⎢ 2422/2001 overweging 8 (aangepast)

(8) Beschikking 89/364/EEG van de Raad van 5 juni 1989 betreffende een communautair actieprogramma ten behoeve van een efficiënter elektriciteitsgebruik[10] heeft tot doel de consumenten aan te moedigen om bij voorkeur apparaten met een hoog elektrisch rendement te kopen en om de efficiëntie van de apparaten te verbeteren. Voorts moet de voorlichting van de consument verbeterd worden, ondermeer door informatiefolders.

⎢ 2422/2001/EG overweging 9

(7) In Kyoto is in het protocol bij het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake klimaatverandering van 10 december 1997 (UNFCCC) overeengekomen dat de Gemeenschap de uitstoot van broeikasgassen uiterlijk in de periode 2008-2012 met 8% verminderd moet hebben. Om deze doelstelling te bereiken zijn strengere maatregelen nodig om de CO2-uitstoot van koolstofdioxide in de Gemeenschap te verminderen.

⎢ 2422/2001/EG overweging 10

(8) In Besluit nr. 2179/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 24 september 1998 betreffende de herziening van het beleidsplan en actieprogramma van de Europese Gemeenschap inzake het milieu en duurzame ontwikkeling "Op weg naar duurzame ontwikkeling"[11] wordt energie-efficiëntie-etikettering van apparaten als een van de prioriteiten voor de integratie van milieuvereisten met betrekking tot energie genoemd.

⎢ 2422/2001/EG overweging 11

(9) In de Resolutie van de Raad van 7 december 1998 inzake energie-efficiëntie in de Europese Gemeenschap[12] wordt aangedrongen op meer etikettering van apparaten.

⎢ 2422/2001/EG overweging 12

(10) Het is wenselijk de energie-efficiëntievereisten, de etikettering en de testmethoden waar nodig te coördineren.

⎢ 2422/2001/EG overweging 13

(11) De meeste energie-efficiënte kantoorapparatuur kost weinig of niets extra, zodat de aanvankelijke meerkosten door de elektriciteitsbesparing veelal binnen een redelijk korte termijn terugverdiend worden. Doelstellingen inzake de CO2-reductie van de koolstofdioxide-emissies en energiebesparingen kunnen op dit gebied derhalve op een kostenefficiënte wijze bereikt worden, zonder dat de consument of het bedrijfsleven daar nadeel van ondervinden.

⎢ 2422/2001 overweging 14 (aangepast)

(12) Kantoorapparatuur wordt wereldwijd verhandeld. De overeenkomst √ van […] 2006 ∏ over de coördinatie van programma's voor energie-efficiëntie-etikettering voor kantoorapparatuur[13] waarover de Regering van de Verenigde Staten van Amerika en de Europese Gemeenschap onderhandelen, zal met betrekking tot deze apparatuur de internationale handel en de milieubescherming vergemakkelijken. Deze verordening heeft tot doel aan bovengenoemde √ Deze ∏ overeenkomst √ dient ∏ in de Gemeenschap √ ten uitvoer te worden gelegd ∏ uitvoering te verlenen.

⎢ 2422/2001 overweging 15 (aangepast)

?nieuw

(13) Om invloed te hebben op de vereisten van √ Het Energy Star-etiket wordt ∏ het wereldwijd √ gebruikt. ∏ gangbare Energy Star-etiket √ Om invloed te hebben op de vereisten van het wereldwijd gangbare Energy Star-etiket ∏, is het nuttig dat de Europese Unie betrokken is bij deze etiketteringsregeling en het uitwerken van de technische specificaties. Regelmatig moet bezien worden of de vastgelegde technische criteria ambitieus genoeg zijn en voldoende rekening houden met de wensen van de Gemeenschap.? De Commissie dient, bij de vaststelling van de technische criteria in samenwerking met het US Environmental Protection Agency, te streven naar ambitieuze doelstellingen inzake energie-efficiëntie. ⎪

⎢ 2422/2001 overweging 16

(14) Er is een doeltreffend handhavingssysteem nodig om ervoor te zorgen dat het energie-efficiëntie-etiketteringsprogramma voor kantoorapparatuur correct wordt uitgevoerd, eerlijke mededingingsvoorwaarden garandeert en de rechten van de consument beschermt.

⎢ 2422/2001 overweging 17 (aangepast)

(15) Deze verordening blijft beperkt tot √ is van toepassing op ∏ kantoorapparatuur.

⎢ 2422/2001/EG overweging 18

(16) Richtlijn 92/75/EEG van de Raad van 22 september 1992 betreffende de vermelding van het energieverbruik en het verbruik van andere hulpbronnen op de etikettering en in de standaard-product-informatie van huishoudelijke apparaten[14] is niet het meest geschikte instrument voor kantoorapparatuur; de meest doeltreffende maatregel om de energie-efficiëntie van kantoorapparatuur te bevorderen, is een vrijwillig etiketteringsprogramma.

⎢ 2422/2001 overweging 19 (aangepast)

? nieuw

(17) De vaststelling en wijziging van de √ gemeenschappelijke ∏ technische specificaties moeten worden opgedragen aan een daartoe geschikte instantie, het Energy Star-bestuur van de Europese Gemeenschap (ECESB), met het oog op een efficiënte en neutrale uitvoering van het systeem; het ECESB dient te worden samengesteld uit nationale vertegenwoordigers ? en vertegenwoordigers van de belanghebbende partijen ⎪.

⎢ 2422/2001 overweging 20

(18) Het energie-efficiëntie-etiketteringsprogramma voor kantoorapparatuur moet verenigbaar zijn en gecoördineerd worden met de prioriteiten van de Gemeenschap en met andere etiketterings- of kwaliteitscertificeringssystemen zoals vastgesteld door Richtlijn 92/75/EEG en door Verordening (EEG) nr. 1980/2000 van het Europees Parlement en de Raad van 17 juli 2000 inzake een herzien communautair systeem voor de toekenning van milieukeuren[15].

∫ nieuw

(19) Het energie-efficiëntie-etiketteringsprogramma is een aanvulling op de maatregelen die zijn genomen in het kader van Richtlijn 2005/32/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 juli 2005 betreffende de totstandbrenging van een kader voor het vaststellen van eisen inzake ecologisch ontwerp voor energieverbruikende producten en tot wijziging van Richtlijn 92/42/EEG van de Raad en de Richtlijnen 96/57/EG en 2000/55/EG van het Europees Parlement en de Raad[16]. De Energy Star-regeling moet verenigbaar zijn en worden gecoördineerd met de regeling inzake ecologisch ontwerp.

⎢ 2422/2001 overweging 21 (aangepast)

(20) Het is wenselijk het communautaire Energy Star-programma √ op grond van de overeenkomst van […] 2006 ∏ te coördineren met andere vrijwillige energie-etiketteringsprogramma's voor kantoorapparatuur in de Gemeenschap; om verwarring bij zo raken de consumenten te vermijden niet in de war en wordt en verstoring van de markt niet verstoord te voorkomen.

⎢ 2422/2001 overweging 22 (aangepast)

(21) Er moet worden gezorgd voor een transparante tenuitvoerlegging van het √ Energy Star-∏ programma en verenigbaarheid met de desbetreffende internationale normen, zodat fabrikanten en exporteurs van buiten de Gemeenschap gemakkelijk aan het programma kunnen deelnemen,.

∫ nieuw

(22) Deze verordening houdt rekening met de ervaring die is opgedaan tijdens de eerste werkingsperiode van het Energy Star-programma in de Gemeenschap.

⎢ 2422/2001

HEBBEN DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD :

Artikel 1 Doelstellingen

⎢ 2422/2001 (aangepast)

Deze verordening stelt de regels vast voor het communautaire energie-efficiëntie-etiketteringsprogramma voor kantoorapparatuur (hierna "het Energy Star-programma" genoemd), zoals omschreven in de overeenkomst tussen de Regering van de Verenigde Staten van Amerika en de Europese Gemeenschap over de coördinatie van energie-efficiëntie-etiketteringsprogramma's voor kantoorapparatuur (hierna "de overeenkomst" genoemd). Deelneming aan het Energy Star-programma geschiedt op basis van vrijwilligheid.

⎢ 2422/2001

Artikel 2 Werkingssfeer

Deze verordening is van toepassing op de in bijlage C van bij de overeenkomst omschreven productgroepen van kantoorapparatuur. Die bijlage kan gewijzigd worden overeenkomstig artikel X van de overeenkomst.

Artikel 3 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

⎢2422/2001 (aangepast)

a) "gemeenschappelijk logo": het teken dat is weergegeven in de √ bijlage 1 bij de overeenkomst ∏;

⎢ 2422/2001

b) "deelnemers aan het programma": de fabrikanten, assembleurs, exporteurs, importeurs, verkopers en andere instanties die toegezegd hebben om welbepaalde energie-efficiënte kantoorapparatuur die voldoet aan de specificaties van het Energy Star-programma te zullen promoten en die zich bij de Commissie voor deelneming aan dit programma hebben aangemeld;

⎢ 2422/2001 (aangepast)

? nieuw

(c) “√gemeenschappelijke ∏ specificaties": eisen inzake energie-efficiëntie en resultaten, inclusief testmethodes, aan de hand waarvan wordt bepaald of energie-efficiënte kantoorapparatuur in aanmerking komt voor het gemeenschappelijk logo.

Artikel 4 Algemene beginselen

1. Het Energy Star-programma wordt zo nodig gecoördineerd met andere communautaire etiketterings- of kwaliteitscertificeringsregelingen en regelingen zoals het communautair systeem voor de toekenning van milieukeuren dat is ingevoerd is bij Verordening (EEG) nr. 880/92, en de vermelding van het energieverbruik en het verbruik van andere hulpbronnen op de etikettering, en in de standaard-productinformatie van huishoudelijke apparaten, die ingevoerd is bij Richtlijn 92/75/EEG ?, alsmede de maatregelen tot uitvoering van Richtlijn 2005/32/EG.⎪

⎢ 2422/2001

2. De deelnemers aan het programma en andere instanties mogen het gemeenschappelijk logo op hun kantoorapparatuur en voor de verkoopbevordering gebruiken.

⎢ 2422/2001 (aangepast)

√ 3. Deelneming aan het Energy Star-programma gebeurt op vrijwillige basis. ∏

3. 4. Kantoorapparatuur waarvoor het gemeenschappelijk logo met toestemming van het "United States Environmental Protection Agency" (US EPA), mag worden gebruikt, wordt geacht aan deze verordening te voldoen, tenzij er bewijs is van het tegendeel.

⎢ 2422/2001

4. 5. Onverminderd de communautaire voorschriften voor conformiteitsbeoordeling en conformiteitsmarkering en/of de internationale overeenkomsten tussen de Europese Gemeenschap en derde landen over de toegang tot de communautaire markt, mogen producten waarop deze verordening van toepassing is en die op de communautaire markt worden gebracht, door de Commissie of een lidstaat worden getest om na te gaan of ze voldoen aan de vereisten van deze verordening.

Artikel 5 Registratie van de deelnemers aan het programma

1. Verzoeken tot deelneming aan het programma worden ingediend bij de Commissie.

⎢ 2422/2001 (aangepast)

? nieuw

2. De Commissie willigt een verzoek tot deelneming aan het programma eerst in, nadat zij heeft nagegaan of de aanvrager zich verbonden heeft tot naleving van de richtsnoeren voor de gebruikers van het √ gemeenschappelijk ∏ logo die zijn vermeld in bijlage B bij de overeenkomst. De Commissie zal ? op het internet ⎪ regelmatig een geactualiseerde lijst van de deelnemers aan het programma bekendmaken en aan de lidstaten toezenden.

Artikel 6 Promoten en informeren

1. De Commissie stelt alles in het werk om in samenwerking met de lidstaten en de leden van het in artikel 8 bedoelde ECESB, het gebruik van het gemeenschappelijk logo te promoten door passende bewustmakingsacties en voorlichtingscampagnes voor consumenten, leveranciers, verkopers en het grote publiek.

2. Elke lidstaat zorgt er, met behulp van alle mogelijke communautaire instrumenten, voor dat consumenten en andere betrokken instanties zich bewust zijn van en toegang hebben tot gedetailleerde informatie over het Energy Star-programma.

3. Om de aankoop van √ energie-efficiënte ∏ kantoorapparatuur met het gemeenschappelijk logo aan te moedigen, bevorderen de Commissie, de andere instellingen van de Gemeenschap alsook andere, nationale overheidsdiensten de toepassing van energie-efficiëntie-eisen die niet minder streng zijn dan de Energy Star-specificaties, wanneer zij hun vereisten voor √ de aankoop van ∏ kantoorapparatuur vastleggen, onverminderd de communautaire en nationale wetgeving en economische criteria.

⎢ 2422/2001

Artikel 7 Andere vrijwillige energie-etiketteringsprogramma's

1. Naast het Energy Star-programma kunnen in de lidstaten ook andere, bestaande of nieuwe, vrijwillige energie-etiketteringsprogramma's voor kantoorapparatuur bestaan.

2. De Commissie en de lidstaten zorgen voor de nodige coördinatie tussen het Energy Star-programma en de nationale programma's en andere etiketteringsregelingen in de Gemeenschap en in de lidstaten.

⎢ 2422/2001 (aangepast) (nieuw)

Artikel 8 EG-Energy Star-bestuur

1. De Commissie stelt een EG-Energy Star-bestuur ("ECESB" genoemd) in, dat bestaat uit de in artikel 9 bedoelde vertegenwoordigers van de lidstaten en de relevante betrokken partijen. Het ECESB controleert de uitvoering van het Energy Star-programma in de Gemeenschap en adviseert en assisteert de Commissie, indien nodig, zodat deze haar taak van beheersinstantie kan uitvoeren.

2. Eén jaar na de inwerkintreding van deze verordening en vervolgens jaarlijks stelt het ECESB een verslag op over de marktpenetratie van producten met het gemeenschappelijk logo en over de technologie die beschikbaar is om het energieverbruik te verminderen.

3. 2. De Commissie zal er zoveel mogelijk voor zorgen dat het ECESB bij zijn activiteiten voor elke groep van kantoorapparatuur een evenwichtige participatie mogelijk maakt van alle relevante betrokken partijen, zoals fabrikanten, verkopers, importeurs, milieuverenigingen groepen en consumentenorganisaties.

⎢ 2422/2001

4. 3. De Commissie stelt het reglement van orde van het ECESB vast met inachtneming van de standpunten van de vertegenwoordigers van de lidstaten in het ECESB.

⎢ 2422/2001 (nieuw)

De Commissie houdt het Europees Parlement en de Raad op de hoogte van de activiteiten van het ECESB.

⎢ 2422/2001 (aangepast)

Artikel 9 Nationale vertegenwoordigers

Elke lidstaat wijst de energiebeleiddeskundigen, autoriteiten of personen aan (hierna "nationale vertegenwoordiger(s)" genoemd), die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de bij deze verordening bepaalde taken. Wanneer verscheidene nationale vertegenwoordigers worden aangewezen, bepaalt de lidstaat welke respectieve bevoegdheden deze krijgen en hoe zij worden gecoördineerd.

⎢ 2422/2001 (aangepast)

Artikel 10 Werkprogramma

Overeenkomstig de in artikel 1 bepaalde doelstellingen stelt de Commissie binnen zes maanden na de inwerkingtreding van deze verordening een werkprogramma op, dat na raadpleging van het ECESB aan het Europees Parlement en de Raad wordt voorgelegd. Dit Het werkprogramma bevat een strategie voor de ontwikkeling van het Energy Star-programma voor de komende drie jaar, die de volgende elementen omvat:

⎢ 2422/2001

a) de doelstellingen voor de verbetering van de energie-efficiëntie, rekening houdend met de noodzaak van het nastreven van een hoog niveau van consumenten- en milieubescherming, en voor de marktpenetratie die het Energy Star-programma op communautair niveau wil bereiken;

b) een niet-limitatieve lijst van kantoorapparatuur die prioritair in het Energy Star-programma moet worden opgenomen;

⎢ 2422/2001 (nieuw)

ontwerp-voorstellen voor voorlichtings- en promotiecampagnes en andere noodzakelijke acties;

⎢ 2422/2001

c) voorstellen voor de coördinatie en de samenwerking tussen het Energy Star-programma en andere vrijwillige energie-etiketteringsprogramma's in de lidstaten.

⎢ 2422/2001 (aangepast)

? nieuw

Het werkprogramma wordt regelmatig ? minstens één maal per jaar ⎪ herzien. ? Het programma wordt publiek bekendgemaakt. ⎪ De eerste herziening vindt uiterlijk twaalf maanden na de aanbieding van het programma aan het Europees Parlement en de Raad plaats; vervolgens wordt het werkprogramma om de twaalf maanden opnieuw bekeken.

Artikel 11 Procedures ter voorbereiding van de wijziging van de technische criteria

1. Voor de voorbereiding van de wijziging van de √ gemeenschappelijke ∏ specificaties en de √ in bijlage C ∏ opgenomen kantoorapparatuur-productgroepen wordt, alvorens een ontwerp-voorstel of een antwoord naar het US EPA wordt gestuurd volgens de in de overeenkomst en in Besluit …. 2001/469/EG van de Raad van 14 mei 2001 betreffende de sluiting van de overeenkomst tussen de Regering van de Verenigde Staten van Amerika en de Europese Gemeenschap over de coördinatie van energie-efficiëntie-etiketteringsprogramma's voor kantoorapparatuur namens de Europese Gemeenschap[17] bepaalde procedures, de volgende procedure gevolgd van leden 2, 3 en 4.

1. 2. De Commissie kan het ECESB verzoeken voorstellen ? een voorstel ⎪ te doen om voor de wijziging van de overeenkomst te wijzgen ? of de gemeenschappelijke specificaties van een product te herzien ⎪. ? De Commissie kan aan het ECESB een voorstel formuleren om de overeenkomst of de gemeenschappelijke specificaties van een product te herzien. ⎪ Het ECESB kan ook op eigen initiatief de Commissie ? een voorstel ⎪ voorstellen doen.

⎢ 2422/2001

2. 3. De Commissie raadpleegt het ECESB wanneer zij van het US EPA een voorstel tot wijziging van de overeenkomst ontvangt.

⎢ 2422/2001 (aangepast)

? nieuw

3. Wanneer het ECESB advies uitbrengt aan de Commissie, houdt het rekening met de resultaten van haalbaarheidsstudies en marktonderzoek en met de beschikbare technologie om het energieverbruik te verminderen.4. De Commissie besteedt bijzondere aandacht aan het streven naar √ ambitieuze gemeenschappelijke ∏ technische specificaties, ? als bedoeld in artikel 1, 4e alinea van de overeenkomst ⎪ van hoog niveau en houdt daarbij voldoende rekening met de technologie die voor het verminderen met het oog op de vermindering van het energieverbruik √ , rekening houdend met de beschikbare technologie ∏ en de kostprijs daarvan, zoals beschreven in het in artikel 8, punt 2, bedoelde verslag van het ECESB.

Artikel 12 Toezicht op de markt en preventie van misbruik

⎢ 2422/2001

1. Het gemeenschappelijk logo mag alleen worden gebruikt in verband met producten die onder de overeenkomst vallen en overeenkomstig de in bijlage B van de overeenkomst vermelde richtsnoeren voor het gebruik van het logo.

⎢ 2422/2001 (aangepast)

2. Bedrieglijke of misleidende reclame of het gebruik van keurmerken of logo's die tot verwarring met het door deze verordening ingevoerde gemeenschappelijk logo kunnen leiden, is verboden.

3. De Commissie ziet er, door het uitvoeren of coördineren van de in artikel VIII, leden 2, 3 en 4, van de overeenkomst bedoelde maatregelen, op toe dat het gemeenschappelijk logo correct gebruikt wordt. De lidstaten nemen passende maatregelen om ervoor te zorgen dat deze verordening op hun grondgebied wordt nageleefd en brengen de Commissie van die maatregelen op de hoogte. De lidstaten kunnen bewijsstukken waaruit blijkt dat deelnemers aan het programma of andere instanties de verordening niet naleven, aan de Commissie voorleggen, zodat deze actie kan ondernemen.

Artikel 13 Uitvoering

De lidstaten stellen de Commissie binnen 12 maanden na de inwerkingtreding van deze verordening in kennis van de maatregelen die zij hebben getroffen om aan deze verordening te voldoen.

Artikel 14 13 Wijziging

Voordat de Partijen bij de overeenkomst moeten onderhandelen over de verlenging van de overeenkomst, overeenkomstig artikel XII daarvan, maakt de Commissie een evaluatie van het Energy Star-programma, in het licht van de tijdens de werking ervan opgedane ervaring.

Uiterlijk op 15 januari 2005 legt de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad een verslag voor over de energie-efficiëntie van de in de Europese Gemeenschap op de markt gebrachte kantoorapparatuur, waarin de doeltreffendheid van het Energy Star-programma wordt geëvalueerd en zo nodig voorstellen ter aanvulling van het programma gedaan worden. In het verslag wordt onderzocht wat de dialoog tussen de EU en de VS heeft opgeleverd en in het bijzonder of de specificaties van Energy Star voldoende effectief zijn.

Article 14 Intrekking

Verordening (EG) nr. 2422/2001 wordt ingetrokken.

Verwijzingen naar de ingetrokken Verordening gelden als verwijzingen naar deze verordening, volgens de concordantietabel in de bijlage.

⎢ 2422/2001 (aangepast)

Artikel 15 Slotbepalingen

Deze verordening treedt in werking op de dertigste √ twintigste ∏ dag volgende op die van haar bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen Unie .

Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.

Gedaan te Brussel, op

Voor het Europees Parlement Voor de Raad

De Voorzitter De Voorzitter

⎢ 2422/2001 (aangepast) (aangepast)

Bijlage

ENERGY STAR LOGO

BIJLAGE

Verordening 2422/2001 | Deze verordening |

Artikel 6, lid 1 | - |

Artikel 6, lid 2 | - |

Artikel 6, lid 3 | Artikel 6 |

Artikel 8, lid 2 | - |

Artikel 8, lid 3 | Artikel 8, lid 2 |

Artikel 8, lid 4 | Artikel 8, lid 3 |

Artikel 8, lid 5 | - |

artikel 10, derde streepje | - |

artikel 10, vierde streepje | Artikel 10, onder c) |

Artikel 10, laatste zin van de tweede alinea | - |

- | Artikel 10, laatste zin van de tweede alinea |

Artikel 11, onder 3) | - |

- | Artikel 11, lid 3 |

Artikel 13 | - |

Artikel 14, eerste alinea | Artikel 13 |

Artikel 14, tweede alinea | - |

- | Artikel 14 |

Bijlage | - |

________________

[1] COM(2006) 140 definitief.

[2] SEC(2006) 381 definitief.

[3] COM(2005) 265 definitief.

[4] Interinstitutioneel akkoord van 28 maart 2001 over een systematischer gebruik van de herschikking van besluiten, PB C 77 van 28.3.2002.

[5] PB C 150 E van 30.5.2000, blz. 73 en PB C 180 E van 26.6.2001, blz. 262[…].

[6] PB C 204 van 18.7.2000, blz. 18[…].

[7] PB C […].

[8] Advies van het Europees Parlement van 1 februari 2001 (PB C 267 van 21.9.2001, blz. 49), gemeenschappelijk standpunt van de Raad van 31 mei 2001 (nog niet in het Publicatieblad bekendgemaakt) en besluit van het Europees Parlement van 3 oktober 2001PB C […].

[9] PB L 332 van 15.12.2001, blz. 1.

[10] PB L 157 van 9.6.1989, blz. 32.

[11] PB L 275 van 10.10.1998, blz. 1.

[12] PB C 394 van 17.12.1998, blz. 1.

[13] PB […].

[14] PB L 297 van 13.10.1992, blz. 16.

[15] PB L 237 van 21.9.2000, blz. 1.

[16] PB L 191 van 22.7.2005, blz. 29.

[17] PB L 172 van 26.6.2001, blz. 1[…].