Verslag over de jaarrekening van het Europees Agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging betreffende het begrotingsjaar 2005, vergezeld van de antwoorden van het Agentschap
Verslag over de jaarrekening van het Europees Agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging betreffende het begrotingsjaar 2005, vergezeld van de antwoorden van het Agentschap
19.12.2006 | NL | Publicatieblad van de Europese Unie | C 312/1 |
VERSLAG
over de jaarrekening van het Europees Agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging betreffende het begrotingsjaar 2005, vergezeld van de antwoorden van het Agentschap
(2006/C 312/01)
INHOUD
1-2 | INLEIDING |
3-6 | BETROUWBAARHEIDSVERKLARING |
7-8 | OPMERKINGEN |
Tabellen 1 t/m 4
Antwoorden van het Agentschap
INLEIDING
1. | Het Europees Agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging (hierna het „Agentschap” genoemd) werd opgericht bij Verordening (EG) nr. 460/2004 van het Europees Parlement en de Raad(1). Geheel zelfstandig werd het in de tweede helft van 2005. Het Agentschap heeft voornamelijk tot taak, de Gemeenschap in staat te stellen om netwerk- en informatiebeveiligingsproblemen te voorkomen en daaraan het hoofd te bieden, voortbouwend op nationale en communautaire inspanningen. Het mandaat van het Agentschap verstrijkt in beginsel in 2009. |
2. | Tabel 1 geeft een overzicht van de bevoegdheden en activiteiten van het Agentschap. Essentiële gegevens uit de door het Agentschap opgestelde jaarrekening over het begrotingsjaar 2005 zijn opgenomen in de tabellen 2, 3 en 4. |
BETROUWBAARHEIDSVERKLARING
3. | Deze verklaring is krachtens artikel 185, lid 2, van Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van de Raad(2) aan het Europees Parlement en aan de Raad gericht; krachtens artikel 248 van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap is het opgesteld na onderzoek van de rekeningen van het Agentschap. |
4. | De rekeningen van het Agentschap over het per 31 december 2005 afgesloten begrotingsjaar(3) werden overeenkomstig artikel 17 van Verordening (EG) nr. 460/2004 opgesteld door de uitvoerend directeur en naar de Rekenkamer gezonden, die haar oordeel moet uitspreken over de betrouwbaarheid ervan en over de wettigheid en regelmatigheid van de onderliggende verrichtingen. |
5. | De Rekenkamer heeft haar controle uitgevoerd overeenkomstig haar beleidslijnen en normen, welke berusten op internationale controlenormen die zijn aangepast aan de communautaire context. De controle werd gepland en uitgevoerd om redelijke zekerheid te verkrijgen dat de rekeningen betrouwbaar en de onderliggende verrichtingen wettig en regelmatig zijn. |
6. | De Rekenkamer heeft redelijke gronden ter onderbouwing van het navolgende oordeel. |
Betrouwbaarheid van de rekeningenDe rekeningen van het Agentschap over het per 31 december 2005 afgesloten begrotingsjaar zijn op alle materiële punten betrouwbaar.Wettigheid en regelmatigheid van de onderliggende verrichtingenDe onderliggende verrichtingen bij de jaarrekening van het Agentschap zijn over het geheel genomen wettig en regelmatig.De hiernavolgende opmerkingen doen niets af aan de verklaring van de Rekenkamer.
OPMERKINGEN
7. | De begrotingsuitvoering voor het begrotingsjaar 2005 wordt gekenmerkt door een laag bedrag aan vastleggingen (70 %) en een hoog bedrag aan overdrachten (over het geheel genomen meer dan 40 % en tot bijna 80 % voor de beleidsuitgaven). Deze situatie is gedeeltelijk te wijten aan problemen die inherent zijn aan de aanloopperiode van het Agentschap en aan het feit dat dit pas gedurende de tweede helft van 2005 operationeel begon te worden. Het Agentschap dient voortaan bedacht te zijn op dit risico, met name door zijn activiteiten strikt te programmeren. |
8. | De Rekenkamer constateert dat niet werd overgeschakeld op een op activiteiten georiënteerd management, hoewel het financieel reglement van het Agentschap de invoering daarvan voorschrijft zoals dat is gedaan voor de algemene begroting teneinde de prestaties beter te kunnen volgen. In dit verband mag de verwezenlijking van de doelstellingen van het Agentschap niet worden gereduceerd tot het uitvoeren van een reeks taken, maar moet deze worden afgemeten aan de bijdrage tot de in zijn basisverordening genoemde streefdoelen. Het werkprogramma van het Agentschap moet in principe deze bijdrage uitdrukken in operationele en meetbare termen. |
Dit verslag werd door de Rekenkamer te Luxemburg vastgesteld op haar vergadering van 28 september 2006.
Voor de Rekenkamer
Hubert WEBER
President
Tabel 1
Europees Agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging
Communautaire bevoegdheden | Bevoegdheden van het Agentschap (Verordening (EG) nr. 460/2004) | Organisatie | Ter beschikking van het Agentschap gestelde middelen | Geleverde producten en diensten | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De vertegenwoordigers van de regeringen van de lidstaten hebben in onderlinge overeenstemming een verklaring aangenomen met betrekking tot de oprichting van een Europees Agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging. Het Agentschap moet als referentiepunt fungeren en vertrouwen genieten dankzij zijn onafhankelijkheid, de kwaliteit van de verstrekte adviezen en verspreide informatie, de transparantie van de procedures en werkmethoden, en de voortvarendheid bij de uitvoering van de aan dit Agentschap toegewezen taken. (Besluit van de Raad van 19 februari 2004 op basis van artikel 251 van het Verdrag) | Doelstellingen
| Taken
| 1. Raad van bestuur Samenstelling
Taken Vaststellen van het werkprogramma en het jaarverslag van het Agentschap 2. Directeur Benoemd door de raad van bestuur op voorstel van de Commissie 3. Externe controle Rekenkamer 4. Interne audit Intern controleur van de Commissie 5. Kwijtingverlenende autoriteit Parlement, op aanbeveling van de Raad. | Definitieve begroting 2005 6,3 miljoen euro (communautaire subsidie: 100 %) Personeelsbestand per 31 december 2005 38 posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten, waarvan 35 bezet, +15 andere dienstverbanden (gedetacheerde nationale deskundigen, enz.) Totaal aantal werknemers: 50 waarvan er: 22 uitvoerende, en 28 administratieve taken vervullen | Werkgroepen In 2005 zijn er drie werkgroepen opgericht, die hun werkzaamheden hebben afgerond: Risk Management, Awareness Raising en CERTS Publicaties
Samenwerking met de lidstaten en de andere instellingen (aantal samen georganiseerde evenementen):
Overige producten/diensten
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bron: Door het Agentschap verstrekte gegevens. |
EUROPEES AGENTSCHAP VOOR NETWERK- EN INFORMATIEBEVEILIGING
Bron: Gegevens van het Agentschap — Deze tabellen vormen een samenvatting van de gegevens die het Agentschap in zijn jaarrekening heeft verstrekt.
Tabel 2
Begrotingsuitvoering voor het begrotingsjaar 2005
(1000 EUR) | ||||||||
Ontvangsten | Uitgaven | |||||||
Herkomst van de ontvangsten | In de definitieve begroting van het begrotingsjaar opgenomen ontvangsten | Geïnde ontvangsten | Bestemming van de uitgaven | Kredieten van de definitieve begroting | ||||
Opgevoerd | Vastgelegd | Betaald | Overgedragen | Geannuleerd | ||||
Communautaire subsidies | 6 346 | 4 400 | Titel I Personeel | 2 375 | 1 764 | 1 490 | 257 | 628 |
Titel II Administratie | 2 483 | 1 772 | 453 | 1 065 | 965 | |||
Titel III Beleidsactiviteiten | 1 488 | 1 004 | 196 | 790 | 502 | |||
Totaal | 6 346 | 4 400 | Totaal | 6 346 | 4 540 | 2 139 | 2 112 | 2 095 |
Tabel 3
Economische resultatenrekening over het begrotingsjaar 2005
(1000 EUR) | |
Exploitatieontvangsten | |
Communautaire subsidies | 4 251 |
Totaal (a) | 4 251 |
Exploitatieuitgaven | |
Personeelsuitgaven | 1 040 |
Administratieve uitgaven | 1 594 |
Beleidsuitgaven | 517 |
Totaal (b) | 3 151 |
Exploitatieresultaat (c = a — b) | 1 100 |
Tabel 4
Balans per 31 december 2005
(1000 EUR) | |
Activa | |
Vaste activa | 344 |
Vorderingen | 13 |
Kasmiddelen | 2 510 |
Totaal | 2 867 |
Passiva | |
Gecumuleerd overschot/tekort | 0 |
Economisch resultaat van het begrotingsjaar | 1 100 |
Schulden op korte termijn | 1 767 |
Totaal | 2 867 |
ANTWOORDEN VAN HET AGENTSCHAP
7. | Het Agentschap werd pas in september 2005 operationeel. Wegens personeelstekort en de beperkte beschikbare tijd bleek het erg moeilijk de percentages van de begrotingsuitvoering te verbeteren. De leiding zal de noodzakelijke maatregelen treffen, zodat verwacht wordt dat deze percentages voor 2006 hoger zullen uitvallen. |
8. | Het Agentschap ontbeert, daar het nog geen twaalf maanden functioneert, de noodzakelijke middelen om een effectief door activiteiten gestuurd management in te voeren en ten uitvoer te leggen. Deze vorm van management zal inderdaad de meetbaarheid van het werk van het Agentschap verbeteren. De leiding zal zich ervoor inspannen een door activiteiten gestuurd management in te voeren, zodra het Agentschap de noodzakelijke middelen kan toewijzen voor de ontwikkeling van een dergelijk managementsysteem. |