Home

Mededeling van de Commissie in het kader van de procedure van artikel 4, lid 1, onder a), van Verordening (EEG) nr. 2408/92 van de Raad — Gewijzigde verplichting tot openbaredienstverlening voor bepaalde geregelde luchtdiensten in de Autonome regio Azoren (Voor de EER relevante tekst)

Mededeling van de Commissie in het kader van de procedure van artikel 4, lid 1, onder a), van Verordening (EEG) nr. 2408/92 van de Raad — Gewijzigde verplichting tot openbaredienstverlening voor bepaalde geregelde luchtdiensten in de Autonome regio Azoren (Voor de EER relevante tekst)

28.2.2006

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 49/15


Mededeling van de Commissie in het kader van de procedure van artikel 4, lid 1, onder a), van Verordening (EEG) nr. 2408/92 van de Raad

Gewijzigde verplichting tot openbaredienstverlening voor bepaalde geregelde luchtdiensten in de Autonome regio Azoren

(2006/C 49/09)

(Voor de EER relevante tekst)

1.

De regering van de Autonome regio Azoren heeft besloten om, overeenkomstig artikel 4, lid 1, sub a), van Verordening (EEG) nr. 2408/92, met ingang van 1 april 2006 een verplichting tot openbare dienstverlening op te leggen voor het geheel van de volgende geregelde luchtdiensten:

Ponta Delgada — Santa Maria — Ponta Delgada

Ponta Delgada — Terceira — Ponta Delgada

Ponta Delgada — Horta — Ponta Delgada

Ponta Delgada — Pico — Ponta Delgada

Ponta Delgada — São Jorge — Ponta Delgada

Ponta Delgada — Flores — Ponta Delgada

Terceira — Graciosa — Terceira

Terceira — São Jorge — Terceira

Terceira — Pico — Terceira

Terceira — Horta — Terceira

Terceira — Flores — Terceira

Terceira — Corvo — Terceira

Horta — Flores — Horta

Horta — Corvo — Horta

Corvo — Flores — Corvo

2.

De verplichting tot openbaredienstverlening luidt als volgt:

Minimumfrequentie

Op de verbinding Ponta DelgadaSanta MariaPonta Delgada: 9 retourvluchten per week in de maanden november tot en met maart, 10 retourvluchten per week in de maanden april, mei, juni, september en oktober, en 14 retourvluchten per week in de maanden juli en augustus, met gedurende het gehele jaar ten minste één retourvlucht per dag.

Op de verbinding Ponta DelgadaTerceiraPonta Delgada: 22 retourvluchten per week in de maanden september tot en met juni en 26 retourvluchten per week in de maanden juli en augustus, met gedurende het gehele jaar ten minste 2 retourvluchten per dag.

Op de verbinding Ponta DelgadaHortaPonta Delgada: 6 retourvluchten per week in de maanden november tot en met maart, 11 retourvluchten per week in de maanden april, mei, juni, september en oktober, en 17 retourvluchten per week in de maanden juli en augustus.

Op de verbinding Ponta DelgadaPicoPonta Delgada: 2 retourvluchten per week in de maanden november tot en met maart, 7 retourvluchten per week in de maanden april, mei, juni, september en oktober, en 9 retourvluchten per week in de maanden juli en augustus.

Op de verbinding Ponta DelgadaSão JorgePonta Delgada: 3 retourvluchten per week in de maanden april, mei, juni, september en oktober, en 6 retourvluchten per week in de maanden juli en augustus.

Op de verbinding Ponta DelgadaFloresPonta Delgada: 2 retourvluchten per week in de maanden april, mei, juni, september en oktober, en 4 retourvluchten per week in de maanden juli en augustus.

Op de verbinding TerceiraGraciosaTerceira: 7 retourvluchten per week in de maanden september tot en met juni en 8 retourvluchten per week in de maanden juli en augustus, met ten minste één retourvlucht per dag van maandag tot en met zaterdag in de maanden oktober tot en met mei en één retourvlucht per dag van maandag tot en met zondag in de maanden juni tot en met september.

Op de verbinding TerceiraSão JorgeTerceira: 8 retourvluchten per week in de maanden september tot en met juni en 9 retourvluchten per week in de maanden juli en augustus, met gedurende het gehele jaar ten minste één retourvlucht per dag.

Op de verbinding TerceiraPicoTerceira: 7 retourvluchten per week in de maanden september tot en met juni en 8 retourvluchten per week in de maanden juli en augustus, met gedurende het gehele jaar ten minste één retourvlucht per dag.

Op de verbinding TerceiraHortaTerceira: 11 retourvluchten per week in de maanden september tot en met juni en 14 retourvluchten per week in de maanden juli en augustus, met gedurende het gehele jaar ten minste één retourvlucht per dag.

Op de verbinding TerceiraFloresTerceira: van maandag tot en met vrijdag 2 retourvluchten per week in de maanden september tot en met juni en 4 retourvluchten per week in de maanden juli en augustus.

Op de verbinding TerceiraCorvoTerceira: van maandag tot en met vrijdag ten minste 3 retourvluchten per week in de maanden juli en augustus, die mogen worden gecombineerd met Horta of Flores.

Op de verbinding HortaFloresHorta: 4 retourvluchten per week van maandag tot en met zaterdag in de maanden oktober tot en met mei en 5 retourvluchten per week, waarvan één op zondag, in de maanden juni tot en met september.

Op de verbinding HortaCorvoHorta: 3 retourvluchten per week om de andere dag van maandag tot en met vrijdag gedurende het gehele jaar, die mogen worden gecombineerd met Flores.

Op de verbinding CorvoFloresCorvo: 2 retourvluchten per week van maandag tot en met vrijdag op niet-aaneensluitende dagen gedurende het gehele jaar, die mogen worden gecombineerd met Corvo en Flores.

Door combinatie van de verbindingen van Ponta Delgada, Terceira, Horta en Corvo met Flores moet er naar dit laatste eiland één retourvlucht per dag zijn van maandag tot en met zaterdag in de maanden september tot en met juni en één retourvlucht per dag van maandag tot zondag in de maanden juli en augustus.

Vanaf elk eiland dient er ten minste tweemaal per week een vlucht te zijn met aansluiting op een verbinding (in beide richtingen) met een luchthaven buiten de regio en eenmaal per week met alle overige eilanden. Wanneer er voor een bepaald eiland geen verplichting bestaat om een dagelijkse vlucht te exploiteren, dient er ten minste eenmaal per week een verbinding te zijn (in beide richtingen) met een luchthaven buiten de regio, evenals met São Miguel, Terceira en Faial.

Capaciteit

De minimumcapaciteit per week dient als volgt te zijn:

Op de verbinding Ponta DelgadaSanta MariaPonta Delgada: 1 050 passagiers in de maanden november tot en met maart, 1 200 passagiers in de maanden april, mei, juni, september en oktober en 1 680 passagiers in de maanden juli en augustus.

Op de verbinding Ponta DelgadaTerceiraPonta Delgada: 2 590 passagiers in de maanden september tot en met juni en 3 070 passagiers in de maanden juli en augustus.

Op de verbinding Ponta DelgadaHortaPonta Delgada: 620 passagiers in de maanden november tot en met maart, 1 270 passagiers in de maanden april, mei, juni, september en oktober en 1 960 passagiers in de maanden juli en augustus.

Op de verbinding Ponta DelgadaPicoPonta Delgada: 200 passagiers in de maanden november tot en met maart, 780 passagiers in de maanden april, mei, juni, september en oktober en 1 000 passagiers in de maanden juli en augustus.

Op de verbinding Ponta DelgadaSão JorgePonta Delgada: 330 passagiers in de maanden april, mei, juni, september en oktober en 670 passagiers in de maanden juli en augustus.

Op de verbinding Ponta DelgadaFloresPonta Delgada: 190 passagiers in de maanden april, mei, juni, september en oktober en 380 passagiers in de maanden juli en augustus.

Op de verbinding TerceiraGraciosaTerceira: 700 passagiers in de maanden september tot en met juni en 910 passagiers in de maanden juli en augustus.

Op de verbinding TerceiraSão JorgeTerceira: 820 passagiers in de maanden september tot en met juni en 1 040 passagiers in de maanden juli en augustus.

Op de verbinding TerceiraPicoTerceira: 780 passagiers in de maanden september tot en met juni en 890 passagiers in de maanden juli en augustus.

Op de verbinding TerceiraHortaTerceira: 1 290 passagiers in de maanden november tot en met maart, 1 320 passagiers in de maanden april, mei, juni, september en oktober en 1 680 passagiers in de maanden juli en augustus.

Op de verbinding TerceiraFloresTerceira: 190 passagiers in de maanden september tot en met juni en 380 passagiers in de maanden juli en augustus.

Op de verbinding TerceiraCorvoTerceira: 60 passagiers in de maanden juli en augustus.

Op de verbinding HortaFloresHorta: 380 passagiers in de maanden september tot en met juni en 480 passagiers in de maanden juli en augustus.

Op de verbinding HortaCorvoHorta: 60 passagiers gedurende het gehele jaar.

Op de verbinding CorvoFloresCorvo: 40 passagiers gedurende het gehele jaar.

Wanneer de dienst wordt opgeschort op grond van onvoorzienbare omstandigheden, overmacht of andere redenen, dient de geplande capaciteit met ten minste 60 % te worden verhoogd vanaf het moment dat de dienstverlening kan worden hervat totdat de gehele vervoersachterstand die tijdens de onderbreking van de dienst is ontstaan, is ingelopen.

Wanneer de gemiddelde bezettingsgraad op een bepaalde verbinding in één IATA-vliegseizoen meer dan 70 % bedraagt, dient de minimumcapaciteit in hetzelfde seizoen van het jaar daarop zodanig te worden verhoogd dat deze maximumbezettingsgraad niet zal worden overschreden.

Wanneer het aantal passagiers op de wachtlijst groter is dan 5 % van de weekcapaciteit voor een bepaalde verbinding of (indien lager) dan de capaciteit van het op die verbinding meest gebruikte vliegtuig, dient een aanvullende retourvlucht te worden uitgevoerd indien de betrokken passagiers niet binnen 48 uur naar hun bestemming kunnen vertrekken.

Er dienen aanvullende vluchten plaats te vinden om te voldoen aan de buitengewone vraag in verband met religieuze feesten, sportmanifestaties en culturele evenementen op de verschillende eilanden. De bezettingsgraad mag bij elke extra vlucht in een van beide richten niet lager zijn dan 70 %.

Goederen, post inbegrepen, worden vervoerd met vliegtuigen die ook passagiers vervoeren.

Categorie vliegtuigen en exploitatievoorwaarden

De verbindingen moeten worden onderhouden met voor het vervoer van personen gecertificeerde vliegtuigen, waarbij erop zij gewezen dat zij tevens dienen te voldoen aan de technische en operationele eisen die het mogelijk maakt te vliegen op luchthavens met beperkingen ten aanzien van nachtvluchten. Bij de vliegoperaties op de luchthavens van de Autonome regio Azoren dienen de in „Aeronautical Information of Portugal” (AIP) en het „Civil Pilot Manual” (MPC) gepubliceerde voorwaarden in acht te worden genomen.

De gebruikte vliegtuigen dienen een gecertificeerde capaciteit van ten minste 18 stoelen te hebben.

Tarieven

De tariefstructuur dient te omvatten:

a)

een referentietarief „economy class” zonder beperkingen, als gespecificeerd in bijlage A;

b)

een reeks bijzondere tarieven die zijn afgestemd op de vraag en waarvoor speciale voorwaarden gelden, met name:

een tarief voor bejaarden,

een tarief voor jongeren,

een APEX-tarief;

c)

gereduceerde tarieven voor inwoners van de Autonome regio Azoren; de maximumtarieven zijn vermeld in bijlage B;

d)

gereduceerde tarieven voor studenten die in de Autonome regio Azoren wonen voor de reis tussen het eiland waarop zij wonen en het eiland waarop de door hen bezochte onderwijsinstelling is gevestigd; de korting bedraagt hierbij 40 % van het normale tarief;

e)

een gereduceerd tarief voor kinderen ten belope van 50 % van het volwassenentarief;

f)

een gereduceerd tarief voor baby's ten belope van 10 % van het volwassenentarief.

Benevens bovengenoemde tarieven mogen ook promotietarieven worden aangeboden, zij het na voorafgaande goedkeuring door het Regionaal Secretariaat voor economische zaken.

Voor het tarief voor goederenvervoer dient voorafgaande goedkeuring te worden verleend door het Regionaal Secretariaat voor economische zaken.

Deze tarieven zullen met ingang van 2007 jaarlijks op 1 april automatisch worden herzien op basis van de inflatie in het voorafgaande jaar, zoals gepubliceerd in het GOP (Grandes Opções do Plano), en uiterlijk op 28 februari van het lopende jaar aan de exploitanten van de betrokken verbindingen worden meegedeeld. De nieuwe tarieven worden aan de Europese Commissie meegedeeld en treden pas in werking nadat ze in het Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen zijn gepubliceerd.

De vaste tarieven van de bijlagen A en B geldt voor de verbinding tussen de plaats van vertrek en die van bestemming, ongeacht de route, mits deze opgenomen is in bijlage C, ook als hiervoor van meer dan een luchtvaartmaatschappij gebruik wordt gemaakt. In dit geval dienen de verschillende maatschappijen die samen de betrokken route tussen de eilanden exploiteren, te bepalen hoe de inkomsten worden verdeeld overeenkomstig de lengte van het door elk van hen verzorgde traject. Zij dienen eveneens een door het Regionaal Secretariaat voor economische zaken goed te keuren akkoord te sluiten over de voorwaarden voor het overstappen van passagiers, met name wat betreft vluchtschema's, onderlinge erkenning van vervoersbewijzen en de overslag van bagage tot de eindbestemming, zodat de passagiers daarvan geen nadeel ondervinden.

Continuïteit en punctualiteit van de dienstverlening

Behoudens overmacht mag het aantal door rechtstreeks toedoen van de luchtvaartmaatschappij geannuleerde vluchten per IATA-vliegseizoen niet meer bedragen dan 2 % van het aantal geplande vluchten.

Behoudens overmacht mag bij niet meer dan 25 % van alle vluchten een vertraging ontstaan van meer dan 15 minuten die direct aan de luchtvaartmaatschappij is toe te schrijven.

De geplande diensten moeten steeds gegarandeerd zijn gedurende ten minste een geheel kalenderjaar en mogen, behoudens de reeds genoemde uitzonderingsgevallen, enkel worden gestaakt met inachtneming van een opzegtermijn van zes maanden.

Dienstregeling

De vluchten dienen zoveel mogelijk gelijkmatig te worden gespreid over de dagen van de week en de uren van de dag.

Behoudens beperkingen in verband met de openingsuren en de exploitatievoorwaarden van de vliegvelden dienen de vluchten ten vroegste om 6.00 uur plaatselijke tijd te vertrekken en ten laatste om 0.00 uur plaatselijke tijd aan te komen.

Boeking van de vluchten

De vluchten moeten kunnen worden geboekt via ten minste één geautomatiseerd boekingssysteem, zonder het gebruik van andere verkoopkanalen die, gelet op het karakter van de diensten, adequate voorlichting garanderen, uit te sluiten.

In geval van „no show” mag een boete worden opgelegd die niet hoger is dan 10 % van het betrokken referentietarief voor „economy class”.

Postdienst

Het vervoer van post in opdracht van de exploitant van de universele postdienst dient te beantwoorden aan de kwaliteits- en andere eisen die door de wet aan deze universele dienst worden gesteld.

3.

Gelet op het belang en het specifieke karakter van de betrokken verbindingen en de buitengewone eisen die aan de continuïteit van de dienstverlening worden gesteld, worden de luchtvaartmaatschappijen uit de Gemeenschap geattendeerd op het volgende:

luchtvaartmaatschappijen die voornemens zijn een of meer in deze mededeling bedoelde verbindingen te exploiteren, dienen vooraf een voor één jaar geldend exploitatieplan voor deze verbindingen in te dienen dat aan de gestelde eisen voldoet en dat een positief bedrijfsresultaat laat zien;

de inschrijving staat open voor alle luchtvaartmaatschappijen die in het bezit zijn van een geldige exploitatievergunning die door een van de lidstaten is afgegeven overeenkomstig Verordening (EEG) nr. 2407/92 van de Raad betreffende de verlening van exploitatievergunningen aan luchtvaartmaatschappijen, alsmede van een geldig bewijs luchtvaartexploitant;

luchtvaartmaatschappijen die voornemens zijn een of meer verbindingen te exploiteren, dienen aan te tonen dat op hun bewijs luchtvaartexploitant de vliegtuigen plus reservetoestellen zijn ingeschreven die noodzakelijk zijn om het exploitatieplan uit te voeren voor de verbindingen waarop zij inschrijven, evenals het bijbehorende personeel, ofschoon zij incidenteel extra capaciteit van andere maatschappijen mogen huren om onvoorziene omstandigheden het hoofd te bieden;

de luchtvaartmaatschappijen dienen aan te tonen dat zij op de aanvangsdatum van het exploitatieplan op alle eilanden van de Azoren het logistieke en technische personeel hebben gevestigd of gecontracteerd om de individuele verkoop van vervoersbewijzen aan het publiek door de maatschappij zelf of door een gemachtigde agent te garanderen;

de luchtvaartmaatschappijen dienen in de Autonome regio Azoren te beschikken over adequate, eigen of gehuurde technische infrastructuurvoorzieningen, flight operations services, diensten voor techniek en onderhoud van vliegtuigen en aanverwante apparatuur, die voorafgaandelijk door het Instituto Nacional de Aviação Civil gecertificeerd zijn overeenkomstig de geldende eisen;

gezien het specifieke karakter van de verbindingen dienen de luchtvaartmaatschappijen aan te tonen dat het cabinepersoneel op alle genoemde verbindingen behalve die met het eiland Corvo in meerderheid Portugees spreekt en begrijpt, en dat de technische crew op de verbinding met het eiland Corvo in meerderheid Portugees spreekt en begrijpt;

de luchtvaartmaatschappijen mogen onderlinge commerciële overeenkomsten, met name „interline”- en „codesharing”-overeenkomsten, sluiten;

indien de dienstverlening op het geheel van verbindingen wordt gestaakt zonder de in de dienstverplichting bedoelde termijn in acht te nemen of indien de bedoelde verplichtingen niet worden nagekomen, zullen administratieve en financiële sancties worden vastgesteld;

luchtvaartmaatschappijen kunnen inschrijven op de exploitatie van een of meer van deze verbindingen, zonder een financiële compensatie te vragen en zonder exclusieve rechten te verlangen, binnen één maand na de publicatie van deze mededeling in het Publicatieblad van de Europese Unie;

indien meer dan één luchtvaartmaatschappij inschrijft op de exploitatie van eenzelfde verbinding, zonder om een financiële vergoeding of de exclusieve rechten op deze verbinding te verzoeken, dient elk daarvan nauwgezet aan alle vastgestelde verplichtingen tot openbare dienstverlening te voldoen, behalve wat betreft de frequentie en de capaciteit voor hetgeen zal worden beschouwd als de gecombineerde inspanning van alle luchtvaartmaatschappijen die op de exploitatie van deze verbindingen hebben ingeschreven. In dat geval wordt ervan uitgegaan dat de minimumfrequentie en –capaciteit die door elk van deze luchtvaartmaatschappijen wordt aangeboden, overeenkomt met het evenredige aandeel dat wordt verkregen door de in punt 1 van deze mededeling bepaalde frequentie en capaciteit te delen door het aantal inschrijvers.

De in deze mededeling omschreven openbaredienstverplichtingen kunnen, mits overeenstemming tussen de luchtvaartmaatschappijen en het Regionaal Secretariaat voor economische zaken, worden gewijzigd of aangepast om redenen van algemeen belang.

Luchtvaartmaatschappijen uit de Gemeenschap worden erop gewezen dat Regionaal Directoraat voor maritiem en luchtvervoer van het Regionaal Secretariaat voor economische zaken van de Autonome regio Azoren zal nagaan of de opgelegde openbaredienstverplichtingen worden nageleefd.

De inschrijvingen (voorstellen) moeten worden ingediend bij het Regionaal Directoraat voor maritiem en luchtvervoer van het Regionaal Secretariaat voor economische zaken van de Autonome regio Azoren


BIJLAGE A

Tarief „Normaal Economy Class” (NEC) (in euro)

CVU

FLW

GRW

HOR

PDL

PIX

SJZ

SMA

TER

CVU

50

170

104

170

170

170

170

170

FLW

50

170

104

170

170

170

170

170

GRW

170

170

170

170

170

170

170

104

HOR

104

104

170

170

170

170

170

168

PDL

170

170

170

170

170

170

104

170

PIX

170

170

170

170

170

170

170

168

SJZ

170

170

170

170

170

170

170

104

SMA

170

170

170

170

104

170

170

170

TER

170

170

104

168

170

168

104

170

CVU: Corvo; FLW: Flores; GRW: Graciosa; HOR: Horta; PDL: Ponta Delgada; PIX: Pico; SJZ: São Jorge; SMA: Santa Maria; TER: Terceira


BIJLAGE B

Tarief voor inwoners (RT) (in euro)

CVU

FLW

GRW

HOR

PDL

PIX

SJZ

SMA

TER

CVU

40

142

80

142

142

142

142

142

FLW

40

142

80

142

142

142

142

142

GRW

142

142

142

142

142

142

142

80

HOR

80

80

142

142

142

142

142

136

PDL

142

142

142

142

142

142

80

142

PIX

142

142

142

142

142

142

142

136

SJZ

142

142

142

142

142

142

142

80

SMA

142

142

142

142

80

142

142

142

TER

142

142

80

136

142

136

80

142

CVU: Corvo; FLW: Flores; GRW: Graciosa; HOR: Horta; PDL: Ponta Delgada; PIX: Pico; SJZ: São Jorge; SMA: Santa Maria; TER: Terceira


BIJLAGE C

Tarieven voor verbindingen tussen de eilanden

Voor de hieronder vermelde verbindingen tussen twee eilanden van de Autonome regio Azoren met tussenlanding en/of overstap op een of meer andere eilanden geldt het tarief voor de rechtstreekse verbinding tussen de luchthaven van vertrek en die van bestemming.

Alle verbindingen zijn slecht in één richting vermeld, hoewel zij ook in de tegenovergestelde richting mogen worden afgelegd.

CVU-FLW(1)-HOR(1)-TER(1)-GRW

CVU-FLW-HOR

CVU-FLW-HOR-TER-PDL

CVU-FLW(1)-HOR(1)-TER(1)-PIX

CVU-FLW-HOR-TER-PDL-SMA

CVU-FLW(1)-HOR(1)-TER(1)-SJZ

CVU-FLW-HOR-TER

FLW-CVU(1)-HOR(1)-TER(1)-GRW

FLW-CVU(1)-HOR

FLW-HOR-TER-PDL

FLW-CVU(1)-HOR(1)-TER(1)-PDL

FLW-CVU(1)-HOR(1)-TER(1)-PIX

FLW-HOR-TER-PDL-SMA

FLW-CVU(1)-HOR(1)-TER(1)-PDL(1)-SMA

FLW-CVU(1)-HOR(1)-TER(1)-SJZ

FLW-HOR-TER

FLW-CVU(1)-HOR(1)-TER

GRW-TER(1)-HOR

GRW-TER-PDL

GRW-TER(1)-PIX

GRW-TER-PDL-SMA

GRW-TER(1)-SJZ

HOR-TER-PDL

HOR-TER(1)-PIX

HOR-TER-PDL-SMA

HOR-TER(1)-SJZ

PDL-TER-SJZ

PDL-TER-PIX

PIX-TER-PDL-SMA

PIX-TER(1)-SJZ

SMA-PDL-TER-SJZ

SMA-PDL-TER