Mededeling van de Commissie in het kader van de procedure van artikel 4, lid 1, onder a), van Verordening (EEG) nr. 2408/92 van de Raad — Gewijzigde verplichting tot openbaredienstverlening voor bepaalde geregelde luchtdiensten in de Autonome regio Azoren (Voor de EER relevante tekst)
Mededeling van de Commissie in het kader van de procedure van artikel 4, lid 1, onder a), van Verordening (EEG) nr. 2408/92 van de Raad — Gewijzigde verplichting tot openbaredienstverlening voor bepaalde geregelde luchtdiensten in de Autonome regio Azoren (Voor de EER relevante tekst)
28.2.2006 | NL | Publicatieblad van de Europese Unie | C 49/15 |
Mededeling van de Commissie in het kader van de procedure van artikel 4, lid 1, onder a), van Verordening (EEG) nr. 2408/92 van de Raad
Gewijzigde verplichting tot openbaredienstverlening voor bepaalde geregelde luchtdiensten in de Autonome regio Azoren
(2006/C 49/09)
(Voor de EER relevante tekst)
1. | De regering van de Autonome regio Azoren heeft besloten om, overeenkomstig artikel 4, lid 1, sub a), van Verordening (EEG) nr. 2408/92, met ingang van 1 april 2006 een verplichting tot openbare dienstverlening op te leggen voor het geheel van de volgende geregelde luchtdiensten:
|
2. | De verplichting tot openbaredienstverlening luidt als volgt: Minimumfrequentie
Door combinatie van de verbindingen van Ponta Delgada, Terceira, Horta en Corvo met Flores moet er naar dit laatste eiland één retourvlucht per dag zijn van maandag tot en met zaterdag in de maanden september tot en met juni en één retourvlucht per dag van maandag tot zondag in de maanden juli en augustus. Vanaf elk eiland dient er ten minste tweemaal per week een vlucht te zijn met aansluiting op een verbinding (in beide richtingen) met een luchthaven buiten de regio en eenmaal per week met alle overige eilanden. Wanneer er voor een bepaald eiland geen verplichting bestaat om een dagelijkse vlucht te exploiteren, dient er ten minste eenmaal per week een verbinding te zijn (in beide richtingen) met een luchthaven buiten de regio, evenals met São Miguel, Terceira en Faial. Capaciteit De minimumcapaciteit per week dient als volgt te zijn:
Wanneer de dienst wordt opgeschort op grond van onvoorzienbare omstandigheden, overmacht of andere redenen, dient de geplande capaciteit met ten minste 60 % te worden verhoogd vanaf het moment dat de dienstverlening kan worden hervat totdat de gehele vervoersachterstand die tijdens de onderbreking van de dienst is ontstaan, is ingelopen. Wanneer de gemiddelde bezettingsgraad op een bepaalde verbinding in één IATA-vliegseizoen meer dan 70 % bedraagt, dient de minimumcapaciteit in hetzelfde seizoen van het jaar daarop zodanig te worden verhoogd dat deze maximumbezettingsgraad niet zal worden overschreden. Wanneer het aantal passagiers op de wachtlijst groter is dan 5 % van de weekcapaciteit voor een bepaalde verbinding of (indien lager) dan de capaciteit van het op die verbinding meest gebruikte vliegtuig, dient een aanvullende retourvlucht te worden uitgevoerd indien de betrokken passagiers niet binnen 48 uur naar hun bestemming kunnen vertrekken. Er dienen aanvullende vluchten plaats te vinden om te voldoen aan de buitengewone vraag in verband met religieuze feesten, sportmanifestaties en culturele evenementen op de verschillende eilanden. De bezettingsgraad mag bij elke extra vlucht in een van beide richten niet lager zijn dan 70 %. Goederen, post inbegrepen, worden vervoerd met vliegtuigen die ook passagiers vervoeren. Categorie vliegtuigen en exploitatievoorwaarden De verbindingen moeten worden onderhouden met voor het vervoer van personen gecertificeerde vliegtuigen, waarbij erop zij gewezen dat zij tevens dienen te voldoen aan de technische en operationele eisen die het mogelijk maakt te vliegen op luchthavens met beperkingen ten aanzien van nachtvluchten. Bij de vliegoperaties op de luchthavens van de Autonome regio Azoren dienen de in „Aeronautical Information of Portugal” (AIP) en het „Civil Pilot Manual” (MPC) gepubliceerde voorwaarden in acht te worden genomen. De gebruikte vliegtuigen dienen een gecertificeerde capaciteit van ten minste 18 stoelen te hebben. Tarieven De tariefstructuur dient te omvatten:
Benevens bovengenoemde tarieven mogen ook promotietarieven worden aangeboden, zij het na voorafgaande goedkeuring door het Regionaal Secretariaat voor economische zaken. Voor het tarief voor goederenvervoer dient voorafgaande goedkeuring te worden verleend door het Regionaal Secretariaat voor economische zaken. Deze tarieven zullen met ingang van 2007 jaarlijks op 1 april automatisch worden herzien op basis van de inflatie in het voorafgaande jaar, zoals gepubliceerd in het GOP (Grandes Opções do Plano), en uiterlijk op 28 februari van het lopende jaar aan de exploitanten van de betrokken verbindingen worden meegedeeld. De nieuwe tarieven worden aan de Europese Commissie meegedeeld en treden pas in werking nadat ze in het Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen zijn gepubliceerd. De vaste tarieven van de bijlagen A en B geldt voor de verbinding tussen de plaats van vertrek en die van bestemming, ongeacht de route, mits deze opgenomen is in bijlage C, ook als hiervoor van meer dan een luchtvaartmaatschappij gebruik wordt gemaakt. In dit geval dienen de verschillende maatschappijen die samen de betrokken route tussen de eilanden exploiteren, te bepalen hoe de inkomsten worden verdeeld overeenkomstig de lengte van het door elk van hen verzorgde traject. Zij dienen eveneens een door het Regionaal Secretariaat voor economische zaken goed te keuren akkoord te sluiten over de voorwaarden voor het overstappen van passagiers, met name wat betreft vluchtschema's, onderlinge erkenning van vervoersbewijzen en de overslag van bagage tot de eindbestemming, zodat de passagiers daarvan geen nadeel ondervinden. Continuïteit en punctualiteit van de dienstverlening Behoudens overmacht mag het aantal door rechtstreeks toedoen van de luchtvaartmaatschappij geannuleerde vluchten per IATA-vliegseizoen niet meer bedragen dan 2 % van het aantal geplande vluchten. Behoudens overmacht mag bij niet meer dan 25 % van alle vluchten een vertraging ontstaan van meer dan 15 minuten die direct aan de luchtvaartmaatschappij is toe te schrijven. De geplande diensten moeten steeds gegarandeerd zijn gedurende ten minste een geheel kalenderjaar en mogen, behoudens de reeds genoemde uitzonderingsgevallen, enkel worden gestaakt met inachtneming van een opzegtermijn van zes maanden. Dienstregeling De vluchten dienen zoveel mogelijk gelijkmatig te worden gespreid over de dagen van de week en de uren van de dag. Behoudens beperkingen in verband met de openingsuren en de exploitatievoorwaarden van de vliegvelden dienen de vluchten ten vroegste om 6.00 uur plaatselijke tijd te vertrekken en ten laatste om 0.00 uur plaatselijke tijd aan te komen. Boeking van de vluchten De vluchten moeten kunnen worden geboekt via ten minste één geautomatiseerd boekingssysteem, zonder het gebruik van andere verkoopkanalen die, gelet op het karakter van de diensten, adequate voorlichting garanderen, uit te sluiten. In geval van „no show” mag een boete worden opgelegd die niet hoger is dan 10 % van het betrokken referentietarief voor „economy class”. Postdienst Het vervoer van post in opdracht van de exploitant van de universele postdienst dient te beantwoorden aan de kwaliteits- en andere eisen die door de wet aan deze universele dienst worden gesteld. |
3. | Gelet op het belang en het specifieke karakter van de betrokken verbindingen en de buitengewone eisen die aan de continuïteit van de dienstverlening worden gesteld, worden de luchtvaartmaatschappijen uit de Gemeenschap geattendeerd op het volgende:
De in deze mededeling omschreven openbaredienstverplichtingen kunnen, mits overeenstemming tussen de luchtvaartmaatschappijen en het Regionaal Secretariaat voor economische zaken, worden gewijzigd of aangepast om redenen van algemeen belang. Luchtvaartmaatschappijen uit de Gemeenschap worden erop gewezen dat Regionaal Directoraat voor maritiem en luchtvervoer van het Regionaal Secretariaat voor economische zaken van de Autonome regio Azoren zal nagaan of de opgelegde openbaredienstverplichtingen worden nageleefd. De inschrijvingen (voorstellen) moeten worden ingediend bij het Regionaal Directoraat voor maritiem en luchtvervoer van het Regionaal Secretariaat voor economische zaken van de Autonome regio Azoren |
BIJLAGE A
Tarief „Normaal Economy Class” (NEC) (in euro)
CVU | FLW | GRW | HOR | PDL | PIX | SJZ | SMA | TER | |
CVU | 50 | 170 | 104 | 170 | 170 | 170 | 170 | 170 | |
FLW | 50 | 170 | 104 | 170 | 170 | 170 | 170 | 170 | |
GRW | 170 | 170 | 170 | 170 | 170 | 170 | 170 | 104 | |
HOR | 104 | 104 | 170 | 170 | 170 | 170 | 170 | 168 | |
PDL | 170 | 170 | 170 | 170 | 170 | 170 | 104 | 170 | |
PIX | 170 | 170 | 170 | 170 | 170 | 170 | 170 | 168 | |
SJZ | 170 | 170 | 170 | 170 | 170 | 170 | 170 | 104 | |
SMA | 170 | 170 | 170 | 170 | 104 | 170 | 170 | 170 | |
TER | 170 | 170 | 104 | 168 | 170 | 168 | 104 | 170 | |
CVU: Corvo; FLW: Flores; GRW: Graciosa; HOR: Horta; PDL: Ponta Delgada; PIX: Pico; SJZ: São Jorge; SMA: Santa Maria; TER: Terceira |
BIJLAGE B
Tarief voor inwoners (RT) (in euro)
CVU | FLW | GRW | HOR | PDL | PIX | SJZ | SMA | TER | |
CVU | 40 | 142 | 80 | 142 | 142 | 142 | 142 | 142 | |
FLW | 40 | 142 | 80 | 142 | 142 | 142 | 142 | 142 | |
GRW | 142 | 142 | 142 | 142 | 142 | 142 | 142 | 80 | |
HOR | 80 | 80 | 142 | 142 | 142 | 142 | 142 | 136 | |
PDL | 142 | 142 | 142 | 142 | 142 | 142 | 80 | 142 | |
PIX | 142 | 142 | 142 | 142 | 142 | 142 | 142 | 136 | |
SJZ | 142 | 142 | 142 | 142 | 142 | 142 | 142 | 80 | |
SMA | 142 | 142 | 142 | 142 | 80 | 142 | 142 | 142 | |
TER | 142 | 142 | 80 | 136 | 142 | 136 | 80 | 142 | |
CVU: Corvo; FLW: Flores; GRW: Graciosa; HOR: Horta; PDL: Ponta Delgada; PIX: Pico; SJZ: São Jorge; SMA: Santa Maria; TER: Terceira |
BIJLAGE C
Tarieven voor verbindingen tussen de eilanden
Voor de hieronder vermelde verbindingen tussen twee eilanden van de Autonome regio Azoren met tussenlanding en/of overstap op een of meer andere eilanden geldt het tarief voor de rechtstreekse verbinding tussen de luchthaven van vertrek en die van bestemming.
Alle verbindingen zijn slecht in één richting vermeld, hoewel zij ook in de tegenovergestelde richting mogen worden afgelegd.
CVU-FLW-HOR |
CVU-FLW-HOR-TER-PDL |
CVU-FLW-HOR-TER-PDL-SMA |
CVU-FLW-HOR-TER |
FLW-CVU(1)-HOR |
FLW-HOR-TER-PDL |
FLW-HOR-TER-PDL-SMA |
FLW-HOR-TER |
GRW-TER(1)-HOR |
GRW-TER-PDL |
GRW-TER(1)-PIX |
GRW-TER-PDL-SMA |
GRW-TER(1)-SJZ |
HOR-TER-PDL |
HOR-TER(1)-PIX |
HOR-TER-PDL-SMA |
HOR-TER(1)-SJZ |
PDL-TER-SJZ |
PDL-TER-PIX |
PIX-TER-PDL-SMA |
PIX-TER(1)-SJZ |
SMA-PDL-TER-SJZ |
SMA-PDL-TER |