Openbaredienstverplichtingen (Voor de EER relevante tekst)
Openbaredienstverplichtingen (Voor de EER relevante tekst)
20.6.2006 | NL | Publicatieblad van de Europese Unie | C 144/5 |
Openbaredienstverplichtingen
(2006/C 144/03)
(Voor de EER relevante tekst)
De Finse regering (Het ministerie van Vervoer en Communicatie) heeft besloten om de openbaredienstverplichtingen, opgelegd overeenkomstig artikel 4, lid 1, punt a), van Verordening (EEG) nr. 2408/92 van 23 juli 1992 betreffende de toegang van communautaire luchtvaartmaatschappijen tot intracommunautaire luchtroutes, te wijzigen. De openbaredienstverplichtingen in kwestie werden gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie C 204 van 20 augustus 2005 en C 238 van 28 september 2005.
De gewijzigde openbaredienstverplichtingen gelden vanaf 1 augustus 2006 op de binnenlandse route Helsinki-Varkaus-Savonlinna. De openbaredienstverplichtingen betreffende Mikkeli worden opgeheven op het moment van publicatie van deze kennisgeving.
De openbaredienstverplichtingen voor de route Helsinki-Varkaus-Savonlinna zijn als volgt:
Minimumfrequentie
Er moeten dagelijks, van maandag tot en met vrijdag, exclusief officiële verlofdagen, ten minste drie vluchten in elke richting plaatsvinden op de route Helsinki-Varkaus en op de route Helsinki-Savonlinna. Op de route Helsinki-Varkaus-Savonlinna moet er een vroege ochtendvlucht zijn en op de route Savonlinna-Varkaus-Helsinki moet er een late avondvlucht zijn.
Op zaterdagen moet er minstens één verbinding zijn van Savonlinna via Varkaus naar Helsinki en op zondagen minstens één verbinding van Helsinki via Varkaus naar Savonlinna.
De dienstregeling kan tijdens de kerst- en andere vakantieperiodes op verzoek worden gewijzigd.
Gedurende de zomerperiode van het operafestival van Savonlinna moeten er ten minste drie vluchten in elke richting zijn tussen Helsinki en Savonlinna van maandag tot en met zaterdag, alsook twee vluchten op zondag. Gedurende het operafestival van Savonlinna moeten er geen vluchten zijn tussen Helsinki en Varkaus.
Dienstregeling
Van maandag tot en met vrijdag moeten de vertrekkende ochtendvluchten op de luchthavens van Savonlinna en Varkaus een correspondentie mogelijk maken met de grote internationale vluchten op de luchthaven van Helsinki-Vantaa, of er moet worden voorzien in een correspondentie met de grote internationale vluchten om 's avonds terug te keren naar de luchthavens van Savonlinna en Varkaus.
Van maandag tot en met vrijdag moet een directe vlucht voldoende vroeg vertrekken op de luchthaven van Helsinki-Vantaa om het mogelijk maken Savonlinna en Varkaus te bereiken vóór 8.30 u.
Op maandag tot en met vrijdag moeten er ook directe vluchten zijn die voldoende vroeg vertrekken uit Savonlinna en Varkaus om het mogelijk te maken Helsinki-Vantaa te bereiken vóór 9.40 u.
Er moet een directe vlucht in de namiddag zijn van Helsinki-Vantaa terug zowel naar Savonlinna als naar Varkaus. Van zowel de luchthaven van Savonlinna als die van Varkaus moet er een directe vlucht zijn na de werkuren naar Helsinki.
Op zaterdagochtend moet er een vlucht van Savonlinna via Varkaus naar Helsinki-Vantaa zijn. Op zondag moet er een late avondvlucht van Helsinki-Vantaa via Varkaus naar Savonlinna zijn.
De dienstregeling mag worden gewijzigd op kerstmis en op andere verlofperiodes naargelang van de vraag.
Gedurende de zomerperiode van het operafestival van Savonlinna moeten er vluchten zijn over de middag in elke richting tussen Helsinki-Vantaa en Savonlinna. Voorts moet er gedurende het operafestival van Savonlinna van maandag tot en met zaterdag een namiddagvlucht zijn van Helsinki-Vantaa naar Savonlinna, alsook na middernacht van Savonlinna naar Helsini-Vantaa.
Aantal zitplaatsen
De geboden capaciteit moet ten minste 32 zitplaatsen bedragen. De gemiddelde bezettingsgraad van een vlucht per maand mag niet hoger liggen dan 80 %. Gedurende het operafestival van Savonlinna moet het aantal zitplaatsen op de route naar Savonlinna op dag-, namiddag- en avondvluchten worden verhoogd tot 68 zitplaatsen of moet de capaciteit worden verhoogd door extra vluchten in te leggen zodat aan deze vereiste tegemoet kan worden gekomen.
Er moet voldoende bagage/vrachtcapaciteit zijn om iedere passagier op een volledige vlucht in normale weersomstandigheden de mogelijkheid te bieden 8 kg handbagage en ten minste 20 kg in het bagageruim mee te nemen.
Tarieven
Het basistarief voor een biljet voor een enkele vlucht tussen Savonlinna en Helsinki of tussen Varkaus en Helsinki mag maximaal 160 EUR bedragen, inclusief alle luchthavenrechten. Ten minste 25 % van het totale aantal biljetten moet aan een verlaagd tarief worden aangeboden.
De luchtvaartmaatschappij moet instemmen met een interline-samenwerkingsregeling voor de door de openbaredienstverplichting bestreken route met minstens één luchtvaartmaatschappij die een dienst onderhoudt vanuit Helsinki-Vantaa. De interline-samenwerkingsovereenkomst moet op dezelfde of gelijkwaardige voorwaarden worden gesloten en dient, met betrekking tot vervoerprijzen op de route, het proratasysteem te volgen overeenkomstig internationale voorschriften. De luchtvaartmaatschappij waarop de openbaredienstverplichtingen berusten moet interline-samenwerkingsovereenkomsten sluiten op dezelfde of gelijkwaardige voorwaarden met iedere andere geïnteresseerde luchtvaartmaatschappij die luchtdiensten verzorgt vanaf de luchthaven Helsinki-Vantaa. De luchtvaartmaatschappij moet het ministerie van Vervoer en Communicatie alle informatie betreffende de interline-samenwerkingsovereenkomsten en de inhoud daarvan verstrekken die het voor de uitvoering van controles nodig heeft.
De luchtvaartmaatschappij moet beschikken over een internationaal systeem voor reservering en afgifte van biljetten in Finland en een interline-overeenkomst met de IATA inzake de tarieven voor aansluitende vluchten en bagage-afhandelingsregelingen. Informatie over tarieven en dienstregelingen moet in het internationaal systeem voor reservering en afgifte van biljetten worden opgenomen.
De luchtvaartmaatschappij moet beschikken over een samenwerkingsovereenkomst inzake de tarieven voor aansluitende vluchten met minstens één maatschappij die vanaf de luchthaven van Helsinki-Vantaa op buitenlandse bestemmingen vliegt.
Bij het boeken van de vluchten moet ten minste één geautomatiseerd reserveringssysteem worden gebruikt.
Continuïteit van de dienstverlening
Exploitatie van de route in kwestie zonder inachtneming van bovengenoemde openbaredienstverplichtingen kan aanleiding geven tot administratieve en/of gerechtelijke sancties.
De luchtvaartmaatschappij die de geregelde luchtdiensten op de route in kwestie wil stopzetten, moet de Finse burgerluchtvaartautoriteit daarvan op de hoogte brengen ten minste zes maanden alvorens de luchtdiensten te stoppen.
Toegankelijkheid voor personen met een handicap
De luchtvaartmaatschappij moet ervoor zorgen dat tegemoet wordt gekomen aan de behoeften van personen met een handicap.
BIJLAGE
BEROEPSPROCEDURE
Recht op beroep
De personen waarop een besluit van het ministerie van Vervoer en Communicatie betrekking heeft of waarvan de rechten, plichten of belangen direct worden beïnvloed door dit besluit hebben het recht om beroep aan te tekenen tegen dit besluit. Wanneer het besluit onwettig wordt geacht, kan beroep worden aangetekend.
Beroepsinstantie en -termijn
Wie niet akkoord gaat met het besluit in kwestie kan beroep aantekenen. Het schriftelijk in te dienen beroep moet worden gericht aan de hoogste administratieve rechtbank.
De beroepstermijn bedraagt 30 dagen te rekenen vanaf de dag van kennisgeving van het besluit (die dag zelf telt niet mee).
Het beroepschrift moet uiterlijk op de laatste dag van de beroepstermijn op de rechtbank toekomen.
Beroepschrift
Het beroepschrift moet de volgende elementen bevatten:
— | het aangevochten besluit; |
— | de elementen van het besluit die worden aangevochten en de gevraagde wijzigingen; |
— | de rechtvaardiging van het verzoek. |
In het beroepschrift moeten de naam en het adres van de persoon die in beroep gaat worden vermeld. Als de appellant een raadsman of andere vertegenwoordiger heeft aangewezen, of als het beroepschrift door een derde partij is opgesteld, moeten ook de naam en het adres van die vertegenwoordiger of derde partij worden vermeld.
In het beroepschrift moeten het postadres en het telefoonnummer zijn vermeld zodat informatie over de stand van zaken kan worden medegedeeld.
Het beroepschrift moet worden ondertekend door de appellant, zijn raadsman of zijn vertegenwoordiger.
Bijlagen bij het beroepschrift
Bij het beroepschrift worden de volgende documenten gevoegd:
— | het origineel of een afschrift van het besluit van het ministerie van Vervoer en Communicatie; |
— | het ontvangstbewijs van de kennisgeving of een ander bewijsstuk betreffende het begin van de beroepstermijn; |
— | nog niet aan de rechtbank toegezonden documenten ter rechtvaardiging van het beroep; |
— | als de appellant zich laat vertegenwoordigen, de desbetreffende machtiging. |
Adres waaraan het beroepschrift moet worden toegezonden
Het beroepschrift moet vóór het aflopen van de beroepstermijn worden toegezonden aan de Griffie van de hoogste administratieve rechtbank. Het adres van de hoogste administratieve rechtbank is:
Unioninkatu 16, PL 180, FIN–00131 Helsinki.