Bekendmaking overeenkomstig artikel 27, lid 4, van Verordening (EG) nr. 1/2003 van de Raad in Zaak nr. COMP/39.140 — DaimlerChrysler
Bekendmaking overeenkomstig artikel 27, lid 4, van Verordening (EG) nr. 1/2003 van de Raad in Zaak nr. COMP/39.140 — DaimlerChrysler
22.3.2007 | NL | Publicatieblad van de Europese Unie | C 66/18 |
Bekendmaking overeenkomstig artikel 27, lid 4, van Verordening (EG) nr. 1/2003 van de Raad in Zaak nr. COMP/39.140 — DaimlerChrysler
(2007/C 66/08)
1. INLEIDING
Overeenkomstig artikel 9 van Verordening (EG) nr. 1/2003 van de Raad(1), kan de Commissie in gevallen waarin zij voornemens is een beschikking tot beëindiging van een inbreuk te geven en de betrokken ondernemingen toezeggingen doen om aan de bezwaren tegemoet te komen die de Commissie hun in haar voorlopige beoordeling te kennen heeft gegeven, die toezeggingen bij beschikking een verbindend karakter verlenen. Die beschikking kan voor een bepaalde periode worden gegeven en bevat de conclusie dat er niet langer gronden voor een optreden van de Commissie bestaan. Volgens artikel 27, lid 4, van dezelfde verordening maakt de Commissie een beknopte samenvatting van de zaak en de hoofdlijnen van de toezeggingen bekend. Belanghebbende derde partijen kunnen hun opmerkingen meedelen binnen de door de Commissie vastgestelde termijn.
2. SAMENVATTING VAN DE ZAAK
Deze zaak heeft betrekking op de verstrekking door DaimlerChrysler van technische informatie over motorvoertuigen van de merken Mercedes-Benz en Smart aan onafhankelijke reparateurs. Uit het onderzoek van de Commissie bleek dat DaimlerChrysler mogelijk heeft nagelaten bepaalde categorieën technische informatie vrij te geven ruim na het verstrijken van de in Verordening (EG) nr. 1400/2002 van de Commissie(2) genoemde overgangsperiode. Ook had DaimlerChrysler ten tijde van de instelling van het onderzoek van de Commissie volgens de voorlopige beoordeling van de Commissie nog geen effectief systeem tot stand gebracht om onafhankelijke reparateurs zonder verdere verplichtingen toegang te verschaffen tot deze technische informatie. DaimlerChrysler heeft de toegankelijkheid van zijn technische informatie in de loop van het onderzoek van de Commissie weliswaar verbeterd, met name door speciaal daarvoor in juni 2005 een website op te zetten („de TI-website”), maar de voor onafhankelijke reparateurs beschikbaar gemaakte informatie lijkt nog steeds onvolledig.
In december 2006 heeft de Commissie een procedure ingeleid en DaimlerChrysler een voorlopige beoordeling toegezonden, met daarin het voorlopige standpunt dat er twijfel bestaat over de verenigbaarheid met artikel 81, lid 1, van het EG-Verdrag van de afspraken van DaimlerChrysler met zijn servicepartners voor motorvoertuigen van de merken Mercedes-Benz en Smart.
In feite bepalen deze overeenkomsten dat de leden van de erkende Mercedes-Benz- en Smart-netwerken een volledig gamma van merkspecifieke reparatiediensten moeten kunnen uitvoeren. Daarbij worden ondernemingen uitgesloten die een andere en/of meer gerichte service willen verlenen, alsmede onafhankelijke groothandelaren in onderdelen. De Commissie was bezorgd dat de mogelijke negatieve effecten van dergelijke overeenkomsten kunnen worden versterkt doordat DaimlerChrysler onafhankelijke reparateurs geen passende toegang verleent tot technische informatie. Volgens de voorlopige analyse van de Commissie kan deze praktijk hebben bijgedragen tot een verzwakking van de marktpositie van onafhankelijke reparateurs, wat op zijn beurt kan hebben geleid tot een inkrimpende markt voor onafhankelijke groothandelaren in onderdelen, en voor de consument aanzienlijke schade kan hebben veroorzaakt die mogelijk heeft geleid tot een significante vermindering van de keuze aan onderdelen, hogere prijzen voor reparatiediensten, een afname van de keuze aan reparatiebedrijven, potentiële veiligheidskwesties, en geen toegang tot innovatieve reparatiebedrijven.
Voorts lijkt het feit dat DaimlerChrysler onafhankelijke reparateurs mogelijk geen passende toegang geeft tot technische informatie erin te resulteren dat de overeenkomsten met servicepartners niet in aanmerking komen voor vrijstelling krachtens Verordening (EG) nr. 1400/2002. De vrijstelling die wordt verleend krachtens artikel 4, lid 2, van die verordening is namelijk niet van toepassing wanneer de leverancier van motorvoertuigen onafhankelijke bedrijven weigert toegang te verlenen tot technische informatie, diagnoseapparatuur en andere apparatuur, gereedschap, waaronder relevante software, of opleiding, die noodzakelijk zijn voor de herstelling en het onderhoud van die motorvoertuigen.
Verder heeft de Commissie het voorlopige standpunt vastgesteld dat, in de context van de ontoereikende toegang tot technische informatie, de overeenkomsten tussen DaimlerChrysler en zijn erkende reparateurs waarschijnlijk niet in aanmerking komen voor het bepaalde in artikel 81, lid 3. In feite lijken de efficiëntievoordelen die mogen worden verwacht als gevolg van het bestaan van een select netwerk van erkende reparateurs, niet op te wegen tegen de aanzienlijke negatieve effecten voor de concurrentie die resulteren uit de op dit moment ontoereikende toegang tot merkspecifieke technische informatie voor onafhankelijke reparateurs en de daaruit voortvloeiende bescherming van de erkende netwerken van DaimlerChrysler tegen de concurrentiedruk die wordt uitgeoefend door de onafhankelijke reparatiesector.
3. BELANGRIJKSTE ELEMENTEN VAN DE TOEZEGGINGEN
DaimlerChrysler heeft de Commissie toezeggingen gedaan om tegemoet te komen aan de bezorgdheid over de concurrentie waaraan in de voorlopige beoordeling uiting was gegeven. DaimlerChrysler heeft voorgesteld om deze toezeggingen te handhaven tot en met 31 mei 2010. De toezeggingen worden hierna kort samengevat. De Engelse versie is volledig gepubliceerd op de website van het directoraat-generaal Concurrentie: http://ec.europa.eu/comm/competition/index_en.html.
3.1 Verstrekken van technische informatie
Het beginsel op grond waarvan de reikwijdte van de te verstrekken informatie wordt bepaald, is het beginsel van non-discriminatie tussen onafhankelijke en erkende reparateurs. In dit licht zal DaimlerChrysler erop toezien dat alle technische informatie, alle gereedschap, apparatuur, software of opleiding die noodzakelijk is voor de herstelling en het onderhoud van zijn motorvoertuigen en die door of namens DaimlerChrysler wordt verleend aan erkende reparateurs en/of onafhankelijke importeurs van motorvoertuigen van de merken Mercedes-Benz en Smart in een EU-lidstaat, tevens beschikbaar wordt gemaakt voor onafhankelijke reparateurs.
„Technische informatie ”in de zin van artikel 4, lid 2, van Verordening (EG) nr. 1400/2002 omvat alle informatie die wordt verleend aan erkende reparateurs voor het herstel of het onderhoud van motorvoertuigen van de merken Mercedes-Benz en Smart. Het gaat met name om software, foutcodes en andere parameters, met inbegrip van de updates daarvan, die nodig zijn voor werkzaamheden aan elektronische controle-eenheden (ECU's) met het oog op het invoeren of herstellen van de door DaimlerChrysler aanbevolen instellingen, methodes voor voertuigidentificatie, onderdelencatalogi, praktische oplossingen op basis van praktijkervaring met betrekking tot problemen die bij een bepaald model of een bepaalde serie vaak voorkomen, en terugroepberichten en andere berichten over reparaties die door erkende reparateurs kosteloos kunnen worden uitgevoerd.
Toegang tot gereedschap omvat toegang tot elektronische diagnoseapparatuur en ander reparatiegereedschap, met inbegrip van de desbetreffende software, en de periodieke updates daarvan, alsmede serviceverrichtingen voor dat gereedschap.
De toezeggingen verbinden DaimlerChrysler en met DaimlerChrysler verbonden ondernemingen, maar zijn niet rechtstreeks verbindend voor onafhankelijke importeurs van motorvoertuigen van de merken Mercedes-Benz en Smart.
DaimlerChrysler is derhalve bereid om in lidstaten waar het via onafhankelijke importeurs motorvoertuigen van de merken Mercedes-Benz en/of Smart distribueert, alles in het werk te stellen om deze bedrijven contractueel te verplichten onafhankelijke reparateurs kosteloos en op niet-discriminerende wijze via hun nationale commerciële websites technische informatie of taalversies van technische informatie te verstrekken die zij ter beschikking hebben gesteld van erkende reparateurs in de lidstaat waar zij actief zijn en die niet op de TI-website toegankelijk is gemaakt voor onafhankelijke reparateurs.
Overeenkomstig overweging 26 van de verordening, is DaimlerChrysler evenwel niet verplicht onafhankelijke reparateurs technische informatie te verstrekken die een derde in staat kan stellen in het voertuig gemonteerde antidiefstalapparatuur te omzeilen of buiten werking te stellen en/of elektronische apparatuur te herijken of apparatuur te manipuleren die de snelheid van motorvoertuigen begrenst(3). Zoals elke uitzondering in het kader van de EU-wetgeving moet overweging 26 strikt worden uitgelegd: indien DaimlerChrysler zich op de uitzondering beroept als reden voor een weigering om onafhankelijke reparateurs toegang te geven tot technische informatie, dient het er wel op toe te zien dat de geweigerde informatie zich beperkt tot hetgeen strikt noodzakelijk is om de in overweging 26 bedoelde bescherming te bieden, en dat het niet voorhanden zijn van de betreffende informatie onafhankelijke reparateurs er niet van weerhoudt andere dan de in overweging 26 bedoelde verrichtingen uit te voeren, met inbegrip van werkzaamheden aan apparaten zoals elektronische controle-eenheden voor het bestuur van motoren, airbags, voorspanners voor veiligheidsgordels of elementen voor centrale vergrendeling.
3.2 Media
Artikel 4, lid 2, van de verordening bepaalt dat onafhankelijke marktdeelnemers op evenredige wijze toegang dient te worden verleend tot technische informatie. Dit houdt zowel in dat de informatie zonder verdere verplichtingen ter beschikking wordt gesteld als dat bij het vaststellen van de prijzen rekening wordt gehouden met de mate waarin de onafhankelijke reparateurs gebruik maken van de informatie.
DaimlerChrysler zorgt ervoor dat de TI-website alle technische informatie bevat over modellen die na 1996 op de markt zijn gebracht, en ziet erop toe dat de technische informatie op de TI-website of een nieuwe website waarop dergelijke informatie wordt gepubliceerd, altijd volledig bijgewerkt is. Indien bepaalde segmenten technische informatie over modellen die na 1996 op de markt zijn gebracht of taalversies daarvan die door DaimlerChrysler of met DaimlerChrysler verbonden ondernemingen aan erkende reparateurs in een bepaalde lidstaat worden verstrekt, niet op de TI-website beschikbaar zijn, wordt DaimlerChrysler geacht zijn toezeggingen in dit verband te zijn nagekomen wanneer DaimlerChrysler deze informatie zonder onnodige vertraging en kosteloos op zijn commerciële website in de betreffende lidstaat voor onafhankelijke reparateurs toegankelijk zal hebben gemaakt.
Verder dient DaimlerChrysler er te allen tijde op toe te zien dat de TI-website gemakkelijk te vinden is en een gelijkwaardige functionaliteit biedt als de methodes die worden gebruikt voor het verstrekken van technische informatie aan leden van de erkende netwerken van DaimlerChrysler. Wanneer DaimlerChrysler of een andere onderneming namens DaimlerChrysler technische informatie in een bepaalde EU-taal ter beschikking stelt van erkende reparateurs, ziet DaimlerChrysler erop toe dat deze taalversie van de informatie onmiddellijk op de TI-website wordt geplaatst.
DaimlerChrysler heeft de jaarlijkse toegangskosten voor de TI-website gesteld op 1 254 EUR (1 239 EUR voor toegang tot het hoofdgedeelte, het zogeheten WIS-net; de elektronische onderdelencatalogus is kosteloos, afgezien van een jaarlijkse bijdrage van 15 EUR voor administratieve kosten). Om aan het in de verordening genoemde evenredigheidsbeginsel te voldoen is DaimlerChrysler echter bereid de kosten voor toegang tot WIS-net pro rata naar maand, week, dag en uur in rekening te brengen voor respectievelijk 180, 70, 20 en 4 EUR. DaimlerChrysler is bereid deze kostenstructuur voor de toegang tot de site te handhaven en de kosten niet meer te verhogen dan het gemiddelde inflatiepercentage in de EU.
3.3 Minimumnormenbeginsel
De toezeggingen van DaimlerChrysler doen geen afbreuk aan bestaande of toekomstige vereisten op grond van de Gemeenschapswetgeving of de nationale wetgeving, die de reikwijdte van de technische informatie kunnen uitbreiden die DaimlerChrysler ter beschikking moet stellen van onafhankelijke bedrijven en/of gunstigere methodes kunnen voorschrijven voor het ter beschikking stellen van dergelijke informatie.
3.4 Geschillenbeslechting
Wanneer een onafhankelijke reparateur of vereniging van dergelijke reparateurs dit verzoekt, is DaimlerChrysler bereid akkoord te gaan met arbitrage voor geschillenbeslechting met betrekking tot het beschikbaar maken van technische informatie. Op deze arbitrage zijn de geldende nationale regels voor arbitrage van toepassing en de materiële rechtsbepalingen die DaimlerChrysler contractueel is overeengekomen met zijn erkende reparateurs in de lidstaat waar de verzoekende partij is gevestigd. DaimlerChrysler verbindt zich ertoe op verzoek informatie over deze regels te verstrekken. Het arbitragehof omvat drie arbiters die in overeenstemming met die regels zijn benoemd. De arbitrage doet geen afbreuk aan het recht om een verzoek in te dienen bij de bevoegde nationale rechtbank.
4. UITNODIGING OM OPMERKINGEN TE MAKEN
De Commissie is voornemens om na marktonderzoek een beschikking overeenkomstig artikel 9, lid 1, van Verordening (EG) nr. 1/2003 te geven waarmee de hier samengevatte en op de website van het directoraat-generaal Concurrentie(4) in hun geheel gepubliceerde verbintenissen verbindend worden verklaard. Overeenkomstig artikel 27, lid 4, van Verordening (EG) nr. 1/2003 nodigt de Commissie belanghebbende derde partijen uit hun opmerkingen over de voorgestelde verbintenissen te maken. Deze opmerkingen dienen de Commissie te bereiken binnen één maand vanaf de datum van deze bekendmaking. Opmerkingen kunnen naar de Commissie worden gezonden per email (comp-infotech@ec.europa.eu), per fax ((32-2) 296 29 11) of per post, onder vermelding van het referentienummer COMP/39.140 –– DaimlerChrysler, naar het volgende adres:
Europese Commissie |
Directoraat-generaal Concurrentie |
Antitrust Griffie |
J-70 |
B-1049 Brussel |
Tijdens het verdere verloop van de procedure kan het na publicatie van deze bekendmaking noodzakelijk of passend worden geacht een samenvatting van de opmerkingen ter beschikking te stellen van de partijen die de toezeggingen doen. In dit verband verzoeken wij u vriendelijk vertrouwelijke informatie of bedrijfsgeheimen als zodanig aan te duiden. Rechtmatige verzoeken zullen in acht worden genomen.