Mededeling van de Commissie overeenkomstig artikel 4, lid 1, onder a), van Verordening (EEG) nr. 2408/92 van de Raad — Wijziging door Zweden van de openbaredienstverplichtingen voor geregelde luchtdiensten op bepaalde binnenlandse routes (Voor de EER relevante tekst)
Mededeling van de Commissie overeenkomstig artikel 4, lid 1, onder a), van Verordening (EEG) nr. 2408/92 van de Raad — Wijziging door Zweden van de openbaredienstverplichtingen voor geregelde luchtdiensten op bepaalde binnenlandse routes (Voor de EER relevante tekst)
18.1.2008 | NL | Publicatieblad van de Europese Unie | C 13/29 |
Mededeling van de Commissie overeenkomstig artikel 4, lid 1, onder a), van Verordening (EEG) nr. 2408/92 van de Raad
Wijziging door Zweden van de openbaredienstverplichtingen voor geregelde luchtdiensten op bepaalde binnenlandse routes
(Voor de EER relevante tekst)
(2008/C 13/04)
Zweden heeft besloten tot wijziging, met ingang van 26 oktober 2008, van de openbaredienstverplichtingen voor geregelde luchtdiensten op de route Östersund-Umeå als gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen C 64 van 2 maart 1994 overeenkomstig artikel 4, lid 1, sub a), van Verordening (EEG) nr. 2408/92 van de Raad van 23 juli 1992 betreffende de toegang van communautaire luchtvaartmaatschappijen tot intracommunautaire luchtroutes.
Zweden heeft besloten tot wijziging, met ingang van 26 oktober 2008, van de openbaredienstverplichtingen voor geregelde luchtdiensten als gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie C 27 van 3 februari 2005 overeenkomstig artikel 4, lid 1, sub a), van Verordening (EEG) nr. 2408/92, met betrekking tot de volgende binnenlandse routes:
Arvidsjaur-Stockholm/Arlanda; |
Gällivare-Stockholm/Arlanda; |
Hagfors-Stockholm/Arlanda; |
Hemavan-Stockholm/Arlanda; |
Lycksele-Stockholm/Arlanda; |
Storuman-Stockholm/Arlanda; |
Sveg-Stockholm/Arlanda; |
Torsby-Stockholm/Arlanda; |
Vilhelmina-Stockholm/Arlanda; en |
Pajala-Luleå. |
De gewijzigde openbare dienstverplichtingen voor de routes in kwestie worden gegeven in bijlage 1 t/m 11.
BIJLAGE 1
ÖSTERSUND-UMEÅ
Minimumfrequentie
De luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op deze route exploiteren moeten ten minste 936 vluchten per kalenderjaar uitvoeren. De luchtvaartmaatschappijen moeten minimaal een standaard geregelde luchtdienst leveren, met vluchten die gelijkelijk gespreid zijn over het jaar, in beide richtingen, en met ten minste het volgende aantal heen- en terugvluchten:
Dag | Minimumaantal vluchten per dag |
Maandag-vrijdag | Vier (4) |
De standaard geregelde luchtdienst mag worden aangepast wanneer de vraag lager ligt dan normaal. 104 vluchten per kalenderjaar mogen worden verplaatst naar een andere dag. De luchtvaartmaatschappijen mogen de diensten niet onderbreken voor een periode van meer dan 28 opeenvolgende dagen.
De luchtvaartmaatschappijen mogen vluchten niet anderszins annuleren of naar een andere dag verplaatsen.
Aantal zitplaatsen
Er moeten ten minste 19 000 zitplaatsen per jaar op de route beschikbaar zijn.
Als de cabinefactor op de route beneden 35 % valt, dan wel hoger dan 80 % komt te liggen, kan de luchtvaartmaatschappij het aantal zitplaatsen beperken, respectievelijk verhogen. Wanneer de route wordt gecombineerd met een andere route geldt dezelfde verplichting inzake de cabinefactor voor de gehele gecombineerde route.
Dienstregeling
De aankomst in Östersund mag voor een ochtendvlucht niet later aankomen in Umeå dan 8.30 uur. De terugvlucht uit Umeå 's avonds mag niet later vertrekken dan 19.00 uur. De overige vertrek- en aankomsttijden moeten zo goed mogelijk aan de vraag worden aangepast.
De vlucht op deze route mag niet langer duren dan 60 minuten.
Gebruikte vliegtuigen
Het vliegtuig moet over een drukcabine en een toilet beschikken.
Het bagage/laadvermogen per passagier in een vliegtuig met volledige passagiersbezetting in normale weersomstandigheden moet ten minste 20 kg bedragen.
Tarieven
Het gemiddelde tarief per kalenderkwartaal mag niet hoger liggen dan 910 SEK, inclusief belastingen en BTW voor één enkele vlucht. Gemiddeld tarief betekent de totale inkomsten uit de ticketverkoop in een kalenderkwartaal gedeeld door het aantal passagiers in diezelfde periode.
Continuïteit van de dienstverlening
Per kalenderkwartaal moeten ten minste 95 % van de vluchten op tijd toekomen. Op tijd betekent dat het vliegtuig niet later dan vijftien (15) minuten na de in de dienstregeling gepubliceerde tijd landt.
Luchtvaartmaatschappijen die de levering van de geregelde luchtdiensten willen stopzetten, moeten de regering of de door de regering aangewezen instantie daarvan ten minste zes maanden vooraf in kennis stellen.
Rapportage
Luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op de route leveren, moeten ieder kalenderkwartaal bij de regering of de door de regering aangewezen instantie verslag uitbrengen over de wijze waarop zij de dienstverplichtingen op de route hebben nageleefd.
Boeking en distributie
Luchtvaartmaatschappijen die van plan zijn geregelde luchtdiensten op deze route aan te bieden, moeten hun tarieven en vluchtschema's bekend maken zodat de boeking en aankoop van tickets uiterlijk twee maanden voor de start van de geregelde luchtdiensten kan beginnen.
De luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op deze route aanbieden, moeten ervoor zorgen dat tickets kunnen worden gekocht via de algemene ticketdistributiesystemen op de markt.
Alle geregelde luchtdiensten moeten bij het publiek bekend worden gemaakt via de gebruikelijke standaardmethoden van de sector.
Overige verplichtingen
Wat de luchtvaartmaatschappijen betreft die de geregelde luchtdiensten op de route leveren, mogen geen van de volgende omstandigheden gelden.
De luchtvaartmaatschappij of één van haar vertegenwoordigers:
1. | verkeert in staat van faillissement of van liquidatie, er geldt een gerechtelijk akkoord, er is een surséance van betaling toegestaan of de commerciële activiteiten van de onderneming zijn geschorst; |
2. | heeft het faillissement aangevraagd of tegen de onderneming is een procedure, een schuldenregeling of een andere gelijksoortige procedure aanhangig gemaakt; |
3. | is, bij een rechterlijk vonnis dat in krachte van gewijsde is gegaan, veroordeeld geweest voor een delict dat door zijn aard zijn beroepsmoraal ernstig aantast; |
4. | heeft bij haar/zijn beroepsuitoefeningen een ernstige fout begaan, vastgesteld op elke grond die de aanbestedende dienst aannemelijk kan maken; |
5. | heeft niet aan haar/zijn verplichtingen ten aanzien van de betalingen van de sociale verzekeringslasten en belastingen voldaan in het land van de aanbestedende dienst; |
6. | heeft zich in ernstige mate schuldig gemaakt aan het afleggen van valse verklaringen bij het verstrekken van de inlichtingen waarom is verzocht. |
De luchtvaartmaatschappij moet aantonen dat zij is ingeschreven in een ondernemings- of beroepsregister in het land waarin zij luchtdiensten exploiteert overeenkomstig de eisen van de wetgeving van dat land.
Bovendien mogen geen van de hierboven genoemde omstandigheden gegolden hebben in de twee jaar die zijn voorafgegaan aan de inwerkingtreding van deze openbaredienstverplichtingen.
BIJLAGE 2
ARVIDSJAUR-STOCKHOLM/ARLANDA
Minimumfrequentie
De luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op deze route exploiteren moeten ten minste 1 248 vluchten per kalenderjaar uitvoeren. De luchtvaartmaatschappijen moeten minimaal een standaard geregelde luchtdienst leveren, met vluchten die gelijkelijk gespreid zijn over het jaar, in beide richtingen, en met ten minste het volgende aantal heen- en terugvluchten:
Dag | Minimumaantal vluchten per dag |
Maandag-vrijdag | Vier (4) |
Zaterdag en zondag | Twee (2) |
Er mag niet meer dan één tussenlanding per heen- of terugvlucht zijn.
De standaard geregelde luchtdienst mag worden aangepast wanneer de vraag lager ligt dan normaal. 168 vluchten per kalenderjaar mogen worden verplaatst naar een andere dag. Elke kalendermaand moet ten minste 60 % van de vluchten van de standaard geregelde luchtdienst worden uitgevoerd. De luchtvaartmaatschappijen mogen de diensten niet onderbreken voor een periode van meer dan drie opeenvolgende dagen.
De luchtvaartmaatschappijen mogen vluchten niet anderszins annuleren of naar een andere dag verplaatsen.
Aantal zitplaatsen
Er moeten ten minste 45 000 zitplaatsen per jaar op de route beschikbaar zijn.
Als de cabinefactor op de route beneden 35 % valt, dan wel hoger dan 80 % komt te liggen, kan de luchtvaartmaatschappij het aantal zitplaatsen beperken, respectievelijk verhogen. Wanneer de route wordt gecombineerd met een andere route geldt dezelfde verplichting inzake de cabinefactor voor de gehele gecombineerde route.
Dienstregeling
De aankomst in Stockholm/Arlanda mag voor een ochtendvlucht niet later plaatsvinden dan 8.30 uur. Een terugvlucht vanuit Stockholm/Arlanda mag niet later vertrekken dan 19.30 uur. De overige vertrek- en aankomsttijden moeten zo goed mogelijk aan de vraag worden aangepast.
De vlucht op deze route mag niet langer duren dan twee uur en tien minuten.
Gebruikte vliegtuigen
Het vliegtuig moet over een drukcabine en een toilet beschikken.
Het bagage/laadvermogen per passagier in een vliegtuig met volledige passagiersbezetting in normale weersomstandigheden moet ten minste 20 kg bedragen.
De route moet normaliter worden geëxploiteerd met een vliegtuig met ten minste 50 zitplaatsen.
Tarieven
Het gemiddelde tarief per kalenderkwartaal mag niet hoger liggen dan 1 350 SEK, inclusief belastingen en BTW voor één enkele vlucht. Gemiddeld tarief betekent de totale inkomsten uit de ticketverkoop in een kalenderkwartaal gedeeld door het aantal passagiers in diezelfde periode.
Continuïteit van de dienstverlening
Per kalenderkwartaal moeten ten minste 95 % van de vluchten op tijd toekomen. Op tijd betekent dat het vliegtuig niet later dan vijftien (15) minuten na de in de dienstregeling gepubliceerde tijd landt.
Luchtvaartmaatschappijen die de levering van de geregelde luchtdiensten willen stopzetten, moeten de regering of de door de regering aangewezen instantie daarvan ten minste zes maanden vooraf in kennis stellen.
Rapportage
Luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op de route leveren, moeten ieder kalenderkwartaal bij de regering of de door de regering aangewezen instantie verslag uitbrengen over de wijze waarop zij de dienstverplichtingen op de route hebben nageleefd.
Boeking en distributie
Luchtvaartmaatschappijen die van plan zijn geregelde luchtdiensten op deze route aan te bieden, moeten hun tarieven en vluchtschema's bekend maken zodat de boeking en aankoop van tickets uiterlijk twee maanden voor de start van de geregelde luchtdiensten kan beginnen.
De luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op deze route aanbieden, moeten ervoor zorgen dat tickets kunnen worden gekocht via de algemene ticketdistributiesystemen op de markt.
Alle geregelde luchtdiensten moeten bij het publiek bekend worden gemaakt via de gebruikelijke standaardmethoden van de sector.
Overige verplichtingen
Wat de luchtvaartmaatschappijen betreft die de geregelde luchtdiensten op de route leveren, mogen geen van de volgende omstandigheden gelden.
De luchtvaartmaatschappij of zijn vertegenwoordigers:
1. | verkeert in staat van faillissement of van liquidatie, er geldt een gerechtelijk akkoord, er is een surséance van betaling toegestaan of de commerciële activiteiten van de onderneming zijn geschorst; |
2. | heeft het faillissement aangevraagd of tegen de onderneming is een procedure, een schuldenregeling of een andere gelijksoortige procedure aanhangig gemaakt; |
3. | is, bij een rechterlijk vonnis dat in krachte van gewijsde is gegaan, veroordeeld geweest voor een delict dat door zijn aard zijn beroepsmoraal ernstig aantast; |
4. | heeft bij haar/zijn beroepsuitoefeningen een ernstige fout begaan, vastgesteld op elke grond die de aanbestedende dienst aannemelijk kan maken; |
5. | heeft niet aan haar/zijn verplichtingen ten aanzien van de betalingen van de sociale verzekeringslasten en belastingen voldaan in het land van de aanbestedende dienst; |
6. | heeft zich in ernstige mate schuldig gemaakt aan het afleggen van valse verklaringen bij het verstrekken van de inlichtingen waarom is verzocht. |
De luchtvaartmaatschappij moet aantonen dat zij is ingeschreven in een ondernemings- of beroepsregister in het land waarin zij luchtdiensten exploiteert overeenkomstig de eisen van de wetgeving van dat land.
Bovendien mogen geen van de hierboven genoemde omstandigheden gegolden hebben in de twee jaar die zijn voorafgegaan aan de inwerkingtreding van deze openbaredienstverplichtingen.
BIJLAGE 3
GÄLLIVARE-STOCKHOLM/ARLANDA
Minimumfrequentie
De luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op deze route exploiteren moeten ten minste 1 248 vluchten per kalenderjaar uitvoeren. De luchtvaartmaatschappijen moeten minimaal een standaard geregelde luchtdienst leveren, met vluchten die gelijkelijk gespreid zijn over het jaar, in beide richtingen, en met ten minste het volgende aantal heen- en terugvluchten:
Dag | Minimumaantal vluchten per dag |
Maandag-vrijdag | Vier (4) |
Zaterdag en zondag | Twee (2) |
Er mag niet meer dan één tussenlanding per heen- of terugvlucht zijn.
De standaard geregelde luchtdienst mag worden aangepast wanneer de vraag lager ligt dan normaal. 168 vluchten per kalenderjaar mogen worden verplaatst naar een andere dag. Elke kalendermaand moet ten minste 60 % van de vluchten van de standaard geregelde luchtdienst worden uitgevoerd. De luchtvaartmaatschappijen mogen de diensten niet onderbreken voor een periode van meer dan drie opeenvolgende dagen.
De luchtvaartmaatschappijen mogen vluchten niet anderszins annuleren of naar een andere dag verplaatsen.
Aantal zitplaatsen
Er moeten ten minste 62 000 zitplaatsen per jaar op de route beschikbaar zijn.
Als de cabinefactor op de route beneden 35 % valt, dan wel hoger dan 80 % komt te liggen, kan de luchtvaartmaatschappij het aantal zitplaatsen beperken, respectievelijk verhogen. Wanneer de route wordt gecombineerd met een andere route geldt dezelfde verplichting inzake de cabinefactor voor de gehele gecombineerde route.
Dienstregeling
De aankomst in Stockholm/Arlanda mag voor een ochtendvlucht niet later plaatsvinden dan 8.30 uur. Een terugvlucht vanuit Stockholm/Arlanda mag niet later vertrekken dan 19.30 uur. De overige vertrek- en aankomsttijden moeten zo goed mogelijk aan de vraag worden aangepast.
De vlucht op deze route mag niet langer duren dan twee uur en tien minuten.
Gebruikte vliegtuigen
Het vliegtuig moet over een drukcabine en een toilet beschikken.
Het bagage/laadvermogen per passagier in een vliegtuig met volledige passagiersbezetting in normale weersomstandigheden moet ten minste 20 kg bedragen.
De route moet normaliter worden geëxploiteerd met een vliegtuig met ten minste 50 zitplaatsen.
Tarieven
Het gemiddelde tarief per kalenderkwartaal mag niet hoger liggen dan 1 570 SEK, inclusief belastingen en BTW voor één enkele vlucht. Gemiddeld tarief betekent de totale inkomsten uit de ticketverkoop in een kalenderkwartaal gedeeld door het aantal passagiers in diezelfde periode.
Continuïteit van de dienstverlening
Per kalenderkwartaal moeten ten minste 95 % van de vluchten op tijd toekomen. Op tijd betekent dat het vliegtuig niet later dan vijftien (15) minuten na de in de dienstregeling gepubliceerde tijd landt.
Luchtvaartmaatschappijen die de levering van de geregelde luchtdiensten willen stopzetten, moeten de regering of de door de regering aangewezen instantie daarvan ten minste zes maanden vooraf in kennis stellen.
Rapportage
Luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op de route leveren, moeten ieder kalenderkwartaal bij de regering of de door de regering aangewezen instantie verslag uitbrengen over de wijze waarop zij de dienstverplichtingen op de route hebben nageleefd.
Boeking en distributie
Luchtvaartmaatschappijen die van plan zijn geregelde luchtdiensten op deze route aan te bieden, moeten hun tarieven en vluchtschema's bekend maken zodat de boeking en aankoop van tickets uiterlijk twee maanden voor de start van de geregelde luchtdiensten kan beginnen.
De luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op deze route aanbieden, moeten ervoor zorgen dat tickets kunnen worden gekocht via de algemene ticketdistributiesystemen op de markt.
Alle geregelde luchtdiensten moeten bij het publiek bekend worden gemaakt via de gebruikelijke standaardmethoden van de sector.
Overige verplichtingen
Wat de luchtvaartmaatschappijen betreft die de geregelde luchtdiensten op de route leveren, mogen geen van de volgende omstandigheden gelden.
De luchtvaartmaatschappij of zijn vertegenwoordigers:
1. | verkeert in staat van faillissement of van liquidatie, er geldt een gerechtelijk akkoord, er is een surséance van betaling toegestaan of de commerciële activiteiten van de onderneming zijn geschorst; |
2. | heeft het faillissement aangevraagd of tegen de onderneming is een procedure, een schuldenregeling of een andere gelijksoortige procedure aanhangig gemaakt; |
3. | is, bij een rechterlijk vonnis dat in krachte van gewijsde is gegaan, veroordeeld geweest voor een delict dat door zijn aard zijn beroepsmoraal ernstig aantast; |
4. | heeft bij haar/zijn beroepsuitoefeningen een ernstige fout begaan, vastgesteld op elke grond die de aanbestedende dienst aannemelijk kan maken; |
5. | heeft niet aan haar/zijn verplichtingen ten aanzien van de betalingen van de sociale verzekeringslasten en belastingen voldaan in het land van de aanbestedende dienst; |
6. | heeft zich in ernstige mate schuldig gemaakt aan het afleggen van valse verklaringen bij het verstrekken van de inlichtingen waarom is verzocht. |
De luchtvaartmaatschappij moet aantonen dat zij is ingeschreven in een ondernemings- of beroepsregister in het land waarin zij luchtdiensten exploiteert overeenkomstig de eisen van de wetgeving van dat land.
Bovendien mogen geen van de hierboven genoemde omstandigheden gegolden hebben in de twee jaar die zijn voorafgegaan aan de inwerkingtreding van deze openbaredienstverplichtingen.
BIJLAGE 4
HAGFORS-STOCKHOLM/ARLANDA
Minimumfrequentie
De luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op deze route exploiteren moeten ten minste 936 vluchten per kalenderjaar uitvoeren. De luchtvaartmaatschappijen moeten minimaal een standaard geregelde luchtdienst leveren, met vluchten die gelijkelijk gespreid zijn over het jaar, in beide richtingen, en met ten minste het volgende aantal heen- en terugvluchten:
Dag | Minimumaantal vluchten per dag |
Maandag-vrijdag | Vier (4) |
Er mag niet meer dan één tussenlanding per heen- of terugvlucht zijn.
De standaard geregelde luchtdienst mag worden aangepast wanneer de vraag lager ligt dan normaal. 104 vluchten per kalenderjaar mogen worden verplaatst naar een andere dag. De luchtvaartmaatschappijen mogen de diensten niet onderbreken voor een periode van meer dan 28 opeenvolgende dagen.
De luchtvaartmaatschappijen mogen vluchten niet anderszins annuleren of naar een andere dag verplaatsen.
Aantal zitplaatsen
Er moeten ten minste 4 500 zitplaatsen per jaar op de route beschikbaar zijn.
Als de cabinefactor op de route beneden 35 % valt, dan wel hoger dan 80 % komt te liggen, kan de luchtvaartmaatschappij het aantal zitplaatsen beperken, respectievelijk verhogen. Wanneer de route wordt gecombineerd met een andere luchthaven geldt dezelfde verplichting inzake de cabinefactor voor de gehele gecombineerde route.
Dienstregeling
De aankomst in Stockholm/Arlanda mag voor een ochtendvlucht niet later plaatsvinden dan 8.30 uur. Een terugvlucht vanuit Stockholm/Arlanda mag niet later vertrekken dan 19.30 uur. De overige vertrek- en aankomsttijden moeten zo goed mogelijk aan de vraag worden aangepast.
De vlucht op deze route mag niet langer duren dan 90 minuten.
Gebruikte vliegtuigen
Het vliegtuig moet over een drukcabine beschikken. Vliegtuigen met een capaciteit van ten minste 20 zitplaatsen moeten over een toilet beschikken.
Het bagage/laadvermogen per passagier in een vliegtuig met volledige passagiersbezetting in normale weersomstandigheden moet ten minste 20 kg bedragen.
Tarieven
Het gemiddelde tarief per kalenderkwartaal mag niet hoger liggen dan 840 SEK, inclusief belastingen en BTW voor één enkele vlucht. Gemiddeld tarief betekent de totale inkomsten uit de ticketverkoop in een kalenderkwartaal gedeeld door het aantal passagiers in diezelfde periode.
Continuïteit van de dienstverlening
Per kalenderkwartaal moeten ten minste 95 % van de vluchten op tijd toekomen. Op tijd betekent dat het vliegtuig niet later dan vijftien (15) minuten na de in de dienstregeling gepubliceerde tijd landt.
Luchtvaartmaatschappijen die de levering van de geregelde luchtdiensten willen stopzetten, moeten de regering of de door de regering aangewezen instantie daarvan ten minste zes maanden vooraf in kennis stellen.
Rapportage
Luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op de route leveren, moeten ieder kalenderkwartaal bij de regering of de door de regering aangewezen instantie verslag uitbrengen over de wijze waarop zij de dienstverplichtingen op de route hebben nageleefd.
Boeking en distributie
Luchtvaartmaatschappijen die van plan zijn geregelde luchtdiensten op deze route aan te bieden, moeten hun tarieven en vluchtschema's bekend maken zodat de boeking en aankoop van tickets uiterlijk twee maanden voor de start van de geregelde luchtdiensten kan beginnen.
De luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op deze route aanbieden, moeten ervoor zorgen dat tickets kunnen worden gekocht via de algemene ticketdistributiesystemen op de markt.
Alle geregelde luchtdiensten moeten bij het publiek bekend worden gemaakt via de gebruikelijke standaardmethoden van de sector.
Overige verplichtingen
Wat de luchtvaartmaatschappijen betreft die de geregelde luchtdiensten op de route leveren, mogen geen van de volgende omstandigheden gelden.
De luchtvaartmaatschappij of zijn vertegenwoordigers:
1. | verkeert in staat van faillissement of van liquidatie, er geldt een gerechtelijk akkoord, er is een surséance van betaling toegestaan of de commerciële activiteiten van de onderneming zijn geschorst; |
2. | heeft het faillissement aangevraagd of tegen de onderneming is een procedure, een schuldenregeling of een andere gelijksoortige procedure aanhangig gemaakt; |
3. | is, bij een rechterlijk vonnis dat in krachte van gewijsde is gegaan, veroordeeld geweest voor een delict dat door zijn aard zijn beroepsmoraal ernstig aantast; |
4. | heeft bij haar/zijn beroepsuitoefeningen een ernstige fout begaan, vastgesteld op elke grond die de aanbestedende dienst aannemelijk kan maken; |
5. | heeft niet aan haar/zijn verplichtingen ten aanzien van de betalingen van de sociale verzekeringslasten en belastingen voldaan in het land van de aanbestedende dienst; |
6. | heeft zich in ernstige mate schuldig gemaakt aan het afleggen van valse verklaringen bij het verstrekken van de inlichtingen waarom is verzocht. |
De luchtvaartmaatschappij moet aantonen dat zij is ingeschreven in een ondernemings- of beroepsregister in het land waarin zij luchtdiensten exploiteert overeenkomstig de eisen van de wetgeving van dat land.
Bovendien mogen geen van de hierboven genoemde omstandigheden gegolden hebben in de twee jaar die zijn voorafgegaan aan de inwerkingtreding van deze openbaredienstverplichtingen.
BIJLAGE 5
HEMAVAN-STOCKHOLM/ARLANDA
Minimumfrequentie
De luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op deze route exploiteren moeten ten minste 675 vluchten per kalenderjaar uitvoeren. De luchtvaartmaatschappijen moeten minimaal een standaard geregelde luchtdienst leveren, met vluchten die gelijkelijk gespreid zijn over het jaar, in beide richtingen, en met ten minste het volgende aantal heen- en terugvluchten:
Dag | Minimumaantal vluchten per dag |
Maandag-vrijdag | Twee (2) |
Zondag | Twee (2) |
Er mogen niet meer dan twee tussenlandingen zijn per heen- of terugvlucht.
De standaard geregelde luchtdienst mag worden aangepast wanneer de vraag lager ligt dan normaal. 62 vluchten per kalenderjaar mogen worden verplaatst naar een andere dag. Gedurende februari, maart en april mogen er echter niet minder dan 16 vluchten per week zijn. De luchtvaartmaatschappijen mogen de diensten niet onderbreken voor een periode van meer dan 28 opeenvolgende dagen.
De luchtvaartmaatschappijen mogen vluchten niet anderszins annuleren of naar een andere dag verplaatsen.
Aantal zitplaatsen
Er moeten ten minste 21 000 zitplaatsen per jaar op de route beschikbaar zijn.
Als de cabinefactor op de route beneden 35 % valt, dan wel hoger dan 80 % komt te liggen, kan de luchtvaartmaatschappij het aantal zitplaatsen beperken, respectievelijk verhogen. Wanneer de route wordt gecombineerd met een andere luchthaven geldt dezelfde verplichting inzake de cabinefactor voor de gehele gecombineerde route.
Dienstregeling
Een ochtendvlucht vanuit Stockholm/Arlanda mag niet later vertrekken dan 9.00 uur. De overige vertrek- en aankomsttijden moeten zo goed mogelijk aan de vraag worden aangepast.
De vlucht op deze route mag niet langer duren dan drie uren.
Gebruikte vliegtuigen
Het vliegtuig moet over een drukcabine en een toilet beschikken.
Het bagage/laadvermogen per passagier in een vliegtuig met volledige passagiersbezetting in normale weersomstandigheden moet ten minste 20 kg bedragen.
Tarieven
Het gemiddelde tarief per kalenderkwartaal mag niet hoger liggen dan 1 380 SEK, inclusief belastingen en BTW voor één enkele vlucht. Gemiddeld tarief betekent de totale inkomsten uit de ticketverkoop in een kalenderkwartaal gedeeld door het aantal passagiers in diezelfde periode.
Continuïteit van de dienstverlening
Per kalenderkwartaal moeten ten minste 95 % van de vluchten op tijd toekomen. Op tijd betekent dat het vliegtuig niet later dan vijftien (15) minuten na de in de dienstregeling gepubliceerde tijd landt.
Luchtvaartmaatschappijen die de levering van de geregelde luchtdiensten willen stopzetten, moeten de regering of de door de regering aangewezen instantie daarvan ten minste zes maanden vooraf in kennis stellen.
Rapportage
Luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op de route leveren, moeten ieder kalenderkwartaal bij de regering of de door de regering aangewezen instantie verslag uitbrengen over de wijze waarop zij de dienstverplichtingen op de route hebben nageleefd.
Boeking en distributie
Luchtvaartmaatschappijen die van plan zijn geregelde luchtdiensten op deze route aan te bieden, moeten hun tarieven en vluchtschema's bekend maken zodat de boeking en aankoop van tickets uiterlijk twee maanden voor de start van de geregelde luchtdiensten kan beginnen.
De luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op deze route aanbieden, moeten ervoor zorgen dat tickets kunnen worden gekocht via de algemene ticketdistributiesystemen op de markt.
Alle geregelde luchtdiensten moeten bij het publiek bekend worden gemaakt via de gebruikelijke standaardmethoden van de sector.
Overige verplichtingen
Wat de luchtvaartmaatschappijen betreft die de geregelde luchtdiensten op de route leveren, mogen geen van de volgende omstandigheden gelden.
De luchtvaartmaatschappij of zijn vertegenwoordigers:
1. | verkeert in staat van faillissement of van liquidatie, er geldt een gerechtelijk akkoord, er is een surséance van betaling toegestaan of de commerciële activiteiten van de onderneming zijn geschorst; |
2. | heeft het faillissement aangevraagd of tegen de onderneming is een procedure, een schuldenregeling of een andere gelijksoortige procedure aanhangig gemaakt; |
3. | is, bij een rechterlijk vonnis dat in krachte van gewijsde is gegaan, veroordeeld geweest voor een delict dat door zijn aard zijn beroepsmoraal ernstig aantast; |
4. | heeft bij haar/zijn beroepsuitoefeningen een ernstige fout begaan, vastgesteld op elke grond die de aanbestedende dienst aannemelijk kan maken; |
5. | heeft niet aan haar/zijn verplichtingen ten aanzien van de betalingen van de sociale verzekeringslasten en belastingen voldaan in het land van de aanbestedende dienst; |
6. | heeft zich in ernstige mate schuldig gemaakt aan het afleggen van valse verklaringen bij het verstrekken van de inlichtingen waarom is verzocht. |
De luchtvaartmaatschappij moet aantonen dat zij is ingeschreven in een ondernemings- of beroepsregister in het land waarin zij luchtdiensten exploiteert overeenkomstig de eisen van de wetgeving van dat land.
Bovendien mogen geen van de hierboven genoemde omstandigheden gegolden hebben in de twee jaar die zijn voorafgegaan aan de inwerkingtreding van deze openbaredienstverplichtingen.
BIJLAGE 6
LYCKSELE-STOCKHOLM/ARLANDA
Minimumfrequentie
De luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op deze route exploiteren moeten ten minste 1 248 vluchten per kalenderjaar uitvoeren. De luchtvaartmaatschappijen moeten minimaal een standaard geregelde luchtdienst leveren, met vluchten die gelijkelijk gespreid zijn over het jaar, in beide richtingen, en met ten minste het volgende aantal heen- en terugvluchten:
Dag | Minimumaantal vluchten per dag |
Maandag-vrijdag | Vier (4) |
Zaterdag en zondag | Twee (2) |
Er mag niet meer dan één tussenlanding per heen- of terugvlucht zijn.
De standaard geregelde luchtdienst mag worden aangepast wanneer de vraag lager ligt dan normaal. 168 vluchten per kalenderjaar mogen worden verplaatst naar een andere dag. Elke kalendermaand moet ten minste 60 % van de vluchten van de standaard geregelde luchtdienst worden uitgevoerd. De luchtvaartmaatschappijen mogen de diensten niet onderbreken voor een periode van meer dan drie opeenvolgende dagen.
De luchtvaartmaatschappijen mogen vluchten niet anderszins annuleren of naar een andere dag verplaatsen.
Aantal zitplaatsen
Er moeten ten minste 40 000 zitplaatsen per jaar op de route beschikbaar zijn.
Als de cabinefactor op de route beneden 35 % valt, dan wel hoger dan 80 % komt te liggen, kan de luchtvaartmaatschappij het aantal zitplaatsen beperken, respectievelijk verhogen. Wanneer de route wordt gecombineerd met een andere luchthaven geldt dezelfde verplichting inzake de cabinefactor voor de gehele gecombineerde route.
Dienstregeling
De aankomst in Stockholm/Arlanda mag voor een ochtendvlucht niet later plaatsvinden dan 8.30 uur. Een terugvlucht vanuit Stockholm/Arlanda mag niet later vertrekken dan 19.30 uur. De overige vertrek- en aankomsttijden moeten zo goed mogelijk aan de vraag worden aangepast.
De vlucht op deze route mag niet langer duren dan twee uur en tien minuten.
Gebruikte vliegtuigen
Het vliegtuig moet over een drukcabine en een toilet beschikken.
Het bagage/laadvermogen per passagier in een vliegtuig met volledige passagiersbezetting in normale weersomstandigheden moet ten minste 20 kg bedragen.
De route moet normaliter worden geëxploiteerd met een vliegtuig met ten minste 50 zitplaatsen.
Tarieven
Het gemiddelde tarief per kalenderkwartaal mag niet hoger liggen dan 1 210 SEK, inclusief belastingen en BTW voor één enkele vlucht. Gemiddeld tarief betekent de totale inkomsten uit de ticketverkoop in een kalenderkwartaal gedeeld door het aantal passagiers in diezelfde periode.
Continuïteit van de dienstverlening
Per kalenderkwartaal moeten ten minste 95 % van de vluchten op tijd toekomen. Op tijd betekent dat het vliegtuig niet later dan vijftien (15) minuten na de in de dienstregeling gepubliceerde tijd landt.
Luchtvaartmaatschappijen die de levering van de geregelde luchtdiensten willen stopzetten, moeten de regering of de door de regering aangewezen instantie daarvan ten minste zes maanden vooraf in kennis stellen.
Rapportage
Luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op de route leveren, moeten ieder kalenderkwartaal bij de regering of de door de regering aangewezen instantie verslag uitbrengen over de wijze waarop zij de dienstverplichtingen op de route hebben nageleefd.
Boeking en distributie
Luchtvaartmaatschappijen die van plan zijn geregelde luchtdiensten op deze route aan te bieden, moeten hun tarieven en vluchtschema's bekend maken zodat de boeking en aankoop van tickets uiterlijk twee maanden voor de start van de geregelde luchtdiensten kan beginnen.
De luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op deze route aanbieden, moeten ervoor zorgen dat tickets kunnen worden gekocht via de algemene ticketdistributiesystemen op de markt.
Alle geregelde luchtdiensten moeten bij het publiek bekend worden gemaakt via de gebruikelijke standaardmethoden van de sector.
Overige verplichtingen
Wat de luchtvaartmaatschappijen betreft die de geregelde luchtdiensten op de route leveren, mogen geen van de volgende omstandigheden gelden.
De luchtvaartmaatschappij of zijn vertegenwoordigers:
1. | verkeert in staat van faillissement of van liquidatie, er geldt een gerechtelijk akkoord, er is een surséance van betaling toegestaan of de commerciële activiteiten van de onderneming zijn geschorst; |
2. | heeft het faillissement aangevraagd of tegen de onderneming is een procedure, een schuldenregeling of een andere gelijksoortige procedure aanhangig gemaakt; |
3. | is, bij een rechterlijk vonnis dat in krachte van gewijsde is gegaan, veroordeeld geweest voor een delict dat door zijn aard zijn beroepsmoraal ernstig aantast; |
4. | heeft bij haar/zijn beroepsuitoefeningen een ernstige fout begaan, vastgesteld op elke grond die de aanbestedende dienst aannemelijk kan maken; |
5. | heeft niet aan haar/zijn verplichtingen ten aanzien van de betalingen van de sociale verzekeringslasten en belastingen voldaan in het land van de aanbestedende dienst; |
6. | heeft zich in ernstige mate schuldig gemaakt aan het afleggen van valse verklaringen bij het verstrekken van de inlichtingen waarom is verzocht. |
De luchtvaartmaatschappij moet aantonen dat zij is ingeschreven in een ondernemings- of beroepsregister in het land waarin zij luchtdiensten exploiteert overeenkomstig de eisen van de wetgeving van dat land.
Bovendien mogen geen van de hierboven genoemde omstandigheden gegolden hebben in de twee jaar die zijn voorafgegaan aan de inwerkingtreding van deze openbaredienstverplichtingen.
BIJLAGE 7
STORUMAN-STOCKHOLM/ARLANDA
Minimumfrequentie
De luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op deze route exploiteren moeten ten minste 1 030 vluchten per kalenderjaar uitvoeren. De luchtvaartmaatschappijen moeten minimaal een standaard geregelde luchtdienst leveren, met vluchten die gelijkelijk gespreid zijn over het jaar, in beide richtingen, en met ten minste het volgende aantal heen- en terugvluchten:
Dag | Minimumaantal vluchten per dag |
Maandag-vrijdag | Vier (4) |
Zondag | Twee (2) |
Er mag niet meer dan één tussenlanding per heen- of terugvlucht zijn.
De standaard geregelde luchtdienst mag worden aangepast wanneer de vraag lager ligt dan normaal. 114 vluchten per kalenderjaar mogen worden verplaatst naar een andere dag. Elke kalendermaand moet ten minste 60 % van de vluchten van de standaard geregelde luchtdienst worden uitgevoerd. De luchtvaartmaatschappijen mogen de diensten niet onderbreken voor een periode van meer dan drie opeenvolgende dagen.
De luchtvaartmaatschappijen mogen vluchten niet anderszins annuleren of naar een andere dag verplaatsen.
Aantal zitplaatsen
Er moeten ten minste 21 000 zitplaatsen per jaar op de route beschikbaar zijn.
Als de cabinefactor op de route beneden 35 % valt, dan wel hoger dan 80 % komt te liggen, kan de luchtvaartmaatschappij het aantal zitplaatsen beperken, respectievelijk verhogen. Wanneer de route wordt gecombineerd met een andere luchthaven geldt dezelfde verplichting inzake de cabinefactor voor de gehele gecombineerde route.
Dienstregeling
De aankomst in Stockholm/Arlanda mag voor een ochtendvlucht niet later plaatsvinden dan 8.30 uur. Een terugvlucht vanuit Stockholm/Arlanda mag niet later vertrekken dan 19.30 uur. De overige vertrek- en aankomsttijden moeten zo goed mogelijk aan de vraag worden aangepast.
De vlucht op deze route mag niet langer duren dan twee uur en tien minuten.
Gebruikte vliegtuigen
Het vliegtuig moet over een drukcabine en een toilet beschikken.
Het bagage/laadvermogen per passagier in een vliegtuig met volledige passagiersbezetting in normale weersomstandigheden moet ten minste 20 kg bedragen.
De route moet normaliter worden geëxploiteerd met een vliegtuig met ten minste 50 zitplaatsen.
Tarieven
Het gemiddelde tarief per kalenderkwartaal mag niet hoger liggen dan 1 270 SEK, inclusief belastingen en BTW voor één enkele vlucht. Gemiddeld tarief betekent de totale inkomsten uit de ticketverkoop in een kalenderkwartaal gedeeld door het aantal passagiers in diezelfde periode.
Continuïteit van de dienstverlening
Per kalenderkwartaal moeten ten minste 95 % van de vluchten op tijd toekomen. Op tijd betekent dat het vliegtuig niet later dan vijftien (15) minuten na de in de dienstregeling gepubliceerde tijd landt.
Luchtvaartmaatschappijen die de levering van de geregelde luchtdiensten willen stopzetten, moeten de regering of de door de regering aangewezen instantie daarvan ten minste zes maanden vooraf in kennis stellen.
Rapportage
Luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op de route leveren, moeten ieder kalenderkwartaal bij de regering of de door de regering aangewezen instantie verslag uitbrengen over de wijze waarop zij de dienstverplichtingen op de route hebben nageleefd.
Boeking en distributie
Luchtvaartmaatschappijen die van plan zijn geregelde luchtdiensten op deze route aan te bieden, moeten hun tarieven en vluchtschema's bekend maken zodat de boeking en aankoop van tickets uiterlijk twee maanden voor de start van de geregelde luchtdiensten kan beginnen.
De luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op deze route aanbieden, moeten ervoor zorgen dat tickets kunnen worden gekocht via de algemene ticketdistributiesystemen op de markt.
Alle geregelde luchtdiensten moeten bij het publiek bekend worden gemaakt via de gebruikelijke standaardmethoden van de sector.
Overige verplichtingen
Wat de luchtvaartmaatschappijen betreft die de geregelde luchtdiensten op de route leveren, mogen geen van de volgende omstandigheden gelden.
De luchtvaartmaatschappij of zijn vertegenwoordigers:
1. | verkeert in staat van faillissement of van liquidatie, er geldt een gerechtelijk akkoord, er is een surséance van betaling toegestaan of de commerciële activiteiten van de onderneming zijn geschorst; |
2. | heeft het faillissement aangevraagd of tegen de onderneming is een procedure, een schuldenregeling of een andere gelijksoortige procedure aanhangig gemaakt; |
3. | is, bij een rechterlijk vonnis dat in krachte van gewijsde is gegaan, veroordeeld geweest voor een delict dat door zijn aard zijn beroepsmoraal ernstig aantast; |
4. | heeft bij haar/zijn beroepsuitoefeningen een ernstige fout begaan, vastgesteld op elke grond die de aanbestedende dienst aannemelijk kan maken; |
5. | heeft niet aan haar/zijn verplichtingen ten aanzien van de betalingen van de sociale verzekeringslasten en belastingen voldaan in het land van de aanbestedende dienst; |
6. | heeft zich in ernstige mate schuldig gemaakt aan het afleggen van valse verklaringen bij het verstrekken van de inlichtingen waarom is verzocht. |
De luchtvaartmaatschappij moet aantonen dat zij is ingeschreven in een ondernemings- of beroepsregister in het land waarin zij luchtdiensten exploiteert overeenkomstig de eisen van de wetgeving van dat land.
Bovendien mogen geen van de hierboven genoemde omstandigheden gegolden hebben in de twee jaar die zijn voorafgegaan aan de inwerkingtreding van deze openbaredienstverplichtingen.
BIJLAGE 8
SVEG-STOCKHOLM/ARLANDA
Minimumfrequentie
De luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op deze route exploiteren moeten ten minste 936 vluchten per kalenderjaar uitvoeren. De luchtvaartmaatschappijen moeten minimaal een standaard geregelde luchtdienst leveren, met vluchten die gelijkelijk gespreid zijn over het jaar, in beide richtingen, en met ten minste het volgende aantal heen- en terugvluchten:
Dag | Minimumaantal vluchten per dag |
Maandag-vrijdag | Vier (4) |
Er mag niet meer dan één tussenlanding per heen- of terugvlucht zijn.
De standaard geregelde luchtdienst mag worden aangepast wanneer de vraag lager ligt dan normaal. 104 vluchten per kalenderjaar mogen worden verplaatst naar een andere dag. De luchtvaartmaatschappijen mogen de diensten niet onderbreken voor een periode van meer dan 28 opeenvolgende dagen.
De luchtvaartmaatschappijen mogen vluchten niet anderszins annuleren of naar een andere dag verplaatsen.
Aantal zitplaatsen
Er moeten ten minste 8 000 zitplaatsen per jaar op de route beschikbaar zijn.
Als de cabinefactor op de route beneden 35 % valt, dan wel hoger dan 80 % komt te liggen, kan de luchtvaartmaatschappij het aantal zitplaatsen beperken, respectievelijk verhogen. Wanneer de route wordt gecombineerd met een andere luchthaven geldt dezelfde verplichting inzake de cabinefactor voor de gehele gecombineerde route.
Dienstregeling
De aankomst in Stockholm/Arlanda mag voor een ochtendvlucht niet later plaatsvinden dan 8.30 uur. Een terugvlucht vanuit Stockholm/Arlanda mag niet later vertrekken dan 19.30 uur. De overige vertrek- en aankomsttijden moeten zo goed mogelijk aan de vraag worden aangepast.
De vlucht op deze route mag niet langer duren dan 90 minuten.
Gebruikte vliegtuigen
Het vliegtuig moet over een drukcabine beschikken. Vliegtuigen met een capaciteit van ten minste 20 zitplaatsen moeten over een toilet beschikken.
Het bagage/laadvermogen per passagier in een vliegtuig met volledige passagiersbezetting in normale weersomstandigheden moet ten minste 20 kg bedragen.
Tarieven
Het gemiddelde tarief per kalenderkwartaal mag niet hoger liggen dan 950 SEK, inclusief belastingen en BTW voor één enkele vlucht. Gemiddeld tarief betekent de totale inkomsten uit de ticketverkoop in een kalenderkwartaal gedeeld door het aantal passagiers in diezelfde periode.
Continuïteit van de dienstverlening
Per kalenderkwartaal moeten ten minste 95 % van de vluchten op tijd toekomen. Op tijd betekent dat het vliegtuig niet later dan vijftien (15) minuten na de in de dienstregeling gepubliceerde tijd landt.
Luchtvaartmaatschappijen die de levering van de geregelde luchtdiensten willen stopzetten, moeten de regering of de door de regering aangewezen instantie daarvan ten minste zes maanden vooraf in kennis stellen.
Rapportage
Luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op de route leveren, moeten ieder kalenderkwartaal bij de regering of de door de regering aangewezen instantie verslag uitbrengen over de wijze waarop zij de dienstverplichtingen op de route hebben nageleefd.
Boeking en distributie
Luchtvaartmaatschappijen die van plan zijn geregelde luchtdiensten op deze route aan te bieden, moeten hun tarieven en vluchtschema's bekend maken zodat de boeking en aankoop van tickets uiterlijk twee maanden voor de start van de geregelde luchtdiensten kan beginnen.
De luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op deze route aanbieden, moeten ervoor zorgen dat tickets kunnen worden gekocht via de algemene ticketdistributiesystemen op de markt.
Alle geregelde luchtdiensten moeten bij het publiek bekend worden gemaakt via de gebruikelijke standaardmethoden van de sector.
Overige verplichtingen
Wat de luchtvaartmaatschappijen betreft die de geregelde luchtdiensten op de route leveren, mogen geen van de volgende omstandigheden gelden.
De luchtvaartmaatschappij of zijn vertegenwoordigers:
1. | verkeert in staat van faillissement of van liquidatie, er geldt een gerechtelijk akkoord, er is een surséance van betaling toegestaan of de commerciële activiteiten van de onderneming zijn geschorst; |
2. | heeft het faillissement aangevraagd of tegen de onderneming is een procedure, een schuldenregeling of een andere gelijksoortige procedure aanhangig gemaakt; |
3. | is, bij een rechterlijk vonnis dat in krachte van gewijsde is gegaan, veroordeeld geweest voor een delict dat door zijn aard zijn beroepsmoraal ernstig aantast; |
4. | heeft bij haar/zijn beroepsuitoefeningen een ernstige fout begaan, vastgesteld op elke grond die de aanbestedende dienst aannemelijk kan maken; |
5. | heeft niet aan haar/zijn verplichtingen ten aanzien van de betalingen van de sociale verzekeringslasten en belastingen voldaan in het land van de aanbestedende dienst; |
6. | heeft zich in ernstige mate schuldig gemaakt aan het afleggen van valse verklaringen bij het verstrekken van de inlichtingen waarom is verzocht. |
De luchtvaartmaatschappij moet aantonen dat zij is ingeschreven in een ondernemings- of beroepsregister in het land waarin zij luchtdiensten exploiteert overeenkomstig de eisen van de wetgeving van dat land.
Bovendien mogen geen van de hierboven genoemde omstandigheden gegolden hebben in de twee jaar die zijn voorafgegaan aan de inwerkingtreding van deze openbaredienstverplichtingen.
BIJLAGE 9
TORSBY-STOCKHOLM/ARLANDA
Minimumfrequentie
De luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op deze route exploiteren moeten ten minste 936 vluchten per kalenderjaar uitvoeren. De luchtvaartmaatschappijen moeten minimaal een standaard geregelde luchtdienst leveren, met vluchten die gelijkelijk gespreid zijn over het jaar, in beide richtingen, en met ten minste het volgende aantal heen- en terugvluchten:
Dag | Minimumaantal vluchten per dag |
Maandag-vrijdag | Vier (4) |
Er mag niet meer dan één tussenlanding per heen- of terugvlucht zijn.
De standaard geregelde luchtdienst mag worden aangepast wanneer de vraag lager ligt dan normaal. 104 vluchten per kalenderjaar mogen worden verplaatst naar een andere dag. De luchtvaartmaatschappijen mogen de diensten niet onderbreken voor een periode van meer dan 28 opeenvolgende dagen.
De luchtvaartmaatschappijen mogen vluchten niet anderszins annuleren of naar een andere dag verplaatsen.
Aantal zitplaatsen
Er moeten ten minste 4 000 zitplaatsen per jaar op de route beschikbaar zijn.
Als de cabinefactor op de route beneden 35 % valt, dan wel hoger dan 80 % komt te liggen, kan de luchtvaartmaatschappij het aantal zitplaatsen beperken, respectievelijk verhogen. Wanneer de route wordt gecombineerd met een andere luchthaven geldt dezelfde verplichting inzake de cabinefactor voor de gehele gecombineerde route.
Dienstregeling
De aankomst in Stockholm/Arlanda mag voor een ochtendvlucht niet later plaatsvinden dan 8.30 uur. Een terugvlucht vanuit Stockholm/Arlanda mag niet later vertrekken dan 19.30 uur. De overige vertrek- en aankomsttijden moeten zo goed mogelijk aan de vraag worden aangepast.
De vlucht op deze route mag niet langer duren dan 90 minuten.
Gebruikte vliegtuigen
Het vliegtuig moet over een drukcabine beschikken. Vliegtuigen met een capaciteit van ten minste 20 zitplaatsen moeten over een toilet beschikken.
Het bagage/laadvermogen per passagier in een vliegtuig met volledige passagiersbezetting in normale weersomstandigheden moet ten minste 20 kg bedragen.
Tarieven
Het gemiddelde tarief per kalenderkwartaal mag niet hoger liggen dan 890 SEK, inclusief belastingen en BTW voor één enkele vlucht. Gemiddeld tarief betekent de totale inkomsten uit de ticketverkoop in een kalenderkwartaal gedeeld door het aantal passagiers in diezelfde periode.
Continuïteit van de dienstverlening
Per kalenderkwartaal moeten ten minste 95 % van de vluchten op tijd toekomen. Op tijd betekent dat het vliegtuig niet later dan vijftien (15) minuten na de in de dienstregeling gepubliceerde tijd landt.
Luchtvaartmaatschappijen die de levering van de geregelde luchtdiensten willen stopzetten, moeten de regering of de door de regering aangewezen instantie daarvan ten minste zes maanden vooraf in kennis stellen.
Rapportage
Luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op de route leveren, moeten ieder kalenderkwartaal bij de regering of de door de regering aangewezen instantie verslag uitbrengen over de wijze waarop zij de dienstverplichtingen op de route hebben nageleefd.
Boeking en distributie
Luchtvaartmaatschappijen die van plan zijn geregelde luchtdiensten op deze route aan te bieden, moeten hun tarieven en vluchtschema's bekend maken zodat de boeking en aankoop van tickets uiterlijk twee maanden voor de start van de geregelde luchtdiensten kan beginnen.
De luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op deze route aanbieden, moeten ervoor zorgen dat tickets kunnen worden gekocht via de algemene ticketdistributiesystemen op de markt.
Alle geregelde luchtdiensten moeten bij het publiek bekend worden gemaakt via de gebruikelijke standaardmethoden van de sector.
Overige verplichtingen
Wat de luchtvaartmaatschappijen betreft die de geregelde luchtdiensten op de route leveren, mogen geen van de volgende omstandigheden gelden.
De luchtvaartmaatschappij of zijn vertegenwoordigers:
1. | verkeert in staat van faillissement of van liquidatie, er geldt een gerechtelijk akkoord, er is een surséance van betaling toegestaan of de commerciële activiteiten van de onderneming zijn geschorst; |
2. | heeft het faillissement aangevraagd of tegen de onderneming is een procedure, een schuldenregeling of een andere gelijksoortige procedure aanhangig gemaakt; |
3. | is, bij een rechterlijk vonnis dat in krachte van gewijsde is gegaan, veroordeeld geweest voor een delict dat door zijn aard zijn beroepsmoraal ernstig aantast; |
4. | heeft bij haar/zijn beroepsuitoefeningen een ernstige fout begaan, vastgesteld op elke grond die de aanbestedende dienst aannemelijk kan maken; |
5. | heeft niet aan haar/zijn verplichtingen ten aanzien van de betalingen van de sociale verzekeringslasten en belastingen voldaan in het land van de aanbestedende dienst; |
6. | heeft zich in ernstige mate schuldig gemaakt aan het afleggen van valse verklaringen bij het verstrekken van de inlichtingen waarom is verzocht. |
De luchtvaartmaatschappij moet aantonen dat zij is ingeschreven in een ondernemings- of beroepsregister in het land waarin zij luchtdiensten exploiteert overeenkomstig de eisen van de wetgeving van dat land.
Bovendien mogen geen van de hierboven genoemde omstandigheden gegolden hebben in de twee jaar die zijn voorafgegaan aan de inwerkingtreding van deze openbaredienstverplichtingen.
BIJLAGE 10
VILHELMINA-STOCKHOLM/ARLANDA
Minimumfrequentie
De luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op deze route exploiteren moeten ten minste 1 030 vluchten per kalenderjaar uitvoeren. De luchtvaartmaatschappijen moeten minimaal een standaard geregelde luchtdienst leveren, met vluchten die gelijkelijk gespreid zijn over het jaar, in beide richtingen, en met ten minste het volgende aantal heen- en terugvluchten:
Dag | Minimumaantal vluchten per dag |
Maandag-vrijdag | Vier (4) |
Zondag | Twee (2) |
Er mag niet meer dan één tussenlanding per heen- of terugvlucht zijn.
De standaard geregelde luchtdienst mag worden aangepast wanneer de vraag lager ligt dan normaal. 114 vluchten per kalenderjaar mogen worden verplaatst naar een andere dag. Elke kalendermaand moet ten minste 60 % van de vluchten van de standaard geregelde luchtdienst worden uitgevoerd. De luchtvaartmaatschappijen mogen de diensten niet onderbreken voor een periode van meer dan drie opeenvolgende dagen.
De luchtvaartmaatschappijen mogen vluchten niet anderszins annuleren of naar een andere dag verplaatsen.
Aantal zitplaatsen
Er moeten ten minste 21 000 zitplaatsen per jaar op de route beschikbaar zijn.
Als de cabinefactor op de route beneden 35 % valt, dan wel hoger dan 80 % komt te liggen, kan de luchtvaartmaatschappij het aantal zitplaatsen beperken, respectievelijk verhogen. Wanneer de route wordt gecombineerd met een andere luchthaven geldt dezelfde verplichting inzake de cabinefactor voor de gehele gecombineerde route.
Dienstregeling
De aankomst in Stockholm/Arlanda mag voor een ochtendvlucht niet later plaatsvinden dan 8.30 uur. Een terugvlucht vanuit Stockholm/Arlanda mag niet later vertrekken dan 19.30 uur. De overige vertrek- en aankomsttijden moeten zo goed mogelijk aan de vraag worden aangepast.
De vlucht op deze route mag niet langer duren dan twee uur en tien minuten.
Gebruikte vliegtuigen
Het vliegtuig moet over een drukcabine en een toilet beschikken.
Het bagage/laadvermogen per passagier in een vliegtuig met volledige passagiersbezetting in normale weersomstandigheden moet ten minste 20 kg bedragen.
De route moet normaliter worden geëxploiteerd met een vliegtuig met ten minste 50 zitplaatsen.
Tarieven
Het gemiddelde tarief per kalenderkwartaal mag niet hoger liggen dan 1 220 SEK, inclusief belastingen en BTW voor één enkele vlucht. Gemiddeld tarief betekent de totale inkomsten uit de ticketverkoop in een kalenderkwartaal gedeeld door het aantal passagiers in diezelfde periode.
Continuïteit van de dienstverlening
Per kalenderkwartaal moeten ten minste 95 % van de vluchten op tijd toekomen. Op tijd betekent dat het vliegtuig niet later dan vijftien (15) minuten na de in de dienstregeling gepubliceerde tijd landt.
Luchtvaartmaatschappijen die de levering van de geregelde luchtdiensten willen stopzetten, moeten de regering of de door de regering aangewezen instantie daarvan ten minste zes maanden vooraf in kennis stellen.
Rapportage
Luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op de route leveren, moeten ieder kalenderkwartaal bij de regering of de door de regering aangewezen instantie verslag uitbrengen over de wijze waarop zij de dienstverplichtingen op de route hebben nageleefd.
Boeking en distributie
Luchtvaartmaatschappijen die van plan zijn geregelde luchtdiensten op deze route aan te bieden, moeten hun tarieven en vluchtschema's bekend maken zodat de boeking en aankoop van tickets uiterlijk twee maanden voor de start van de geregelde luchtdiensten kan beginnen.
De luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op deze route aanbieden, moeten ervoor zorgen dat tickets kunnen worden gekocht via de algemene ticketdistributiesystemen op de markt.
Alle geregelde luchtdiensten moeten bij het publiek bekend worden gemaakt via de gebruikelijke standaardmethoden van de sector.
Overige verplichtingen
Wat de luchtvaartmaatschappijen betreft die de geregelde luchtdiensten op de route leveren, mogen geen van de volgende omstandigheden gelden.
De luchtvaartmaatschappij of zijn vertegenwoordigers:
1. | verkeert in staat van faillissement of van liquidatie, er geldt een gerechtelijk akkoord, er is een surséance van betaling toegestaan of de commerciële activiteiten van de onderneming zijn geschorst; |
2. | heeft het faillissement aangevraagd of tegen de onderneming is een procedure, een schuldenregeling of een andere gelijksoortige procedure aanhangig gemaakt; |
3. | is, bij een rechterlijk vonnis dat in krachte van gewijsde is gegaan, veroordeeld geweest voor een delict dat door zijn aard zijn beroepsmoraal ernstig aantast; |
4. | heeft bij haar/zijn beroepsuitoefeningen een ernstige fout begaan, vastgesteld op elke grond die de aanbestedende dienst aannemelijk kan maken; |
5. | heeft niet aan haar/zijn verplichtingen ten aanzien van de betalingen van de sociale verzekeringslasten en belastingen voldaan in het land van de aanbestedende dienst; |
6. | heeft zich in ernstige mate schuldig gemaakt aan het afleggen van valse verklaringen bij het verstrekken van de inlichtingen waarom is verzocht. |
De luchtvaartmaatschappij moet aantonen dat zij is ingeschreven in een ondernemings- of beroepsregister in het land waarin zij luchtdiensten exploiteert overeenkomstig de eisen van de wetgeving van dat land.
Bovendien mogen geen van de hierboven genoemde omstandigheden gegolden hebben in de twee jaar die zijn voorafgegaan aan de inwerkingtreding van deze openbaredienstverplichtingen.
BIJLAGE 11
PAJALA-LULEÅ
Minimumfrequentie
De luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op deze route exploiteren moeten ten minste 936 vluchten per kalenderjaar uitvoeren. De luchtvaartmaatschappijen moeten minimaal een standaard geregelde luchtdienst leveren, met vluchten die gelijkelijk gespreid zijn over het jaar, in beide richtingen, en met ten minste het volgende aantal heen- en terugvluchten:
Dag | Minimumaantal vluchten per dag |
Maandag-vrijdag | Vier (4) |
Er mag niet meer dan één tussenlanding per heen- of terugvlucht zijn.
De standaard geregelde luchtdienst mag worden aangepast wanneer de vraag lager ligt dan normaal. 104 vluchten per kalenderjaar mogen worden verplaatst naar een andere dag. De luchtvaartmaatschappijen mogen de diensten niet onderbreken voor een periode van meer dan 28 opeenvolgende dagen.
De luchtvaartmaatschappijen mogen vluchten niet anderszins annuleren of naar een andere dag verplaatsen.
Aantal zitplaatsen
Er moeten ten minste 7 000 zitplaatsen per jaar op de route beschikbaar zijn.
Als de cabinefactor op de route beneden 35 % valt, dan wel hoger dan 80 % komt te liggen, kan de luchtvaartmaatschappij het aantal zitplaatsen beperken, respectievelijk verhogen. Wanneer de route wordt gecombineerd met een andere luchthaven geldt dezelfde verplichting inzake de cabinefactor voor de gehele gecombineerde route.
Dienstregeling
De dienstregeling moet nauw worden gecoördineerd met de dienstregeling voor geregelde luchtdiensten tussen Luleå en Stockholm. De luchtvaartmaatschappijen moeten ernaar streven dat passagiers vanuit Pajala via Luleå naar Stockholm kunnen vliegen en aldaar niet later toekomen dan 9.00 uur.
De vlucht op deze route mag niet langer duren dan 45 minuten.
Gebruikte vliegtuigen
Het vliegtuig moet over een drukcabine beschikken. Vliegtuigen met een capaciteit van ten minste 20 zitplaatsen moeten over een toilet beschikken.
Het bagage/laadvermogen per passagier in een vliegtuig met volledige passagiersbezetting in normale weersomstandigheden moet ten minste 20 kg bedragen.
Tarieven
Het gemiddelde tarief per kalenderkwartaal mag niet hoger liggen dan 780 SEK, inclusief belastingen en BTW voor één enkele vlucht. Gemiddeld tarief betekent de totale inkomsten uit de ticketverkoop in een kalenderkwartaal gedeeld door het aantal passagiers in diezelfde periode.
Continuïteit van de dienstverlening
Per kalenderkwartaal moeten ten minste 95 % van de vluchten op tijd toekomen. Op tijd betekent dat het vliegtuig niet later dan vijftien (15) minuten na de in de dienstregeling gepubliceerde tijd landt.
Luchtvaartmaatschappijen die de levering van de geregelde luchtdiensten willen stopzetten, moeten de regering of de door de regering aangewezen instantie daarvan ten minste zes maanden vooraf in kennis stellen.
Rapportage
Luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op de route leveren, moeten ieder kalenderkwartaal bij de regering of de door de regering aangewezen instantie verslag uitbrengen over de wijze waarop zij de dienstverplichtingen op de route hebben nageleefd.
Boeking en distributie
Luchtvaartmaatschappijen die van plan zijn geregelde luchtdiensten op deze route aan te bieden, moeten hun tarieven en vluchtschema's bekend maken zodat de boeking en aankoop van tickets uiterlijk twee maanden voor de start van de geregelde luchtdiensten kan beginnen.
De luchtvaartmaatschappijen die geregelde luchtdiensten op deze route aanbieden, moeten ervoor zorgen dat tickets kunnen worden gekocht via de algemene ticketdistributiesystemen op de markt.
Alle geregelde luchtdiensten moeten bij het publiek bekend worden gemaakt via de gebruikelijke standaardmethoden van de sector.
Overige verplichtingen
Wat de luchtvaartmaatschappijen betreft die de geregelde luchtdiensten op de route leveren, mogen geen van de volgende omstandigheden gelden.
De luchtvaartmaatschappij of zijn vertegenwoordigers:
1. | verkeert in staat van faillissement of van liquidatie, er geldt een gerechtelijk akkoord, er is een surséance van betaling toegestaan of de commerciële activiteiten van de onderneming zijn geschorst; |
2. | heeft het faillissement aangevraagd of tegen de onderneming is een procedure, een schuldenregeling of een andere gelijksoortige procedure aanhangig gemaakt; |
3. | is, bij een rechterlijk vonnis dat in krachte van gewijsde is gegaan, veroordeeld geweest voor een delict dat door zijn aard zijn beroepsmoraal ernstig aantast; |
4. | heeft bij haar/zijn beroepsuitoefeningen een ernstige fout begaan, vastgesteld op elke grond die de aanbestedende dienst aannemelijk kan maken; |
5. | heeft niet aan haar/zijn verplichtingen ten aanzien van de betalingen van de sociale verzekeringslasten en belastingen voldaan in het land van de aanbestedende dienst; |
6. | heeft zich in ernstige mate schuldig gemaakt aan het afleggen van valse verklaringen bij het verstrekken van de inlichtingen waarom is verzocht. |
De luchtvaartmaatschappij moet aantonen dat zij is ingeschreven in een ondernemings- of beroepsregister in het land waarin zij luchtdiensten exploiteert overeenkomstig de eisen van de wetgeving van dat land.
Bovendien mogen geen van de hierboven genoemde omstandigheden gegolden hebben in de twee jaar die zijn voorafgegaan aan de inwerkingtreding van deze openbaredienstverplichtingen.