Gewijzigd voorstel voor een besluit van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006 betreffende de begrotingsdiscipline en een goed financieel beheer ten aanzien van het meerjarig financieel kader
Gewijzigd voorstel voor een besluit van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006 betreffende de begrotingsdiscipline en een goed financieel beheer ten aanzien van het meerjarig financieel kader
Gewijzigd voorstel voor een besluit van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006 betreffende de begrotingsdiscipline en een goed financieel beheer ten aanzien van het meerjarig financieel kader /* COM/2009/0171 def. */
[pic] | COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN |
Brussel, 8.4.2009
COM(2009)171 definitief
MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
betreffende de herziening van het meerjarig financieel kader (2007-2013)
Gewijzigd voorstel voor een
BESLUIT VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
tot wijziging van het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006 betreffende de begrotingsdiscipline en een goed financieel beheer ten aanzien van het meerjarig financieel kader
MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
betreffende de herziening van het meerjarig financieel kader (2007-2013)
voor de financiering van projecten op energiegebied in het kader van een Europees economisch herstelplan (gewijzigd voorstel)
In haar voorstel van 10 december 2008 betreffende de herziening van het financieel kader met het oog op de financiering van trans-Europese infrastructurele energie-interconnectie- en breedbandprojecten in het kader van het Europees economisch herstelplan[1] heeft de Commissie voorgesteld de jaarlijkse maxima van het financieel kader voor vastleggingskredieten in rubriek 1A voor 2009 met 3 miljard EUR, en voor 2010 met 2 miljard EUR te verhogen Deze toename zou volgens het voorstel gecompenseerd worden door de vastleggingskredieten onder rubriek 2 voor 2008 met 3,5 miljard EUR te verlagen, en die voor 2009 met 1,5 miljard EUR, zulks overeenkomstig punt 23, tweede alinea, van het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006 betreffende de begrotingsdiscipline en een goed financieel beheer (het IIA)[2].
Naar aanleiding van de eerste besprekingen met de begrotingsautoriteit over het bovenvermeld voorstel heeft de Commissie op 28 januari 2009 een pakket voorstellen ingediend om de rechtsgrondslag vast te stellen voor de desbetreffende investeringen[3]. Deze voorstellen brachten een eerste wijziging met zich van het voorstel van de Commissie voor de herziening van het meerjarig financieel kader. De verhoging van de maxima voor rubriek 1A voor de financiering van projecten op energiegebied zou beperkt blijven tot 3,5 miljard EUR. En binnen rubriek 2 zou een bedrag van 1,5 miljard EUR beschikbaar worden gesteld voor de ontwikkeling van breedbandinfrastructuur op het platteland en voor de intensivering van de maatregelen die betrekking hebben op de "nieuwe uitdagingen" die in het kader van de evaluatie van de tussentijdse hervorming van het gemeenschappelijk landbouwbeleid van 2003 (de zogeheten "check-up") zijn vastgesteld en door het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling moeten worden ten uitvoer gelegd.
Na verdere besprekingen zijn het Europees Parlement, de Raad en de Commissie op de trialoogbijeenkomst van 2 april 2009 overeengekomen het pakket als volgt te financieren[4]:
1. Het pakket, dat een extra stimulans wil bieden voor de economie en voor de verbetering van de energiezekerheid, beloopt, in huidige prijzen, 5 miljard EUR:
2. 3 980 miljoen EUR wordt beschikbaar gesteld voor de financiering van energieprojecten onder rubriek 1A van het financieel kader: 2 miljard EUR in 2009 en 1 980 miljoen EUR in 2010.
3. Voorts wordt in het kader van rubriek 2 een bedrag van 1 020 miljoen EUR beschikbaar gesteld voor de ontwikkeling van breedbandinternet in plattelandsgebieden en de intensivering van de activiteiten met betrekking tot de "nieuwe uitdagingen" zoals die zijn omschreven in het kader van de "check-up".
4. De financiering van het totaalbedrag van 5 miljard EUR zal zo snel mogelijk worden geregeld:
5. Het plafond voor 2009 van rubriek 1A wordt verhoogd met een bedrag van 2 miljard EUR, dat zal worden gecompenseerd met een verlaging met hetzelfde bedrag van het plafond voor 2009 in rubriek 2, overeenkomstig de punten 21 tot 23 van het IIA. Voorts wordt in de begroting voor 2009 een bedrag van 600 miljoen EUR toegevoegd aan de plattelandsontwikkeling, ten behoeve van de financiering van breedbandinternet en de intensivering van de activiteiten in verband met de "nieuwe uitdagingen". Het meerjarig financieel kader wordt herzien, en tegelijkertijd wordt de begroting 2009 dienovereenkomstig gewijzigd op basis van voorliggend gewijzigd Commissievoorstel en een voorontwerp van gewijzigde begroting bij de begroting 2009.
6. De resterende 2 400 miljoen EUR wordt tijdens de overlegprocedure voor de begroting 2010 gefinancierd met behulp van een compensatiemechanisme door alle in het rechtskader opgenomen begrotingsmiddelen te benutten en zal zo nodig uiterlijk tijdens de overlegprocedure voor de begroting 2011 worden aangevuld.
7. Het Europees Parlement, de Raad en de Commissie zullen alle beschikbare bronnen onderzoeken die kunnen voorzien in de compensatie.
8. Alvorens wordt gesproken over de aanwending van het beschikbare bedrag van rubriek 2, zal 420 miljoen EUR worden vastgelegd voor de financiering van breedbandinternet en de intensivering van de activiteiten in verband met de "nieuwe uitdagingen" zoals omschreven in het kader van de "check-up" in 2010.
9. Ter compensatie van het bedrag van 1 980 miljoen EUR, worden de resterende marge onder de maxima voor 2009 en de beschikbare marges voor 2010 en 2011 (met inachtneming van punt 13 van het Interinstitutioneel Akkoord) en, indien noodzakelijk, alle andere beschikbare financiële middelen gebruikt. Het compensatiemechanisme laat de financiële middelen voor de programma's waarvoor de medebeslissingsprocedure geldt en de jaarlijkse begrotingsprocedure onverlet.
10. Het totale maximum van het financieel kader voor 2007-2013 wordt niet overschreden.
Het voorliggend gewijzigd voorstel heeft betrekking op de herziening van het financieel kader 2007-2013 dat wordt beschouwd als de eerste stap van de bovenvermelde financieringsovereenkomst tussen de drie instellingen.
De huidige marge van rubriek 2 voor het jaar 2009 bedraagt 3 517 miljoen EUR. Rekening houdend met het bedrag van 600 miljoen EUR dat wordt voorgesteld te gebruiken in het kader van rubriek 2 voor breedbandinfrastructuur en voor de bij de "check-up" gestelde "nieuwe uitdagingen" en gekoppeld aan de beoogde neerwaartse aanpassing van het maximum van 2 miljard EUR, blijft er in 2009 een marge van meer dan 900 miljoen EUR beschikbaar onder het maximum voor rubriek 2. Dit wordt als toereikend beschouwd om het hoofd te kunnen bieden aan onverwachte gebeurtenissen in de landbouwsector. In elk geval heeft de Commissie alle passende maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat de besluiten die zijn genomen met betrekking tot de uitgaven voor het GLB en de financiering ervan, met inbegrip van de overeenkomst over de "check-up" van het gemeenschappelijk landbouwbeleid, worden nageleefd.
Ten aanzien van de betalingskredieten is in punt 23, vierde alinea, van het IIA bepaald dat bij iedere herziening een juiste verhouding tussen de vastleggingen en de betalingen moet worden bewaard. De jaarlijkse maxima voor betalingskredieten moeten worden gewijzigd uitgaande van de geraamde betalingsprofielen voor de aanvullende vastleggingen onder rubriek 1A en de vermindering van de betalingen die overeenstemt met de vermindering van de vastleggingskredieten voor rubriek 2 in 2009 (2 miljard EUR).
Ten aanzien van de 1 020 miljoen EUR die bestemd is voor de ontwikkeling van breedbandinfrastructuur op het platteland en voor de intensivering van de maatregelen die betrekking hebben op de "nieuwe uitdagingen" die in het kader van de "check-up" van het gemeenschappelijk landbouwbeleid zijn vastgesteld, komt er geen verhoging van de maxima voor de betalingen.
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de voorgestelde wijzigingen van de maxima voor vastleggings- en betalingskredieten in het financieel kader. Deze bedragen zijn uitgedrukt in huidige prijzen:
[pic]
Over het geheel genomen zal de herziening neutraal zijn voor de algemene maxima voor vastleggings- en betalingskredieten uitgedrukt in huidige prijzen.
Het resultaat van de bovenvermelde wijzigingen is een financieel kader in huidige prijzen zoals weergegeven in de tabel hierna, waarin de technische aanpassing van het financieel kader voor 2010 op grond van de ontwikkeling van het bni overeenkomstig punt 16 van het IIA is opgenomen[5].
De formele beslissing inzake de herziening van het financieel kader dient te verwijzen naar de in het IIA overeengekomen basistabel, die in constante prijzen van 2004 is uitgedrukt. De bedragen die in huidige prijzen zijn uitgedrukt, moeten derhalve met behulp van een vaste deflator van 2 % per jaar worden omgerekend naar de prijzen van 2004, overeenkomstig punt 16 van het IIA.
FINANCIEEL KADER 2007-2013, HERZIEN IN VERBAND MET HET
EUROPEES ECONOMISCH HERSTELPLAN (HUIDIGE PRIJZEN)
(in miljoen EUR – huidige prijzen)
VASTLEGGINGSKREDIETEN | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | Totaal
2007-2013 | | 1. Duurzame groei | 53 979 | 57 653 | 61 700 | 61 782 | 63 638 | 66 628 | 69 621 | 435 001 | |1a Concurrentiekracht ter bevordering van groei en werkgelegenheid |8 918 |10 386 |13 272 |12 388 |12 987 |14 203 |15 433 |87 587 | |1b Cohesie ter bevordering van groei en werkgelegenheid |45 061 |47 267 |48 428 |49 394 |50 651 |52 425 |54 188 |347 414 | | 2. Instandhouding en beheer van natuurlijke hulpbronnen | 55 143 | 59 193 | 57 639 | 60 113 | 60 338 | 60 810 | 61 289 | 414 525 | |waarvan: marktgerelateerde uitgaven en rechtstreekse betaling |45 759 |46 217 |46 679 |47 146 |47 617 |48 093 |48 574 |330 085 | | 3. Burgerschap, vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid | 1 273 | 1 362 | 1 523 | 1 693 | 1 889 | 2 105 | 2 376 | 12 221 | |3a Vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid |637 |747 |872 |1 025 |1 206 |1 406 |1.661 |7 554 | |3b Burgerschap |636 |615 |651 |668 |683 |699 |715 |4 667 | | 4. De EU als mondiale partner | 6 578 | 7 002 | 7 440 | 7 893 | 8 430 | 8 997 | 9 595 | 55 935 | | 5. Administratie (1) | 7 039 | 7 380 | 7 699 | 8 008 | 8 334 | 8 670 | 9 095 | 56 225 | | 6. Compensaties | 445 | 207 | 210 | 0 | 0 | 0 | 0 | 862 | | TOTAAL VASTLEGGINGSKREDIETEN | 124 457 | 132 797 | 136 211 | 139 489 | 142 629 | 147 210 | 151 976 | 974 769 | |als percentage van het bni |1,02% |1,08% |1,15% |1,15% |1,13% |1,12% |1,11% |1,11% | | | | | | | | | | | | TOTAAL BETALINGSKREDIETEN | 122 190 | 129 681 | 121 934 | 134 155 | 133 882 | 140 769 | 142 683 | 925 294 | |als percentage van het bni |1,00% |1,05% |1,03% |1,10% |1,06% |1,07% |1,04% |1,05% | |Beschikbare marge |0,24% |0,19% |0,21% |0,14% |0,18% |0,17% |0,20% |0,19% | |Maximum van de eigen middelen als percentage van het bni |1,24% |1,24% |1,24% |1,24% |1,24% |1,24% |1,24% |1,24% | |(1) De pensioenuitgaven die onder het maximum van deze rubriek vallen, zijn berekend zonder de bijdragen van het personeel in de relevante regeling, binnen de grens van 500 miljoen EUR tegen de prijzen van 2004 voor de periode 2007-2013
Gewijzigd voorstel voor een
BESLUIT VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
tot wijziging van het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006 betreffende de begrotingsdiscipline en een goed financieel beheer ten aanzien van het meerjarig financieel kader
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gelet op het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006 tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie betreffende begrotingsdiscipline en een goed financieel beheer[6], en met name op punt 21, punt 22, eerste en tweede alinea, en punt 23 daarvan,
Gezien het voorstel van de Commissie[7],
Overwegende hetgeen volgt:
(1) Op de trialoogbijeenkomst van 2 april 2009 hebben het Europees Parlement, de Raad en de Commissie overeenstemming bereikt over de financiering, in het kader van het Europees economisch herstelplan voor de modernisering van infrastructuur en energiesolidariteit, van projecten op het gebied van energie en breedbandinternet, alsook voor de intensivering van de maatregelen die betrekking hebben op de "nieuwe uitdagingen" die in het kader van de evaluatie van de tussentijdse hervorming van het gemeenschappelijk landbouwbeleid van 2003 (de zogeheten "check-up") zijn vastgesteld[8]. Voor de financiering is als eerste stap een herziening vereist van het financiële meerjarenkader 2007-2013 overeenkomstig de punten 21, 22, en 23 van het Interinstitutioneel Akkoord, om voor het jaar 2009 het maximum voor vastleggingskredieten onder subrubriek 1A te verhogen met een bedrag van 2 miljard EUR in huidige prijzen.
(2) De stijging van het maximum voor subrubriek 1A wordt volledig gecompenseerd door het maximum voor vastleggingskredieten onder rubriek 2 voor 2009 met 2 miljard EUR te verlagen.
(3) Om een goede verhouding tussen vastleggingen en betalingen te handhaven, worden de jaarlijkse maxima voor betalingskredieten aangepast. De aanpassing zal neutraal zijn.
(4) Bijlage I bij het Interinstitutioneel Akkoord betreffende de begrotingsdiscipline en een goed financieel beheer moet dan ook als volgt worden gewijzigd[9],
BESLUITEN
Enig artikel
Bijlage I bij het Interinstitutioneel Akkoord betreffende de begrotingsdiscipline en een goed financieel beheer wordt vervangen door de bijlage bij onderhavig besluit.
Gedaan te Brussel, op
Voor het Europees Parlement Voor de Raad
De Voorzitter De Voorzitter
BIJLAGE
FINANCIEEL KADER 2007-2013, HERZIEN IN VERBAND MET HET
EUROPEES ECONOMISCH HERSTELPLAN ( IN CONSTANTE PRIJZEN VAN 2004)
(in miljoen EUR – constante prijzen van 2004)
VASTLEGGINGSKREDIETEN | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | Totaal
2007-2013 | | 1. Duurzame groei | 50 865 | 53 262 | 55 883 | 54 860 | 55 400 | 56 866 | 58 256 | 385 392 | |1a Concurrentiekracht ter bevordering van groei en werkgelegenheid |8 404 |9 595 |12 021 |11 000 |11 306 |12 122 |12 914 |77 362 | |1b Cohesie ter bevordering van groei en werkgelegenheid |42 461 |43 667 |43 862 |43 860 |44 094 |44 744 |45 342 |308 030 | | 2. Instandhouding en beheer van natuurlijke hulpbronnen | 51 962 | 54 685 | 52 205 | 53 379 | 52 528 | 51 901 | 51 284 | 367 944 | |waarvan: marktgerelateerde uitgaven en rechtstreekse betaling |43 120 |42 697 |42 279 |41 864 |41 453 |41 047 |40 645 |293 105 | | 3. Burgerschap, vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid | 1 199 | 1 258 | 1 380 | 1 503 | 1 645 | 1 797 | 1 988 | 10 770 | |3a Vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid |600 |690 |790 |910 |1 050 |1 200 |1 390 |6 630 | |3b Burgerschap |599 |568 |590 |593 |595 |597 |598 |4 140 | | 4. De EU als mondiale partner | 6 199 | 6 469 | 6 739 | 7 009 | 7 339 | 7 679 | 8 029 | 49 463 | | 5. Administratie (1) | 6 633 | 6 818 | 6 973 | 7 111 | 7 255 | 7 400 | 7 610 | 49 800 | | 6. Compensaties | 419 | 191 | 190 | 0 | 0 | 0 | 0 | 800 | | TOTAAL VASTLEGGINGSKREDIETEN | 117 277 | 122 683 | 123 370 | 123 862 | 124 167 | 125 643 | 127 167 | 864 169 | |als percentage van het bni |1,08% |1,09% |1,07% |1,05% |1,03% |1,02% |1,01% |1,048% | | | | | | | | | | | | TOTAAL BETALINGSKREDIETEN | 115 142 | 119 805 | 110 439 | 119 126 | 116 552 | 120 145 | 119 391 | 820 600 | |als percentage van het bni |1,06% |1,06% |0,96% |1,01% |0,97% |0,98% |0,95% |1,00% | |Beschikbare marge |0,18% |0,18% |0,28% |0,23% |0,27% |0,26% |0,29% |0,24% | |Maximum van de eigen middelen als percentage van het bni |1,24% |1,24% |1,24% |1,24% |1,24% |1,24% |1,24% |1,24% | |(1) De pensioenuitgaven die onder het maximum van deze rubriek vallen, zijn berekend zonder de bijdragen van het personeel in de relevante regeling, binnen de grens van 500 miljoen EUR tegen de prijzen van 2004 voor de periode 2007-2013
[1] COM(2008) 859 definitief/2.
[2] PB C 139 van 14.6.2006, blz. 1.
[3] Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's "Vandaag investeren voor het Europa van morgen", COM(2009) 36 definitief; Voorstel voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad houdende vaststelling van een programma om het economisch herstel te bevorderen via financiële bijstand van de Gemeenschap aan projecten op het gebied van energie, COM(2009) 35 definitief; Voorstel voor een Verordening van de Raad tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1698/2005 inzake steun voor plattelandsontwikkeling uit het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO) en het voorstel voor een besluit van de Raad houdende wijziging van Besluit 2006/493/EG tot vaststelling van het bedrag van de steun van de Gemeenschap voor plattelandsontwikkeling voor de periode van 1 januari 2007 tot en met 31 december 2013, van de verdeling daarvan over de jaren en van het minimumbedrag dat moet worden geconcentreerd in de onder de convergentiedoelstelling vallende regio's, COM(2009) 38 definitief.
[4] Deze overeenkomst neemt de vorm aan van een verklaring die wordt gehecht aan het Interinstitutioneel Akkoord betreffende de begrotingsdiscipline en een goed financieel beheer. De projecten die voor communautaire steun in aanmerking komen, worden vermeld in de desbetreffende wetgevingsbesluiten.
[5] Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad over de technische aanpassing van het financieel kader voor 2010 op grond van de ontwikkeling van het bni, COM (2009) 148 definitief van 1.4.2009.
[6] PB C 139 van 14.6.2006, blz. 1.
[7] COM (2008) 859 definitief/2, gewijzigd bij COM (2009) … definitief.
[8] COM(2008) 800.
[9] Te dien einde zijn uit bovenstaande overeenkomst resulterende cijfers omgerekend naar het prijsniveau van 2004.
Vastleggingskredieten (in miljoen EUR)
(in miljoen EUR)
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2007-2013
1a. Concurrentiekracht ter bevor-
dering van groei en werkgelegenheid
wer
wer
2.000
2 000
2. Instandhouding en beheer van natuurlijke hulpbronnen
-2 000
-2 000
Totaal van de wijzigingen in de vastleggingskredieten
Totaal van de wijzigingen in de betalingskredieten
-1 924
650
430
569
275