Home

NOTA VAN WIJZIGINGEN NR. 2BIJ HET ONTWERP VAN ALGEMENE BEGROTING 2012 STAAT VAN UITGAVEN PER AFDELINGAfdeling I - ParlementAfdeling II - Europese Raad en RaadAfdeling III - CommissieAfdeling VI - Europees Economisch en Sociaal ComitéAfdeling VII - Comité van de Regio'sAfdeling VIII - Europese Ombudsman

NOTA VAN WIJZIGINGEN NR. 2BIJ HET ONTWERP VAN ALGEMENE BEGROTING 2012 STAAT VAN UITGAVEN PER AFDELINGAfdeling I - ParlementAfdeling II - Europese Raad en RaadAfdeling III - CommissieAfdeling VI - Europees Economisch en Sociaal ComitéAfdeling VII - Comité van de Regio'sAfdeling VIII - Europese Ombudsman

NOTA VAN WIJZIGINGEN NR. 2BIJ HET ONTWERP VAN ALGEMENE BEGROTING 2012

STAAT VAN UITGAVEN PER AFDELINGAfdeling I - ParlementAfdeling II - Europese Raad en RaadAfdeling III - CommissieAfdeling VI - Europees Economisch en Sociaal ComitéAfdeling VII - Comité van de Regio'sAfdeling VIII - Europese Ombudsman

Gezien:

- het Verdrag betreffende de werking van de EuropeseUnie, en met name artikel 314, in samenhang met het Verdrag tot oprichting vande Europese Gemeenschap voor Atoomenergie, en met name artikel 106 bis,

- de Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van deRaad van 25 juni 2002 houdende het Financieel Reglement van toepassing op dealgemene begroting van de Europese Gemeenschappen[1], en met name artikel 34,

- het ontwerp van algemene begroting van de EuropeseUnie voor het begrotingsjaar 2012, dat op 26 mei 2011 door de Commissie isingediend[2],

- de nota van wijzigingen nr. 1 bij het ontwerp vanalgemene begroting van de Europese Unie voor het begrotingsjaar 2012, die op 17juni 2011 door de Commissie is ingediend[3],

dient de EuropeseCommissie, om de in de toelichting vermelde redenen, bij debegrotingsautoriteit nota van wijzigingen nr. 2 bij het ontwerp van algemenebegroting 2012 in.

INHOUDSOPGAVE

1      Inleiding.. 3

2      Afdeling I - Parlement.. 3

2.1        Evaluatie van de behoeften.. 3

2.2        Gevolgen voor de personeelsformatie 2012. 5

2.3        Gevolgen voor de ontwerpbegroting 2012. 5

3      Afdeling II - Europese Raad enRaad.. 5

3.1        Context.. 5

3.2        Voorgestelde wijzigingen.. 5

3.3        Gevolgen voor de ontwerpbegroting 2012. 6

4      Afdeling III - Commissie. 6

4.1        Doelstelling en context.. 6

4.2        Raming van de benodigdeextra personeelsleden.. 7

4.3        Gevolgen voor de ontwerpbegroting 2012. 10

5      Afdeling VI - EuropeesEconomisch en Sociaal Comité. 11

5.1        Context.. 11

5.2        Raming van personelemiddelen en kredieten.. 12

5.3        Gevolgen voor de ontwerpbegroting 2012. 12

6      Afdeling VII - Comité van deRegio's.. 12

6.1        Inleiding. 12

6.2        Raming van personelemiddelen en kredieten.. 12

6.3        Gevolgen voor de ontwerpbegroting 2012. 14

7      Afdeling VIII - Europese Ombudsman.. 15

7.1        Context.. 15

7.2        Gevolgen voor de ontwerpbegroting 2012. 15

8      Conclusie. 16

9      Overzichtstabellen.. 16

9.1        Overzichttabel per instelling. 16

9.2        Overzichtstabel per rubriek van het financieel kader. 18

STAAT VAN UITGAVEN PER AFDELING

De wijzigingen inde staat van ontvangsten en uitgaven per afdeling zijn beschikbaar via              EUR-Lex: (http://eur-lex.europa.eu/budget/www/index-en.htm).Ter informatie is een Engelse versie van de wijzigingen in deze staat perafdeling als budgettaire bijlage bijgevoegd.

1 Inleiding

De onderhandelingen met Kroatië werden op 30 juni2011 afgerond. De ondertekening van hettoetredingsverdrag en het Kroatische referendum zullen naar verwachting in detweede helft van 2011 of in de eerste helft van 2012 plaatsvinden. Deratificatie door de parlementen van de 27 EU-lidstaten wordt waarschijnlijkafgerond tegen eind juni 2013, zodat de inwerkingtreding en de toetreding vanKroatië tot de Europese Unie op 1 juli 2013 kan plaatsvinden, zoals voorgestelddoor de Commissie.

Zoals de Commissie aankondigde in haar mededelingaan de Raad en het Parlement in 2008[4]heeft zij de twee takken van de begrotingsautoriteit een Mededeling bezorgdover een financieel pakket voor de toetredingsonderhandelingen met Kroatië[5], dat indicatieve ramingen bevat voor extraadministratieve uitgaven voor alle instellingen tot in 2013. Het EuropeesParlement en de Raad zijn de enige instellingen die in verband met dezeuitbreiding al extra posten en/of kredieten hebben aangevraagd en verkregenvoor de begroting 2011.

Bij de presentatie van de ontwerpbegroting voorhet begrotingsjaar 2012[6]kondigde de Commissie aan dat haar raming voor 2012 geen verzoek bevat voorextra middelen in het kader van de uitbreiding, aangezien de datum voortoekomstige toetredingen nog niet bekend was. Om consequent te blijven verzochtzij de andere instellingen[7] omevenmin extra middelen voor de Kroatische toetreding op te nemen in hun raming.Zij stelde daarbij dat dit beter in een nota van wijziging kon worden opgenomenzodra de toetredingsdatum zou vastliggen.

Op basis van de herziene ramingen die van deinstellingen zijn ontvangen[8]dient de Commissie dan ook deze nota van wijzingen nr. 2 bij het ontwerp vanbegroting 2012 in (nota van wijzigingen 2/2012) om de gevolgen voor debegroting van de toetreding van Kroatië op te nemen in hun respectieveadministratieve uitgaven. Deze nota van wijzigingen behandelt de dringendstebehoeften in verband met de toetreding; verdere behoeften zullen in deontwerpbegroting 2013 worden opgenomen.

De bijgevoegde budgettaire bijlage bevat deherziene personeelsformaties en de betrokken begrotingsonderdelen. Meer detailszijn te vinden in de herziene ramingen van de betrokken instellingen in debijlagen.

2 Afdeling I - Parlement2.1 Evaluatie van debehoeften2.1.1 Waarnemers

1) Het Reglement van het Europees Parlement (artikel 11) bepaalt: 

- "Wanneer er een verdragbetreffende de toetreding van een staat tot de Europese Unie is ondertekend, kande Voorzitter met de instemming van de Conferentie van voorzitters hetparlement van de toetredende staat uitnodigen uit zijn midden een aantal waarnemersaan te wijzen dat gelijk is aan het toekomstig aantal zetels van die staat inhet Europees Parlement.

- Deze waarnemers nemendeel aan de werkzaamheden van het Parlement totdat het toetredingsverdrag inwerking treedt, en hebben spreekrecht in commissies en fracties.  Zij hebbengeen stemrecht en zijn niet verkiesbaar voor functies in het Parlement. Hundeelname heeft geen rechtsgevolgen voor de werkzaamheden van het Parlement.

- Zij krijgen dezelfdebehandeling als een lid van het Parlement wat betreft het gebruik van defaciliteiten van het Parlement en de vergoeding van de kosten die met hunfunctie van waarnemer verband houden."

2) Aangezien het toetredingsverdrag nog voor het einde van het jaar zouworden ondertekend, moet in de begroting de mogelijkheid worden opgenomen omwaarnemers uit te nodigen vanaf januari 2012, voor een periode van twaalfmaanden. Naar analogie met de operaties tijdens de uitbreidingen EU-10 en EU-2zullen de waarnemers een vergoeding krijgen voor de reis- en verblijfskostendie zij maken in verband met hun parlementaire werk.

Behoeften: || Post 1 4 0 6 - Waarnemers || + EUR 1 200 000

2.1.2 Extra personeel

Posten Personeelsformatie

3) De algemene personeelsbehoeften in verband met de uitbreiding metKroatië worden, net als bij de uitbreidingen EU-10 en EU-2, geschat op 124posten. In de begroting 2011 zijn al 62 posten gecreëerd; bijgevolg moetenin de begroting 2012 nog 62 extra posten worden gecreëerd. Pas bij detoetreding van Kroatië, naar verwachting in juli 2013, zullen deze postenworden ingenomen door ambtenaren, dus vast personeel van Kroatische oorsprong.In de begroting 2012 worden dan ook geen bijkomende middelen gevraagd voor hetbegrotingsonderdeel salaris (post 1 2 0 0).

Behoeften: || Personeelsformatie 2012: +36 AD5, +26 AST1 (zonder kredieten)

Kredieten voor arbeidscontractanten

4) Net als bij de vorige uitbreidingen heeft het Parlement alarbeidscontractanten in dienst genomen (begroting 2011), met name om devertaal- en tolkdiensten efficiënt voor te bereiden en de waarnemers te helpenbij hun werk. Dit zal in 2012 worden voortgezet, zodat er eind 2012 124arbeidscontractanten in dienst zouden moeten zijn. Daarbij zijn twee tot driearbeidscontractanten voor de antenne in Zagreb inbegrepen (zie afdeling 2.1.3).Aangezien een aantal arbeidscontractanten slechts 9 maanden in dienst blijft,worden de kredieten aangevraagd voor 95 voltijdsequivalenten.

Behoeften: || Post 1 4 0 0 - Extern personeel || + EUR 2 500 000

2.1.3 Andere budgettaire behoeften

5) Andere budgettaire behoeften hebben betrekking op de volgende sectoren:

- de behoefte aan freelance vertolking naar hetKroatisch, met name om de waarnemers werkelijk te laten deelnemen aan hetparlementaire werk: 2,5 miljoen EUR,

- de behoefte aan freelance vertaling naar hetKroatisch: 1,0 miljoen EUR,

- het openen van een antenne in Kroatië in afwachtingvan de opening van een voorlichtingsbureau: 0,6 miljoen EUR.

Behoeften: || Post 1 4 0 2 - Conferentietolken || + EUR 2 520 000

|| Post 1 4 2 0 - Externe dienstverlening || + EUR 968 000

|| Post 2 0 0 0 - Huur || + EUR 600 000

2.2 Gevolgen voor depersoneelsformatie 2012

Functiegroep en rang Vaste ambten || Begroting 2011 || Ontwerpbegroting 2012 || Nota van wijzigingen 2/2012 || Gewijzigde ontwerpbegroting 2012

AD5 || 382 || 247 || 36 || 283

AST1 || 151 || 138 || 26 || 164

2.3 Gevolgen voor deontwerpbegroting 2012

Begrotings-onderdeel || Beschrijving || Ontwerp-begroting 2012 || Nota van wijzigingen 2/2012 || Gewijzigde ontwerpbegroting 2012

1 4 0 0 || Overig personeel || 33 120 000 || 2 500 000 || 35 620 000

1 4 0 2 || Conferentietolken || 60 480 000 || 2 520 000 || 63 000 000

1 4 0 6 || Waarnemers || p.m. || 1 200 000 || 1 200 000

1 4 2 0 || Externe dienstverlening || 23 402 000 || 968 000 || 24 370 000

2 0 0 0 || Huur || 33 531 999 || 600 000 || 34 131 999

Totaal || || 7 788 000 ||

3 Afdeling II - Europese Raad en Raad3.1 Context

Om de toetreding van Kroatië voor te bereiden moetreeds voor 2012 in middelen worden voorzien, met name voor de Kroatische taal(vertalers en juristen-vertalers) en voor de publicatie van het acquiscommunautaire (hierna "acquis" genoemd) in die taal.

In verband met de toetreding van Kroatië heeft hetsecretariaat-generaal van de Raad (SGR) voorgesteld 1.4 miljoen EUR aan zijnontwerpbegroting voor 2012 toe te voegen.

3.2 Voorgestelde wijzigingen3.2.1 Samenvatting

Het totale extra bedrag van 1,4 miljoen EURbestaat uit de volgende onderdelen:

- Arbeidscontractanten: 0,4 miljoen EUR,

- Publicatieblad / acquis: 0,6 miljoen EUR,

- Gebouwen, materieel en huishoudelijke uitgaven: 0,4 miljoenEUR.

3.2.2 Uitgaven in verband met personeel

Het SGR stelt geen wijzigingen in depersoneelsformatie voor.

In verband met de vertaling van detoetredingsverdragen en de supervisie van de vertaling van het acquis in hetKroatisch, stelt het SGR voor een extra bedrag van 0,4 miljoen EUR in haarontwerpbegroting op te nemen,  voor de aanwerving van 9 arbeidscontractantenvoor de vertaling en kwaliteitscontrole en 3 secretariaatsmedewerkers vanaf 1juli 2012. Deze ontwerpbegroting voor 2012 bevat reeds een bedrag van 0,5miljoen EUR (4 juristen-vertalers en 3 secretariaatsmedewerkers voor eenvolledig jaar). Voor arbeidscontractanten in 2012 die nodig zijn voor detoetreding van Kroatië, is dus 0,9 miljoen EUR nodig.

3.2.3 Vertaling van het acquis

Het Publicatiebureauschat dat de Kroatische vertaling van het acquis 1,2 miljoen EUR zal kosten,waarvan 0,9 miljoen op de begroting van 2012 en 0,3 miljoen op de begroting van2013 zou moeten komen. De vertaalkosten zullen worden gedeeld door de Raad(61%) samen met de Commissie (34%) en het Parlement (5%).

Daarom wordt voorgesteld een bedrag van 0,6miljoen EUR op te nemen in de nota van wijzigingen van de Raad.

3.2.4 Gebouwen, materieel en huishoudelijke uitgaven

Een totaal bijkomend bedrag van 0,4 miljoen EURwordt voorgesteld voor de extra uitgaven in verband met de uitbreiding.

Dit bedrag kan als volgt worden uitgesplitst:

- Het inrichten van pers-, briefing- envergaderruimtes, en van een kantoor voor Kroatië in het Justus Lipsius-gebouwvan de Raad: 350 000 EUR,

- Freelance vertalingen om de buitensporige werkdrukin verband met de toetreding op te vangen: 25 000 EUR,

- Documentatie, monografieën, tijdschriften in deKroatische taal en toegang tot juridische databases: 25 000 EUR,

- Kantoormeubilair: 25 000 EUR.

3.3 Gevolgen voor deontwerpbegroting 2012

Begrotings-onderdeel || Beschrijving || Ontwerp-begroting 2012 || Nota van wijzigingen 2/2012 || Gewijzigde ontwerpbegroting 2012

1 2 0 0 || Overig personeel || 7 352 000 || 400 000 || 7 752 000

1 2 0 4 || Werk door derden voor de vertaaldienst || 152 000 || 25 000 || 177 000

2 0 0 3 || Inrichtings- en installatiewerkzaamheden || 7 680 000 || 350 000 || 8 030 000

2 1 1 || Meubilair || 921 000 || 25 000 || 946 000

2 2 1 0 || Documentatie en bibliotheek || 488 000 || 25 000 || 513 000

2 2 1 1 || Publicatieblad || 4 626 000 || 550 000 || 5 176 000

Totaal || || 1 375 000 ||

4 Afdeling III - Commissie4.1 Doelstelling en context

Met deze nota van wijzigingen

- vraagt de Commissie bijkomende middelen voor 2012om de geplande uitbreiding met Kroatië gedegen en tijdig voor te bereiden;

- verantwoordt de Commissie haar vraag om extrapersoneel met een evaluatie van de behoeften in het licht van de gevolgen diede toetreding van Kroatië zal hebben voor de activiteiten van de Commissie,opgesplitst naar beleidsterreinen en werkprofielen;

- schetst de Commissie het tijdschema voor de invoering.

De behoeften waarde Commissie op wijst in deze nota van wijzigingen bij de ontwerpbegroting2012, zijn uitsluitend de hoogstnoodzakelijke acties die 18 maanden voor detoetreding zeker moeten worden ondernomen door de diensten in Brussel en Luxemburg.De andere administratieve kosten, zoals de operationele kosten en de uitgavenvoor de infrastructuur van het toekomstige Vertegenwoordigingsbureau van deCommissie in Zagreb, zullen worden opgenomen in de ontwerpbegroting 2013.

Binnen een stabiele Unie met 27 lidstaten is depersoneelsformatie van de Commissie gelijkgebleven[9]. Een uitbreiding van de Europese Unieleidt tot een ongemeen grote toename in de werklast waarvoor de Commissie, netals bij eerdere uitbreidingen, meer personeel vraagt (minder dan 400 voltijdsequivalenten - hierna "VTE" genoemd - per nieuwe lidstaat).

De gevolgen van deze uitbreiding voor deactiviteiten van de Commissie werden beoordeeld in het licht van de eerdereuitbreidingen en het behoud van de gelijke behandeling van de lidstaten.

4.2 Raming van de benodigdeextra personeelsleden4.2.1 Algemeen beeld

Aangezien Kroatië op 1 juli 2013 toetreedt, zal deCommissie extra mensen nodig hebben voor taken op taal- en juridisch gebied enop het vlak van programmabeheer. De Commissie zal uiteindelijk 384 extra VTEnodig hebben, die geleidelijk in dienst zullen treden tegen 2014. Dat is hetnettoresultaat van het aantal personeelsleden dat nodig is voor activiteitendie erbij komen (454 VTE) en het aantal personeelsleden voor activiteiten dieworden afgebouwd (70 VTE).

Op kruissnelheid zullen de meeste VTE aan depersoneelsformatie worden toegevoegd in de vorm van vaste ambten, maar deeerste jaren zullen er zeker ook plaatsen voor arbeidscontractanten nodig zijn,die dan later kunnen worden omgezet in vaste ambten. Om vóór detoetredingsdatum al het nodige vertaalwerk te verrichten, zijn 46 VTE nodig(zie onderstaande grafiek).

De extra posten zullen ook de integratie vanKroatische staatsburgers vergemakkelijken en het geografische evenwicht tussenCommissie-ambtenaren bewaren.

Grafiek 1 - Variatie in VTE naar werkprofiel(administratieve uitgaven)

2012 46 VTE || || Kruissnelheid (384 VTE, incl. 46 van 2012)

Legenda:

|| Talen

|| Wetgeving, toezicht en handhaving

|| Beleidsvorming

|| Programmabeheer

|| Administratieve ondersteuning

|| Communicatie

|| Begrotingsbeheer en fraudebestrijding

|| Algemene coördinatie

|| Afbouw van pretoetredingsactiviteiten

Op basis van haarervaring stelt de Commissie een geleidelijke instroom van de 384 VTE over eenperiode van drie jaar voor:

Begroting 2012: || 46 VTE (18 maanden voor de toetreding)

Begroting 2013: || 125 VTE

Begroting 2014: || 213 VTE

Hierna wordt beschreven voor welk typeactiviteiten en welke werkprofielen de uitbreiding gevolgen heeft.

4.2.2 Kruissnelheid - Analyse naar hoofdactiviteit

Talendiensten

De vrij grote toename in dit activiteitengebied(158 VTE voor vertaling, vertolking en publicatie) is een rechtstreeks gevolgvan een specifiek kenmerk van de Europese integratie, namelijk de talenregelingkrachtens het Verdrag en Verordening 1/1958. Dat kenmerk maakt ook deel uit vande Europa 2020-agenda voor de terreinen burgerschap en justitie. De vermeldetoename is het absolute minimum om de vereiste meertaligheid, de legitimiteit entransparantie van de Europese Unie bij de burgers en de efficiëntie van hetEU-besluitvormingsproces te blijven garanderen.

Wetgeving, toezichten handhaving

Wetgeving is een andere centrale pijler van hetwerk van de Commissie, een gebied dat niet alleen het maken van de wetgeving,maar ook het toezicht en de handhaving omvat die nodig zijn om een echterechtsgemeenschap tot stand te brengen. De uitbreiding van de EU met Kroatiëzal op dit werkterrein de op een na grootste toename vergen, met naar schatting84 extra VTE. Het uitbreidingsgerelateerde werk is in de meeste stadia van hetwetgevingsproces rechtstreeks evenredig met het aantal lidstaten en niet zozeermet hun omvang.  Dit geldt met name in het stadium van de handhaving. Hetaantal betrokken partijen en hun diversiteit zullen ook invloed hebben op hetopstellen en bijhouden van wetgeving.

De meeste VTE zullen worden toegewezen aan internbeleid, en een aantal aan landbouw en plattelandsontwikkeling en aan dejuridische dienst van de Commissie. Het maken van wetgeving en het toezicht opde naleving daarvan in de nieuwe lidstaten zijn de twee belangrijkste factorendie zorgen voor een toename van het personeel voor het intern beleid. Vanaf dedatum van toetreding is het acquis in de nieuwe lidstaat van toepassing, en hethele wetgevingsproces moet worden aangepast om het land te betrekken bij hetraadplegingsproces over beleidsinitiatieven en wetgevingsvoorstellen. Ditgebied omvat zeer uiteenlopende en complexe taken als interne markt, milieu, mededinging,belastingen en douane-unie en gezondheid en consumentenbescherming.

Beleidsvorming

Het uitstippelen van het beleid zal met hettoenemende aantal lidstaten en belanghebbenden steeds ingewikkelder worden. Debehoeften voor de beleidsvorming zullen toenemen omdat het belangrijk is dateen nieuwe lidstaat bij alle processen wordt betrokken. De geraamde behoeftenbedragen 74 VTE.

De versterking zal voor 40% naar intern beleidgaan, dat ook toezicht omvat op economische en financiële risico's en economischetoetredingscriteria. In de aanloop naar de toetreding moet er meer macro-,begrotings- en structureel toezicht komen, dat, in overeenstemming met heteconomische bestuur van de Europese Unie, ook moet worden versterkt, zodatKroatië beschikt over het nodige beleid om onevenwichtigheden te voorkomen.

Nog eens 30% zal dienen voor structuur- encohesiebeleid en voor de financiering van indirecte onderzoekswerkzaamhedenbinnen de grenzen van de operationele programma's.

De resterende middelen gaan met name naar nieuweposten voor het kabinet van een nieuwe Commissaris.

Programmabeheer

Naar raming zijn 45 VTE extra nodig voor hetprogrammabeheer. Hoewel Kroatië al in aanmerking komt voor pretoetredingssteunzijn er nog heel wat inspanningen nodig om de administratieve procedures inverband met de programmering te stroomlijnen. Een deel van de geraamde extrabehoeften voor de uitbreiding van de programmabeheersactiviteiten wordt gedektdoor de geleidelijke herschikking van middelen die nu nodig zijn voor beheer encontrole van pretoetredingsinstrumenten totdat deze daadwerkelijk wordenbeëindigd (NB: follow-up van de uitvoering nog geruime tijd na de toetreding).Voorts ontstaan er extra behoeften voor planning en coördinatie en voorcontrolefuncties bij de programma's waaraan de nieuwe lidstaat zal deelnemen.

De meeste van deze 45 VTE zullen worden ingezetvoor intern beleid, structuur- en cohesiebeleid, landbouw en het statistischjaarprogramma.

Communicatie

De 33 VTE zijn nodig voor de opening van een nieuwvertegenwoordigingsbureau in Zagreb en voor de specifieke communicatietaken inverband met de uitbreiding.

Ondersteunendediensten en coördinatie

In een alomvattende uitbreidingssstrategie spelenondersteunende diensten en coördinatie een doorslaggevende rol, en hiervoormoet dan ook voldoende personeel worden ingezet, zodat alle werkzaamhedensoepel verlopen.  Voor deze taken zijn naar raming 60 VTE nodig, die zichzullen bezig houden met logistiek, taalondersteuning, de versnelling van hetaanwervingsproces en de versterking van de fraudebestrijdings- en auditdienstenin het uitgebreide Europa.

Geleidelijk afbouwenvan pretoetredingsactiviteiten

Op kruissnelheid zijn voor deze behoeften intotaal 454 VTE nodig. Als de pretoetredingsactiviteiten en de overgangsfaciliteitzijn afgebouwd, zullen 70 VTE daarvan worden vervuld door personeelsleden dienu in Brussel en Luxemburg de toetreding voorbereiden en depretoetredingsinstrumenten beheren.

4.3 Gevolgen voor deontwerpbegroting 2012

Net als bij eerdere uitbreidingen moet deCommissie ook vóór de toetredingsdatum al de omstandigheden scheppen om detoetreding vanaf de eerste dag efficiënt te laten verlopen. Dat houdt met namein dat de vertaal- en tolkcapaciteit moet worden verhoogd om de vertaling vanhet acquis en de toevoeging van een officiële taal vlot te laten verlopen.

Daarvoor zijn 46 extra VTE nodig, die vanafjanuari 2012, dus ongeveer 18 maanden voor de toetreding, geleidelijk aan indienst zullen komen. In de praktijk vraagt de Commissie 42 arbeidscontractantenen 4 ambtenaren. Met deze verhoging van het aantal arbeidscontractanten(plaatsen die eventueel kunnen worden omgezet in vaste ambten nadat Kroatië eenlidstaat is geworden) zal het makkelijker worden om na te gaan welkepersoneelsleden er nodig zijn en hen ook te selecteren, en zullen ook in eenvroeg stadium Kroatische staatsburgers makkelijker in dienst kunnen wordengenomen. Zij vormen dus een voorschot op de nieuwe posten die na de toetredingnodig zijn.

Van de 46 VTE waar in deze nota van wijzigingen omwordt verzocht, zullen 34 VTE (75%) worden toegewezen aan de taalkundige taken,dus vertaling en vertolking. De 12 andere VTE zullen de Commissie helpen bijhet voorbereiden van de toetreding op het vlak van landbouw, structuurfondsenen andere programma's met grote budgetten.

De 46 VTE zullen in de begroting 2012 naarschatting 2,9 miljoen EUR vertegenwoordigen.

Naast deze personele middelen zullen naar ramingook nog 1,2 miljoen EUR nodig zijn voor de productie en publicatie van hetacquis in het Kroatisch, waarvan 0,3 miljoen EUR voor de uitbouw van de nodigeIT-infrastructuur in 2012 en 0,9 miljoen EUR voor de productie van het acquisdat over 2012 en 2013 wordt verdeeld a rato van 2/3 en 1/3. Dat brengt detotale kosten voor 2012 op 0,9 miljoen EUR en voor 2013 op 0,3 miljoen EUR.

De drie betrokken instellingen - Parlement, Raaden Commissie - verdelen deze kosten op nagenoeg dezelfde wijze als bij devorige uitbreiding, namelijk: 61% voor de Raad, 34% voor de Commissie(Publicatiebureau) en 5% voor het Parlement. Het bedrag dat voor de Commissiein deze nota van wijzigingen wordt opgenomen is 0,3 miljoen EUR.

Op basis van haar ervaringen met de vorigeuitbreidingen raamt de Commissie haar personeelsbehoeften voor de uitbreidingvan de Unie met Kroatië op 384 VTE, waarvan er in 2012 al 46 nodig zijnom het volledige lidmaatschap vanaf 1 juli 2013 voor te bereiden. De aanwervingvoor de resterende extra posten zal tegen 2014 worden afgerond.

De Commissie verzoekt dan ook om de nodigekredieten voor 42 arbeidscontractanten en 4 nieuwe posten in depersoneelsformatie voor 2012, bovenop de 0,3 miljoen EUR die nodig zijn voor deproductie en publicatie van het acquis in het Kroatisch. De extra uitgaven dievoor 2012 worden aangevraagd, bedragen dus 3,2 miljoen EUR meer dan in deontwerpbegroting 2012.

Samenvattend kunnen de extra kredieten die deCommissie aanvraagt voor in totaal 3,2 miljoen EUR, worden opgesplitsttussen de volgende begrotingsonderdelen:

Begrotings-onderdeel || Beschrijving || Ontwerp-begroting 2012 || Nota van wijzigingen 2/2012 || Gewijzigde ontwerpbegroting 2012

XX 01 01 01 || Uitgaven voor personeel in actieve dienst bij de instellingen || 1 849 450 000 || 314 000 || 1 849 764 000

XX 01 02 01 || Extern personeel bij de instellingen || 128 258 304 || 2 136 504 || 130 394 808

26 01 11 01 || Publicatieblad van de Europese Unie || 11 500 000 || 306 000 || 11 806 000

A2 01 02 01 || Extern personeel || 2 817 000 || 451 000 || 3 268 000

Totaal || || 3 207 504 ||

5 Afdeling VI - Europees Economisch en Sociaal Comité5.1 Context

Als de uitbreiding er komt, moet het EuropeesEconomisch en Sociaal Comité (EESC) samen met het Comité van de Regio's (CvdR)in de loop van 2012 en 2013 binnen de gemeenschappelijke diensten eenKroatische vertaaleenheid oprichten om de nieuwe leden van de Comités van bijde start belangrijke documenten te kunnen bezorgen en volledig operationeel tezijn zodra de Kroatische leden hun ambt opnemen. Deze eenheid zal dan, net alsalle bestaande vertaaleenheden, deel uitmaken van de gemeenschappelijkediensten van het EESC en het CvdR, zodat de middelen deels door het EESC endeels door het CvdR worden aangevraagd. Over het aantal personeelsleden, dedatum van indiensttreding en bijkomende behoeften inzake werkplekken voor hetnieuwe personeel, hebben beide Comités overleg gepleegd.

Om de uitbreiding op 1 juli 2013 voor te bereidenen de nieuwe Kroatische leden van beide Comités de basisdocumenten tijdig tekunnen bezorgen, moet de vertaalcapaciteit al in de loop van 2012 wordenverhoogd. Het EESC vraagt daarvoor 2 AD5-posten en 1 AST3-post, met debijhorende kredieten voor meubilair en IT-apparatuur (zie voor de detailshieronder). Bij de opstelling van de begroting 2013 zullen extra kredietenmoeten worden overwogen, met name voor de deelname van de nieuwe leden aan deactiviteiten van de Comités en het leveren van documenten in het Kroatisch opdezelfde wijze als voor de andere talen.

5.2 Raming van personelemiddelen en kredieten

In 2012 zijn in totaal 3 extra posten (2 AD5 en 1AST3) nodig, die op 1 oktober 2012 moeten zijn ingevuld. Voor deze 3 postenwordt 47 000 EUR extra gevraagd in post 1 2 0 0 (Salarissen en vergoedingen)

Voor de voorbereiding van de werkplekken van denieuwe personeelsleden is nog eens 19 243 EUR (aandeel EESC) nodig.

5.3 Gevolgen voor deontwerpbegroting 2012

Begrotings-onderdeel || Beschrijving || Ontwerp-begroting 2012 || Nota van wijzigingen 2/2012 || Gewijzigde ontwerpbegroting 2012

1 2 0 0 || Salarissen, toelagen en vergoedingen || 65 574 500 || 47 000 || 65 621 500

2 1 0 0 || Aankoop van, werkzaamheden aan en onderhoud van hardware en software en daarmee verband houdende werkzaamheden || 1 491 180 || 8 419 || 1 499 599

2 1 0 2 || Externe dienstverlening ten behoeve van het exploiteren, ontwikkelen en onderhouden van softwaresystemen || 1 900 815 || 2 806 || 1 903 621

2 1 2 || Meubilair || 208 269 || 8 018 || 216 287

Totaal || || 66 243 ||

6 Afdeling VII - Comité van de Regio's6.1 Inleiding

De toetreding van een nieuwe lidstaat tot de EUheeft rechtstreekse gevolgen voor de dagelijkse werking van het Comité van deRegio's (CvdR). Op de toetredingsdatum zullen negen nieuwe Kroatische leden hetCvdR vervoegen. Om de integratie van de nieuwe leden te bevorderen zal hetCvdR, net als bij de vorige uitbreidingen, de kandidaten uitnodigen om debelangrijkste activiteiten als waarnemers bij te wonen (plenaire zittingen,bureau- en commissievergaderingen) in de twaalf maanden die aan de toetredingvooraf gaan.  Voor de komst van de Kroatische waarnemers midden 2012 moet eenKroatische taaleenheid worden uitgebouwd in de gemeenschappelijke vertaaldienstvan het CvdR en het EESC, waarvoor vertalers in dienst moeten komen enwerkplekken moeten worden ingericht. Dat moet worden voorbereid voor de tweedehelft van 2012.

Voor de nieuwe leden (die eerst als waarnemerskomen) moeten ook de politieke activiteiten en de infrastructuur van het CvdR wordenaangepast zodat de nieuwe Kroatische leden volwaardig kunnen deelnemen aan dewerkzaamheden. Er moeten dus in 2012 ook i) niet-vertalende Kroatischepersoneelsleden in dienst komen die de waarnemers (de toekomstige leden) zullenondersteunen en ii) middelen worden vrijgemaakt voor de reis- enonkostenvergoedingen voor de leden en voor het vertolken van de plenairezittingen en bureau- en commissievergaderingen. Daarnaast moet ook decommunicatie over de uitbreiding worden gefinancierd.

6.2 Raming van personelemiddelen en kredieten6.2.1 Personeel

NieuweKroatische taaleenheid

Binnen degemeenschappelijke EESC-CvdR-diensten moet een nieuwe Kroatische taaleenheidworden uitgebouwd. In de tweede helft van 2012 moeten de aanwervingsproceduresdaarvoor al van start gaan. De eenheid moet volledig operationeel zijn vanaf dedag van toetreding (gepland op 1 juli 2013). Het eenheidshoofd moet al in eenvroeg stadium worden aangeworven zodat hij/zij van meet af aan actief kanworden betrokken bij de uitbouw van zijn/haar eenheid.

Net als alle bestaande taaleenheden zal dezeeenheid deel uitmaken van de gemeenschappelijke diensten en zal het CvdR duseen deel van de middelen aanvragen en het EESC het andere deel. Beide Comitéshebben hierover overleg gepleegd.

Voor de taaleenheid zijn in totaal 21 posten nodig(16 AD en 5 AST) voor beide Comités. Daarvan wordt een deel in 2012 aangevraagd(7 posten voor beide Comités samen) en de rest in 2013.

Behoeften: || vanaf 1 juli 2012 worden 4 nieuwe Kroatische vertaalposten aangevraagd (1 eenheidshoofd, rang AD9; 2 vertalers, rang AD5;  1 assistent, rang AST)

Niet-taalkundigeKroatische posten

Naast de posten voor de vertaaldienst zijn er ook5 niet-taalkundige posten nodig bij het CvdR om de Kroatische waarnemers (entoekomstige leden) te ondersteunen bij hun deelname aan alle politiekeactiviteiten van het CvdR en om de Kroatische lokale en regionale overheden teondersteunen bij hun deelname aan de advieswerkzaamheden van het CvdR en andereactiviteiten zoals het Europa 2020 Monitoring Platform, het platform voorsubsidiariteitsmonitoring, de Euromediterrane vergadering van lokale enregionale overheden en het Oostelijk Partnerschap.

Behoeften: || 3 Kroatische niet-taalkundige posten vanaf 1 juli 2012 (graad AD5)

De 2 andere posten zullen in de begroting 2013worden aangevraagd.

6.2.2 Financiering

a) Uitgaven voor de integratie van de Kroatische waarnemers(toekomstige leden) in de politieke activiteiten van het CvdR

Waarnemers

Vanaf 1 juli 2012, dus twaalf maanden voor deechte toetredingsdatum, moeten de waarnemers uit Kroatië volledig kunnendeelnemen aan de plenaire zittingen en de bureau- en commissievergaderingen vanhet CvdR. Uit hoofde van het begrotingsonderdeel Waarnemers moet het dan ookmogelijk zijn dat een redelijk aantal waarnemers van de Kroatischewaarnemersdelegatie aan elk van de drie plenaire zittingen van het CvdR deelneemt.Daarnaast moeten Kroatische waarnemers in de tweede helft van 2012 15commissievergaderingen kunnen bijwonen.

Behoeften: || Post 2 5 4 1 - Waarnemers || + EUR 107 685

Vertolking

Aangezien voor de deelname van de Kroatischewaarnemers aan de drie plenaire zittingen en de vijftien commissievergaderingenin de tweede helft van 2012 voor vertolking moet worden gezorgd, moeten denodige middelen worden toegevoegd aan het begrotingsonderdeel.

Behoeften: || Post 1 4 0 2 - Vertolking || + EUR 85 070

b) Middelen voor de bezoldiging van hetnieuwe personeel

Voor de zeven posten die in 2012 in hoofdstuk 1 2worden ingevoegd (4 taalkundige en 3 niet-taalkundige personeelsleden) is 329099 EUR extra nodig:

Behoeften: || Post 1 2 0 0 - Salaris en toelagen || + EUR 273 595

|| Post 1 2 0 4 - Rechten in verband met indiensttreding, overplaatsing en beëindiging van de dienst || + EUR 55 110

|| Post 1 2 9 - Voorziening || + EUR 394

c) Middelen voor het inrichten van dewerkplekken voor de nieuwe personeelsleden

Drie begrotingsonderdelen moeten in totaal met 53000 EUR worden verhoogd (aandeel CvdR) om de nieuwe werkplekken voor het nieuweKroatische personeel in te richten, met name inzake IT en meubilair:

Behoeften: || Post 2 1 0 0 - Aankoop van, werkzaamheden aan en onderhoud van hardware en software en daarmee verband houdende werkzaamheden || + EUR 21 000

|| Post 2 1 0 2 - Externe dienstverlening ten behoeve van het exploiteren, ontwikkelen en onderhouden van softwaresystemen || + EUR 7 000

|| Post 2 1 2 - Meubilair || + EUR 25 000

d)Uitgaven voor communicatie over de uitbreiding met Kroatië

Er worden ookbijkomende middelen gevraagd voor communicatie om de nieuwe leden (in eersteinstantie waarnemers) bij het CvdR te verwelkomen:

Behoeften: || Post 2 6 0 0 - Uitgaven in verband met publicaties, verspreiding van informatie en deelname aan openbare evenementen || + EUR 20 000

|| Post 2 6 0 2 - Algemene publicaties || + EUR 15 000

|| Post 2 6 4 - Uitgaven in verband met publicaties, voorlichting en deelname aan openbare evenementen: voorlichtings- en communicatieactiviteiten || + EUR 12 000

6.3 Gevolgen voor deontwerpbegroting 2012

Begrotings-onderdeel || Beschrijving || Ontwerpbegroting 2012 || Nota van wijzigingen 2/2012 || Gewijzigde ontwerpbegroting 2012

1 2 0 0 || Salarissen, toelagen en vergoedingen || 45 598 732 || 273 595 || 45 872 327

1 2 0 4 || Rechten in verband met indiensttreding, overplaatsing en beëindiging van de dienst || 520 000 || 55 110 || 575 110

1 2 9 || Voorziening || 201 703 || 394 || 202 097

1 4 0 2 || Vertolkingsdiensten || 4 453 451 || 85 070 || 4 538 521

2 1 0 0 || Aankoop van, werkzaamheden aan en onderhoud van hardware en software en daarmee verband houdende werkzaamheden || 1 131 805 || 21 000 || 1 152 805

2 1 0 2 || Externe dienstverlening ten behoeve van het exploiteren, ontwikkelen en onderhouden van softwaresystemen || 1 456 546 || 7 000 || 1 463 546

2 1 2 || Meubilair || 151 399 || 25 000 || 176 399

2 5 4 1 || Waarnemers || 56 566 || 107 685 || 164 251

2 6 0 0 || Uitgaven in verband met publicaties, verspreiding van informatie en deelname aan openbare evenementen || 674 440 || 20 000 || 694 440

2 6 0 2 || Algemene publicaties || 864 268 || 15 000 || 879 268

2 6 4 || Uitgaven in verband met publicaties, voorlichting en deelname aan openbare evenementen: voorlichtings- en communicatieactiviteiten || 408 000 || 12 000 || 420 000

Totaal || || 621 854 ||

7 Afdeling VIII - Europese Ombudsman7.1 Context

Voor de Europese Ombudsman gaat op 1 juli 2013 (dedoor de Commissie voorgestelde toetredingsdatum van Kroatië) een heel aantalacties van start, die deels al in 2012 moeten worden voorbereid. Om te beginnenmoet een nieuw lid, de Nationale Ombudsman van Kroatië, in het Europese Netwerkvan Ombudsmannen worden opgenomen. Vervolgens zal de Europese Ombudsman, samenmet de Kroatische Nationale Ombudsman en Europese instellingen als het EuropeesParlement, de Commissie en de Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming,werken aan het vergroten van de efficiëntie van de Kroatische NationaleOmbudsman bij het toezicht op de volledige en correcte administratievetoepassing van het EU-recht. Daarnaast moet het Kroatische maatschappelijkmiddenveld een beter inzicht krijgen in de grondrechten van de Unie en dierechten beter kunnen uitoefenen en moet er meer inzicht in en deelname aan hetwerk van de Europese instellingen komen.

Bij de uitbreidingen van 2004 en 2007 is geblekendat heel wat burgers van de toekomstige nieuwe lidstaten in de periodevoorafgaand aan de toetreding een beroep doen op de Europese Ombudsman metklachten en vragen om informatie in hun eigen taal. Bij vorige toetredingen behandeldede Ombudsman die verzoeken en klachten zodra de taalkundige capaciteit daarvoorbeschikbaar was. Hij negeerde de vragen van de toekomstige EU-burgers dus niet,hoewel zij eigenlijk nog geen wettelijke aanspraak konden maken op een actievan de Ombudsman in hun naam.

De Ombudsman wenst Kroatië op dezelfde manier tebehandelen als de lidstaten die in 2004 en 2007 tot de Unie toetraden. Daaromwenst hij de samenwerking met zijn Kroatische tegenhanger snel op te startenzodat de regels van de rechtsstaat en de grondrechten in dat land goed wordennageleefd en het proces wordt aangevat om de Kroatische burgers op  te nemen inde juridische cultuur die ten grondslag ligt aan het Europees burgerschap.

7.2 Gevolgen voor deontwerpbegroting 2012

Om zijn doel te bereiken vraagt de EuropeseOmbudsman een grotere personeelsformatie voor 2012, met een nieuwe AD5-post omeen jurist te kunnen aanwerven, en een AST1-post. Hiermee wordt voorafingespeeld op de verwachte toename van de werklast in verband met klachten, op desamenwerking met de Nationale Ombudsman van Kroatië en op de algemene toenamevan het werk door de bijkomende officiële taal (voor 2012 worden daarvoor geenextra kredieten gevraagd). Voor een degelijke voorbereiding en ombriefwisseling in het Kroatisch in 2012 correct en snel af te handelen, wordtwel een gedetacheerd nationaal deskundige voor zes maanden aangevraagd in post1 4 0 4 (30 000 EUR).

De toetreding van Kroatië impliceert immers eenbijkomende offïciële taal. Het is van het grootste belang dat zo snel mogelijkvan start wordt gegaan met de vertaling van de website (14 000 EUR), vandocumentatie voor publieksvoorlichting (1 000 EUR) en van de modellen die in deklachtenprocedure worden gebruikt (5 000 EUR) (post 2 3 1).

Er moet ook een voorziening zijn voor het drukkenen de verspreiding van het jaarverslag 2012, dat in juli 2013 in de nieuwe taalzal verschijnen en dus in 2012 moet worden besteld en betaald (4 500 EUR inpost 3 2 1 0).

Begrotings-onderdeel || Beschrijving || Ontwerpbegroting 2012 || Nota van wijzigingen 2/2012 || Gewijzigde ontwerpbegroting 2012

1 4 0 4 || Stages, subsidies en uitwisseling van ambtenaren || 183 000 || 30 000 || 213 000 ||

2 3 1 || Vertaling en vertolking || 647 000 || 20 000 || 667 000 ||

3 2 1 0 || Communicatie en publicaties || 342 500 || 4 500 || 347 000 ||

Totaal || || 54 500 || ||

8 Conclusie

De totale som die het Europees Parlement, deEuropese Raad en Raad, de Commissie, het Europees Economisch en Sociaal Comité,het Comité van de Regio's en de Europese Ombudsman aan kredieten aanvragen indeze nota van wijzigingen nr. 2 bij de ontwerpbegroting 2012, bedraagt 13,1miljoen EUR. De gevraagde middelen zijn nodig om uitgaven te kunnen doen voorextra personeel dat voorbereidend werk zal verrichten op taalkundig enjuridisch vlak voor de uitbreiding met Kroatië. De kredieten omvatten ook deuitgaven voor dienstreizen van de Kroatische waarnemers in het EuropeesParlement en het Comité van de Regio's en zullen ook dienen voor definanciering van communicatie en bijkomend materiaal en huishoudelijke uitgavenvoor het aanwerven van bijkomend personeel.

Het Europees Parlement, de Commissie, het EuropeesEconomisch en Sociaal Comité, het Comité van de Regio's en de EuropeseOmbudsman vragen in totaal 78 nieuwe posten in vast dienstverband. Er wordenechter maar voor 14 posten kredieten aangevraagd, aangezien noch het Parlement(62 nieuwe posten) noch de Europese Ombudsman (2 posten) kredieten vragen voorhun nieuwe posten. Totdat Kroatië effectief lid wordt, per 1 juli 2013, wordenkredieten aangevraagd voor 117 andere personeelsleden (arbeidscontractanten engedetacheerde nationale deskundigen).

9 Overzichtstabellen9.1 Overzichttabel perinstelling

Kredieten in EUR

Instelling || Ontwerp-begroting 2012 || Nota van wijzigingen 2/2012 || Gewijzigde ontwerp-begroting 2012

Europees Parlement || 1 724 575 043 || 7 788 000 || 1 732 363 043

Europese Raad en Raad || 538 545 000 || 1 375 000 || 539 920 000

Commissie || 3 314 917 804 || 3 207 504 || 3 318 125 308

Europees Economisch en Sociaal Comité || 130 499 922 || 66 243 || 130 566 165

Comité van de Regio's || 86 524 132 || 621 854 || 87 145 986

Europese Ombudsman || 9 472 000 || 54 500 || 9 526 500

Totaal || 5 804 533 901 || 13 113 101 || 5 817 647 002

Bijkomende personele middelen gevraagd door deinstellingen

|| Nota van wijzigingen 2/2012

Instelling || Vaste ambten || Andere personeelsleden1

Europees Parlement2 || 62 || 62

Europese Raad en Raad || - || 12

Commissie || 4 || 42

Europees Economisch en Sociaal Comité || 3 || -

Comité van de Regio's || 7 || -

Europese Ombudsman3 || 2 || 1

Totaal || 78 || 117

1.   Aantal voltijdsequivalenten.

2.   Het Parlement vraagt 62 nieuwe vaste ambten maar geen bijhorende kredieten in 2012. Daarnaast vraagt het 62 personeelsleden onder contract, sommige slechts voor 9 maanden.

3.   De Europese Ombudsman vraagt kredieten voor 1 gedetacheerde nationaal deskundige (voor 6 maanden)

9.2 Overzichtstabel perrubriek van het financieel kader

Financieel kader Rubriek/subrubriek || Financieel kader 2012 || Ontwerpbegroting 2012 (nota van wijzigingen 1/2012 inbegrepen) || Nota van wijzigingen 2/2012 || Ontwerpbegroting 2012 + nota's van wijzigingen 1 en 2/2012

VK || BK || VK || BK || VK || BK || VK || BK

1. DUURZAME GROEI || || || || || || || ||

1a. Concurrentiekracht ter bevordering van groei en werkgelegenheid || 14 853 000 000 || || 15 223 600 752 || 12 566 134 008 || || || 15 223 600 752 || 12 566 134 008

1b. Cohesie voor groei en werkgelegenheid || 52 761 000 000 || || 52 738 876 141 || 45 134 800 000 || || || 52 738 876 141 || 45 134 800 000

Totaal || 67 614 000 000 || || 67 962 476 893 || 57 700 934 008 || || || 67 962 476 893 || 57 700 934 008

Marge1 || || || 151 523 107 || || || || 151 523 107 ||

2. INSTANDHOUDING EN BEHEER VAN NATUURLIJKE HULPBRONNEN || || || || || || || ||

Marktgerelateerde uitgaven en rechtstreekse betalingen || 48 093 000 000 || || 44 179 737 305 || 44 102 837 025 || || || 44 179 737 305 || 44 102 837 025

Totaal || 60 810 000 000 || || 60 158 443 305 || 57 948 376 981 || || || 60 158 443 305 || 57 948 376 981

Marge2 || || || 651 556 695 || || || || 651 556 695 ||

3. BURGERSCHAP, VRIJHEID, VEILIGHEID EN RECHTVAARDIGHEID || || || || || || || ||

3a. Vrijheid, veiligheid en recht || 1 406 000 000 || || 1 340 381 000 || 868 333 500 || || || 1 340 381 000 || 868 333 500

3b. Burgerschap3 || 699 000 000 || || 683 471 000 || 645 659 400 || || || 683 471 000 || 645 659 400

Totaal || 2 105 000 000 || || 2 023 852 000 || 1 513 992 900 || || || 2 023 852 000 || 1 513 992 900

Marge || || || 81 148 000 || || || || 81 148 000 ||

4. DE EU ALS MONDIALE PARTNER4 || 8 997 000 000 || || 9 409 280 576 || 7 293 724 333 || || || 9 409 280 576 || 7 293 724 333

Marge || || || -153 343 576 || || || || -153 343 576 ||

5. ADMINISTRATIE5 || 8 670 000 000 || || 8 281 389 366 || 8 281 684 366 || 13 113 101 || 13 113 101 || 8 294 502 467 || 8 294 797 467 

Marge || || || 472 610 634 || || 459 497 533 || || 459 497 533 ||

TOTAAL || 148 196 000 000 || 141 360 000 000 || 147 835 442 140 || 132 738 712 588 || 13 113 101 || 13 113 101 || 147 848 555 241 || 132 751 825 689

Marge || || || 1 356 838 436 || 8 815 187 412 || || || 1 343 725 335 || 8 802 074 311

1      Het Europees fonds vooraanpassing aan de globalisering is niet opgenomen in de berekening van de margeonder rubriek 1a.

2      Nade overgang van modulatie op plattelandsontwikkeling en van katoen en wijn voorde herstructurering in de respectieve regio's (3 150,4 miljoen EUR).

3      Hetbedrag van het Solidariteitsfonds van de Europese Unie is opgenomen bij dedesbetreffende rubrieken, zoals bepaald in het Interinstitutioneel Akkoord van17 mei 2006 (PB C 139 van 14.6.2006).

4      De marge voor 2012 in rubriek 4 houdtgeen rekening met de kredieten betreffende de reserve voor noodhulp(258,9 miljoen EUR). 153,3 miljoen EUR boven het maximum wordt methet flexibiliteitsinstrument gefinancierd.

5      Omde marge ten opzichte van het maximum van rubriek 5 te berekenen, wordtrekening gehouden met voetnoot 1 van het financieel kader 2007-2013 voor eenbedrag van 84 miljoen EUR aan bijdragen van de personeelsleden in hetpensioenstelsel.

[1]               PB L 248 van16.9.2002, blz. 1.

[2]               COM(2011)300.

[3]               COM(2011) 372.

[4]               COM(2008) 674.

[5]               COM(2009) 595.

[6]               COM(2011) 300 - mei 2011 in werkdocument deel II -Personele middelen van de Commissie - Punt 2.1.1.

[7]               Brief van Commissaris Lewandowski van 3 februari 2011aan alle instellingen: Ares (2011) 118992.

[8]               Het Hof van Justitie, de Rekenkamer, de EuropeseToezichthouder voor gegevensbescherming en de Europese Dienst voor externoptreden hebben nog geen aanvraag ingediend voor bijkomende middelen in hetkader van de uitbreiding met Kroatië.

[9]               "Planning & optimising Commission human resources toserve EU priorities" SEC(2007)530 van 24.4.2007 (document alleen beschikbaar inhet Duits, het Engels en het Frans).