Home

Voorstel voor een BESLUIT VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende de beschikbaarstelling van middelen uit het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering overeenkomstig punt 28 van het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006 tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie betreffende de begrotingsdiscipline en een goed financieel beheer (aanvraag EGF/2010/029 NL/Zuid-Holland en Utrecht, afdeling 18, Nederland)

Voorstel voor een BESLUIT VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende de beschikbaarstelling van middelen uit het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering overeenkomstig punt 28 van het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006 tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie betreffende de begrotingsdiscipline en een goed financieel beheer (aanvraag EGF/2010/029 NL/Zuid-Holland en Utrecht, afdeling 18, Nederland)

TOELICHTING

Krachtens punt 28 van het InterinstitutioneelAkkoord van 17 mei 2006 tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissiebetreffende de begrotingsdiscipline en een goed financieel beheer[1]mag uit het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering (EFG) doormiddel van een flexibiliteitsmechanisme een jaarlijks maximumbedrag van 500miljoen euro boven het maximum van de betrokken rubrieken van het financieelkader beschikbaar worden gesteld.

De regels die van toepassing zijn op de bijdragenuit het EFG zijn vastgesteld in Verordening (EG) nr. 1927/2006 van het EuropeesParlement en de Raad van 20 december 2006 tot oprichting van een Europees Fondsvoor aanpassing aan de globalisering[2].

Op 20 december 2010 heeft Nederland aanvraagEGF/2010/029 NL/Zuid-Holland en Utrecht, afdeling 18, ingediend voor eenfinanciële bijdrage van het EFG naar aanleiding van gedwongen ontslagen in 52bedrijven die vallen onder afdeling 18 van de NACE Rev. 2 ("Drukkerijen,reproductie van opgenomen media")[3] in de NUTS II-regio'sZuid-Holland (NL33) en Utrecht (NL31) in Nederland.

Deze aanvraag maakt deel uit van een pakketvan vier onderling verband houdende aanvragen, die alle betrekking hebben opgedwongen ontslagen in zes verschillende NUTS II-regio's in Nederlandin bedrijven die actief zijn in de sector drukkerijen en reproductie vanopgenomen media.

Na de aanvraag grondig te hebben onderzocht,heeft de Commissie overeenkomstig artikel 10 van Verordening (EG)nr. 1927/2006 geconcludeerd dat aan de voorwaarden voor een financiëlebijdrage op grond van deze verordening wordt voldaan.

SAMENVATTING VAN DE AANVRAAG EN ANALYSE

Belangrijkste gegevens: ||

EGF-referentienummer || EGF/2010/029

Lidstaat || Nederland

Artikel 2 || onder b)

Betrokken ondernemingen || 52

NUTS II-regio's || Zuid-Holland (NL33) Utrecht (NL31)

NACE Rev. 2-afdeling || 18 ("Drukkerijen, reproductie van opgenomen media")

Referentieperiode || 16.1.2010 - 16.10.2010

Startdatum voor de individuele dienstverlening || 16.1.2010

Datum van toepassing || 20.12.2010

Ontslagen tijdens de referentieperiode || 800

Ontslagen werknemers voor wie steun wordt aangevraagd || 800

Uitgaven voor individuele dienstverlening in euro's || 3 912 589

Uitgaven voor de implementatie van het EFG[4] in euro's || 163 024

% van de uitgaven voor de implementatie van het EFG || 4,0

Totaal budget in euro's || 4 075 613

EFG-bijdrage in euro's (65%) || 2 649 148

1. De aanvraag werd op 20 december 2010 bij deCommissie ingediend; aan de aanvraag werd aanvullende informatie tot en met 3maart 2011 toegevoegd.

2. De aanvraag voldoet aan de voorwaarden voorsteunverlening uit het EFG van artikel 2, onder b), van Verordening (EG)nr. 1927/2006, en werd ingediend binnen de in artikel 5 van die verordeninggenoemde termijn van tien weken.

Verband tussen de ontslagen en de grotestructurele veranderingen in de wereldhandels­patronen ingevolge deglobalisering of de financiële en economische wereldcrisis

3. Als bewijs van het verband tussen de ontslagen ende financiële en economische wereldcrisis heeft Nederland aangevoerd dat deeconomische crisis een aanzienlijke afname van de vraag in de sector grafischemedia tot gevolg heeft gehad. De omzet in de grafische industrie is in 2009bijgevolg met 8,6% gedaald. De orders van andere economische sectoren voorreclamedrukwerk, dat 35% van de totale omzet van de drukkerij- enuitgeverijsector vertegenwoordigt, is tussen 2008 en 2009 sterk gedaald alsgevolg van de door de economische crisis veroorzaakte verlaging van debudgetten voor media- en reclameactiviteiten. In de aanvraag worden verscheidenevoorbeelden gegeven. In de sector bouw en onroerend goed is na het begin van decrisis op het budget voor informatie en publiciteit 36,8% bezuinigd, in desector financiële dienstverlening 33,2% en in de consumentenelektronica 30,6%.Voorts heeft de economische crisis een negatieve uitwerking gehad op de vraagnaar diverse soorten gedrukte media: in 2009 is de vraag naarpubliekstijdschriften met 25,7% gedaald, naar dagbladen met 24,4%, naar gratisverspreide huis-aan-huisbladen met 10,54% en naar vaktijdschriften met 23,4%.

4. In haar beoordeling van EFG-aanvragen voor dezelfdesector en regio's[5] heeft de Commissie reedsde gevolgen erkend van de economische en financiële crisis voor deondernemingen die vallen onder afdeling 18 van de NACE Rev. 2 ("Drukkerijen,reproductie van opgenomen media") in de NUTS II-regio's Zuid-Holland enUtrecht.

Bewijsstukken voor het aantal ontslagenen voldoening aan de criteria van artikel 2, onder b)

5. De aanvraag werd door Nederland ingediend in hetkader van het criterium voor steunverlening van artikel 2, onder b) vanVerordening (EG) nr. 1927/2006, op grond waarvan in een lidstaat ten minstevijfhonderd gedwongen ontslagen moeten vallen binnen een periode van negenmaanden in ondernemingen van dezelfde afdeling van de NACE Rev. 2 in een regioof in twee aan elkaar grenzende regio's volgens de NUTS II-indeling in eenlidstaat.

6. In de aanvraag wordt melding gemaakt van 800gedwongen ontslagen in 52 ondernemingen die vallen onder afdeling 18 vande NACE Rev. 2 ("Drukkerijen, reproductie van opgenomen media")[6]in de NUTS II-regio's Zuid-Holland (NL33) en Utrecht (NL31) tijdens dereferentieperiode van negen maanden (van 16 januari 2010 tot en met 16 oktober2010). Van deze ontslagen vielen er 288 bij zes ondernemingen. Deze ontslagenwerden in overeenstemming met artikel 2, tweede alinea, eerste streepje, vanVerordening (EG) nr. 1927/2006 berekend. In 46 ondernemingen moesten nogeens 512 werknemers afvloeien; deze ontslagen werden berekend aan de hand vandezelfde alinea, tweede streepje.

Het onvoorziene karakter van dezeontslagen

7. De Nederlandse autoriteiten stellen dat definanciële en economische crisis en de gevolgen ervan voor de sector nietkonden worden voorzien. In de aanvraag wordt meegedeeld dat de drukkerij- enuitgeverijsector in Nederland vóór de crisis een duur herstructureringsprocesheeft ondergaan om te kunnen blijven concurreren met bedrijven buiten de EU. Deoorspronkelijk vraaggerichte sector is een aanbodgerichte sector geworden,waardoor heel wat inspanningen moesten worden geleverd om werknemers op denieuwe manier van werken voor te bereiden. Door de huidige crisis bestaat hetgevaar dat de voordelen van de omvangrijke investeringen en inspanningen van desector worden tenietgedaan.

De bedrijven waar de ontslagen vallen,en de werknemers voor wie steun wordt aangevraagd

8. De aanvraag heeft betrekking op 800 gedwongenontslagen (waarbij voor alle werknemers steun wordt aangevraagd) in de volgende52 bedrijven:

Bedrijven en aantal ontslagen

Drukkerij Groen, Leiden || 7 || Phytalis, Leidschendam || 1

Den Haag Media Groep, Rijswijk || 86 || Schorel Drukkerij BV, Spijk || 1

Alphense Drukkerij, Alphen a/d Rijn || 9 || Stadtman BV, Delft || 1

Boekbinderij Bentveld BV, Zoetermeer || 8 || TDS Printmaildata, Schiedam || 1

Jansen Binders BV, Leiden || 65 || TDS Schiedam, Schiedam || 1

United Graphics BV, Zoetermeer || 48 || Thieme Media Services BV , Delft || 12

Molier Specials BV, Rijswijk || 8 || Drukkerij Sonneveld, 's-Gravenzande ZH || 41

Handelsdrukkerij T. de Vries BV, Ridderkerk || 12 || Binderij Afco Delcour BV, Nieuwegein || 61

Van Marle Drukkerij, Moerkapelle ZH || 3 || Studio 01 BV, Soest || 2

Alkemade Printing BV, Lisse || 16 || Budde Grafimedia, Nieuwegein || 4

Drukkerij Stimuka BV, Rijswijk || 21 || Pfaff Grafische Bindwerken BV, Woerden || 24

Binderij Bruystens BV, Rotterdam || 19 || Drukkerij Van Amerongen BV, Amersfoort || 2

De Groot Drukkerij BV, Goudriaan || 3 || Biegelaar, Maarssen || 35

Koninklijke De Swart BV, 's-Gravenhage || 71 || Plantijn Casparie, IJsselstein || 32

Thieme Media Center BV, Rotterdam || 137 || Plantijn Casparie, IJsselstein || 18

Media Balance, Capelle || 1 || KienLabel BV, Nieuwegein || 1

Ark Print, Rotterdam || 1 || Kerckebos Grafische Communicatie, Zeist || 1

Drukkerij van den Ende, R'dam, Zoetermeer || 1 || Waanders Drukkers/Uitg. || 1

Drukkerij van Deventer, 's-Gravenhage || 1 || Drukkerij Linea Recta, Utrecht || 1

Drukkerij de Eendracht, Schiedam || 1 || Boekbinderij Mirenta BV, Den Haag || 1

Drukkerij Dekkers BV, Dordrecht || 1 || Bopack Etiketten Zeist || 1

Drukkerij N. van der Heijden, Rhoon || 2 || Vogelaar Verzenders BV, IJsselstein || 1

Grafisch Bedr. Kapsenberg Van Waesberge BV, Rotterdam || 1 || Drukkerij Zuidam BV, Woerden || 29

Micro Format Systems BV, Lisse || 1 || Drukkerij Ridderhof, Vlaardingen || 1

Neroc BV, Capelle ad IJssel || 1 || Veldwijk Van Loon Graf. Bedr. BV, Waddinxveen || 1

Oranje van Loon, Den Haag || 1 || RotoSmeets, Utrecht || 1

Totaal aantal bedrijven: 52 || Totaal aantal ontslagen: 800 ||

9. Uitsplitsing van de werknemers voor wie steun wordtaangevraagd:

Categorie || Aantal || Percentage

Mannen || 520 || 65,0

Vrouwen || 280 || 35,0

EU-burgers || 752 || 94,0

Niet-EU-burgers || 48 || 6,0

15-24 jaar || 144 || 18,0

25-54 jaar || 440 || 55,0

55-64 jaar || 200 || 25,0

Ouder dan 64 jaar || 16 || 2,0

10. Tweeëndertig van de werknemers voor wie steun wordtaangevraagd, hebben een handicap.

11. Uitsplitsing per beroepscategorie:

Categorie || Aantal || Percentage

Leidinggevende functies || 56 || 7,0

Intellectuele, wetenschappelijke en artistieke beroepen || 160 || 20,0

Technici || 168 || 21,0

Administratief personeel || 96 || 12,0

Dienstverlenend personeel en verkopers || 96 || 12,0

Bedieningspersoneel van installaties en machines en assembleurs || 224 || 28,0

12. Overeenkomstig artikel 7 van Verordening (EG) nr.1927/2006 heeft Nederland bevestigd dat een beleid van gelijkheid van mannen envrouwen en non-discriminatie is toegepast en ook verder zal worden toegepast inde verschillende stadia van de implementatie van het EFG, en in het bijzonderbij de toegang ertoe.

Beschrijving van het betrokken gebied,de autoriteiten ervan en andere belanghebbenden

13. Het betrokken gebied omvat de provinciesZuid-Holland en Utrecht. Beide provincies behoren tot de Randstad, hetdichtstbevolkte gebied van Nederland. In 2009 is de economische situatie vanbeide provincies verslechterd, en was de economische groei negatief (-3,2%) invergelijking met het jaar daarvoor. Van de bijna 2 000 ondernemingen in desector grafische media in Nederland is 26,8% in deze twee provincies gevestigd(respectievelijk 18,1% in Zuid-Holland en 8,7% in Utrecht). Deze ondernemingenzijn goed voor 24,1% (respectievelijk 14,9% en 9,2%) van de banen in de sectorgrafische media.

14. De voornaamste betrokken autoriteiten zijn hetministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en de Stichting A&OFonds Grafimediabranche namens de Raad voor Overleg in de Grafimediabranche(ROGB). Andere belangrijke betrokken partijen zijn het Instituut voor decreatieve industrie (GOC), de voor uitkeringen verantwoordelijkeoverheidsinstelling (UWV WERKbedrijf), het UWV mobiliteitscentrum, ROC(regionaal opleidingscentrum) Midden-Nederland, ROC Mondriaan en het GrafischLyceum Rotterdam, MKB-ondernemingen, en de sociale-partnerorganisaties FNV Kiem(vakbond), CNV Media (vakbond), Koninklijk Verbond van GrafischeOndernemingen-KVGO (werkgeversorganisatie) voor de districtenGelderland/Utrecht, Den Haag en Rotterdam, en NUV (werkgeversorganisatie).

Verwachte gevolgen van de ontslagen voorde plaatselijke, regionale of nationale werkgelegenheid

15. In 2008 en 2009 kromp de werkgelegenheid in deondernemingen in de sector grafische media in Zuid-Holland met 14%. In deondernemingen in de provincie Utrecht bedroeg de banenkrimp 20%. Volgens deNederlandse autoriteiten zal de werkgelegenheidssituatie in de grafischebranche, die als gevolg van de economische en financiële crisis reedsverslechterd is, door de ontslagen nog ernstiger worden: tussen februari 2009en februari 2010 nam het aantal werkzoekenden in Zuid-Holland met 16,1% en inUtrecht met 16,3% toe. Aangezien voorts bepaalde dienstverlenende entoeleveringsbedrijven uitermate afhankelijk zijn van de sector grafische media,bestaat er een groot risico op faillissementen; dit zou in de toekomst, zelfsnog na de crisis, tot verdere problemen kunnen leiden.

Gecoördineerdpakket van individuele dienstverlening waarvoor financiering wordt aangevraagd,gespecificeerde kostenraming en complementariteit met door de structuurfondsengefinancierde acties

16. De volgende soorten maatregelen worden voorgesteld;samen vormen deze een gecoördineerd pakket van individuele dienstverlening methet oog op de re-integratie van de werknemers in het arbeidsproces. Dezemaatregelen zullen de ontslagen werknemers worden aangeboden via een mobiliteitscentrum,namelijk het Centrum Creatieve Carrières (C3).

Voorbereiding

- Intake en registratie:omvat een intakegesprek om de ontslagen werknemer te registreren en de meestgeschikte soorten maatregelen in kaart te brengen.

- Voorlichting en helpdesk: voorlichting via groepsbijeenkomsten en een helpdesk om de ontslagenwerknemers voor te lichten over de beschikbare maatregelen.

Begeleiding

- Begeleiding van werk tot werk: omvat een persoonsgebonden programma waaronder screening, deopstelling van een loopbaanactieplan en een actieplan voor beroepsgerichtescholingsmogelijkheden, oriëntatie op de arbeidsmarkt en initiële begeleidingop de nieuwe werkplek.

- Outplacement: beoogtactieve ondersteuning van ontslagen werknemers bij het verkennen van dearbeidsmarkt.

- Sollicitatietraining:deze maatregel omvat een analyse van de sollicitatiemogelijkheden,ondersteuning bij het opstellen van een cv en een sollicitatiebrief envoorbereiding op sollicitatiegesprekken.

- Begeleiding bij het opzetten van een eigenbedrijf: deze maatregel is bedoeld om ontslagenwerknemers die van plan zijn hun eigen bedrijf op te richten, de helpende handte bieden. In het kader hiervan worden juridische adviezen, hulp bij hetopstellen van een bedrijfsplan en ondersteuning bij het voeren van een administratiegeboden.

Scholing

- Opleiding: omvatberoepsopleiding en omscholing, opleidingen in management- en socialevaardigheden en specifieke technische omscholing voor werknemers met eenverouderde technische opleiding.

- Erkenning van eerder verworven competenties (APL- Algemeen Psychologisch Laboratorium B.V.): dezemaatregel omvat de evaluatie van de eerder verworven kennis en ervaring vanindividuele werknemers, alsook de vaststelling van de gebieden waar extraopleiding nodig is.

17. De in de aanvraag vermelde uitgaven voor deimplementatie van het EFG overeenkomstig artikel 3 van Verordening (EG) nr.1927/2006 dekken activiteiten op het vlak van beheer en controle, alsookvoorlichting en publiciteit.

18. De door de Nederlandse autoriteiten voorgesteldeindividuele dienstverlening omvat actieve arbeidsmarktmaatregelen die op grondvan artikel 3 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 voor financiering inaanmerking komen. De Nederlandse autoriteiten ramen de totale kosten van dezedienstverlening op 3 912 589 euro en de uitgaven voor deimplementatie van het EFG op 163 024 euro (4,0% van het totalebedrag). Van het EFG wordt in totaal een bijdrage van2 649 148 euro (65% van de totale kosten) gevraagd.

Maatregelen || Geschat aantal werknemers voor wie steun wordt aangevraagd || Geraamde kosten per betrokken werknemer (in euro's) || Totale kosten (EFG en nationale medefinanciering) (in euro's )*

Individuele dienstverlening (artikel 3, eerste alinea, van Verordening (EG) nr. 1927/2006 )

Intake en registratie || 800 || 193 || 154 716

Voorlichting en helpdesk || 800 || 86 || 68 763

Begeleiding van werk tot werk || 280 || 3 672 || 1 028 293

Outplacement || 240 || 4 475 || 1 073 988

Sollicitatietraining || 240 || 1 418 || 340 376

Begeleiding bij het opzetten van een eigen bedrijf || 40 || 4 657 || 186 304

Opleiding || 336 || 2 492 || 837 530

Erkenning van eerder verworven competenties (APL - Algemeen Psychologisch Laboratorium B.V.): || 80 || 2 782 || 222 619

Subtotaal individuele dienstverlening || || 3 912 589

Uitgaven voor de implementatie van het EFG (artikel 3, derde alinea, van Verordening (EG) nr. 1927/2006)

Beheer || || 40 756

Voorlichting en publiciteit || || 40 756

Controle || || 81 512

Subtotaal uitgaven voor de implementatie van het EFG || || 163 024

Totale geraamde kosten || || 4 075 613

EFG-bijdrage (65% van de totale kosten) || || 2 649 148

* Door het afronden kloppen de totalen nietexact

19. Nederland bevestigt dat de hierboven beschrevenmaatregelen complementair zijn met door de structuurfondsen gefinancierdeacties. Alleen werknemers die werk hebben, komen in aanmerking voor maatregelenvan het ESF, terwijl maatregelen van het EFG tot doel hebben reeds ontslagenwerknemers aan een nieuwe baan te helpen. De beheersautoriteit voor het EFG,die ook het ESF beheert, heeft de nodige controleprocedures ingesteld om elkrisico van dubbele financiering uit te sluiten.

Datum/data waarop met individueledienstverlening aan de getroffen werknemers is begonnen of waarop gepland isdaarmee te beginnen

20. Op 16 januari 2010 heeft Nederland ten behoeve vande getroffen werknemers een begin gemaakt met de individuele dienstverleningvan het gecoördineerde pakket, waarvoor een financiële bijdrage van het EFGwordt aangevraagd. Deze datum geldt daarom als het begin van de periode waarinuitgaven voor een eventuele ondersteuning uit het EFG in aanmerking komen.

Wijze waarop de sociale partners zijngeraadpleegd

21. De sociale partners zijn geraadpleegd via hetArbeids- & Opleidingsfonds Grafimediabranche, dat met het oog op de crisisakkoord ging met de oprichting van een mobiliteitscentrum voor de sector, C3(Centrum Creatieve Carrières) genaamd. Dit mobiliteitscentrum heeft tot doel omin overleg met de sociale partners de diverse arbeidsmarktmaatregelen tecoördineren.

22. De Nederlandse autoriteiten hebben bevestigd dataan de voorschriften van de nationale en EU-wetgeving betreffende collectieveontslagen is voldaan.

Informatie over acties die volgens denationale wet of collectieve overeenkomsten verplicht zijn

23. In verband met de criteria van artikel 6 vanVerordening (EG) nr. 1927/2006 hebben de Nederlandse autoriteiten in deaanvraag:

· bevestigd dat de financiële bijdrage van het EFG niet in de plaats komtvan maatregelen die krachtens de nationale wetgeving of collectievearbeidsovereenkomsten onder de verantwoordelijkheid van de ondernemingenvallen;

· aangetoond dat de maatregelen ten doel hebben steun te verlenen aanindividuele werknemers en niet worden gebruikt om ondernemingen of sectoren teherstructureren;

· bevestigd dat voor de hierboven vermelde subsidiabele maatregelen geensteun uit andere EU-financieringsinstrumenten wordt ontvangen.

Beheers- en controlesystemen

24. Nederland heeft de Commissie meegedeeld dat definanciële bijdrage door dezelfde instanties wordt beheerd en gecontroleerd diede financiering van het Europees Sociaal Fonds (ESF) in Nederland beheren encontroleren. Het Agentschap van het ministerie van Sociale Zaken enWerkgelegenheid (Agentschap SZW) zal fungeren als de bemiddelende instantievoor de beheersautoriteit.

Financiering

25. Op grond van de aanvraag van Nederland bedraagt devoorgestelde bijdrage uit het EFG aan het gecoördineerd pakket van individueledienstverlening 2 649 148 euro (65% van de totale kosten). DeCommissie heeft haar voorstel voor een bijdrage uit het fonds gebaseerd op deinformatie van Nederland.

26. Gezien het beschikbare maximumbedrag aan bijdragenuit het EFG ingevolge artikel 10, lid 1, van Verordening (EG) nr.1927/2006, alsook de mogelijkheden tot herschikking van de kredieten, stelt deCommissie voor om uit het EFG het hierboven vermelde totale bedrag beschikbaarte stellen, dat zal worden toegewezen onder rubriek 1a van het financiëlekader.

27. Het voorgestelde bedrag van de financiële bijdragelaat meer dan 25% van het jaarlijkse maximumbedrag van het EFG beschikbaar voortoewijzingen tijdens de laatste vier maanden van het jaar, zoals voorgeschrevenbij artikel 12, lid 6, van Verordening (EG) nr. 1927/2006.

28. Met haar voorstel om middelen uit het EFGbeschikbaar te stellen, leidt de Commissie de vereenvoudigde trialoogprocedurein, zoals voorgeschreven in punt 28 van het Interinstitutioneel Akkoord van 17mei 2006, om van de twee takken van de begrotingsautoriteit de instemming teverkrijgen betreffende de noodzaak van het fonds gebruik te maken enbetreffende het vereiste bedrag. De Commissie verzoekt de eerste tak van debegrotingsautoriteit die op het passende politieke niveau overeenstemmingbereikt over het ontwerpvoorstel voor een beschikbaarstelling uit het fonds, deandere tak en de Commissie van zijn voornemens op de hoogte te brengen. Indienéén van de twee takken van de begrotingsautoriteit het niet met het voorsteleens is, wordt een formele trialoogvergadering bijeengeroepen.

29. De Commissie zal apart een overschrijvingsverzoekindienen teneinde specifieke betalingskredieten in de begroting voor 2011 op tenemen, zoals voorgeschreven in punt 28 van het Interinstitutioneel Akkoord van17 mei 2006.

Herkomst van de betalingskredieten

30. Na goedkeuring door beide takken van debegrotingsautoriteit van drie besluiten voor een totaal bedrag van10 371 321 euro en rekening houdende met de zeven dossiers diemomenteel door de begrotingsautoriteit worden besproken en in totaal een bedragvan 31 931 316 euro betreffen, blijft in EFG-begrotingsonderdeel04.0501 nog een bedrag van 5 306 313 euro beschikbaar. Datbeschikbare bedrag zal worden gebruikt ter dekking van deze aanvraag benodigdebedrag van 2 649 148 euro.

Voorstel voor een

BESLUIT VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DERAAD

betreffende de beschikbaarstelling vanmiddelen uit het Europees Fonds voor aanpassing aan de globaliseringovereenkomstig punt 28 van het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie betreffende debegrotingsdiscipline en een goed financieel beheer (aanvraag EGF/2010/029NL/Zuid-Holland en Utrecht, afdeling 18, Nederland)

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAADVAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking vande Europese Unie,

Gezien het Interinstitutioneel Akkoord van17 mei 2006 tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissiebetreffende de begrotingsdiscipline en een goed financieel beheer[7],en met name punt 28,

Gezien Verordening (EG) nr. 1927/2006 van hetEuropees Parlement en de Raad van 20 december 2006 tot oprichting van eenEuropees fonds voor aanpassing aan de globalisering[8],en met name artikel 12, lid 3,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie[9],

Overwegende hetgeen volgt:

(1)       Het Europees fonds vooraanpassing aan de globalisering (EFG) is opgericht om extra steun te verlenenaan werknemers die worden ontslagen als gevolg van door de globaliseringveroorzaakte grote structurele veranderingen in de wereldhandelspatronen en omhen te helpen bij hun terugkeer op de arbeidsmarkt.

(2)       Het EFG staat sinds 1 mei2009 ook open voor aanvragen om steun voor werknemers die worden ontslagen alsrechtstreeks gevolg van de wereldwijde financiële en economische crisis.

(3)       Het InterinstitutioneelAkkoord van 17 mei 2006 staat uitgaven uit het EFG toe voor eenjaarlijks maximumbedrag van 500 miljoen euro.

(4)       Nederland heeft op 20december 2010 een aanvraag ingediend om de beschikbaarstelling van middelen uithet EFG in verband met gedwongen ontslagen in 52 bedrijven die vallen onderafdeling 18 van de NACE Rev. 2 ("Drukkerijen, reproductie van opgenomenmedia") in de NUTS II-regio's Zuid-Holland (NL33) en Utrecht (NL31); aande aanvraag werd aanvullende informatie tot en met 3 maart 2011 toegevoegd.Deze aanvraag voldoet aan de voorwaarden voor een financiële bijdrageovereenkomstig artikel 10 van Verordening (EG) nr. 1927/2006. Bijgevolg steltde Commissie voor om een bedrag van 2 649 148 euro beschikbaarte stellen.

(5)       Er moeten dan ook middelenuit het EFG beschikbaar worden gesteld om een financiële bijdrage te leverenvoor de door Nederland ingediende aanvraag,

HEBBEN HET VOLGENDE BESLUITVASTGESTELD:

Artikel 1

Ten laste van de algemene begroting van deEuropese Unie voor het begrotingsjaar 2011 wordt een bedragvan 2 649 148 euro aan vastleggings- en betalingskredietenbeschikbaar gesteld uit het Europees fonds voor aanpassing aan de globalisering(EFG).

Artikel 2

Dit besluit wordt bekendgemaakt in het Publicatiebladvan de Europese Unie.

Gedaan te [Brussel/Straatsburg],

Voor het Europees Parlement                       Voorde Raad

Devoorzitter                                                  De voorzitter

[1]               PB C 139 van 14.6.2006, blz. 1.

[2]               PB L 406 van 30.12.2006, blz. 1.

[3]               Verordening (EG) nr. 1893/2006 van het EuropeesParlement en de Raad van 20 december 2006 tot vaststelling van de statistischeclassificatie van economische activiteiten NACE Rev. 2 en tot wijziging vanVerordening (EEG) nr. 3037/90 van de Raad en enkele EG-verordeningen opspecifieke statistische gebieden (PB L 393van 30.12.2006, blz. 1).

[4]               Overeenkomstig artikel 3, derde alinea, van Verordening(EG) nr. 1927/2006.

[5]               COM(2010)529 Voorstel voor een besluit van het EuropeesParlement en de Raad betreffende de beschikbaarstelling van middelen uit hetEuropees Fonds voor aanpassing aan de globalisering [.] aanvraag EGF/2009/027NL/Noord Brabant en Zuid-Holland, afdeling 18. COM (2010) 530 Voorstel voor eenbesluit van het Europees Parlement en de Raad betreffende debeschikbaarstelling van middelen uit het Europees Fonds voor aanpassing aan deglobalisering [.] aanvraag EGF/2009/026 NL/Noord Holland en Utrecht, afdeling18.

[6]               Verordening (EG) nr. 1893/2006 van het EuropeesParlement en de Raad van 20 december 2006 tot vaststelling van de statistischeclassificatie van economische activiteiten NACE Rev. 2 en tot wijziging vanVerordening (EEG) nr. 3037/90 van de Raad en enkele EG-verordeningen opspecifieke statistische gebieden (PB L 393van 30.12.2006, blz. 1).

[7]               PB C 139 van 14.6.2006, blz. 1.

[8]               PB L 406 van 30.12.2006, blz. 1.

[9]               PB C [.] van [.], blz.. [.].