Home

Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD tot wijziging van Verordening (EG) Nr. 1217/2009 van de Raad tot oprichting van een boekhoudkundig informatienet betreffende de inkomens en de bedrijfseconomische positie van de landbouwbedrijven in de Europese Gemeenschap

Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD tot wijziging van Verordening (EG) Nr. 1217/2009 van de Raad tot oprichting van een boekhoudkundig informatienet betreffende de inkomens en de bedrijfseconomische positie van de landbouwbedrijven in de Europese Gemeenschap

(...PICT...)

TOELICHTING

1. Achtergrond van het voorstel

· Motivering en doel van het voorstel

Aanpassing van de uitvoeringsbevoegdheden van de Commissie in Verordening (EG) nr. 1217/2009 van de Raad [1] aan het onderscheid tussen gedelegeerde bevoegdheden en uitvoeringsbevoegdheden van de Commissie, dat bij de artikelen 290 en 291 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) is ingevoerd.

· Algemene context

In de artikelen 290 en 291 van het VWEU is een onderscheid gemaakt tussen twee soorten handelingen van de Commissie:

– artikel 290 van het VWEU biedt de wetgever de mogelijkheid om aan de Commissie de bevoegdheid te delegeren om niet-wetgevingshandelingen van algemene strekking vast te stellen ter aanvulling of wijziging van bepaalde niet-essentiële onderdelen van een wetgevingshandeling. Dergelijke door de Commissie vastgestelde rechtshandelingen worden in het Verdrag "gedelegeerde handelingen" genoemd (artikel 290, lid 3, van het VWEU).

– artikel 291 van het VWEU biedt de lidstaten de mogelijkheid om alle maatregelen van intern recht te nemen die nodig zijn ter uitvoering van de juridisch bindende handelingen van de Unie. Met dergelijke handelingen kunnen aan de Commissie uitvoeringsbevoegdheden worden verleend wanneer er eenvormige voorwaarden voor de uitvoering van deze handelingen nodig zijn. Dergelijke door de Commissie vastgestelde rechtshandelingen worden in het Verdrag "uitvoeringshandelingen" genoemd (artikel 291, lid 4, van het VWEU).

· Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied

De artikelen 290 en 291 van het VWEU.

· Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de Unie

Niet van toepassing.

2. Raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling

· Raadpleging van belanghebbende partijen

· Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid

· Effectbeoordeling

Het was niet nodig belanghebbende partijen te raadplegen, externe deskundigheid in te winnen en aan te wenden of een effectbeoordeling te houden, omdat het voorstel om Verordening (EG) nr. 1217/2009 van de Raad aan het Verdrag van Lissabon aan te passen een interinstitutionele aangelegenheid is die voor alle verordeningen van de Raad van belang zal zijn. Bovendien zijn de wijzigingen om Verordening (EG) nr. 1217/2009 van de Raad te vereenvoudigen en aan te passen in het licht van de ervaring die is opgedaan bij de toepassing ervan, beperkt.

3. Juridische elementen van het voorstel

· Samenvatting van de voorgestelde maatregel

Specificatie van gedelegeerde en uitvoeringshandelingen van de Commissie in Verordening (EG) nr. 1217/2009 van de Raad en vaststelling van de desbetreffende goedkeuringsprocedure voor deze handelingen.

Met het oog op vereenvoudiging en in het licht van de ervaring die is opgedaan bij de toepassing van Verordening (EG) nr. 1217/2009 van de Raad wordt daarnaast voorgesteld sommige bepalingen van die verordening te wijzigen of te schrappen.

· Rechtsgrondslag

Artikel 43 van het VWEU.

· Subsidiariteitsbeginsel

De bevoegdheid voor het landbouwbeleid wordt gedeeld uitgeoefend door de EU en de lidstaten. Dit houdt concreet in dat de lidstaten zelf daarvoor bevoegd blijven zolang de EU geen wetgeving ter zake uitvaardigt. Het informatienet inzake landbouwbedrijfsboekhoudingen (ILB) bestaat sinds 1965 en het is gerechtvaardigd de bestaande regels te vereenvoudigen om deze aan te passen in het licht van de ervaring die is opgedaan bij de toepassing van Verordening (EG) nr. 1217/2009 van de Raad.

· Evenredigheidsbeginsel

Het voorstel is in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel.

· Keuze van instrumenten

Het voorgestelde instrument: een verordening van het Europees Parlement en de Raad.

Andere instrumenten zouden om de volgende reden ongeschikt zijn: een verordening moet worden gewijzigd bij een verordening.

4. Gevolgen voor de begroting

De voorgestelde maatregel brengt geen extra uitgaven voor de Unie mee.

5. Aanvullende informatie

· Vereenvoudiging en aanpassing in het licht van de ervaring die is opgedaan bij de toepassing van Verordening (EG) nr. 1217/2009 van de Raad

Zoals hieronder verder wordt toegelicht, bevat de verordening nog bepalingen die dateren van de tijd van de vaststelling van Verordening (EG) nr. 79/65/EEG van de Raad van 15 juni 1965 tot oprichting van een boekhoudkundig informatienet betreffende de inkomens en de bedrijfseconomische positie van de landbouwbedrijven in de Europese Economische Gemeenschap [2] welke niet meer zijn aangepast aan de huidige omstandigheden en de huidige structuur van het ILB.

De op het ILB gebaseerde verslagen worden niet langer bij het Europees Parlement en de Raad ingediend met het oog op de jaarlijkse vaststelling van de prijzen van landbouwproducten. De bestaande bepaling dat verslagen jaarlijks moeten worden ingediend bij het Europees Parlement en de Raad is dus achterhaald. Om de gegevens en verslagen op basis van het ILB vlot toegankelijk te maken voor andere instellingen en het publiek moet zulke informatie worden bekendgemaakt op een openbare website.

De Commissie verlangt ook niet van de lidstaten dat zij de bedrijven met boekhouding een lijst van bureaus voor bedrijfsboekhouding verstrekken waaruit een selectie kan worden gemaakt, maar de meeste bedrijven hebben hun eigen boekhouder / bureau voor bedrijfsboekhouding dat de gegevens aan het ILB verstrekt of de gegevens worden rechtstreeks verzameld door het verbindingsorgaan of zijn contractanten. Verder is de begrotingscontrole van voor de toezending van bedrijfsformulieren te betalen uitgaven onderworpen aan een afzonderlijke begrotingsprocedure en hoeft deze bijgevolg niet meer in deze verordening te zijn opgenomen.

Aangezien beide in de verordening vermelde enquêtes, namelijk dat voor de constatering van de inkomens van landbouwbedrijven enerzijds en dat voor een bedrijfseconomische analyse van landbouwbedrijven anderzijds, aan hoofdzakelijk dezelfde regels zijn onderworpen, is het passend de op beide soorten enquêtes toepasselijke bepalingen samen te voegen.

Bijlage I bij de verordening bevat een lijst van streken voor elke lidstaat. Deze lijst moet op verzoek van de betrokken lidstaat door de Commissie worden gewijzigd. Een dergelijke lijst van streken, met inbegrip van het voor elke streek te selecteren aantal bedrijven, is vastgesteld in de bijlage bij Verordening (EU) nr. 1291/2009 van de Commissie van 18 december 2009 betreffende de keuze van de bedrijven met boekhouding voor de constatering van de inkomens van de landbouwbedrijven [3]. Gezien de nogal technische aard van bijlage I bij deze verordening en de behoefte aan flexibiliteit om een dergelijke lijst van streken aan te passen, wordt voorgesteld dat bijlage I bij deze verordening wordt verwijderd en dat de Commissie voortaan bevoegd is middels gedelegeerde handelingen een lijst van streken vast te stellen.

2011/0416 (COD)

Voorstel voor een

VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

tot wijziging van Verordening (EG) Nr. 1217/2009 van de Raad tot oprichting van een boekhoudkundig informatienet betreffende de inkomens en de bedrijfseconomische positie van de landbouwbedrijven in de Europese Gemeenschap

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 43, lid 2,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie [4],

Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité [5],

Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure [6],

Overwegende hetgeen volgt:

(1) Bij Verordening (EG) nr. 1217/2009 van de Raad [7] zijn de Commissie bevoegdheden verleend om een aantal bepalingen van die verordening uit te voeren.

(2) Als gevolg van de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon moeten de in het kader van Verordening (EG) nr. 1217/2009 aan de Commissie verleende bevoegdheden worden aangepast aan de artikelen 290 en 291 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (het Verdrag).

(3) Ter aanvulling of ter wijziging van bepaalde niet-essentiële elementen van Verordening (EG) nr. 1217/2009 moet aan de Commissie de bevoegdheid worden gedelegeerd om in overeenstemming met artikel 290 van het Verdrag handelingen vast te stellen ten aanzien van de vaststelling van de lijst van streken per lidstaat, de bepaling van de drempelwaarde voor de economische omvang en het aantal bedrijven met boekhouding per streek, de vaststelling van nadere regels inzake de kwalificatie van bedrijven met boekhouding, de vaststelling van nadere regels inzake de activiteiten van de nationale comités voor het gegevensnetwerk, de vaststelling van nadere regels inzake de taken van de verbindingsorganen van de lidstaten, en de vaststelling van regels inzake de in het bedrijfsformulier op te nemen boekhoudkundige gegevens. Het is van bijzonder belang dat de Commissie tijdens haar voorbereidende werkzaamheden passend overleg pleegt, ook op deskundigenniveau. De Commissie moet er bij de voorbereiding en opstelling van gedelegeerde handelingen voor zorgen dat de desbetreffende documenten gelijktijdig, tijdig en op passende wijze aan het Europees Parlement en de Raad worden toegezonden.

(4) Om voor eenvormige voorwaarden voor de tenuitvoerlegging van Verordening (EG) nr. 1217/2009 te zorgen en om discriminatie tussen landbouwers te voorkomen moeten aan de Commissie uitvoeringsbevoegdheden worden verleend met betrekking tot de vaststelling van regels inzake de forfaitaire vergoeding in het informatienet inzake landbouwbedrijfsboekhoudingen (ILB). Deze bevoegdheden moeten worden uitgeoefend overeenkomstig Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren [8].

(5) Met het oog op vereenvoudiging en in het licht van de ervaring die is opgedaan bij de toepassing van Verordening (EG) nr. 1217/2009 moeten sommige bepalingen van die verordening worden gewijzigd of geschrapt.

(6) Overeenkomstig artikel 1, lid 3, van Verordening (EG) nr. 1217/2009 moeten op ILB-gegevens gebaseerde verslagen jaarlijks worden ingediend bij het Europees Parlement en de Raad, met name met het oog op de jaarlijkse vaststelling van de prijzen van landbouwproducten. Dergelijke verslagen worden in de praktijk echter niet meer bij die instellingen ingediend met het oog op de vaststelling van de prijzen van landbouwproducten. Om ervoor te zorgen dat andere instellingen en het publiek eenvoudige en vlotte toegang tot de jaarlijkse analytische verslagen op basis van het ILB hebben, moet worden bepaald dat verslagen die betrekking hebben op geselecteerde sectoren op een daartoe bestemde website worden bekendgemaakt.

(7) Bedrijven met boekhouding in het kader van het ILB worden geselecteerd op basis van een lijst van streken per lidstaat. Die lijst is momenteel vastgesteld in bijlage I bij Verordening (EG) nr. 1217/2009. Daarnaast is een dergelijke lijst ook vastgesteld in de bijlage bij Verordening (EU) nr. 1291/2009 van de Commissie van 18 december 2009 betreffende de keuze van de bedrijven met boekhouding voor de constatering van de inkomens van de landbouwbedrijven [9]. Met het oog op vereenvoudiging is het passend te vermijden dat er twee dergelijke lijsten zijn. Gezien de aard van de lijst van streken en de noodzaak om wijzigingen doeltreffend ten uitvoer te leggen, moet bijlage I bij Verordening (EG) nr. 1217/2009 worden geschrapt en moet de Commissie worden gemachtigd die lijst middels gedelegeerde handelingen vast te stellen. Totdat een dergelijke lijst van streken door de Commissie is vastgesteld moet de in de bijlage bij Verordening (EU) nr. 1291/2009 vastgestelde lijst worden gebruikt voor de toepassing van Verordening (EG) nr. 1217/2009.

(8) In artikel 5, lid 3, van Verordening (EG) nr. 1217/2009 is een maximum aantal bedrijven met boekhouding vastgesteld. De bedoeling van die bepaling is een begrotingslimiet te stellen aan de verzameling van ILB-gegevens. Aangezien dit wordt gewaarborgd door de procedure voor de jaarlijkse opstelling en goedkeuring van de begroting van de Unie is de in artikel 5, lid 3, van Verordening (EG) nr. 1217/2009 vastgestelde limiet niet meer nodig.

(9) Hoofdstuk II van Verordening (EG) nr. 1217/2009 bevat regels inzake de constatering van het inkomen van landbouwbedrijven, terwijl de regels inzake de bedrijfseconomische analyse van landbouwbedrijven in hoofdstuk III van die verordening zijn vastgesteld. Aangezien beide soorten enquêtes aan hoofdzakelijk dezelfde regels zijn onderworpen en ter vereenvoudiging van die regels, is het passend de op beide soorten enquêtes toepasselijke regels samen te voegen.

(10) Verordening (EG) nr. 1217/2009 bevat nadere bepalingen die de praktijk in het kader van die verordening niet meer weerspiegelen. Met name verplicht de Commissie de lidstaten er niet toe de bedrijven met boekhouding een lijst van bureaus voor bedrijfsboekhouding te verstrekken waaruit een selectie kan worden gemaakt, aangezien de meeste bedrijven hun eigen boekhouder of bureau voor bedrijfsboekhouding hebben die de gegevens aan het ILB verstrekken of de gegevens rechtstreeks worden verzameld door het verbindingsorgaan of zijn contractanten. Voorts vereist de Commissie niet langer verslagen over de tenuitvoerlegging van het door de nationale comités goedgekeurde plan voor de selectie van bedrijven met boekhouding.

(11) Verordening (EG) nr. 1217/2009 dient daarom dienovereenkomstig te worden gewijzigd,

HEBBEN DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:

Artikel 1

Verordening (EG) nr. 1217/2009 wordt als volgt gewijzigd:

(1) Artikel 1, lid 3, wordt vervangen door:

"3. De uit hoofde van deze verordening verkregen gegevens dienen met name als grondslag voor het opstellen door de Commissie van verslagen over de situatie in de landbouw en op de landbouwmarkten alsmede over de landbouwinkomens in de Unie. Die verslagen worden voor het publiek toegankelijk gemaakt."

(2) Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

(a) in punt a) wordt het woord "bedrijfsleider" vervangen door "landbouwer";

(b) punt b) wordt vervangen door:

"b) bedrijfsklasse: een aantal landbouwbedrijven die volgens de typologie van de Unie van de landbouwbedrijven naar productierichting en economische bedrijfsomvang tot dezelfde klasse behoren;"

(c) punt d) wordt vervangen door:

"d) streek : het grondgebied van een lidstaat of een deel van het grondgebied van een lidstaat, dat is afgebakend met het oog op de keuze van de bedrijven met boekhouding;"

(3) Artikel 3 wordt vervangen door:

"Artikel 3

De Commissie is bevoegd overeenkomstig artikel 19 bis gedelegeerde handelingen vast te stellen om de lijst van streken per lidstaat vast te stellen.

Tot die lijst is vastgesteld door de Commissie zijn de streken die welke zijn vastgesteld in de bijlage bij Verordening (EU) nr. 1291/2009 van de Commissie*.

---------------

* PB L 347 van 24.12.2009, blz. 14."

(4) De titel van hoofdstuk II wordt vervangen door:

"GEGEVENS VOOR DE CONSTATERING VAN HET INKOMEN EN DE BEDRIJFSECONOMISCHE ANALYSE VAN LANDBOUWBEDRIJVEN"

(5) Artikel 4 wordt vervangen door:

"Artikel 4

Dit hoofdstuk is van toepassing op de verzameling van boekhoudkundige gegevens met het oog op de jaarlijkse constatering van de inkomens en een bedrijfseconomische analyse van landbouwbedrijven.

Deze gegevens worden verzameld door middel van regelmatige en speciale enquêtes."

(6) Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

(a) lid 1 wordt vervangen door:

"1. Het in artikel 1, lid 2, bedoelde waarnemingsgebied omvat de landbouwbedrijven waarvan de economische omvang groter is dan of gelijk is aan een drempelwaarde, uitgedrukt in euro overeenkomend met één van de ondergrenzen van de klassen van de economische bedrijfsomvang, zoals omschreven in de typologie van de Unie voor landbouwbedrijven."

(b) lid 3 wordt geschrapt.

(c) lid 4 wordt vervangen door:

"4. De Commissie is bevoegd overeenkomstig artikel 19 bis gedelegeerde handelingen vast te stellen om de drempelwaarde voor de economische omvang en het aantal bedrijven met boekhouding per streek te bepalen alsook om nadere regels vast te stellen inzake de kwalificatie van bedrijven met boekhouding."

(7) Het volgende artikel 5 bis wordt ingevoegd:

"Artikel 5 bis

1. Elke lidstaat stelt een plan op voor de selectie van bedrijven met boekhouding. Dat plan waarborgt dat er een representatieve boekhoudsteekproef voor het waarnemingsgebied wordt verkregen.

In het plan voor de selectie van bedrijven met boekhouding worden met name de verdeling van bedrijven met boekhouding per bedrijfscategorie en de nadere regels voor de selectie van de betrokken bedrijven bepaald.

Het plan is gebaseerd op de meest recente statistische gegevens, opgesteld overeenkomstig de typologie van de Unie voor landbouwbedrijven.

2. De Commissie is bevoegd overeenkomstig artikel 19 bis gedelegeerde handelingen vast te stellen om de verdere inhoud van het plan voor de selectie van bedrijven met boekhouding vast te stellen."

(8) Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

(a) lid 2 wordt vervangen door:

"2. Het Nationaal Comité is verantwoordelijk voor de selectie van de bedrijven met boekhouding. Tot zijn taken behoort daartoe met name het goedkeuren van het plan voor de selectie van bedrijven met boekhouding."

(b) lid 5 wordt vervangen door:

"5. De Commissie is bevoegd overeenkomstig artikel 19 bis gedelegeerde handelingen vast te stellen om nadere regels inzake de activiteiten van de Nationale Comités vast te stellen."

(9) Artikel 7 wordt vervangen door:

"Artikel 7

1. Elke lidstaat wijst een verbindingsorgaan aan dat de volgende taken heeft:

(a) het in kennis stellen van het Nationaal Comité, de Streekcomités en de bureaus voor bedrijfsboekhouding van het op hen toepasselijke regelgevingskader en het zorgen voor de correcte tenuitvoerlegging daarvan;

(b) het opstellen, het ter goedkeuring aan het Nationaal Comité voorleggen en het vervolgens bij de Commissie indienen van het plan voor de selectie van bedrijven met boekhouding;

(c) het opstellen van:

(i) de lijst van bedrijven met boekhouding;

(ii) indien van toepassing, de lijst van de bureaus voor bedrijfsboekhouding die bereid en in staat zijn de bedrijfsformulieren overeenkomstig de in artikel 10 bedoelde overeenkomsten in te vullen;

(d) het inzamelen van de hem door de bureaus voor bedrijfsboekhouding toegezonden bedrijfsformulieren;

(e) het verifiëren of de bedrijfsformulieren naar behoren zijn ingevuld;

(f) het doorzenden aan de Commissie van de naar behoren ingevulde bedrijfsformulieren in het vereiste formaat en binnen de gestelde termijn;

(g) het doen toekomen aan het Nationaal Comité, de Streekcomités en de bureaus voor bedrijfsboekhouding van de in artikel 17 genoemde verzoeken om inlichtingen en het toezenden aan de Commissie van de desbetreffende antwoorden.

2. De Commissie is bevoegd overeenkomstig artikel 19 bis gedelegeerde handelingen vast te stellen om nadere regels inzake de taken van het verbindingsorgaan vast te stellen."

(10) in artikel 8 worden de leden 2 en 3 vervangen door:

"2. Het naar behoren ingevulde bedrijfsformulier omvat de boekhoudkundige gegevens waardoor het mogelijk is:

- het bedrijf met boekhouding te kenmerken aan de hand van de voornaamste bestanddelen van zijn productiefactoren;

- de verschillende aspecten van het inkomen van het bedrijf met boekhouding te beoordelen;

- de inhoud van het formulier steekproefsgewijs te verifiëren.

3. De Commissie is bevoegd overeenkomstig artikel 19 bis gedelegeerde handelingen vast te stellen met betrekking tot regels inzake de soort in een bedrijfsformulier op te geven boekhoudkundige gegevens, de vorm waarin zulke gegevens moeten worden ingediend en de definities en de instructies in dat verband."

(11) Artikel 9 wordt vervangen door:

"Artikel 9

De landbouwer wiens bedrijf is geselecteerd als bedrijf met boekhouding verstrekt de boekhoudkundige gegevens aan een bureau voor bedrijfsboekhouding dat bereid is het bedrijfsformulier voor zijn bedrijf in te vullen overeenkomstig de bepalingen van de in artikel 10 bedoelde overeenkomst."

(12) Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:

(a) lid 1 wordt vervangen door:

"1. Onder verantwoordelijkheid van de lidstaat wordt tussen de door deze lidstaat aangewezen bevoegde instantie en elk bureau voor bedrijfsboekhouding, een overeenkomst gesloten. Bij die overeenkomst verplicht het bureau voor bedrijfsboekhouding zich ertoe de bedrijfsformulieren in te vullen met inachtneming van artikel 8."

(b) lid 2 wordt geschrapt.

(13) Hoofdstuk III wordt geschrapt.

(14) Artikel 18 wordt geschrapt.

(15) Artikel 19 wordt als volgt gewijzigd:

(a) lid 1, onder a), wordt vervangen door:

"a) een aan de lidstaten te betalen forfaitaire vergoeding voor de toezending van binnen de gestelde termijn ingediende naar behoren ingevulde bedrijfsformulieren".

(b) het volgende lid 3 wordt toegevoegd:

"3. De Commissie stelt middels uitvoeringshandelingen regels inzake de in lid 1, onder a), bedoelde forfaitaire vergoeding vast. Die uitvoeringshandelingen worden vastgesteld overeenkomstig de in artikel 19 ter, lid 2, bedoelde onderzoeksprocedure."

(16) De volgende artikelen 19 bis en 19 ter worden ingevoegd:

"Artikel 19 bis

"1. De bevoegdheid om gedelegeerde handelingen vast te stellen wordt aan de Commissie verleend onder de in onderhavig artikel neergelegde voorwaarden.

2. De in artikel 3, artikel 5, lid 4, artikel 5 bis, lid 2, artikel 6, lid 5, artikel 7, lid 2, en artikel 8, lid 3, bedoelde bevoegdheidsdelegatie wordt vanaf [1 januari 2013] voor onbepaalde tijd aan de Commissie verleend.

3. De in artikel 3, artikel 5, lid 4, artikel 5 bis, lid 2, artikel 6, lid 5, artikel 7, lid 2, en artikel 8, lid 3, bedoelde bevoegdheidsdelegatie kan door het Europees Parlement en de Raad te allen tijde worden ingetrokken. Een besluit tot intrekking maakt een einde aan de delegatie van de in dat besluit genoemde bevoegdheden. Het wordt van kracht op de dag na die van de bekendmaking van het besluit in het Publicatieblad van de Europese Unie of op een in dat besluit bepaalde latere datum. Het besluit laat de geldigheid van de reeds van kracht zijnde gedelegeerde handelingen onverlet.

4. Zodra de Commissie een gedelegeerde handeling vaststelt, stelt zij het Europees Parlement en de Raad daarvan gelijktijdig in kennis.

5. Een krachtens artikel 3, artikel 5, lid 4, artikel 5 bis, lid 2, artikel 6, lid 5, artikel 7, lid 2, en artikel 8, lid 3, vastgestelde gedelegeerde handeling treedt pas in werking als noch het Europees Parlement noch de Raad binnen een termijn van twee maanden na de datum van kennisgeving van die handeling aan het Europees Parlement en de Raad bezwaar heeft gemaakt tegen de gedelegeerde handeling, of als zowel het Europees Parlement als de Raad de Commissie voor het verstrijken van deze termijn de Commissie heeft meegedeeld geen bezwaar te zullen maken. Op initiatief van het Europees Parlement of de Raad kan deze termijn met twee maanden worden verlengd.

Artikel 19 ter

1. De Commissie wordt bijgestaan door het "Comité voor het informatienet inzake landbouwbedrijfsboekhoudingen". Dat comité is een comité in de zin van Verordening (EU) nr. 182/2011*.

2. Wanneer naar dit lid wordt verwezen, is artikel 5 van Verordening (EU) nr. 182/2011 van toepassing.

------------

* PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13."

(17) Bijlage I wordt geschrapt.

Artikel 2

Deze verordening treedt in werking op de derde dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.

Zij is van toepassing met ingang van [1 januari 2013].

Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.

Gedaan te […],

Voor het Europees Parlement Voor de Raad

De voorzitter De voorzitter

[1] PB L 328 van 15.12.2009, blz. 27.

[2] PB 109 van 23.6.1965, blz. 1859.

[3] PB L 347 van 24.12.2009, blz. 14.

[4] PB C […] van […], blz. […].

[5] PB C […] van […], blz. […].

[6] PB C […] van […], blz. […].

[7] PB L 328 van 15.12.2009, blz. 27.

[8] PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13.

[9] PB L 347 van 24.12.2009, blz. 14.

--------------------------------------------------