MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD Financieel memorandum bij Verordening (EU) nr. 1168/2011
MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD Financieel memorandum bij Verordening (EU) nr. 1168/2011
MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD Financieel memorandum bij Verordening (EU) nr. 1168/2011 /* COM/2012/0590 final */
MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
Financieel memorandum bij Verordening (EU) nr. 1168/2011
Inleiding
De voorbije jaren zijn de werklast en het aantal prioriteiten van het Europees Agentschap voor het beheer van de operationele samenwerking aan de buitengrenzen van de lidstaten van de Europese Unie (Frontex) sterk toegenomen. Als gevolg van de gestegen migratiedruk aan de zuidelijke grenzen van de Unie door de Arabische lente en de verslechterende toestand aan de Griekse buitengrens kregen de Commissie, de Raad en het Parlement recentelijk de vraag dat het agentschap een actievere rol zou gaan spelen. Zowel in 2010 als in 2011 werd de begroting van het agentschap aanzienlijk verhoogd opdat het zijn operationele activiteiten op deze gebieden zou kunnen opdrijven. Daarnaast wordt de ontwikkeling van het Europees grensbewakingssysteem (Eurosur), waarin Frontex een hoofdrol zal moeten spelen, steeds meer gezien als een cruciaal onderdeel van het beheer van de buitengrenzen van de Unie en als een manier om te voorkomen dat er nog zoveel illegale migranten die de EU willen binnenkomen, de verdrinkingsdood vinden.
Herziening van het mandaat van het Agentschap
Gelet op deze ontwikkelingen werd het mandaat van het agentschap in 2011 gewijzigd, zodat het op de nieuwe uitdagingen kan reageren en aan de verwachtingen van de Commissie, de Raad en het Parlement kan voldoen. Nadat de Commissie op 24 februari 2010 een ontwerptekst had ingediend bij het Europees Parlement en de Raad (COM(2010) 61 definitief) werd Verordening (EU) nr. 1168/2011 vastgesteld. Deze ontwerptekst was niet vergezeld van een financieel memorandum, omdat de subsidie voor Frontex reeds in de begroting van de Unie was opgenomen en de Commissie van mening was dat er voor de voorgestelde wijzigingen geen aanvullende middelen nodig zouden zijn. De gewijzigde Frontex-verordening[1] legt het agentschap echter nieuwe en ruimere verplichtingen op, alsook nieuwe taken, en voorziet erin dat bepaalde taken door bepaalde categorieën van het personeel van het agentschap moeten worden uitgevoerd. Er moet worden beklemtoond dat sommige van de nieuwe taken door de wetgevende autoriteit werden ingevoerd tijdens de aannemingsprocedure van de verordening. Voor die taken moeten er nieuwe ambten worden ingevoerd, zoals de grondrechtenfunctionaris en de coördinerende functionarissen voor alle operationele activiteiten van Frontex, die echter niet in het wetgevingsvoorstel van de Commissie waren opgenomen.
De belangrijkste wijzigingen deden zich voor op de volgende gebieden van de hoofdactiviteiten van het agentschap:
1. Oprichting van Europese grenswachtteams
De Europese grenswachtteams zullen bestaan uit nationale grenswachten die door de lidstaten aan het agentschap worden toegewezen of bij het agentschap worden gedetacheerd voor gezamenlijke operaties, snelle interventies en proefprojecten. De wettelijke bepalingen inzake de snelle-grensinterventieteams, enerzijds, en de gezamenlijke ondersteuningsteams (gezamenlijke operaties, proefprojecten), anderzijds, maken nu deel uit van één enkele reeks bepalingen onder de titel „Europese grenswachtteams”.
2. Meer klemtoon op de grondrechten
De verplichtingen in verband met de grondrechten zijn meer op de voorgrond gekomen en de eerbiediging van verschillende instrumenten van internationaal recht is verduidelijkt en verbeterd:
– In geval van schending van de mensenrechten moeten Frontex-missies geheel of ten dele worden opgeschort of stopgezet.
– In het agentschap moet de functie van grondrechtenfunctionaris worden ingevoerd om bijstand te verlenen in aangelegenheden die implicaties hebben voor de grondrechten.
– Er moet een adviesforum inzake grondrechten worden opgericht waaraan ook betrokken internationale organisaties en ngo’s deelnemen.
– Er moet een gedragscode worden ingesteld die de eerbiediging van de grondrechten waarborgt.
– De door Frontex gefinancierde terugkeeroperaties moeten worden gevolgd op basis van objectieve en transparante criteria. De Commissie zal een jaarverslag over de monitoring opstellen.
– De taken van het agentschap zullen mogelijke bijstand aan de lidstaten omvatten in situaties waarin er sprake kan zijn van humanitaire noodsituaties en redding op zee.
– De grondrechten moeten worden opgenomen in de opleidingscurricula van het Frontex-personeel en de grenswachten die deelnemen aan de Frontex-operaties.
3. Versterking van de operationele capaciteit van het agentschap
De terbeschikkingstelling door de lidstaten van personele en technische middelen aan het agentschap met het oog op gezamenlijke operaties aan de buitengrenzen wordt verder ontwikkeld, en daarnaast wordt de mogelijkheid ingevoerd dat het agentschap over zijn eigen technische uitrusting beschikt. Dit wordt bereikt door:
– een bijna verplicht mechanisme voor technische en personele middelen, d.w.z. zodra de lidstaten ermee instemmen hun nationale grenswachten toe te wijzen aan of te detacheren bij het agentschap als gastfunctionaris om deel te nemen aan gezamenlijke operaties, of technische uitrusting in het bestand ter beschikking te stellen van het agentschap, zullen zij juridisch gezien hun verplichtingen moeten nakomen;
– Frontex toe te staan zijn eigen technische goederen aan te schaffen, te leasen, of in eigendom of mede-eigendom te hebben.
Frontex zal ook het mandaat hebben om persoonsgegevens die tijdens operaties worden verkregen, te verwerken teneinde deze te gebruiken in de strijd tegen criminaliteit, mensenhandel en onregelmatige immigratie. Gegevens kunnen ook per geval naar Europol worden doorgezonden.
De coördinerende rol van het agentschap wordt aanzienlijk groter door het feit dat het agentschap voor alle gezamenlijke operaties een coördinerend functionaris moet benoemen. Voorts moeten alle operaties worden geëvalueerd.
Ook de samenwerking met de betrokken autoriteiten van derde landen wordt uitgebreid. De basis blijft de sluiting van een werkafspraak met de bevoegde autoriteiten in verband met het grenstoezicht van een derde land. Het agentschap zal de mogelijkheid hebben om technische bijstand te verlenen en om zijn verbindingsfunctionarissen in te zetten in betrokken derde landen om het niveau van samenwerking te verhogen.
Op het gebied van opleiding zullen er uitwisselingsprogramma’s voor nationale grenswachten worden opgezet in de stijl van Erasmus.
Ten slotte heeft het agentschap ook een algemeen mandaat gekregen om de ontwikkeling van het Europese grensbewakingssysteem (Eurosur) te ondersteunen.
Het effect op het personeelsbestand van het agentschap in 2012 en 2013
Deze wijzigingen hebben een grote impact op het werk van het agentschap. Sommige van de wijzigingen waren opgenomen in het Commissievoorstel tot wijziging van de Frontex-verordening, andere zijn verruimd door de wetgevers (bv. de rol van de coördinerende functionarissen, het inzetten van Frontex-verbindingsfunctionarissen in derde landen, meer activiteiten op het gebied van risicoanalyse) en sommige zijn erbij gekomen als nieuwe taken (bv. de grondrechtenfunctionaris, de oprichting van een grondrechtenforum, de mogelijkheid persoonsgegevens te verwerken, die inherent met zich meebrengt dat er beveiligde kanalen voor informatie-uitwisseling moeten worden opgericht om te garanderen dat dergelijke gevoelige gegevens correct worden behandeld).
Deze verruimde en nieuwe taken brengen niet alleen meer operationele activiteiten voor het agentschap met zich mee, maar ook een grotere administratieve werklast.
Om deze problemen aan te pakken, is het agentschap nagegaan welke taken prioriteit moeten krijgen, omdat zij verplicht door Frontex moeten worden uitgevoerd in de periode 2013-2015. Daarnaast heeft het zijn huidige programma’s en projecten onder de loep genomen, teneinde personeel te kunnen herindelen voor de nieuwe prioriteiten en/of taken.
Het agentschap zal echter niet met herindeling alleen alle belangrijke taken kunnen uitvoeren. Het agentschap heeft derhalve in nauwe samenwerking met de Commissie niet alleen rekening gehouden met de nieuwe taken en de voorwaarden waaronder die taken moeten worden uitgevoerd, maar ook gekeken naar de moeilijke economische situatie waarmee de Europese Unie en haar lidstaten worden geconfronteerd en de algemene doelstelling het personeelsbestand van de instellingen en agentschappen van de EU te verminderen. Dit heeft geresulteerd in een voorstel om het aantal ambten in de personeelsformatie van Frontex licht te verhogen in twee fasen. In de personeelsformatie zijn vier extra ambten dringend nodig om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen terwijl de hoofdtaken van het agentschap worden uitgevoerd (d.w.z. coördinerende functionarissen die verantwoordelijk zijn voor de gezamenlijke operaties aan de buitengrenzen van de lidstaten, grondrechtenfunctionaris). Daarom zijn deze ambten opgenomen in de ontwerpbegroting 2013. Daarnaast zouden acht extra ambten zo spoedig mogelijk moeten worden toegestaan nadat de begrotingsprocedure is gevolgd.
In de ontwerpbegroting 2013 stelde de Commissie in de eerste plaats voor om de personeelsformatie met vier extra tijdelijke functionarissen te verhogen binnen het plafond dat in het financieel memorandum is vastgesteld. Omdat het voorstel van de Commissie voor de ontwerpbegroting voorziet in een verlaging met drie tijdelijke functionarissen om de eerste tranche van de personeelsvermindering van 5 % in de periode 2013-2017 uit te voeren die in de Commissievoorstellen voor het volgende meerjarig financieel kader van 29 juni 2011 werd aangekondigd, komt dit in totaal neer op een nettoverhoging met één ambt.
In de tweede plaats wordt in deze mededeling, samen met het bijgevoegde financieel memorandum, voorgesteld om de personeelsformatie met acht extra ambten te verhogen. Deze verhoging wordt gedeeltelijk gecompenseerd door een verlaging van het aantal gedetacheerde nationale deskundigen met zes. Dit is het gevolg van het feit dat het agentschap nationale deskundigen en/of arbeidscontractanten moet vervangen door tijdelijke functionarissen op grond van de nieuwe verordening. Artikel 17, lid 3, bepaalt dat "als coördinerend functionaris (…) alleen een personeelslid van het agentschap (kan) worden aangewezen, voor wie het Statuut van de ambtenaren van de Europese Unie of titel II van de Regeling die van toepassing is op de andere personeelsleden van de Europese Unie geldt". De nettoverhoging van het totale aantal personeelsleden als gevolg van dit voorstel bedraagt derhalve twee.
Deze wijzigingen zijn aangegeven in het financieel memorandum dat bij deze mededeling is gevoegd.
De Commissie wenst de personeelsformatie van Frontex te wijzigen. Hiervoor moet de begroting 2013 voorzien in acht extra ambten (op basis van het herziene financieel memorandum dat bij deze mededeling is gevoegd), een verhoging die gedeeltelijk wordt gecompenseerd door een verlaging van het aantal gedetacheerde nationale deskundigen met zes. Wat de uitgaven betreft, zijn de extra ambten begrotingsneutraal, omdat er geen extra middelen nodig zijn. Aan de financieringsbehoeften zal worden voldaan door herschikkingen van titel 2 naar titel 1 binnen de kredieten die in de ontwerpbegroting 2013 zijn gevraagd.
FINANCIEEL MEMORANDUM
1. KADER VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF
1.1. Benaming van het voorstel/initiatief
1.2. Betrokken beleidsterrein(en) in de ABM/ABB-structuur
1.3. Aard van het voorstel/initiatief
1.4. Doelstelling(en)
1.5. Motivering van het voorstel/initiatief
1.6. Duur en financiële gevolgen
1.7. Beheersvorm(en)
2. BEHEERSMAATREGELEN
2.1. Regels inzake het toezicht en de verslagen
2.2. Beheers- en controlesysteem
2.3. Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden
3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF
3.1. Rubriek(en) van het meerjarig financieel kader en betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven
3.2. Geraamde gevolgen voor de uitgaven
3.2.1. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de uitgaven
3.2.2. Geraamde gevolgen voor de kredieten van [de instantie]
3.2.3. Geraamde gevolgen voor het personeel van [de instantie]
3.2.4. Verenigbaarheid met het huidige meerjarig financieel kader
3.2.5. Bijdrage van derden aan de financiering
3.3. Geraamde gevolgen voor de ontvangsten
FINANCIEEL MEMORANDUM
1. KADER VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF
1.1. Benaming van het voorstel/initiatief
Verordening (EU) nr. 1168/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2011 tot wijziging van Verordening (EG) nr. 2007/2004 van de Raad tot oprichting van een Europees agentschap voor het beheer van de operationele samenwerking aan de buitengrenzen van de lidstaten van de Europese Unie.
1.2. Betrokken beleidsterrein(en) in de ABM/ABB-structuur[2]
Beleidsterrein: Binnenlandse Zaken
1.3. Aard van het voorstel/initiatief
¨ Het voorstel/initiatief betreft een nieuwe actie
¨ Het voorstel/initiatief betreft een nieuwe actie na een proefproject/een voorbereidende actie[3]
þ Het voorstel/initiatief betreft de verlenging van een bestaande actie
¨ Het voorstel/initiatief betreft een actie die wordt omgebogen naar een nieuwe actie
1.4. Doelstellingen
1.4.1. De met het voorstel/initiatief beoogde strategische meerjarendoelstelling(en) van de Commissie
Sedert de inwerkingtreding van het Verdrag van Amsterdam in 1999 zijn er overeenkomstig artikel 62, lid 2, van het EG-Verdrag een aantal gemeenschappelijke maatregelen genomen om de buitengrenzen van de Europese Unie beter te beheren.
Op basis van drie pijlers, namelijk gemeenschappelijke wetgeving, gemeenschappelijke operaties en financiële solidariteit, zijn er belangrijke maatregelen genomen, zoals de Schengengrenscode[4], het Praktisch handboek voor grenswachters (Schengenhandboek)[5] en de regels voor klein grensverkeer[6], de oprichting van het agentschap Frontex[7], de oprichting van snelle-grensinterventieteams[8] en de oprichting van het Buitengrenzenfonds[9].
Al deze maatregelen moeten worden gezien binnen het kader van het concept geïntegreerd grensbeheer, dat de volgende dimensies omvat[10]:
· grenstoezicht (controle en bewaking) als gedefinieerd in de Schengengrenscode, met inbegrip van de desbetreffende risicoanalyse en inlichtingen over criminaliteit;
· opsporing van en onderzoek naar grensoverschrijdende criminaliteit in samenwerking met alle bevoegde wetshandhavingsinstanties;
· het vierledige toegangscontrolemodel (maatregelen in derde landen, samenwerking met buurlanden, grenstoezicht, controlemaatregelen binnen de ruimte van vrij verkeer, met inbegrip van terugkeer)[11];
· samenwerking tussen instanties met het oog op grensbeheer (grenswacht, douane, politie, nationale veiligheid en andere bevoegde autoriteiten) en internationale samenwerking;
· coördinatie en samenhang van de activiteiten van de lidstaten en de instellingen en andere organen van de Gemeenschap en de Unie.
1.4.2. Specifieke doelstelling(en) en betrokken ABM/ABB-activiteiten
Specifieke doelstelling nr. 1
Grensoverschrijding door personen mogelijk maken zonder grenscontroles, veilige grenzen bevorderen en illegale migratie voorkomen door verdere ontwikkeling van een geïntegreerd systeem voor beheer van de buitengrenzen; strenge normen voor grenscontroles tot stand brengen, onder meer door ontwikkeling van SIS II en financiële steun van het Buitengrenzenfonds.
Betrokken ABM/ABB-activiteit(en)
Activiteit 18 02: Solidariteit — Buitengrenzen, visumbeleid en vrij verkeer van personen
1.4.3. Verwacht(e) resulta(a)t(en) en gevolg(en)
Vermeld de gevolgen die het voorstel/initiatief zou moeten hebben op de begunstigden/doelgroepen.
1.4.4. In het licht van de nieuwe en ruimere verplichtingen van het agentschap en de nieuwe taken die het moet uitvoeren, en het feit dat bepaalde taken door bepaalde categorieën van het personeel van het agentschap moeten worden uitgevoerd, moet de personeelsformatie van het agentschap worden gewijzigd. Overeenkomstig de budgettaire opmerkingen die de begrotingsautoriteit in de EU-begroting 2012 heeft gemaakt, zal de begroting van het agentschap worden gewijzigd, om het agentschap van voldoende middelen te voorzien voor de uitvoering van zijn nieuwe taken op grond van de nieuwe verordening. Om een uitgebreid overzicht van de wijzigingen te geven, moet er achteraf een financieel memorandum bij de verordening worden gevoegd, waarin de werkelijke personeelsbehoeften van het agentschap worden uiteengezet. De extra personeelsleden zullen worden gefinancierd door de subsidie voor Frontex die reeds in de begroting van de Unie is opgenomen.
Vermeld de indicatoren aan de hand waarvan kan worden nagegaan in hoeverre het voorstel/initiatief is uitgevoerd.
n.v.t.
1.5. Motivering van het voorstel/initiatief
1.5.1. Behoefte(n) waarin op korte of lange termijn moet worden voorzien
Frontex werd in 2004 opgericht en werd operationeel in 2005. De belangrijkste taken van het agentschap zijn:
- coördineren van de operationele samenwerking tussen de lidstaten op het gebied van het beheer van de buitengrenzen;
- verlenen van bijstand aan de lidstaten bij het opleiden van hun grenswachten, bv. in de vorm van gemeenschappelijke opleidingsnormen;
- maken van risicoanalyses;
- volgen van de ontwikkelingen op het gebied van onderzoek dat relevant is voor de controle en bewaking van de buitengrenzen;
- bijstaan van de lidstaten in omstandigheden die extra technische en operationele bijstand aan de buitengrenzen vergen;
- bieden van ondersteuning van de lidstaten bij de organisatie van gezamenlijke terugkeeroperaties.
Om deze opdracht te vervullen, kan het agentschap ook samenwerken met de bevoegde autoriteiten van derde landen of met internationale organisaties.
De voorbije jaren zijn de werklast en de prioriteiten van Frontex sterk toegenomen. Zoals gevraagd in het Haags programma keurde de Commissie op 13 februari 2008 een mededeling goed over de evaluatie en de toekomstige ontwikkeling van het Frontex-agentschap (COM(2008) 67 definitief), die vergezeld ging van een effectbeoordeling. De mededeling bevatte aanbevelingen voor de korte tot middellange termijn en suggesties voor de ontwikkeling van het agentschap op langere termijn.
De mededeling van 2008 viel in goede aarde bij de Raad en het Europees Parlement. Beide instellingen onderschreven het oordeel van de Commissie dat het agentschap vanaf het begin bijzonder succesvol was en pleitten voor verdere versterking van het agentschap. Deze ambitie spreekt ook uit tal van conclusies van de Raad en de Europese Raad, het Pact inzake immigratie en asiel, en het door de Europese Raad van 10 en 11 december 2009 goedgekeurde programma van Stockholm, waarin wordt opgeroepen het agentschap te versterken, onder meer door een herziening van zijn wettelijk kader. Er bestaat dus een brede interinstitutionele consensus over de rol van het agentschap bij het geïntegreerd beheer van de grenzen van de Unie en over de koers die het in de toekomst moet volgen.
Als gevolg van de gestegen migratiedruk aan de zuidelijke grenzen van de Unie door de Arabische lente en de verslechterende toestand aan de Griekse buitengrens kregen de Commissie, de Raad en het Parlement recentelijk de vraag dat het agentschap een actievere rol zou gaan spelen.
Gelet op deze ontwikkelingen werd het mandaat van het agentschap in 2011 gewijzigd, zodat het op de nieuwe uitdagingen kan reageren en aan de verwachtingen van de Commissie, de Raad en het Parlement kan voldoen.
Op grond van de gewijzigde verordening moet het agentschap:
- het bestand van grenswachten oprichten en beheren zodat zij kunnen worden ingezet in de Europese grenswachtteams in operaties die door Frontex worden gecoördineerd;
- een coördinerend functionaris benoemen voor elke gezamenlijke operatie of elk proefproject waarvoor leden van de Europese grenswachtteams zullen worden ingezet. Volgens de gewijzigde verordening kan alleen een personeelslid van het agentschap voor wie het Statuut van de ambtenaren van de Europese Unie of titel II van de Regeling die van toepassing is op de andere personeelsleden van de Europese Unie geldt, als coördinerend functionaris worden aangewezen;
- systemen ontwikkelen en beheren waarmee informatie over nieuwe risico's aan de buitengrenzen snel en betrouwbaar kan worden uitgewisseld;
- de nodige steun verlenen voor de ontwikkeling en het beheer van een Europees grensbewakingssysteem;
- de functie van grondrechtenfunctionaris en een raadgevend forum inzake grondrechten creëren.
Risicoanalyse omvat de beoordeling van de capaciteit van de lidstaten om met dreigingen en druk aan de buitengrenzen om te gaan.
Het agentschap zal een grotere rol moeten spelen in de verwezenlijking van de doelstellingen van de Europese Unie in verband met samenwerking met derde landen op het gebied van grensbeheer.
1.5.2. Meerwaarde van de betrokkenheid van de EU
De wijzigende Verordening (EU) nr. 1168/2011 is gebaseerd op de artikelen 74 (d.w.z. maatregelen voor de administratieve samenwerking tussen de bevoegde diensten van de lidstaten) en artikel 77, lid 2, onder b) en d), van het VWEU (d.w.z. vaststellen van maatregelen voor de controles waaraan personen bij het overschrijden van de buitengrenzen worden onderworpen en van maatregelen voor de geleidelijke invoering van een geïntegreerd systeem van beheer van de buitengrenzen).
De doelstellingen van deze verordening, om met inachtneming van de fundamentele beperkingen van de huidige regels het geïntegreerd beheer van de operationele samenwerking aan de buitengrenzen uit te bouwen, kunnen niet voldoende worden verwezenlijkt door de lidstaten.
1.5.3. Nuttige ervaring die bij soortgelijke activiteiten in het verleden is opgedaan
n.v.t.
1.5.4. Samenhang en eventuele synergie met andere relevante instrumenten
n.v.t.
1.6. Duur en financiële gevolgen
¨ Voorstel/initiatief met een beperkte geldigheidsduur
– ¨ Voorstel/initiatief is van kracht vanaf [DD/MM]JJJJ tot en met [DD/MM]JJJJ
– ¨ Financiële gevolgen vanaf JJJJ tot en met JJJJ
þ Voorstel/initiatief met een onbeperkte geldigheidsduur
– Uitvoering met een opstartperiode vanaf 2012 tot en met 2013,
– gevolgd door een volledige uitvoering.
1.7. Beheersvorm(en)[12]
þ Indirect gecentraliseerd beheer door delegatie van uitvoeringstaken aan:
– ¨ uitvoerende agentschappen
– þ door de Unie opgerichte organen[13]
– ¨ nationale publiekrechtelijke organen of organen met een openbaredienstverleningstaak
– ¨ personen aan wie de uitvoering van specifieke acties in het kader van titel V van het Verdrag betreffende de Europese Unie is toevertrouwd en die worden genoemd in het betrokken basisbesluit in de zin van artikel 49 van het Financieel Reglement
¨ Gezamenlijk beheer met internationale organisaties (geef aan welke)
Verstrek, indien meer dan een beheersvorm is aangekruist, extra informatie onder „Opmerkingen”.
Opmerkingen
Dit financieel memorandum is achteraf opgesteld met de bedoeling een uitgebreid overzicht te geven van de personeelsbehoeften van het agentschap als gevolg van de wijzigingen die bij de vaststelling van de wijziging van de Frontex-verordening zijn ingevoerd. Gelet op de moeilijke begrotingssituatie van de EU wordt voorgesteld dat Frontex alles in het werk zou stellen om de kosten in verband met extra personeelsleden (twaalf AD tijdelijke functionarissen) te regelen binnen de subsidie voor Frontex die reeds in de begroting van de Unie is opgenomen.
De personeelsverhogingen zijn naar verwachting begrotingsneutraal, zoals toegelicht in de bijgevoegde tabellen. Frontex zou aan de behoeften aan extra kredieten voldoen door gedeeltelijke compensatie met de ambten van gedetacheerde nationale deskundigen, zoals toegelicht in de bijgevoegde tabellen, of door andere besparingen binnen titel 1. Als er nog altijd behoefte aan extra kredieten zou bestaan, zou daaraan kunnen worden voldaan door herschikkingen en overschrijvingen van titel 2 (geen administratieve begroting voor personeel) naar titel 1 op grond van de beoordelingsvrijheid die de uitvoerend directeur op grond van het financieel reglement van Frontex geniet.
2. BEHEERSMAATREGELEN
2.1. Regels inzake het toezicht en de verslagen
Vermeld frequentie en voorwaarden.
De raad van bestuur van het agentschap keurt vóór 31 maart van elk jaar het algemene verslag van het agentschap over het voorafgaande jaar goed en zendt het uiterlijk op 15 juni toe aan het Europees Parlement, de Raad, de Commissie, het Europees Economisch en Sociaal Comité en de Rekenkamer. Het algemene verslag wordt openbaar gemaakt. Om de vijf jaar geeft de raad van bestuur opdracht tot een onafhankelijke externe evaluatie van de uitvoering van deze verordening. Bij deze evaluatie wordt nagegaan hoe doeltreffend het agentschap zijn taken verricht. Ook worden het effect van het agentschap en zijn werkmethoden geëvalueerd.
Bij de eerste evaluatie na de inwerkingtreding van Verordening (EU) nr. 1168/2011 wordt eveneens geanalyseerd of het nodig is de coördinatie van het beheer van de buitengrenzen van de lidstaten nog verder op te voeren, met inbegrip van de haalbaarheid van de oprichting van een Europees systeem van grenswachten.
2.2. Beheers- en controlesysteem
2.2.1. Mogelijke risico's
Om de vaste migratiedruk aan de buitengrenzen van de Europese Unie aan te kunnen, moet er tussen de lidstaten meer door Frontex gecoördineerde operationele samenwerking komen, op basis van gedeelde verantwoordelijkheid en solidariteit, zodat de integriteit van de buitengrenzen zo goed mogelijk wordt beschermd en er wordt bijgedragen tot meer interne veiligheid binnen de Europese Unie, terwijl de grondrechten bij het grensbeheer volledig worden geëerbiedigd. Het agentschap moet over meer personeel kunnen beschikken om het uitgebreide mandaat te kunnen uitvoeren en te kunnen voldoen aan de vereisten die in de gewijzigde verordening zijn vastgesteld. De mogelijkheden van herindeling binnen het bestaande personeelsbestand zijn volledig benut. Als de gevraagde nieuwe ambten niet worden toegekend, zal het toepasselijke Unierecht voortdurend niet worden nagekomen.
2.2.2. Controlemiddel(en)
De rekeningen van het agentschap worden ter goedkeuring voorgelegd aan de Rekenkamer en worden onderworpen aan de kwijtingsprocedure. De Interne Auditdienst van de Commissie zal de audits uitvoeren in samenwerking met de interne controleur van het agentschap.
2.3. Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden
Vermeld de bestaande en geplande preventie- en beschermingsmaatregelen.
Het agentschap is onderworpen aan de controle van het Europees Bureau voor fraudebestrijding.
3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF
3.1. Rubriek(en) van het meerjarig financieel kader en betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven
· Bestaande begrotingsonderdelen voor uitgaven
In volgorde van de rubrieken van het meerjarige financieel kader en de begrotingsonderdelen.
Rubriek van het meerjarig financieel kader || Begrotingsonderdeel || Soort uitgave || Bijdrage
Nummer [Omschrijving…………………………….….] || GK/NGK ([14]) || van EVA-landen[15] || van kandidaat-lidstaten[16] || van derde landen ||
3A || 18.020301: Europees Agentschap voor het beheer van de operationele samenwerking aan de buitengrenzen. Bijdrage aan titels 1 en 2 || NGK || NEE || NEE || NEE || NEE
3A || 18.020302: Europees Agentschap voor het beheer van de operationele samenwerking aan de buitengrenzen. Bijdrage aan titel 3 || NGK || NEE || NEE || NEE || NEE
· Te creëren nieuwe begrotingsonderdelen
In volgorde van de rubrieken van het meerjarige financieel kader en de begrotingsonderdelen.
Rubriek van het meerjarig financieel kader || Begrotingsonderdeel || Soort uitgave || Bijdrage
Nummer [Omschrijving……………………….……….] || GK/NGK || van EVA-landen || van kandidaat-lidstaten || van derde landen || in de zin van artikel 18, lid 1, onder a bis), van het Financieel Reglement
|| n.v.t. || || JA/ NEE || JA/ NEE || JA/ NEE || JA/ NEE
3.2. Geraamde gevolgen voor de uitgaven
3.2.1. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de uitgaven
in miljoenen euro's (tot op 3 decimalen)
Rubriek van het meerjarig financieel kader || Nummer || 18 02
Lichaam: Europees Agentschap voor het beheer van de operationele samenwerking aan de buitengrenzen || || || Jaar 2012 || Jaar 2013 || Jaar N+2 || Jaar N+3 || invullen: zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) || TOTAAL
Titel 1 || Vastleggingen || (1) || 0* || +500** || || || || || || + 500**
Betalingen || (2) || 0* || +500** || || || || || || + 500**
Titel 2 || Vastleggingen || (1a) || 0 || -500 || || || || || || -500
Betalingen || (2a) || 0 || -500 || || || || || || -500
Titel 3 || Vastleggingen || (3a) || 0 || || || || || || || 0
|| Betalingen || (3b) || 0 || || || || || || || 0
TOTAAL kredieten voor het Europees Agentschap voor het beheer van de operationele samenwerking aan de buitengrenzen || Vastleggingen || =1+1a +3a || 0 || 0** || || || || || || 0**
Betalingen || =2+2a+3b || 0 || 0** || || || || || || 0**
* In totaal zijn twaalf nieuwe ambten in de personeelsformatie gepland.
Rubriek van het meerjarig financieel kader || 5 || „Administratieve uitgaven”
in miljoenen euro's (tot op 3 decimalen)
|| || || Jaar N || Jaar N+1 || Jaar N+2 || Jaar N+3 || invullen: zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) || TOTAAL
DG: Binnenlandse Zaken ||
Personele middelen || || || || || || || ||
Andere administratieve uitgaven || || || || || || || ||
TOTAAL DG Binnenlandse Zaken || Kredieten || || || || || || || ||
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 5 van het meerjarig financieel kader || (totaal vastleggingen = totaal betalingen) || || || || || || || ||
in miljoenen euro's (tot op 3 decimalen)
|| || || Jaar N[17] || Jaar N+1 || Jaar N+2 || Jaar N+3 || invullen: zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) || TOTAAL
TOTAAL kredieten onder de RUBRIEKEN 1 tot en met 5 van het meerjarig financieel kader || Vastleggingen || || || || || || || ||
Betalingen || || || || || || || ||
3.2.2. Geraamde gevolgen voor de kredieten van [de instantie]
– þ Voor het voorstel/initiatief zijn geen beleidskredieten nodig
– ¨ Voor het voorstel/initiatief zijn beleidskredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
Vastleggingskredieten, in miljoenen euro's (tot op 3 decimalen)
Vermeld doelstellingen en outputs ò || || || Jaar N || Jaar N+1 || Jaar N+2 || Jaar N+3 || invullen: zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) || TOTAAL
OUTPUTS
Soort output[18] || Gem. kosten van de output || Aantal outputs || Kosten || Aantal outputs || Kosten || Aantal outputs || Kosten || Aantal outputs || Kosten || Aantal outputs || Kosten || Aantal outputs || Kosten || Aantal outputs || Kosten || Totaal aantal outputs || Totale kosten
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 1[19] … || || || || || || || || || || || || || || || ||
Output || || || || || || || || || || || || || || || || || ||
Output || || || || || || || || || || || || || || || || || ||
Output || || || || || || || || || || || || || || || || || ||
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 1 || || || || || || || || || || || || || || || ||
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 2… || || || || || || || || || || || || || || || ||
Output || || || || || || || || || || || || || || || || || ||
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 2 || || || || || || || || || || || || || || || ||
TOTALE KOSTEN || || || || || || || || || || || || || || || ||
3.2.3. Geraamde gevolgen voor de personele middelen van Frontex
3.2.3.1. Samenvatting
– ¨ Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig
– þ Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
in miljoenen euro's (tot op 3 decimalen)
|| Jaar 2012 || Jaar 2013 || Jaar N+2 || Jaar N+3 || invullen: zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) || TOTAAL
Ambtenaren (AD-rangen) || || || || || || || ||
Ambtenaren (AST-rangen) || || || || || || || ||
Arbeidscontractan-ten || || || || || || || ||
Tijdelijke functionarissen || 0 || 1,320 || || || || || ||
Gedetacheerde nationale deskundigen || 0 || -0,320 || || || || || ||
TOTAAL || 0* || 1,000*** || || || || || ||
Er zijn in totaal twaalf nieuwe ambten gepland. De geraamde kosten van twaalf AD-ambten bedragen 1,32 miljoen EUR (12 x 0,11 miljoen EUR). Het geraamde gevolg voor de uitgaven van het agentschap in 2013 zal begrotingsneutraal zijn, aangezien de uitgaven voor zes nieuwe ambten zullen worden gecompenseerd door de dalende uitgaven voor de gedetacheerde nationale deskundigen die momenteel deze taken uitvoeren. De betrokken ambten van gedetacheerde nationale deskundigen zullen in de loop van 2013 geleidelijk worden afgeschaft. De overblijvende kosten zullen worden betaald door middel van extra besparingen binnen titel 1 en, indien nodig, herschikking van titel 2 naar titel 1 van een maximumbedrag van 750 000 EUR.
Omschrijving van de nodige ambten:
1 AD10 grondrechtenfunctionaris
Op grond van artikel 26 bis, lid 3, van de gewijzigde Frontex-verordening stelt de raad van bestuur een grondrechtenfunctionaris aan. Hij is onafhankelijk in de uitvoering van zijn taken als grondrechtenfunctionaris en rapporteert rechtstreeks aan de raad van bestuur. De creatie van dit ambt is een absolute prioriteit voor het agentschap en moet in 2012 voltooid zijn. Omdat de grondrechtenfunctionaris over voldoende deskundigheid moet beschikken en een specifieke status heeft, is de hogere beginrang gerechtvaardigd. De Europese Ombudsman heeft op 6 maart 2012 een onderzoek op eigen initiatief geopend naar de wijze waarop Frontex zijn verplichtingen op het gebied van de grondrechten nakomt, met inbegrip van de verplichting een grondrechtenfunctionaris aan te werven.
6 AD7 – Coördinerende functionarissen
Overeenkomstig artikel 3 ter, lid 5, van de gewijzigde verordening benoemt Frontex voor elke gezamenlijke operatie en elk proefproject waarbij een Europees grenswachtteam wordt ingezet, een coördinerend functionaris. Daarnaast bepaalt artikel 17, lid 3, dat voor de toepassing van artikel 3 ter, lid 5, alleen een personeelslid van Frontex voor wie het Statuut van de ambtenaren en titel II van de Regeling die van toepassing is op de andere personeelsleden van de Europese Gemeenschappen geldt, als coördinerend functionaris kan worden aangewezen. In de loop van het jaar start en coördineert het agentschap volgens zijn jaarlijks werkprogramma verschillende gezamenlijke operaties en proefprojecten, waarvoor Europese grenswachtteams moeten worden ingezet. Sommige van deze gezamenlijke operaties zijn de facto permanente operaties (namelijk die in de Middellandse Zee en die aan de Turks-Griekse landgrenzen), waarvoor voortdurend een coördinerend functionaris aanwezig moet zijn. Omdat de functies van coördinerend functionaris van Frontex momenteel door gedetacheerde nationale deskundigen worden bekleed, zal de aanwerving van tijdelijke functionarissen ertoe leiden dat het totale aantal gedetacheerde nationale deskundigen met zes daalt.
1 AD7 – Product- en veranderingsbeheerfunctionaris
Dit ambt zal de nieuwe taken moeten garanderen waarin de gewijzigde Frontex-verordening voorziet (artikel 11 in samenhang met artikel 11 ter, artikel 11 quater en artikel 13, lid 2): ontwikkelen en beheren van systemen voor de uitwisseling van informatie voor ICONET (informatie- en coördinatienetwerk voor de migratiebeheersdiensten van de lidstaten), geheime gegevens, beveiligde kanalen voor de uitwisseling van informatie en vervanging van FOSS (informatief webportaal — Frontex-One-Stop-Shop), met inbegrip van de doorgifte van persoonsgegevens ook aan andere EU-agentschappen. Deze taak vereiste specifieke deskundigheid, kennis en vaardigheden om te garanderen dat de voordelen van deze aanvullende Frontex-verantwoordelijkheden daadwerkelijk worden gerealiseerd, gecommuniceerd en uitgevoerd volgens het EU-rechtskader.
3.2.3.2. In het Commissievoorstel voor de ontwerpbegroting 2013, dat op 25 april 2012 bij de begrotingsautoriteit is ingediend, zijn vier ambten (één AD8 en drie AD7) gepland.
3.2.3.3. Geraamde personeelsbehoeften voor het moeder-DG
– þ Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig
– o Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
Raming in een geheel getal (of met hoogstens 1 decimaal)
|| Jaar N || Jaar N+1 || Jaar N+2 || Jaar N+3 || invullen: zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)
Ambten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen)
XX 01 01 01 (zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie) || || || || || || ||
XX 01 01 02 (delegaties) || || || || || || ||
XX 01 05 01 (onderzoek door derden) || || || || || || ||
10 01 05 01 (eigen onderzoek) || || || || || || ||
|| || || || || || ||
Extern personeel (in voltijdequivalenten: VTE)[20] ||
XX 01 02 01 (AC, INT, END van de „totale financiële middelen”) || || || || || || ||
XX 01 02 02 (AC, INT, JED, AL en END in de delegaties) || || || || || || ||
XX 01 04 yy[21] || zetel[22] || || || || || || ||
delegaties || || || || || || ||
XX 01 05 02 (AC, INT, END – indirect onderzoek) || || || || || || ||
10 01 05 02 (AC, INT, END – direct onderzoek) || || || || || || ||
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden) || || || || || || ||
TOTAAL || || || || || || ||
18 is het beleidsterrein of de begrotingstitel.
De benodigde personele middelen zullen worden gevonden bij de personeelsleden van het DG die reeds aan het beheer van de actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn heringedeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.
Beschrijving van de uit te voeren taken:
Ambtenaren en tijdelijke functionarissen ||
Extern personeel ||
Punt 3 van de bijlage moet een beschrijving bevatten van de berekening van de kosten van VTE.
3.2.4. Verenigbaarheid met het huidige meerjarig financieel kader
– þ Het voorstel/initiatief is verenigbaar met het huidige meerjarige financiële kader
– ¨ Het voorstel/initiatief vergt herprogrammering van de betrokken rubriek van het meerjarige financiële kader
Zet uiteen welke herprogrammering nodig is, onder vermelding van de betrokken begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen.
Geen gevolgen voor het meerjarig financieel kader. Zelfs als de aanwerving van extra personeelsleden een verhoging van de begroting van het agentschap met zich zou meebrengen, zou die verhoging nog altijd binnen de grenzen van het meerjarig financieel kader blijven.
– ¨ Het voorstel/initiatief vergt toepassing van het flexibiliteitsinstrument of herziening van het meerjarig financieel kader[23].
Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen.
n.v.t.
3.2.5. Bijdrage van derden aan de financiering
– þ Het voorstel/initiatief voorziet niet in medefinanciering door derden
– Het voorstel/initiatief voorziet in medefinanciering, zoals hieronder wordt geraamd:
Kredieten in miljoenen euro's (tot op 3 decimalen)
|| Jaar N || Jaar N+1 || Jaar N+2 || Jaar N+3 || invullen: zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) || Totaal
Vermeld de medefinancieringsbron || || || || || || || ||
TOTAAL medegefinancierde kredieten || || || || || || || ||
3.3. Geraamde gevolgen voor de ontvangsten
– þ Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten
– ¨ Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:
– ¨ voor de eigen middelen
– ¨ voor de diverse ontvangsten
in miljoenen euro's (tot op 3 decimalen)
Begrotingsonderdeel voor ontvangsten: || Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredieten || Gevolgen van het voorstel/initiatief[24]
Jaar N || Jaar N+1 || Jaar N+2 || Jaar N+3 || invullen: zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)
Artikel …………. || || || || || || || ||
Voor de diverse ontvangsten die worden toegewezen, vermeld het (de) betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven.
n.v.t. Vermeld de wijze van berekening van de gevolgen voor de ontvangsten.
n.v.t.
[1] Verordening (EU) nr. 1168/2011.
[2] ABM: activiteitsgestuurd management – ABB: activiteitsgestuurde begroting.
[3] In de zin van artikel 49, lid 6, onder a) of b), van het Financieel Reglement.
[4] Verordening (EG) nr. 562/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 15 maart 2006 tot vaststelling van een communautaire code betreffende de overschrijding van de grenzen door personen (Schengengrenscode) (PB L 105 van 13.4.2006, blz. 1).
[5] Aanbeveling van de Commissie C(2006) 5186 van 6 november 2006 tot vaststelling van een gemeenschappelijk „Praktisch handboek voor grenswachters (Schengenhandboek)” voor gebruik door de bevoegde autoriteiten van de lidstaten bij de uitvoering van grenstoezicht op personen.
[6] Verordening (EG) nr. 1931/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 tot vaststelling van regels inzake klein grensverkeer aan de landbuitengrenzen van de lidstaten en tot wijziging van de bepalingen van de Schengenuitvoeringsovereenkomst (PB L 29 van 3.2.2007, blz. 3).
[7] Verordening (EG) nr. 2007/2004 van de Raad van 26 oktober 2004 tot oprichting van een Europees agentschap voor het beheer van de operationele samenwerking aan de buitengrenzen van de lidstaten van de Europese Unie (PB L 349 van 25.11.2004, blz. 1).
[8] Verordening (EG) nr. 863/2007 van het Europees Parlement en de Raad van 11 juli 2007 tot instelling van een mechanisme voor de oprichting van snelle-grensinterventieteams en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 2007/2004 van de Raad wat betreft dat mechanisme en de regeling van de taken en bevoegdheden van uitgezonden functionarissen (PB L 199 van 31.7.2007, blz. 30).
[9] Beschikking nr. 574/2007/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 mei 2007 tot instelling van het Buitengrenzenfonds voor de periode 2007-2013 als onderdeel van het algemene programma „Solidariteit en beheer van de migratiestromen” (PB L 144 van 6.6.2007, blz. 22).
[10] Conclusies van de 2768e bijeenkomst van de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken, Brussel, 4-5 december 2006, document 15801 (Presse 341), blz. 26.
[11] Het model is volledig beschreven in de EU-Schengencataloog inzake toezicht van de buitengrenzen, verwijdering en overname: aanbevelingen en beste praktijken, februari 2002.
[12] Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BudgWeb: http://www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en.html
[13] In de zin van artikel 185 van het Financieel Reglement.
[14] GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.
[15] EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
[16] Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaat-lidstaten van de Westelijke Balkan.
[17] Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.
[18] Outputs zijn te leveren producten en diensten (bv. aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal kilometer aangelegde wegen, enz.).
[19] Zoals beschreven in punt 1.4.2. „Specifieke doelstelling(en)…”.
[20] AC = arbeidscontractant; INT = personeelslid agentschap; JED = jonge deskundige in delegatie; AL = plaatselijk functionaris; END = gedetacheerd nationaal deskundige.
[21] Onder het maximum voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere „BA”-onderdelen).
[22] Vooral voor de structuurfondsen, het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling (ELFPO) en het Europees Visserijfonds (EVF).
[23] Zie de punten 19 en 24 van het Interinstitutioneel Akkoord.
[24] Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 25% aan inningskosten.