Home

Veertiende jaarverslag volgens artikel 8, lid 2, van Gemeenschappelijk Standpunt 2008/944/GBVB van de Raad tot vaststelling van gemeenschappelijke voorschriften voor de controle op de uitvoer van militaire goederen en technologie

Veertiende jaarverslag volgens artikel 8, lid 2, van Gemeenschappelijk Standpunt 2008/944/GBVB van de Raad tot vaststelling van gemeenschappelijke voorschriften voor de controle op de uitvoer van militaire goederen en technologie

14.12.2012

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 386/1


VEERTIENDE JAARVERSLAG VOLGENS ARTIKEL 8, LID 2, VAN GEMEENSCHAPPELIJK STANDPUNT 2008/944/GBVB VAN DE RAAD TOT VASTSTELLING VAN GEMEENSCHAPPELIJKE VOORSCHRIFTEN VOOR DE CONTROLE OP DE UITVOER VAN MILITAIRE GOEDEREN EN TECHNOLOGIE

2012/C 386/01

INLEIDING

Dit verslag behandelt de activiteiten van de EU en de lidstaten in het kader van de toepassing van Gemeenschappelijk Standpunt 2008/944/GBVB van de Raad(1) in 2011 en 2012. Wat de gegevens over de uitvoer van conventionele wapens betreft, bestrijkt het verslag het kalenderjaar 2011.

In 2011 en 2012 hebben de EU en de lidstaten de toepassing voortgezet van Gemeenschappelijk Standpunt 2008/944/GBVB tot vaststelling van gemeenschappelijke voorschriften voor de controle op de uitvoer van militaire goederen en technologie, dat in 2008 in de plaats is gekomen van de EU-gedragscode betreffende wapenuitvoer die sinds juni 1998 van kracht was. Artikel 15 van het gemeenschappelijke standpunt schrijft voor dat het gemeenschappelijk standpunt drie jaar na de vaststelling ervan wordt geëvalueerd. Daarom is de Groep export van conventionele wapens van de EU (COARM) in de tweede helft van 2011 begonnen met de voorbereidende werkzaamheden voor de evaluatie. In de afgelopen maanden zijn de bepalingen en de uitvoering van het gemeenschappelijk standpunt grondig beoordeeld; hieruit is gebleken dat de bepalingen van het gemeenschappelijk standpunt en de instrumenten waarin het voorziet, nog steeds de in 2008 door de Raad gestelde doelen naar behoren dienen en een solide basis vormen voor de coördinatie van het wapenuitvoerbeleid van de lidstaten. De Raad zal in de komende maanden voortgaan zich te beraden op verbeteringen in de uitvoering van het gemeenschappelijk standpunt. De eerste resultaten van het evaluatieproces zullen naar verwachting eind 2012 worden weerspiegeld in conclusies van de Raad.

De volgende derde landen hebben zich officieel achter de criteria en beginselen van Gemeenschappelijk Standpunt 2008/944/GBVB geschaard: Bosnië en Herzegovina, Canada, Kroatië, de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië, IJsland, Montenegro en Noorwegen. De COARM heeft in 2011 een specifiek systeem ontwikkeld voor de uitwisseling van informatie tussen de EU en een aantal derde landen die zich achter het gemeenschappelijk standpunt scharen.

Het bevorderen van doeltreffende nationale regelingen voor controle op de wapenuitvoer in bepaalde derde landen heeft in 2011 en 2012 plaatsgevonden in het kader van Besluit 2009/1012/GBVB van de Raad van 22 december 2009 inzake steun voor EU-activiteiten ter bevordering van de controle op wapenuitvoer en van de beginselen en criteria van Gemeenschappelijk Standpunt 2008/944/GBVB bij derde landen(2).

De EU en de lidstaten zijn een leidende rol blijven spelen in het proces voor een Wapenhandelsverdrag, door een grondige voorbereiding van en een actieve deelname aan de VN-conferentie over het Wapenhandelsverdrag in juli 2012 en aan alle sessies van het voorbereidend comité die in 2011 en 2012 hebben plaatsgevonden. De EU blijft streven naar een spoedige succesvolle voltooiing van het onderhandelingsproces betreffende het Wapenhandelsverdrag begin 2013. De inspanningen van de EU waren ook gericht op de stimulering van derde landen, zowel via bilateraal overleg als door de organisatie van regionale stimuleringsactiviteiten in het kader van Besluit 2010/336/GBVB van de Raad(3).

I. UITVOERING VAN GEMEENSCHAPPELIJK STANDPUNT 2008/944/GBVB

1. Toepassing van Gemeenschappelijk Standpunt 2008/944/GBVB in nationale wettelijke of bestuursrechtelijke bepalingen

De lidstaten wordt verzocht de bepalingen van het gemeenschappelijk standpunt toe te passen in hun nationale uitvoercontroleregelingen. Het gemeenschappelijk standpunt bouwt voort op de EU-gedragscode betreffende wapenuitvoer en is in december 2008 in de plaats daarvan gekomen.

Het bevat onder meer de uitbreiding van het toezicht op de tussenhandel, de doorvoer en de immateriële technologieoverdracht, alsmede aangescherpte procedures om het uitvoerbeleid van de lidstaten te harmoniseren.

De lidstaten dienen ervoor te zorgen dat het gemeenschappelijk standpunt integraal wordt toegepast in hun nationale wettelijke of bestuursrechtelijke bepalingen. De situatie inzake de omzetting van het gemeenschappelijk standpunt in de wapenuitvoercontroleregelingen van de lidstaten is opgenomen in de bijgevoegde tabel C.

2. Gebruikersgids

De Gebruikersgids is een cruciaal instrument, waarin de overeengekomen leidraden voor de toepassing van de uitvoeringsbepalingen van Gemeenschappelijk Standpunt 2008/944/GBVB en de uitlegging van de criteria zijn samengevat. Er wordt naar verwezen in artikel 13 van het gemeenschappelijk standpunt.

De gids is opgesteld door de Groep export van conventionele wapens van de Raad (COARM) en wordt waar nodig bijgewerkt. Hij is in de eerste plaats bedoeld voor functionarissen die uitvoervergunningen afgeven, en draagt aldus op een pragmatische manier aanzienlijk bij tot de convergentie tussen de lidstaten van de beleidsmaatregelen en procedures inzake de controle op wapenuitvoer. De gids is een openbaar document dat kan worden geraadpleegd op de website van de Europese Dienst voor extern optreden(4).

De Gebruikersgids omvat hoofdstukken over onder andere de volgende onderwerpen:

a) Kennisgevingen van weigering en raadplegingen

Kennisgevingen van weigering en bilaterale raadplegingen vinden nog steeds dagelijks plaats via het elektronische Coreu-systeem van de EU. Gegevens worden tijdig verspreid, waardoor de transparantie van het wapenuitvoerbeleid van de lidstaten ten opzichte van specifieke landen van eindbestemming en eindgebruikers wordt gewaarborgd.

De kennisgevingen van weigering en de resultaten van bilaterale raadplegingen zijn opgenomen in een centraal elektronisch EU-weigeringenbestand. Dit bestand wordt beheerd door de Europese Dienst voor extern optreden en is een dynamisch systeem dat een afspiegeling vormt van het wapenuitvoercontrolebeleid van de lidstaten. Het aantal weigeringen waarvan in 2011 is kennisgegeven, staat per bestemming en per categorie van de lijst van militaire goederen vermeld in rij d) van de tabellen in tabel A.I (bijgevoegd); het aantal raadplegingen waar elke lidstaat om heeft verzocht en die tot hem zijn gericht, alsook het aantal raadplegingen per land van bestemming, staan respectievelijk in tabel B.I en tabel B.II.

b) Beste praktijken voor de interpretatie van criteria

De beste praktijken voor de interpretatie van de criteria van Gemeenschappelijk Standpunt 2008/944/GBVB zijn door de COARM ontwikkeld op basis van de nationale beste praktijken en rekening houdend met de inbreng van andere stakeholders.

Zij hebben ten doel meer samenhang te brengen in de toepassing, door de lidstaten, van de criteria van het gemeenschappelijk standpunt. Dit gebeurt onder meer door het vaststellen van de factoren waarmee rekening moet worden gehouden bij de beoordeling van aanvragen van uitvoervergunningen. De beste praktijken zijn bedoeld voor de functionarissen die uitvoervergunningen afgeven en voor andere functionarissen in overheidsdiensten en -agentschappen. In het besluitvormingsproces wordt gebruikgemaakt van de deskundigheid van deze functionarissen op regionaal, juridisch (bijvoorbeeld mensenrechtenwetgeving, internationaal publiekrecht), technisch en ontwikkelingsgebied, alsmede op het gebied van veiligheids- en defensievraagstukken.

3. Evaluatie van Gemeenschappelijk Standpunt 2008/944/GBVB

Artikel 15 van het gemeenschappelijke standpunt schrijft voor dat het gemeenschappelijk standpunt drie jaar na de vaststelling ervan wordt geëvalueerd. Daarom is de Groep export van conventionele wapens van de EU (COARM) in de tweede helft van 2011 begonnen met de voorbereidende werkzaamheden voor de evaluatie, en in 2012 zijn de bepalingen van het gemeenschappelijk standpunt grondig beoordeeld. Belanghebbenden, zoals het Europees Parlement en het maatschappelijk middenveld, werden bij het proces betrokken door voor hen een reeks bijeenkomsten te beleggen.

Uit deze evaluatie is gebleken dat het gemeenschappelijk standpunt en de instrumenten waarin het voorziet, nog steeds de in 2008 door de Raad gestelde doelen naar behoren dienen en een solide basis vormen voor de coördinatie van het wapenuitvoerbeleid van de lidstaten. De eerste resultaten van het evaluatieproces zullen naar verwachting eind 2012 worden weerspiegeld in conclusies van de Raad.

Tegelijkertijd is gebleken dat nog meer vorderingen kunnen worden gemaakt met de uitvoering van het gemeenschappelijk standpunt door te zorgen voor een maximale convergentie tussen de lidstaten op het gebied van de uitvoer van conventionele wapens. Daarom zal de Raad zich in de komende maanden verder beraden op manieren om de uitvoering van het gemeenschappelijk standpunt te verbeteren.

4. Stimulering

In artikel 11 van Gemeenschappelijk Standpunt 2008/944/GBVB worden de lidstaten opgeroepen „zich tot het uiterste in te spannen om andere staten die militaire goederen of technologie uitvoeren, ertoe over te halen de criteria van het gemeenschappelijk standpunt toe te passen”. De gecoördineerde stimuleringsactiviteiten van de lidstaten en de EU zijn gedurende 2011 en 2012 voortgezet (zie de bijgevoegde tabel D).

Besluit 2009/1012/GBVB voorziet in de financiering van vijf regionale stimuleringsseminars en vier personeelsuitwisselingen met derde landen die dicht bij de EU staan. De technische uitvoering is toevertrouwd aan het Duitse bureau voor economie en uitvoercontrole (BAFA).

In 2011 hebben het vierde en het vijfde stimuleringsseminar waarin Besluit 2009/1012/GBVB voorziet, plaatsgevonden, respectievelijk in mei 2011 in Podgorica, Montenegro, ten behoeve van de landen van de westelijke Balkan (Albanië, Bosnië en Herzegovina, Kroatië, de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië, Montenegro en Servië), en in november 2011 in Kiev (Oekraïne) ten behoeve van de Oost-Europese en Kaukasische partners van het Europees nabuurschapsbeleid (Armenië, Azerbeidzjan, Belarus, Georgië, de Republiek Moldavië en Oekraïne).

Met betrekking tot de personeelsuitwisselingen waarin het besluit van de Raad voorziet, is Hongarije in juni 2011 opgetreden als gastheer voor een studiebezoek van met de controle op de wapenuitvoer belaste functionarissen uit Kroatië, en is Portugal in oktober 2011 opgetreden als gastheer voor een studiebezoek van functionarissen uit de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië en Montenegro. Ook Polen was in november 2011 gastheer voor studiebezoeken van met de controle op de wapenuitvoer belast personeel uit Kroatië, de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië en Montenegro. Tot slot is Tsjechië in januari 2012 opgetreden als gastheer voor een studiebezoek van functionarissen uit Kroatië, de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië en Montenegro. Door deze personeelsuitwisselingen hebben de functionarissen van de kandidaat-lidstaten van de EU profijt kunnen trekken van de ervaringen van de lidstaten met de uitvoering, in de dagelijkse praktijk, van douaneaangelegenheden in verband met wapenuitvoer, toezicht op de tussenhandel en de doorvoer, verslaglegging en transparantie, de interne nalevingsprogramma's van de uitvoerders en de nationale uitvoering van internationale en EU-sancties.

In het tweede semester van 2012 is begonnen met de voorbereiding van de aanneming van een nieuw Raadsbesluit inzake stimuleringsactiviteiten ter bevordering van de beginselen en de criteria van het gemeenschappelijk standpunt bij derde landen.

5. Bijeenkomsten in het kader van de politieke dialoog

In het kader van de politieke dialoog over aangelegenheden in verband met de controle van de wapenuitvoer hebben er in 2011 en 2012 halfjaarlijkse bijeenkomsten plaatsgevonden met Noorwegen, Canada, Oekraïne, de Verenigde Staten en de Russische Federatie, en in 2012 voor het eerst met Servië.

Deze bijeenkomsten in het kader van de politieke dialoog waren een forum voor vruchtbare gedachtewisselingen over aangelegenheden van wederzijds belang, zoals het uitvoerbeleid ten aanzien van specifieke bestemmingen, nalevings- en controlevraagstukken en het proces voor een Wapenhandelsverdrag.

6. Actualisering van de gemeenschappelijke lijst van militaire goederen van de Europese Unie

De gemeenschappelijke lijst van militaire goederen van de Europese Unie heeft in het kader van het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid de status van een verbintenis. Deze lijst is de weergave van de in aanmerking genomen defensiegerelateerde producten en is gehecht aan Richtlijn 2009/43/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 mei 2009 betreffende de vereenvoudiging van de voorwaarden voor de overdracht van defensiegerelateerde producten binnen de Gemeenschap(5).

De Raad heeft op 27 februari 2012 een geactualiseerde versie van de lijst goedgekeurd, waarin rekening is gehouden met de wijzigingen in de munitielijst van het Wassenaar Arrangement die tijdens de plenaire vergadering van 2011 van het Wassenaar Arrangement waren overeengekomen. De geactualiseerde versie van de gemeenschappelijke lijst van militaire goederen van de Europese Unie is bekendgemaakt in Publicatieblad van de Europese Unie C 85 van 22 maart 2012, blz. 1.

7. Tussenhandel in wapens

De Raad is overeengekomen dat de regeling voor het delen van informatie die is vastgesteld in Gemeenschappelijk Standpunt 2003/468/GBVB van de Raad van 23 juni 2003 over het toezicht op de tussenhandel in wapens(6), door middel van het in Gemeenschappelijk Standpunt 2008/944/GBVB ingestelde mechanisme dient te worden uitgevoerd. In overeenstemming met artikel 5 van Gemeenschappelijk Standpunt 2003/468/GBVB hebben de lidstaten gezorgd voor afzonderlijke regelingen voor de uitwisseling van gegevens over verleende en geweigerde vergunningen voor tussenhandel. Voorts hebben de lidstaten die tussenhandelaren de verplichting hebben opgelegd een schriftelijke machtiging voor te leggen om als tussenhandelaar te kunnen optreden en/of een register van tussenhandelaren hebben ingevoerd, in overeenstemming met de artikelen 4 en 5 van Gemeenschappelijk Standpunt 2003/468/GBVB gezorgd voor een afzonderlijke regeling voor de uitwisseling van gegevens over geregistreerde tussenhandelaren. Informatie over door de lidstaten van de EU verleende en geweigerde vergunningen voor tussenhandel staat in de bijgevoegde tabel A.III.

Uitvoerige informatie over de nationale uitvoering van het gemeenschappelijk standpunt inzake tussenhandel of, voor de lidstaten die dat gemeenschappelijk standpunt nog niet volledig hebben uitgevoerd, informatie over de stand van zaken betreffende de uitvoering, wordt verstrekt in de bijgevoegde tabel C.

8. Defensiegerelateerde overdrachten binnen de EU

Richtlijn 2009/43/EG betreffende de vereenvoudiging van de overdracht van defensiegerelateerde producten binnen de EU bepaalt dat de lidstaten de nodige wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen vaststellen en deze uiterlijk op 30 juni 2011 bekendmaken om aan de richtlijn te voldoen. De lidstaten zijn verplicht de aangenomen maatregelen vanaf 30 juni 2012 toe te passen. Sinds de vaststelling van de richtlijn in 2009 hebben de lidstaten in het kader van een door de Commissie voorgezeten comité besproken op welke manier de door de omzetting van de richtlijn in hun nationale wetgeving ontstane problemen het best kunnen worden behandeld. Op basis van de inbreng van dit comité heeft de Commissie op 11 januari 2011 een aanbeveling(7) aangenomen betreffende de certificering van defensieondernemingen uit hoofde van artikel 9 van Richtlijn 2009/43/EG. De bijlage bij de richtlijn met de lijst van defensiegerelateerde producten die onder de richtlijn vallen, is gewijzigd in overeenstemming met de bij Commissierichtlijnen 2010/80/EU(8) en 2012/10/EU(9) geactualiseerde gemeenschappelijke EU-lijst van militaire goederen. Een volgende actualisering moet vóór einde 2012 plaatsvinden.

9. Dialoog met het Europees Parlement en ngo's

Na de tijdelijke opschorting van vergaderingen met het Europees Parlement in afwachting van de oprichting van de Europese Dienst voor extern optreden, is de dialoog tussen de COARM en het Europees Parlement op 5 december 2011 hervat met een hoorzitting waarin de voorzitter van de COARM door de Subcommissie veiligheid en defensie werd gehoord.

Conform het vroegere gebruik zijn er in de periode 2011-2012 halfjaarlijkse COARM-vergaderingen met niet-gouvernementele organisaties belegd.

II. WAPENHANDELSVERDRAG (WHV)

1. Deelname aan de vergaderingen van het voorbereidend comité

Het sluiten van een juridisch bindend en solide Wapenhandelsverdrag (WHV) is voor de Europese Unie een van de belangrijkste prioriteiten op het gebied van het buitenlands beleid. Een WHV kan een substantiële bijdrage vormen tot de regulering van de internationale wapenhandel, door deze handel transparanter te maken en hem met grotere verantwoordelijkheden te belasten door de invoering van gemeenschappelijke strenge internationale normen. Het WHV-proces is in een cruciale fase beland met het bijeenroepen van de VN-conferentie van juli 2012, die het mandaat heeft gekregen om over het verdrag te onderhandelen.

In de gehele periode 2011-2012 hebben de Europese Unie en haar lidstaten het door de VN geleide WHV-proces steeds krachtig gesteund en zijn zij daaraan blijven deelnemen. Ter voorbereiding van de vergaderingen van het voorbereidend comité voor het WHV (februari en juli 2011 en februari 2012) en van de VN-conferentie van juli 2012 is een speciale subgroep van de Groep COARM regelmatig bijeengekomen om van gedachten te wisselen en de standpunten te coördineren, teneinde de EU de mogelijkheid te bieden een zeer actieve en zichtbare speler in het WHV-proces te blijven. Op basis van de gecoördineerde EU-standpunten hebben de EU en haar lidstaten ook uitvoerig overlegd met derde landen, met name de voornaamste wapenproducerende landen, alsook met de voorzitter van de VN-conferentie, ambassadeur Roberto García Moritán.

De EU is zich ervan bewust dat er tijdens de VN-conferentie belangrijke vorderingen zijn gemaakt, maar zij betreurt het dat er geen overeenstemming over de definitieve tekst van het verdrag kon worden bereikt. Er zal verder krachtig worden gestreefd naar de spoedige en succesvolle voltooiing van het onderhandelingsproces tijdens de slotconferentie van de VN begin 2013, waar de onderhandelingen zullen worden afgerond op basis van het ontwerpverdrag van 26 juli 2012.

2. Stimulering in het kader van Besluit 2010/336/GBVB van de Raad van 14 juni 2010 betreffende activiteiten van de EU ter ondersteuning van het Wapenhandelsverdrag

Sinds 2009 heeft de EU zich ten aanzien van derde landen bijzonder actief getoond in het stimuleren van het WHV-proces, teneinde de deelname aan het VN-overleg te intensiveren en alle VN-lidstaten een beter inzicht te geven in de verschillende elementen van een toekomstig verdrag.

Op basis van de resultaten van de eerste reeks stimuleringsactiviteiten die op grond van Besluit 2009/42/GBVB van de Raad(10) zijn gefinancierd, heeft de EU besloten de inspanningen met het oog op een betere deelname aan en een beter begrip van het WHV-proces op te voeren door Besluit 2010/336/GBVB aan te nemen.

In 2011 en 2012 zijn er in het kader van het Raadsbesluit van 2010 stimuleringsseminars gehouden in Casablanca, Marokko (februari 2011) voor de landen van Noord-, West- en Centraal-Afrika, in Montevideo, Uruguay (april 2011) voor de Amerikaanse landen en de landen van het Caribische gebied, in Bali, Indonesië (juni 2011) voor de landen van Oost-Azië en de Stille Oceaan, in Nairobi, Kenia (februari 2012) voor de landen in oostelijk en zuidelijk Afrika, in Beiroet, Libanon (maart 2012) voor de landen uit het Midden-Oosten en in Belgrado, Servië (april 2012) voor Europese en Kaukasische landen. In de marge van de bijeenkomsten van het voorbereidend comité voor het Wapenhandelsverdrag hebben ook nevenevenementen plaatsgevonden, meer bepaald in februari en juli 2011 in New York; ook in de marge van de 66e zitting van de Eerste Commissie van de Algemene Vergadering van de VN in oktober 2011 vonden dergelijke evenementen plaats. Een slotevenement vond in juli 2012 te New York plaats in de marge van de VN-conferentie over het Wapenhandelsverdrag.

III. PRIORITEITEN VOOR DE COARM VOOR DE NABIJE TOEKOMST

Met de aanneming van het juridisch bindende Gemeenschappelijk Standpunt 2008/944/GBVB is een hecht fundament gelegd voor een gemeenschappelijke aanpak van de controle op de uitvoer van conventionele wapens. Ondanks de vooruitgang die de aanneming van het gemeenschappelijk standpunt vertegenwoordigt, is er nog werk aan de winkel, vooral op de gebieden die in het verleden niet aan de orde zijn gekomen, of waar verdere werkzaamheden nodig zijn om de bereikte resultaten te consolideren en verder uit te bouwen. Dankzij de in artikel 15 van het gemeenschappelijk standpunt voorgeschreven evaluatie konden tot dusver gebieden in kaart worden gebracht waar de mogelijkheden welke door de tekst van het gemeenschappelijk standpunt worden geboden, op het niveau van de uitvoering nog niet volledig zijn benut.

De prioriteiten voor de nabije toekomst zijn de volgende:

1.

de laatste hand leggen aan de evaluatie van Gemeenschappelijk Standpunt 2008/944/GBVB en werk maken van de voor verbetering vatbare terreinen die in het kader van de evaluatie in kaart zijn gebracht, teneinde het gemeenschappelijk standpunt doeltreffender uit te voeren;

2.

indien nodig de Gebruikersgids en de gemeenschappelijke EU-lijst van militaire goederen actualiseren, met name in het licht van de resultaten van het evaluatieproces van het gemeenschappelijk standpunt;

3.

ervoor zorgen dat de lidstaten die zulks nog niet hebben gedaan, de toepasselijke nationale wetten of bestuursrechtelijke bepalingen aannemen voor het volledig implementeren van:

Gemeenschappelijk Standpunt 2003/468/GBVB over het toezicht op de tussenhandel in wapens;

Gemeenschappelijk Standpunt 2008/944/GBVB tot vaststelling van gemeenschappelijke voorschriften voor de controle op de uitvoer van militaire goederen en technologie;

4.

zorg te dragen voor verdere coördinatie op EU-niveau en inbreng in het onderhandelingsproces met het oog op het Wapenhandelsverdrag, teneinde de spoedige en succesvolle voltooiing van de onderhandelingen in de Verenigde Naties te bewerkstelligen;

5.

doorgaan met COARM-stimuleringsactiviteiten teneinde de beginselen en criteria van Gemeenschappelijk Standpunt 2008/944/GBVB een ruimere bekendheid te geven, rekening houdend met de resultaten van de evaluatie van de toepassing van Besluit 2009/1012/GBVB;

6.

verder werk maken van de uitwisseling van informatie en beste praktijken met de derde landen die zich geconformeerd hebben aan Gemeenschappelijk Standpunt 2008/944/GBVB, in overleg met de belanghebbenden;

7.

de dialoog met het Europees Parlement voortzetten en de betrekkingen met het maatschappelijk middenveld en het bedrijfsleven verder ontwikkelen;

8.

zorgen voor het tijdig afronden en publiceren van het 15e EU-jaarverslag over wapenuitvoer.



BIJLAGE

The attached tables contain the following information:

A.I

TABLES SETTING OUT EXPORTS AND LICENCE REFUSALS PER DESTINATION, PER REGION AND WORLD WIDE

A.II

TABLE SHOWING EXPORTS TO UNITED NATIONS-MANDATED OR OTHER INTERNATIONAL MISSIONS IN 2011

A.III

TABLE PROVIDING INFORMATION ON BROKERING LICENCES GRANTED AND DENIED PER MEMBER STATE

B.I

TABLE SHOWING TOTAL NUMBER OF CONSULTATIONS INITIATED AND TOTAL NUMBER OF CONSULTATIONS RECEIVED BY EACH MEMBER STATE IN 2011

B.II

TABLE SHOWING TOTAL NUMBER OF CONSULTATIONS FOR EACH DESTINATION CONCERNED IN 2011

C.

INFORMATION ON NATIONAL IMPLEMENTATION OF COMMON POSITION 2003/468/CFSP ON THE CONTROL OF ARMS BROKERING AND COMMON POSITION 2008/944/CFSP DEFINING COMMON RULES FOR THE CONTROL OF EXPORTS OF MILITARY TECHNOLOGY AND EQUIPMENT

D.

TABLE OF OUTREACH ACTIVITIES CARRIED OUT BY THE EU AND MEMBER STATES (MAY 2011 TO JULY 2012)

E.

TABLE SHOWING INTERNET ADDRESSES FOR NATIONAL REPORTS ON ARMS EXPORTS

Brief descriptions of EU Common Military List categories

(cf. OJ C 85 of 22 maart 2012 for the full EU Common Military List)

ML1

Smooth-bore weapons with a calibre of less than 20 mm, other arms and automatic weapons with a calibre of 12,7 mm (calibre 0,50 inches) or less and accessories, and specially designed components therefor

ML2

Smooth-bore weapons with a calibre of 20 mm or more, other weapons or armament with a calibre greater than 12,7 mm (calibre 0,50 inches), projectors and accessories, and specially designed components therefor

ML3

Ammunition and fuse setting devices, and specially designed components therefor

ML4

Bombs, torpedoes, rockets, missiles, other explosive devices and charges and related equipment and accessories, and specially designed components therefor

ML5

Fire control, and related alerting and warning equipment, and related systems, test and alignment and countermeasure equipment, specially designed for military use, and specially designed components and accessories therefor

ML6

Ground vehicles and components

ML7

Chemical or biological toxic agents, „riot control agents”, radioactive materials, related equipment, components and materials

ML8

„Energetic materials”, and related substances

ML9

Vessels of war, (surface or underwater) special naval equipment, accessories, components and other surface vessels

ML10

„Aircraft”, „lighter than air vehicles”, unmanned airborne vehicles, aero-engines and „aircraft” equipment, related equipment and components, specially designed or modified for military use

ML11

Electronic equipment, not specified elsewhere on the EU Common Military List, and specially designed components therefor

ML12

High velocity kinetic energy weapon systems and related equipment, and specially designed components therefor

ML13

Armoured or protective equipment, constructions and components

ML14

Specialised equipment for military training or for simulating military scenarios, simulators specially designed for training in the use of any firearm or weapon specified by ML1 or ML2, and specially designed components and accessories therefor

ML15

Imaging or countermeasure equipment, specially designed for military use, and specially designed components and accessories therefor

ML16

Forgings, castings and other unfinished products the use of which in a specified product is identifiable by material composition, geometry or function, and which are specially designed for any products specified by ML1 to ML4, ML6, ML9, ML10, ML12 or ML19

ML17

Miscellaneous equipment, materials and „libraries”, and specially designed components therefor

ML18

Production equipment and components of products referred to in the EU Common Military List

ML19

Directed energy weapon systems (DEW), related or countermeasure equipment and test models, and specially designed components therefor

ML20

Cryogenic and „superconductive” equipment, and specially designed components and accessories therefor

ML21

„Software” specially designed or modified for the „development”, „production”„use” of equipment or materials controlled by the EU Common Military List

ML22

„Technology” for the „development”, „production” or „use” of items controlled in the EU Common Military List

TABLE A.I

Figures of Table A.I are broken down per Member State, and where possible per EU Common Military List category where (a) = number of licences issued; (b) = value of licences issued in euros; (c) = value of arms exports in euros (if available)(1).

Total EU licence refusals to each destination, region and world wide are provided, broken down by EU Common Military List category; (d) = number of licence refusals (small discrepancies may appear between breakdowns and totals due to refusals concerning more than one ML item or refusals for items other than those appearing in the ML(2)); (e) = criteria numbers on which refusals are based (the approximate number of times each criterion is invoked is indicated in brackets).

NB:

Statistics are compiled differently by each Member State: no uniform standard is used. Consequently, owing to current procedures in the area of arms export reporting or data protection legislation, not all countries have been able to submit the same information(3).

With regard to actual exports authorised by EU Member States (row c)), it is important to note that Belgium, Denmark, Germany, Poland, Greece, Ireland and the United Kingdom could not supply these data while France and Italy have reported total values only. No aggregation is therefore reported at the EU level, except for destinations where all the EU Member States that exported to the destination in question can report under row c).

It is important to bear in mind that exports to destinations subject to EU arms embargoes comply with the terms, conditions and possible exceptions set out in the decisions imposing such embargoes. The full list and details of embargoes is available at: http://eeas.europa.eu/cfsp/sanctions/docs/measures_en.pdf.

TABLES SETTING OUT EXPORTS AND REFUSALS PER DESTINATION, PER REGION AND WORLDWIDE

EXPORTS AND REFUSALS PER (NON-EMBARGOED) DESTINATION

EXPORTS AND REFUSALS PER DESTINATION (WHEN DESTINATION IS SUBJECT TO AN EU ARMS EMBARGO)

EXPORTS AND REFUSALS PER REGION:

Central America and the Caribbean

(Antigua and Barbuda, Bahamas, Barbados, Belize, Costa Rica, Cuba, Dominica, Dominican Republic, El Salvador, Grenada, Guatemala, Haiti, Honduras, Jamaica, Mexico, Nicaragua, Panama, Saint Kitts and Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent and Grenadines, Trinidad and Tobago)

Central Asia

(Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, Turkmenistan, Uzbekistan)

European Union

(Austria, Belgium, Bulgaria, Cyprus, Czech Republic, Denmark; Denmark (Greenland), Denmark (Faeroes),Estonia, Finland, France, France (French Polynesia), France (Mayotte), France (New Caledonia), Germany, Greece, Hungary, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malta, Netherlands, Netherlands (Aruba),Netherlands (Netherlands Antilles), Poland, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, United Kingdom, United Kingdom (Bermuda), United Kingdom (Cayman Islands), United Kingdom (Channel Islands),United Kingdom (Gibraltar), United Kingdom (St Helena), United Kingdom (Turcs and Caicos Islands)

Middle East

(Bahrain, Egypt, Iran, Iraq, Israel, Jordan, Kuwait, Lebanon, Oman, Palestinian controlled territories, Qatar, Saudi Arabia, Syria, United Arab Emirates, Yemen)

North Africa

(Algeria, Libya, Morocco, Tunisia)

North America

(Canada, United States)

North East Asia

(China (Mainland), China (Hong Kong), China (Macao), Korea (Democratic People’s Rep. of), Korea (Republic of), Japan, Mongolia, Taiwan)

Oceania

(Australia, Fiji, Kiribati, Marshall Islands, Micronesia (Fed. States of), Nauru, New Zealand, Palau, Papua New Guinea, Samoa, Solomon Islands, Tonga, Tuvalu, Vanuatu)

Other European Countries

(Albania, Andorra, Armenia, Azerbaijan, Belarus, Bosnia and Herzegovina, Croatia, Georgia, Holy See, Iceland, Liechtenstein, Former Yugoslav Republic of Macedonia, Kosovo (under UNSCR 1244/99); Republic of Moldova, Monaco, Montenegro, Norway, Russian Federation, Serbia, St Marino, Switzerland, Turkey, Ukraine).

South America

(Argentina, Bolivia, Brazil, Chile, Colombia, Ecuador, Guyana, Paraguay, Peru, Suriname, Uruguay, Venezuela)

South Asia

(Afghanistan, Bangladesh, Bhutan, India, Maldives, Nepal, Pakistan, Sri Lanka)

South East Asia

(Brunei, Cambodia, Indonesia, Laos, Malaysia, Myanmar, Philippines, Singapore, Thailand, Timor Leste, Vietnam)

Sub-Saharan Africa

(Angola, Benin, Botswana, Burkina Faso, Burundi, Cameroon, Cape Verde, Central African Republic, Chad, Comoros, Congo (Republic of), Congo (Democratic Republic of), Djibouti, Equatorial Guinea, Eritrea, Ethiopia, Gabon, Gambia, Ghana, Guinea, Guinea-Bissau, Ivory Coast, Kenya, Lesotho, Liberia, Madagascar, Malawi, Mali, Mauritania, Mauritius, Mozambique, Namibia, Niger, Nigeria, Rwanda, Sao Tome and Principe, Senegal, Seychelles, Sierra Leone, Somalia, South Africa, Sudan, South Sudan, Swaziland, Tanzania, Togo, Uganda, Zambia, Zimbabwe)

EXPORTS AND REFUSALS WORLD WIDE

EU ARMS EXPORTS PER DESTINATION IN 2011

Key: (a) = number of licences issued, (b) = value of licences issued in Euros, (c) = value of arms exports in Euros (if available) (d) = total EU number of licence refusals (small discrepancies may appear between breakdowns and totals due to refusals concerning more than one ML item or refusals for items other than those appearing in the ML); (e) = criteria numbers on which refusals are based (the approximate number of times each criterion is invoked is indicated in brackets)

ALBANIA

ML 1

ML 3

ML 5

ML 6

ML 15

TOTAL per destination

Czech Republic

a

1

1

b

64 570

64 570

c

63 779

63 779

France

a

3

3

b

11 763 500

11 763 500

c

2 892

Germany

a

1

1

2

b

989

132 313

133 302

c

Italy

a

5

5

b

409 050

409 050

c

1 194 628

TOTAL PER ML category

a

5

1

1

1

3

11

b

409 050

64 570

989

132 313

11 763 500

12 370 422

d

e


ALGERIA

ML 1

ML 2

ML 3

ML 4

ML 5

ML 6

ML 7

ML 9

ML 10

Austria

a

1

1

b

245 000

479 178

c

245 000

479 178

Bulgaria

a

1

3

1

2

b

12 800

14 323 259

795 210

1 321 790

c

23 962

280 656

24 317 135

4 678 079

1 282 301

Czech Republic

a

8

4

b

15 679 639

9 005 752

c

278 924

9 019 315

10 831 790

France

a

4

1

8

b

1 608 213

253 235

5 683 079

c

Germany

a

2

b

214 006 570

c

Italy

a

3

1

10

b

4 974 000

416 172 665

56 118 079

c

Lithuania

a

b

c

Poland

a

1

1

3

5

b

3 737

147 103

2 211 662

18 739 089

c

Spain

a

b

c

136 766

Sweden

a

b

c

United Kingdom

a

2

3

1

3

b

435 273

660 341

44 160

61 910

c

TOTAL PER ML category

a

4

1

7

7

15

4

1

30

b

684 010

12 800

15 462 778

2 594 686

233 219 661

5 227 235

416 172 665

89 607 909

d

2

1

2

1

e

3(2)

2 (1)

3(2)

6 (1); 7 (1)


ALGERIA

ML 11

ML 13

ML 14

ML 15

ML 17

ML 18

ML 21

ML 22

TOTAL per destination

Austria

a

2

b

724 178

c

724 178

Bulgaria

a

1

8

b

22 162

16 475 221

c

30 582 133

Czech Republic

a

12

b

24 685 391

c

1

20 130 030

France

a

9

2

26

10

60

b

3 178 815

70 906

39 846 566

2 888 837

53 529 650

c

48 875 403

Germany

a

3

1

1

1

3

11

b

126 346

200 560

3 100 000

217 433 476

c

Italy

a

2

16

b

255 186

477 519 930

c

8 652 720

Lithuania

a

1

1

b

437 809

437 809

c

429 904

429 904

Poland

a

10

b

21 101 591

c

Spain

a

b

c

136 766

Sweden

a

b

c

21 333 029

21 333 029

United Kingdom

a

2

1

1

2

15

b

42 580

63 427

7 771

1 568 835

2 884 297

c

TOTAL PER ML category

a

17

2

1

27

2

1

1

15

135

b

4 040 736

70 906

39 909 993

29 933

200 560

7 557 672

814 791 543

d

6

e

2(1); 3 (4); 6 (1); 7(1)


ANDORRA

ML 1

ML 3

ML 18

TOTAL per destination

Austria

a

1

7

8

b

4 873

32 967

37 840

c

32 967

32 967

Belgium

a

1

3

4

b

559

18 913

19 472

c

Germany

a

31

6

1

38

b

163 679

77 423

2 000

243 102

c

Italy

a

b

c

33 185

Spain

a

6

6

12

b

191 511

7 383

198 894

c

6 466

6 433

12 899

Sweden

a

1

1

b

53 800

53 800

c

12 493

12 493

TOTAL PER ML category

a

39

23

1

63

b

360 622

190 486

2 000

553 108

d

e


ANGOLA

ML 1

ML 4

ML 6

ML 7

ML 10

ML 11

ML 13

ML 15

ML 21

ML 22

TOTAL per destination

France

a

3

1

4

b

2 893 795

354 578

3 248 373

c

4 994 950

Germany

a

3

3

b

1 166 670

1 166 670

c

Greece

a

1

1

b

2 000

2 000

c

Italy

a

b

c

6 133

Portugal

a

29

1

3

33

b

9 255

69 305

78 560

c

9 255

69 305

78 560

Slovakia

a

1

1

b

188 763

188 763

c

188 660

188 660

United Kingdom

a

1

1

1

2

1

6

b

916 083

523

26 740

109 237

1 052 583

c

TOTAL PER ML category

a

29

1

4

2

3

4

2

1

1

1

48

b

188 763

2 082 753

9 778

69 305

2 920 535

109 237

2 000

354 578

5 736 949

d

1

1

2

e

7 (1)

7(1)

7(2)


ANTIGUA AND BARBUDA

ML 1

ML 3

TOTAL per destination

United Kingdom

a

1

2

3

b

6 450

87 472

93 922

c

TOTAL PER ML category

a

1

2

3

b

6 450

87 472

93 922

d

e


ARGENTINA

ML 1

ML 2

ML 3

ML 4

ML 5

ML 6

ML 7

ML 8

ML 9

Austria

a

8

1

b

715 142

7 321

c

489 960

Belgium

a

5

b

620 874

c

Bulgaria

a

1

4

b

253 530

728 049

c

306 840

France

a

1

1

2

1

b

4 548

218 290

103 142

341 988

c

Germany

a

34

2

3

5

b

599 295

352 850

216

323 879

c

Italy

a

3

b

50 208

c

Netherlands

a

3

b

202 847

c

226 610

Romania

a

b

c

Spain

a

10

b

9 674

c

7 674

United Kingdom

a

27

3

5

b

403 191

106 086

365 270

c

TOTAL PER ML category

a

84

3

5

7

5

1

1

3

10

b

2 348 176

50 208

364 163

1 299 190

305 989

7 321

341 988

216

689 149

d

e


ARGENTINA

ML 10

ML 11

ML 13

ML 15

ML 17

ML 18

ML 22

TOTAL per destination

Austria

a

9

b

722 463

c

489 960

Belgium

a

1

6

b

350 820

971 694

c

Bulgaria

a

5

b

981 579

c

306 840

France

a

24

3

4

36

b

5 684 897

1 400 697

1 574 447

9 328 010

c

2 454 356

Germany

a

7

2

1

1

3

58

b

516 590

642 230

355 000

196

81 302

2 871 558

c

Italy

a

1

4

b

74 258

124 466

c

3 278 641

Netherlands

a

3

b

202 847

c

226 610

Romania

a

1

1

b

5 986

5 986

c

5 986

5 986

Spain

a

10

b

9 674

c

7 674

United Kingdom

a

23

2

1

61

b

432 583

79 886

34 764

1 421 780

c

TOTAL PER ML category

a

56

4

1

5

1

3

4

193

b

6 714 314

722 116

34 764

2 106 517

196

81 302

1 574 447

16 640 057

d

e


ARMENIA

ML 1

ML 3

ML 10

ML 15

ML21

TOTAL per destination

Italy

a

b

c

5 008

TOTAL PER ML category

a

b

d

1

1

1

1

1

5

e

1(1); 4(1); 7(1)

1(1)

7(1)

1(1)

1(1)

1(4); 4(1); 7(2)


AUSTRALIA

ML 1

ML 2

ML 3

ML 4

ML 5

ML 6

ML 7

ML 8

ML 9

Austria

a

33

1

1

6

6

b

1 456 246

2 866

1 043 784

773 140

19 510 274

c

623 035

2 866

1 043 784

588 820

19 510 274

Belgium

a

16

7

2

1

1

b

3 207 861

887 801

593 600

4 774 655

603 280

c

Czech Republic

a

2

1

1

b

4 960

45 155

c

5 261

Denmark

a

4

b

1 474 526

c

Finland

a

2

4

4

b

54 218

2 445 032

7 874

c

7 474

1 623

11 649

France

a

6

5

12

18

1

9

b

2 874 252

597 647

20 572 380

13 376 157

169 026

9 367 840

c

Germany

a

286

5

26

3

9

30

2

11

37

b

3 447 505

8 103

2 297 191

1 059 666

528 825

9 988 539

198

3 761

659 822

c

Ireland

a

7

2

1

b

6 500

386 695

29 952

c

Italy

a

6

2

12

b

4 607 411

2 017 318

321 475

c

Malta

a

2

b

590

c

590

Netherlands

a

2

b

925 000

c

Romania

a

4

b

9 669

c

8 527

Slovenia

a

1

b

298 460

c

126 552

Spain

a

1

2

1

b

1 155 500

1 476 617

c

16 249 511

Sweden

a

1

5

1

2

b

1 978

9 545 763

14 957

10 066

c

121 635

9 270 575

26 466

8 780 372

United Kingdom

a

69

1

3

7

7

10

16

4

7

b

2 428 818

42 998

121 916

213 200

32 496

1 782 138

1 196 166

327

93 288 449

c

TOTAL PER ML category

a

423

20

46

37

43

51

23

15

70

b

10 618 345

3 816 020

15 601 150

34 946 277

15 112 270

34 229 961

1 373 264

4 088

106 049 268

d

e


AUSTRALIA

ML 10

ML 11

ML 13

ML 14

ML 15

ML 16

ML 17

ML 18

ML 20

Austria

a

13

b

143 505

c

143 505

Belgium

a

1

b

11 855

c

Czech Republic

a

b

c

Denmark

a

b

c

Finland

a

1

b

1 000

c

100

France

a

79

3

1

3

11

1

b

298 733 323

2 424 250

151 125

49 932 020

2 378 931

23 543

c

Germany

a

25

59

1

1

17

3

12

b

1 972 408

6 114 995

6 045

6 043

442 399

583 326

432 896

c

Ireland

a

b

c

Italy

a

7

3

2

1

b

11 055 007

221 600

226 866

2 148 058

c

Malta

a

b

c

Netherlands

a

1

b

63 764

c

19 404

63 764

Romania

a

b

c

Slovenia

a

b

c

Spain

a

b

c

406 637 796

39 324

1 545 619

Sweden

a

2

b

1 124 430

c

1 177 867

1 032 476

United Kingdom

a

20

7

2

1

1

1

b

756 689

70 950

11 935

1 447

232

35

c

TOTAL PER ML category

a

132

75

4

7

13

17

4

26

1

b

312 529 282

10 019 989

164 060

50 166 378

4 533 032

442 399

583 558

576 436

23 543

d

e


AUSTRALIA

ML 21

ML 22

TOTAL per destination

Austria

a

60

b

22 929 815

c

21 912 284

Belgium

a

28

b

10 079 052

c

Czech Republic

a

4

b

50 115

c

5 261

Denmark

a

4

b

84 558

1 559 084

c

Finland

a

11

b

2 508 124

c

20 846

France

a

19

168

b

2 553 954

403 154 448

c

130 359 839

Germany

a

8

5

540

b

47 106

15 300

27 614 128

c

Ireland

a

10

b

423 147

c

Italy

a

2

35

b

120 000

20 717 735

c

23 135 740

Malta

a

2

b

590

c

590

Netherlands

a

3

b

988 764

c

83 168

Romania

a

4

b

9 669

c

8 527

Slovenia

a

1

b

298 460

c

126 552

Spain

a

1

5

b

2 632 117

c

424 472 250

Sweden

a

1

12

b

10 697 194

c

2 436 754

22 846 145

United Kingdom

a

5

11

172

b

49 970

47 348

100 045 114

c

TOTAL PER ML category

a

14

38

1 059

b

97 076

2 821 160

603 707 556

d

e


AUSTRIA

ML 1

ML 2

ML 3

ML 4

ML 5

ML 6

ML 7

ML 8

ML 9

Belgium

a

7

2

b

501 782

55 159

c

Czech Republic

a

3

1

2

2

b

127 269

2 367 130

62 771 009

802 835

c

31 343

5 485 914

2 759 198

10 685 556

160 752

Denmark

a

b

c

Finland

a

1

1

b

23 820

237 000

c

23 820

16 231

99 450

France

a

1

2

11

2

b

85 547

9 712 817

1 677 522

94 605

c

Germany

a

8

4

24

7

8

270

4

9

b

59 598

33 714

1 221 195

156 256

346 732

20 225 735

1 468

134 761

c

Hungary

a

3

1

4

1

1

b

43 454

29 596

5 025 000

400 000

500 000

c

43 454

29 596

551 152

31 839

25 848

Italy

a

1

1

1

2

2

b

509

496 644

2 191

1 821 673

55 470 175

c

Malta

a

2

b

2 600

c

2 600

Netherlands

a

4

1

b

4 500

2 476

c

4 500

2 476

Poland

a

4

1

b

113 275

17 644

c

Portugal

a

93

1

b

226 212

c

226 212

Romania

a

5

b

119 529

c

68 649

Slovenia

a

10

1

b

776 466

370 520

c

721 366

446 270

Spain

a

4

1

9

b

47 080

29 055

4 785 604

c

13 040

952 961

Sweden

a

2

2

1

4

b

183 121

1 140 570

20 339

133 435

c

479

195

490 548

4 649 305

37 122

United Kingdom

a

18

1

3

4

b

671 684

3 870

21 722

3 713 014

c

TOTAL PER ML category

a

155

15

33

14

23

288

10

9

10

b

1 898 221

839 776

3 234 001

14 896 265

6 233 396

143 870 977

4 517 317

683 199

634 761

d

e


AUSTRIA

ML 10

ML 11

ML 12

ML 13

ML 14

ML 15

ML 16

ML 17

ML 18

Belgium

a

b

c

Czech Republic

a

b

c

1 060 840

2 028 595

199 594

866 042

Denmark

a

1

b

939 531

c

Finland

a

1

b

99 450

c

France

a

5

7

b

196 557

1 767 306

c

Germany

a

31

19

4

12

5

26

57

b

387 461

1 217 051

92 806

142 807

95 861

1 401 609

235 379

c

Hungary

a

b

c

Italy

a

9

4

b

94 445 375

2 522 833

c

Malta

a

b

c

Netherlands

a

b

c

Poland

a

b

c

Portugal

a

b

c

Romania

a

b

c

Slovenia

a

b

c

Spain

a

7

8

b

42 105 000

272 795

c

15 887

274 010

297 995

Sweden

a

1

b

7 359 110

c

194 021

United Kingdom

a

3

5

2

2

b

40 511

93 698

1 475

98 421

c

TOTAL PER ML category

a

50

34

1

3

4

21

13

26

57

b

136 978 347

11 389 249

939 531

100 925

92 806

2 008 534

368 656

1 401 609

235 379

d

e


AUSTRIA

ML 21

ML 22

TOTAL per destination

Belgium

a

9

b

556 941

c

Czech Republic

a

8

b

66 068 243

c

332

23 278 166

Denmark

a

1

2

b

29 931

969 462

c

Finland

a

3

b

360 270

c

139 501

France

a

4

32

b

1 002 916

14 537 271

c

12 412 008

Germany

a

5

29

522

b

15 277

1 440 434

27 208 144

c

Hungary

a

10

b

5 998 050

c

681 889

Italy

a

20

b

154 759 401

c

3 915 576

Malta

a

2

b

2 600

c

2 600

Netherlands

a

5

b

6 976

c

6 976

Poland

a

5

b

130 919

c

Portugal

a

94

b

226 212

c

226 212

Romania

a

5

b

119 529

c

68 649

Slovenia

a

11

b

1 146 986

c

1 167 636

Spain

a

29

b

47 239 534

c

1 553 893

Sweden

a

10

b

8 836 575

c

5 371 670

United Kingdom

a

1

39

b

1 162 100

5 806 495

c

TOTAL PER ML category

a

7

33

806

b

1 207 308

2 443 350

333 973 608

d

e


AZERBAIJAN

ML 1

ML 2

ML 3

ML 4

ML 6

ML 8

ML 10

Austria

a

1

b

799

c

799

Czech Republic

a

b

c

2 355 240

Germany

a

1

b

331 800

c

Poland

a

1

b

120 000

c

Romania

a

2

1

2

b

581 930

172 414

79 023

c

122 016

15 445

Slovakia

a

1

b

200 000

c

70 750

United Kingdom

a

1

b

4 535

c

TOTAL PER ML category

a

3

1

2

2

1

1

b

582 729

172 414

79 023

531 800

120 000

4 535

d

2

1

1

e

1(1)

1(1)


AZERBAIJAN

ML 11

ML 13

ML 17

ML 18

ML 22

TOTAL per destination

Austria

a

1

b

799

c

799

Czech Republic

a

b

c

187 238

2 542 478

Germany

a

1

b

331 800

c

Poland

a

1

1

1

4

b

3 083 175

587 000

470 000

4 260 175

c

Romania

a

1

6

b

79 246

912 613

c

1 187 926

455 638

950 240

2 731 265

Slovakia

a

1

b

200 000

c

70 750

United Kingdom

a

1

b

4 535

c

TOTAL PER ML category

a

1

1

1

1

14

b

79 246

3 083 175

587 000

470 000

5 709 922

d

1

3

1

1

1

11

e

1(1)

1(3)

1(1)

1(1)

1(1)

1(11)


BAHAMAS

TOTAL per destination

Italy

a

b

c

18 733

TOTAL PER ML category

a

b

c

18 733

d

e


BAHRAIN

ML 1

ML 2

ML 3

ML 4

ML 5

ML 7

ML 8

Belgium

a

1

b

4 278 966

c

Finland

a

b

c

872 165

France

a

3

1

2

b

16 011 565

500 000

421 000

c

Germany

a

1

1

b

18 000

2 400

c

Italy

a

4

1

b

64 856

456 000

c

Spain

a

b

c

6 350 515

Sweden

a

2

b

6 347 110

c

477 260

United Kingdom

a

5

1

3

2

2

b

519 563

1 280 634

102 960

96 629

94 170

c

TOTAL PER ML category

a

6

5

4

5

5

3

1

b

537 563

1 345 490

4 381 926

16 108 194

6 941 280

423 400

456 000

d

6

2

4

1

1

e

2(5); 3(4)

2(2); 3(2)

2(3); 3(4)

2(1)

2(1); 3(1)


BAHRAIN

ML 10

ML 11

ML 13

ML 15

ML 17

ML 22

TOTAL per destination

Belgium

a

1

b

4 278 966

c

Finland

a

b

c

872 165

France

a

1

2

9

b

285 000

120 531

17 338 096

c

26 812 780

Germany

a

2

1

5

b

7 305

510 000

537 705

c

Italy

a

5

b

520 856

c

242 044

Spain

a

b

c

6 350 515

Sweden

a

2

b

6 347 110

c

477 260

United Kingdom

a

11

1

1

1

1

28

b

205 933

4 648

4 067

92 968

2 401 572

c

TOTAL PER ML category

a

11

3

1

2

1

3

50

b

205 933

11 953

4 067

377 968

510 000

120 531

31 424 305

d

1

20

e

2(1); 3(1)

2(18); 3(17)

Total number of denials include 2 denials in the ML 6 category both under criteria 2 and 3


BANGLADESH

ML 1

ML 2

ML 3

ML 4

ML 5

ML 6

Austria

a

1

b

147 750

c

118 750

Belgium

a

2

b

11 700

c

Bulgaria

a

1

1

1

b

21 110

542 660

18 787

c

21 110

542 660

18 787

Czech Republic

a

1

b

193 730

c

France

a

b

c

Germany

a

2

1

b

2 766

4 470

c

Italy

a

1

1

2

b

153 369

1 265 870

3 780 635

c

Lithuania

a

b

c

Malta

a

b

c

Netherlands

a

2

b

407 248

c

371 429

Poland

a

b

c

Portugal

a

b

c

Romania

a

1

1

b

9 283

81 509

c

Slovakia

a

b

c

Spain

a

1

b

184 370

c

749 315

Sweden

a

1

b

1 464 402

c

156 180

United Kingdom

a

3

1

b

224 214

228 999

c

TOTAL PER ML category

a

3

3

4

10

2

2

b

20 983

255 988

2 733 038

5 077 829

407 248

247 786

d

2

e

7(2)


BANGLADESH

ML 10

ML 11

ML 13

ML 15

ML 22

TOTAL per destination

Austria

a

1

b

147 750

c

118 750

Belgium

a

2

b

11 700

c

Bulgaria

a

3

b

582 557

c

582 557

Czech Republic

a

20

3

24

b

2 037 779

36 197

2 267 706

c

2 217 410

55 531

2 272 941

France

a

3

1

1

5

b

306 726

2 429 274

2 736 000

c

637

Germany

a

1

1

1

6

b

5 900

16 281

326 711

356 128

c

Italy

a

4

b

5 199 874

c

1 278 810

Lithuania

a

3

1

4

b

193 426

46 203

239 629

c

134 987

134 987

Malta

a

1

1

b

148 010

148 010

c

148 010

148 010

Netherlands

a

2

b

407 248

c

371 429

Poland

a

3

3

b

376 121

376 121

c

Portugal

a

1

1

b

264 656

264 656

c

264 656

264 656

Romania

a

2

4

b

4 865 805

4 956 597

c

2 408 046

2 408 046

Slovakia

a

1

1

b

124 998

124 998

c

19 490

19 490

Spain

a

1

b

184 370

c

749 315

Sweden

a

1

b

1 464 402

c

156 180

United Kingdom

a

3

1

8

b

25 105

235 881

714 199

c

TOTAL PER ML category

a

31

12

2

1

1

71

b

7 752 039

695 168

562 592

2 429 274

20 181 944

d

3

e

7(2); 8(1)

Total number of denials include 1 denial in the ML 9 category under criterion 8


BARBADOS

ML 1

ML 3

ML 4

TOTAL per destination

Austria

a

1

1

b

10 000

10 000

c

10 000

10 000

Germany

a

1

1

b

210

210

c

Hungary

a

2

2

b

80 425

80 425

c

Italy

a

b

c

5 787

United Kingdom

a

1

1

2

b

291

32 286

32 577

c

TOTAL PER ML category

a

3

2

1

6

b

10 501

80 425

32 286

123 212

d

e


BELGIUM

ML 1

ML 2

ML 3

ML 4

ML 5

ML 6

ML 7

ML 8

ML 9

ML 10

Austria

a

2

1

b

18 365

250 000

c

3 980

182 400

Czech Republic

a

5

7

1

b

51 856

1 222 564

2 745 465

c

16 928

742 607

17 315

935 818

Denmark

a

1

1

b

7 248

9 932

c

Estonia

a

b

c

Finland

a

6

3

1

b

389 194

426 857

860

c

229 630

231 630

France

a

7

1

6

19

15

4

1

1

18

b

570 776

3 613 225

2 603 984

9 753 052

4 190 912

168 762

1 663 005

40 521 637

c

Germany

a

22

1

11

1

11

139

3

b

74 336

10 200

255 286

9 540

2 767 327

6 467 961

21 348

c

Greece

a

3

b

265 230

c

Italy

a

15

10

8

3

b

3 344 754

733 275

798 380

3 448 372

c

Luxembourg

a

2

b

11 600

c

Poland

a

b

c

Portugal

a

695

4

b

1 263 964

c

1 263 964

Romania

a

2

2

b

102 000

5 614

c

70 375

178

Slovenia

a

2

b

73 118

c

73 118

Spain

a

3

2

3

3

b

70 500

14 775

578 620

25 060 000

c

18 240

322 758

578 620

698 510

Sweden

a

3

5

10

b

1 610 520

905 040

3 393 799

c

351 635

36 300

2 065 942

United Kingdom

a

34

4

4

3

2

5

1

5

b

1 918 884

168 883

20 483

854 585

637 774

265 585

40 674

469 106

c

TOTAL PER ML category

a

796

6

48

35

36

151

3

12

3

31

b

6 817 495

179 083

7 970 103

4 852 357

17 511 566

11 180 072

210 295

7 802 269

21 348

67 324 639

d

e


BELGIUM

ML 11

ML 13

ML 14

ML 15

ML 16

ML 17

ML 18

ML 21

ML 22

TOTAL per destination

Austria

a

3

b

268 365

c

186 380

Czech Republic

a

13

b

4 019 885

c

1 712 668

Denmark

a

2

b

17 180

c

Estonia

a

1

1

b

11 850

11 850

c

11 850

11 850

Finland

a

10

b

816 911

c

185 083

646 343

France

a

13

3

1

24

2

1

1

9

126

b

8 286 317

36 778

157 310

20 332 658

39 532

43 125

21 636 557

9 410 912

123 028 541

c

6 546 306

Germany

a

29

3

11

6

26

3

28

294

b

669 094

105 750

4 172 116

186 219

168 148

1

2 463 828

17 371 154

c

Greece

a

1

4

b

239 000

504 230

c

Italy

a

11

3

4

5

59

b

3 185 881

28 800

207 948

636 813

12 384 223

c

9 229 460

Luxembourg

a

2

b

11 600

c

Poland

a

2

2

b

1 556

1 556

c

Portugal

a

699

b

1 263 964

c

1 263 964

Romania

a

3

2

9

b

3 264 982

2 496 064

5 868 660

c

60 138

103 380

15 079

249 150

Slovenia

a

2

b

73 118

c

73 118

Spain

a

11

b

25 723 895

c

1 618 128

Sweden

a

18

b

5 909 359

c

164 698

2 618 575

United Kingdom

a

6

2

3

1

1

71

b

63 162

14 740

46 484

11 272

4 511 632

c

TOTAL PER ML category

a

60

8

1

33

16

9

27

8

43

1 326

b

12 443 454

64 924

157 310

23 749 874

4 240 448

2 693 555

211 273

21 844 506

12 511 553

201 786 123

d

e


BELIZE

ML 1

ML 7

TOTAL per destination

Austria

a

3

3

b

6 000

6 000

c

6 000

6 000

United Kingdom

a

1

1

b

4 184

4 184

c

TOTAL PER ML category

a

3

1

4

b

6 000

4 184

10 184

d

e


BENIN

ML 1

ML 13

TOTAL per destination

Belgium

a

1

1

b

7 500

7 500

c

France

a

2

2

b

23 940

23 940

c

TOTAL PER ML category

a

1

2

3

b

7 500

23 940

31 440

d

1

1

e

7(1)

7(1)


BOSNIA AND HERZEGOVINA

ML 1

ML 2

ML 3

ML 4

ML 6

ML 8

Austria

a

11

1

b

240 070

1 711

c

226 891

1 711

Belgium

a

1

1

b

106 927

18 000

c

Bulgaria

a

b

c

Czech Republic

a

1

b

52 876

c

France

a

2

b

5 726

c

Germany

a

1

1

b

300

100 000

c

Greece

a

1

b

9 500

c

Italy

a

b

c

Romania

a

b

c

Slovenia

a

1

1

b

27 450

28 107

c

27 450

3 442

United Kingdom

a

3

b

65 963

c

TOTAL PER ML category

a

18

1

2

2

1

1

b

475 636

27 450

29 818

5 726

100 000

18 000

d

3

e

3(1); 7(3)


BOSNIA AND HERZEGOVINA

ML 10

ML 14

ML 15

ML 17

TOTAL per destination

Austria

a

12

b

241 781

c

228 602

Belgium

a

2

b

124 927

c

Bulgaria

a

1

1

b

19 000

19 000

c

19 000

19 000

Czech Republic

a

1

b

52 876

c

France

a

1

3

b

8 451

14 177

c

9 174

Germany

a

1

3

b

559

100 859

c

Greece

a

1

b

9 500

c

Italy

a

b

c

40 840

Romania

a

b

c

7 931

7 931

Slovenia

a

2

b

55 557

c

30 892

United Kingdom

a

2

5

b

7 177

73 140

c

TOTAL PER ML category

a

1

2

1

1

30

b

8 451

7 177

19 000

559

691 817

d

3

e

3(1); 7(3)


BOTSWANA

ML 1

ML 2

ML 3

ML 5

ML 6

ML 7

ML 10

Austria

a

1

b

3 155 639

c

2 930 236

Finland

a

1

b

12 000

c

France

a

1

b

1 355 000

c

Germany

a

17

5

1

b

145 783

18 658

37 566

c

Spain

a

b

c

124 888

United Kingdom

a

2

2

1

2

2

b

55 165

91 897

1 743

5 128

30 561

c

TOTAL PER ML category

a

20

2

1

1

8

2

1

b

212 948

91 897

1 743

1 355 000

3 179 425

30 561

37 566

d

e


BOTSWANA

ML 11

ML 13

ML 14

ML 15

ML 21

ML 22

TOTAL per destination

Austria

a

1

b

3 155 639

c

2 930 236

Finland

a

1

b

12 000

c

France

a

1

1

2

5

b

50 426

309 000

444 049

2 158 475

c

93 565

Germany

a

23

b

202 007

c

Spain

a

b

c

124 888

United Kingdom

a

3

3

1

1

1

18

b

20 432

200 788

98 962

787 480

1 292 156

c

TOTAL PER ML category

a

4

3

1

2

1

2

48

b

70 858

200 788

98 962

1 096 480

444 049

6 820 277

d

e


BRAZIL

ML 1

ML 2

ML 3

ML 4

ML 5

ML 6

ML 7

ML 8

ML 9

ML 10

Austria

a

3

2

1

b

915 100

29 580

499 840

c

675 000

29 580

Belgium

a

24

1

2

4

b

1 036 885

65 585

5 577 504

833 200

c

Bulgaria

a

1

1

b

331 254

672

c

331 254

672

Czech Republic

a

5

1

1

b

134 307

287 078

c

67 679

197 891

296 923

Finland

a

1

b

8 550

c

860

8 550

France

a

2

10

7

25

4

1

2

13

47

b

70 143

2 277 391

2 098 343

6 193 994

881 838

486 765

306 011

4 639 017

157 100 457

c

Germany

a

27

3

7

3

1

30

1

15

8

18

b

65 437

165 390

18 604

17 797

60 992

40 997 886

51 657

2 573

365 252

32 725

c

Greece

a

b

c

Italy

a

2

1

2

11

3

32

b

269 535

68 731

100 110

14 806 091

3 963 424

17 309 235

c

Poland

a

b

c

Portugal

a

1

11

b

7 989 076

c

3 243 007

Slovenia

a

1

b

c

Spain

a

1

4

1

3

b

1 200

197 498

21 500

c

1 200

1 187 482

21 500

967 306

Sweden

a

3

3

b

346 583

573 702

c

322 001

598 629

55 036

United Kingdom

a

11

3

4

8

1

2

4

4

50

b

1 436 632

3 303

43 546

103 111

4 939

13 655

152 709

44 638

5 772 474

c

TOTAL PER ML category

a

74

18

19

24

40

43

6

25

25

163

b

3 659 704

2 715 619

838 298

2 516 859

21 132 272

52 221 225

691 131

1 736 986

5 048 907

188 212 517

d

e


BRAZIL

ML 11

ML 13

ML 14

ML 15

ML 16

ML 17

ML 18

ML 21

ML 22

TOTAL per destination

Austria

a

1

4

11

b

500 000

7 500 000

9 444 520

c

704 580

Belgium

a

1

1

1

34

b

358 913

409 956

214 000

8 496 043

c

Bulgaria

a

1

3

b

6 223

338 149

c

6 223

338 149

Czech Republic

a

2

1

10

b

77 975

499 360

c

562 493

Finland

a

1

b

8 550

c

9 410

France

a

16

6

19

4

1

2

24

183

b

4 206 856

307 216

5 896 783

4 691 482

198 067

112 017

8 809 317

198 275 698

c

113 070 743

Germany

a

28

1

4

1

7

3

8

7

172

b

20 965 420

385 846

34 654

55 650

352 252

170 930

279 081

273 771

64 295 917

c

Greece

a

1

1

b

10 000

10 000

c

Italy

a

2

2

1

56

b

2 127 052

121 551

251 515

39 017 243

c

628 243

Poland

a

1

1

b

142 500

142 500

c

Portugal

a

3

15

b

807 723

8 796 799

c

421 796

3 664 803

Slovenia

a

1

b

c

Spain

a

2

11

b

13 980 000

14 200 198

c

744 720

2 922 208

Sweden

a

2

8

b

251 786

1 172 071

c

324 376

1 300 042

United Kingdom

a

20

3

2

3

6

121

b

3 498 830

94 581

114 269

79 763

82 398

11 444 848

c

TOTAL PER ML category

a

71

10

10

25

7

6

9

12

41

628

b

31 605 881

787 643

14 767 853

6 492 881

352 252

4 813 033

740 735

1 142 613

16 665 486

356 141 896

d

e


BRUNEI

ML 1

ML 2

ML 3

ML 4

ML 5

ML 6

ML 7

ML 10

Belgium

a

4

2

b

273 237

11 040

c

Denmark

a

b

c

France

a

7

2

3

3

b

2 592 680

1 126 734

172 191

601 192

c

Germany

a

6

3

1

b

83 600

446 027

10 861

c

Italy

a

b

c

Netherlands

a

b

c

1 500

Sweden

a

b

c

682 756

2 872 399

United Kingdom

a

8

3

4

3

7

3

2

b

448 417

181 715

24 747

421 931

143 679

65 856

33 814

c

TOTAL PER ML category

a

18

5

7

11

2

10

6

2

b

805 254

192 755

470 774

3 025 472

1 126 734

315 870

667 048

33 814

d

e


BRUNEI

ML 11

ML 13

ML 15

ML 17

ML 21

ML 22

TOTAL per destination

Belgium

a

6

b

284 277

c

Denmark

a

1

1

b

1 342

1 342

c

France

a

1

1

1

1

19

b

24 426

15 030

601 192

1 222 423

6 355 868

c

1 679 429

Germany

a

1

11

b

300

540 788

c

Italy

a

1

1

b

1 765 000

1 765 000

c

4 700

Netherlands

a

b

c

1 500

Sweden

a

b

c

3 555 155

United Kingdom

a

7

4

1

1

2

45

b

111 986

224 158

1 743

43 122

1 701 168

c

TOTAL PER ML category

a

7

5

2

2

2

4

83

b

111 986

248 584

1 780 030

602 935

44 464

1 222 723

10 648 443

d

e


BULGARIA

ML 1

ML 2

ML 3

ML 4

ML 5

ML 6

ML 7

ML 8

ML 9

Belgium

a

1

b

38 863

c

Czech Republic

a

1

4

1

3

2

b

1 627

755 360

6 762

4 979 313

498 289

c

1 687

314 247

1 078 807

158 073

348 408

Denmark

a

1

b

73 149

c

Finland

a

1

b

136 750

c

180

France

a

1

1

1

1

5

b

1 076

3 698

266

156

820 834

c

Germany

a

3

1

1

3

b

94 266

5 525

750 000

1 803 542

c

Hungary

a

2

b

968 000

c

895 000

Italy

a

b

c

Lithuania

a

1

b

69 900

c

69 900

Netherlands

a

1

b

5 500

c

Poland

a

8

1

b

4 055 180

329 678

c

Portugal

a

18

b

c

Romania

a

2

2

2

b

55 000

696 675

556 458

c

305

379 925

294 181

209 642

Slovakia

a

1

1

b

48 600

60 000

c

60 000

Slovenia

a

1

b

45 375

c

45 375

Spain

a

2

b

7 330

c

6 832

Sweden

a

1

1

b

153

269 002

c

33 399

United Kingdom

a

8

2

2

1

1

b

43 547

11 830

127 785

290 525

502

c

TOTAL PER ML category

a

35

10

20

8

6

4

1

2

3

b

234 532

1 516 163

5 293 128

6 350 296

866 209

1 538 814

502

7 330

1 803 542

d

e


BULGARIA

ML 10

ML 11

ML 14

ML 15

ML 18

ML 21

ML 22

TOTAL per destination

Belgium

a

1

b

38 863

c

Czech Republic

a

3

1

1

16

b

801 646

45 523

1 135 108

8 223 628

c

330 595

11 735

2 243 552

Denmark

a

1

b

73 149

c

Finland

a

1

b

136 750

c

180

France

a

6

4

2

4

25

b

3 450 545

2 122 908

465 884

158 254

7 023 621

c

70 636 475

Germany

a

3

2

2

6

21

b

184 100

118 780

15 170

305

2 971 688

c

Hungary

a

2

b

968 000

c

895 000

Italy

a

b

c

965 675

Lithuania

a

1

b

69 900

c

69 900

Netherlands

a

1

b

5 500

c

Poland

a

9

b

4 384 858

c

Portugal

a

18

b

c

Romania

a

6

b

1 308 133

c

884 053

Slovakia

a

2

b

108 600

c

60 000

Slovenia

a

1

b

45 375

c

45 375

Spain

a

2

b

7 330

c

6 832

Sweden

a

2

b

269 155

c

33 399

United Kingdom

a

5

1

1

21

b

23 238

116

497 543

c

TOTAL PER ML category

a

12

10

1

4

2

1

11

130

b

4 436 291

2 191 669

1 135 108

584 664

15 170

116

158 559

26 132 093

d

e


BURKINA FASO

ML 1

ML 2

ML 3

ML 4

ML 7

ML 11

ML 22

TOTAL per destination

Bulgaria

a

1

1

1

3

b

472 000

197 200

109 100

778 300

c

472 000

197 200

109 100

26 383

804 683

France

a

1

1

1

1

4

b

18 190

195 500

21 314

36 675

271 679

c

1 083 580

Germany

a

1

1

b

490

490

c

United Kingdom

a

1

1

b

3 091

3 091

c

TOTAL PER ML category

a

3

1

1

2

1

1

9

b

490 680

197 200

195 500

130 414

36 675

3 091

1 053 560

d

e


BURUNDI

ML 13

TOTAL per destination

France

a

2

2

b

47 835

47 835

c

TOTAL PER ML category

a

2

2

b

47 835

47 835

d

e


CAMBODIA

ML 10

TOTAL per destination

United Kingdom

a

1

1

b

49 999

49 999

c

TOTAL PER ML category

a

1

1

b

49 999

49 999

d

e


CAMEROON

ML 1

ML 2

ML 3

ML 4

ML 6

ML 10

TOTAL per destination

Bulgaria

a

1

1

b

590 000

590 000

c

590 000

590 000

Czech Republic

a

2

2

b

359 962

359 962

c

640 564

640 564

France

a

1

1

1

4

7

b

14 147

27 371

185 987

3 465 392

3 692 898

c

2 198 369

Germany

a

1

1

2

b

4 350

1 538

5 888

c

Italy

a

b

c

631 670

Spain

a

1

1

b

800

800

c

1 200

1 200

TOTAL PER ML category

a

3

1

3

1

1

4

13

b

595 150

14 147

361 500

27 371

185 987

3 465 392

4 649 548

d

1

1

2

e

7(1)

7(1)

7(2)


CANADA

ML 1

ML 2

ML 3

ML 4

ML 5

ML 6

ML 7

ML 8

ML 9

ML 10

Austria

a

10

12

1

11

b

1 234 550

739 253

2 200

354 212

c

156 250

739 253

1 850

159 104

Belgium

a

35

2

1

2

3

b

5 334 752

44 250

1 480 000

3 080 000

83 230

c

Bulgaria

a

b

c

2 944 400

Czech Republic

a

4

1

4

1

b

477 102

3 240 287

378 472

c

404 347

1

969 202

32 410

Denmark

a

3

3

b

90 866

1 122 873

c

Finland

a

5

2

1

b

4 136 414

722 800

719 000

c

206 369

45 400

70 251

891

300

France

a

6

3

5

3

10

1

1

1

1

11

b

468 003

63 856

792 336

839 345

19 041 142

57 415

176 663

20 926

8 497

1 583 429

c

Germany

a

310

26

22

18

19

303

5

27

b

2 894 384

6 205 908

5 459 527

777 894

2 729 968

81 435 394

19 989

3 349 885

c

Greece

a

1

2

b

1 682 000

747 972

c

Hungary

a

1

b

24 000

c

Ireland

a

1

b

3 521

c

Italy

a

3

10

3

1

1

4

b

4 517

531 259

340 837

21 053

4 927 268

30 756

c

Luxembourg

a

2

b

6 400

c

Netherlands

a

2

2

3

1

b

23 100

117 360

117 755

150 060

c

1 495 678

16 041 679

2 059 779

106 509

Poland

a

3

2

35

b

12 619

5 834 131

138 319 438

c

Portugal

a

2

b

c

Romania

a

1

b

2 511

c

2 511

Slovakia

a

1

1

1

b

185 000

3 400

200 000

c

173 347

3 400

1 204

Spain

a

1

1

4

1

1

b

76 734

1 319 992

132 876

10 000 000

c

800 531

132 876

Sweden

a

2

2

7

2

3

b

26 158

1 262 505

1 726 747

11 576 903

4 487 202

c

680

12 434 381

1 526 350

23 604 777

355 801

United Kingdom

a

65

5

16

3

8

23

10

9

17

b

1 517 495

56 633

491 725

496 204

1 676 681

8 408 160

302 457

931 748

599 495

c

TOTAL PER ML category

a

451

50

78

34

42

347

11

7

16

100

b

16 400 638

8 143 261

15 334 027

4 779 560

36 622 054

104 217 856

479 120

4 591 358

1 093 110

155 878 507

d

e


CANADA

ML 11

ML 13

ML 14

ML 15

ML 16

ML 17

ML 18

ML 21

ML 22

TOTAL per destination

Austria

a

1

35

b

1 431 876

3 762 091

c

1 056 457

Belgium

a

1

44

b

10 022 232

c

Bulgaria

a

b

c

4 850 417

7 794 817

Czech Republic

a

10

b

4 095 861

c

1 405 960

Denmark

a

6

b

1 213 739

c

Finland

a

1

9

b

21 100

5 599 314

c

323 211

France

a

12

2

22

2

1

16

97

b

3 416 967

9 990

14 526 528

5 394 522

10 516

5 726 671

52 136 804

c

43 554 701

Germany

a

4

1

4

2

15

7

7

5

26

801

b

102 722

84 000

3 998 970

12 268

1 503 546

63 871

3 276 850

9 503

2 455 102

114 379 781

c

Greece

a

3

b

2 429 972

c

Hungary

a

1

b

24 000

c

Ireland

a

1

b

3 521

c

Italy

a

1

23

b

5 855 688

c

6 879 698

Luxembourg

a

2

b

6 400

c

Netherlands

a

3

11

b

175 503

583 778

c

117 918

256 400

100 624

20 178 587

Poland

a

9

49

b

512 281

144 678 469

c

Portugal

a

2

b

c

Romania

a

1

b

2 511

c

2 511

Slovakia

a

3

b

388 400

c

177 951

Spain

a

2

1

11

b

133 813

11 663 415

c

133 813

1 067 220

Sweden

a

1

1

18

b

12 368

1 030 284

20 122 167

c

717 255

5 145 908

2 629 978

46 415 130

United Kingdom

a

18

8

5

4

1

2

4

5

203

b

534 682

298 158

1 571 292

950 267

36 458

199 068

2 370 928

7 565

20 449 016

c

TOTAL PER ML category

a

35

12

5

31

20

10

9

11

61

1 330

b

5 486 247

413 248

4 011 338

16 110 088

2 587 626

5 494 851

3 475 918

3 421 231

8 877 122

397 417 160

d

e


CAPE VERDE

ML 1

ML 13

TOTAL per destination

Portugal

a

6

2

8

b

35 350

35 350

c

32 400

32 400

TOTAL PER ML category

a

6

2

8

b

35 350

35 350

c

32 400

32 400

d

e


CENTRAL AFRICAN REPUBLIC

ML 6

ML 10

ML 22

TOTAL per destination

France

a

2

1

3

b

27 704

736

28 440

c

4 275

Portugal

a

3

3

b

239 664

239 664

c

239 664

239 664

TOTAL PER ML category

a

2

3

1

6

b

27 704

239 664

736

268 104

c

239 664

243 939

d

e


CHAD

ML 2

ML 3

ML 6

ML 10

ML 15

TOTAL per destination

France

a

2

1

1

1

1

6

b

2 350 109

30 000

888 170

10 000

237 360

3 515 639

c

4 969 615

TOTAL PER ML category

a

2

1

1

1

1

6

b

2 350 109

30 000

888 170

10 000

237 360

3 515 639

c

4 969 615

d

1

1

e

2(1); 3(1); 7(1)

2(1); 3(1); 7(1)


CHILE

ML 1

ML 2

ML 3

ML 4

ML 5

ML 6

ML 7

ML 8

ML 9

ML 10

Austria

a

10

1

1

b

45 978

6 750

21 737

c

50 290

6 750

21 745

Belgium

a

3

b

114 885

c

Bulgaria

a

1

b

3 101 177

c

3 101 177

Czech Republic

a

1

2

b

6 915

177 161

c

151 823

Denmark

a

1

b

38 118

c

Finland

a

1

1

1

b

2 050 000

17 073

14 250

c

11 400

France

a

2

2

1

3

6

14

10

b

18 392

105 280

112 992

1 752 205

1 029 430

67 196 755

524 971

c

Germany

a

9

2

3

2

11

1

1

14

2

b

39 840

4 057 886

2 726 293

13 045

9 145 554

47

194

3 566 186

2 600

c

Greece

a

b

c

Italy

a

2

5

2

b

1 216

287 893

36 946 726

c

Netherlands

a

4

1

b

311 424

700 000

c

71 316

1 541 000

69 732 872

Poland

a

b

c

Portugal

a

3

b

16 295

c

15 271

Romania

a

b

c

4 523 372

Slovakia

a

1

b

250 000

c

46 781

Spain

a

1

1

5

1

1

b

1 000

8 744 064

65 442

12 304

c

9 761

710 000

65 442

12 304

61 654 338

Sweden

a

3

1

b

2 143 328

2 851

c

2 303 984

United Kingdom

a

5

1

1

2

4

3

11

6

b

397 034

851

1 505 517

3 403 571

198 919

371 358

218 091

85 145

c

TOTAL PER ML category

a

33

8

14

18

16

16

2

2

41

20

b

625 260

394 024

8 019 929

55 894 596

1 552 818

10 282 354

17 120

3 045

74 094 513

665 084

d

1

e

7(1)


CHILE

ML 11

ML 13

ML 14

ML 15

ML 17

ML 18

ML 21

ML 22

TOTAL per destination

Austria

a

12

b

74 465

c

78 785

Belgium

a

2

5

b

123 254

238 139

c

Bulgaria

a

1

b

3 101 177

c

3 101 177

Czech Republic

a

3

b

184 076

c

151 823

Denmark

a

1

b

38 118

c

Finland

a

1

4

b

52 975

2 134 298

c

52 978

64 378

France

a

3

1

4

1

9

56

b

707 322

236 025

1 092 513

4 017 484

2 986 351

79 779 719

c

18 906 415

Germany

a

12

1

2

1

2

1

1

65

b

4 192 922

2 000

2 868 868

1 062

648

6 454

6 000

26 629 599

c

Greece

a

1

1

b

11 000

11 000

c

Italy

a

9

b

37 235 835

c

7 355 420

Netherlands

a

5

b

1 011 424

c

71 345 188

Poland

a

1

1

b

173 725

173 725

c

Portugal

a

3

b

16 295

c

15 271

Romania

a

b

c

4 523 372

Slovakia

a

1

b

250 000

c

46 781

Spain

a

1

1

11

b

14 978

8 837 788

c

14 978

62 466 823

Sweden

a

4

b

2 146 179

c

2 303 984

United Kingdom

a

9

1

1

1

1

2

48

b

151 997

58

63 427

398 330

1 162

6 795 460

c

TOTAL PER ML category

a

26

4

2

9

2

2

3

12

230

b

5 120 194

411 808

2 868 868

1 290 194

399 392

648

4 025 100

2 992 351

168 657 296

d

1

e

7(1)

COLOMBIA

ML 1

ML 2

ML 3

ML 4

ML 5

ML 6

ML 8

ML 9

Belgium

a

1

2

b

42 806

1 633 545

c

Finland

a

b

c

France

a

4

2

2

2

6

2

b

14 895

1 561 471

77 910

158 336

619 732

783 266

c

Germany

a

1

3

3

b

5 100

372

15 794 576

c

Italy

a

b

c

Lithuania

a

b

c

Netherlands

a

b

c

25 428 022

Poland

a

b

c

Spain

a

2

1

3

1

b

5 952

2 006 460

1 541 130

c

452

2 006 460

1 338 576

United Kingdom

a

2

1

3

1

2

b

2 547

23 242

204 666

3 486

267 283

c

TOTAL PER ML category

a

9

3

6

5

8

3

5

5

b

66 200

1 584 713

2 289 036

1 699 466

628 318

267 283

1 633 917

16 577 842

d

e


COLOMBIA

ML 10

ML 11

ML 13

ML 15

ML 16

ML 17

ML 22

TOTAL per destination

Belgium

a

3

b

1 676 351

c

Finland

a

b

c

19 650

19 650

France

a

5

3

4

2

32

b

222 623

1 239 699

1 883 068

32 393

6 593 393

c

26 734 304

Germany

a

3

1

2

13

b

259 028

38 045

794 300

16 891 421

c

Italy

a

b

c

18 390 854

Lithuania

a

1

1

b

20 043

20 043

c

20 043

20 043

Netherlands

a

b

c

25 428 022

Poland

a

1

1

b

486

486

c

Spain

a

1

2

10

b

10 000 000

15 260

13 568 802

c

21 626 517

15 260

24 987 265

United Kingdom

a

4

2

2

17

b

13 896

947 768

240 337

1 703 225

c

TOTAL PER ML category

a

10

9

2

6

1

1

4

77

b

10 236 519

2 466 538

240 337

1 898 328

486

38 045

826 693

40 453 721

d

1

e

2(1); 3(1)


CONGO (REPUBLIC OF)

ML 2

ML 6

ML 10

ML 11

ML 13

ML 15

TOTAL per destination

Finland

a

b

c

6 384

6 384

France

a

1

2

1

2

6

b

506 756

128 820

132 000

767 576

c

334 192

Italy

a

b

c

810 590

United Kingdom

a

3

1

4

b

917 734

46 484

964 218

c

TOTAL PER ML category

a

1

2

4

1

2

10

b

506 756

1 046 554

46 484

132 000

1 731 794

d

e


COSTA RICA

ML 1

ML 3

TOTAL per destination

Austria

a

1

1

b

1 171

1 171

c

Czech Republic

a

4

1

5

b

39 862

99 651

139 513

c

25 442

71 462

96 904

Germany

a

1

1

b

710

710

c

Italy

a

b

c

700

Portugal

a

1

1

b

c

Spain

a

1

1

2

b

c

TOTAL PER ML category

a

8

2

10

b

41 743

99 651

141 394

d

e


CROATIA

ML 1

ML 3

ML 4

ML 5

ML 6

ML 7

ML 8

ML 10

Austria

a

34

17

b

334 090

170 441

c

137 270

136 890

Belgium

a

1

b

13 000

c

Bulgaria

a

1

b

330 000

c

270 600

Czech Republic

a

4

b

297 731

c

283 655

Finland

a

3

b

99 352

c

41 211 285

6 338

France

a

1

1

1

5

2

2

b

4 433

485

132

756 783

58 261

332 506

c

Germany

a

29

4

26

1

2

b

289 771

19 775

3 974 666

30

268

c

Hungary

a

1

b

25 524

c

15 261

Italy

a

1

1

b

8 100

1 310 877

c

Lithuania

a

1

b

56 000

c

56 000

Poland

a

1

b

175 140

c

Portugal

a

26

b

c

Romania

a

1

1

b

667

46 650

c

667

46 650

Slovenia

a

3

2

b

21 952

202 921

c

21 952

132 869

Sweden

a

1

1

1

b

290 523

23 672

922 446

c

41 127

United Kingdom

a

1

1

6

2

1

b

16 269

116 210

6 018 891

18 698

941

c

TOTAL PER ML category

a

93

33

4

5

39

6

2

4

b

658 230

981 217

379 328

756 783

12 663 201

118 080

268

380 097

d

2

e

7(2)


CROATIA

ML 11

ML 13

ML 15

ML 16

ML 17

ML 18

ML 22

TOTAL per destination

Austria

a

9

60

b

190 488

695 019

c

190 488

464 648

Belgium

a

1

2

b

75 825

88 825

c

Bulgaria

a

1

b

330 000

c

270 600

Czech Republic

a

1

5

b

297 731

c

3 160

286 815

Finland

a

3

b

99 352

c

41 217 622

France

a

3

1

2

3

2

23

b

683 583

5 507

46 551

1 897 721

34 359

3 820 322

c

27 535

Germany

a

3

2

2

2

5

76

b

44 000

14 417

261 984

52 380

688 239

5 345 530

c

Hungary

a

1

b

25 524

c

15 261

Italy

a

2

b

1 318 977

c

509 923

Lithuania

a

1

b

56 000

c

56 000

Poland

a

2

3

b

44 680

219 820

c

Portugal

a

26

b

c

Romania

a

2

b

47 317

c

47 317

Slovenia

a

5

10

b

263 582

488 455

c

232 214

387 035

Sweden

a

3

b

1 236 641

c

41 127

United Kingdom

a

3

1

15

b

5 288

18 582

6 194 879

c

TOTAL PER ML category

a

7

6

5

2

2

22

3

233

b

688 871

94 187

136 793

261 984

52 380

3 040 030

52 941

20 264 391

d

2

e

7(2)


CUBA

ML 1

TOTAL per destination

Spain

a

2

2

b

168 175

168 175

c

168 254

168 254

TOTAL PER ML category

a

2

2

b

168 175

168 175

c

168 254

168 254

d

1

e

3(1); 4(1)


CYPRUS

ML 1

ML 2

ML 3

ML 4

ML 5

ML 6

ML 7

Belgium

a

2

1

6

b

63 051

3 102 000

146 837

c

France

a

1

2

2

9

b

103 068

511 850

369 742

2 198 174

c

Germany

a

2

b

15 032

c

Greece

a

2

b

555 000

c

Italy

a

1

b

3 950

c

Malta

a

11

b

144 000

c

144 000

Portugal

a

3

b

c

Slovakia

a

1

b

11 448

c

10 888

United Kingdom

a

16

2

2

1

1

b

491 946

26 160

1 127

139 452

20 104

c

TOTAL PER ML category

a

33

1

3

4

3

20

1

b

802 065

3 950

3 128 160

512 977

509 194

2 926 491

20 104

d

1

e

7(1)


CYPRUS

ML 10

ML 11

ML 12

ML 15

ML 22

TOTAL per destination

Belgium

a

9

b

3 311 888

c

France

a

3

5

1

4

27

b

823 802

363 604

415 887

442 780

5 228 908

c

846 087

Germany

a

1

3

b

29 256

44 288

c

Greece

a

1

3

b

3 238

558 238

c

Italy

a

1

b

3 950

c

4 118 584

Malta

a

11

b

144 000

c

144 000

Portugal

a

3

b

c

Slovakia

a

1

b

11 448

c

10 888

United Kingdom

a

2

1

25

b

27 661

92 968

799 418

c

TOTAL PER ML category

a

3

8

1

2

4

83

b

823 802

394 503

415 887

122 224

442 780

10 102 138

d

1

e

7(1)


CZECH REPUBLIC

ML 1

ML 2

ML 3

ML 4

ML 5

ML 6

ML 7

ML 8

ML 10

ML 11

Austria

a

2

2

b

136 640

284 667 476

c

3 597

47 361 166

Belgium

a

2

1

b

394 676

720 000

c

Bulgaria

a

1

4

1

1

2

1

1

b

346

385 500

217 546

7 900

956 549

215 000

11 574

c

346

212 700

318 661

7 900