Home

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE EUROPESE RAAD, DE RAAD, HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ EN HET COMITÉ VAN DE REGIO'S Samen aan de slag voor de jongeren in Europa Een oproep tot actie ter bestrijding van jeugdwerkloosheid

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE EUROPESE RAAD, DE RAAD, HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ EN HET COMITÉ VAN DE REGIO'S Samen aan de slag voor de jongeren in Europa Een oproep tot actie ter bestrijding van jeugdwerkloosheid

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HETEUROPEES PARLEMENT, DE RAAD, DE EUROPESE RAAD, HET EUROPEES ECONOMISCH ENSOCIAAL COMITÉ EN HET COMITÉ VAN DE REGIO'S

SAMEN AAN DE SLAG VOOR DE JONGEREN INEUROPA

            EEN OPROEP TOT ACTIETER BESTRIJDING VAN JEUGDWERKLOOSHEID

Jongerenzijn de sleutel voor het dynamisme en de welvaart van het Europa van morgen. Hun talenten, energie en creativiteitzullen ertoe bijdragen dat Europa groeit en concurrerender wordt wanneer wij deeconomische en financiële crisis achter ons laten. Jongeren werden door de crisis echter bijzonder hardgetroffen. Momenteel telt Europa bijna 6miljoen jongeren onder de 25 jaar die werkloos zijn en 7,5 miljoen diegeen werk hebben en evenmin een opleiding of onderwijs volgen. Tijdens het eerste kwartaal van 2013bedroeg de jeugdwerkloosheid in Europa 23,5 %. Dat is meer dan twee keerzoveel dan de reeds hoge werkloosheid onder de hele bevolking. In bepaalde landen is meer dan de helftvan de jongeren die willen werken werkloos.

Europakan het zich niet veroorloven dit gigantische onaangeboorde potentieel teverspillen en deze sociale crisis te laten voortduren. Jeugdwerkloosheid heeft zowel voor de jongeren zelf als voorde samenleving en de economie zware gevolgen. Tenzij de huidige trends snel worden omgekeerd, dreigt dehuidige hoge jeugdwerkloosheid de uitzichten op werk van jongeren op langeretermijn te beperken, wat ernstige gevolgen zou hebben voor de toekomstige groeien sociale cohesie. In het kader van de bredereEU-strategie om groei en banen te creëren, is het dan ook een topprioriteit vande Europese Unie om jongeren te helpen in te treden en zich te handhaven op dearbeidsmarkt en de vaardigheden te verwerven en te ontwikkelen om hun kansen opwerk ook in de toekomst te verbeteren.

Zolangals de financiële crisis duurt, werkt de Commissie al samen met de lidstaten omde economische en sociale gevolgen van de hoge en nog stijgende werkloosheidaan  te pakken. Bepaalde maatregelen zullen nietonmiddellijk hun vruchten afwerpen:  erzijn diepgaande structurele hervormingen nodig om Europa concurrerender temaken, en dat kan niet van de ene dag op de andere. Essentiële hervormingen moeten dan ook gepaard gaan metsnelwerkende maatregelen om de groei te stimuleren en jongeren te helpen eenbaan te vinden en essentiële vaardigheden te verwerven. Deze maatregelen zullen het vertrouwen versterken enjongeren tonen dat hen een rooskleurige toekomst wacht.

DeCommissie heeft een aantal praktische en haalbare maatregelen voorgesteld dieonmiddellijk resultaten kunnen opleveren: de recentste zijn hetwerkgelegenheidspakket voor jongeren van december 2012 en de voorstellen vanmaart 2013 om een bedrag van 6 miljard EUR uit te trekken voor hetwerkgelegenheidsinitiatief voor jongeren. Eenaantal van die voorstellen is op EU-niveau goedgekeurd en moet nu dringend inkansen voor jongeren worden omgezet. Anderemaatregelen moeten nog worden goedgekeurd op EU-niveau, met name die welkeverband houden met het meerjarig financieel kader (MFK) voor 2014-2020.

Tegendeze achtergrond wordt in dit verslag uiteengezet welke stappen onverwijldmoeten worden gezet om jongeren weer een baan, een opleiding of onderwijs tebieden. Deze stappen zijn:

- deimplementatie van de jongerengarantie;

- investeringenin jongeren via het Europees Sociaal Fonds;

- de vervroegdeuitvoering van het werkgelegenheidsinitiatief voor jongeren;

- steun voorarbeidsmobiliteit binnen de EU met Eures;

- stappen om deovergang van onderwijs naar werk gemakkelijker te laten verlopen door hetaanbod van leerlingplaatsen en stages van hoge kwaliteit te verhogen entekorten aan bepaalde vaardigheden aan te pakken;

- eenversnelling van de hervormingen om op langere termijn tot een echte Europesearbeidsmarkt te komen;en

- maatregelenom het onmiddellijk scheppen van banen, in het bijzonder door kmo's (kleine enmiddelgrote ondernemingen), te ondersteunen, en om bedrijven ertoe aan tezetten jongeren aan te werven.

Op veelgebieden is de basis al gelegd.Prioritair is nu datde uitvoering wordt versneld en vervroegd. Het succes zal zowel afhangen van de politieke wil van delidstaten als van de capaciteit van de privésector om kansen voor jongeren tecreëren. De EU kan het werk niet voor delidstaten doen, maar zij kan een katalysator zijn door in de landenspecifiekeaanbevelingen de aandacht te vestigen op de meest cruciale hervormingen, doorbeste praktijkvoorbeelden te verspreiden, door investeringen uit deEU-begroting te kanaliseren en door jongeren te helpen ten volle voordeel tetrekken van de Europese eengemaakte markt. 

DeEuropese Commissie roept de Europese instellingen, de lidstaten, de socialepartners en de maatschappelijke organisaties ertoe op in een partnerschap samente werken om de in dit verslag genoemde maatregelen uit te voeren; en zij verzoektde Europese Raad van juni om zijn sterke politieke steun te geven aan dezestappen.

1. Van dejongerengarantie een realiteit maken

Alsonderdeel van het werkgelegenheidspakket voor jongeren, dat in december 2012werd ingediend, heeft de Commissie de lidstaten verzocht te garanderen dat allejonge Europeanen  binnen vier maanden nadat zij de school hebben verlatenof werkloos zijn geworden een deugdelijk aanbod krijgen voor werk, verdereopleiding, een leerlingplaats of een stage. Dat is de jongerengarantie.

De Raadheeft het voorstel van de Commissie in april 2013 goedgekeurd. Prioritair is nu de uitvoering. Dat komt tot uiting in delandenspecifieke aanbevelingen van de Commissie voor 2013. De Commissie heeft voor 19 lidstaten gewezen op dringendestappen om de jeugdwerkloosheid te bestrijden, onder meer door actievearbeidsmarktbeleidsmaatregelen, de versterking van de overheidsdiensten voorarbeidsbemiddeling en steun voor opleidingsregelingen en leercontracten. Al deze stappen zullen bijdragen tot derealisatie van de jongerengarantie (zie bijlage I voor een overzicht van deaanbevelingen in dit verband).

Om dejongerengarantie te implementeren, zullen op nationaal niveau langdurigeinvesteringen nodig zijn.Uit ervaring,bijvoorbeeld in Oostenrijk en Finland, is evenwel gebleken dat deze investeringde moeite loont en dat de economische en sociale kosten veel hoger liggen alser niets wordt ondernomen.Het zal tijd vergenalvorens de jongerengarantie volledig operationeel is. Bijgevolg is het van essentieelbelang dat het proces nu wordt ingezet met een duidelijk implementatieplan voorelk land afzonderlijk, waarin exact wordt uiteengezet hoe de jongerengarantiein de praktijk zal worden gebracht, rekening houdend met de verschillendeomvang en aard van de uitdagingen in de verschillende nationale contexten.

Daarom verzoekt de Commissie:

Ø de Raad om devoorgestelde landenspecifieke aanbevelingen met betrekking tot dejongerengarantie en meer in het algemeen de jeugdwerkgelegenheid goed te keurenen de lidstaten deze aanbevelingen snel te implementeren;

Ø de lidstatenwaar de jeugdwerkloosheid in bepaalde regio's meer dan 25 % bedraagt omtussen nu en oktober 2013 een implementatieplan voor dejongerengarantie in te dienen.Deze plannen moetenuiteenzetten hoe de jongerengarantie op nationaal niveau zal wordengeïmplementeerd, wat de respectieve rollen zullen zijn van overheidsinstantiesen andere organisaties, hoe de jongerengarantie zal worden gefinancierd, hoe devooruitgang zal worden gemonitord en wat het tijdschema is. Andere lidstaten worden ertoeaangemoedigd tussen nu en de lente van 2014 vergelijkbare plannen in te dienen.

2. Het Europees Sociaal Fondsinzetten voor jongeren

Destructuurfondsen van de EU bewijzen reeds decennialang dat zij een belangrijkedrijfkracht zijn voor nieuwe banen en sociale cohesie in Europa. De steun uit het Europees Sociaal Fonds(ESF) bedraagt bijna 80 miljard EUR voor de periode 2007-2013. Het Fonds heeft op uitgebreide schaalsteun verleend voor activiteiten in heel Europa om jonge mensen te helpenintegreren op de arbeidsmarkt en menselijk kapitaal te ontwikkelen. 

Tijdensde periode 2014-2020 zullen de  Europese structuur- en investeringsfondsen(ESIF's) een cruciale rol moeten spelen in de ondersteuning van jongeren en deimplementatie van de jongerengarantie. Ermoet dringend een akkoord worden bereikt over het volgende meerjarig financieelkader (MFK) en over de programma's die het implementeren, om te garanderen datin januari 2014 onmiddellijk middelen uit het ESF en andere ESIF's terbeschikking kunnen worden gesteld.In dat akkoord moettot uiting komen dat de EU prioritair jeugdwerkloosheid bestrijdt en voorkomt:  minstens 25 % van decohesiebeleidssteun voor het ESF zou helpen garanderen dat er minstens 80 miljardEUR beschikbaar blijft voor investeringen in de menselijke hulpbronnen vanEuropa.

Tegelijkertijdwerken de lidstaten intensief met de Commissie samen aan de opstelling van devolgende generatie operationele programma's, die zullen bepalen hoe deze financieringwordt gebruikt. Dit is een gouden kans om denieuwe programma's op de dringendste hervormingsprioriteiten voor groei enwerkgelegenheid te richten, zoals is uiteengezet in de landenspecifiekeaanbevelingen, en met name op de realisatie van de jongerengarantie.

Daarom verzoekt de Commissie: 

Ø het EuropeesParlement en de Raad snel een akkoord te bereiken over het meerjarigfinancieel kader en de nieuwe verordeningen betreffende de ESIF's, diemoeten garanderen dat minstens 25 % van de cohesiebeleidssteun (minstens80 miljard EUR) aan het Europees Sociaal Fonds wordt toegewezen. Lidstaten met een bijzonder hogejeugdwerkloosheid dienen een vast deel te reserveren voor prioriteiten die metde bestrijding van de jeugdwerkloosheid verband houden;

Ø de lidstatensneller met de Commissie door te werken aan de partnerschapsovereenkomstenen operationele programma's voor de ESIF's, en de jeugdwerkgelegenheid,investeringen in menselijk kapitaal en de aanpassing van onderwijs- enopleidingsstelsels aan de realiteit op de arbeidsmarkt heel centraal te blijvenstellen.

3. Het werkgelegenheidsinitiatiefvoor jongeren snel op gang brengen

Om definanciële steun nog meer te richten op de regio's en personen die te kampenhebben met jeugdwerkloosheid en -inactiviteit, heeft de Europese Raad infebruari besloten om een speciaal werkgelegenheidsinitiatief voor jongeren(Youth Employment Initiative - YEI) te creëren, dat 6 miljard EUR aansteun uit de EU-begroting zou ontvangen. Datinitiatief zal gericht zijn op individuele jongeren tussen 15 en 24 jaar diegeen werk hebben en evenmin onderwijs of een opleiding volgen (NEET's - not inemployment, education or training), en zal een aanvulling vormen op de steundie het ESF verleent voor de implementatie van de jongerengarantie.

DeCommissie heeft voor de vereiste wetgevingsvoorstellen de versnelde proceduretoegepast en heeft de voorstellen in maart 2013 aan het Europees Parlement ende Raad voorgelegd[1]. Prioritair is nu dat het EuropeesParlement en de Raad deze voorstellen goedkeuren en deze financiering zospoedig mogelijk ter beschikking stellen.

3.1 Het werkgelegenheidsinitiatief voor jongeren (YEI) op dedringendste behoeften concentreren en vervroegd uitvoeren 

De Commissie heeft voorgesteld omde steun van het YEI te concentreren op regio's met een jeugdwerkloosheid vanmeer dan 25 %, en binnen deze regio's op jongeren (NEET's) tussen 15 en 24jaar.

Deze criteria moeten wordenaangehouden: een verlaging van de drempel zou de fondsen te zeer spreiden, watten koste zou gaan van de regio's met de grootste noden[2].

Het is ook van vitaal belang dathet YEI vooral wordt gebruikt om de implementatie van de jongerengarantie testeunen. Andere doelgroepen zullen steunontvangen uit andere financieringsbronnen van de ESIF's en met name van hetESF.

Om tegaranderen dat het geld van het YEI na de goedkeuring van het wetgevingskadersnel beschikbaar is, stelt de Commissie voor om het profiel van het volgendeMFK aan te passen om het volledige bedrag van 6 miljard EUR in de eerste tweejaren van het volgende MFK in vastleggingen beschikbaar te stellen. Dat zal worden gerealiseerd door hetimplementatieprofiel van andere programma's te wijzigen om het totaal van dejaarlijkse vastleggingen ongewijzigd te laten.

Delidstaten zullen klaar moeten zijn om er stevig tegen aan te gaan met hunoperationele programma's en een reeks projecten om jongeren aan deugdelijkwerk, een deugdelijke leerlingplaats of deugdelijk onderwijs te helpen. Met de implementatie moet onmiddellijkvan start worden gegaan, zelfs vóór de partnerschapsovereenkomsten zijngoedgekeurd en vóór de wettelijke bepalingen van kracht zijn geworden. Het zal ervan afhangen of de lidstatenhun programma's op tijd klaar hebben: de Commissie zal die snel verwerken.

Daarom verzoekt de Commissie:

Ø het EuropeesParlement en de Raad om het werkgelegenheidsinitiatief voor jongerengoed te keuren om de steun te richten op regio's waar de jeugdwerkloosheid meerdan 25 % bedraagt en op jongeren (NEET's) tussen 15 en 24 jaar, met eensterke nadruk op acties ter ondersteuning van de jongerengarantie;

Ø het EuropeesParlement en de Raad de volledige 6 miljard EUR van het YEI in 2014 en 2015vast te leggen door het vastleggingsprofiel van het volgende MFK bij testellen en de verordeningen betreffende de ESIF's aan te passen zodat uitgavenin het kader van het YEI worden geacht voor financiering in aanmerking te komenvanaf de datum waarop de operationele programma's voor het YEI wordeningediend, zelfs vóór de partnerschapsovereenkomsten zijn goedgekeurd en vóórde wettelijke bepalingen van kracht zijn geworden

Ø de lidstaten devoorbereiding van de specifieke YEI-programma's te versnellen en dezeprogramma's in de loop van 2013 voor onmiddellijke implementatie in te dienen.

3.2De actieteams ter bevordering van de jeugdwerkgelegenheid nieuw leven inblazen

In 2012heeft de Commissie met de lidstaten die te kampen hadden met een bijzonder hogejeugdwerkloosheid gezamenlijke actieteams ter bevordering van dejeugdwerkgelegenheid opgericht. Dieteams hielpen garanderen dat de structuurfondsen van de EU optimaal wordengebruikt om jongeren te steunen.Dankzij het werk vandeze teams kwam reeds ongeveer 16 miljard EUR aan EU-financiering voorversnelde besteding of herbestemming in aanmerking. Dat komt uiteindelijk ten goede aan meer dan een miljoenjongeren en de resultaten zijn reeds in de praktijk zichtbaar (zie hieronder enbijlage II).

Voorbeelden vanresultaten van het werk van de actieteams ter bevordering van dejeugdwerkgelegenheid

- In Portugal heeft het nationale initiatief"Impulso Jovem" geleid tot een grondige herprogrammering van destructuurfondsen van de EU. Het zal tegen eind 2015 90 000 jongeren tengoede komen en 4 500 kmo's steunen. Zo werd143 miljoen EUR aan EU-middelen herbestemd ter financiering van maatregelenzoals stages in economische sleutelsectoren, en voor steun voor het sluiten vancontracten met mensen in de leeftijd van 18 tot 30 jaar, door middel vanterugbetaling van de socialezekerheidsbijdragen van de werkgevers.

- In Spanje is een bedrag van ruim286 miljoen EUR aan ESF-financiering herbestemd in de richting vanjeugdgerelateerde acties. Deacties die tot nu toe werden uitgevoerd, zijn onder meer workshopscholen enwerkgelegenheidsworkshops, waaraan ongeveer 9 500 jongeren hebben deelgenomen.Voor142 000 jongeren werden subsidies toegekend inde vorm van verlagingen van de socialezekerheidsbijdragen voor ondernemingendie jongeren in dienst nemen. Denieuwe Strategie voor ondernemerschap en jeugdwerkgelegenheid omvat 100 extramaatregelen ter bestrijding van de jeugdwerkloosheid. Voordeze acties, waarvan er een aantal door het ESF zullen worden medegefinancierd,werd 3,485 miljard EUR gereserveerd. Uit hetEFRO worden verscheidene specifieke maatregelen in regio's met de hoogstejeugdwerkloosheidscijfers gefinancierd.

- In Italië werd als onderdeel van het Actieplan voorcohesie 1,4 miljard EUR toegewezen voor acties voor jongeren,waaronder een jeugdwerkgelegenheidsplan in Sicilië voor een bedrag van 452miljoen EUR, onderwijsactiviteiten voor 65 300 studenten uit de zuidelijkeregio's en 13 000 nieuwe mobiliteitskansen. Ineen tweede fase werd een extra bedrag van 620 miljoen EUR bestemd voor nieuweacties ter ondersteuning van jongeren en NEET's, waaronder kinderopvang, ondersteuningvoor ondernemerschap en de bestrijding van schooluitval. HetESF zorgt ook voor medefinanciering van acties ter ondersteuning van hetleerlingstelsel (100 miljoen EUR) en voor de begeleiding en introductie op dearbeidsmarkt van leerlingen en jonge afgestudeerden (36 miljoen EUR).

Voortbouwendop deze positieve ervaring is de Commissie klaar om de actieteams nieuw levenin te blazen en uit te breiden om samen te werken met de lidstaten die voorfinanciële steun in het kader van het werkgelegenheidsinitiatief voor jongerenin aanmerking komen. Op initiatief van debetrokken lidstaten zullen teams worden opgezet om de werkzaamheden in verbandmet de opstelling van de operationele programma's te ondersteunen en teversnellen en advies te verstrekken over de manier waarop EU-financiering uithet ESF en het YEI het best kan worden gebruikt om de jongerengarantie teimplementeren.

Daarom verzoekt de Commissie:

Ø de lidstatendie voor het werkgelegenheidsinitiatief voor jongeren in aanmerking komen desgewenstmet deskundigen van de Commissie samen te werken in speciale actieteams terbevordering van de jeugdwerkgelegenheid, die hen zullen assisteren bij deimplementatie van de jongerengarantieregeling en de terbeschikkingstelling vanmiddelen daarvoor uit het ESF en het YEI. Om dit proces te ondersteunen en opverzoek van een lidstaat zal de Commissie de technische bijstand coördineren,bijvoorbeeld door jumelage van lidstaten.

4. Mobiliteitbevorderen met Eures en het ESF

Deeengemaakte markt biedt de jongeren in Europa een rijkdom aan kansen op eenbaan, een leerlingplaats of een opleiding. Alles wijst erop dat jongeren deze kansen maar al te graagwillen grijpen.  Kansen in andere lidstaten inreal time vinden en benutten kan de jongeren echter afschrikken. Daarom zet de Commission zich reeds sindslange tijd in om mobiliteit gemakkelijker te maken, wat zowel de personen alsde werkgevers en de hele Europese economie ten goede komt.

Het Eures-portaalgeeft toegang tot meer dan 1,4 miljoen vacatures en bijna 31 000geregistreerde werkgevers.Het volledigepotentieel van het Eures-netwerk wordt echter nog niet benut. De Commissie heeft een aanvang gemaaktmet een grote hervorming om het Eures-systeem beter te laten inspelen op derealiteiten van de arbeidsmarkt en om het beter te concentreren op demobiliteit van jongeren door zowel banen als kansen om werk en leren tecombineren, zoals leerlingplaatsen, aan te bieden. Het Eures-portaal wordt ook vernieuwd om hetgebruikersvriendelijker te maken, en vóór het eind van het jaar zal eenEures-handvest worden gepresenteerd met gemeenschappelijke EU-richtsnoerenvoor nationale Eures-uitvoeringsmaatregelen. Bovendien werkt de Commissie aan nieuwe wetgeving om deEures-diensten aan zowel werkgevers als werkzoekenden te verbeteren. Het doel bestaat erin meer vacatures aante bieden en deze beter te koppelen aan de sollicitaties, en Eurestegelijkertijd beter in de nationale diensten voor arbeidsbemiddeling teintegreren.

Kansenvinden om in het buitenland te werken of te leren is voor een jongere één ding;er gebruik van maken is nog heel wat anders. Momenteel test de Commissie een nieuw systeem uit omjongeren te helpen in te gaan op de vacatures op Eures, en kmo's te helpenjonge werkzoekenden uit heel Europa aan te werven. "Je eerste EURES-baan" helpt jongeren eenbaan te vinden in een andere lidstaat door financiële steun te verlenen voortaalcursussen en andere opleidingsbehoeften, reiskosten enintegratieprogramma's wanneer de jongere door een kmo wordt aangeworven. In de testfase zal "Je eersteEURES-baan" in de zes deelnemende lidstaten helpen bij de aanwerving vanongeveer 5 000 mensen. In 2013 zal het tot het leerlingwezen en stages wordenuitgebreid. De eerste resultaten waren zeerbemoedigend en een aantal lidstaten, bijvoorbeeld Duitsland, hebben hun eigenmobiliteitsregelingen op dit model gebaseerd.

In hetvolgende MFK zal het Europees Programma voor sociale verandering en innovatiejaarlijks ongeveer 5 miljoen EUR aan extra rechtstreekse financiering verstrekkenom dit soort doelgerichte regeling te ondersteunen.  Gezien de omvang van de uitdaging zal het echter aan delidstaten - via hun overheidsdiensten voor arbeidsbemiddeling - en dewerkgevers zijn om hun financiële steun voor werkgelegenheid door mobiliteitbinnen de EU te verhogen, rekening houdend met de ervaring met "Je eersteEURES-baan". Het ESF is er om te helpen: vanaf2014 zal er financiële steun beschikbaar zijn voor taalcursussen enloopbaanoriëntatie, reiskosten en integratie in het gastland.

Daarom verzoekt de Commissie:

Ø de lidstatengebruik te maken van ESF-financieringsmogelijkheden en nationalefinancieringsbronnen om arbeidsmobiliteit binnen de EU te bevorderen,onder meer door gebruik te maken van Eures, en de capaciteit van de nationalediensten voor arbeidsbemiddeling in dit opzicht te vergroten;

Ø het EuropeesParlement en de Raad het wetgevingsvoorstel van de Commissie om Eures teversterken, dat eind 2013 zal worden ingediend, zo snel mogelijk tebehandelen.

5. Deovergang van onderwijs naar werk vergemakkelijken  

Jongerenhelpen om zich op de arbeidsmarkt te integreren nadat zij de school of deuniversiteit hebben verlaten, is een onmisbaar onderdeel van de realisatie vande jongerengarantie.In delandenspecifieke aanbevelingen van dit jaar heeft de Commissie16 lidstaten aanbevolen bijzondere aandacht te besteden aan de hervormingvan beroepsonderwijs- en beroepsopleidingsprogramma's en deze belangrijker temaken voor de arbeidsmarkt door de component "leren op de werkplek"te versterken en de hervorming van het leerlingwezen te versnellen. De EU-begroting kan dit procesondersteunen: de lidstaten kunnen gebruikmaken van het ESF, het YEI en het"Erasmus +"-programma om de kwaliteit en de doeltreffendheid van deonderwijs- en opleidingsstelsels te helpen verbeteren.

Deovergang van onderwijs naar werk was een centraal thema van hetwerkgelegenheidspakket voor jongeren, dat twee specifieke initiatieven op derails heeft gezet om deze overgang te vergemakkelijken:  de Europese Alliantie voor leerlingplaatsen en hetKwaliteitskader voor stages.

5.1  De Europese Alliantie voor leerlingplaatsen implementeren

Uitervaring is gebleken dat landen met sterke, aantrekkelijke beroepsonderwijs- enberoepsopleidingsstelsels en in het bijzonder landen met deugdelijkeleerlingstelsels die bovendien sterk zijn op het vlak van leren op de werkplek,gewoonlijk beter presteren wat de overgang van school naar werk en een lagejeugdwerkloosheid betreft.Meer en betereleerlingplaatsen vormen dan ook een belangrijk onderdeel van de strategieinzake werkgelegenheid voor jongeren.

Zoalsaangekondigd in het werkgelegenheidspakket voor jongeren zet de Commissie eenEuropese Alliantie voor leerlingplaatsen op om meer en betere leerlingplaatsente helpen creëren en de opinies over leren op de werkplek te veranderen. De alliantie zal lidstaten, socialepartners, bedrijven, de Commissie en andere betrokkenen samenbrengen omkwalitatief hoogstaande opleidingen van het type leerlingwezen enuitmuntendheid in leren op de werkplek in beroepsonderwijs en -opleiding teontwikkelen en nationale partnerschappen voor duaal leren te promoten.

Delancering van de alliantie op 2 juli 2013 is een kans om de privésector totactie aan te sporen en een nieuw elan te geven aan het aanbod aan en de vraagnaar leerlingplaatsen en leren op de werkplek van goede kwaliteit. Bedrijven hebben alles te winnen bijtoegang tot een grote vijver met potentiële kandidaten voor leerlingplaatsen enbij het nu investeren in de hooggeschoolde arbeidskrachten van morgen.

Daarom verzoekt de Commissie:

Ø de lidstatende voorgestelde landenspecifieke aanbevelingen inzake het leerlingwezenen beroepsonderwijs en -opleiding uit te voeren;

Ø de lidstaten eenhervorming van het leerlingwezen in hun implementatieplan voor dejongerengarantie op te nemen en gebruik te maken van EU-financiering omdeze doelstelling te steunen;alsook op nationaalniveau  sterke partnerschappen voor duaal leren op te zetten met deautoriteiten die bevoegd zijn voor onderwijs en werkgelegenheid, de socialepartners, de kamers van koophandel, instellingen voor beroepsonderwijs en -opleiding,jeugd- en studentenorganisaties, diensten voor arbeidsbemiddeling enagentschappen die EU-financiering beheren;

Ø de privésectorde alliantie ten volle te steunen en zich ertoe te verbinden het aanbod aanleerlingplaatsen van goede kwaliteit te verhogen, voortbouwend op recenteinitiatieven van de bedrijfswereld.

5.2  Stages van hoge kwaliteitaanbieden

Ook voorstages is een belangrijke rol weggelegd in de vlotte overgang van onderwijsnaar werk, in het bijzonder in de context van de crisis. Stages van hoge kwaliteit helpen de inzetbaarheid van jongemensen op de arbeidsmarkt te vergroten en zijn een belangrijke springplank naarreguliere arbeid.

Ondanksde brede consensus over het belang van stages is er echter grote reden totbezorgdheid wat de kwaliteit van de aangeboden stages en hun toegevoegde waardebetreft.  Deze bezorgdheid betreftonvoldoende leerinhoud, onaangepaste arbeidsomstandigheden en elkaar opvolgendestages die in feite worden gebruikt ter vervanging van echte banen. Om iets aan deze punten van zorg te doen,heeft de Commissie als onderdeel van het  werkgelegenheidspakket voor jongereneen nieuw Europees initiatief voor een Europees Kwaliteitskader voor stagesaangekondigd. De Commissie heeft de socialepartners geraadpleegd en nu zal versneld aan dit kader worden gewerkt, met alsdoel tegen eind 2013 een voorstel in te dienen.

Daarom verzoekt de Commissie:

Ø de Raad omhet aangekondigde voorstel van de Commissie over een Kwaliteitskader voorstages snel te behandelen, zodat het nieuwe kader begin 2014 kan wordeningesteld.

5.3 "Erasmus +": de mogelijkheden tot grensoverschrijdendonderwijs en grensoverschrijdende opleiding ontplooien

SpecifiekeEU-programma's leveren ook een belangrijke bijdrage tot de ontwikkeling vanberoepsonderwijs en -opleiding en tot het helpen van jongeren om ten volle vande eengemaakte markt te profiteren. Meermobiliteit bij studenten leidt tot meer mobiliteit op de arbeidsmarkt en draagtbij tot een meer geïntegreerde arbeidsmarkt. Dankzij het huidige programma Een leven lang lerenbijvoorbeeld - en met name het "Leonardo Da Vinci"-subprogrammavoor beroepsonderwijs en -opleiding - konden reeds 500 000 leerlingen uithet beroepsonderwijs en de beroepsopleiding en 225 000 studenten uit hethoger onderwijs profiteren van leren op de werkplek in een andere lidstaat,waardoor zij zowel de vaardigheden voor die baan als transversale vaardighedendie werkgevers zoeken, hebben kunnen ontwikkelen.

Voorbeelden van hoeEuropese programma's voor mobiliteit in beroepsonderwijs en -opleiding jongerenhebben geholpen

- In 2012 heeft Lili uit Roemenië deelgenomen aan hetmobiliteitsproject "Applying modern healthcare systems (modernegezondheidszorgsystemen toepassen)" van het "Leonardo daVinci"-programma. Vier weken langontwikkelde zij haar vaardigheden als verpleegkundige tijdens een opleiding inhet Barmherzige Bruder Hospital in Wenen (Oostenrijk). Zokreeg zij de kans om nieuwe kennis te verwerven op het gebied vanverpleegtechnieken en moderne onderzoekstechnieken, en leerde zij ook Duits.Dezeervaring en het mobiliteitscertificaat Europass dat zij aan het eind van destage heeft ontvangen, hebben haar geholpen om een nieuwe baan in hetbuitenland te vinden.

- Joanna, uit Polen, nam in 2008 deel aan een beroepsstage vaneen maand in Duitsland in het kader van het "Leonardo da Vinci"-programma. Zij werkte er voor een plaatselijk zaadbedrijf, Appels Wilde Samen.Dankzijde stage kon zij vaardigheden verwerven in het telen van verschillende soortenplanten, en kon zij in een andere taal en culturele omgeving werken.Dezeervaring maakte het haar mogelijk om in Polen haar eigen landbouwbedrijf op terichten; zij onderhoudt nog sterke contacten met het gastbedrijf in Duitsland.

- Matthias, uit Duitsland, deed een eerste beroepsstage op deinternationale luchthaven van München om zich in mechatronica te specialiseren.Vervolgens kon hij met het "Leonardo da Vinci"-programma drie wekenwerken op de luchthaven van Wenen om er buitenlandse ervaring op te doen.Dankzijdeze buitenlandse stage verwierf hij nieuwe inzichten in verschillen inwerkwijzen en arbeidscultuur en bekijkt hij de werkprocedures in het bedrijf inDuitsland vanuit een nieuw oogpunt.

Inhet kader van het nieuwe MFK zal, als onderdeel van het door de Commissievoorgestelde "Erasmus +"-programma, de steun voor mobiliteitaanzienlijk worden verhoogd. Deze steun zal ten goede komen aan in totaal bijna5 miljoen jonge mensen en zal onder meer worden gebruikt voor 700 000beroepsonderwijs- en beroepsopleidingsstages. De samenwerking tussen werkgevers en onderwijsinstellingenzal worden versterkt door strategische partnerschappen en allianties voorbedrijfstakspecifieke vaardigheden, teneinde    programma's ter bevordering vande kwaliteit van het onderwijs en grensoverschrijdende mobiliteit teondersteunen.

Heteffect van deze samenwerking kan worden verhoogd door gebruik te maken vannationale en EU-middelen - met name van het ESF - om voor nog meer jongerenkansen te creëren. Het is duidelijk dat er veelvraag is naar grensoverschrijdende mobiliteit en dat het aantalstagemogelijkheden in het buitenland bijgevolg nog een aanzienlijkgroeipotentieel heeft.Om dat potentieel tehelpen benutten, zal de Commissie de implementatie van dit deel van het"Erasmus +"-programma versnellen, en zouden de lidstaten de hentoegewezen ESF-middelen voor dit doel moeten gebruiken.

Daarom verzoekt de Commissie:

Ø het EuropeesParlement en de Raad snel overeenstemming te bereiken over het nieuwe "Erasmus+"-programmaDe Commissie zal deimplementatie van het onderdeel beroepsonderwijs en -opleiding van ditprogramma versnellen zodra het in 2014 van start gaat;

Ø de lidstatengebruik te maken van het ESF om mobiliteit in beroepsonderwijs en -opleidingte ontwikkelen en te steunen om jongeren te helpen de nodige vaardighedente verwerven om hun plaats op de arbeidsmarkt te vinden.

5.4  Investeren in vaardigheden en discrepanties tussen gevraagdeen aangeboden vaardigheden aanpakken

Hetconcurrentievermogen, de capaciteit tot innovatie en de productiviteit vanEuropa hangen rechtstreeks af van de beschikbaarheid van hooggeschoolde en goedopgeleide arbeidskrachten.De aanhoudende trenddat steeds meer vaardigheden worden gevraagd, houdt in dat jongeren die nietbeschikken over de vaardigheden die de economie vereist, het steeds moeilijkerzullen hebben om een baan te vinden. Omde jeugdwerkloosheid aan te pakken, moet dus iets worden gedaan aan de tekortenaan vaardigheden en aan de discrepanties tussen de gevraagde en de aangebodenvaardigheden.

Hetverwerven van vaardigheden begint op school en gaat door tijdens het hele hogeronderwijs en het leren op de werkplek. Deprestaties van veel onderwijsstelsels zijn tegenwoordig evenwel gebrekkig,aangezien de schooluitval onaanvaardbaar hoog is en veel onderwijsstelsels erniet in slagen de jongeren met essentiële vaardigheden uit te rusten. De onderwijsstelsels moeten bijgevolgdringend beter inspelen op huidige en toekomstige behoeften aan vaardigheden,zodat discrepanties tussen gevraagde en aangeboden vaardigheden enflessenhalzen kunnen worden voorkomen.

Er moetbijgevolg bijzondere prioriteit worden verleend aan het aanpakken vandiscrepanties tussen gevraagde en aangeboden vaardigheden in sectoren met eenerkend potentieel om banen te scheppen, zoals de ICT-sector, de gezondheidszorgen de groene economie.In maart 2013 heeftde Commissie in de hele EU een partnerschap tussen meerdere belanghebbenden - deGrote Coalitie voor ICT-banen - opgezet om iets te ondernemen tegen het tekortaan ICT-vaardigheden in de EU en om de naar schatting ettelijkehonderdduizenden vacatures in te vullen waarvoor deze vaardigheden vereistzijn. Als onderdeel van haar actieplanvoor EU-gezondheidswerkers heeft de Commissie in april 2013 het startschotgegeven voor een gemeenschappelijk optreden om de prognose en planning van dearbeidskrachten in de gezondheidszorg te verbeteren, waarbij zij de lidstatenen belanghebbenden heeft bijeengebracht voor het uitwisselen van bestepraktijken. De Commissie voert in deverschillende landen tevens een overzichtsstudie uit over innovatieveaanwervingsstrategieën zoals het grbruik van de sociale media om jongeren ertoeover te halen voor een loopbaan in de gezondheidszorg te kiezen. De Commissie zal vergelijkbare coalitiesof bredere actieplannen in het leven roepen om het  potentieel van de"groene economie" om banen te scheppen aan te boren.

Ookondernemersvaardigheden zijn van groot belang voor jongeren die werk zoeken enhun eigen bedrijf oprichten.Praktischeondernemerservaring voor alle jongeren helpt de stap te zetten tussen onderwijsen de echte wereld, waardoor creatieve ideeën worden omgezet in ondernemen. Om de ommekeer in het heleonderwijsstelsel te ondersteunen, zal de Commissie gedetailleerderebeleidsrichtsnoeren inzake ondernemerschap in het onderwijs verstrekken. Samenwerking met de OESO voor hetopstellen van Kaders met richtsnoeren voor onderwijs in ondernemerschap in scholen,in beroepsonderwijs en -opleiding en aan universiteiten, zal het onderrichtenen leren van ondernemerschap aanmoedigen. 

Eveneens om jongeren te helpen om een baan inhet buitenland te vinden, werkt de Commissie in nauwe samenwerking met delidstaten en de belanghebbenden aan de totstandbrenging van een Europese ruimtevan vaardigheden en kwalificaties. Dat zalgaranderen dat vaardigheden en kwalificaties over de grenzen heen gemakkelijkkunnen worden erkend, wat de arbeidsmobiliteit zal bevorderen.

Daarom verzoekt de Commissie:

Ø de lidstaten hunonderwijsstelsels te moderniseren en te verbeteren door iets te ondernementegen de tekorten in de basisvaardigheden, zich meer in te spannen omschooluitval te voorkomen, de verwerving van transversale vaardigheden zoalsdigitale, ondernemers- en taalvaardigheden te verbeteren en het gebruik vanICT-ondersteund leren meer ingang te doen vinden;

Ø allebelanghebbenden hun steun voor de Grote Coalitie voor ICT-banen teverhogen om het geschatte tekort aan 900 000 ICT-professionals in Europategen 2015 aan te pakken.

6. EenEuropese arbeidsmarkt creëren voor de langere termijn

De meestehierboven beschreven acties zullen onmiddellijk effect sorteren indien zij nuworden geïmplementeerd. Op middellangetermijn moet echter veel meer worden ondernomen om de economie te hervormen eneen echte Europese arbeidsmarkt te creëren waarin alle burgers, jong en oud,zich vrij kunnen verplaatsen om te werken, te studeren of een opleiding tevolgen. Dat zal de Europese economie dynamischeren flexibeler maken en de nodige bescherming bieden voor wie gebruikmaakt vanzijn recht om in het buitenland te wonen, te werken of te studeren.

Er liggenreeds veel voorstellen ter tafel die zullen bijdragen tot een doeltreffendereengemaakte markt, onder meer de voorgestelde amendementen op de richtlijnbetreffende de erkenning van beroepskwalificaties, op de richtlijn betreffendede overdraagbaarheid van aanvullende pensioenrechten en op de richtlijnbetreffende de handhaving van de rechten van mobiele werknemers. Er is ook dringend behoefte aan eenbetere uitvoering van het huidige EU-recht, met name wat banen enarbeidsomstandigheden betreft. Bovendien werkt de Commissie aanburgervriendelijker regels inzake coördinatie van de socialezekerheidsstelselswat werkloosheidsuitkeringen betreft. Zij onderzoekt in dat verband demogelijkheid om werkloosheidsuitkeringen voor een langere periode dan driemaanden, zoals thans het geval is, uit te betalen aan werknemers die in eenandere lidstaat op zoek zijn naar werk.

Hetrecente voorstel van de Commissie om de samenwerking tussen overheidsdienstenvoor arbeidsbemiddeling te moderniseren en te versterken zal eveneens bijdragentot het goed functioneren van de arbeidsmarkten en de realisatie van arbeidsmarktprogramma's,en aldus jongeren helpen zich op de arbeidsmarkt te integreren. De Commissie zal voorstellen een netwerkvan overheidsdiensten voor arbeidsbemiddeling in te stellen om eenbenchmarkingsysteem op te zetten. In die context zullen activiteiten om vanelkaar te leren bijdragen aan de totstandbrenging van een Europese arbeidsmarkten werkzoekenden en werkgevers uiteindelijk betere en doeltreffender dienstenvoor arbeidsbemiddeling bieden.

Daarom verzoekt de Commissie:

Ø het EuropeesParlement en de Raad de werkzaamheden te intensiveren voor alle voorstellen dietot doel hebben de ontwikkeling van een echte Europese arbeidsmarkt tebevorderen die voor alle jongeren toegankelijk is.

7. Nieuwebanen scheppen: ondernemingen helpen jonge mensen aan te werven

Dejeugdwerkloosheid zal pas op duurzame wijze dalen als de economie meer banenschept. Alles wat momenteel in Europawordt ondernomen om de groei en het scheppen van nieuwe banen te stimuleren,zal dan ook het probleem van de jeugdwerkloosheid helpen aanpakken. De prioriteiten waarop op Europees niveaude aandacht werd gevestigd in de context van de jaarlijkse groeianalyse en opnationaal niveau in het kader van de landenspecifieke aanbevelingen zetten dekoers uit. Tegen deze achtergrond moet een bijzondereinspanning worden geleverd om bedrijven en met name kmo's de goede stimulansente geven om jongeren aan te werven en in dienst te houden.

Jongerenworden onevenredig hard door werkloosheid getroffen. Dat weerspiegelt bredere en diepere problemen wat de werkingvan de arbeidsmarkten betreft.In veel landen zijnjongeren bovendien oververtegenwoordigd bij de werknemers met tijdelijkecontracten. Wanneer de kloof tussen dewetgeving inzake arbeidsbescherming voor tijdelijke en die voor vaste contractenwordt verkleind, zal dat de overgang voor nieuwkomers, waaronder jongeren, vaninstapbanen van korte duur naar stabielere banen met goedeloopbaanvooruitzichten vergemakkelijken. Wanneerbovendien de kosten worden verminderd om jongeren in hun eerste baan aan tewerven, bijvoorbeeld door gerichte subsidies en verlagingen vansocialezekerheidsbijdragen voor laaggeschoold werk, kan dat in bepaaldeomstandigheden een belangrijke bijdrage leveren.

Kmo's enmet name micro-ondernemingen zijn een bijzonder belangrijke motor voor hetscheppen van banen voor jongeren. Bijgevolg moet alles in het werk wordengesteld om hen toegang te helpen geven tot de financiële middelen die zij nodighebben om te kunnen bloeien.In dit verband iseen belangrijke rol weggelegd voor EU-instrumenten, met name voor het EuropeesFonds voor Regionale Ontwikkeling, waaruit zowel rechtstreekse steun aan kmo'swordt verleend als een breed scala van financiële instrumenten wordtmedegefinancierd. Ook de Europese Investeringsbank(EIB) heeft een cruciale rol te vervullen met betrrekking tot de toegang vankmo's tot financiering.Door de recentekapitaalverhoging van 10 miljard EUR zal naar verwachting jaarlijks12,5 miljard EUR kunnen vrijkomen voor rechtstreekse financiële steun voorkmo's in de periode 2013-2015 en in totaal zo'n 37,5 miljard EUR terbeschikking kunnen worden gesteld in de vorm van leningen aan kmo's wanneerrekening wordt gehouden met andere soorten kredietverlening waarvan de kmo'sindirect profiteren en met medefinanciering. Daarnaast werkt de Commissie momenteel samen met de EIB aande ontwikkeling van gezamenlijke instrumenten om de kredietverlening aan kmo'ste ondersteunen.

Daarom verzoekt de Commissie:

Ø de lidstatende aan hen gerichte landenspecifieke aanbevelingen te implementeren, enonder meer de belastingdruk op arbeid te verlagen, de kloof tussen dearbeidsbescherming voor de verschillende soorten arbeidscontracten teverkleinen en gerichte maatregelen te overwegen om de aanwerving van jongerente stimuleren;

Ø de EIB omde steun te verhogen voor kmo's die banen scheppen en leerlingplaatsenaanbieden aan jongeren onder 25 jaar, en de samenwerking met de Commissie omnieuwe mechanismen ter ondersteuning van kmo's te implementeren, te versnellen.

***Bijlage1 -Landenspecifieke aanbevelingen in verband met jeugdwerkgelegenheid

BE || De coherentie vereenvoudigen en versterken tussen prikkels om aan het werk te gaan, het activeringsbeleid, de afstemming van arbeidsvraag en -aanbod, onderwijs, een leven lang leren en beleidsmaatregelen op het gebied van beroepsopleiding voor ouderen en jongeren.

BG || De uitvoering versnellen van het nationale jongerenwerkgelegenheidsinitiatief, bijvoorbeeld door een jongerengarantie. De wetgeving inzake schoolonderricht goedkeuren en de hervorming van het hoger onderwijs voortzetten, in het bijzonder door het onderwijsaanbod beter af te stemmen op de behoeften van de arbeidsmarkt en de samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en bedrijfswereld te versterken.

DK || De kwaliteit van de beroepsopleiding verhogen om de uitvalpercentages te verminderen en het aantal leerlingplaatsen te verhogen.

EE || Verdere inspanningen leveren om de onderwijs- en opleidingsstelsels beter af te stemmen op de behoeften van de arbeidsmarkt, onder meer door de sociale partners hier sterker bij te betrekken en doelgerichte maatregelen tegen jeugdwerkloosheid ten uitvoer te leggen.

ES || De in de strategie inzake werkgelegenheid en ondernemerschap voor jongeren 2013-2016 vastgelegde maatregelen om jeugdwerkloosheid tegen te gaan uitvoeren, bijvoorbeeld door middel van een jeugdgarantieregeling, en nauwgezet toezien op de doeltreffendheid ervan. De inspanningen ter verbetering van de arbeidsmarktrelevantie van het onderwijs en de opleidingen verhogen, schooluitval bestrijden en een leven lang leren bevorderen, met name door de toepassing van duaal beroepsonderwijs na afloop van de huidige proeffase voort te zetten en door uiterlijk eind 2013 een alomvattend systeem ter beoordeling van de prestaties van leerlingen in te voeren.

FI || De lopende maatregelen ter verbetering van de arbeidsmarktpositie van jongeren en langdurig werklozen uitvoeren en nauwlettend volgen, met specifieke aandacht voor de ontwikkeling van jobgerichte vaardigheden.

FR || Verdere maatregelen nemen om de overgang van school naar werk te verbeteren middels bijvoorbeeld een jongerengarantie en de bevordering van het leerlingwezen.

HU || De jeugdwerkloosheid aanpakken, bijvoorbeeld door een zogenaamde jeugdgarantie.  Een nationale strategie tegen voortijdig schoolverlaten ten uitvoer leggen en ervoor zorgen dat het onderwijssysteem alle jongeren toerust met op de arbeidsmarkt afgestemde vaardigheden, bekwaamheden en kwalificaties. . De overgang tussen verschillende fasen in het onderwijs en naar de arbeidsmarkt ondersteunen. Het hoger onderwijs zodanig hervormen dat meer studenten, met name uit kansarme groepen, dit niveau van onderwijs bereiken.

IT || Verdere maatregelen nemen om de arbeidsmarktparticipatie te stimuleren, met name bij vrouwen en jongeren, bijvoorbeeld via een jeugdgarantieregeling. De beroepsopleiding en het beroepsonderwijs versterken, zorgen voor doelmatigere overheidsdiensten voor arbeidsbemiddeling, en de begeleiding van hogeronderwijsstudenten bij hun loopbaan- en studiekeuze verbeteren. . De inspanningen opdrijven om schooluitval te voorkomen en om de kwaliteit van scholen en schoolresultaten te verbeteren, onder meer ook door een hervorming van de professionele ontwikkeling en loopbaanontwikkeling van leraren.

LT || De inzetbaarheid van jongeren verbeteren, bijvoorbeeld door middel van een jeugdgarantieregeling, de uitvoering en effectiviteit van leercontracten vergroten en aanhoudende discrepanties tussen gevraagde en aangeboden vaardigheden aanpakken.

LU || Inspanningen om de jeugdwerkeloosheid terug te dringen intensiveren door de inrichting van en het toezicht op het actieve-arbeidsmarktbeleid te verbeteren. Het algemene en het beroepsonderwijs versterken, om de vaardigheden van jongeren beter in overeenstemming te brengen met de vraag van de arbeidsmarkt, met name voor mensen met een migrantenachtergrond.

LV || Langdurige werkloosheid en jeugdwerkloosheid aanpakken door het toepassingsgebied en de effectiviteit van het actieve arbeidsmarktbeleid en gerichte sociale dienstverlening te vergroten. De inzetbaarheid van jongeren verbeteren, bijvoorbeeld door middel van een jeugdgarantieregeling, breed loopbaanadvies aanbieden, hervormingen doorvoeren op het gebied van beroepsonderwijs en beroepsopleiding, en de kwaliteit en toegankelijkheid van leercontracten vergroten.

MT || Doorgaan met beleidsinspanningen om vroegtijdig schoolverlaten terug te dringen, met name door het opzetten van een uitgebreid monitoringsysteem, en de arbeidsmarktrelevantie van onderwijs en opleiding vergroten om vaardigheidslacunes aan te pakken, onder meer door de aangekondigde  hervorming van het leerlingenstelsel.

PL || De inspanningen opvoeren om de jeugdwerkloosheid terug te dringen, bijvoorbeeld door middel van een jeugdgarantie, de beschikbaarheid van het leerlingstelsel en leren op het werk verruimen, de samenwerking tussen scholen en werkgevers intensiveren en de kwaliteit van het onderwijs verbeteren.

RO || Om de jeugdwerkloosheid te bestrijden, onverwijld het nationale plan tot bestrijding van de jeugdwerkloosheid uitvoeren, bijvoorbeeld door middel van een jeugdgarantie. De hervormingen in het beroepsonderwijs en de beroepsopleiding versnellen. Het hoger onderwijs verder afstemmen op de behoeften van de arbeidsmarkt en de toegang voor mensen uit achtergestelde groepen verbeteren. Een nationale strategie inzake voortijdige schoolverlaters uitvoeren, met betere toegang, ook voor Roma-kinderen, tot kwalitatief hoogwaardige voorschoolse educatie.

SE || De inspanningen ter verhoging van de arbeidsmarktintegratie van laaggeschoolde jongeren en personen met een migrantenachtergrond opvoeren door middel van krachtiger en gerichter maatregelen om hun inzetbaarheid en de vraag naar deze groepen op de arbeidsmarkt te verhogen.  De inspanningen ter versoepeling van de overgang van school naar werk intensiveren, onder meer door meer gebruik te maken van leren op de werkplek, leerovereenkomsten en andere vormen van contracten waarbij werk en onderwijs worden gecombineerd. De jeugdgarantie vervolledigen om jongeren die geen onderwijs of opleiding volgen beter te bereiken.

SI || Verdere maatregelen nemen voor het vergroten van de werkgelegenheid voor jonge afgestudeerden in het tertiair onderwijs, ouderen en laaggeschoolden door middelen te concentreren op op maat gesneden actieve arbeidsmarktbeleidsmaatregelen en daarbij de doeltreffendheid daarvan te verbeteren. De discrepantie tussen gevraagde en aangeboden vaardigheden aanpakken door de relevante beroepsonderwijs- en beroepsopleidingsprogramma's aantrekkelijker te maken en door de samenwerking met de relevante belanghebbenden bij de beoordeling van de behoeften van de arbeidsmarkt verder te ontwikkelen. 

SK || Meer inspanningen leveren om de hoge jeugdwerkeloosheid aan te pakken, bijvoorbeeld door middel van een jeugdgarantie. Maatregelen nemen om het beroep van leraar voor jonge mensen aantrekkelijk te maken en om de onderwijsresultaten te verbeteren. Op het gebied van beroepsonderwijs en -opleiding het aanbod van opleidingen op de werkplek in ondernemingen verbeteren. Binnen het hoger onderwijs meer loopbaangerichte bachelorprogramma's invoeren.

UK || Het Jongerencontract verder uitbouwen en de maatregelen ter bestrijding van de jeugdwerkloosheid uitbreiden, bijvoorbeeld via een jongerengarantie.  De kwaliteit van het leerlingwezen verbeteren en de duur ervan verlengen, het stelsel van beroepskwalificaties vereenvoudigen en de betrokkenheid van werkgevers vergroten, met name wat het aanbod van hogere en gemiddelde technische vaardigheden betreft. Het aantal jongeren van 18-24 jaar die slechts over zeer beperkte vaardigheden beschikken, terugdringen, onder meer door het stageprogramma daadwerkelijk ten uitvoer te leggen.

Bijlage 2 - Hoe de actieteams terbevordering van de jeugdwerkgelegenheid jongeren hebben geholpen

Ierland || - Het Labour Market Education & Training Fund (fonds onderwijs en opleiding voor de arbeidsmarkt), dat bekend is onder de naam Momentum en deel uitmaakt van het Ierse "Actieplan voor banen", werd in december 2012 opgericht om tot 6 500 langdurig werklozen vaardigheden bij te brengen. Het ESF zal 10 miljoen EUR bijdragen aan dit fonds, dat over een totaalbudget van 20 miljoen EUR beschikt. Een van de vier onderdelen van dit fonds is speciaal op jongeren onder 25 jaar gericht. Momenteel worden in het kader van dit specifieke onderdeel 816 jongeren ondersteund. Aangezien jongeren ook aan de andere drie onderdelen kunnen deelnemen, bedraagt het aantal jonge deelnemers aan Momentum 1 353. - 25 miljoen EUR is overgeheveld naar het geïntegreerde Youthreach-programma, dat onderwijs, opleiding en werkervaring biedt aan vroegtijdige schoolverlaters zonder kwalificaties of beroepsopleiding. Hierdoor zullen er tot eind 2013 3 700 opleidingsplaatsen behouden kunnen blijven.

Slowakije || - Na herbestemming binnen het ESF zijn in november 2012 twee nationale projecten (70 miljoen EUR) van start gegaan. Met deze projecten wordt beoogd in de regio's met de hoogste werkloosheid werkgelegenheid te scheppen voor jongeren onder 29 jaar, in de privé- en de zelfstandigensector (streefdoel: 13 000 nieuwe banen). Tot dusver verlopen deze projecten met succes. Vooral de micro-ondernemingen en de kleine en middelgrote ondernemingen bieden jongeren kansen op werk. In de periode tot medio mei 2013 werden al meer dan 6 200 nieuwe banen gecreëerd (33,1 miljoen EUR bij contract vastgelegd).

Litouwen || - In Litouwen worden momenteel alle geplande ESF-acties uitgevoerd. Eén project is zodanig aangepast dat het voorziet in beroepsopleidingsprogramma's voor ongeveer 6 000 jongeren. De begroting bedraagt ongeveer 6 miljoen EUR.  Het project is van start gegaan in augustus 2012 en wordt afgerond in augustus 2013.  Het aantal deelnemers bedraagt 4 851. - Het budget van een project dat jongeren in staat stelt een eerste werkervaring op te doen, werd met 6 miljoen EUR verhoogd, wat ongeveer 6 000 jongeren ten goede zal komen. Dit project loopt sinds juli 2011 en eindigt in november 2013.  4 382 jonge werklozen hebben reeds aan dit project deelgenomen. - Het Fonds ter bevordering van ondernemerschap (ESF 14,5 miljoen EUR) verstrekt momenteel leningen en opleidingsdiensten voor starters en zelfstandige arbeid, waarbij vooral de jeugd tot de geprioriteerde focusgroepen behoort. Een nieuwe maatregel (ten bedrage van 3 miljoen EUR) is goedgekeurd om dit leningprogramma voor starters en zelfstandige arbeid aantrekkelijker te maken.  - Onlangs is nog een nieuwe ESF-maatregel (9,3 miljoen EUR) "Ondersteuning voor de eerste baan" goedgekeurd, waarbij de bestaande regeling voor vermindering van de socialezekerheidsbijdragen voor de eerste baan door loonsubsidies is vervangen. Het project is van start gegaan in augustus 2012 en wordt afgerond in september 2015.  Het voorziene aantal deelnemers is ongeveer 20 000. Tot 18 april 2013 werden 4 858 aanvragen ontvangen. - Een nieuwe maatregel ter "bevordering van de jeugdwerkgelegenheid en de motivatie" voor een bedrag van 2,3 miljoen EUR is op 17 april 2013 goedgekeurd.  Twee van de projecten zullen gericht zijn op vrijwilligerswerk en individuele ondersteuning van kwetsbare jongeren.

Letland || - 11 miljoen EUR werd toegewezen aan verschillende maatregelen om jongeren te helpen die geen beroepskwalificaties hebben en nieuwe, op de arbeidsmarkt afgestemde kwalificaties willen verwerven. Deze maatregelen zullen een forse stijging opleveren van het percentage jonge werklozen dat EU-steun ontvangt, namelijk van 24 tot 40 %, terwijl het aantal jongeren dat een beroepsopleiding volgt zou verdubbelen. - Het vijfjarenproject "Verwerving van programma's voor beroepsonderwijs, basisvaardigheden en basiscompetenties ter ondersteuning van onderwijs en loopbaanontwikkeling" heeft tot doel professionals uit het secundaire beroepsonderwijs en de secundaire beroepsopleiding voor te bereiden op de verwerving van beroepscompetenties en -vaardigheden met het oog op beroepsactiviteiten en vervolgonderwijs, alsook de integratie op de arbeidsmarkt te bevorderen. Het project wordt uitgevoerd in partnerschap met instellingen voor beroepsonderwijs en -opleiding, die aan minstens 4 000 jongeren onder de 25 jaar programma's met een duur van 12 tot 18 maanden zullen aanbieden om beroepskwalificaties van het secundaire en tertiaire niveau te verwerven. Eind mei 2013 hadden 1 372 leerlingen respectievelijk studenten een beroepskwalificatie van secundair en tertiair niveau verworven. - In 2013 wordt de door het ESF medegefinancierde maatregel "Jeugdworkshops" uitgevoerd met als doel tot 500 jongeren tussen 15 en 24 jaar die geen beroepsonderwijs hebben gevolgd te laten kennismaken met 3 beroepen, zodat zij goed geïnformeerd een beroepskeuze kunnen maken.

Portugal || - Een nationaal initiatief, "Impulso Jovem" genaamd, heeft geleid tot een grondige herprogrammering van de structuurmiddelen, die op het Portugese vasteland tegen eind 2015 90 000 jongeren ten goede zullen komen. 143 miljoen EUR aan ESF-middelen werd herbestemd ter financiering van maatregelen zoals stages in economische sleutelsectoren, en voor steun voor het sluiten van contracten met mensen in de leeftijd van 18 tot 30 jaar, door middel van terugbetaling van de socialezekerheidsbijdragen van de werkgevers. - In februari 2013 werd de werkingssfeer van het programma uitgebreid door de subsidiabiliteitscriteria te verruimen en het programma ook voor andere regio's open te stellen. Eind mei hadden 9 676 jongeren van het programma geprofiteerd. 10 miljoen EUR werd uit het operationele programma voor Madeira van het EFRO overgedragen naar het overeenkomstige operationele programma van het ESF voor de ondersteuning van werkgelegenheidsmaatregelen voor jongeren zoals stages en aanwervingsinitiatieven. Eind mei hadden daarvan nog eens 1 497 jongeren geprofiteerd.

Spanje || - In Spanje is in 2012 een bedrag van ruim 286 miljoen EUR aan ESF-financiering herbestemd in de richting van jeugdgerelateerde acties. Daarvan ging 135 miljoen EUR naar de overheidsdienst voor arbeidsvoorziening om jongeren te helpen bij het vinden van werk. De jeugdgerelateerde acties die tot nu toe werden uitgevoerd, zijn workshopscholen en werkgelegenheidsworkshops, waaraan ongeveer 9 500 jongeren hebben deelgenomen. Dit zijn gemengde programma's voor werkgelegenheid en opleiding. Voorts werden voor in totaal ongeveer 142 000 jongeren subsidies toegekend in de vorm van verlagingen van de socialezekerheidsbijdragen voor ondernemingen die jongeren in dienst nemen. - Met de 50 miljoen EUR die het ESF in 2012 heeft herbestemd voor het Programma ter bestrijding van discriminatie worden onder meer maatregelen ter bestrijding van jeugdwerkloosheid gefinancierd die hoofdzakelijk bestaan uit activiteiten die verband houden met geïntegreerde trajecten naar de arbeidsmarkt die zijn aangepast aan de specifieke behoeften van verschillende groepen, zoals jongeren met een handicap, jonge Roma, jongeren met specifieke problemen en werkloze jongeren die maar matig inzetbaar zijn. - De Spaanse regering heeft op 12 maart 2013 de Strategie voor ondernemerschap en jeugdwerkgelegenheid 2013-2016 gepresenteerd. Dit initiatief omvat 100 individuele maatregelen ter bestrijding van de jeugdwerkloosheid. De acties zijn gericht op alle jongeren onder de 30 jaar, en in het bijzonder op de werklozen onder hen. Om de doelstellingen van de strategie te realiseren en de nieuwe maatregelen uit te voeren, moet 3,485 miljard EUR aan nieuwe middelen worden gereserveerd. Tijdens deze en volgende programmeringsperiodes zullen bepaalde acties ten dele door het ESF worden gefinancierd.

Italië || - Als onderdeel van de eerste fase van het Actieplan voor cohesie is 1,4 miljard EUR toegewezen voor acties om onderwijs en werkgelegenheid te stimuleren, waaronder een jeugdwerkgelegenheidsplan in Sicilië voor een bedrag van 452 miljoen EUR (dat naar verwachting aan ongeveer 50 000 jongeren ten goede zal komen), nieuwe onderwijsactiviteiten voor 65 300 studenten uit de zuidelijke regio's en 13 000 nieuwe mobiliteitskansen. In een tweede fase is een extra bedrag van 620 miljoen EUR bestemd voor acties ter ondersteuning van jongeren en NEET's, die onder meer ondersteuning voor ondernemerschap en de bestrijding van schooluitval omvatten. - Het ESF verleent ook 118 miljoen EUR aan medefinanciering voor het "AMVA-programma" ter ondersteuning van het leerlingstelsel en 36 miljoen EUR aan medefinanciering voor het "FIXO-programma" (bevordering van begeleiding en arbeidsmarktintroductie van jonge leerlingen).

Grieken-land || - Na een uitgebreide herprogrammering eind 2012 werd in januari 2013 een nationaal jeugdactieplan goedgekeurd, waarvoor 517 miljoen EUR aan EU-financiering is uitgetrokken. Het plan is bedoeld om werkgelegenheid voor jongeren, opleidingen en ondernemerschap te bevorderen en is gericht op bijna 350 000 jongeren. In het kader van de laatste herprogrammering is extra steun ten belope van 1,2 miljard EUR toegekend om aan de liquiditeitsbehoeften van kmo's tegemoet te komen. Volgens de jongste berichten van de Griekse autoriteiten hebben de nieuwe initiatieven die in het goedgekeurde jeugdactieplan zijn opgenomen en die reeds van start zijn gegaan (ongeveer 47 miljoen EUR) betrekking op onder meer de tijdelijke aanwerving van werkloze jongeren (tot 35 jaar) in werkprogramma's in de culturele sector, die in de plaatselijke gemeenschap zijn verankerd, evenals op de ondersteuning van maatschappelijke structuren ter bestrijding van armoede en sociale uitsluiting met het oog op de aanwerving van werkloze jongeren. - Daarnaast wordt een aanvang gemaakt met de uitvoering van de volgende regelingen van het actieplan (ongeveer 146 miljoen EUR): a) het "toegangsbewijs voor de arbeidsmarkt" combineert opleiding met een stage van vijf maanden in een onderneming en is gericht op 45 000 werkloze jongeren tot 29 jaar; b) opleiding waarin theorie en leren op de werkplek worden gecombineerd, voor 1 000 jonge werkloze matrozen tot dezelfde leeftijdsgrens.

[1] COM(2013) 144 final.

[2] Indien de drempel zou worden verlaagd totregio's met meer dan 20 % werkloze jongeren en de steun zou worden uitgebreidtot de leeftijdsgroep van 25 tot 29 jaar, zou dat de steun per NEET meer danhalveren, namelijk van 1 360 tot 560 EUR, wat de doeltreffendheid van dezeinterventies sterk zou schaden.