/* COM/2013/0668 final */
/* COM/2013/0668 final */
VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
over de follow-up van de kwijting voor hetbegrotingsjaar 2011 (samenvatting)
Verslag over de follow-up van de verzoeken inde kwijtingsresoluties van het Europees Parlement en in de aanbeveling totkwijting van de Raad betreffende begrotingsjaar 2011
Inleidendeopmerkingen
Dit is het verslag van de Commissie aan hetEuropees Parlement en de Raad betreffende de follow-up van dekwijtingsresoluties van het Europees Parlement[1] en de aanbeveling van de Raad[2]voor het begrotingsjaar 2011, opgesteld overeenkomstigartikel 319, lid 3, van het Verdrag betreffende de werking vande Europese Unie (VWEU), artikel 166 van het Financieel Reglement enartikel 119, lid 5, van het Financieel Reglement van toepassingop de Europese Ontwikkelingsfondsen (EOF).
In dit verslag wordt ingegaan op de vierprioritaire acties die het Europees Parlement in zijn algemenekwijtingsresoluties heeft vastgesteld alsook op andere belangrijke verzoeken.Het gaat vergezeld van twee werkdocumenten van de diensten van de Commissie metantwoorden op 387 specifieke kwijtingsverzoeken van het Europees Parlement en87 van de Raad.
De Commissie is wat 181 verzoeken betreft (143 van het Parlement en 38van de Raad) bereid nieuwe maatregelen te nemen. Volgens de Commissie zijn tenaanzien van 252 verzoeken (205 van het Europees Parlement en 47 van de Raad) denodige maatregelen al genomen of in uitvoering, maar in sommige gevallen moetende resultaten van deze maatregelen nog worden beoordeeld. Tot slot kan deCommissie, om redenen die verband houden met het bestaande regelgevings- enbegrotingskader of met haar eigen institutionele rol of prerogatieven, 41verzoeken (39 van het Europees Parlement[3] en 2 vande Raad[4]) niet inwilligen. In de twee bijgevoegde werkdocumenten van dediensten van de Commissie wordt uiteengezet waarom aan deze verzoeken van dekwijtingsautoriteit geen gevolg is gegeven.
1. Prioritaire acties
In de algemene kwijtingsresolutie voor 2011gaat het Europees Parlement dieper in op vier prioritaire acties[5] die verband houden metde institutionele verantwoordingsplicht en met een aantal financiële aspecten.Deze verzoeken zijn tijdens de kwijtingsprocedure uitgebreid besproken, metname met de geachte leden van de Commissie begrotingscontrole (CONT). DeEuropese Commissie heeft duidelijk aangetoond deze prioritaire acties zeer terharte te nemen[6].
1.1. Mededeling over debescherming van de EU-begroting
Het Europees Parlement heeft de Commissiegevraagd een mededeling te presenteren over de bescherming van de EU-begrotingmet het oog op de openbaarmaking van alle gecorrigeerde en teruggevorderdebedragen in de loop van het voorgaande jaar. De mededeling wordt in september2013 gepresenteerd en laat zien dat het aantal correcties en terugvorderingende laatste paar jaar aanzienlijk is toegenomen. Zij bevat eveneens cumulatieveinformatie over de correcties die zijn verricht voor eerdere programmaperiodes.Tegelijk met de mededeling heeft de Commissie ook meer gegevens over definanciële correcties en terugvorderingen opgenomen in noot 6 van degeconsolideerde rekeningen 2012 van de Europese Unie.
1.2. Acties die betrekking hebbenop de foutenpercentages
Foutenpercentage in gedeeld beheer
- Het Europees Parlement heeft de Commissie gevraagd de praktijken vanhaar diensten te harmoniseren wat de onderbrekingen/opschorting van betalingenbetreft wanneer aanzienlijke gebreken zijn opgespoord op het niveau van detoezichts- en controlesystemen van de lidstaten.
Er wordt intensief gebruik gemaakt vanonderbrekingen en opschortingen, zoals uit diverse verslagen van de Commissieblijkt[7],en de Commissie is vast van plan om deze instrumenten in te blijven zetten. Demaatregelen van de Commissie in dit verband zijn in 2012 verder geharmoniseerd,met name op het gebied van het cohesiebeleid waar zowel DG REGIO als DG EMPL nueen aangepaste aanpak hanteren. Wat landbouw betreft, isVerordening (EG) nr. 883/2006 van de Commissie inapril 2013 gewijzigd om onderbrekingen van de betalingen aan de lidstatenvoor plattelandsontwikkeling al te vergemakkelijken in de huidigeprogrammeringsperiode in geval van tekortkomingen. Volledige harmonisatie dooralle beleidsterreinen heen is op grond van het huidige rechtskader echter nietmogelijk. In het voorstel van de Commissie voor gemeenschappelijke bepalingenvoor wat betreft de fondsen wordt voor de nieuwe programmeringsperiode 2014-2020een verdere harmonisatie van de onderbreking van betalingen voor al dezefondsen, inclusief plattelandsontwikkeling, verwacht. Het politieke akkoordover de hervorming van het GLB dat op 26 juni 2013 is gesloten, enmet name artikel 43 van de horizontale verordening, vergemakkelijktbovendien de onderbreking van betalingen in de landbouw in het geval vanserieuze tekortkomingen en maakt de weg vrij voor verdere harmonisering vanactiviteiten op het gebied van onderbrekingen door alle beleidsterreinen heen.
- De Commissiewerd verzocht de lidstaten uit te nodigen hun ontwerpsubsidiabiliteitsregelsdoor te geven om na te gaan of deze in overeenstemming zijn met dedesbetreffende EU-regels.
De regels in de huidige programmeringsperiodeworden - zoals door de wetgevingsautoriteit is bepaald - op nationaal niveauvastgesteld zodat de lidstaten dezelfde nationale, regionale en lokale regelskunnen gebruiken voor uitsluitend nationale regelingen én door de EUgefinancierde projecten. Op die manier wordt extra complexiteit voorkomen en dekritiek gepareerd dat de overheden van de lidstaten die de EU-programma'suit moeten voeren niet met alle EU-regels bekend zijn. Daarom blijft deCommissie zich inzetten om zaken te vereenvoudigen en neemt zij denoodzakelijke maatregelen wanneer zij nationale subsidiabiliteitsregels ontdektdie te ingewikkeld of niet in overeenstemming met EU-verordeningen zijn.Bovendien wordt wat het Europees Sociaal Fonds (ESF) en het Europees Fonds voorRegionale Ontwikkeling (EFRO) betreft in voorkomend geval vooruitgang geboektbij het bevorderen van het gebruik van vereenvoudigde kostenopties met het oog opde volledige of gedeeltelijke vervanging van nauwgezette en soms lastigenationale subsidiabiliteitsregels.[8].
- Het EuropeesParlement heeft de Commissie verzocht informatie van de lidstaten te verzamelenover de mate waarin nationale regels de wetgeving van de Unie inzakebegrotingsbeheer onnodig ingewikkeld maken ("goldplating") enhierover uiterlijk oktober 2013 aan het Europees Parlement verslag uit tebrengen.
Dit is met namerelevant voor het Europees Sociaal Fonds. Daarom zal de Commissie in oktober 2013een verslag aan de kwijtingsautoriteit over "goldplating" in ESF-programma´soverhandigen.
Om de gevolgen van "goldplating"zoveel mogelijk te beperken, wordt in een van de voorstellen van de Commissievoor 2014-2020 de duidelijke eis aan alle lidstaten gesteld om deadministratieve lasten voor de begunstigden te beperken.
Wat het cohesiebeleid betreft, houdt deCommissie bilaterale besprekingen met de lidstaten over mogelijkeverbeteringen, zowel in de loop van de uitvoering van de programma´s voor deperiode 2007-2013 als tijdens de voorbereidingen voor de programma´s voorde periode 2014-2020.
De Commissie zal bilateraal blijvensamenwerken met de lidstaten op zoek naar mogelijkheden om systematischergebruik te maken van vereenvoudigde kostenopties.
De voorstellen voor het rechtskader voorplattelandsontwikkelingen beogen een garantie van de lidstaten, door middel vaneen gezamenlijke beoordeling van de beheersautoriteiten en de betaalorganen,dat de maatregelen op het gebied van plattelandsontwikkelingen die zij van planzijn uit te voeren, te controleren en te vergelijken zijn.
De algemeneverslaglegging aan het Europees Parlement vereist een systematische evaluatievan de subsidialibiliteitsregels die op nationaal / regionaal / lokaal niveau vankracht zijn. De Commissie is bereid het Parlement te informeren over haarinspanningen, samen met de lidstaten, om vooruitgang te boeken in het gebruikvan vereenvoudigde kostenopties en goldplating te verminderen. Zij beschiktechter niet over de middelen om een evaluatie op EU-niveau te verrichten.
- De Commissiewerd verzocht de beheers- en controleautoriteiten van de lidstaten teondersteunen bij het vaststellen van de systematische oorzaken van fouten endeze autoriteiten bij hun vereenvoudigingsinspanningen van richtsnoeren tevoorzien.
De Commissie heeft gedaan wat haar werdgevraagd en hierover in de jaarlijkse activiteitenverslagen van 2012 van deDG's bericht. Zij blijft zich inzetten voor een strikte naleving van desubsidiabiliteitsvereisten en een juiste toepassing van de regels inzakeoverheidsopdrachten, via opleidingen en hulp aan met het beheer van hetprogramma belaste autoriteiten die deze kennis op hun beurt doorgeven aanorganen die belast zijn met het beheer van de middelen. Wanneer zij vaststeltdat er op programmaniveau sprake van complexe regels is, doet de Commissiebovendien aanbevelingen om deze te vereenvoudigen. De Commissie heeft delidstaten tevens bedeeld met een analyse van het type fouten inzake openbareaanbestedingen dat met betrekking tot het cohesiebeleid door de EU-auditsin de afgelopen jaren werd ontdekt en zij is een actie gestart om de optimalewerkwijzen en mogelijke antwoorden van de lidstaten te verzamelen om dergelijkefouten te verhelpen en herhaling ervan te voorkomen. Met betrekking totplattelandsontwikkeling is al in 2012 door DG AGRI een grote oefeninguitgevoerd die leidde tot een lijst van onderliggende fouten en mogelijkecorrigerende maatregelen die met alle lidstaten op verschillende niveaus isbesproken.
In 2013 is DG AGRI met alle lidstaten eennieuw breed initiatief begonnen dat wordt gekenmerkt door analyse, preventievemaatregelen en corrigerende maatregelen (zie het punt van DG AGRI opblz. 6).
- Het Europees Parlement heeft de Commissieverzocht het proportionaliteitsbeginsel toe te passen en wees als aanvullendestap op het verplichte gebruik van elektronische middelen voor projectaanvragenen verslaglegging en op het gelijkvormig maken en standaardiseren vandocumenten en procedures.
Het gebruik van elektronische middelen is nietaltijd mogelijk en zal daarom alleen worden opgelegd indien het bepaaldecategorieën begunstigden niet belemmert.
Het gelijkvormig maken en standaardiseren vanprocedures en documenten heeft invloed op de interne organisatie van deoverheden in de lidstaten. De verordeningen bevatten belangrijkeaanwijzingscriteria en eisen voor systemen die de basis vormen voor alle desbetreffendeprocedures.
- DeCommissie werd verzocht de criteria voor het maken van voorbehouden in dejaarlijkse activiteitenverslagen en de verschillende methoden voor hetkwantificeren van fouten in overheidsopdrachten op het gebied van landbouw-en cohesiebeleid te harmoniseren.
De Commissie deelt en ondersteunt deze oproepvoor meer samenhang. Als follow-up van de kwijting voor het jaar 2010 is DGREGIO een experiment begonnen om bestaande, door de diensten van hetcohesiebeleid gebruikte kwantificering van fouten in overheidsopdrachten bij tewerken. Het doel is richtsnoeren op te stellen voor alle diensten die werken opbasis van gedeeld beheer, en mogelijk ook voor andere diensten. Dit experimentloopt nog: de Commissie neemt na verwachting in de tweede helft van 2013 eenbesluit.
Daarnaast actualiseerden de horizontalediensten van de Commissie in november 2012 hun interne richtsnoeren voor hetbepalen van foutenpercentages en de criteria om een betrouwbaarheidsverklaringte kwalificeren met een voorbehoud in geval van fouten die verband houden metopenbare aanbestedingsprocedures bij de tenuitvoerlegging van directebetalingen. Deze richtsnoeren zijn gericht op het garanderen van detransparantie en vergelijkbaarheid en het produceren van een realistischeberekening van het feitelijke financiële risico van de EU-begroting,rekening houdend met mogelijke reputatieschade door ernstige procedurefouten.Deze richtsnoeren zijn voor het eerst toegepast door de DG's van de Commissiein hun jaarlijkse activiteitenverslagen voor 2012. De Commissie zal bij hetsluiten van de rapportagecyclus voor 2012 nagaan of er behoefte is aan eenherziening van deze richtsnoeren.
- Het EuropeesParlement heeft de Commissie verzocht de procedures voor controles enfinanciële correcties te versnellen en met name te overwegen de verschillendestadia van de "tegenstrijdige" procedure die resulteert in eenfinanciële correctie, samen te voegen.
Sinds 2012 gebeurt dit al op het gebied vanhet cohesiebeleid waar tegenstrijdige procedures voor audits en juridischeprocedures worden samengevoegd om het proces te versnellen, waardoor hetmogelijk was de procedures voor financiële correcties voor 100 operationeleprogramma's nog in 2012 van start te laten gaan. De komende financiële periodezullen andere beleidsterreinen volgen, maar veel zal afhangen van desectorspecifieke wetgeving die door de wetgever zal worden vastgesteld.
Wat landbouw betreft, is het niet mogelijk deverschillende stadia van de procedure voor financiële correcties samen tevoegen in het rechtskader van het politieke akkoord over de hervorming van hetGLB dat op 26 juni 2013 is gesloten. De Commissie zal nadenken overandere procedurele wijzigingen die de procedure zouden kunnen versnellen (metname striktere termijnen voor elke stap van de procedure).
- De Commissie werd verzocht de vooruitgang teevalueren die is geboekt in het financieel beheer van de verschillendebeleidsterreinen van de EU-begroting om een positievebetrouwbaarheidsverklaring af te geven en hierover uiterlijk in maart 2014verslag uit te brengen[9].
De Commissie zal de geboekte vooruitgangevalueren en hierover verslag uitbrengen in de jaarlijkse activiteitenverslagenen het samenvattend verslag voor 2013.
Krachtens dezelfde prioritaire actie had hetEuropees Parlement eveneens een aantal verzoeken met betrekking tot driespecifieke DG's:
DG AGRI
Het Europees Parlement verzoekt DG AGRI dienspraktijken voor de schorsing of onderbreking van betalingen in overeenstemmingte brengen en vóór eind juni 2013 verslag uit te brengen over de in dewerkgroep geboekte vooruitgang. Het Parlement verzoekt DG AGRI eveneens delidstaten te ondersteunen bij hun inspanningen om voorwaarden die intrinsiekgemakkelijk leiden tot uitvoerings- en controleproblemen, uit hunprogramma's te schrappen.
Verordening (EG) nr. 883/2006van de Commissie is in april 2013 gewijzigd om onderbrekingen vanbetalingen aan de lidstaten voor plattelandsontwikkeling al mogelijk te makenin de huidige programmeringsperiode in geval van tekortkomingen in de werkingvan het beheers- en controlesysteem.
Volledige harmonisatie door alle beleidsterreinenheen is op grond van het huidige rechtskader echter niet mogelijk (zie punt1.2).
Het voorstel van de Commissie voorgemeenschappelijke bepalingen wat de structuurfondsen betreft, voorziet voor denieuwe programmeringsperiode 2014-2020 in een verdere harmonisatie van deonderbrekingen van betalingen voor al deze fondsen, inclusiefplattelandsontwikkeling (zie artikel 74 vanCOM(2012) 496 final). Het politieke akkoord over de hervormingvan het GLB dat op 26 juni 2013 is gesloten, vergemakkelijktbovendien de onderbreking van betalingen in de landbouw in het geval van"serieuze tekortkomingen", terwijl er op grond van de huidigebepalingen twee financiële correcties moeten zijn voor dezelfde niet-nalevingvoordat betalingen kunnen worden opgeschort.
Het verslag waarom werd verzocht, is injuni 2013 naar het Europees Parlement gestuurd (SWD(2013) 244 final).
DG REGIO
Het Europees Parlement verzoekt DG REGIO allebestaande preventieve en corrigerende maatregelen uit te voeren en dringt aanop het beginsel van netto financiële correcties zoals voorgesteld voor devolgende generatie programma's. In de resolutie wordt de Commissie eveneensgevraagd haar standpunt te verdedigen dat het niet is toegestaan projecten teselecteren die met terugwerkende kracht zijn goedgekeurd[10].
De Commissie onderstreept nog eens zeer alertte zijn en zich in te zetten om indien nodig alle bestaande instrumenten tegebruiken. Wat de financiële correcties betreft, mogen de lidstaten op grondvan de huidige bepalingen de bedragen echter opnieuw gebruiken indien zij devoorgestelde correcties aanvaarden (artikel 98 vanVerordening (EG) nr. 1083/2006). In andere gevallen gaat het omnetto financiële correcties van de Commissie. Bij de afsluiting zal deCommissie indien nodig financiële correcties toepassen op de overgeblevenmateriële fouten. Deze correcties kunnen netto zijn. Voor de periode 2014-2020verdedigt de Commissie met kracht haar voorstel inzake de netto financiëlecorrecties als de jaarrekeningen eenmaal zijn ingediend.
Wat de zogenoemde "retrospectieveprojecten" op grond van de huidige programmeringsperiode betreft, heeftzij speciale maatregelen genomen om hun inherente risico´s te beperken door in2013 extra hulp en advies te bieden aan een beperkt aantal bezorgde lidstatenen door nationale controleurs te verzoeken zich op deze riskantere projecten enpraktijken te richten.
Voor de periode 2014-2020 stelde de Commissievoor om verrichtingen niet voor bijstand van de Europese structuur- eninvesteringsfondsen te selecteren indien ze fysiek zijn afgerond of volledigzijn uitgevoerd voordat de financiering werd aangevraagd.
Foutenpercentage bij het gecentraliseerdbeheer
DG ONDERZOEK
Het Europees Parlement wenste vóór eind juni2013 een verslag over de gevolgen van de vereenvoudigingsmaatregelen die in hetsamenvattend verslag voor het jaar 2011 over het foutenpercentage in hetonderzoeksbeleid zijn aangekondigd. De Commissie heeft op10 juli 2013 een verslag verzonden[11]met een evaluatie van de resultaten van de vereenvoudigingsmaatregelen en deverbeteringen in de controlestrategie, met name wat de maatregelen betreft omde controlelast te verminderen, en de richtsnoeren voor de begunstigden en decontroleurs.
1.3. Evaluatieverslag(artikel 318 VWEU) en beter gebruik van doelmatigheidscontroles
Het Europees Parlement verzoekt de Commissiede geboekte vooruitgang bij het verwezenlijken van de (EU 2020-)vlaggenschipinitiatieven te benadrukken. Daarnaast dringt zij aan op een betergebruik van doelmatigheidscontroles.
De Commissie heeft als onderdeel van hetevaluatieverslag over het jaar 2012 een actieplan gepresenteerd dat op26 juni 2013 is vastgesteld. In dit actieplan worden onder meeracties beschreven om de informatie over gegevens uit de strategische planningen programmeringscyclus te integreren. Hiertoe behoort de integratie vanvooruitgangs- en prestatiebeheerkenmerken in het beheersplan voor 2014(het stellen van doelen, prestatie-indicatoren en bijbehorendedoelstellingen per programma, geplande evaluaties). In de jaarlijkseactiviteitenverslagen zal grondiger verslag worden uitgebracht over de wijzewaarop de financiële en personele middelen zijn gebruikt om debeleidsdoelstellingen te verwezenlijken, over de vooruitgang en de manierwaarop dit beleid van toegevoegde waarde voor de EU is geweest. In hetevaluatieverslag zal meer informatie over de vooruitgang en prestaties wordengebruikt, inclusief de resultaten van de uitgevoerde doelmatigheidscontroles ende vervolgens genomen acties.
Wat het verzoek van een eenduidige definitievoor de meerwaarde van de EU betreft, heeft de Commissie al een conceptvoorgesteld dat als basis voor het voorstel voor de volgende generatieprogramma's op grond van het MFK 2014-2020 is gebruikt(SEC(2011) 867). Als gevolg hiervan bevatten de meeste nieuwe programma'seen tussentijdse evaluatie over deze belangrijke aangelegenheid.
Ten slotte bevatten de voorstellen van deCommissie aangaande de EU 2020-vlaggenschip- en andereinitiatieven voor de nieuwe generatie programma's kenmerken die erop gerichtzijn een sterker prestatiekader neer te zetten, gericht op efficiëntie endoeltreffendheid bij het verwezenlijken van de prioritaire doelstellingen. Hetvolgende MFK biedt ook de mogelijkheid voor betere regelingen op het gebied vantoezicht en evaluatie om betere verslaglegging te genereren. De Commissie zalverslag uitbrengen over de vooruitgang in het bereiken van de doelstellingenvan de financiële programma's die ontworpen zijn om bij te dragen aan deverwezenlijking van de EU 2020-doelstellingen en de andereprogramma's die bijdragen aan andere EU-doelstellingen.
Wat het verzoek betreft om alle aan hetEuropees Parlement overhandigde evaluatieverslagen beschikbaar te maken,conform de bestaande evaluatienorm, geldt dat de resultaten van de evaluatieopenbaar moeten worden gemaakt. Dit is van toepassing tenzij er eenrechtvaardiging bestaat om ze niet toegankelijk te maken op grond vanVerordening (EG) nr. 1049/2001 inzake de toegang van het publiektot documenten van het Europees Parlement, de Raad en de Commissie. Het verslagartikel 318 bevat een lijst evaluaties met hyperlinks naar de documenten.
1.4. Acties inzake opbrengsten entraditionele eigen middelen
- Het Europees Parlement verzoekt de Commissiehet Parlement vóór de kwijtingsprocedure 2012 een evaluatie te verstrekken vande kosten van uitstel van de volledige toepassing van het gemoderniseerdedouanewetboek. De Commissie wordt tevens verzocht betrouwbare gegevens teverzamelen over de douane- en btw-kloof in de lidstaten en hieroverom de zes maanden verslag uit te brengen aan het Parlement. Ten slotte vraagthet Europees Parlement acties vast te stellen die de inning van douanerechtenen btw in de lidstaten doeltreffender en efficiënter maken.
Wat de beoordeling van de kosten betreft vanhet uitstel van het gemoderniseerd douanewetboek, heeft de Commissie hetEuropees Parlement op 12 april 2013 geantwoord[12].
Naar aanleiding van het verzoek betrouwbaregegevens over de btw- en douanekloof in de lidstaten te verzamelen, heeftde Commissie een bijdrage geleverd aan een studie in opdracht van het EuropeesParlement. De studie is getiteld "From Shadow to Formal Economy: levellingthe Playing field in the Single Market" en richt zich met name op denalevingstekorten en de gevolgen hiervan voor de economieën van de lidstaten ende interne markt. Daarnaast maakte de Commissie in 2009 een studie bekendwaarin de btw-kloof werd geschat. Eind oktober 2013 zal een actualiseringvan deze studie naar het Europees Parlement en andere instellingen wordengestuurd.
Wat betreft de vaststelling van acties die deefficiëntie en doeltreffendheid van de inning van douanerechten in de lidstatenverbeteren, biedt de Commissie bepaalde lidstaten technische bijstand.
- Het Europees Parlement verzoekt de Commissiede kanalen vast te stellen die de belastingontduiking en -ontwijking mogelijkmaken en tegenmaatregelen te bevorderen om de gevolgen te evalueren van dederving van inkomsten op de beschikbaarheid van eigen middelen van de EU. HetEuropees Parlement verzoekt de Commissie verder dringend maatregelen te nemenom een eind te maken aan de mogelijkheden geld uit het reguliere financiëlecircuit weg te sluizen en maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat allebancaire activiteiten die betrekking hebben op offshore-activiteiten,illegaal worden gemaakt.
Tot slot verwachtte het Europees Parlementbinnen twee maanden na de datum van goedkeuring van de resolutiewetgevingsvoorstellen van de Commissie om een einde te maken aan de praktijkvan het gebruik van belastingparadijzen.
De Commissie onderneemt op diverse terreinenactie om de lidstaten te steunen in hun strijd tegen belastingfraude enbelastingontduiking.
Op 6 december 2012 heeft de Commissie eenuitgebreid en ambitieus actieplan vastgesteld (COM(2012) 722) ombelastingfraude en -ontduiking te bestrijden (actieplan van de Commissie),samen met twee aanbevelingen[13].
Op het terrein vanbtw en douanerechten heeft de Commissie een ambitieus voorstel ingediend vooreen richtlijn betreffende de strafrechtelijke bestrijding van fraude die definanciële belangen van de Unie schaadt (COM(2012) 363 van11 juli 2012). De bescherming van de EU-inkomsten wordtgeharmoniseerd en versterkt door de nieuwe regels, als ze zijn vastgesteld.Maar het innen van belasting of douanerechten betreft een nationalebevoegdheid. Op 6 juni 2013 keurde de Commissie ook een mededelingaan de Raad en het Europees Parlement goed met de titel "Intensivering vande bestrijding van sigarettensmokkel en andere vormen van illegale handel intabaksproducten - Een integrale EU-strategie".
Wat de vaststelling van kanalen betreft die debelastingontduiking en -ontwijking mogelijk maken en tegenmaatregelenbevorderen, evenals het verzoek een eind te maken aan financiëleoffshore-activiteiten, wordt in de twee bovengenoemde aanbevelingen geijverdvoor speciale maatregelen om agressieve fiscale planning aan te pakken en dekwestie van belastingparadijzen te behandelen. Op de tenuitvoerlegging van deaanbevelingen in de lidstaten zal worden toegezien door het platform voor goedfiscaal bestuur, dat in juni 2013 door de Commissie is opgericht.
De Commissie werkt ook nauw met de OESO samenbij het opstellen van een begin augustus 2013 aangekondigd actieplan over hetprobleem van de erosie van de belastinggrondslag en de winstverschuiving[14].
Wat de kwestie van het gevolg van de dervingvan inkomsten op de beschikbaarheid van de eigen middelen van de Unie betreft,benadrukt de Commissie dat elke inkomstenstroom door een verschillendrisicoprofiel wordt gekenmerkt. Aangaande de traditionele eigen middelen heeftde Commissie de lidstaten herhaaldelijk gewezen op kwesties in verband met deterugvordering en het bewustzijn vergroot door het beginsel van de financiëleaansprakelijkheid toe te passen indien het niet terugvorderen aan een lidstaatkan worden toegewezen. Wat de btw betreft, komt veruit de grootste financiëleprikkel door een effectieve terugvordering ten goede aan de lidstaten: voorelke geïnde euro gaat 97 cent naar de nationale begrotingen, terwijl slechts 3cent naar de EU gaat.
Tot slot is de Commissie van mening, wat hetverzoek betreft om binnen twee maanden wetgevingsvoorstellen te ontvangen omeen einde te maken aan de praktijk van het gebruik van belastingparadijzen, datde twee bovengenoemde aanbevelingen de aangewezen initiatieven zijn om deopgeworpen kwestie efficiënt en effectief te bestrijden.
2. Follow-up van de kwijting voor2010
2.1. Jaarverslag voor het EuropeesParlement over financiële instrumenten
Het Europees Parlement herhaalt zijn verzoekaan de Commissie om de ervaringen met financiële instrumenten in hetcohesiebeleid voor de programmeringsperiode 2007-2013 te evalueren en eenrisicobeoordeling uit te voeren.
Zoals in de follow-up van de kwijting voor2010 is aangegeven[15],heeft de Commissie het Europees Parlement in februari 2012 een werkdocument vande diensten van de Commissie gestuurd over financiële instrumenten in hetcohesiebeleid, waarin de ervaringen met de uitvoering van de financiëleinstrumenten in de huidige periode werden geanalyseerd en werd voorgesteld omhet regelgevend kader voor na 2013 te versterken[16]. De Commissie heeft hetEuropees Parlement in december 2012 twee aanvullende verslagen gestuurd: heteerste handelde over de door de Commissie uitgevoerde evaluatie, via hetevaluatienetwerk van deskundigen, aangaande het gebruik van het EFRO terondersteuning van financiële instrumenten en in het tweede, gebaseerd op dewijziging van Verordening (EG) nr. 1083/2006, werd deverplichting voor lidstaten geïntroduceerd om in het jaarlijkseuitvoeringsverslag formeel verslag uit te brengen over de financiëleinstrumenten[17].De diensten van de Commissie geven gehoor aan de conclusies in deze verslagen.
2.2. Verantwoordingsketen/cascade
Het Europees Parlement is van mening dat de"Commissie het verzoek van het Parlement om de handtekening van hetverantwoordelijke commissielid toe te voegen aan de jaarlijkseactiviteitenverslagen voortdurend negeert". Zoals aangegeven in het kadervan de follow-up van de kwijting voor 2010, is dit in tegenspraak internebeheersstructuur van de Commissie. Op grond van een besluit van het collegewordt de hoofdverantwoordelijkheid voor het beheer van de financiële enpersonele middelen individueel gedelegeerd aan de directeuren-generaal of dediensthoofden, die hun verantwoordelijkheid voor het beheer aanvaardenmet de ondertekening van hun jaarlijkse activiteitenverslagen. De politiekeverantwoordelijkheid wordt vervolgens door het college genomen door middelvan de vaststelling van het samenvattend verslag zoals gedefinieerd inartikel 66, lid 9, van het financieel reglement.
3. Horizontale kwesties
3.1. Verantwoordelijkheid van deCommissie en de lidstaten bij gedeeld beheer
Het Europees Parlement merkt op dat deCommissie de lidstaten moet helpen om zinnige jaarlijkse overzichten op testellen, dat de jaarlijkse overzichten aan het Europees Parlement terbeschikking moeten worden gesteld en dat deze niet alleen in de taal van delidstaat ter beschikking moeten worden gesteld.
De lidstaten hebben in 2010 richtsnoeren overde vorm en de inhoud van de jaarlijkse overzichten gekregen, inclusief eenmodel. Wat de betrouwbaarheid betreft, bieden de jaarlijkse beheersverslagen ennationale auditadviezen de basis voor de betrouwbaarheid van de jaarlijkseactiviteitenverslagen en bieden deze gedetailleerdere informatie dan dejaarlijkse overzichten. De Commissie meent daarom dat de toegevoegde waarde vande overzichten beperkt is, zoals ook uit een externe studie blijkt waarover hetEuropees Parlement in mei 2011 is bericht[18].
Op het gebied van de structuurfondsen zijnalle overzichten voor het financiële jaar 2010 en 2011 in de oorspronkelijketaal bij het Europees Parlement ingediend. Het verzoek aan de lidstaten om hunjaarlijkse overzichten in een andere taal te sturen dan hun eigen taal, is vaninvloed op de huidige regelgevende maatregelen inzake het gebruik van talendoor de lidstaten (verordening 1, artikel 2). De Commissie zet zichmet inachtneming van de beginselen van evenredigheid en kosteneffectiviteit inom de belangrijkste onderdelen van deze documenten naar het Engels te vertalenop voorwaarde dat er geen vertrouwelijke informatie in staat en dat ervoldoende tijd is om de taak te verrichten.
Tot slot roept het Europees Parlement deCommissie op om samen met de lidstaten een model voor nationalebeheersverklaringen vast te stellen.
In het kader van de MFK-overeenkomsttussen de Raad en het Europees Parlement heeft de Commissie verklaard bereid tezijn het verzoek te onderzoeken om een sjabloon vast te stellen voor nationalebeheersverklaringen die op het daartoe geëigende politieke niveau door delidstaten worden afgegeven. De Commissie zei tevens bereid te zijn de beideinstellingen en andere belanghebbenden uit te nodigen deel te nemen aan eenwerkgroep om uiterlijk eind dit jaar aanbevelingen op te stellen.
3.2. Betrouwbaarheid van de"management representations" van de Commissie
Het Europees Parlement stelt voor eenduidelijk verband te leggen tussen de in de jaarlijkse activiteitenverslagenopgenomen bedragen voor het bepalen van het restfoutenpercentage en deinformatie over de in de rekeningen vermelde terugvorderingen en financiëlecorrecties. Er is een duidelijk verband gelegd tussen de in de jaarlijkseactiviteitenverslagen opgenomen bedragen, met name wat betreft de bepaling vanhet restfoutenpercentage, en de informatie over de in de rekening vermeldeterugvorderingen en financiële correcties in de geconsolideerde rekeningen van2012. In de jaarlijkse activiteitenverslagen van 2012 en het samenvattendverslag van 2012 verschijnt gedetailleerde informatie over deze punten.
Daarnaast zal de Commissie met ingang vanseptember 2013 jaarlijks een mededeling over de bescherming van de EU-begrotingpresenteren (zie punt 1.1).
3.3. Fraudebestrijdingsstrategie
Het Europees Parlement verzoekt de Commissieverslag uit te brengen over en een evaluatie te maken van defraudebestrijdingsstrategieën in elk directoraat-generaal. De Commissieonderstreept dat de jaarlijkse activiteitenverslagen van de gedelegeerdeordonnateurs betrekking hebben op de vaststelling en de uitvoering van hunrespectieve fraudebestrijdingsstrategieën. De Commissie brengt in 2014 verslaguit aan het Europees Parlement en de Raad over de uitvoering van haar fraudebestrijdingsstrategie,te beginnen met het verslag van de Commissie over de bescherming van definanciële belangen voor het jaar 2013.
3.4. Tabaksindustrie
Het Europees Parlement verzoekt de Commissieverslag uit te brengen over de manier waarop zij verbeteringen aan zal brengenin haar plannen om een proactief beheer in te voeren van mogelijkebelangenconflicten en "draaideurgevallen", evenals in detenuitvoerlegging van artikel 5, lid 3 van de kaderovereenkomstvan de Wereldgezondheidsorganisatie voor de bestrijding van tabaksgebruik. DeCommissie wordt daarnaast verzocht een overzicht te verstrekken van alledocumenten (openbaar en niet-openbaar) en alle personen die betrokkenzijn bij de onderhandelingen over de vier samenwerkingsovereenkomsten.
De Commissie is van mening dat het voor alleinstellingen toepasselijke rechtskader en de door elke instelling vastgesteldeuitvoeringsbepalingen een solide basis vormen voor de behandeling van alleaangelegenheden inzake belangenconflicten, inclusief de zogenoemde draaideurgevallen.Deze regels worden proactief door de Commissie beheerd.
Wat de richtsnoeren voor de uitvoering vanartikel 5, lid 3, van de kaderovereenkomst van deWereldgezondheidsorganisatie voor de bestrijding van tabaksgebruik betreft, isde Commissie van mening dat het ethische kader voor de leden en het personeelvolledig met deze bepaling in overeenstemming is. Voorzitter Barroso heeft ditop 12 februari 2013 in antwoord op een brief van de heer Groote,voorzitter van de Commissie milieubeheer, volksgezondheid en voedselveiligheidvan het Europees Parlement, uiteengezet in het op 9 november 2012ingediende tweejarige verslag in het kader van de kaderovereenkomst van deWereldgezondheidsorganisatie voor de bestrijding van tabaksgebruik en inantwoord op de parlementaire vragen E-011643/2012 en E-001718/2013.
Wat het verzoek om informatie betreft, zijn ernaar aanleiding van verschillende briefwisselingen tussen de heer Theurer(voorzitter van de Commissie begrotingscontrole (CONT)) en commissaris ?emetaregelingen getroffen om deze kwestie aan te pakken.
4. Specifieke kwesties
4.1. Externe hulp, met inbegripvan de Europese Ontwikkelingsfondsen (EOF)
Wat de steun van de EU aan Haïti betreft,roept het Europees Parlement de Commissie op om de lijst van de door de EUgefinancierde projecten openbaar te maken, evenals de prestatie-indicatorenvoor de begrotingssteun, en met ingang van 2013 de nieuwe criteria voorbegrotingssteun toe te passen die uiteen zijn gezet in de mededeling "Detoekomstige strategie inzake EU-begrotingssteun aan derde landen".
Op 11 februari 2013 is een lijst vandoor de Unie gefinancierde projecten in Haïti bij het Europees Parlementingediend. De beoordeling van de duurzaamheid van deze projecten vanuit hetperspectief van een periode van vijf jaar is nog niet afgerond. Het eindverslagwordt in het tweede kwartaal van 2014 verwacht.
Het actiedossier met de achtergrond,doelstellingen en de details van het programma 2010 voor Haïti is gepubliceerden bevat de beoordeling van de subsidiabiliteit voor de begrotingssteun[19].
De nieuwe modaliteiten voor begrotingssteunworden toegepast voor alle nieuwe programma's inzake begrotingssteun die metingang van 1 januari 2013 worden ondertekend.
Ter voorbereiding op de mogelijk toekomstigeopname van de Europese Ontwikkelingsfondsen (EOF) in de EU-begroting,heeft de Commissie voorgesteld de sleutels voor de bijdragen van de lidstatenaan het 11e EOF verder in overeenstemming te brengen met de bni-sleutelsdie voor de EU-begroting worden gebruikt. Verder stelt de Commissie voorom de bepalingen van het 11e EOF zoveel mogelijk in overeenstemming te brengenmet relevante financieringsinstrumenten in de begroting (inclusief hetinstrument voor ontwikkelingssamenwerking en de gemeenschappelijke uitvoeringsbepalingen)en het Financieel Reglement en de EU-begroting, met inachtneming van hetuitgangspunt van partnerschap dat in de Overeenkomst van Cotonou is verankerd.
4.2. OLAF
Het Europees Parlement dringt aan op volledigetransparantie wat de toepassing van grondrechten tijdens onderzoeken van OLAFbetreft. De beoordeling of grondrechten bij onderzoeken van OLAF mogelijk zijngeschonden, is aan de betrokken rechterlijke instanties.
Overeenkomstigartikel 12, lid 3, tweede alinea, vanVerordening (EG) nr. 1073/1999, brengt de directeur-generaal vanOLAF op gezette tijden verslag uit aan het Europees Parlement, de Raad, deCommissie en de Rekenkamer over de resultaten van de door OLAF verrichteonderzoeken.
4.3. Verzoeken aan de Commissiebetreffende gedecentraliseerde agentschappen en gemeenschappelijkeondernemingen
Verschillende verzoeken van het EuropeesParlement betreffen vereenvoudigingsmaatregelen voor agentschappen van zowelfinanciële als wettelijke aard. De Commissie herziet momenteel de verordeningvoor een financieel kader die van toepassing is op gedecentraliseerdeagentschappen, met als doel de tekst in overeenstemming te brengen met hetnieuwe Financieel Reglement en de huidige problemen op te lossen die door deagentschappen en de Commissie worden ondervonden.
In het kader van het nieuwe statuut wordt metde herziening van artikel 110 de vereenvoudiging en flexibiliteitgegarandeerd met betrekking tot de voorschriften voor de toepassing van hetstatuut en de regeling die van toepassing is op andere personeelsleden. Het zalechter moeilijk zijn voor de Commissie om de Commissie begrotingscontrole(CONT) van het Europees Parlement elke keer dat er onenigheid is over detenuitvoerlegging van artikel 110 van het nieuwe statuut, te voorzien vaneen met redenen omkleed besluit. Dit leidt tot een onevenredig gebruik vanmiddelen en tot vertragingen die niet in overeenstemming met de rechtszekerheidzijn.
Wat de verzoeken betreft om de synergieëntussen bepaalde agentschappen[20]te onderzoeken, zal de Commissie, zoals zij heeft aangegeven in haarstappenplan voor de uitvoering van de gemeenschappelijke aanpak, van geval totgeval de mogelijkheid van gedeelde diensten nagaan op basis van de nabijheidvan locaties, het beleidsterrein, of de mogelijkheid in overweging nemen agentschappensamen te voegen in geval van overlapping van taken waarbij een groterestructuur zou resulteren in een efficiëntere werking. De Commissie heeft inmaart 2013 voorgesteld Cepol en Europol samen te voegen(COM(2013) 173).
* * *
[1] De kwijting voor de algemene begroting van de EU voor2011, de speciale verslagen van de Europese Rekenkamer in het kader van dekwijting aan de Commissie, de kwijting voor het Europees Ontwikkelingsfonds ende kwijting voor de EU-agentschappen. De documenten P7_TA(2013)0122,P7_TA(2013)0123, P7_TA(2013)0125 en P7_TA(2013)0134 zijn beschikbaar op: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=20130417&secondRef=TOC&language=en
[2] De documenten 5754/13 ADD 1, 5752/13 ADD 1 en 5752/1/13REV 1 zijn gepubliceerd op: http://www.europarl.europa.eu/committees/en/cont/publications.html?id=CONT00004#menuzone
[3] Zie de punten 5, 7, 35-36,40, 42, 51, 54, 68, 75, 81,87, 119-120, 138, 148, 150-152, 187-188, 193-195, 201, 203, 221-222, 227, 241,247, 249, 255, 277, 288, 292, 298, 308, 338 van het werkdocument van dediensten van de Commissie over de resoluties van het Europees Parlement.
[4] Zie de punten 78en 80 van het werkdocument van de diensten van de Commissie over de aanbevelingvan de Raad.
[5] Prioritaire actie 1: mededeling van de Commissiebetreffende de bescherming van de begroting van de Unie; prioritaire actie 2:acties met betrekking tot de foutenpercentages, inclusief drie specifiekekwesties inzake landbouw, regionaal beleid en onderzoek; prioritaire actie 3:evaluatieverslag, artikel 318 VWEU en prioritaire actie 4: opbrengsten entraditionele eigen middelen.
[6] Zie de brief van commissaris ?emeta van22 februari 2013, beschikbaar via:
http://www.europarl.europa.eu/document/activities/cont/201302/20130225ATT61662/20130225ATT61662EN.pdf
[7] Bijvoorbeeld uit de kwartaalverslagen overtussenrekeningen, gericht aan de Commissie begrotingscontrole (CONT), noot 6van de geconsolideerde jaarrekening van de Europese Unie van 2011 en dejaarlijkse activiteitenverslagen van DG REGIO en DG EMPL van 2011 en 2012.
[8] Zie de brief van commissaris ?emeta in voetnoot 6.
[9] De jaarlijkse activiteitenverslagen van dedirecteuren-generaal en het samenvattend verslag over beheersresultaten van deCommissie voor 2013.
[10] Projecten die met terugwerkende kracht zijn goedgekeurd("retrospectieve projecten") zijn projecten die vóór definancieringsaanvraag fysiek zijn uitgevoerd.
[11] Ares(2013) 2634919 van 10.7.2013.
[12] Ares(2013) 684754 van 12.4.2013.
[13] Aanbeveling van de Commissie van 6 december 2012over agressieve fiscale planning (C(2012) 8806 final) en aanbeveling vande Commissaris van 6 december 2012 met betrekking tot maatregelen omderde landen aan te moedigen minimumnormen voor goed bestuur in belastingzakentoe te passen (C(2012) 8805 final).
[14] http://www.oecd.org/ctp/BEPSActionPlan.pdf
[15] COM(2012) 585 final.
[16] SWD(2012) 36 final.
[17] Ares(2012) 1518077en 1518161 van 18.12.2012.
[18] Ares(2011) 505770.
[19] http://ec.europa.eu/europeaid/documents/aap/2010/af_aap-spe_2010_hti_p2.pdf
[20] Cepol-Europol, Cedefop- ETF, Eurofound-EU-OSHA.