Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD tot wijziging van Verordening (EG, Euratom) nr. 480/2009 tot instelling van een Garantiefonds
Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD tot wijziging van Verordening (EG, Euratom) nr. 480/2009 tot instelling van een Garantiefonds
VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
Brussel, 14.9.2016 |
COM(2016) 582 final |
2016/0274(COD) |
Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD tot wijziging van Verordening (EG, Euratom) nr. 480/2009 tot instelling van een Garantiefonds |
TOELICHTING
Dit voorstel maakt deel uit van het ambitieuze externe investeringsplan (hierna "EIP" genoemd) dat is aangekondigd in de mededeling van de Commissie van 7 juni 2016 over een nieuw partnerschapskader met derde landen in het kader van de Europese migratieagenda 1 . Het EIP-initiatief werd vervolgens op 28 juni 2016 door de Europese Raad bekrachtigd en is bedoeld om de onderliggende oorzaken van migratie aan te pakken en tegelijk bij te dragen aan de verwezenlijking van de doelstellingen inzake duurzame ontwikkeling. Dit voorstel omvat twee wijzigingen van Verordening van de Raad (EG, Euratom) nr. 480/2009 van 25 mei 2009. In combinatie met een afzonderlijk wetgevingsvoorstel tot wijziging van Besluit nr. 466/2014/EU van het Europees Parlement en de Raad van 16 april 2014 tot verlening van een EU-garantie voor verliezen van de Europese Investeringsbank (EIB) op financieringsverrichtingen van projecten buiten de Unie, zal dit voorstel de EIB in staat stellen het EIP te helpen uitvoeren door het EIB-mandaat voor externe leningen zowel kwantitatief als kwalitatief uit te breiden. Daardoor zal de EIB snel een bijdrage kunnen leveren aan de doelstellingen van het EIP, met name door het verstrekken van aanvullende financiering aan begunstigden uit de particuliere sector.
Als onderdeel van de inspanningen van de Commissie om de onderliggende oorzaken van migratie aan te pakken, wordt voorgesteld om de EIB een nieuw mandaat voor het verstrekken van leningen aan de particuliere sector toe te kennen. In het kader van dat nieuwe mandaat zal de Unie aanspraak kunnen maken op de inkomsten uit risicopremies die in het kader van de financieringsverrichtingen van de EIB worden gegenereerd. Deze inkomsten zouden moeten worden overgeheveld naar het Garantiefonds dat is geregeld bij Verordening van de Raad (EG, Euratom) nr. 480/2009 van 25 mei 2009.
Het surplusbedrag van het Garantiefonds dat meer dan 10 % van de totale uitstaande leningen bedraagt, zal naar de begroting worden teruggeboekt. Deze aanpassing heeft tot doel de begroting beter te beschermen tegen mogelijke extra risico's van wanbetaling van de EIB-verrichtingen die met de migratiecrisis verband houden.
Tot dusver werden de activa van het Garantiefonds beheerd door de EIB. De Commissie heeft veel ervaring met het beheer van soortgelijke financiële verrichtingen. Zij is goed in staat om het Garantiefonds onafhankelijk te beheren, waarbij zij zou streven naar stroomlijning en consolidatie van haar activabeheersactiviteiten, voortbouwend op bestaande structuren en goede prestaties. De Commissie is al belast met het beheer van het Garantiefonds van het Europees Fonds voor strategische investeringen (EFSI). Het beheer van de activa van het Garantiefonds moet dus worden overgedragen aan de Europese Commissie.
De artikelen 209 en 212 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.
2016/0274 (COD) |
Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD tot wijziging van Verordening (EG, Euratom) nr. 480/2009 tot instelling van een Garantiefonds |
In het bestaande tripartiete akkoord tussen de Commissie, de Rekenkamer en de EIB zijn de regels vastgelegd op grond waarvan de Rekenkamer haar audits van de financieringsverrichtingen van de EIB met EU-garantie moet uitvoeren.
In het kader van Besluit 466/2014/EU worden regelmatig verslagen opgesteld. De Commissie brengt jaarlijks verslag uit aan het Europees Parlement en de Raad over de uitvoering van het mandaat door de EIB.
De verslaglegging over de resultaten wordt gebaseerd op een passend geheel van indicatoren voor de hele portefeuille indien mogelijk, of voor een bepaalde sector. In het kader van het raamwerk voor resultaatmeting zullen die indicatoren gedurende de hele projectcyclus worden gemeten tijdens de beoordelingsfase en gedurende de monitoring totdat het project volledig is uitgevoerd. De indicatoren zullen worden gemeten zodra de eerste ontwikkelingsresultaten beschikbaar zijn, gewoonlijk tot drie jaar na de voltooiing van het project. Ze worden, voor zover mogelijk, ook gebruikt voor de eindrapportage in het kader van Besluit 466/2014/EU.
Voorts verschaft de EIB de Commissie alle statistische, financiële en boekhoudkundige gegevens over de financieringsverrichtingen onder EU-garantie die de Commissie nodig heeft om haar rapportageverplichtingen na te komen of om aan verzoeken van de Rekenkamer te voldoen, alsmede een accountantsverklaring betreffende de in het kader van de financieringsverrichtingen uitstaande bedragen.
Momenteel ontvangt het Garantiefonds zijn middelen uit 1) één jaarlijkse overmaking uit de algemene begroting van de Unie, 2) rente over de belegging van de beschikbare middelen van het Garantiefonds en 3) nabetalingen door in gebreke gebleven debiteuren. De inkomsten uit risicopremies die worden gegenereerd in het kader van het nieuwe mandaat van de EIB voor leningen aan de particuliere sector zullen een vierde bron van inkomsten voor het Garantiefonds vormen. Er wordt voorgesteld om artikel 2 van Verordening (EG, Euratom) nr. 480/2009 dienovereenkomstig te wijzigen.
Tot dusver werden de activa van het Garantiefonds beheerd door de EIB. De Commissie heeft veel ervaring met het beheer van dergelijke financiële verrichtingen. Zij is goed in staat om het Garantiefonds onafhankelijk te beheren, waarbij zij zou streven naar stroomlijning en consolidatie van haar activabeheersactiviteiten, voortbouwend op bestaande structuren en goede prestaties. De Commissie is al belast met het beheer van het Garantiefonds van het EFSI. Het beheer van de activa van het Garantiefonds moet dus worden overgedragen aan de Europese Commissie.
Er wordt voorgesteld om artikel 7 van Verordening (EG, Euratom) nr. 480/2009 dienovereenkomstig te wijzigen.
tot wijziging van Verordening (EG, Euratom) nr. 480/2009 tot instelling van een Garantiefonds
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name de artikelen 209 en 212,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure,
Overwegende hetgeen volgt:
Het Garantiefonds is geregeld bij Verordening van de Raad (EG, Euratom) nr. 480/2009 2 .
Het Garantiefonds ontvangt zijn middelen uit één jaarlijkse overmaking uit de algemene begroting van de Unie, rente over de belegging van de beschikbare middelen van het Garantiefonds en nabetalingen door in gebreke gebleven debiteuren.
De inkomsten uit risicopremies die uit de financieringsverrichtingen van de Europese Investeringsbank (EIB) worden gegenereerd en waarvoor een begrotingsgarantie van de Unie geldt, moeten aan het Garantiefonds worden overgemaakt.
Het surplusbedrag van het Garantiefonds dat meer dan 10 % van het totale uitstaande bedrag van de Unie in hoofdsom bedraagt, moet naar de algemene begroting van de Unie worden teruggeboekt om de begroting beter te beschermen tegen mogelijke extra risico's van wanbetaling van de EIB-financieringsverrichtingen waarmee de onderliggende oorzaken van migratie worden aangepakt.
Het financiële beheer van het Garantiefonds moet worden overgedragen van de EIB aan de Commissie, die praktische ervaring heeft met het beheer van dergelijke beleggingen. De overname van het beheer van de activa van het Garantiefonds moet de Commissie in staat stellen haar activabeheersactiviteiten te stroomlijnen en te consolideren, voortbouwend op bestaande structuren en goede prestaties.
Verordening (EG, Euratom) nr. 480/2009 van de Raad moet derhalve dienovereenkomstig worden gewijzigd,
HEBBEN DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:
Artikel 1
Verordening (EG, Euratom) nr. 480/2009 wordt als volgt gewijzigd:
1) aan artikel 2 wordt het volgende vierde streepje toegevoegd:
"— inkomsten uit risicopremies die zijn gegenereerd in het kader van de financieringsverrichtingen van de EIB en die door de Unie worden gegarandeerd.";
2) in artikel 3 wordt de derde alinea vervangen door:
"Indien het bedrag van het Garantiefonds meer dan 10 % van het totale uitstaande bedrag van de Unie in hoofdsom bedraagt, wordt het surplus naar de algemene begroting van de Europese Unie teruggeboekt. Dat surplus wordt in één enkele transactie naar een speciaal begrotingsonderdeel in de staat van ontvangsten van de algemene begroting van de Europese Unie van het jaar n+1 teruggeboekt, op basis van het verschil aan het einde van het jaar n-1 tussen het bedrag van 10 % van het totale uitstaande bedrag in hoofdsom en de waarde van de netto-activa van het Fonds, zoals berekend aan het begin van het jaar n.";
3) artikel 7 wordt vervangen door:
"Artikel 7
De Commissie draagt zorg voor het financiële beheer van het Fonds. De Commissie beheert en belegt de middelen van het Garantiefonds met inachtneming van het beginsel van goed financieel beheer en van adequate prudentiële regels.";
4) artikel 8 wordt vervangen door:
"Artikel 8
Uiterlijk op 31 maart van elk jaar zendt de Commissie het Europees Parlement, de Raad en de Rekenkamer, in het kader van de financiële staten van de Commissie, de vereiste informatie toe over de stand van het Garantiefonds.
Daarnaast zendt zij het Europees Parlement, de Raad en de Rekenkamer uiterlijk op 31 mei van elk jaar een jaarverslag toe over het beheer van het Garantiefonds tijdens het voorgaande kalenderjaar. Het jaarverslag bevat een overzicht van de financiële positie van het Garantiefonds aan het eind van het voorgaande kalenderjaar, de financiële stromen tijdens het voorgaande kalenderjaar alsmede de belangrijke transacties en alle relevante informatie over de financiële rekeningen. Het verslag bevat tevens informatie over het financieel beheer, de prestaties en het risico van het Garantiefonds aan het eind van het voorgaande kalenderjaar."
Artikel 2
Deze verordening treedt in werking op de twintigste dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.
Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.
Gedaan te Brussel,
FINANCIEEL MEMORANDUM
FINANCIEEL MEMORANDUM
◻ Het voorstel/initiatief betreft een nieuwe actie
◻ Het voorstel/initiatief betreft een nieuwe actie na een proefproject/een voorbereidende actie 4
X Het voorstel/initiatief betreft de verlenging van een bestaande actie
◻ Het voorstel/initiatief betreft een actie die wordt omgebogen naar een nieuwe actie
Dit voorstel maakt deel uit van het ambitieuze externe investeringsplan (EIP) dat is aangekondigd in de mededeling van de Commissie van 7 juni 2016 over een nieuw partnerschapskader met derde landen in het kader van de Europese migratieagenda. Het EIP-initiatief werd vervolgens op 28 juni 2016 door de Europese Raad bekrachtigd en is bedoeld om de onderliggende oorzaken van migratie aan te pakken en tegelijk bij te dragen aan de verwezenlijking van andere ontwikkelingsdoelstellingen. Dit voorstel maakt integraal deel uit van het externe investeringsplan (EIP), een belangrijk beleidsinitiatief van de Unie. Het bevat aanvullende bepalingen die noodzakelijk zijn voor de werking van het EIP, met name het nieuwe mandaat van de EIB voor leningen aan de particuliere sector zoals voorzien in het voorstel van de Commissie voor een besluit van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Besluit nr. 466/2014/EU.
Vermeld de effecten die het voorstel/initiatief zou moeten hebben voor de begunstigden/doelgroepen.
Vermeld de indicatoren waarmee toezicht wordt gehouden op de uitvoering van het voorstel/initiatief.
Synergie met het voorstel van de Commissie voor een besluit tot wijziging van Besluit nr. 466/2014/EU van het Europees Parlement en de Raad tot verlening van een EU-garantie voor verliezen van de Europese Investeringsbank op financieringsverrichtingen van projecten buiten de Unie.
De financieringsverrichtingen waarvan het risico is gedekt door het Garantiefonds vormen een aanvulling op de activiteiten die in het kader van instrumenten voor externe bijstand van de EU worden ontplooid.
◻ Voorstel/initiatief met een beperkte geldigheidsduur
◻
◻ Financiële gevolgen vanaf JJJJ tot en met JJJJ
◻X Voorstel/initiatief met een onbeperkte geldigheidsduur
betreffende de overname van het beheer van het Garantiefonds door de Commissie, met een overdracht in 2017/2018;
waarna de Commissie de werking van het Garantiefonds volledig overneemt.
◻x Direct beheer door de Commissie
◻x door haar diensten, waaronder het personeel in de delegaties van de Unie;
◻ door de uitvoerende agentschappen
◻ Gedeeld beheer met de lidstaten
◻ Indirect beheer door begrotingsuitvoeringstaken te delegeren aan:
◻ derde landen of de door hen aangewezen organen;
◻ internationale organisaties en hun agentschappen (geef aan welke);
◻ de EIB en het Europees Investeringsfonds;
◻ de in de artikelen 208 en 209 van het Financieel Reglement bedoelde organen;
◻ publiekrechtelijke organen;
◻ privaatrechtelijke organen met een openbaredienstverleningstaak, voor zover zij voldoende financiële garanties bieden;
◻ privaatrechtelijke organen van een lidstaat, waaraan de uitvoering van een publiek-privaat partnerschap is toevertrouwd en die voldoende financiële garanties bieden;
◻ personen aan wie de uitvoering van specifieke maatregelen op het gebied van het GBVB in het kader van titel V van het VEU is toevertrouwd en die worden genoemd in de betrokken basishandeling.
Verstrek, indien meer dan één beheersvorm is aangekruist, extra informatie onder "Opmerkingen".
Opmerkingen
Vermeld frequentie en voorwaarden.
Vermeld de bestaande en geplande preventie- en beschermingsmaatregelen.
Bestaande begrotingsonderdelen
In volgorde van de rubrieken van het meerjarige financiële kader en de begrotingsonderdelen
Rubriek van het meerjarige financiële kader |
Begrotingsonderdeel |
Soort
|
Bijdrage |
|||
Nummer
|
GK/NGK 6 |
van EVA-landen 7 |
van kandidaat-lidstaten 8 |
van derde landen |
in de zin van artikel 21, lid 2, onder b), van het Financieel Reglement |
|
01.0305 EU-garantie voor EIB-leningen en leninggaranties voor verrichtingen in derde landen |
NEE |
Nee |
Nee |
Nee |
||
[…][XX.YY.YY.YY] 01.0306 Voorziening van het Garantie- fonds |
GK/NGK |
NEE |
NEE |
NEE |
NEE |
Te creëren nieuwe begrotingsonderdelen
In volgorde van de rubrieken van het meerjarige financiële kader en de begrotingsonderdelen
Rubriek van het meerjarige financiële kader |
Begrotingsonderdeel |
Soort
|
Bijdrage |
|||
Nummer
|
GK/NGK |
van EVA-landen |
van kandidaat-lidstaten |
van derde landen |
in de zin van artikel 21, lid 2, onder b), van het Financieel Reglement |
|
[…][XX.YY.YY.YY] |
JA/NEE |
JA/NEE |
JA/NEE |
JA/NEE |
in miljoen EUR (tot op drie decimalen)
Rubriek van het meerjarige financiële
|
Nummer |
[Rubriek……………...……………………………………………………………….] |
DG: <…….> |
Jaar
|
Jaar
|
Jaar
|
Jaar
|
Invullen: zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) |
TOTAAL |
|||||
• Beleidskredieten |
|||||||||||
Nummer begrotingsonderdeel |
Vastleggingen |
(1) |
|||||||||
Betalingen |
(2) |
||||||||||
Nummer begrotingsonderdeel |
Vastleggingen |
(1a) |
|||||||||
Betalingen |
(2a) |
||||||||||
Uit het budget van specifieke programma's gefinancierde administratieve kredieten 10 |
|||||||||||
Nummer begrotingsonderdeel |
(3) |
||||||||||
TOTAAL kredieten
|
Vastleggingen |
=1+1a +3 |
|||||||||
Betalingen |
=2+2a +3 |
|
Vastleggingen |
(4) |
||||||||
Betalingen |
(5) |
|||||||||
• TOTAAL uit het budget van specifieke programma's gefinancierde administratieve kredieten |
(6) |
|||||||||
TOTAAL kredieten
|
Vastleggingen |
=4+6 |
||||||||
Betalingen |
=5+6 |
Wanneer het voorstel/initiatief gevolgen heeft voor meerdere rubrieken:
• TOTAAL beleidskredieten |
Vastleggingen |
(4) |
||||||||
Betalingen |
(5) |
|||||||||
• TOTAAL uit het budget van specifieke programma's gefinancierde administratieve kredieten |
(6) |
|||||||||
TOTAAL kredieten
|
Vastleggingen |
=4+6 |
||||||||
Betalingen |
=5+6 |
|
5 |
"Administratieve uitgaven" |
in miljoen EUR (tot op drie decimalen)
Jaar
|
Jaar
|
Jaar
|
Jaar
|
Invullen: zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) |
TOTAAL |
|||||
DG: <…….> |
||||||||||
• Personele middelen |
||||||||||
• Andere administratieve uitgaven |
||||||||||
TOTAAL DG <…….> |
Kredieten |
TOTAAL kredieten
|
(totaal vastleggingen = totaal betalingen) |
in miljoen EUR (tot op drie decimalen)
Jaar
|
Jaar
|
Jaar
|
Jaar
|
Invullen: zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) |
TOTAAL |
|||||
TOTAAL kredieten
|
Vastleggingen |
|||||||||
Betalingen |
Ter informatie: administratieve kosten in verband met het portefeuillebeheer worden ingehouden op de inkomsten van het Garantiefonds en niet op de begroting. Die kosten zijn operationele vergoedingen (bankkosten, inclusief vergoedingen voor Swift en Clearstream) en bedragen voor 2017 naar schatting 200 000 EUR, oplopend tot 250 000 EUR in 2020.
Honoraria voor accountantscontrole: 10 000 EUR
X Voor het voorstel/initiatief zijn geen beleidskredieten nodig
◻ Voor het voorstel/initiatief zijn beleidskredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
Vastleggingskredieten, in miljoen EUR (tot op drie decimalen)
Vermeld doelstellingen en outputs ⇩ |
Jaar
|
Jaar
|
Jaar
|
Jaar
|
Invullen: zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) |
TOTAAL |
|||||||||||||
OUTPUTS |
|||||||||||||||||||
Soort 12 |
Gem. kosten |
Aantal |
Kosten |
Aantal |
Kosten |
Aantal |
Kosten |
Aantal |
Kosten |
Aantal |
Kosten |
Aantal |
Kosten |
Aantal |
Kosten |
Totaal aantal |
Totale kosten |
||
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 1 13 … |
|||||||||||||||||||
- Output |
|||||||||||||||||||
- Output |
|||||||||||||||||||
- Output |
|||||||||||||||||||
Subtotaal specifieke doelstelling nr. 1 |
|||||||||||||||||||
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 2 … |
|||||||||||||||||||
- Output |
|||||||||||||||||||
Subtotaal specifieke doelstelling nr. 2 |
|||||||||||||||||||
TOTALE KOSTEN |
X Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig
◻ Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
in miljoen EUR (tot op drie decimalen)
Jaar
|
Jaar
|
Jaar
|
Jaar
|
Invullen: zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) |
TOTAAL |
RUBRIEK 5
|
||||||||
Personele middelen |
||||||||
Andere administratieve uitgaven |
||||||||
Subtotaal RUBRIEK 5
|
Buiten RUBRIEK 5
15
|
||||||||
Personele middelen |
||||||||
Andere
|
||||||||
Subtotaal
|
TOTAAL |
De benodigde kredieten voor personeel en andere administratieve uitgaven zullen worden gefinancierd uit de kredieten van het DG die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.
X Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig
◻ Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
Raming in voltijdequivalenten
Jaar
|
Jaar
|
Jaar N+2 |
Jaar N+3 |
Invullen: zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) |
||||
• Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen) |
||||||||
XX 01 01 01 (zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie) |
||||||||
XX 01 01 02 (delegaties) |
||||||||
XX 01 05 01 (onderzoek door derden) |
||||||||
10 01 05 01 (eigen onderzoek) |
||||||||
• Extern personeel (in voltijdequivalenten: VTE) 16 |
||||||||
XX 01 02 01 (AC, END, INT van de "totale financiële middelen") |
||||||||
XX 01 02 02 (AC, AL, END, INT en JED in de delegaties) |
||||||||
XX 01 04 jj 17 |
- zetel |
|||||||
- delegaties |
||||||||
XX 01 05 02 (AC, END, INT – onderzoek door derden) |
||||||||
10 01 05 02 (AC, END, SNE – eigen onderzoek) |
||||||||
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden) |
||||||||
TOTAAL |
XX is het beleidsterrein of de begrotingstitel.
De benodigde personele middelen zullen worden gefinancierd uit de middelen die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.
Beschrijving van de uit te voeren taken:
Ambtenaren en tijdelijk personeel |
• Activabeheer: portefeuillebeheer, kwantitatieve analyse, alsook ondersteunen van analytische werkzaamheden op risicogebied; • Ondersteunende functie die met het directe beheer verband houdt, met name risicobeheer en middleoffice betalingsfuncties; • Beheer, rapportage en follow-up van de garanties (projectenpijplijn); • Financiële rapportage/boekhoud- en rapportageactiviteiten. |
Extern personeel |
◻X Het voorstel/initiatief is verenigbaar met het huidige meerjarige financiële kader
◻ Het voorstel/initiatief vergt herprogrammering van de betrokken rubriek van het meerjarige financiële kader
◻ Het voorstel/initiatief vergt toepassing van het flexibiliteitsinstrument of herziening van het meerjarige financiële kader
x Het voorstel/initiatief voorziet niet in medefinanciering door derden
Het voorstel/initiatief voorziet in medefinanciering, zoals hieronder wordt geraamd:
Kredieten in miljoen EUR (tot op drie decimalen)
Jaar
|
Jaar
|
Jaar
|
Jaar
|
Invullen: zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) |
Totaal |
|||
Medefinancieringsbron |
||||||||
TOTAAL medegefinancierde kredieten |
X Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten
Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:
◻ voor de eigen middelen
◻ voor de diverse ontvangsten
in miljoen EUR (tot op drie decimalen)
Begrotingsonderdeel voor ontvangsten |
Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredieten |
Gevolgen van het voorstel/initiatief 18 |
||||||
Jaar
|
Jaar
|
Jaar
|
Jaar
|
Invullen: zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) |
||||
Artikel …………. |
|
Voor de diverse ontvangsten die worden "toegewezen": vermeld het (de) betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven.
Ter informatie: de inkomsten die worden verwacht uit de risicowaardering van de EIB zullen geen gevolgen hebben voor de begroting. De inkomsten zullen rechtstreeks aan het Garantiefonds worden betaald.
De geraamde ontvangsten zijn:
Jaar
|
Jaar
|
Jaar
|
Jaar
|
|
- |
0,504 |
1,366 |
2,718 |